(pokračuje Langer)
Nicméně Listina základních práv a svobod je součástí ústavního pořádku České republiky. Prosím vás tedy, pane předsedo, zda byste nemohl toto mé stanovisko panu kolegovi tlumočit. Děkuji.
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji, pane poslanče.
Vzhledem k tomu, že jste mne vyzval, abych tak učinil s laskavostí sobě vlastní, tlumočím s mírnou transformací panu poslanci Grossovi vaše sdělení, že nikdo, ale opravdu nikdo, nikdy nemluvil o zaplevelení české ústavy lidskými právy. (Potlesk.)
Slovo má pan poslanec Gross.
Poslanec Stanislav Gross: Vážený pane předsedo, skutečně to bude forma faktické poznámky. Já jen chci, aby tu nezůstalo nereagováno na to, z čeho bych mohl být podezříván, tj. z hluboké neznalosti ústavního pořádku České republiky.
Já vůbec nepolemizoval o tom, ani slůvkem jsem nenaznačil pochybnosti o tom, že by Listina základních práv a svobod nebyla součástí ústavního pořádku, ale mluvil jsem o tom, jaký byl postoj jedné nejmenované politické strany v době, kdy se tato ústava projednávala.
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Grossovi a nyní je již řádně přihlášen pan kolega Filip. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji. Pane předsedo, vážený pane premiére, paní a pánové, já se omezím na poměrně stručné vyjádření, protože svůj návrh, který chci odůvodnit, předložím v podrobné rozpravě.
Myslím si, že to odůvodnění ale patří do rozpravy obecné. V podstatě mne k tomu pan kolega Novák vyzval.
S řadou jeho argumentů zásadním způsobem nemohu souhlasit už proto, že jde principiálně o to, že naše česká ústava v sobě zahrnuje řadu ustanovení, ale nezahrnuje ustanovení, které obsahují jiné ústavy v zemích Evropy, ale i jinde ve světě, že volební období nelze prodloužit, ale jde ho zkrátit vlastním rozhodnutím sněmovny. Je to jiný institut, než je rozpuštění sněmovny, je to zkrácení volebního období a je to otázka legitimity toho orgánu, který rozhoduje o zákonech té které země.
A právě u legitimity bych se chtěl zastavit, protože ta by do podrobné rozpravy vůbec nezapadala. Musím říci, že argumenty pana kolegy Nováka byly správné, pokud jde o řešení jednotlivé, individuální. To skutečně je vážná výhrada proti oběma předlohám a já se s touto výhradou hodlám ve svém vystoupení v podrobné rozpravě vypořádat.
Ale podle mého soudu je potřeba si uvědomit, že tento sbor v sobě zahrnuje nyní jiný počet politických klubů než ten, který byl zvolen. Obsahuje v sobě nový subjekt, obsahuje v sobě politickou stranu a klub politické strany, která nekandidovala ve volbách, která teprve nedávno zveřejnila svůj politický program a s tímto programem se neucházela o důvěru občanů ve volbách. Potom je legitimita takto zvolených poslanců vážně zpochybněna. Jejich rozhodování je také vážně pochybné, a přitom nezpochybňuji jejich individuální kvality, jejich schopnost argumentovat ve sněmovně, jejich schopnost pracovat ve prospěch této sněmovny a plnit ústavou předepsaný slib. Ale musím říci, že legitimita každého zastupitelského sboru je dána tím, že volič jako suverén uděluje, řekl bych, teď mi promiňte to obrovské zjednodušení, plnou moc jiným k tomu, aby jeho zájmy zastupovali.
A já mám takový konkrétní příklad u svých kolegů z Českých Budějovic a nehodlám to tedy dávat na jiném příkladu. Já se ptám: Zastupuje pan kolega Vlach, místopředseda této sněmovny, ještě zájmy svého voliče, a jistě to byl volič ODS, náš pan primátor Beneš, který je členem ODS, pracuje ve funkci primátora v Českých Budějovicích a pracuje ve funkci i stranické? Já se musím vážně zeptat, jestli v tuto chvíli pan Vlach jako poslanec tohoto sboru zastupuje zájmy svého voliče pana Miroslava Beneše. A moje odpověď musí znít, že možná, že zčásti ano, ale zčásti ne. A to je otázka legitimity tohoto sboru. A právě proto, že takovou otázkou se legitimisté zabývali v Poslanecké sněmovně, a parlamenty jednotlivých zemí zjistily, že v určitém období za určitých podmínek je samozřejmě možné dospět k ostré kontroverzi a neschopnosti parlamentu jednat, neschopnosti se dohodnout na čemkoliv. A řekl bych vyhrocování politické situace. Anebo existuje taková politická kultura v té zemi a taková schopnost komunikace, že se alespoň shodnou na tom, že regulérním způsobem ukončí zákonodárný sbor své působení.
A já si myslím, že to je tento případ, o kterém tady hovoříme. Ona skutečně část poslanců svým způsobem přestala respektovat volební program své politické strany, a tedy nezbývá nic jiného, než abychom se zabývali skutečně tím, jestli naše rozhodování je plně legitimní.
Proto jsem přesvědčen, že v tuto chvíli je na místě řešit, řekl bych, onu mezeru v českém ústavním systému, a to je zkrácení volebního období. Ono prodloužení by bylo jistě neústavní, bylo by nesprávné, bylo by dokonce proti všem pravidlům ústavnosti, všem pravidlům lidského chování, ale zkrácení volebního období, když někdo uzná sám, že už dál nemůže rozhodovat, protože jeho mandát není vnímán těmi, kdo mu tento mandát svěřili, stejně jako byl v té době, kdy byl mandát svěřován, je podle mého soudu správné a rozhodné.
Proto ze všech námitek, které řekl kolega Novák, respektuji jedinou, a to je, že řešení jedinečné, řešení originální pro ten konkrétní případ, jakoby řešení jen ad hoc, by nebylo zcela správné. A myslím si, že jsem to tu říkal v prvním čtení, nebudu se tedy opakovat, a v podrobné rozpravě předložím návrh, kterým tuto výhradu kolegy Nováka odstraním, a doufám, že bude potom schopen jako kvalitní právník říci, že v tuto chvíli je on ochoten a schopen pro takový návrh zákona hlasovat. Děkuji.
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Filipovi, písemné přihlášky do obecné rozpravy nemám a ústně se přihlásil pan ministr Lobkowicz, potom si zaregistruji pana poslance Hofhanzla.
Ministr obrany ČR Michal Lobkowicz: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedo vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, nemohu nereagovat na slova svého předřečníka, protože podle mého názoru jsou to slova, která zpochybňují nejenom legitimitu a mandát této sněmovny, ale přímo samu podstatu demokracie a přímo náš ústavní systém.
Chtěl bych ho upozornit na článek ústavy II odst. 1: "Lid je zdrojem veškeré státní moci, vykonává ji prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní." (Potlesk ze strany republikánů a komunistů.)
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji. Blahopřeji vám k vašemu úspěchu, pane ministře, nicméně nenechte se rušit a pokračujte.
Ministr obrany ČR Michal Lobkowicz: Já také děkuji.
Dále na čl. 26, který říká, že "poslanci a senátoři vykonávají svůj mandát osobně, v souladu se svým slibem, a nejsou přitom vázáni žádnými příkazy".
Já se obávám, že jediný možný výklad těchto článků je takový, že mandát poslance je odvozen od toho, že je zvolen, je zvolen voliči, a nikoli od politické strany, která ho na kandidátku nominovala.
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Lobkowiczovi, o slovo se přihlásil pan poslanec Hofhanzl, připraví se pan poslanec Payne. Jsme stále ještě hluboce ponořeni v obecné rozpravě, a pokud se mě ptáte, kolik je přihlášených, sděluji vám, že v této chvíli pouze tito kolegové.
Prosím, pane poslanče.
***