(pokračuje Kraus)
Je to právě prezidium Fondu národního majetku, které za to mělo odpovědnost. Jestliže jsme na podzim uplynulého roku konstatovali, že ekonomická transformace dopadla tak, jak dopadla, a odstoupila vláda, domnívám se, že jestliže dnes Fond národního majetku řekne, že když nebude vláda privatizovat, nemá na svůj vlastní provoz, je to ten nejlepší důkaz toho, že tam asi hospodaření neproběhlo optimálně. Proto je potřeba se otázkou odvolání prezidia a případně následnými návrhy skutečně vážně zabývat.
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Krausovi. Slovo má pan ministr Pilip, připraví se pan poslanec Skalický.
Ministr financí ČR Ivan Pilip: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, jenom jednu větičku k tomu, co říkal pan poslanec Hojdar. Nesnažil jsem se ho osobně do ničeho zatáhnout, pouze jsem chtěl jemně naznačit, že jsem sociální demokracii považoval za natolik zběhlou a zkušenou stranu, že nevyšle do útoku proti Fondu národního majetku někoho, kdo může být podezříván nebo napadán z toho, že je zapleten nebo zapojen do podniků, kterých se jedno ze zásadních rozhodování v současné době týká. Nic více a nic méně.
Myslím, že je důležité, aby ta fakta, která jsem tady na konto této konkrétní společnosti řekl, zazněla, protože mnoho informací v této souvislosti je tlumočeno pouze sdělovacími prostředky, někdy ne zcela přesnými články. Mezi takové se řadí například ten, který tady byl jmenován, protože prodej z RIF a z Nadačního fondu není bezprostředně ovlivňován předsedou Fondu národního majetku. Myslím, že je dobré, když tady tato informace zazní.
Pojďme tedy k meritu věci. Za prvé musím říci, že považuji za otázku, proč - má-li tady jít skutečně o hodnocení práce fondu, výsledků za minulý rok - nebyl tento bod spojen nebo není výsledkem projednávání zprávy, která je na programu této schůze. Přátelé, nedivte se mi, že to považuji za speciální útok související buď s nějakou konkrétní kauzou, nebo s předvolební situací. Jestliže v této době, v současné chvíli je na programu jako řádný bod "Zpráva o hospodaření Fondu národního majetku", kde může zcela legitimně kdokoli z poslanců říci: "Já nejsem spokojen s touto zprávou, považuji to za špatné hospodaření, navrhuji to a to," proč je to zařazováno jako zvláštní bod? Je pochopitelné, že to vyvolává velké otazníky.
Druhá věc je velmi praktická. Je to otázka, co se stane, když bude odvoláno Prezidium Fondu národního majetku. Skutečně nevím, jestli si toto předkladatel důkladně prostudoval, co v tuto chvíli nastává. Musím znovu zopakovat: Jediný neodvolatelný člen je ministr financí. Ovšem podle našeho výkladu našich právníků jsou možné v tuto chvíli dvě situace. Jeden výklad říká, že v tuto chvíli přebírá moc ve Fondu národního majetku ministr financí a řídí ho dekrety, téměř. Druhý výklad říká, že ho neřídí nikdo, že ho řídí pouze výkonný výbor, kterému zprostředkovaně může ukládat úkoly vláda. Uvědomme si tedy i toto.
Jestliže chceme, aby došlo k některým změnám, pokud bychom se shodli i v nějakém širším složení sněmovny, že chceme, aby skutečně došlo k nějakým změnám, tak právě v tuto chvíli je ztracen nástroj na jakékoliv ovlivňování výkonného výboru, protože prezidium je neusnášeníschopné, nemůže se scházet a může se pouze vést dlouhý spor o to, jestli jediný, protože neodvolatelný člen prezidia, tj. ministr financí, může výkonný výbor zřídit, či nikoliv. Nebo jestli výkonný výbor se v tu chvílí stává orgánem, který může rozhodovat sám o sobě do zvolení nového prezidia, které já nepovažuji v tuto chvíli v této sněmovně za pravděpodobné. Takže zvažme tuto věc.
Zvažme, jestli rozumnějším závěrem o tom, jak naložit a jaké kroky učinit ve Fondu národního majetku a v jeho činnosti, není jiný druh jednání než speciální zařazení takového bodu a takového návrhu na program.
Děkuji.
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji. Nyní prosím pana poslance Skalického. Připraví se pan poslanec Filip.
Vidím nyní hlásícího se pana poslance Grosse, který jako předseda klubu má přednostní právo, ale dává přednost panu poslanci Skalickému. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jiří Skalický: Děkuji, pane předsedo. Děkuji vaším prostřednictvím panu předsedovi Grossovi.
Dámy a pánové, mnohé z toho, na co jsem chtěl upozornit, řekl pan ministr Pilip. Chtěl bych upozornit, že na programu této schůze máme jak výroční zprávu, tak účetní závěrku i rozpočet Fondu národního majetku na tento rok. Domnívám se, že to je ta správná půda, na níž bychom měli seriózně posoudit stav hospodaření Fondu národního majetku a eventuálně i některé problémy, které jeho hospodaření provázejí.
To, co tady předvedl pan poslanec Hojdar, bylo promísení některých skutečných problémů se snůškou absurdit a především demonstrací velmi nekompetentního posuzování toho, jakým způsobem Fond národního majetku funguje a jaký je jeho vztah k vládě České republiky. Je skutečností, že Fond národního majetku nese odpovědnost za realizaci privatizačních projektů, nikoliv za jejich přípravu a za rozhodování o nich. Je také skutečností, o které možná pan poslanec Hojdar neví, že drtivá většina výdajů, které Fond národního majetku uskutečňuje, je buď dána přímo zákonem, anebo o nich rozhoduje vláda. A Fond národního majetku je opět jenom realizuje. Z tohoto hlediska například v minulém období já osobně v době, kdy jsem byl předsedou Prezidia Fondu národního majetku, jsem vyvíjel úsilí k tomu, aby vláda nerozhodovala o použití prostředků získaných privatizací bez toho, aniž by znala stanovisko prezidia.
Chci upozornit i na určité procedurální aspekty zákona, kterými se řídí Fond národního majetku. Poslanecká sněmovna volí členy prezidia jakožto konkrétní osoby a volí je na návrh vlády. Jestliže chceme někoho odvolávat, měli bychom podle zákona - protože tato funkce je volena na pět let - být schopni uvést konkrétní výhrady ke konkrétním členům prezidia, a nikoli podniknout generální, politicky a mocenskými ambicemi motivovaný útok na celé prezidium. Čeho tím dosáhneme?
Rád bych se, pane předsedo, vaším prostřednictvím pana poslance Hojdara zeptal, co míní onou nucenou správou, která vznikne poté, co bude většina členů prezidia odvolána. Jednak to nechápu právně a jednak se obávám, že ona delegace odborníků poslaneckých klubů, kteří by podle návrhu pana poslance Hojdara měli reprezentovat prezidium, by nás měla naplňovat skutečnými obavami o to, jakým způsobem bude činnost Fondu národního majetku poté řízena. Nehledě k tomu, že se domnívám stejně jako pan ministr Pilip, že by se s vysokou pravděpodobností nepodařilo nové prezidium zvolit.
Kromě toho skrytě návrh pana poslance Hojdara obsahuje porušení ducha zákona, který jasně říká, že Poslanecká sněmovna volí prezidium na návrh vlády, a tudíž prezidium do určité míry svazuje s vládou, zatímco dozorčí radu Fondu národního majetku volí Poslanecká sněmovna svobodně. Ptám se při všech obviněních, která tu zazněla, jak vykonává svoji funkci dozorčí rada Fondu národního majetku a na základě jakých zpráv tohoto orgánu, který je plně v rukou Poslanecké sněmovny, byl tento dnešní návrh iniciován, když nejde o osobní problémy pana poslance Hojdara.
Dámy a pánové, domnívám se, že by bylo velmi neodpovědné odvolat paušálně Prezidium Fondu národního majetku a že návrh, který zde sociální demokraté v tomto směru přednesli, je projevem čisté destrukce a osobních a mocenských ambicí.
Děkuji.
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Skalickému. O slovo se přihlásil pan poslanec Gross, poté pan poslanec Filip.
Poslanec Stanislav Gross: Pane předsedo, dámy a pánové, nebudu hovořit o věcných problémech, protože nejsem natolik obeznámen s touto problematikou. Přesto považuji za nutné reagovat na několik věcí, které zde zazněly především od pana ministra financí.
Nejprve k otázce, proč pan kolega Hojdar jménem našeho poslaneckého klubu tady tyto věci prezentuje.
***