(pokračuje Exner)
Navrhujeme, aby sněmovna projednala následující možné usnesení:
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
1. nesouhlasí s vojenským řešením současné situace v Iráku v souvislosti s činností kontrolní skupiny OSN (UNSCOM), a to ani vojenskými silami některé aliance, ani Spojených států amerických,
2. upozorňuje všechny představitele výkonné moci na ústavní kompetence v oblasti zahraniční politiky a vysílání vojenských sil České republiky do zahraničí a žádá o projednání základních otázek zahraniční politiky v Parlamentu České republiky před jejich zveřejněním jménem České republiky,
3. žádá předsedu vlády ČR, aby vyvodil důsledky z jednání ministra zahraničních věcí v souvislosti s problematikou aktuálních česko-německých vztahů a současné situace v Iráku.
Stručné zdůvodnění našeho návrhu:
K 1. bodu: Nejsou žádné zveřejněné důkazy o tom, že by byly v Iráku skladovány zbraně, které mají být předmětem kontrolního šetření. Plně podporujeme to, aby kontrola OSN v této věci se uskutečnila. Je nutné také vzít v úvahu vstřícné kroky představitelů Iráku, kteří pozvali zástupce Kongresu USA a Dumy Ruské federace k tomu, aby kontrolu provedli, když mají vážné námitky proti činnosti kontrolní komise. Není také známa žádná veřejná hrozba Iráku směrem k jeho sousedům nebo k jiným zemím. Je třeba se ptát, komu by případné vojenské řešení prospělo a koho by poškodilo. Zdá se, že odpovědi na tyto otázky jsou v našem tisku diskutovány víceméně jednoznačně.
Připojuji se v této věci k názoru Jeana-Luise Dufona, který je šéfredaktorem francouzského časopisu Défense neboli Obrana, který jistě nemůže být podezírán z nějakých sympatií k pacifistickým řešením, který ale v tomto případě říká: "Všechno je lepší než bomby." Nakonec je také třeba konstatovat, že k diplomatickému řešení se hlásí prostřednictvím generálního tajemníka i Organizace spojených národů a vojenské řešení není průchodné v Radě bezpečnosti této organizace.
K druhé otázce: Existují vážné případy vyhlašování zahraniční politiky nad rámec projednaného vládního prohlášení nebo rozporu s vládním prohlášením. Bez diskuse v Parlamentu České republiky dochází k nebezpečí neschválených kroků, které tito představitelé státu vyhlašují, a tím k diskreditaci České republiky. Je samozřejmě možné, aby kterýkoliv představitel vyjádřil vlastní názor, ale je správné, aby upozornil na rozsah svých kompetencí a na to, že v této situaci jde o jeho názor.
K 3. bodu. Ministerstvo zahraničních věcí před několika dny vyjádřilo své stanovisko k problematice Iráku jako reakci na stanovisko prezidenta republiky, které bylo vyhlášeno prostřednictvím jeho mluvčího. Tam deklarovalo jasný posun týkající se toho, aby problém byl řešen diplomatickou cestou. Nyní ministr zahraničních věcí opět pohovořil jinak. Navíc v souvislosti s tím, že se nachází v USA, kde je cítit tlak konkrétních okolností především v důsledku jednání se státní tajemnicí USA a okolností, že navštívil tuto zemi v souvislosti s lobbováním pro NATO.
O obsazení koordinační rady diskusního fóra na základě Česko-německé deklarace, jak se ukázalo, ani nevěděl současný předseda vlády. Jde minimálně o nerozpoznání citlivosti česko-německé problematiky. Je na předsedovi vlády, jaké kroky v této souvislosti případně přijme.
Navrhuji zařazení tohoto bodu na pořad současné schůze jako první bod dnešního odpoledne. Pokud by tento návrh nebyl přijat, navrhuji variantně, aby bod byl projednán jako první bod zítra ráno.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji a prosím pana poslance Exnera, aby mi přesné názvy navrhovaných bodů doručil písemně, protože jsem si je nestihl napsat celé.
Než dám slovo kolegovi Tlustému, prosím, aby bylo zaznamenáno, že pan poslanec Nehera má náhradní kartu č. 8, paní poslankyně Marcová náhradní kartu č. 11 a pan poslanec Smetana náhradní kartu č. 13. Slovo má pan poslanec Tlustý.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych jménem klubu ODS navrhl zařazení nového bodu programu jednání této schůze. Navrhuji, aby jako poslední bod jednání ve čtvrtek před polední pauzou byl zařazen bod s názvem "Návrh na volbu místopředsedy Poslanecké sněmovny".
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. O slovo se hlásí pan kolega Holáň.
Poslanec Vilém Holáň: Kolegyně a kolegové, navrhuji spolu s kolegou Nečasem jako předsedou výboru pro obranu a bezpečnost, aby projednávání bodu 58, jímž je vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu přístupu České republiky k Severoatlantické smlouvě, bylo zahájeno zítra, tedy ve středu jako první bod. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Holáňovi. Slovo má předseda klubu pan poslanec Filip.
Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, pane předsedající. Pane premiére, paní a pánové, já bych nenamítal nic proti tomu, co zde řekl kolega Holáň, ale myslím si, že vzhledem ke korektnosti našeho jednání musím znovu upozornit - upozorňovali jsme na to již na začátku minulého týdne - že samotné přistoupení k Washingtonské smlouvě je blanketová norma, která sama ve svém textu, i v odůvodnění vlády, odkazuje na dalších 8 tisků nebo smluv, a my do dnešního dne nemáme žádnou tuto smlouvu. Předpokládal jsem, že po tomto upozornění sněmovna nebo vláda zajistí pro Poslaneckou sněmovnu tyto další tisky a že začne běžet desetidenní lhůta pro obdržení tisku k projednání. Protože se tak nestalo, nemohu jinak, než říci, že s kolegou Holáněm nesouhlasím, protože jsme do dnešního dne tyto tisky nedostali.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Filipovi. O slovo se hlásí pan kolega Kolář, zřejmě jako předseda volební komise.
Poslanec Robert Kolář: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, chci vystoupit s dvěma návrhy - první vyplývá z titulu funkce předsedy volební komise, a sice pokud bude schválen návrh kolegy Tlustého, pak sděluji, že lhůta pro podávání návrhů je do dneška do 18.00 hod.
Za druhé bych chtěl dát návrh na zařazení nových bodů, a sice druhého a třetího čtení vládního návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 499/1990 Sb., o přepočtu devizových aktiv a pasiv v oblasti zahraničních pohledávek a závazků organizací v souvislosti s kurzovými opatřeními - tisk 314. Tento návrh jsem podával už na začátku schůze minulý týden, tenkrát byla kolegou Kužílkem zpochybněna lhůta, ale dnes tento problém již neplatí - uběhla 60denní lhůta a já bych navrhl, aby druhé čtení bylo zařazeno během zítřka, tedy středy, a to z toho důvodu, že rozpočtový výbor přijal k této vládní předloze návrh usnesení, v němž doporučuje, aby o změnách v roce 1997 bylo možno účtovat nejpozději do uzavření účetních knih a sestavení účetních uzávěrek za tento rok. Pokud bychom tento zákon neustále odkládali, tak by tento záměr rozpočtového výboru nebylo možno naplnit a já bych chtěl zde konstatovat, že tento zákon byl naprosto nekonfliktní v rozpočtovém výboru a prošel napříč politickými stranami.
***