Poslanec Vojtěch Filip:
Já bych, paní předsedající, mohl modifikovat svůj návrh, nikoliv před tento bod, který jste právě zahájila, ale až za tento bod "SAZKA". Tak bych to mohl modifikovat, jestli se pokusí pan kolega Honajzer sehnat předkladatele, tak bychom se tím mohli zabývat. Jinak pokud by to nešlo, tak bych potom navrhl, abychom přerušili jednání do pondělka 14.00 hodin. (Potlesk.)
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková:
Dobře, pane poslanče, a prosím, abyste mě sledoval. Pochopila jsem váš návrh tak, že o vašem procedurálním návrhu budeme hlasovat poté, co bude projednán bod, který se týká SAZKY. Děkuji.Skupina 50 poslanců předložila návrh na zřízení vyšetřovací komise na zjištění obsahu a správnosti finančních operací a majetkových převodů v rámci ČSTV a jeho zařízení, a to včetně jejich vztahu k podniku SAZKA. Odůvodněním návrhu je pověřen poslanec Zdeněk Krampera, kterého žádám, aby se ujal slova.
Poslanec Zdeněk Krampera:
Paní předsedající, dámy a pánové, vzhledem k závažnosti a obrovské obsažnosti tohoto materiálu vznáším procedurální návrh na přerušení tohoto bodu, ve kterém by se pokračovalo v pondělí ve 14.00 hodin.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková:
Pane poslanče, musím vás upozornit, abyste částečně modifikoval svůj návrh, protože již bylo rozhodnuto, že v pondělí ve 14.00 hodin se bude pokračovat jiným bodem.
Poslanec Zdeněk Krampera:
Ano, paní předsedající, po projednání už přerušených bodů.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková:
Ještě to bude jinak, pane poslanče, protože bylo rozhodnuto, že bod, který dosud nebyl zahájen, a to bod "Zpráva vlády o plnění programového prohlášení", bude zahájen v pondělí ve 14.00 hodin. Takže možná po ukončení tohoto bodu.
Poslanec Zdeněk Krampera:
Ano, přesně tak, po ukončení tohoto bodu.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková:
Dobře, je to procedurální návrh, já v tuto chvíli zahájím hlasování.Takže zahajuji hlasování pořadové číslo... (Námitky.)
Všechny vás odhlašuji, ale opakovaně žádám poslance, aby o odhlášení žádali dříve, než hlasování započne. Opravdu není možné soustavně hlasování přerušovat. V tuto chvíli požádám obsluhu hlasovacího zařízení.
Takže podle tohoto vyhlásím hlasování č. 103 za zmatečné a budeme hlasovat znovu. Všichni jste zaregistrováni.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 104 a ptám se, kdo je pro návrh pana poslance Krampery. Kdo je proti tomuto návrhu?
V hlasování pořadové číslo 104 se z přítomných 165 pro vyslovilo 53, proti 84. Tento návrh nebyl přijat.
V tuto chvíli bych požádala pana poslance Zdeňka Kramperu, aby odůvodnil předložený návrh. Všechny přítomné paní poslankyně a pány poslance bych ráda poprosila o takové prostředí, aby bylo možné návrh přednést.
Poslanec Zdeněk Krampera:
Paní předsedající, dámy a pánové, majetek bývalého ČSTV, dnes Českého tělovýchovného svazu, je nesmírně rozsáhlý, objemný a rozvětvený. Majetek, který vlastnil ČSTV, byl v hodnotách, které dnes lze těžko vyčíslit. ČSTV vlastnil mnoho obrovských sportovních areálů, sportovních zařízení, budov, nakladatelství, pozemků, vybavení a navíc disponoval a disponuje obrovským sázkovým podnikem SAZKA. Všechna tato zařízení, jejich výstavbu a vybavení financoval a zřizoval československý stát a na výstavbě se podílely zprvu akcí "Z" desetitisíce občanů České republiky. Tyto areály byly také předány po svém dokončení do užívání sportovních svazů či tělovýchovných jednot na základě předávacích smluv k užívání.Proto i dnes jsou tyto smlouvy platné, nadále jde zcela jednoznačně o majetky ČR a v nejhorším případě může být majitelem objektu jednotlivá obec, která takto zastupuje stát. Navíc po roce 1989 platilo moratorium na pohyb se státním majetkem ČSTV. Proto je zcela nepřijatelné, že vláda ČR, která je zodpovědná za vývoj v ČR, zcela bez nejmenšího zájmu nechala a nechává takovýto obrovský majetek rozkrást kdejakému dobrodruhovi. Stačí jenom, aby skupina veksláků a odpadlých funkcionářů založila jakési občanské sdružení, vyhlásila právní subjektivitu, zmanipulovala ustavující schůzi a stávají se vlastníky obrovských areálů, které se tak mění v noční bary, motelová nebo hotelová zařízení, sídla tuzemských či zahraničních firem nebo autobazarů, autoprodejen, ba i masážních salonů.
Zakládání akciových společností a postup delimitační komise ČSTV, která se jako hybná síla podílela na veškerém rozkrádání výše uvedeného státního majetku, je mezi sportovní veřejností všeobecně znám. Zvláště velká pozornost v případě ustavení této vyšetřující komise by měla být zaměřena hlavně na způsob, jak a za jakých podmínek byly vůbec tyto akciové společnosti zakládány.
Delimitační komise ČSTV, která po listopadu 1989 tak zvaně rozdělovala a přidělovala majetky ČSTV jednotlivým sportovním svazům, tělovýchovným jednotám či občanským sdružením, pracovala a majetky rozdělovala na systému, kdo dá víc, ten dostane. Toto ale těmto lidem nestačí, a tak za asistence současného aparátu ČSTV vedeného předsedou ing. Srbem, podporovaného dalšími výtečníky, včetně ředitele odboru Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, který rozděluje dotace, ing. Šorfem, se připravují k dalším transakcím se státním majetkem. Jako své alibi tito lidé uvádějí skutečnost, že ČSTV již nemá dostatek prostředků na svou činnost, a proto musí prodejem státního majetku zacelovat mezery ve svém chatrném hospodářství. Navíc tito funkcionáři žádají po českém státu ještě o dotace ve výši několika miliard korun.
Jako příklad mohu uvést rozprodání cestovní kanceláře Sportturist a nakladatelství Olympia, jakési společnosti s r. o., za 600 milionů, a to prý veřejným konkursem, formou obálkové metody. Dodnes vlastně nikdo neví, jak celá transakce proběhla, a výše uvedení funkcionáři ČSTV tvrdí, že nemohou veřejnosti sdělit jméno či název vlastníka. Proto je nasnadě varianta tzv. bílého koně. Opět bude zničen další kus majetku, který přinášel opravdovým sportovcům užitek a radost.
O aktivitách podniku Sazka, včetně jeho finančních vztahů k ČSTV, bylo již i ve sdělovacích prostředcích mnohé řečeno. Z hospodářského výsledku podniku Sazka mají být hrazeny aktivity a činnost ČSTV. Proto na tomto základě podnik Sazka je zbaven daňové povinnosti. Přesto podnik Sazka tvrdí, že jeho náklady jsou tak vysoké, že nemohou pokrýt potřeby činnosti a provozu ČSTV.
Jenom jako perličku vám musím oznámit, že výše uvedený ředitel odboru Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy dr. Šorf sám pracoval nějaký čas v dozorčí radě podniku Sazka. Proto bude více než záhodno v rámci vyšetřující komise veškeré finanční aktivity prověřit.
Blíže bych se teď chtěl věnovat podniku Sazka. Stručná informace o hlavním problému kolem hospodářství Sazky: Problém nízkých odvodů Sazka na veřejně prospěšné účely obecně může mít několik různých rovin, ve kterých lze hledat příčiny. Za prvé špatný zákon o loteriích a jiných podobných hrách. Za druhé osvobození od daní z příjmů. Za třetí nekvalitní státní dozor. Za čtvrté podezření z korupce ve státním dozoru a ve sdělovacích prostředcích, podezření z podvodů v hospodaření managementu. Za další podezření z podvodů v provozování loterií.
Zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, stanovuje až 90% odvody na veřejně prospěšné účely z výtěžku loterie. Výtěžkem se přitom rozumí čisté příjmy z loterie nebo podobné hry, snížené o výhry, zaplacený správní poplatek a o vlastní náklady pořadatele na provozování loterie. Protože 90 % odvodů na veřejně prospěšné účely znamená také osvobození od daní z příjmů, nechává si Sazka u všech svých loterií stanovit 90 % odvodů. Protože 90% odvod na obecně prospěšné účely je však i proti nejvyšším daňovým sazbám několikanásobný, je výhodné přelévat příjmy do jiných dodavatelských organizací, např. výrobcům losů, do reklamních agentur, zprostředkovatelům apod., provázaných např. příbuzensky s provozovateli. Tak jsou sice zdaněny, ale mnohokrát menší částkou, než by činily případné odvody na veřejně prospěšné účely. Jinak řečeno, organizace provozující loterie s 90% sazbou odvodů nemusí mít vůbec zájem na snižování nákladů, neboť se jí vyplatí zdaňovat své zisky v jiných organizacích, na které je přes náklady převeden. Nic také nebrání, aby si management vyplatil obrovské mzdy.
Porovnání, které bylo provedeno na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy s obdobnou britskou sázkovou společností Camelot, která odvádí celkem 40 %, na dobročinné účely 28 %, na správní poplatky 12 %, ukazuje, že odvody Sazky jsou dvakrát menší. U Sazky za rok 1996 činily tyto odvody méně než 19 % z celkových 4miliardových tržeb, 17 % na dobročinné účely a 2 % na správní poplatky. Hlavní důvod tohoto problému lze spatřovat v příliš vysokých nákladech, které vykazuje Sazka ve výši asi 33 % z jejich tržeb na rozdíl od uváděného britského Camelotu, kterému postačují pouze 10% náklady.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková:
Promiňte, pane poslance, ráda bych požádala přítomný zbytek pánů poslanců ve sněmovně o zachování ticha.
Poslanec Zdeněk Krampera:
Děkuji, paní předsedající.Vše nasvědčuje tomu, že nepoctivosti provozovatelů loterie nahrává také nekvalitní státní dozor, ať již Finanční ředitelství Praha nebo samotného Ministerstva financí, jejich benevolence už povolování loterií i benevolence vůči nedostatkům v provozování loterií, hraničící mnohdy se zneužíváním pravomoci veřejného činitele.
Není problém zkorumpovat sdělovací prostředky vyšším zadáváním reklam, které jsou pro ně životně důležité. Stejně tak není problém pokusit se zkorumpovat zástupce státu v představenstvu společností tím, že představenstvo zasedá v nejrůznějších exotických zemích světa - v Jihoafrické republice, Japonsku, USA, Mexiku apod. Představenstvo je pak schopné schválit plat řediteli společnosti třeba i milión měsíčně. To je také současný plat současného ředitele a. s. Sazka pana Hušáka.
Co se týče plýtvání příjmů a výdajů a. s. SAZKA, mohu upozornit na další skutečnosti, které se soustřeďují zvláště do nákupu drahých luxusních vozů Volvo, dále pak na zmiňované výjezdní cesty do celého světa, dále potom na přidělování karet v hodnotě 10 tisíc dolarů, které platí po celém světě, jednotlivým vedoucím pracovníkům a. s. Sazka a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Dále pak jde o obrovské plýtvání prostředky při proplácení všech mobilních telefonů pro celý management Sazky a všech dalších zaměstnanců a spolupracovníků. Dále potom obrovské náklady při výstavbě nové budovy Sazky, které činily 600 milionů korun.
Vždyť, ať už šlo o průšvihy s Lotynkou, Bingem nebo Mikádem, za nedostatky v jejich povolení a provozování nikdo nedostal ani symbolickou pokutu a na Ministerstvu financí sedí stále titíž úředníci, kteří byli za nedostatky odpovědni.
U Lotynky Ministerstvo financí povolilo loterii, která měla špatně spočítané pravděpodobnosti. A než stihlo v ní změnit nesprávný poměr výše výher, obohatili se někteří hráči o milióny. Celková bilance při zániku Lotynky - ztráta státu jde do výše stovek miliónů korun.
Bingo bylo zase nesprávně povoleno jako sázková hra s nižšími odvody na veřejně prospěšné účely, přestože se jednalo o okamžitou loterii, která měla mít stanovený 90% odvod. Nesprávné povolení pak navíc také umožnilo nižší až dodatečné správní poplatky, které také zřejmě už nikdy nebudou zaplaceny. Celková bilance při zániku Binga - stovky miliónů korun, které už nikdo neuvidí. Z dvou miliard tržeb Binga šly na veřejně prospěšné účely směšné dva milióny korun.
Ministerstvo financí krylo také Ringier, a. s., když v povolení vydaném pro sdružení zdravotně postižených pro provozování audiovideotextových her, mimo jiné bonus Bingo, byla klausule, že Ringier, a. s., jim bude zajišťovat provozování her smlouvou o poskytování služeb. Přitom Ringieru, a. s., jako subjektu se zahraniční majetkovou účastí nesmí podle zákona o loteriích a sázkách takové povolení být vydáno.
Skandální je také současná situace kolem loterie Mikado provozované Sazkou, když místo očekávaných nejpravděpodobnějších 17 hlavních výher bylo vyzvednuto 2 298 hlavních výher, z toho polovina od skupiny minimálně tří výherců z Uherského Hradiště ve výši 79 miliónů korun. Sazka přitom klamavou reklamou v prvé emisi inzerovala miliónové výhry - milión v každém domě. Nyní bylo vyplaceno na hlavní výhru 73 977 korun. Nyní stojí reklamou na druhé emisi - v každé hře je systém "hledejte ho i vy". Inzeruje vlastně nepoctivou loterii, protože ve výhře nesmí být systém, ale náhoda. Využívá toho, že státní dozor Ministerstva financí ani Ministerstvo financí nevyžádalo si posudek, ve kterém by výpočtem z oboru pravděpodobností byla posouzena skutečná pravděpodobnost 1 068 hlavních výher, tj. více než poloviny hlavních výher od jedné skupiny výherců, a zda nebyla porušena základní podmínka hry, tj. že o výhře musí rozhodovat náhoda.
Zodpovědnost za to, že nikdo nevyžádal vzhledem k podezřelému počtu výherců posudek znalce z oboru pravděpodobností a bez problému byla puštěna obdobná druhá emise loterie Mikado, státní dozor Finančního úřadu hl. m. Prahy a Ministerstvo financí na sebe vzájemně nyní přehazují a vymlouvají se jeden na druhého.
Na nepoctivou hru Sazky ukazuje také to, že ve svém posledním výtisku časopisu Sazka z 24. 6. 1997, který je k dostání zdarma ve sběrnách Sazky, není ani slovo o historicky absurdní nejvyšší výhře 79 miliónů korun, na kterou by měla být logicky pyšná, pokud byla dosažena v poctivé hře. Sazka informuje pouze o tom, že výhry po 73 977 korunách vyhrálo celkem 94 výherců. Někteří z nich i více než stokrát.
Informaci jsem prokonzultoval s odborníky a specialisty odboru ekonomické informace Kontrola.
Vážené dámy, vážení pánové, tyto příklady špatného zacházení hospodaření s majetkem ČSTV jsou pochopitelně jen velmi malou kapičkou v obrovském moři podobných či stejných případů, kterými Česká republika - a hlavně sportovní veřejnost - přichází o obrovské materiální ztráty. Nejde pouze o finanční ztráty způsobené podhodnocenými prodeji sportovních zařízení, ale také v mnoha případech i o krácení daní, které by z výnosů lukrativních a ziskových zařízení mohlo pro český stát či konkrétně pro jednotlivé obce znamenat značný přínos v současné horšící se ekonomické situaci. Na druhou stranu pak ale musím připomenout, že i ze strany jednotlivých obcí je také mnohdy s majetkem ČSTV zacházeno jako s prostředkem přímého prodeje, kterým se obce ve své těžké situaci snaží zacelit chybějící rozpočtové položky.
Vzhledem ke skutečnosti, že mnozí poslanci patrně nepochopili správně záměry návrhů této vyšetřovací komise, musím doplnit, že v žádném případě nejde o kontrolu např. účetních knih zbytkových organizací ČSTV, jako např. Pragosport nebo Sportovní stavby. Pro vaši informaci - NKÚ provedl kontrolu účetnictví ČSTV, kde shledal mnohamilionové nedostatky. Na základě této kontroly vláda České republiky pozastavila dotace pro ČSTV ze státního rozpočtu.
Vážené dámy, vážení pánové, tento velice palčivý problém - vidím, že vás "velmi zajímá", je to velká škoda - je dnes kardinální záležitostí. Abych vám přiblížil celou situaci, vzhledem k tomu, že mnozí poslanci se touto problematikou nezabývají - jak vidím, ani nechtějí zabývat - navázal bych na několik konkrétních příkladů, jaká je současná praxe.
Obdržel jsem materiál od kolegů sportovců z Přerova a chtěl bych vás informovat, jak vypadá situace přímo v terénu.
V Přerově dne 10. června 1997. Vážený pane poslanče, obracíme se na vás se žádostí o pomoc při vyřešení sporu ve využití specializované gymnastické tělocvičny, haly v Přerově, která byla vybudována z přísně účelových státních prostředků. Tento spor mezi SK Přerov (Sportovní klub Přerov) a klubem sportovní gymnastiky SK Přerov, který započal porušováním odsouhlaseného projektu, jeho nikým neodsouhlasenou změnou, trvá po kolaudaci gymnastické tělocvičny již více než 3 roky.
Paní předsedající, můžu vás poprosit, já už totiž neslyším ani sebe.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková:
Paní poslankyně, páni poslanci, ráda bych vás požádala o klid v jednacím sále. Je to neslušné vůči vystupujícímu poslanci.
Poslanec Zdeněk Krampera:
Já vím, že vás to nezajímá, ale já toto sbírám 6 let. (Smích.) "Je to opravdu k smíchu." Můžete jít ven. (K poslanci Černému.)Snažili jsme se vše vyřešit smírnou cestou jednáním s SK Přerov a naším KSG SK Přerov, poté i za pomoci zástupců výkonného výboru ČSTV. Přísně účelové státní prostředky byly na základě rozhodnutí investičního oddělení určeny Gymnastické federaci v Praze, ale výsledek do dnešního dne je nulový. SK Přerov zpochybňuje účelovost investičních prostředků, které byly vyčleněny bývalým investičním oddělením ÚV ČSTV a postupně převáděny na následnické organizace, Československou konfederaci sportovních a tělovýchovných svazů, poté na nynější ČSTV. Veškeré uváděné skutečnosti dokazují písemné materiály v příloze.
Gymnastická tělocvična s vybudovanými molitanovými jámami, které jsou napevno zadělány, likvidovány, s klimatizací, slouží k všemožným i nemožným účelům, např. dlouhodobému prodeji koberců, jen ne sportovní gymnastice, pro kterou byla vybudována. Nebráníme se tomu, aby byla využívána i jinými oddíly, ale je ostudné, když náš klub sportovní gymnastiky musí své cvičení uskutečňovat ve školní tělocvičně, když malé děti musí demontovat a chystat, sklízet těžké gymnastické nářadí. Oddíl je každoročně účastníkem přeboru České republiky a stará se o žákovskou reprezentantku. Za tuto činnost platí drahý pronájem a do nové specializované gymnastické tělocvičny nebyl vůbec vpuštěn.
Prezident SK Přerov se od samého začátku stavby netajil tím, že bude tuto tělocvičnu využívat ke komerčním záměrům, a k těmto účelům nechal bez odpovídajícího schválení změnit projekt. Stavba se měla uskutečnit ve dvou etapách. Jednu financovat z přísně účelových státních prostředků, druhou ze sdružených finančních prostředků SK, což bylo základní podmínkou pro poskytnutí účelových prostředků od ČSTV. I když tyto zásadní podmínky byly v materiálech, které jsou přílohou tohoto dopisu, jasně koncipovány a měly být odeslány na místo určení až po podepsání přesně stanovených podmínek, byly prostředky z nepochopitelných důvodů, pravděpodobně na zásah někoho z ČSTV, zaslány do Komerční banky Přerov na účet SK Přerov. Z těchto důvodů také mnohá jednání zástupců ČSTV při kontrolách skončila společným obědem a společným posezením s prezidentem SK Přerov.
Klub sportovní gymnastiky SK Přerov se ve své činnosti zaměřuje hlavně na práci s mládeží, na nápravná tělocvičná cvičení zdravotně postižených, na zdravotní formy cvičení aerobiku. SK Přerov klubu sportovní gymnastiky na jeho činnost vůbec nepřispívá, i když jeho činnost pro ČSTV vykazuje. Veškeré náklady na zajištění chodu klubu sportovní gymnastiky jsou z příspěvků rodičů na činnost jejich dětí a z příspěvků vykonávaných tělovýchovnými aktivitami.
Prohlášení prezidenta SK Přerov, deklarované prostřednictvím okresního tisku, je účelové, tendenční, nepravdivé. Je ukázkou toho, jak se dá manipulovat i s výkonným výborem ČSTV, je užití naprostého výmyslu účelově vyhotoveného, podepsaného zástupci sportovního klubu, pro investiční oddělení ČSTV ze dne 3. 11. 1991, protože žádných 7 milionů Kč nikdy neexistovalo a nebylo s nikým sdruženo.
Nechceme celý tento spor řešit touto poslední možností, to je soudní cestou, protože v současné složité situaci by to neprospělo především celé tělovýchově a sportu v České republice. České gymnastické federaci avšak tento postup ukládá usnesení valné hromady.
Dámy a pánové, toto byl jeden z příkladů na té nižší úrovni, o které se v důvodové zprávě mluví, v tomto případě se jedná o 10 milionů Kč. Není to tak vysoká částka, ale takových příkladů máme mnoho z území celé republiky. Když se to všechno sečte dohromady, dává to stamiliony. Dokumentaci mám všechnu zde, kdyby měl někdo zájem, může si u mě tuto dokumentaci ověřit. Co se týká dalšího - většího - porušování a manipulace s prostředky ČSTV, mělo by to být věcí vyšetřovací komise, která by se těmito případy měla konkrétně zabývat. Mám v tomto oboru 25letou praxi, jsem schopen svými znalostmi této komisi vypomáhat.
Dále bych vás chtěl upozornit, co se týče podniku Sazka, již za pomoci odborníků jsem připravil přímo postup, jak by bylo řízení a vyšetřování této společnosti provedeno. Ještě k akciové společnosti Sazka je nutno dodat, že se nejedná pouze o návaznost na a. s. Sazka, ale jde o trojúhelník, řekněme bermudský trojúhelník, kde dochází k výše jmenovaným a uvedeným skutečnostem. Tímto trojúhelníkem je a. s. Sazka, ČSTV jako hlavní akcionář a pak Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Mezi těmito třemi organizacemi probíhají finanční toky a jednotlivé tyto organizace by v podstatě měly být v tomto kontextu do vyšetřování zařazeny.
Jako další příklad té větší hospodářské kriminality, která podle našeho názoru probíhá a probíhala s majetkem ČSTV, mohu opět zde předložit k nahlédnutí tento materiál, pakliže bude mít někdo zájem, může si ho ode mne vzít, který se mi podařilo získat. Je to zakladatelská smlouva oddílu ledního hokeje HC Zetor Brno. Jde o založení akciové společnosti Plavecký stadion Brno, jinak a. s. Kometa Brno se sídlem Brno. Proč o tom tady mluvím jako o příkladu, abych vám uvedl, o jaké záležitosti konkrétně jde. Jde v podstatě v tomto případě o to, že akciová společnost podniku Plavecký stadion Brno, ohodnoceného - a teď prosím pěkně pozor - dohodou zakladatelů částkou 630 000 Kč. K tomu bych chtěl dodat, že stavba č. p. 486, zapsaná č. 290/Brno, vlastnictví československého státu, a to parcela č. p. atd., zastavená plocha - a teď bych prosil o pozornost - o výměře 398 metrů čtverečních, dále parcela č. 834/5, zastavená plocha o výměře 812 metrů čtverečních, parcela č. 840, zastavená plocha o výměře 1 081 metrů čtverečních, a parcela č. 841, zastavená plocha o výměře 5 829 metrů čtverečních, zapsána atd., nebudu vás unavovat tímto. Toto všechno bylo ohodnoceno částkou 630 000 Kč.
Nechci vás zde touto smlouvou nijak trápit. Těchto smluv je po republice desítky, možná stovky. Těžko odhadnout. Toto by právě měla vyšetřit vyšetřovací komise. Tato komise by si měla nechat od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy všechny tyto smlouvy předložit. Zde pod touto smlouvou si může každý zkontrolovat - podepsán předseda výkonného výboru ČSTV ing. Vladimír Srb a člen delimitační komise Zdeněk Domanský, dále již spoluzakladatel akciové společnosti Zdeněk Vác, Libor Havlíček, paní Kroupová apod.
Tímto bych vám chtěl jen na ukázku dokumentovat, o jaké rozměry a o jaká čísla v tomto případě v celostátním měřítku vlastně může jít. Delimitační komise ČSTV, která vznikla okamžitě po roce 1990, měla právě za svůj hlavní cíl majetek bývalého Československého svazu tělesné výchovy, dnes opět Českého svazu tělesné výchovy, tato delimitační komise tento majetek rozdělila. Již v úvodní důvodové zprávě jsem vám řekl a naznačil zhruba, jakým způsobem byl tento majetek bývalého ČSTV delimitován. Tato smlouva, která je jedna z mnoha smluv, přátelé gymnasté z Přerova a další, to vše a jejich výpovědi jednoznačně svědčí, jakým způsobem delimitační komise ČSTV postupovala a jednotlivým sportovním klubům, svazům, oddílům či jiným občanským sdružením nebo právním subjektům tento majetek přidělovala. Znovu opakuji, byl to majetek československého státu. Úplně jiná by byla situace, kdyby skutečně někdo, jako to bylo se Sokolem, Junákem a Orlem za první republiky, před rokem 1948, tento majetek postavil, pak tedy má plné právo a zákon Federálního shromáždění z roku 1990 tak učinil a tyto majetky byly ze zákona těmto sportovním organizacím zcela po právu vydány. Nikdo o tom nepochybuje, ale po roce 1948 všechny tyto stavby, které navíc probíhaly, u všech těchto materiálů a dalších materiálů, prosím pěkně, v akcích Z, kde všude a všechno zaplatil československý stát z peněz nás všech daňových poplatníků, nemá nikdo právo takto postupovat. Pakliže si někdo skutečně svůj pozemek koupí, na tomto pozemku bude stavět, za své peníze si postaví plavecký stadion či sportovní halu, je to jeho a výlučně jeho majetek. V tomto případě a v těchto případech se nikdy nic podobného nestalo.
Vážené dámy, vážení pánové, disponuji mnoha svazky těchto materiálů. Vzhledem k tomu, abych vám ještě osvětlil celé zákulisí této problematiky, bych vám ještě chtěl sdělit, že na těchto záležitostech pracuji - jak jsem již předestřel - intenzivně právě od roku 1990, kdy jsem poprvé zahájil kroky k nápravě věcí veřejných. Bohužel nepodařilo se mi tenkrát. Řešil jsem vše i podáním žalob na jednotlivé osoby. Bohužel tyto žaloby na prokuratuře pro Prahu 5 všechny zmizely, nenalezla se ani jedna, proto jsem obnovil žaloby dnes již další. Jenom na vysvětlenou, jakým způsobem zhruba doba před tímto mým projevem tady byla.
Žaloby na různé podvodné machinace s majetkem ČSTV pochopitelně docházejí ze všech různých míst, od všech různých právnických i fyzických osob.
Nechci vás již trápit předčítáním dalších a dalších materiálů, které mám ještě připraveny, protože vidím, že mnoho kolegů a kolegyň to moc nezajímá, tak bych si vás dovolil požádat o jedno jediné, abyste zvážili důvody této žádosti 50 poslanců na zřízení této vyšetřovací komise, abyste se vyrovnali se svým vědomím a svědomím, abyste se skutečně podle něj rozhodli. Je to v podstatě jediná možnost, kterou v této chvíli máme, a proto doufám, že Poslanecká sněmovna rozhodne uvážlivě, zodpovědně a že nepodlehne v tomto případě emocím.
Děkuji vám, dámy a pánové, v této chvíli za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková:
Děkuji a prosím pana poslance Kramperu, aby spolu se mnou sledoval od stolku zpravodajů rozpravu, kterou současně zahajuji.Písemně se do rozpravy přihlásil pan poslanec Maixner.
Poslanec Pavel Maixner:
Paní předsedající, vážení hosté, vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně, v tomto volebním období jsme zřídili již dvě vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny, které mají dát odpověď na řadů důležitých nebo sporných bodů ohledně společenských nepříznivých jevů, které nezvládají již ani orgány činné v trestním řízení, a je třeba podat všem těmto skupinám pomocnou ruku a zaštítit každou aféru i politicky bez ohledu na politickou příslušnost či politický názor. To, jestli uslyšíme někdy o těchto celospolečenských a zároveň ekonomických katastrofách našeho státu pravdu a odpovědi zcela pravdivé, je otázka politické moci přiznat podíl zodpovědnosti nad těmito aférami a přiznat podíl viny, protože to nebyl nikdo ze SPR-RSČ, kdo rozhodoval, co se bude či nebude privatizovat, co se bude či nebude restituovat, co bude či nebude součástí restitucí a tohoto zákona 403/1990 Sb.To, že bylo vůbec možné tímto způsobem bez jasných pravidel hry, bez legislativního zázemí takto hospodařit se státním majetkem, je zarážející a je v tom vidět čirý úmysl a jasnou koncepci. Kdyby nebyla, tak věřím tomu, že zde, ve státě, je dostatečné množství lidí, kteří rozumí, rozuměli a budou rozumět jednotlivým věcem, které dopadly v celkové koncepci privatizaci nejhůře, a to jsou právě ony zpronevěřené banky, kde se rozkradlo, ne vytunelovalo, jak se dnes pojmově špatně zaměňuje, desítky miliard korun a další prostředky.
Poldi Kladno, které jako největší ocelářský gigant, byl rozkraden a zničen zcela záměrně, s chladnou hlavou a s chladnou představou jeho brzkého konce. U Poldi Kladno je potřeba ještě konstatovat, že jen blázen a snílek by souhlasil s provozem hutí na elektrickou energii a nevlastnil k tomu potřebný energoblok, jak bylo nakonec schváleno.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Honajzer:
Další přihlášku do rozpravy nemám. Rozpravu tudíž končím. Připomínám, že předseda klubu KSČM pan poslanec Filip navrhoval po skončení rozpravy přerušit tento bod. Někteří předsedové klubů v tomto okamžiku požádali o přestávku. Domnívám se, že je zbytečné ztrácet čas hlasováním. Vyhovuji všem žádostem a končím schůzi. Ve 14.00 hodin v pondělí se sejdeme na jednání o zprávě vlády. Děkuji vám a přeji příjemný víkend.
(Schůze přerušena v 16.26 hodin.)
***