(pokračuje Svoboda C.)
Předložený návrh rovněž zpřesňuje právní úpravu v řadě dalších ustanovení zákona a navazujících právních předpisů.
Vláda předložila Poslanecké sněmovně návrh novely zákona o volbách do Parlamentu České republiky v době, kdy se politická reprezentace sjednotila na konání mimořádných voleb do této komory parlamentu. Nabízí se tedy otázka, zda neurychlit projednání předkládané novely tak, aby podle ní již bylo možné realizovat volby do Poslanecké sněmovny.
V této souvislosti je třeba upozornit - vedle zásadního dopadu novely na organizaci voleb našich občanů v zahraničí - alespoň na termíny vztahující se k tomuto řešení. Uvažuje-li se o termínech konání voleb v červnu tohoto roku, účinnost navrhované novely by musela nastat nejpozději do konce března tohoto roku, aby podle ní bylo možné volby do Poslanecké sněmovny organizačně zajistit. V případě, že v důsledku úpravy jednání o návrzích zákonů v Poslanecké sněmovně a následně pak v Senátu nebude možné tento termín účinnosti zabezpečit, doporučit stanovit účinnost zákona od 1. srpna 1998 tak, aby nezasáhla do přípravy mimořádných voleb do Poslanecké sněmovny, ale mohly podle ní proběhnout volby do třetiny Senátu Parlamentu České republiky. V každém případě proto vláda doporučuje přikázání novely zákona k projednání ve výborech Poslanecké sněmovny.
Znovu tedy upozorňuji, že je možné - a za Ministerstvo vnitra i za vládu to mohu přislíbit - že jsme s to zorganizovat volby i podle této novely, bude-li schválena tak, aby nabyla účinnost k poslednímu březnu tohoto roku. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu ministrovi. Prosím Drahoslavu Bartoškovou jako zpravodajku pro prvé čtení, aby se ujala slova.
Poslankyně Drahoslava Bartošková: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, předkládaný návrh novely zákona o volbách do Parlamentu České republiky je návrh velmi důležitý. Jeho smyslem je první krok k přípravě tzv. volebního kodexu, to znamená nové komplexní úpravy volebního práva, tedy jedním zákonem řešenou jednotnou úpravu společných volebních institutů pro volby do parlamentu, obcí i regionální samosprávy.
Konstatuji, že novela nemění systém poměrného zastoupení do Poslanecké sněmovny a většinového volebního systému u voleb do Senátu. Novela odstraňuje nepřesnosti a nedostatky, které plodily problémy při minulých volbách. Týká se to např. členství ve volebních komisích, postavení zapisovatelů krajských a volebních komisí při přejímání kandidátních listin nebo přihlášek k registraci, systému skládání kaucí apod.
Jak již řekl předkladatel, novela obsahuje některé novinky, k nimž patří především možnost hlasování občanů České republiky žijících nebo zdržujících se v době konání voleb v zahraničí, zkrácení lhůty pro vyhlášení voleb na 60 dnů, zavedení sankcí až do výše půl milionu za porušování některých povinností zákona, konání voleb pouze v jednom dni a některé další.
Konstatuji, že předložený návrh je v souladu s ústavním pořádkem a bude mít dopad na státní rozpočet. Zákon splňuje podmínky pro propuštění do druhého čtení, proto doporučuji, aby byl propuštěn do druhého čtení. Zároveň navrhuji zkrátit lhůtu pro jeho projednání na 40 dnů.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Drahoslavě Bartoškové. Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Václav Frank.
Poslanec Václav Frank: Pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, dovolte mi říci pár poznámek k vládnímu návrhu zákona o volbách do Parlamentu České republiky.
Domnívám se, že při přípravě a vlastním průběhu jejich zpracování výsledků voleb do Poslanecké sněmovny a Senátu Parlamentu České republiky, které se uskutečnily v roce 1996, se na jedné straně ukázalo, že některá ustanovení volebního zákona jsou nepřesná, nedostatečně řeší některé otázky volebního procesu. Šlo zejména o problematiku členství ve volebních komisích všech úrovní, postavení zapisovatelů krajských i obvodních volebních komisí při přejímání kandidátních listin, ale také o problémy přihlášek kandidátů do Senátu k registraci. Asi všichni pamatujeme, že vznikaly dohady kolem způsobu vedení volební kampaně i otázek týkajících se opravných prostředků, které ve své podstatě volební proces prodlužovaly. Vedle těchto základních problémů šlo i o nedostatky organizačně-technické a legislativní povahy.
Jsem si vědom toho, že předložená novela zákona na naznačené problémové okruhy reaguje, některé zpřesňuje a upravuje volební proces a snaží se řešit i ty okruhy problémů, které se vyskytovaly v často zásadně rozdílných stanoviscích ústřední a krajské volební komise, Nejvyššího soudu i Ústavního soudu. To jsou možná pozitivní prvky, které navrhovaná úprava má již z větší části zapracovány a snaží se je řešit.
Na druhé straně jde o návrhy novely natolik obšírný, že její zavedení do praxe bude podle mého názoru velmi náročné. Nezanedbatelná a svým způsobem pro mne nepřijatelná je i otázka návaznosti novely na zákony a její další vzájemnou provázanost. Mám na mysli především vyjasnění některých otázek, které s navrhovanou úpravou souvisejí. Bude se zejména jednat o námět, který vzešel z jednání vlády České republiky nad rámec věcného záměru novely zákona. Tento námět totiž navrhuje rozšířit úpravu, podle níž by bylo umožněno hlasování občanů České republiky, kteří se v době konání voleb zdržují v zahraničí a u nichž nejsou dány překážky ve výkonu aktivního volebního práva.
Vzhledem k tomu, že jde o zásadní úpravu a neznáme důsledky a výsledky, požaduji, aby Ministerstvo zahraničních věcí urychlilo i ověření počtu osob a vyjasnění otázek, které s navrženou úpravou voleb našich občanů v zahraničí souvisejí, a tyto informace - v případě, že zákon projde do druhého čtení - poskytlo Poslanecké sněmovně či výborům, kterým bude návrh zákona přikázán.
Pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, na základě uvedených skutečností navrhuji vrácení návrhu zákona k přepracování. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Do rozpravy se dále přihlásil pan poslanec Jičínský. Připraví se pan poslanec Payne.
Poslanec Zdeněk Jičínský: Pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, pan ministr, když odůvodňoval návrh novely volebního zákona, hovořil o tom, že pokud by tato novela se měla vztáhnout už na volby do Poslanecké sněmovny předpokládané koncem června, musela by nabýt účinnosti - pokud jsem si dobře zapamatoval - 1. dubna tohoto roku. Myslím, že to je lhůta, která není reálná, podíváme-li se na legislativní proces z hlediska ústavních ustanovení. I kdybychom zkrátili lhůtu k projednání, v Poslanecké sněmovně se tento návrh může projednat - podle mého soudu - v polovině dubna.
***