Poslanec Václav Frank:
Pane předsedající, členové vlády, kolegyně a kolegové, předkládaná smlouva je bezesporu velmi důležitým a významným právně závazným dokumentem v oblasti nešíření jaderných zbraní a jaderného zbrojení. Zavazuje smluvní strany a v případě schválení tedy i Českou republiku neprovádět jakékoli zkušební či jiné jaderné výbuchy na kterémkoli místě v rozporu s touto smlouvou.Každý účastník se podpisem zavazuje, že nevyvolá, nenapomůže ani se žádným způsobem neúčastní provedení jakéhokoli zkušebního či jiného jaderného výbuchu. V tom lze spatřovat smlouvu jako bezesporu potřebný a užitečný dokument.
Jsme si vědomi, že i stávající text smlouvy není možno doplňovat s ohledem na skutečnost, že takto byla schválena již velkou většinou členských zemí OSN. Přesto mi dovolte uplatnit několik spíše technických námětů, které, jak jsem už naznačil, nepovažuji za pozměňovací návrhy.
Je všeobecně známo, že počáteční tendencí při jaderném zbrojení bylo zvyšování účinku výbuchů, ať již tlakových, nebo tepelných. S ohledem a skutečnost, že účinek na okolí - mám tím na mysli vzdálenost od epicentra výbuchu - roste jen s třetí odmocninou energie výbuchu, bylo na dosažení zničujících efektů ve dvojnásobné vzdálenosti potřeba až osminásobné zvětšení nálože, a bylo proto i z těchto důvodů od této tendence upuštěno.
V současné době rozvoj mikroelektroniky i dalších disciplín umožnil zejména v posledním desetiletí podstatně zpřesnění zásahu, což svým způsobem umožňuje i výrazné zmenšení energie jaderných náloží. Kromě toho byly vyvíjeny i nové jaderné zbraně s potlačeným efektem výbušného účinku a specifickým efektem, např. neutronové zbraně.
Hovořím o tom proto, že právě tyto okolnosti jsou podstatné z hlediska možnosti kontroly jaderných zkoušek, zejména jsou-li prováděny pod zemí. Tak je spolehlivé určení podstatně sníženo, ne-li znemožněno.
Rovněž tak ve smlouvě navrhované dobrovolné hlášení trhacích prací s použitím 300 tun trhaviny, tzv. ekvivalentu trinitrotoluenu, se jeví z tohoto hlediska příliš vysoké. Rozlišení jaderné a nejaderné exploze národními prostředky je mnohdy velmi obtížné. Pokud se týče České republiky, zejména oblastí seismologických měření, touto problematikou se v minulosti zabýval Seismologický ústav ČSAV, který v té době byl i patřičně vybaven. V případě přijetí smlouvy bude touto službou pověřena, jak naznačil i pan ministr, Česká seismologická stanice ve Vranově. Já v žádném případě si nečiním právo a nehodlám vznášet jakékoli pochybnosti, ale je zde třeba říci, zda tato stanice je náležitě technicky a také personálně vybavena.
Dovolte mi ještě několik poznámek. Dnes již existuje i zkušenost ze simulací pokusů s jadernými zbraněmi v tzv. podkritickém stadiu, tj. bez jaderného výbuchu nebo na počítači. Jinými slovy i zde jde o oblast, která je technickými prostředky svým způsobem nekontrolovatelná. Obdobně by se dalo hovořit o detekci pokusů na nefrekventovaných místech pod vodou. Je pravda, že kosmickými prostředky je detekce možná, ale dokazování původců je velice sporné. Konečně dokazuje to i údajný pokus Izraele a Jihoafrické republiky v jižním Atlantiku.
Nicméně smlouva tak, jak je předkládána, je velkým kompromisem zúčastněných států a dovolím si tvrdit, že je v této oblasti pozitivním krokem. Zatím není znám její dopad na státní rozpočet. Přesto se domnívám, že by to nemělo přijetí smlouvy bránit. Na druhé straně musím však říci, že jsem přesvědčen, že její uplatnění v praxi bude do jisté míry značně obtížné. Dokazuje to konečně i postup USA, také signatářů této smlouvy, které dne 2. července letošního roku obnovily první z předpokládané série tzv. podkritických jaderných testů. Byl bych, vážené kolegyně a kolegové, velice rád, aby i z naší sněmovny zaznělo, aby si i vláda Spojených států amerických uvědomila, že jestliže jaderná velmoc dá najevo, že si chce jaderné zbraně přes dohodu o všeobecném zákazu jaderných zbraní ponechat, pak to znamená, že záměrně vyvolává v mezinárodním společenství jistou nedůvěru.
Osobně považuji v této chvíli postup Spojených států amerických, které hrají ve světě vedoucí roli v této době, za akt zrady mezinárodního společenství. Takovýto postup může i zpochybnit projednávanou smlouvu o zákazu jaderných zkoušek a dovolím si tvrdit, že nejen u České republiky. Říkám to proto, aby se tyto skutečnosti staly naším zástupcům u konference členských států nebo na výkonné radě, popř. i v OSN, poučením a varováním. Přes tyto skutečnosti doporučuji Poslanecké sněmovně parlamentu České republiky návrh smlouvy schválit.
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Děkuji panu poslanci Václavu Frankovi a prosím, aby se slova ujal pan poslanec Josef Krejsa.
Poslanec Josef Krejsa:
Vážený pane předsedající, dámy a pánové, OSN podepsala v minulém roce dokument, který vůbec nespadá do její kompetence, a sice smlouvu o všeobecném zákazu jaderných zkoušek. Skláním se před pregnantní zprávou pana ministra Zieleniece o této smlouvě, která je sice tradičně postavena na víře v patologický humanismus jisté části poslaneckého spektra, ale zmiňuje i aspekty negativní, což nebývalo, byť je kamufluje jako pozitivní. Nemohu ani s panem ministrem, natož s panem premiérem polemizovat z tohoto místa o bohulibém úmyslu nerozšiřovat zlo rozšíření a nedeflorovat další území v zájmu hromadného ničení. Ani já, ač zastánce jaderných elektráren, nejsem zastáncem jaderných zbraní, neboť pro můj boj, to je likvidaci ODA v příštím parlamentu, mi bohatě postačí předseda Žantovský.O čem bych ale rád diskusi začal, je, zda je všeobecný zákaz jaderných zkoušek náš, tedy český problém a zda je to problém, který by měl být zrovna teď na pořadu dne. Zda bychom raději neměli řešit problémy s dostavbou Temelína, ohrožované soustavně a systematicky povaleči všeho druhu, převážně zahraniční provenience, asociálů z řad rakousko-německých anarchistů a jejich českých narkomanských odnoží. Zatím díky KDU-ČSL Bůh a déšť a ODS, ministr Ruml a zásah policie, byl tento problém odsunut, či chcete-li vyhnán, za což patří Policii České republiky můj dík.
Dovolte mi, vrátit se ke smlouvě o všeobecném zákazu jaderných zkoušek už bez jakýchkoli objížděk. Nepodpořím úsilí pana ministra Zieleniece ze dvou důvodů:
1. Diskriminuje všechny státy světa, které jaderné zbraně dosud nemají a jsou nuceny aktivitami supervelmocí, jako např. Indie, Íránu a Iráku, o této variantě z obranných důvodů uvažovat. Zakázat zkoušky znamená v tomto případě zakázat jaderné zbraně, neboť bez zkoušek se nový adept jaderného zbrojení neobejde. Zákaz jaderných zkoušek naopak nijak neomezí další vylepšování a zdokonalování jaderného potenciálu supervelmocí, neboť vyzkoušené zbraně lze dále úspěšně zkoušet pomocí počítačových stimulací a podkritických laboratorních testů.
Dovoluji si proto otázku na pana zastupujícího ministra Bratinku, proč konference o odzbrojení v Ženevě - a v tomto se mnou pan ministr bude zřejmě souhlasit - která jediná má právo takovéto smlouvy navrhovat a schválit, nepřijala návrh Indie na naprosto jednoznačný absolutní zákaz všech jaderných zkoušek a proč se nikdo nepokusil o přijatelnější konsenzus tímto směrem.
Druhý důvod, proč smlouvu nepodpořím, jsou úsporná opatření vlády. Pan premiér ve své předkládající zprávě k této smlouvě jasně praví, že bude nutné hradit z peněz daňových poplatníků veškeré náklady na monitorovací stanici na našem území na přenos údajů, technické vybavení na standardní západní úrovni, ani pan premiér se neodvážil výši nákladů odhadnout. Kdybych pro smlouvu hlasoval, de facto bych naboural balíček vládních opatření a podtrhl pana premiéra. Ten si v tomto případě musí hledat Bruta ve vlastních řadách. Věřím, že při současných ekonomických problémech si nebudeme zbytečně vyrábět nepřátele ve stále sílícím arabském světě ani v Asii, a proto navrhuji usnesení Poslanecké sněmovny:
Poslanecká sněmovna odročuje jednání o smlouvě o všeobecném zákazu jaderných zkoušek. Nebude-li toto usnesení přijato, navrhuji usnesení tohoto znění: Poslanecká sněmovna souhlasí s odstoupením od smlouvy o všeobecném zákazu jaderných zkoušek.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Děkuji, pane poslanče. Připomněl bych pouze, že odročení vyžaduje lhůtu nebo důvod do kdy, tedy jestli byste to mohl upřesnit.
Poslanec Josef Krejsa:
Pane předsedající, obávám se, že jednací řád mi nic takového nepřikazuje, pokud jsem ho četl správně.
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Budeme muset tedy chvilku vydržet. Nicméně rozprava pokračuje, pan ministr chce vystoupit i v rámci rozpravy.
Ministr Pavel Bratinka:
Považuji za nutné, abych odpověděl alespoň na jednu věc, kterou zde řekl pan poslanec Krejsa. Každá takováto smlouva je výsledkem určitého kompromisu, který končí na úrovni, která je maximálně dosažená. Samozřejmě, že tato smlouva nezamezuje některým státům provozovat simulace jaderných výbuchů, nezamezuje v případě technické schopnosti provádět i podkritické nebo podprahové zkoušky, ale samo o sobě to nemůže být důvodem - totiž, že nemůžeme dokonale zakázat vše, co přispívá k udržování kvality jaderných zbraní - to samo o sobě přece nemůže být rozumným důvodem tuto smlouvu odmítnout.Česká republika by odmítnutím této smlouvy získala pověst státu, který nechce přispět svým malým, ale důležitým příspěvkem k vytváření světa, ve kterém bude vzrůstat tlak na to, aby se takovéto zbraně nešířily. Nic nevylučuje další kola jednání, další iniciativy, které by směřovaly k účinnějšímu zákazu či k účinnější kontrole. Myslím si, že jsou zde všechny důvody pro to, abychom tuto smlouvu přijali.
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Josef Krejsa.
Poslanec Josef Krejsa:
Pane předsedající, děkuji panu ministrovi Bratinkovi a chtěl bych upřesnit svůj návrh usnesení a termínovat ho do roku 2000.
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Tedy do konce roku 2000. Dámy a pánové, žádnou další přihlášku nemám, takže rozpravu končím a táži se, zdali chtějí pánové od stolku zpravodajů vystoupit. Nikoliv.Budeme tedy hlasovat o návrzích pana poslance Krejsy. Prosím pana poslance Kouckého. Všechny vás odhlašuji, protože za chvilku přistoupíme k hlasování. Prosím, abyste se přihlásili, a prosím pana poslance Kouckého, aby se ujal povinnosti zpravodaje.
Poslanec Jan Koucký:
Kromě prvního návrhu, o kterém budeme za chvíli hlasovat, neboť to byl procedurální návrh, podal pan poslanec Krejsa druhý návrh, který by normálně šel do třetího čtení, ale podle mého názoru je to návrh nehlasovatelný, protože se v něm uvádí "Poslanecká sněmovna souhlasí s odstoupením". Nikdo však nedal návrh na odstoupení. Musel by padnout návrh na odstoupení od smlouvy a pak bychom s ním mohli souhlasit. Takový návrh však nebyl podán. V tuto chvíli, pokud to nezměníte, pane poslanče, druhý návrh je nehlasovatelný.
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Já se domnívám, že druhý návrh pana poslance Krejsy odpovídal návrhu na usnesení v negativním slova smyslu. Kdo bude chtít hlasovat proti smlouvě, dá to najevo při hlasování, které přednese ve druhém hlasování pan poslanec Koucký. Je s tím takto souhlas? Děkuji. Nyní budeme hlasovat o procedurálním návrhu.
Poslanec Jan Koucký:
Máme jeden procedurální návrh, který zní: "Poslanecká sněmovna odročuje do r. 2000 jednání o Smlouvě o všeobecném zákazu jaderných zkoušek."
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Rozhodneme o tom hlasováním pořadové číslo 143, které jsem právě zahájil. Táži se, kdo je pro tento návrh pana poslance Krejsy. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.Hlasování v tuto chvíli skončilo výsledkem 17 pro, 98 proti. Návrh nebyl přijat.
Poslanec Jan Koucký:
V tom případě, pane předsedající, se vrátíme k návrhu zahraničního výboru, který zní: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem, kterým se předkládá Smlouva o všeobecném zákazu jaderných zkoušek."
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Dobře. Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 144 a táži se, kdo je pro toto usnesení. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.Hlasování skončilo výsledkem pro 115, proti 17. Návrh byl přijat.
Můžeme přistoupit k projednávání posledního bodu před přestávkou, kterým je
44.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu
Smlouva mezi Českou republikou a Jihoafrickou republikou o zamezení dvojího zdanění
a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu,
podepsaná v Praze dne 11. listopadu 1996 - druhé čtení
Prosím pana ministra financí Ivana Pilipa, aby z pověření vlády ve druhém čtení předložený vládní návrh uvedl.
Ministr financí ČR Ivan Pilip:
Pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, předkládaná smlouva se zabývá otázkou mezinárodního dvojího zdanění, protože dvojí zdanění pro jednotlivé subjekty snižuje příjmy, které právnickým a fyzickým osobám jednoho státu plynou ze státu jiného. Protože příčinou tohoto dvojího zdanění je kolize daňových zákonů dvou států, může být takové zdanění vyloučeno jen opatřením obou států, vzájemně koordinovaným mezinárodní smlouvou.Smlouva o zamezení dvojího zdanění s Jihoafrickou republikou byla podepsána v listopadu loňského roku u příležitosti mise jihoafrických podnikatelů v Praze. Za vládu České republiky ji podepsal ministr financí.
Jihoafrická republika je po Nigérii, Tunisu a Egyptu teprve čtvrtou africkou zemí, se kterou Česká republika uzavírá takovou smlouvu. V současné době celkem ve světě má Česká republika v platnosti 43 takových smluv s tím, že některé další se připravují.
Pokud jde o dopady uzavření smlouvy s Jihoafrickou republikou, ani její provádění nebude mít přímý dopad na státní rozpočet, nevyžaduje změny v českém právním řádu a nedotýká se jiných mezinárodních závazků, kterými je Česká republika vázána.
Smlouva se předkládá před ratifikací prezidentem České republiky Parlamentu České republiky k souhlasu podle článku 49 Ústavy České republiky, protože upravuje odchylně od ustanovení zákonů České republiky daňové povinnosti právnických a fyzických osob a poskytuje daňová osvobození a jiné úlevy.
Zahraniční výbor a rozpočtový výbor parlamentu návrh smlouvy projednaly a nevznesly k němu připomínky. Vzhledem k tomu, že se jedná o standardní mezinárodní smlouvu, navrhuji, aby také Poslanecká sněmovna tento návrh přijala a vyslovila se smlouvou souhlas.
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Děkuji panu ministru Ivanu Pilipovi. Předložený vládní návrh jsme v prvním čtení přikázali zahraničnímu výboru. Ten jej projednal a přijal usnesení, které jsme obdrželi jako sněmovní tisk 136/1. Žádám proto pověřeného zpravodaje zahraničního výboru pana poslance Jiřího Maštálku, aby předložené usnesení uvedl. Ostatní prosím o klid.
Poslanec Jiří Maštálka:
Pane předsedající, dámy a pánové, jak bylo řečeno, zahraniční výbor se podrobně zabýval touto smlouvou, shledal ji standardní a neshledal žádné důvody, aby ji nemohl bez okolků předložit sněmovně ke schválení. Proto cituji usnesení zahraničního výboru z 9. schůze ze 17. dubna 1997. Zahraniční výbor na základě této schůze doporučuje Parlamentu České republiky vyslovit souhlas s vládním návrhem, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Smlouva mezi Českou republikou a Jihoafrickou republikou o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu, podepsaná v Praze 11. listopadu 1996 (sněmovní tisk 136).
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Děkuji panu poslanci Jiřímu Maštálkovi.Uvedenou dohodu iniciativně projednal i rozpočtový výbor a přijal usnesení, které jsme obdrželi jako sněmovní tisk 136/2. Prosím pověřeného zpravodaje tohoto výboru pana poslance Tomáše Květáka, aby nás o jednání výboru informoval.
Poslanec Tomáš Květák:
Vážený pane předsedající, dámy a pánové, rozpočtový výbor se zabýval touto mezinárodní smlouvou na své 16. schůzi dne 17. února t. r., shledal smlouvu jako standardní, která nemá žádný dopad na státní rozpočet, a naopak kvitoval, že je uzavírána s touto nejrozvinutější zemí afrického kontinentu. Přijal usnesení, ve kterém doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby s vládním návrhem, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Smlouva mezi Českou republikou a Jihoafrickou republikou o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z přijmu, podepsaná v Praze dne 11. listopadu 1996, vyslovila souhlas. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal:
Děkuji panu poslanci Květákovi a otevírám rozpravu. Písemné přihlášky žádné nemám. Nevidím ani žádnou zvednutou ruku, takže rozpravu končím a ptám se, zdali si někdo z pánů ještě před závěrečným hlasováním přeje vystoupit. Zdá se, že tomu tak není.Přednesu návrh na usnesení:
Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas se smlouvou mezi Českou republikou a Jihoafrickou republikou o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu, podepsanou v Praze dne 11. listopadu 1996.
Zahájil jsem hlasování, které má pořadové číslo 145, a táži se, kdo je pro. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování v tuto chvíli skončilo výsledkem 104 pro, nikdo proti. Návrh byl přijat. Děkuji panu ministrovi i oběma zpravodajům.
Dámy a pánové, protože mě celá řada poslaneckých klubů informovala o své potřebě se v polední přestávce sejít, vyhlašuji přestávku do 15.00 hodin. Měli bychom poté začít třetí čtení daňových zákonů.
Děkuji vám za spolupráci a přeji vám dobrou chuť.
(Schůze byla přerušena ve 13.00 hodin.)
(Schůze opět zahájena v 15.03 hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Budeme pokračovat 3. čtením zákona o dani z přidané hodnoty, 3. čtením spotřebních daní, daně z příjmů a dalších předloh. O slovo se přihlásila paní místopředsedkyně Buzková, poté pan předseda klubu Filip. Dámy a pánové, prosím o klid.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková:
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, velice mě mrzí, že o tak důležitém tématu, o kterém se chci nyní zmínit, jsem nucena hovořit před poloprázdnou sněmovnou, ale já věřím tomu, že i ty paní poslankyně a páni poslanci, kteří jsou momentálně v kuloárech, budou mít možnost tuto moji informaci zachytit.Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, myslím, že je zcela zbytečné, abych zde před vámi nějakým způsobem rekapitulovala, jaká je situace občanů na severní Moravě, která je postižena záplavami. Jaká je v tuto chvíli a jaká zřejmě nastane v příštích dnech a v příštích týdnech. Chci pouze říci tolik, že ve spolupráci s Kanceláří Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR byla vyhlášena sbírka pro tuto oblast, která bude odeslána na oficiální konto, které bylo pro tyto účely zřízeno, a že tuto sbírku zajišťuje finanční účtárna Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, tuto informaci doporučuji vaší pozornosti.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Děkuji paní místopředsedkyni. Slovo má pan předseda klubu Filip, potom pan předseda Honajzer.
Poslanec Vojtěch Filip:
Vážený pane předsedající, paní a pánové, paní místopředsedkyně Buzková zahájila jedno téma. Dovolte mi, abych se vyjádřil na téma, které je totožné. Klub KSČM se zabýval na svém zasedání i touto situací a musím říci, že přijal zcela jednoznačné rozhodnutí.Klub komunistických poslanců zřídil konto při ústředním výboru KSČM (Ohlas v sále.) a výsledkem této sbírky, kdy na toto konto bude samozřejmě přispíváno nejen od nás, od poslanců, ale od celé členské základny - jistě uznáte, že máme nejširší základnu z politických stran sdružených v tomto Parlamentě, takže myslím, že to bude mít efekt - chceme pomoci prostřednictvím Českého červeného kříže této oblasti.
Zároveň mi dovolte sdělit, že klub KSČM zásadním způsobem nesouhlasí s postupem prezidenta republiky, který se v této vážné chvíli odebral raději na jednání do Madridu místo toho, aby se staral o problémy českých lidí. (Pískot a bušení do lavic z míst, kde sedí koaliční poslanci.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Pan předseda Honajzer.
Místopředseda PSP Jiří Honajzer:
Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, děje se zde něco, co jsem nechtěl, aby se dělo ve sněmovně. Vůbec nehodlám reagovat na poslední slova pana předsedy klubu KSČM Filipa. Myslím, že jste reagovali většinou ve sněmovně tak, jak jste reagovali, a že to vyjadřuje většinové mínění této sněmovny. (Nepřehledná diskuse v sále.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Dámy a pánové, prosím o klid.
Místopředseda PSP Jiří Honajzer:
V okamžiku, kdy kolegyně Buzková přistoupila k mikrofonu, aby oznámila to, co oznámila, jsem já obcházel zástupce jednotlivých klubů, abych jim tímto způsobem, samozřejmě podstatně méně efektnějším, méně mediálně vnímatelnějším oznámil, že náš klub se na našem poledním zasedání rozhodl, že každý jednotlivý poslanec a ministr neposlanec přispěje částkou 10 000 Kč. Chtěl jsem to říci pět minut poté, co toto rozhodnutí padlo, zástupcům klubů, tak jak jsem to dělal. Stihl jsem takto obejít 3 kluby a vůbec jsem zde nechtěl předstupovat před mikrofony, protože si myslím, že se to nesluší vystupovat tímto způsobem ve sněmovně a jaksi politicky profitovat na takovéto situaci. Nicméně způsobem vystoupení svých dvou předřečníků jsem byl nucen toto sněmovně sdělit. Děkuji vám. (Potlesk. Místopředsedkyně Buzková opouští sál.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Pan kolega Gross jako předseda klubu. Dámy a pánové, prosím, abyste u tohoto vážného tématu zvážili tón svých dalších vystoupení.Dámy a pánové, prosím o klid, pan předseda Gross se chystá vystoupit.
Poslanec Stanislav Gross:
Děkuji. Dámy a pánové, já bych chtěl vyzvat všechny členy této sněmovny k jedné věci. Myslím si, že není dobré, abychom se na těch škodách a velkých lidských tragédiích snažili získávat politické body. My jsme samozřejmě o tom také jednali, přijali jsme rozhodnutí ne žádným usnesením, ale naprostým konsensem, že také výraznou částkou přispějeme, nebudu zde říkat žádná čísla. Pojďme se dohodnout na tom, že ty peníze budeme soustřeďovat tam, kde jsou zapotřebí, a neříkejme kdo, kolik a na co ty peníze dává. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Dámy a pánové. Dalším bodem je
45.
Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 588/92 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
Jedná se o sněmovní tisk č. 145.
Zahajuji v tomto okamžiku 3. čtení tohoto návrhu. Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal ministr financí pan Ivan Pilip a zpravodaj rozpočtového výboru pan Jozef Wagner.
Konstatuji, že pozměňovací návrhy přednesené ve druhém čtení v minulém týdnu jsme obdrželi jako sněmovní tisk 145/2. Otevírám rozpravu ke třetímu čtení. Upozorňuji na to, že je možno přednést drobné náměty na úpravy legislativního charakteru. O slovo se hlásí pan poslanec Wagner.
Poslanec Jozef Wagner:
Pane předsedající, v návrhu pana poslance Machovce došlo zřejmě k technické chybě. Dovolil bych si požádat pana poslance, aby sám upravil svůj návrh v rozpravě. Je to čistší, než kdybych tak činil jako zpravodaj.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Slovo má pan poslanec Machovec.
Poslanec Karel Machovec:
Přestože jsem své pozměňovací návrhy předal písemně, došlo k chybě u pozměňovacího návrhu, který je veden pod bodem L, kde jsem uvedl, že chci do přílohy č. 1 DPH, to znamená položky se sníženou sazbou, zařadit nově položku 4401 - palivové dřevo, polena, špalky, větve, otepi atd. a v návaznosti na to vypustit položku, která je v současné době v této příloze uvedena pod číslem 440130 - piliny, zbytky, odpad atd., protože je podskupinou položky 4401. Dále nově zařadit 34031999, 3819000, 34039990 - to jsou oleje na rostlinné bázi pro mazání pro hydraulické převody a ekologická maziva na rostlinné bázi. Aby bylo jasno - tyto nově zařadit.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Děkuji za toto upřesnění obsahu strany 9 našeho sněmovního tisku 145/2.Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Pan poslanec Vymětal.
Poslanec Karel Vymětal:
Pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych se vyjádřit k proceduře projednávání všech pozměňovacích návrhů. Chtěl bych navrhnout jistou proceduru projednávání.S kolegyní Horníkovou jsme se pokusili řešit problém, který je v zákoně. Můj pozměňovací návrh k této věci je pod číslem C1 na straně 5, její návrh je na straně 8 pod písmenem H.
Oba jsme nechávali tento problém posoudit experty a shodli jsme se na tom, že její řešení je lepší než moje. Proto se obracím na sněmovnu, pokud by neměla námitek, aby se nejdříve hlasovalo o jejím pozměňovacím návrhu pod písmenem H, a doporučuji, aby byl schválen. Teprve potom, jestliže nebude schválen, by se hlasovalo o mém pozměňovacím návrhu pod písmenem C1. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Promiňte, pane kolego, když jste to konzultovali tímto způsobem, nechcete navrhnout sněmovně, aby akceptovala na vzetí zpět vašeho návrhu?
Poslanec Karel Vymětal:
Myslím, že by to byla zbytečná komplikace. Jestliže se odhlasuje bod H, můj návrh je nehlasovatelný.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Dobře. Děkuji.Jestliže se nikdo nehlásí ve třetím čtení, dovolím si rozpravu uzavřít. Zeptám se v tomto okamžiku pana ministra financí, zda si přeje vyjádřit se. Není tomu tak. Bude sdělovat svá stanoviska k jednotlivým pozměňovacím návrhům.
Dal bych šanci ještě zpravodajovi, aby si vyjasnil s panem kolegou Vymětalem záležitost kolem dvou pozměňovacích návrhů.
Nyní bych požádal pana poslance Wagnera, aby se ujal své role zpravodaje při rozhodování o pozměňovacích návrzích.
Dámy a pánové, máme před sebou desetistránkový souhrn pozměňovacích návrhů. Chtěl bych vás požádat o klid. Bylo by velmi nepříjemné, kdybychom se dopustili omylu nebo udělali chybu, že si budeme špatně rozumět. Prosím, pane kolego, máte slovo.
Poslanec Jozef Wagner:
Dámy a pánové, nejdříve bych doporučil, abychom návrhy uvedené pod a) body 2, 4 - 11, které jsou legislativou sněmovny označeny jako legislativně technické upřesnění, mohli schválit jako první, případně vzít na vědomí jako legislativně technické upřesnění. Pokud by někdo měl námitku, tak bychom teprve hlasovali jednotlivě.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Je nějaká námitka proti tomuto postupu? Není tomu tak. Navrhněte další postup, podrobím tuto sumu úprav hlasování.
Poslanec Jozef Wagner:
Považoval bych za rozumné postupovat podle pořadí, jak byly návrhy předloženy a jak jsou seřazeny v příslušném sněmovním tisku.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Ptám se, zda sněmovna bude mít námitek proti postupu, který navrhoval pan kolega Vymětal. Tam bychom porušili pořadí. Námitek není.
Dámy a pánové, nejprve rozhodneme hlasováním o prvním návrhu, tak jak jej přednesl zpravodaj, to znamená o legislativně technických úpravách.
Kdo je pro jejich odsouhlasení, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko k hlasování číslo 146. Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen poměrem hlasů 165 pro, nikdo proti.
Prosím o další návrh.
Poslanec Jozef Wagner:
První pozměňovací návrh je usnesení rozpočtového výboru a vztahuje se k § 5, odst. 1, číslovka 750 se nahrazuje číslovkou 500. Pan ministr nesouhlasí, zpravodaj souhlasí.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.Omlouvám se, toto hlasování budeme muset zrušit vzhledem k tomu, že některým z kolegů nefunguje hlasovací zařízení.
Já si dovolím vás odhlásit a požádat vás o novou registraci. Doufejme, že tento krok vyřeší technické problémy.
Faktická poznámka kolegy Krause. Technické problémy jsou odstraněny, jak jsem informován. Prosím, pan kolega Kraus má slovo.
Poslanec Michal Kraus:
Pane předsedající, já se domnívám, že u tohoto konkrétního pozměňovacího návrhu jsou dva návrhy, které mají různá čísla. Ten druhý návrh se týká pozměňovacího návrhu pana poslance Maška. Podle našeho jednacího řádu bychom měli hlasovat nejprve orientačně o tom, který z těchto návrhů bude jako první, protože se týkají téhož a je tam jiné číslo. Takže by se mělo hlasovat o obou návrzích, nejprve, o kterém se bude hlasovat jako o prvním, a potom o nich teprve hlasovat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Je to technicky trochu složitější situace. Já hledám také cestu, protože vlastně je tady ještě původní vládní návrh na změnu.
Poslanec Jozef Wagner:
Vládní návrh ponechává stav. Stav je 750 tis., rozpočtový výbor navrhuje 500 tis. a pan kolega Mašek 1 mil. Já jsem navrhl postup, abychom postupovali s jedinou výjimkou tak, jak byly návrhy předloženy, a domnívám se, že mlčení je souhlas. Takže jsem měl za to, že tím - toho problému jsem si byl samozřejmě vědom.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Já jsem se sněmovny ptal, zda je námitek proti tomu postupu, abychom kráčeli tak, jak ty návrhy zazněly. Nicméně je pravda, že toto jsou návrhy, které se týkají jedné věci. Já si nejsem jist, jestli v té sumě pozměňovacích návrhů nejsme v podobné situaci ještě u některého bodu. Čili já si myslím, že to, co navrhuje pan kolega Kraus, je korektní. Na druhé straně sněmovna už před chvílí zakceptovala to, že budeme postupovat, že podrobíme ty návrhy hlasování tak, jak zazněly v tom pořadí.***