(pokračuje Svoboda C.)
Proto myslím, že by se měl uvážit nějaký další termín účinnosti tohoto zákona. Znovu se vracím k tomu, co jsem řekl v úvodním slovu k termínu v srpnu, abychom podle tohoto nového zákona mohli organizovat volby komunální na podzim a volby do Senátu Parlamentu.
Nyní pár poznámek k tomu, co řekl pan poslanec Payne. Myslím, že není dobré teď mluvit o tom, že příští vláda bude nestabilní. Příští vláda vzejde z voleb, a jestli bude, nebo nebude stabilní, se uvidí podle výsledků voleb. Teď jen předjímáme a říkáme, že bude nestabilní, ale my nevíme, jestli bude nestabilní, nebo nebude. Myslím, že bude stabilní, protože věřím v moudrost voličů. Voliči budou vědět, kam mají dávat hlasy, aby vláda byla stabilní. To je jedna poznámka.
Druhá se týkala toho, že pan poslanec Payne navrhoval, aby se zpřísnila povinnost mlčenlivosti u voleb na to, že bude striktně ze zákona zakázáno podávat informace i o tom, kdo nepřišel k volbám, a upozorňoval právě na malou obec, kde by se to mohlo projevit tak, že by nějaký podnikatel řekl: kdo nepůjde k volbám, bude mít potíže u mě jako u zaměstnavatele. Za prvé si myslím, že jde o ústavní právo jít nebo nejít k volbám. Nevím, proč by se toto mělo tajit nebo zakrývat. Myslím, že argument právě s tou malou obcí je argument proti tomu, co říkal pan poslanec Payne, protože tam to stejně neutajíme. Nemá smysl to dávat do zákona, protože to stejně neutajíme.
A konečně říkal, že by tam měla být sankce. I s tím by byla velká potíž, protože neumím definovat sankce pro kolektivní orgán. Ve volebních okrscích zasedají kolektivní orgány a trestání kolektivních orgánů je vždycky velmi komplikované. I tady, pokud jde o poslance Payna, navrhuji, aby se zamítla jakákoli možnost změny volebního systému na korespondenční, pokud jde o volby v zahraničí.
Konečně k tomu, co řekl pan poslanec Vik. Pan poslanec Vik řekl, že tady chybí oficiální výklad zákona od Ministerstva vnitra. Myslím, že to si nesmíme zvykat. Ministerstva nemají právo podávat žádný oficiální výklad, a naopak myslím, že kdybychom něco takového udělali, byli bychom právě kritizováni za to, že podáváme výklad zákona, když toto náleží jen nezávislému soudu.
Tolik několik mých poznámek k tomu, co jsem zaslechl v debatě, za kterou děkuji. Myslím, že dále to prohloubíme v jednání ve výborech, a znovu se přimlouvám za to, aby byl tento zákon doporučen do druhého čtení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Cyrilu Svobodovi a nyní prosím paní zpravodajku Drahoslavu Bartoškovou.
Poslankyně Drahoslava Bartošková: Pane předsedající, dámy a pánové, v obecné rozpravě zazněla řada návrhů na vrácení k přepracování a jeden návrh na zamítnutí. Dále zazněly pochybnosti o potřebě zkrácení lhůty na projednání ve výborech. Ještě než se k nim vyjádřím, dovolte mi poznámku.
Pan poslanec Payne doporučil diskusi o nejvhodnějším volebním systému. Také já ji považuji za žádoucí, i když její výsledek neovlivní z časových důvodů předkládanou novelu. Nedomnívám se, že je třeba lámat hůl nad současným systémem poměrného zastoupení. Mezi úpravou voleb a stabilitou vlády není přímý vztah. Volební metoda je pouze jedním z mnoha faktorů, které ovlivňují počet politických stran a povahu vlády. Na stálost vlády působí v každé zemi především její konkrétní politické vztahy, které vyplývají ze stavu hospodářství, sociálních rozporů, politické kultury i historické zkušenosti.
A nyní k předkládané novele. Navrhovala jsem zkrácení lhůty pro projednání novely ve výborech na 40 dnů nikoli proto, že bych se domnívala, že novelu lze použít pro předpokládané červnové volby. Navrhovala jsem a nadále navrhuji zkrácení lhůty proto, že stále jsou na stole alternativní způsoby, jak dospějeme k předčasným volbám. Pokud by došlo v dubnu k rozpuštění sněmovny, novelu nestihneme přijmout. Projednat a přijmout ji ale nestihne pro krátkost času ani sněmovna příští a novela by potom nemohla být použita při podzimních volbách do Senátu.
Závěrem sděluji, že novelu považuji za potřebnou a schopnou k propuštění do jednání výborů. Připomínky k některým jejím ustanovením nejsou takového rázu, aby je nemohla řešit tato sněmovna.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Bartoškové a jako předseda klubu se přihlásil pan poslanec Sládek. Rozprava samozřejmě neprobíhá.
Poslanec Miroslav Sládek: Pane předsedající, dámy a pánové, jsem si sice vědom toho, jak zvláštní situace je v naší zemi, že každé volby probíhají na základě jiného zákona, ale přesto jsem nehodlal tuto věc komentovat až do vystoupení pana ministra. Ten se tady ohrazoval proti tomu, proč by ministerstvo a jak by ministerstvo mohlo podávat výklady. A co to potom jsou metodické pokyny, které připravuje Ministerstvo vnitra a které před minulými volbami nedodali včas, takže zvláště na úrovni okresních a krajských komisí byly neuvěřitelné zmatky? Co to tedy jsou metodické pokyny než výklad a výklad potřebný? Vzory formulářů, způsob vyplňování formulářů. To si potom každý zapisovatel každé komise může vykládat zákon, jak chce, jestli tam má být zkratka SPR-RSČ, nebo vypsáno Sdružení pro republiku - Republikánská strana Československa. Chápu, že pan Cyril Svoboda je na ministerstvu nový, přesto ho to neopravňuje k tomu, aby takovýmto způsobem vystupoval na veřejnosti. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: To byl pan poslanec Sládek. Pan ministr se shovívavě usmívá. Vystoupit nechce? Nechce, děkuji.
Takže nyní, dámy a pánové, přistoupíme k hlasování. Byly předneseny dva návrhy. Pan poslanec Vojtěch Filip se hlásí jako předseda klubu.
Poslanec Vojtěch Filip: Pane předsedající, paní a pánové, žádám o čtvrthodinovou přestávku na poradu klubu před hlasováním, nebo do 9.45 hodin.
Místopředseda PSP Jan Kasal: V 9.45 hodin začneme hlasování. Prosím, abyste všichni byli včas na svých místech.
(Schůze přerušena v 9.27 hod.)
***