Čtvrtek 16. října 1997

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane poslanče. Pan premiér evidentně nehodlá odpovědět. Doufám, že vy nehodláte žádat, aby vaše vyjádření bylo přeloženo do češtiny, že to necháme tak, jak to zaznělo. Podle jednacího řádu byste na to event. mohl mít nárok, takže se ptám. Ale nechci vás zdržovat.

Dále vystoupí pan poslanec Oldřich Vrcha s interpelací na předsedu vlády ve věci finanční pomoci občanům postižených povodněmi.

 

Poslanec Oldřich Vrcha: Vážený pane premiére, většina občanů v této zemi, a to i dle průzkumů, nevěří, že přijatá opatření na pomoc občanům postižených povodněmi jsou vyhovující. Jejich obavy jsou oprávněné. Finanční prostředky určené na pomoc všem občanům se dostávají právě díky vašim koaličním partnerům pouze některým.

Jistá věc je ta, že váš koaliční partner a váš místopředseda vlády pan Josef Lux je takový charakter, že peníze nepřiděluje rovnoměrně všem obcím dle výše škod, ale pouze představitelům obcí, které řídí jeho straničtí kolegové. Tím nastává situace, že jsou škody hrazeny neúměrně vysoko, zatímco ostatní postižení občané nedostanou v mnoha případech vůbec nic.

Ptám se vás, pane premiére, zda jste o způsobu takovéhoto přidělování finančních prostředků informován.

Dále se táži, jaká opatření učiníte pro spravedlivější rozdělování peněz mezi postižené.

Děkuji předem za odpověď.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: To byl pan poslanec Oldřich Vrcha, odpoví předseda vlády Václav Klaus.

 

Předseda vlády ČR Václav Klaus: Pane poslanče, já nemohu přijmout, že by při řešení povodňových škod docházelo k jakémukoli stranickému principu ani mezi vládní koalicí a opozicí, ani uvnitř vládní koalice samotné. Já prostě nemohu přijmout toto obvinění, já pro něj nemám sebemenší argumenty a považuji ho za naprosto zavádějící. Já mám jistotou, že v této věci se postupuje metodou standardní, a nemám sebemenší informaci tohoto typu. Já to považuji za velmi vážné obvinění, které by nemělo zaznít jen tak do větru a za které by člověk měl být zodpovědný a měl by být schopen doložit tuto věc konkrétními fakty. Pak by bylo možné o této věci diskutovat. Já myslím, že nepadá v úvahu, že by se něco takového mohlo stát. Já samozřejmě přijedu do různých okresů a dozvím se, že na tento okres se dává méně než na jiný atd. Vím, že tyto pocity ve veřejnosti jsou, ale většinou jsou to pocity založené na naprosté absenci skutečně reálných čísel o těchto věcech a jsou to skutečně jen pocity a nic jiného.

Já bych prosil, aby tyto věty nebyly lehkomyslně pouštěny do světa a do oběhu.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu předsedovi vlády Václavu Klausovi. Pan poslanec Vrcha vystoupí a bude reagovat na to, co právě zaznělo.

 

Poslanec Oldřich Vrcha: Pane premiére, nezlobte se, ale nemohu být s vaší odpovědí spokojen. Já jsem si tuto otázku nevymyslel. Tuto otázku mi pokládají různí lidé z různých míst republiky, ať už je to okres Přerov, Olomouc, Bruntál, Krnovsko atd. Psaly o tom i sdělovací prostředky. Mohu vám to dokumentovat, mám zde pouze včerejší Zemské noviny, kde se o tom, co jsem zde přednesl a vám položil otázky, také píše. Prosím vás, buďte objektivnější a odpovězte.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: To byl pan poslanec Vrcha, který v úterý věděl, co ve středu napíší Zemské noviny.

 

Předseda vlády ČR Václav Klaus: Pane poslanče, myslím, že ani mě ani nikoho jiného jste nepřesvědčil tím, že jste vyjmenoval několik okresů nebo několik neokresů, pouze měst, kde, myslím, je nejrůznější politická struktura v čele těchto okresů a v čele těchto měst. Nevím, co z toho mohu dedukovat, že tam či onde dochází k jakémusi favorizování příslušníků té či oné politické strany. Z této vaší argumentace nemám sebemenší podklad, abych něco takového mohl dělat, ale myslím, že může být subjektivní pocit někoho, že ve vedlejší vesnici dostali více, dostali méně. To je potřeba vážně diskutovat a seriózně rozebírat. Přijďte s konkrétním číslem, řekněte, že okres ten a ten, kde je v čele přednosta z té a té politické strany, dostal na člověka a na zatopené metry čtvereční méně či více než okres jiný. To by byla seriózní debata. Takhle já debatovat neumím.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. A nyní vystoupí pan poslanec Jindřich Nehera ve věci změny počtů ředitelství Českých drah.

 

Poslanec Jindřich Nehera: Pane premiére, vzhledem k tomu, že moje interpelace byla velice podobná mému kolegovi Vrzáňovi a z vás dneska již solidní odpověď stejně nikdo nedostane, tak se své interpelace vzdávám.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, takže v tuto chvíli...

 

Předseda vlády ČR Václav Klaus: Já mohu přijmout, neboť nemám co nepřijmout, to, že se pan poslanec vzdává své interpelace, ale nemohu přijmout dovětek, který použil a který považuji za neseriózní a myslím, že nemá být takto formulován v Poslanecké sněmovně.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Nyní se ujme slova pan poslanec Jan Vik, který zřejmě bude poslední v tomto bloku. Vystoupí s interpelací na pana premiéra ve věci hospodářských vztahů a možnosti politického ovlivňování.

 

Poslanec Jan Vik: Pane premiére, jistě se shodneme alespoň v tom, že naše velikostí malá a stále ještě průmyslová země je závislá na hospodářské spolupráci, zejména na exportu svých výrobků.

Ve světle této skutečnosti se vás chci zeptat, jak hodnotíte a jaký mají ekonomický dopad opakující se neuvážené kroky státního prezidenta Havla, které mnohdy ochlazují obchodní vztahy s jinými zeměmi. Nejčastěji se tato aktivita projevuje směrem k Číně. Nedávno opět navštívil tibetský dalajláma Českou republiku, lépe řečeno, navštívil Václava Havla. To vzbudilo jisté rozpaky v obchodních kruzích, které se obávaly negativní čínské reakce ve vzájemném obchodu.

Aby bylo zcela jasno, tvrdím, že nikdo, ani Čína, nám nemůže určovat, s kým máme či můžeme jednat. Čína to také myslím nedělá, pouze upozorňuje, že neuvážené Havlovy aktivity mohou mít negativní vliv na ekonomickou spolupráci, která je pro nás stěžejní.

Nevím jak vy, pane premiére, ale já jsem toho názoru, že hlava státu by měla na prvním místě dbát na zájmy vlastní země a vlastních občanů před zájmy soukromými.

Děkuji za konkrétní a nevyhýbavé odpovědi.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vikovi. Než přijde pan premiér k mikrofonu - protože jsem byl několika otázkami kontaktován, proč nevystoupil podle programu pan poslanec Sládek - konstatuji, že pan poslanec Sládek poslal písemnou omluvu a pan předseda sněmovny zřejmě tuto omluvu přijal.

 

Předseda vlády ČR Václav Klaus: Pan poslanec Sládek chtěl hovořit o ceně vstupu do NATO a já jsem byl připraven o tom mluvit, takže on mi tuto příležitost nedal.

Chtěl bych ubezpečit pana poslance Vika, že ekonomické, obchodní a hospodářské vztahy s Čínou považujeme za vážnou věc pro ekonomiku České republiky a také jim věnujeme maximální pozornost. Já jsem v letošním roce jednal s mnoha čínskými představiteli, opakovaně s čínským velvyslancem, a doufám, že se řada věcí v česko-čínských ekonomických vztazích hýbe kupředu.

Chtěl bych říci, že tibetský dalajláma byl v České republice na soukromé návštěvě. Jeho návštěva nemůže být interpretována jako návštěva státní jakéhokoliv typu nebo něco podobného. Byla to účast na konferenci, která probíhala mimo jiné pod záštitou pana prezidenta Václava Havla, ale v žádném případě se nejednalo o oficiální návštěvu. Z tohoto hlediska si myslím, že by bylo skandální, kdybychom se zbavovali možnosti zvát či nezvat jednotlivé občany z nejrůznějších zemí světa do naší země.

Já si myslím, že jinou úvahou při velmi napjatých vztazích Tibetu s Čínou by bylo, kdyby došlo k oficiální návštěvě tohoto činitele. Není to pravda. Nebylo tomu tak. Já si myslím, že tak to interpretujeme a tak to také všichni chápeme.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu předsedovi vlády. Slovo má pan poslanec Vik. Využije svého práva položit doplňující otázku.

 

Poslanec Jan Vik: Pane premiére, nepůjde o doplňující otázku, půjde o opakování otázky, kterou jsem již položil. Já jsem se konkrétně ptal, jaký mají ekonomický dopad různé aktivity pana státního prezidenta. Já bych se vás chtěl zeptat, zda vůbec nějaké dopady jsou, jestli je pozorujete nebo zda žádné nejsou.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vikovi.

 

Předseda vlády ČR Václav Klaus: Pane poslanče, já neumím empiricky spočítat nebo převádět na koruny, na miliony nebo miliardy korun aktivity toho či onoho politika. Já jsem plně přesvědčen o tom, že prezident Václav Havel má v saldu těchto aktivit určitě ve svém zahraničně politickém konání hodnotu plusovou. Nebudu se s vámi přetahovat o to, jaká je výše tohoto plusového salda.

Já jsem si vědom toho, že byť neoficiální, byť zcela soukromá návštěva tibetského dalajlámy vyvolala jistou nelibost čínské strany. Ubezpečil jsem čínského velvyslance, že se jedná opravdu o neoficiální návštěvu. Také doufám, že už je tato věc za námi a že je "za námi" i na čínské straně.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Dámy a pánové, toto byla poslední věta, která zazněla v prvním bloku. V 17.00 hodin se sejdeme a začneme interpelací Pavla Maixnera, kterému blahopřeji, že asi ze 6 svých přihlášek z 80 byl dvakrát vylosován jako první, což svědčí o tom, že je příznivcem štěstěny. V 17.00 hodin vystoupí jako první.

 

(Schůze byla přerušena v 16.56 hodin.)

 

(Schůze opět zahájena v 17.01 hodin.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy a pánové, omlouvám malé zpoždění a žádám pana poslance Maixnera, aby se ujal slova.

 

Poslanec Pavel Maixner: Pane ministře, dne 19. září 1997 generální ředitel Českých drah Vladimír Sosna podepsal zaváděcí opatření Změna počtu obchodně provozních ředitelství. Cílem organizační změny je úspora 449 pracovníků. Alespoň takto prezentujete navenek organizační změnu na Českých drahách vy, správní rada ČD a generální ředitel ČD. Proč se však neredukují počty úředníků na generálním ředitelství a ředitelství divizí, kde od roku 1993 přetrvává nárůst 533 úředníků. Jen pro ilustraci, na generálním ředitelství je navíc zhruba 1200 pracovníků.

Hlavním problémem "zaváděcího výnosu" je zvolená metoda redukce počtu OPŘ. Při výběru varianty řešení byla diletantsky ignorována všechna možná kritéria - odborná, ekonomická, sociální a politická. Protože jste, pane ministře, znám jako likvidátor odborníků na vámi řízeném ministerstvu, budu se dále zabývat jen posledními dvěma kritérii a ptám se vás:

1. Proč jsou pracovníci rušených OPŘ vyjmuti z doprovodného sociálního programu pro předpokládaný útlum zaměstnanosti na železnici? Brzy tyto počty doplní pracovníci rušených správ dopravní cesty a dep kolejových vozidel.

2. Zpracoval jste návrh sociálního programu dle usnesení vlády ČR ze dne 27. srpna a ten předložil vládě ČR ve stanoveném termínu do 30. 9. 1997? Pokud můžete, stručně informujte o jeho hlavních bodech a s jakou částkou státní rozpočet na rok 1998 počítá v tomto programu.

Proč bylo pro redukci počtu OPŘ zvoleno zcela nelogické geografické rozmístění nových ředitelství?

Za další...

Místopředseda PSP Jan Kasal: Pane poslanče, já se obávám, že další otázku budete mít příležitost vznést v tom čase, který vám je určen tou minutou.

 

Poslanec Pavel Maixner: Další doplňující informace dám v tom následujícím.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Tak to mám na mysli. Děkuji. Vystoupí pan ministr Martin Říman.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Martin Říman: Pane předsedající, dámy a pánové, k vašim otázkám, pane poslanče: Před závorkou bych chtěl poopravit vaše tvrzení o tom, že k redukci počtu úředníků, tedy administrativního aparátu dochází nebo došlo pouze na středním článku řízení. To znamená na úrovni obchodně provozních ředitelství a nikoli na úrovni generálního ředitelství.

V letošním roce poklesl počet zaměstnanců GŘ o několik desítek, což vzhledem k velikosti tohoto útvaru, jak jste sám naznačil, několik set zaměstnanců, znamená výrazné snížení v řádu nikoli jednotek procent. Tolik na vysvětlení této nepřesnosti.

A nyní k vašim otázkám. K rušení OPŘ došlo 1. 10. letošního roku jako k dlouho zamýšlené, očekávané, připravované záležitosti, týkající se koncentrace těchto jednotek v rámci sítě Českých drah z 9 na 5. Není pravda, že k výběru těchto 5 OPŘ z 9 došlo zcela náhodně, neodborně a nesmyslně. Naopak. Toto bylo předmětem mnoha úvah a několika variantních studií, které pro vaši informaci se pohybovaly v počtu OPŘ od 3 do 5. To znamená, že existovala varianta vzhledem k těm 9 ještě daleko radikálnější. Není vyloučeno, že v průběhu dalších let - to se ukáže - vzhledem k rostoucí technické mobilitě rozhodovacího procesu bude možno provést redukci i na tento počet.

Koneckonců připomínám, co tady už bylo řečeno. Před rokem 1990 byly na území České republiky tyto střední články řízení pouze 3, a to v Praze, Plzni a v Olomouci. Mimochodem před 100 lety, v době, kdy železniční síť v podstatě již byla na úrovni dnešní, v Čechách řídila dopravu pouze 3 obchodně provozní ředitelství - v Praze, Plzni, Českých Budějovicích, a velmi brzy byla provedena reorganizace na 2 - Prahu a Plzeň, což bylo v době, kdy úroveň telekomunikačních služeb, vzájemného spojení mezi jednotlivými pracovišti, jednotlivými stanicemi byla na daleko nižší úrovni, což jistě uznáte, než je tomu dnes. Na Moravě v té době nebylo ani jedno ředitelství typu středního článku.

Jinými slovy rozhodnutí o tom, že bude zřízeno 5 těchto míst obchodně provozních ředitelství bylo dáno velmi pečlivou úvahou a byl brán v úvahu zejména okruh aktivit Českých drah na své síti. Proto není samozřejmě náhodou, že OPŘ je v Ostravě, ústí nad Labem, protože tam se odehrává gró výkonů Českých drah zejména v nákladní dopravě. Není náhodou, že OPŘ je v Praze, protože zde se odehrává velká část výkonů v osobní dopravě atd.

Co se týká sociálního programu, sociální program je doprovodná záležitost, která byla navržena v projektu reformy železnice a Českých drah. Materiál byl předložen do vlády a vládou projednán. Vláda si vyžádala konkretizaci a podrobnější pojednání sociálního programu, protože je jasné, že zejména období roků 1998 a 1999 bude z hlediska redukce zaměstnanosti na Českých drahách poměrně velmi zásadní. I když je třeba říci, že v mnoha podnicích - tak jak jsme informováni - dojde k daleko zásadnější redukci zaměstnanosti než předpokládáme my na Českých drahách. Nicméně tento program je připraven. Je to program, který není paušální, který neříká, že se musí týkat od určitého okamžiku každého. Tento program je zaměřen na profese, na lidi v určité věkové struktuře tak, aby:

1) Proces redukce počtu zaměstnanců na drahách byl sociálně přijatelný i z hlediska regionální nezaměstnanosti. Něco jiného je odejít z podniku v Praze, něco jiného např. v severních Čechách nebo někde na venkově.

2) Z hlediska podniku Českých drah, aby vytvářel takové prostředí, aby mladí a perspektivní zaměstnanci na dráze zůstávali, tzn. abychom vytvořili předpoklady pro bezbolestný odchod lidí, kteří jsou ve věku blízko důchodu, aby v okamžiku, kdy se bude rozhodovat, že má odejít ten, který má 30 let, nebo ten, kterému je 56 let, aby neodešel ten 30letý, protože ten je pro dráhy perspektivní, ale aby odešel ten starší, který zase na druhé straně, kdybychom nevytvořili tento program, bude mít určité problémy a my mu chceme dát příležitost, aby odešel např. do onoho předčasného důchodu s určitými výhodami a aby nedocházelo k sociálnímu napětí.

Návrh sociálního programu je v tomto okamžiku v meziresortním připomínkovém řízení a z toho důvodu bude předložen do vlády nejpozději do konce měsíce října. Vzhledem k tomu, že jsem se pro závažnost tohoto materiálu rozhodl jej předložit k diskusi v meziresortním připomínkovém řízení, nebylo možno vystihnout termín, který byl mezi projednáním celkové koncepce ve vládě 29. srpna a 30. zářím, tzn. v období jednoho měsíce, protože meziresortní připomínkové řízení trvá minimálně 14 dní až tři týdny.

Pokud jde o finanční náročnost tohoto programu, předpokládám, že zde bude muset dojít k určitému sdílení nákladů tohoto sociálního programu mezi státem a Českými drahami a odhaduji jej, pokud bude realizován v plném rozsahu, na výši mezi půl a jednou miliardou.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Martinu Římanovi a táži se pana poslance Pavla Maixnera, zdali chce vystoupit. Ano, je tomu tak.

 

Poslanec Pavel Maixner: Pane ministře, je vidět, že jste nedodržel usnesení vlády číslo 507, a proto vám dám ještě nějaké otázky. Vzhledem k tomu, že tato akce, myslím tím rušení OPŘ, vznikla ještě v situaci v rámci povodní, myslím si, že tento program nebyl spuštěn a že se jedná přímo o hyenismus v rámci sociální struktury na dráze. Např. OPŘ Olomouc dnes nemá možnost zaměstnat své pracovníky a Východočeský region přišel o dvě struktury OPŘ. Chtěl bych to nějakým způsobem doplnit.

Zvolenou metodu redukce počtu OPŘ ještě nikdo logicky, ani vy z vašeho výkladu, nevysvětlil, a to ani z ekonomických, politických, sociálních důvodů.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Pane poslanče, je mi líto...

 

Poslanec Pavel Maixner: Takže bych chtěl i toto nějakým způsobem vysvětlit.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Takže pan ministr, chce-li vystoupit, má příležitost.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Martin Říman: Pane poslanče, já už jsem tady zopakoval, že zrušení čtyř obchodně provozních ředitelství znamená 455 ušetřených pracovních míst, zejména v administrativní sféře. A celková roční úspora mzdových nákladů a nákladů sociálního pojištění představuje 102 milionů korun. A tak jako v jiných podnicích v jiných sférách, ať už soukromých nebo státních, dochází, vzhledem k vyšší efektivitě, vyšší racionalizaci práce, vzhledem ke zvyšování produktivity práce, nutně, chceme-li se přiblížit světu, o kterém mluvíme, Evropě, do které chceme vstoupit, musí k tomu docházet i na Českých drahách. Naše produktivita práce, nejen v ostatním hospodářství, ale i na železnici, je výrazně nižší, než je produktivita práce např. v Rakousku nebo u německých železnic. Jestli že se chceme srovnat s těmito drahami, a my se s nimi musíme srovnat, protože po našem vstupu do Evropské unie se nás nikdo nebude ptát, v jakém stavu jsou České dráhy, a my budeme naší železniční síť povinni nabídnout všem dopravcům v Evropě, a chceme-li uspět v tomto těžkém konkurenčním boji, pak musíme už dnes pracovat na tom, aby tato firma jednoho dne byla na úrovni, i v produktivitě práce, ve výkonech lidí, těchto zahraničních partnerů.

Tolik tedy k vaší otázce, týkající se nutnosti změny počtu OPŘ a tím redukce počtu zaměstnanců na dráze. Pokud jde o rozmístění nových pěti obchodně provozních ředitelství, jsou naprosto logicky rozmístěna vzhledem k výkonu, které dráha poskytuje, jak už jsem řekl, a např. jste se zmiňoval o východočeském regionu, v České Třebové nebylo nikdy obchodně provozní ředitelství, tedy střední článek řízení, ani v dobách, kdy železniční stanice Česká Třebová měla daleko zásadnější význam z hlediska železniční sítě v Československu, a kdy železniční stanice Česká Třebová byla největší v tomto státě. To již dneska není z různých důvodů, nejen z důvodu rozdělení státu, je to i z důvodu změny trakce, z důvodu vybudování Havlíčkobrodské spojky po 2. světové válce atd. Umístění obchodně provozního ředitelství v České Třebové není na pořadu dne.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministrovi Martinu Římanovi a prosím, aby se v tuto chvíli slova ujal pan poslanec Zdeněk Krampera, který hodlá interpelovat pana ministra Ivana Pilipa ve věci vykradení akciové společnosti Casino Playing Games.

 

Poslanec Zdeněk Krampera: Děkuji. Pane předsedající, dámy a pánové, pane ministře, interpeluji vás ve věci kauzy vykradení akciové společnosti Casino Playing Games se sídlem v Příbrami a jí založených dceřiných společností Holding Tercier Group, a.s. se sídlem v Roudnici nad Labem. Z důvodu velké obsažnosti celého případu vám proto položím následující otázky.

Otázka první, jak je možné, že nikdo na ministerstvu financí neprověřoval podnikatelský záměr krachující firmy Tercier, s.r.o. než vydal povolení k tzv. přetransformaci na akciovou společnost.

Za druhé, jak je možné, že nikdy nebylo splaceno v plné výši základní jmění Casina Playing Games a.s, a nikdo se nad tím na Ministerstvu financí nepozastavil.

Otázka třetí, proč není možné při uložení akcií u banky vydání z hlediska práva dokladů dokazujícího, že tyto jsou prokazatelně uloženy na výše zmíněném místě, a hlavně v den konání valné hromady.

Otázka čtvrtá, proč nelze akcie uložit po dobu delší než tři dny před valnou hromadou, jinak se doklad nepovažuje za právoplatný, nebo z jakých důvodů je to nutné.

Za páté, proč banka nevydává zpět akcie a zároveň nepožaduje zpět potvrzení o jejich uložení, aby toho nebylo zneužito.

Za šesté, jak je možné, že banka může odmítnou převzetí cenných papírů akcií do úschovy.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kramperovi a prosím, aby se slova ujal pan ministra Ivan Pilip.

 

Ministr financí ČR Ivan Pilip: Pane předsedající, dámy a pánové, já tedy chci předeslat, že téma interpelace bylo nazváno Casino Playing Games, takže bych se především v první řadě vyjádřil k otázce firmy Casino Playing Games samotné a s ní související skupině Tercier Group, která tu byla v té interpelaci zmíněna.

Je nutné říci, že Ministerstvo financí není orgánem, který by měl zodpovědnost související s činností této firmy, protože podle výpisu z obchodního rejstříku je v předmětu podnikání firmy Casino Playing Games uvedeno pouze "Koupě zboží za účelem dalšího prodeje a jeho prodej, pronájem věcí nemovitých a movitých". Tzn., že ve smyslu zákona č. 61 z roku 1996 o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti, tzv. zákon proti praní špinavých peněz, se nejedná o finanční instituci podle § 1 odst. 6, protože neprovozuje činnost herny ani kasina. K takovému provozování ani nedostala od Ministerstva financí povolení, což by jinak vyžadovalo ustanovení zákona 202 z roku 1990, protože tato společnost, jakkoliv by se to z jejího názvu dalo usuzovat, neprovozovala žádné hry a sázky. Tzn., že ke své činnosti, ke svým aktivitám nepotřebovala žádný souhlas Ministerstva financí, protože nevykonávala ani provozování her a sázek, které vyžadují licenci, ani nebyla investičním fondem či investiční společností z pohledu příslušných zákonů, definujících takovéto společnosti. A tím pádem nepodléhá žádnému z dozorů Ministerstva financí. Neměla ani veřejně obchodovatelné akcie na burze, a tím pádem ani zde nepodléhala kontrole Úřadu pro cenné papíry a jeho dohledu nad kapitálovým trhem.

Je nutné říci, že ani finančně analytický útvar neobdržel na tuto akciovou společnost oznámení jako na subjekt, který by se podílel na nekalých obchodech.

Jiná situace je u sestavení nebo u seskupení Tercier Group Roudnice nad Labem, do jejíhož seskupení podnik Casino Playing Games patří. Ten v současné době ovšem šetří Policie ČR a Krajský úřad vyšetřování Severočeského kraje. Ten se také obrátil na ňřad pro cenné papíry Ministerstva financí se žádostí o odborné posouzení k otázkám, které se týkají listinných akcií, které nejsou veřejně obchodovatelné, ke smlouvám o koupi akcií, ke směnkám a dalším specifickým otázkám. Nicméně role Ministerstva financí tady může být pouze v poloze součinnosti s vyšetřovacími orgány Policie ČR a Úřadu vyšetřování. Nebyla tady však žádná zavinění nebo žádné možnosti týkající se dohledových činností Ministerstva financí, protože těmto uvedené skupiny nepodléhaly.

Pokud jde o vaše doplňkové otázky, týkající se pravidel pro úschovu akcií před valnou hromadou atd., nestačil jsem si poznamenat všechny otázky, nicméně obecně platí jedno, že jde buď o interní pravidla jednotlivých bank, nebo o ustanovení, které je definováno zákonem o bankách. Novela zákona o bankách byla projednávána ve druhém čtení právě včera, čili máte-li pocit, že některá ustanovení tam jsou špatná, byla možnost změny navrhnout. A pokud máte pocit, že banky neplní povinnosti, nebo některé konkrétní banky neplní povinnosti, které jsou jim uloženy ze zákona, pak je příslušným orgánem k dohledu nad bankami a ke kontrole jejich činnosti bankovní dohled České národní banky, což je z ústavy samostatná instituce, která není přímo řízená vládou ČR, tím pádem ani Ministerstvem financí.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru financí panu Pilipovi. Ptám se, zdali pan poslanec Krampera hodlá vystoupit? Ano, je tomu tak, dávám mu tedy slovo.

 

Poslanec Zdeněk Krampera: Děkuji. Tak jak jsem sdělil v úvodu, tento případ je velice obsáhlý, takže nejsme schopni v té jedné minutě stejně dále rozplést celý tento zločinný kruh, který na sebe navazuje. Přesto bych jenom chtěl upozornit, že se jedná o půl miliardy korun a o několik tisíc poškozených akcionářů.

Čili já bych pana ministra se ještě otázal, že to hodil tedy tak rychle se stolu, pochopitelně nikdo za nic opět nemůže, ale já bych se ho znovu chtěl otázat - přeci Ministerstvo financí má dozor nad kapitálovým trhem. Dostalo dostatek informací o tom, že se dějí obrovské nekalosti a nikdo skutečně nezakročil.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kramperovi. Já bych chtěl jenom připomenout, že poslanec může podati písemnou interpelaci. Já rozumím jenom tomu, že tato problematika je velice obšírná a že do dvou nebo do tří minut se asi všechny otázky vtěsnat nedají. Ale poslanec Krampera, stejně jako kterýkoliv další poslanec, má právo podat písemnou interpelaci prostřednictvím předsedy sněmovny, ve smyslu § 110 našeho jednacího řádu.

A nyní odpoví pan ministr Ivan Pilip.

 

Ministr financí ČR Ivan Pilip: Samozřejmě, pokud bude následovat písemná interpelace, tak i některé z těch detailnějších otázek bude možné podrobněji zodpovědět. Nicméně ještě k té doplňkové otázce. Samozřejmě, že nejde o žádné smetení se stolu. Tady jde o možnost využití těch pravomocí, které Ministerstvo financí má. Tzn., v tom případě, kde došlo k podezření z nějaké trestné činnosti či podvodům, tzn. u činnosti Tercier Group jako celku, kde je toto v šetření Policie, je maximální součinnost našich úřadů, které jsou součástí našeho ministerstva a které jsou k této problematice kompetentní, tam si velice přeji, aby se podařilo Policii ČR, která je ovšem garantem toho šetření, dotáhnout vyšetřování do konce. Ale není možné přijmout na Ministerstvo financí výtku z toho, že nebylo upozorněno předem na ty operace, které se děly, protože, jak jsem už říkal v úvodu své odpovědi, akcie společnosti Casino Playing Games nebyly veřejně obchodovatelné a z tohoto důvodu není nástroj, kterým by existovala kontrola nad takovýmito akciemi. Tam jde prostě o jiný druh zodpovědnosti a takto vydané akcie nepodléhají kontrole nad kapitálovým dozorem, který kontroluje pouze veřejně obchodovatelné cenné papíry. Tady jde spíše o to, aby i ti občané, kteří se dostanou do styku s takto koncipovanými společnostmi, buď společnostmi s ručením omezeným nebo společnostmi, které jsou akciovou společností, ale s veřejně neobchodovatelnými akciemi, aby si uvědomovali, že míra záruk, které jim tato společnost, takovéto společnosti poskytují, a tím pádem i možnost státního dozoru, jsou výrazně nižší než u veřejně obchodovatelných společností, a aby si uvědomili, že riziko nějakých nekrytých plnění vůči takovýmto společnostem, vkládání peněz atd., že je zatíženo daleko větší mírou rizika než u společností akciových, které jsou veřejně obchodovatelné, nebo jejichž akcie jsou veřejně obchodovatelné a jsou tedy pod dozorem státu.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Ivanu Pilipovi a nyní prosíme, aby se slova ujala paní poslankyně Hana Orgoníková, která se hodlá s interpelací obrátit na ministra dopravy a spojů Martina Římana ve věci privatizace ČSAD Hradec Králové.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP