Středa 2. července 1997

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu kolegovi Borákovi.

Ještě někdo se hlásí do obecné rozpravy?

Jestliže ne, obecnou rozpravu končím a dovolím si tak jako u předešlých bodů přerušit tento bod.

O návrhu na zamítnutí rozhodneme po polední přestávce.

Dámy a pánové, protože se mnozí z vás dotazovali jak zvažujeme další postup, dovolte mi, abych vás informoval o tom, že nejméně dva výbory mají v úmyslu se v polední přestávce sejít a tři kluby avizovaly žádost na přestávku pro svá jednání. Z toho důvodu bych si vám dovolil avizovat, že budeme nyní jednat zhruba do 12.30 hodin, a pak bych vyhlásil delší polední přestávku tak, aby bylo možno vyhovět všem žádostem. Také kolega Tollner hodlá sdělit informaci před přestávkou o tom, že se mají sejít některé skupiny.

Dámy a pánové, berte toto jako informaci, přestávka bude pravděpodobně vyhlášena do 14.15 hod. nebo do 14.30 hodin.

Nyní bych si dovolil přerušit projednávání tohoto bodu, poděkuji panu zpravodajovi a vstoupíme do bodu 15, což je

 

15.
Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR
č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů

 

Jedná se o sněmovní tisk č. 148, o druhé čtení. Předložený vládní návrh zákona uvede ve druhém čtení opět ministr financí p. Ivan Pilip, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr financí ČR Ivan Pilip: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych krátce charakterizoval dosavadní rozpravu k tomuto materiálu.

V prvním čtení nebyly vysloveny žádné připomínky, rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny doporučil vyslovit souhlas s připomínkou, aby se v § 7 odst. 5 doplnilo ustanovení, které stanoví lhůty pro vytváření a čerpání rezervy na opravy hmotného majetku i v případech, kdy do poplatníkem předpokládaného zahájení opravy zasáhne orgán státní správy nebo samosprávy. Ministerstvo financí s touto připomínkou souhlasí.

Zákon o rezervách pro zjištění základu daně v platném znění potvrdil oprávněnost tvorby většiny jednotlivých rezerv a opravných položek.

V zásadě je tedy cílem navrhované úpravy zpřesnění a doplnění zákona tak, aby se zamezilo legálnímu odkládání nebo obcházení daňové povinnosti, případně spekulativního využívání některých ustanovení zákona ke krácení daňové povinnosti.

V návaznosti na probíhající proces stabilizace malých bank a klesající tendenci podílu klasifikovaných úvěrů na poskytovaných úvěrech se také navrhuje snížení tvorby opravných položek bank ke klasifikovaným pohledávkám.

Závěrem tohoto úvodu bych proto shrnul nejpodstatnější změny, které tento návrh novely zákona obsahuje:

1. Je to snížení zmíněné tvorby opravných položek bank ke klasifikovaným pohledávkám z úvěrů ze 3 % na 2 % průměrného stavu nepromlčených pohledávek z úvěrů.

2. Jde o stanovení propočtu výše tvorby rezervy na opravy hmotného majetku k vymezení okamžiku jeho rozpuštění a stanovení maximální doby vytváření této rezervy.

3. Je to jednoznačné vymezení doby pro vytváření opravných položek pohledávkám za dlužníky v konkurzním a vyrovnávacím řízení.

4. Vyšší tvorba opravných položek k nepromlčeným pohledávkám splatným po 31. 12. 1994 nad 33 % hodnoty pohledávky s tím, že by byly umožněny jen těm poplatníkům daně z příjmů, kteří se o své pohledávky řádně starají.

5. Vymezení výkonu pěstební činnosti, na které lze vytvářet rezervy. Podrobně byly změny a doplňky zdůvodněny již při prvém čtení a při rozpravě v rozpočtovém výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu. Proto mi dovolte, abych tímto skončil uvedení zákona do druhého čtení a k případným zde uvedeným konkrétním návrhům se vyjádřil před třetím čtením v této sněmovně.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu ministrovi. Vládní návrh jsme v prvním čtení přikázalli k projednání rozpočtovému výboru. Ten přijal usnesení, které jsme obdrželi jako sněmovní tisk č. 148/1. Zpravodajem výbor určil opět pana poslance Roberta Koláře, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Poslanec Robert Kolář: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážená sněmovno, rozpočtový výbor projednal tuto novelu na svém zasedání a usnesení máte k dispozici. Jedná se o jednoduchou novelu, která v podstatě určitým způsobem, technicky a legislativně zpřesňuje stávající stav. Rozpočtový výbor přijal pouze jedno usnesení, které navrhuje Poslanecké sněmovně ke schválení - je součástí usnesení rozpočtového výboru a domnívám se, že vzhledem k tomu, že na rozpočtovém výboru nebyla žádná zásadní diskuse k této novele, tak ani já necítím potřebu v této chvíli k tomuto zákonu promluvit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Robertu Kolářovi a otevírám obecnou rozpravu. Chci se zeptat, zdali se do ní někdo hlásí. Pan poslanec Karel Mach.

 

Poslanec Karel Mach: Pane místopředsedo, dámy a pánové, domnívám se, že bych měl spíše zdůvodnění návrhu přednést v rozpravě podrobné, takže bych se nyní slova vzdal.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Domnívám se, že je možné přednesení i zdůvodnění přednést v podrobné rozpravě. Zdá se mi to jako rozumný postup. Čili uzavírám obecnou rozpravu a vzhledem k tomu, že se do ní nikdo nepřihlásil, otevírám rozpravu podrobnou, do níž zvu jako jediného přihlášeného pana kolegu Macha.

 

Poslanec Karel Mach: Pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, dovolte, abych přednesl návrh, kterým se mění zákon ČNR o rezervách a pro zjištění základů daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, který má následující záležitosti.

Do konce roku 1990 existovalo pro zemědělské podniky tzv. zákonné pojištění, v rámci kterého byla pojištěna rostlinná výroba formou komplexního pojištění úrody a dále hospodářská zvířata a majetek zemědělských organizací. Tento systém pojištění, který byl významným opatřením v hospodaření zemědělských organizací pro zabezpečení ekonomické stability, proti škodám způsobeným živelními pohromami a vlivy negativních výkyvů klimatických a jiných přírodních podmínek, byl přechodem na tržní ekonomiku zrušen a nahrazen novou formou pojištění, která je zcela odlišná jak co do formy, tak co do obsahu. O výši pojistného již nerozhoduje zákonodárce, ale trh. Zájem je zemědělců o konkrétní druh pojištění a v neposlední řadě i to, zda nabídka pojištění je v relaci k jejich ekonomické situaci.

Dosavadní zkušenosti s tímto novým druhem pojištění ukazují, že Česká pojišťovna, ale nejen ona, i ostatní komerční pojišťovny, není s to se vypořádat s celou řadou nepříznivých faktorů působících na hospodaření zemědělských subjektů a nabídnout jim v závislosti na potřebách a podmínkách takové krytí rizik, aby uzavření pojistné smlouvy se stalo pro podnikatele nezbytné a ekonomicky zajímavé.

Z tohoto důvodu se ukazuje jako nutné umožnit podnikatelům v zemědělství vytvořit vlastní zdroj ke krytí rizik formou zákonné rezervy, a to i v případech, kdy samofinancování ztrát v důsledku nepředvídatelných nahodilých událostí bude v kapacitních možnostech podnikatele. A krytí těchto rizik z vlastních zdrojů bude v dalším časovém období levnější než přenesení rizik na pojišťovnu. Tvorbou rezerv se umožní postupně na vrub daňového základu vytvořit vlastní zdroj, potenciálně určený na krytí materiálních hodnot zničených nebo poškozených v důsledku nepředvídatelných a nahodilých událostí. Její výše bude záviset na ekonomických podmínkách podnikatele při respektování horní hranice stanovené pro tvorbu rezervy zákonem.

Výhodu tvorby zákonné rezervy ve srovnání s pojištěním spatřujeme především v tom, že rezerva svojí stabilizační funkcí představuje pohotový zdroj k řešení důsledků nepředvídatelných událostí.

Další důvody, které vedly k diskusi už před dvěma lety o vytvoření zemědělské pojišťovny, která by sloužila pro krytí těchto rizik, navrhuji následující znění, které navrhnu v podrobné rozpravě jako pozměňující návrh k tomuto tisku. Chtěl bych ještě říci, že potřeba se zaktuálnila v těchto dnech, kdy část území státu byla postižena mimořádně silným krupobitím a škody ze slibné úrody jsou zpravidla nekryty rezervou či pojištěním. Podnikatelé v zemědělství mají velmi slabou motivaci k této věci. Navrhuji tedy:

Čl. I.

Zákon České národní rady č. 593/1992 Sb., o rezervách při pojištění základu daně z příjmu, ve znění zákona č. 157/1993 Sb., zákona č. 323/1993 Sb., zákona 244/1994 Sb., a zákona č. 132/1995 Sb., se doplňuje takto:

1. V § 10 se za slova "škod s pozn. č. 115" vkládají tato slova: "rezerva na krytí důsledků nepředvídatelných nahodilých událostí, které nejsou zabezpečeny smlouvou podle zvláštního zákona."

2. Dosavadní text § 10 se označuje jako odst. 1 a doplňuje se odst. 2, 3, a 4, které včetně poznámek č. 16, 17, 18 a 19 znějí:

(2) Nepředvídatelnými nahodilými událostmi podle odst. 1 jsou

a) živelní události (krupobití, vichřice, povodně, záplavy, požáry, sesouvání půdy a vymrznutí plodin),

b) kalamitní škody vzniklé v důsledku onemocnění hospodářských zvířat nebezpečnými nákazami,

c) kalamitní škody vzniklé v důsledku onemocnění chorobami a napadením škůdci podle zvláštního zákona.

(3) Výše rezervy na krytí nepředvídatelných nahodilých událostí podle odst. 1 se za zdaňovací období stanoví

a) v rostlinné výrobě ve výši 15 % z produkce dosažené za poslední tři roky, oceněné podle zvláštních předpisů,

b) v chovu hospodářských zvířat u skotu, prasat, ovcí a koz a drůbeže ve výši 15 %, koní a ostatních hospodářských zvířat ve výši 10 % z ceny stanovené podle zvláštního předpisu, maximálně však do výše této výše.

(4) Rezerva na krytí nepředvídatelných nahodilých událostí nesmí být tvořena pouze na jedno zdaňovací období. V rámci jednoho zdaňovacího období nelze rezervu zrušit a zároveň ji vytvořit. Rezerva se čerpá na krytí událostí podle odst. 2.

Čl. II. Ustanovení tohoto zákona se použije poprvé za zdaňovací období roku 1997.

Čl. III. Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Odkazy jsou v mém písemném návrhu a je možné je považovat za technickou úpravu, která bude v rámci předaného návrhu uplatněna. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Machovi, pan kolega Mach se hlásí ještě jednou o slovo. Kdo se dál hlásí do podrobné rozpravy? Pan kolega Tyl.

 

Poslanec Miroslav Tyl: Pane předsedající, dámy a pánové, tento rozsáhlý pozměňovací návrh, který kolega Mach předkládá, je ve své ideji návrh jistě dobrý a potřebný, nicméně mám s tím drobný problém. Jeden problém spočívá v tom, že takto uspořené rezervy se prostě v jisté chvíli nutně čerpají právě při vypuknutí nákazových situací a krupobití a všech případů, kdy se říká, že je možné je čerpat, a v takové chvíli je to samozřejmě snížení odvodu daní, protože se prostě vyčerpají a budou se tvořit znovu. Odhad tam je nepřesný v tom, že to nevyžaduje přímé náklady vyžaduje to samozřejmě snížení daní, a to by mělo být reálně vyčísleno.

Za druhé je trochu problém v tom, kdo bude u problému s rostlinnou výrobou, s nákazovými situacemi - takový strašný malér není u problému s rostlinnou výrobou -, kdo bude stanovovat, kdy a jak se to opravdu stalo, protože režim, který je navrhován, je režim bývalé pojišťovny. Nicméně řada subjektů pojištěna není, nebo pojištění je kryto smlouvou, a mně není úplně jasné, kdo posuzuje, zda nastala situace pro čerpání rezervy. Takže to by podle mého názoru vyžadovalo diskusi přinejmenším zemědělského výboru, takto rozsáhlý návrh, já bych pro něj rozhodně byl. Tyto dvě otázky zůstávají a zde bych varoval, abychom to bez podrobné rozpravy přijali.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji, kdo se dále hlásí do podrobné rozpravy? Pan kolega Kolář.

 

Poslanec Robert Kolář: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, nemám žádný pozměňovací návrh, pouze bych chtěl uvést na pravou míru jednu položku v návrhu pana kolegy Macha, on jak četl článek 1 bodu 1, tak bod 1 končí slovy "uzavřenou podle zvláštního zákona" a je tam odkaz 16 na § 787 občanského zákoníku. Pan kolega Mach omylem přečetl odkaz 6, opravuji že je tam odkaz 16, abychom to měli v pořádku. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Šlo o upřesnění. Rozpravu uzavírám, vzhledem k tomu, že se dál nikdo nehlásí, a konstatuji, že jsme projednali tento bod. O slovo se přihlásil pan kolega Karel Mach.

 

Poslanec Karel Mach: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolím si teď navrhnout změnu pořadu projednávaných bodů z toho důvodu, že bod 17 a 189 našeho schváleného programu, to znamená vládní návrh zákona o zemědělství, tisk 118, a dále bod 18, návrh poslanců Karla Machovce a dalších na vydání zákona o zemědělství, tisk 77, po dohodě v politických klubech je ještě třeba projednat některé věci, dnes o tom byl hovor i na vládě. Navrhoval bych, abychom tyto body zařadili jako první body, které budou projednávány po zahájení naší schůze v pátek ráno, čili přesunuty tak, aby se body 17 a 18 projednávaly jako body 1 a 2 na pátečním zasedání schůze Poslanecké sněmovny.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji, zaznamenal jsem si tento návrh, i o tomto návrhu rozhodneme hlasováním po polední přestávce. Dámy a pánové, konstatuji, že jsme projednali další bod, a prosil bych o zprávu předkladatele dalšího návrhu. Před notným časem jsem vyslal žádost o to, aby se navrhovatel dostavil. Dámy a pánové, dalším bodem je

 

16.
Návrh poslance Karla Machovce na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon České národní rady č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací
a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk č. 134

 

I zde se jedná o druhé čtení. Předložený návrh uvede ve druhém čtení pan poslanec Karel Machovec, kterého vítám a prosím, aby se ujal slova.

 

Poslanec Karel Machovec: Dámy a pánové, já nechci zdržovat poměrně rychlý spád dnešního jednání, proto jenom velmi krátce zopakuji, že účelem této novely zákona bylo zahrnout do osvobození od daně také jednu část vlastníků, kteří nabyli právo užívání svého majetku podle zákona č. 42/1992 Sb., § 11 - 12 a kteří do této doby nebyli do těchto osvobození od daní zahrnuti. Jiný účel tato novelizace nemá. To je na uvedení vše a myslím, že můžeme velmi rychle projednat celou záležitost.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Machovcovi. Návrh jsme v prvém čtení přikázali rozpočtovému výboru, ústavně právnímu a zemědělskému. Rozpočtový výbor přijal usnesení, které jsme obdrželi jako sněmovní tisk č. 134/2. Zpravodajem určil pana kolegu Stanislava Pěničku. Zemědělský výbor přijal usnesení, které máme k dispozici jako sněmovní tisk č. 134/3. Ústavně právní výbor přijal usnesení, které máme k dispozici jako tisk č. 134/4. Prosím nyní pana kolegu Pěničku, aby se ujal slova.

 

Poslanec Stanislav Pěnička: Děkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, pan předsedající prakticky řekl vše, co jsem chtěl říci já. Návrhem na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické a darovací, pana kolegy Karla Machovce se zabývaly tři výbory - rozpočtový, zemědělský, ústavně právní. Protože se usnesení rozpočtového a zemědělského výboru kryjí, a usnesení ústavně právního výboru je poněkud odlišné, po konzultaci s předkladatelem navrhuji, abychom přijali návrh pana kolegy Machovce v duchu usnesení ústavně právního výboru č. 49. Prosím, pane předsedající, abyste otevřel obě rozpravy.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, kterou uzavírám, protože se do ní nikdo nepřihlásil. Otevírám rozpravu podrobnou, do které se hlásí pan kolega Zdeněk Zajíček, prosím ho, aby se ujal slova.

 

Poslanec Zdeněk Zajíček: Pane předsedo, dámy a pánové, dovolte, abych také ve zkratce uvedl novelu zákona o dani dědické, darovací a dani z převodu nemovitostí, tak jak byla předložena v tisku č. 134, s důrazem na to, jakým směrem projednával návrh zákona ústavně právní výbor.

Ústavně právní výbor původní záměr navrhovatele - odstranit nerovnováhu při výběru právě daně dědické a darovací a daně z převodu nemovitostí u zemědělských restitucí, které jsou dílem upraveny v zákoně č. 229/1991 Sb. a dílem právě v zákoně č. 42/1992 Sb. - doplnil ještě o jedno písmeno v § 19 odst. 1, to je problematika bytových družstev. Jedná se o doplnění písm. d), kdy obce či stát v určitých případech pronajímají na základě smlouvy o výpůjčce bytovým družstvům pozemky, které jsou pod bytovými domy, za symbolickou cenu nebo úplně bezplatně. Na základě toho vzniká těmto družstvům majetkový prospěch, který by měl být zdaňován. To je další směr, který ústavně právní výbor řešil, a přijal právě to usnesení, které máte uvedeno pod tiskem 134/4, kde navrhuje, aby takový majetkový prospěch, který družstvům vzniká, byl od těchto daní osvobozen.

Ústavně právní výbor se pokusil ještě lépe precizovat článek č. 2 uvedeného návrhu zákona, kterým se novelizuje zákon o dani dědické, darovací a z převodu nemovitostí, a navrhl podrobnější formulaci, kterou máte v předloženém tisku.

Byl bych rád, kdybych mohl k tomuto návrhu ústavně právního výboru přednést legislativně technickou úpravu - nevím, jestli to mohu přednést hned teď.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Zazní-li to, není potřeba se potom dostat do té debaty, zda to může či nemůže zaznít ve třetím čtení. Myslím si, že teď je ten velmi dobrý okamžik.

 

Poslanec Zdeněk Zajíček: Já bych přednesl pozměňovací návrh k čl. 2 ve smyslu čl. 2 tisku 134/4 usnesení ústavně právního výboru, a to tak, že se za slovy "práva vlastníka" vypouštějí slova "podle § 22 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů, nebo".

Stručné zdůvodnění tohoto návrhu. Při úpravách tohoto zákona, které projednával ústavně právní výbor, bylo nutné do tohoto článku 2 přesně specifikovat u přechodných ustanovení, o jakou problematiku se jedná. Vzhledem k tomu, že se jedná pouze o úpravu zákona č. 42/1992 Sb., je nadbytečné v tomto čl. uvádět i zákon 229/1991 Sb., který je už zahrnut v úvodních novelách o dani dědické a darovací. Z tohoto důvodu a z možného legislativního zmatku, který by mohl způsobit výklad těchto ustanovení, doporučuji, aby byla tato slova vypuštěna. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Zajíčkovi. Kdo se dál hlásí do podrobné rozpravy? Nikdo. Rozpravu končím. Dámy a pánové, tím jsme skončili druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji pro tento okamžik panu kolegovi Pěničkovi a Machovcovi. Dovolím si v tomto okamžiku dát šanci všem, kteří chtějí svolat nějaké schůzky těsně poté, co vyhlásím polední přestávku do 14.30 hodin. Prosím, abyste vzali v úvahu a informovali své kolegy, že ve 14.30 hodin nejprve rozhodneme hlasováním o zamítnutí jednotlivých návrhů, kteréžto body byly přerušeny, a poté o procedurálním návrhu pana kolegy Macha na přesunutí dvou zákonů na pozdější datum projednávání, čili na pátek. Pak se vrátíme do jednotlivých rozprav k daňovým zákonům. Pak budeme pokračovat dalšími body.

Dámy a pánové, polední přestávka do 14.30 hodin.

 

(Schůze přerušena ve 12.29 hodin.)

(Schůze zahájena ve 14.52 hodin.)

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím, abyste zaujali svá místa a abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami. Budeme hlasovat o návrzích na zamítnutí vládních návrhů zákonů. V průběhu dopoledního jednání zazněl v rozpravě, kterou jsme ukončili k návrhu o Komisi pro cenné papíry a o změně a doplnění dalších zákonů, návrh na zamítnutí tohoto tisku.

Chtěl bych vám ještě jednou zrekapitulovat, jak budeme nyní postupovat. Nejprve rozhodneme o všech návrzích, které zazněly v průběhu dopoledního jednání, a poté se vrátíme - v případě, že návrhy na zamítnutí nebudou přijaty - k jednotlivým bodům a budeme se věnovat podrobným rozpravám, protože k jednotlivým bodům je mnoho písemně přihlášených.

 

11.

Vládní návrh zákona o Komisi pro cenné papíry a o změně a doplnění dalších zákonů,
podle sněmovního tisku 223 - prvé čtení

 

V prvním hlasování bude rozhodnutí o návrhu na zamítnutí vládního návrhu zákona o Komisi pro cenné papíry a o změně a doplnění dalších zákonů. Tento návrh přednesl pan poslanec Ransdorf a v podstatě obdobný přednesl pan poslanec Sládek.

Dámy a pánové, nyní rozhodneme hlasováním o tomto návrhu. Dovolím si vás ještě jednou odhlásit a prosím, abyste se znovu zaregistrovali.

 

Zahajuji hlasování o návrhu na zamítnutí vládního návrhu zákona o Komisi pro cenné papíry. Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 50. Kdo je proti?

Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů 38 pro a 137 proti. Tím jsme ukončili projednávání bodu č. 11.

 

V rámci tohoto bodu musíme ještě rozhodnout o návrhu, který zazněl od pana kolegy Vymětala, který navrhoval vrátit návrh k přepracování. Obdobný návrh měl pan kolega Jičínský.

Rozhodneme tedy nyní o tomto návrhu. Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 51. Kdo je proti?

Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů 79 pro, 104 proti.

 

Nyní bych si dovolil vám navrhnout, abychom přikázali tento návrh zákona k projednání rozpočtovému výboru.

Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v 52. hlasování této schůze. Kdo je proti?

Tento návrh byl schválen poměrem hlasů 159 pro, nikdo nebyl proti.

 

Dámy a pánové, přejdeme nyní k bodu 12, kterým je

 

12.
Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady
č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty,
ve znění pozdějších předpisů (tisk 145) - druhé čtení

 

V obecné rozpravě přednesl pan kolega Kraus návrh na zamítnutí. O tomto návrhu nyní rozhodneme v 53. hlasování této schůze.

Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů 94 pro a 99 proti. Bude tedy po vyřešení ostatních návrhů na hlasování pokračovat podrobná rozprava k tomuto bodu.

 

Nyní přicházíme k bodu 14, kterým je

 

14.
Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (tisk 147) - druhé čtení

 

I zde zazněl v obecné rozpravě návrh pana kolegy Krause na zamítnutí tohoto návrhu zákona.

Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 54. Kdo je proti?

Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů 77 pro a 99 proti.

 

Nyní rozhodneme o návrhu pana poslance Karla Macha, aby body 17 a 18, tedy zkráceně řečeno oba dva návrhy zemědělských zákonů, byly přesunuty vzhledem k probíhajícím jednáním o těchto předlohách na páteční dopoledne.

Takto bych si to dovolil, pane kolego Machu, upravit, protože vy jste ve svém vystoupení řekl, aby to bylo zařazeno jako první bod. Sněmovna však již rozhodla o tom, aby jako první bod byla projednána zpráva o situaci ve zdravotnictví. Tyto body by tedy byly přesunuty na dopoledne.

 

Kdo souhlasí s tímto procedurálním návrhem, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 55? Kdo je proti?

Tento návrh byl schválen poměrem hlasů 161 pro a 3 proti.

 

Tím jsme se vyrovnali se všemi procedurálními a jinými návrhy z dopoledního jednání a já bych si dovolil vrátit se do bodu 12. Budeme pokračovat v projednávání bodu

 

12.
Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady
č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
(tisk 145) - druhé čtení

 

Prosím zpravodaje a navrhovatele, aby zaujali svá místa, a dovolím si zahájit podrobnou rozpravu, do které je pro vaši informaci přihlášeno 11 kolegů a kolegyň. Jako první vystoupí pan kolega Vladimír Budinský, poté Vymětal, Recman, Ullmann, Páv, Grégr, Horníková, Kopecký, Frankl, Vrzáň a Machovec. Dámy a pánové, prosím o klid, pan kolega Budinský má slovo.

 

Poslanec Vladimír Budinský: Vážený pane místopředsedo, paní poslankyně, páni poslanci, omlouvám se, že vystupuji se seznamem 21 pozměňovacích návrhů. Důvody jsou však tyto. Od schválení vládního návrhu zákona vládou přece jen došlo ještě k některým upřesněním, takže přednesu blok návrhů Ministerstva financí. Dále při projednávání v hospodářském výboru na skutečně poslední chvíli přinesli společné návrhy zástupci Hospodářské komory a Svazu průmyslu. Poslancům hospodářského výboru se zdály jejich návrhy tak závažné, že požádali Ministerstvo financí, aby se na tyto návrhy podívalo, a Ministerstvo financí vybralo 11 pozměňovacích návrhů, které jsou výhodné a vhodné, se kterými souhlasí. Tyto přednesu a na závěr připojím ještě jeden pozměňovací návrh. Proto, abych nezdržoval, je pouze přečtu. Zdůvodnění pro všechny je společné. Všechny návrhy jsou prospěšné pro daňového poplatníka i pro stát, protože vyjasňují a ozřejmují ustanovení zákona.

Takže návrh č. 1, k bodu 3 vládního návrhu zákona. Za slova "zboží se nepovažují peníze" doplnit slova "a cenné papíry".

Druhý návrh k bodu 7, do § 2a doplnit nové písmeno c), které zní: "c) materializované cenné papíry v okamžiku jejich dodání výrobcem imitentovi nebo při jejich dovozu emitentem".

Třetí návrh je k bodu 17. Do § 7 odst. 5 doplnit nová písmena j) a k), která včetně poznámek pod čarou znějí: "j) převod obchodního podílu (odkaz 5e), případně převodu členství v družstvu (odkaz 5f); k) postoupení pohledávky, pokud zákon nestanoví jinak." Odkaz 5e zní: § 114 a následující obchodního zákoníku,, odkaz 5f zní: § 227 a následující obchodního zákoníku.

Čtvrtý pozměňovací návrh je k bodu 42, na konci § 20 odst. 6 připojit větu, která zní: "Vypořádání se neprovádí v případech, kdy plátce nebo právní nástupce není povinen odvést daň podle § 5 odst. 6 a 9."

Pozměňovací návrh 5. Za bod 84 doplnit nový bod 85, který zní: "V příloze č. 2 se položka 51.1 zprostředkování prodeje nahrazuje položkami 51.1 zprostředkování velkoobchodu a 52 maloobchod, opravy spotřebního zboží (kromě motorových vozidel), pouze zprostředkování maloobchodu."

Pozměňovací návrh č. 6 k čl. 2 bod 1. Za slovo "nelze" doplnit slova "v běžném ani dodatečném daňovém přiznání.

Pozměňovací návrh č. 7 k čl. 2, doplnit nový bod 4, který zní: "Plátci, kteří dodávají plyn a elektrickou energii, provedou mimořádný odpočet z měřicích zařízení k 31. 12. 1997, příp. provedou propočet spotřeby plynu a elektrické energie v r. 1997, pokud bude odečet proveden po 1. 1. 1998. V obou případech pro spotřebu plynu a elektrické energie v r. 1997 použijí sníženou sazbu bez ohledu na ustanovení § 9 odst. 1 písm. g) zákona o dani z přidané hodnoty."

To byl blok návrhů z Ministerstva financí. Nyní blok 2 jsou návrhy Hospodářské komory a Svazu průmyslu, za které se postavil hospodářský výbor a odsouhlasilo je Ministerstvo financí.

Návrh č. 8 k čl. 1. K bodu 11, § 5 odst. 7, v první větě návrhu vypustit slovo "zúčtované", ve 4. větě vypustit dvakrát slovo "zaúčtované".

Pozměňovací návrh č. 9 k bodu 17. § 7, navrhovaný odst. 5 písmeno d) bude nahrazeno zněním: Nové písm. d): "prodej a pronájem majetku, který není součástí obchodního majetku plátce".

Nové písm. g): "prodej osobního automobilu pořízeného od osoby, pro niž jeho prodej nebyl zdanitelným plněním a prodej osobního automobilu plátcem daně, který jej pořídil před datem registrace podle § 5 tohoto zákona, pokud prodejní cena nepřevyšuje vstupní cenu".

Pozměňovací návrh č. 10, doplnit bod 19a. V § 9 odst. 1 písm. e) doplnit na začátku ustanovení za slova "dnem jejich poskytnutí nebo zaplacení" text "nebo vystavením daňového dokladu".

Pozměňovací návrh č. 11 je k bodu 22a. V § 12 odst. 2 písm.l a) za slova "obchodní jméno, sídlo" doplnit před čárku "nebo místo podnikání".

V bodu 22b v § 12 odst. 2 c) za slova "obchodní jméno, sídlo" doplnit před čárku "nebo místo podnikání".

Pozměňovací návrh č. 12, k bodu 23. V navrhovaném znění § 12 odst. 2 písm. j) nahradit slova "příslušnou sazbu" slovy "základní nebo sníženou sazbu".

Pozměňovací návrh č. 13, k bodu 24. V navrhovaném znění § 12 odst. 5 písm. i) nahradit slova "příslušnou sazbu" slovy "základní nebo sníženou sazbu".

Pozměňovací návrh č. 14, k bodu 37. V první větě návrhu znění § 19 odst. 2 za slova "podle zvláštního předpisu" doplnit text "případně zaevidovaného podle § 11 u plátců, kteří nejsou účetní jednotkou".

Pozměňovací návrh č. 15, k bodu 38. V § 19 odst. 8 vládního návrhu na konci první věty nahradit tečku čárkou a doplnit text "jakož i u všech přijatých zdanitelných plnění, která se nevztahují k podnikání a obchodnímu majetku".

Pozměňovací návrh č. 16, k bodu 40. V § 20 na konci odst. 2 doplnit větu "Do součtu jmenovatele koeficientu se nezapočítávají příjmy nebo výnosy za plnění, která nejsou zdanitelná."

Pozměňovací návrh č. 17, k bodu 44. § 25 odst. 3 zní: "Má-li plátce příjmy a výnosy za zdanitelná plnění osvobozená od daně podle tohoto paragrafu, nemá za tato plnění nárok na odpočet daně na vstupu, pokud tento zákon nestanoví jinak."

Pozměňovací návrh č. 18. Doplnit bod 56 a. V § 39 se doplňuje odst. 4, který zní: "Odvolání proti rozhodnutí podle odst. 2 má odkladný účinek a účinnost zrušení registrace nastává dnem nabytí právní moci rozhodnutí o zrušení registrace."

Pozměňovací návrh č. 19, doplnit bod 77a. V § 47 odst. 1 na konci nahradit tečku čárkou a nahradit text: "Tato přeprava se považuje za přepravní službu s místem zdanitelného plnění v tuzemsku."

Pozměňovací návrh č. 20, k bodu 1. Za text "podle § 19 odst. 2 zákona o dani z přidané hodnoty" nelze doplnit slova "po 1. 1. 1998".

K bodu 3 na konci věty doplnit text "s výjimkou ustanovení bodu 1 tohoto článku a § 38 a)".

A poslední pozměňovací návrh, který přednesu, je k bodu 74. Z ustanovení § 45b odst. 6 navrhuji vypustit text písm. c), které zní:

"Dojde-li ke změně podmínek, za nichž bylo povolení uděleno". Věřím, že budete pro tyto pozměňovací návrhy hlasovat. Děkuji vám za pozornost.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP