(pokračuje Sládek)
Občané Městce Králové mě požádali, abych tyto názory zde v parlamentě tlumočil. Doufám, že občané v Městci Králové také vydrží dívat se do hlubokého rána na záznam z jednání parlamentu, aby viděli, jak v době, kdy se o tak závažném problému hovoří, zeje sněmovna prázdnotou a jak to volené zástupce občanů vůbec nezajímá.
Dámy a pánové, tak jako se podařilo zachránit podolskou nemocnici, doufám, že se společným úsilím občanů Městce Králové a okolí, kteří už koneckonců podepsali petici za záchranu této nemocnice, podaří toto nemocniční zařízení udržet. Bylo by to prospěšné pro všechny občany v širokém okolí a všichni občané by také takovýto krok velmi uvítali.
Proto navrhuji zařadit na pořad ještě této schůze Poslanecké sněmovny nový bod, a to je usnesení Poslanecké sněmovny k rušení nemocnice v Městci Králové. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Navrhujete zařadit nový bod, jeho projednání, kdy?
Poslanec Miroslav Sládek: Nyní.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy a pánové zazněl procedurální návrh na zařazení nového bodu. Nejsem si jist, jak je toto v kolizi. Samozřejmě bude o tom hlasováno, jenomže sněmovna rozhodla v předešlém hlasování o tom, které body přesně půjdou za sebou, a o tom bylo hlasováno. Čili jde mi o to, jestli je korektnější způsob návrh na revokování usnesení sněmovny a potom na hlasování o zařazení, anebo jestli se s tím vyrovnáme jedním hlasováním nebo dvěma. Prosím, pan kolega Sládek.
Poslanec Miroslav Sládek: Pane předsedající, dámy a pánové, myslím, že toto není problém, protože každé nové usnesení ruší to minulé, nehledě na to, že tady se tak libovolně zachází s pořadím programových bodů. Myslím, že je to spíš snaha trochu pozdržet, aby stačili poslanci vládní koalice, kteří chtějí hlasovat proti tomuto návrhu nebo ho zablokovat, aby stačili doběhnout. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan kolega Pešek se hlásí o slovo.
Poslanec Pavel Pešek: Pane předsedající, jménem poslaneckého klubu Unie svobody a poslaneckého klubu ODA vznáším námitku proti zařazení tohoto bodu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Čili je zde veto dvou klubů a nemůžeme hlasovat. Předseda klubu Sládek se ještě hlásí o slovo.
Poslanec Miroslav Sládek: Pane předsedající, dámy a pánové, byl bych velmi rád, aby občané Městce Králové a širokého okolí si zapamatovali ty dvě politické strany, které se postaraly o likvidaci jejich zdravotnického zařízení, to jest Unie svobody a Občanská demokratická aliance. Jinak já nespoléhám na veřejnoprávní sdělovací prostředky, proto občanům Městce Králové a okolí zápis z dnešního jednání Poslanecké sněmovny samozřejmě dopravíme do stránek v písemné podobě. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy a pánové, dalším bodem je
48.
Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 247/1995 Sb.,
o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění
některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 382/ - prvé čtení
Chci vám oznámit, že předseda vlády v průvodním dopise požádal o zkrácení lhůty pro projednání tohoto návrhu o 20 dnů. Z pověření vlády předložený návrh uvede opět ministr vnitra pan Cyril Svoboda, kterého prosím, aby se ujal slova.
Ještě než se dostaví k řečništi, chci vám oznámit, že pan poslanec Lux má náhradní kartu číslo 17.
Dámy a pánové, prosím o klid, pan ministr Cyril Svoboda má slovo.
Ministr vnitra Cyril Svoboda: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, vláda předkládá Poslanecké sněmovně návrh novely zákona o volbách do parlamentu, návrh novely zákona o volbách do zastupitelstev v obcích.
Tento rok je rokem volebním. Čekají nás mimořádné volby, na podzim volby do třetiny Senátu a volby do zastupitelstev v obcích. Vláda připravila novelu zákona o volbách do Parlamentu České republiky na podkladě zkušeností získaných z voleb v roce 1996, kdy se při aplikaci zákona projevily některé problémy. Proto byl v řádném legislativním procesu zpracován věcný záměr novely zákona a po jeho schválení bylo připraveno paragrafované znění, které nyní předkládám k projednání.
V souvislosti s touto novelou považuje vláda za účelné upravit i další náležitosti, které i podle našeho názoru přiblíží právní úpravu státům Evropské unie. Předkládaná novela zákona je k tomu prvním krokem, za nímž by logicky měly následovat další. Na základě analýz a vyhodnocení poznatků z praxe by se měly právní úpravy voleb do zákonodárných sborů a orgánů místní samosprávy sjednotit v těch částech, kde jsou příslušné instituty pro všechny druhy voleb společné, samozřejmě se zachováním nutných specifik jednotlivých volebních systémů.
S ohledem na tyto záměry si nyní dovolím upozornit na navrhované zásadní odlišnosti od současné právní úpravy.
1. Návrh umožňuje hlasovat státním občanům České republiky zdržujícím se v době konání voleb v zahraničí. Jde o občany České republiky s trvalým pobytem v zahraničí, kteří se budou zapisovat do zvláštních seznamů vedených na zastupitelských úřadech, a občany, kteří budou v době voleb v zahraničí z důvodu služební cesty nebo na dovolené. Ti si vyřídí v místě trvalého pobytu voličský průkaz, se kterým se prokáží u zastupitelského úřadu. Volič, který trvale žije v zahraničí a v době voleb se zdržuje na území České republiky nebo v jiném státu, by pak mohl hlasovat na základě voličského průkazu, který mu vydá zastupitelských úřad.
Zavedení této úpravy mělo největší dopad na rozsah předkládané novely zákona. Bylo třeba změnit a doplnit stávající ustanovení o vytvoření zvláštních volebních okrsků a některých dalších institutů.
2. V návrhu se rovněž zkracuje doba konání voleb ze dvou dnů na jeden, a to na pátek od 7.00 hod. ráno do 10.00 hod. večer. Lhůta, kterou prezident republiky vyhlašuje volby do parlamentu, se zkracuje z 90 na 60 dnů před konáním voleb.
3. Zásadním způsobem se upravuje režim projednávání kandidátních listin nebo přihlášek k registraci, který odstraňuje dosud naprosto nevyhovující úpravu, podle které kandidující subjekty nemohly poté, co se kandidátními listinami nebo přihláškami k registraci zabývaly příslušné volební komise, provést při zjištění nedostatků jejich úpravu.
Zároveň se navrhuje zkrátit instanční postup a v případě, že nedojde k registraci u příslušné volební komise, řešit stížnost přímo u Ústavního soudu, který tak bude mít více času pro posouzení návrhu.
4. Při volbách do Poslanecké sněmovny se upravuje postup sestavení kandidátních listin pro druhé skrutinium. Pořadí kandidátů bude dáno výsledkem hlasováním voličů v jednotlivých krajích.
***