Poslanec Zdeněk Jičínský: Faktická poznámka, která se týká slov zpravodaje o právní chabosti předloženého návrhu. To je věc diskusí, jestli tyto kritické návrhy jsou nebo nejsou důvodné, to Poslanecká sněmovna bude moci zjistit, až dostane onen komplexní pozměňovací návrh, a posoudit jeho právní kvalitu. V tomto smyslu slova zpravodaje já akceptovat nemohu.
Tento návrh není mým osobním výtvorem, pracovali na něm nejlepší právníci konstitucionalisté, které v této zemi znám, takže bych váhal s tímto jednoznačným odsudkem.
Sám bych jenom chtěl říci - a myslím, že jste to zaznamenali, že jsem se ve své úvodní zprávě i ve svém závěrečném slovu zdržel ostrých ideologickopolitických komentářů, které by jinak v této souvislosti se velmi snadno nabízely. Jsem pro to, aby tato problematika se řešila ve věcném duchu, protože to považuji za důležité pro zvýšení důvěryhodnosti Poslanecké sněmovny jako celku. Nerozehrávám tady jenom nějakou lacinou opoziční kartu.
Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Dovolíte-li, dámy a pánové, pokud - (hlásí se poslanec Krampera; Dobře, pane poslanče, dám vám slovo, teď mi jenom dovolte, abych dokončil představu o tom, jak bychom měli pokračovat dál.)
Poté, co vystoupí s faktickou poznámkou pan poslanec Krampera, kterému za chvíli dám šanci, bych navrhoval, abychom udělali přestávku do 14 hodin. Ve 14 hodin bychom zahájili hlasováním o návrhu na zamítnutí, který předložil poslanec Frankl.
V průběhu přestávky myslím, že by bylo dost dobře možné vyjít vstříc požadavku klubu KSČM na 45minutovou přestávku pro klub. říkám to také proto, že tady mám informace od některých předsedů delegací - já jako předseda česko-polské skupiny jsem svolal tuto skupinu na začátek polední přestávky. Tímto oznamuji pro skupinu česko-polskou, že se sejdeme ve 12.40 hodin, kdy začne polední přestávka. Do té doby bude probíhat přestávka pro kluby na žádost klubu KSČM.
Pane poslanče Krampero, teď vaše faktická poznámka.
Poslanec Zdeněk Krampera: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, jenom velmi stručně. Protože zde byla sdělena spousta záležitostí o neúčasti na ústavně právním výboru zástupců Sdružení pro republiku - Republikánské strany Československa, musím oznámit: Kdyby existoval normální tok informací, tak by to každý věděl. Zřekli jsme se, zatím jsme pozastavili svou účast na jednání ústavné právního výboru, a to z důvodu, že jsou v České republice zásadním způsobem porušovány právě zákony a Ústava České republiky, na což jsme vás na začátku této schůze opětovně upozornili. Čili nejde o nechuť na tato jednání chodit, ale máme jedinou šanci přednést své návrhy zde na plénu. Proto se musím poprvé vůči těmto invektivám ohradit. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Děkuji panu poslanci Kramperovi. V tomto okamžiku vyhlašuji přestávku pro kluby do 12.40 hodin a od 12.40 hodin bude polední přestávka do 14.00 hodin. Děkuji vám.
(Schůze přerušena v 11.58 hodin.)
(Schůze opět zahájena ve 14.01 hodin.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Zahajuji odpolední část čtvrtečního jednání. Ke stolku zpravodajů a navrhovatelů zvu pana poslance Jičínského a poslance Libora Nováka. Prosím všechny, aby se znovu zaregistrovali.
Táži se pana poslance Libora Nováka, zda zazněl v obecné rozpravě jiný návrh než návrh pana poslance Frankla na zamítnutí. Nezazněl.
Vzhledem k tomu, že jiný návrh nezazněl, jsem povinen dát hlasovat o návrhu pana poslance Frankla, který navrhl, aby návrh zákona byl zamítnut. Rozhodneme o tom hlasováním, které má pořadové číslo 40. Právě jsem ho zahájil.
Ptám se, kdo je pro návrh pana poslance Frankla. Kdo je proti? Hlasování skončilo výsledkem pro 40, proti 94, takže návrh zákona nebyl zamítnut. Byl zamítnut návrh pana poslance Frankla.
Můžeme postoupit do podrobné rozpravy. Do podrobné rozpravy se v tuto chvíli hlásí pan poslanec Zdeněk Krampera.
Poslanec Zdeněk Krampera: Pane předsedající, dámy a pánové, pozměňovací návrhy k zákonu, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 238/92 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu:
1. Vypouští se odstavec 4, § 13.
2. Doplňuje se § 13, odst. 2: Za státního zaměstnance podle odst. 1 se pro účely tohoto zákona považuje člen vlády. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kramperovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Zajíček. Připraví se pan poslanec Melichar.
Poslanec Zdeněk Zajíček: Pane předsedající, dámy a pánové, ve smyslu svých připomínek, které jsem vznesl v rámci obecné rozpravy k návrhu zákona o střetu zájmů, si dovoluji podat komplexní pozměňující návrh k této předloze.
1. Doplnit do názvu zákona za slova "kterým se" slovo "mění a".
2. V čl. 1 změnit návětí takto: Zákon ČNR č. 238/92 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu (zákon o střetu zájmů) ve znění zákona 287/95 Sb., se mění a doplňuje takto.
3. Název zákona změnit takto: Zákon ČNR č. 238/92 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu a o neslučitelnosti některých funkcí (zákon o střetu zájmů).
4. Za § 15 se vkládá nová část zákona s tímto názvem: Část čtvrtá - neslučitelnost funkcí. § 15 a), odst. 1: S funkcí poslance nebo senátora jsou neslučitelné funkce - odkaz č. 1 pod čarou, čl. č. 22, odst. 1 ústavního zákona ČNR č. 1/93 Sb., Ústava České republiky, vykonávané v pracovně právním nebo služebním poměru
a) k ministerstvu, jinému ústřednímu orgánu státní správy, jinému správnímu úřadu s celostátní nebo územně omezenou působností a k Policii ČR, pokud jsou při výkonu těchto funkcí plněny úkoly na úseku státní správy,
b) ke státnímu zastupitelství nebo soudu, Kanceláři prezidenta republiky, státním fondům, Fondu národního majetku ČR, Pozemkovému fondu ČR..
Odstavec 2: Pokud poslanec nebo senátor vykonává funkci uvedenou v odstavci 1 v den vzniku mandátu, nesmí ji nadále vykonávat po uplynutí 30 dnů ode dne složení slibu poslance nebo senátora.
Odstavec 3: Ustanovení zvláštních zákonů, odkaz 2 pod čarou zní: Např. zákon č. 166/93 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 103/92 Sb., o Radě České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání ve znění pozdějších předpisů, týkající se neslučitelnosti funkcí nejsou tímto zákonem dotčena.
4. Dosavadní část 4 se označuje jako část 5.
5. V § 16 se doplňuje nový odstavec tohoto znění (zde podávám alternativní návrhy):
Alternativa I: Odstavec 3. Ustanovení § 15 a) se nevztahuje na poslance a senátory, kteří ke dni účinnosti tohoto zákona vykonávají mandát poslance nebo senátora.
Varianta II: Odstavec 3. Poslanec nebo senátor, který vykonává funkci uvedenou v § 15 a), odst. 1 ke dni účinnosti tohoto zákona je povinen ukončit výkon této funkce do 30 dnů ode dne účinnosti tohoto zákona.
6. V čl. 2 zákona upravit účinnost zákona takto: Tento zákon nabývá účinnosti 30. dnem po jeho vyhlášení.
Drobné zdůvodnění k předloženému komplexnímu návrhu: Tento komplexní pozměňovací návrh, který je projednán ve své většině v rámci koaličních klubů, se snaží odstranit tu nedůslednost, na kterou upozorňovali členové ústavně právního výboru a který je vedl k tomu, aby návrh zákon nepodpořili v původní formě. Doplňuje do současného zákona o střetu zájmů, který řeší konflikt mezi zájmem veřejným a zájmem soukromým, neslučitelnost funkcí a má řešit konflikt mezi mocí zákonodárnou a výkonnou.
K variantnímu návrhu odstavce 3 § 16 chci uvést pro zjednodušení, že varianta 1 předpokládá, že toto ustanovení § 15a) by se vztahovalo až na nově zvolené poslance a senátory Parlamentu České republiky, varianta II počítá s tím, že by zákon, resp. účinnost zákona omezila výkon činnosti těch poslanců a senátorů, kteří vykonávají doposud funkce, které jsou uvedeny v § 15a). Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Zajíčkovi a prosím, aby se slova ujal pan poslanec Melichar. Připraví se pan poslanec Filip.
Poslanec Jaroslav Melichar: Vážený pane místopředsedo, vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, navrhuji, aby v § 13, odst. 3 byla v první větě vypuštěna slova "jeden rok" a celá poslední věta tohoto odstavce. Odstavec 3 by tedy zněl: "Pracovní nebo služební poměr státního zaměstnance (odst. 2) smí být s poslancem nebo senátorem navázán poté, co jeho mandát zanikl (čl.. 25 Ústavy)"
Krátké zdůvodnění: Návrhem se nemění smysl a filozofie navrhované zákonné úpravy, ale pouze umožňuje ústavním činitelům po zániku jejich mandátu pracovat ve státních orgánech.
Původní znění považuji za příliš tvrdé.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Jaroslavu Melicharovi a prosím, aby se slova ujal pan poslanec Vojtěch Filip. Připraví se pan poslanec Jaroslav Orel.
Poslanec Vojtěch Filip: Vážený pane předsedající, paní a pánové, budu poměrně stručný, vzhledem k tomu, že řada pozměňovacích návrhů již zde zazněla. Náš pozměňovací návrh, jak jej klubu KSČM předkládá , je návrhem, kterým podmiňuje souhlas se zákonem jako celkem. Pro nás je důležité, aby v § 13 byla tato změna :
Odst. 1 : Státní zaměstnanec v ministerstvu nebo v jiném správním úřadu nebo soudu, který byl zvolen poslancem nebo senátorem, je po dobu trvání mandátu dlouhodobě uvolněn pro výkon veřejné funkce.
Druhou změnu, kterou navrhujeme je v § 13 odst. 3, kde tečka na konci věty by se nahradila čárkou a text se doplnil takto: "nebo nejde-li o funkci vedoucího organizace či vedoucího pracovníka v jeho přímé řídící působnosti".
Odst. 4 § 13 by se vypustil. To jsou tři změny , které považujeme za podstatné v tomto zákoně.
Zdůvodnění první změny snad nemusím provádět, jde o to, aby ti státní zaměstnanci pokud budou zvoleni jako poslanci nebo senátoři, aby měli svým způsobem i onu jistotu, kterou bude dávat snad někdy zákon o státní službě.
Pokud jde o druhou změnu, jsem přesvědčen, že ji chápete stejně dobře jako já, že nepůjde jenom o vedoucí funkci v té organizaci, ale i o druhé patro řídících pracovníků a o ty, které řídící pracovník jmenuje. To je na odůvodnění vše. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vojtěchu Filipovi a prosím, aby se slova ujal pan poslanec Jaroslav Orel. Připraví se paní poslankyně Jitka Kupčová.
Poslanec Jaroslav Orel: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové poslanci, záměr předloženého zákona panem kolegou Jičínským považuji za dobrý. Klub KDU-ČSL podporuje tento záměr s vědomím personálních důsledků, které budou muset i v řadách KDU-ČSL nastat. To byl také motiv toho, že jsem vyvinul úsilí, aby původně předložený návrh byl přepracován do méně problematické podoby. O to jsme se pokusili s kolegou Zajíčkem - vypracovali jsme komplexní pozměňovací návrh, čímž se nám podařilo v převážné míře problémová místa odstranit. Tento návrh kolega Zajíček zde přednesl. V jedné věci jsme se nedohodli a sice to, co předpokládá onen návrh kolegy Zajíčka v první variantě § 16 odst.3, totiž, aby se neslučitelnost funkcí nevztahovala na dnešní poslance; mám zato, že takové ustanovení by téměř anulovalo smysl tohoto návrhu. To si nepřeji. Proto budu podporovat to, co přednesl v druhé variantě § 16 odst. 3 - dovolím si to pro pořádek a jednoznačnost ještě zopakovat: § 16 odst. 3 "Poslanec nebo senátor, který vykonává funkci uvedenou v § 15a) odst. 1, ke dni účinnosti tohoto zákona, je povinen ukončit výkon této funkce do 30 dnů od dne účinnosti tohoto zákona".
Jinak si myslím, že by bylo vhodné, kdybychom podpořili tuto přepracovanou verzi a doufám, že to bude vnímáno i pozitivně ze strany navrhovatele původní verze.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Jaroslavu Orlovi a prosím, aby se slova ujala jako poslední z písemně přihlášených paní poslankyně Jitka Kupčová.
Poslankyně Jitka Kupčová: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, navrhuji odstavec 5 navrhovaného § 13 v tomto znění:" ve sporných případech rozhodne o tom, zda poslanec či senátor je státním zaměstnancem ve smyslu odst. 1, mandátový nebo imunitní výbor Poslanecké sněmovny, jde-li o senátora a mandátový a imunitní výbor Senátu, jde-li o poslance, k podnětu nejméně deseti poslanců nebo pěti senátorů.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Kupčové. Vzhledem k tomu, že je předposlední z přihlášených, prosím, aby se slova ujal pan poslanec Krejsa.
Poslanec Josef Krejsa: Pane předsedající, dámy a pánové, navrhuji nové znění § 13 odst. 4, a to takto: ustanovení odstavců 1 - 3 se vztahuje na členy vlády. Zdůvodnění: Upozorňuji vaším prostřednictvím, pane předsedající, pana premiéra a jeho kolegy z ODS, že nechápu jejich nestátotvorný, a nebojím se to nazvat extrémistický, postoj k tomuto zákonu, neboť střet zájmů a nakumulování funkcí přece postihne sociální demokracii. Pokud jsou realitou poslední preference. Proto nezištné navrhuji kolegům z ODS nejen návrh zákona podpořit, ale iniciovat zrušení všech výsad, a to ve stylu slavného vojevůdce Kutuzova a jeho taktiky spálené země. Vítězí sociální demokraté za tiché podpory republikánů, nenajdou na svých ministerstvech bavoráky, ale tuzemská vozidla a za pouhý mrzký plat poslance se pak dají lehce koupit. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Vzhledem k tomu, že další přihlášení do rozpravy nejsou, rozpravu končím a končím také druhé čtení tohoto návrhu. Chtěl vystoupit ještě pan poslanec Zdeněk Jičínský. Samozřejmě mu dávám slovo.
Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážení kolegové, z návrhu, který podal poslanec Zajíček, je, myslím, zřejmé. že jde o návrh, který má jinou koncepci. Návrh, který jsem předložil já - vítám, že takový návrh byl předložen, jenom to vracím k té diskusi, která dopoledne nabyla jistého ostří, protože kdyby kolegové takovýto návrh předložili na schůzi ústavné právního výboru, mohly být závěry jiné a projednávání mohlo m(t jiný charakter než nyní. Na základě toho, že jde o jiný návrh, jehož intence je obdobná intenci návrhu, který jsem jménem svých kolegů předložil, považuji za potřebné se ním vážně zabývat. V té podobě, jak byl předložen, nepochybně vyžaduje vážnou diskusi, posouzení a podle mého soudu v některých případech i doplnění.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Pane poslanče, omlouvám se, že vstupuji do vaší řeči, ale chci požádat pracovníky Kanceláře, kteří mají na starosti ozvučení sněmovní síně, aby přidali, myslím, že už se to v tuto chvíli stalo, na hlasitosti, aby vás bylo dobře slyšet ve všech místech, kde sedí poslanci.
Poslanec Zdeněk Jičínský: Učinil jsem toto vysvětlení, protože chci podat Sněmovně návrh ve smyslu § 94, a to aby Sněmovna vrátila návrh k novému projednání výboru, abychom všechny problémy, všechny návrhy, jak k navrhli, který jsem podal já, tak i k návrhu, který podal poslanec Zajíček, mohli zodpovědně posoudit a připravit texty, o kterých by Sněmovna mohla příště hlasovat. Zdá se mi to důležité, protože jde o věc principiální, kdy otázka, bude-li to projednáno na této schůzi nebo na schůzi další, je v této věci podružná. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Zdeňku Jičínskému, o slovo se přihlásil pan poslanec Libor Novák.
Poslanec Libor Novák: Chtěl bych se připojit k předkladateli a doporučuji, aby postup, který navrhl, byl přijat a aby se návrh opravdu vrátil k projednání ústavně právnímu výboru.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Hlásí se poslanec Jaroslav Orel.
Poslanec Jaroslav Orel: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, myslím si, že je to rozumný a praktický návrh, který pan kolega Jičínský přednesl, a já ho rovněž podporuji i za celý klub KDU-ČSL. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Jaroslavu Orlovi, další přihlášky do rozpravy v tuto chvíli již nejsou, takže rozpravu definitivně končím, a protože zazněl návrh na vrácení návrhu zákona k projednání ve výboru, dám o tomto návrhu bezprostředné hlasovat, nejsou-li námitky. Pan poslanec Pleva mě v souladu s jednacím řádu upozorňuje na to, že bych mohl všechny poprosit o nové přihlášky do hlasovacího zařízení. Samozřejmé se tomu nebráním.
Hlasování, které má pořadové číslo 41, které jsem právě zahájil, rozhodne o návrhu pana poslance Jičínského o vrácení k novému projednání ve výboru.
Kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Hlasování skončilo výsledkem pro 136, proti 18.
Návrh byl přijat.
V tuto chvíli mi nezbývá nic jiného, než projednávání tohoto návrhu zákona postoupit do další schůze a zahájit další bod, kterým je Vládní návrh zákona o nadacích.
Upozorňuji, že než začnu tento bod, písemně se přihlásil pan poslanec Frankl, který chce ještě před zahájením tohoto bodu vystoupit. Ostatní prosím o klid.
13.
Vládní návrh zákona o nadacích - druhé čtení
14.
Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní
rady č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech
převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku
České republiky, ve znění pozdějších předpisů,
podle sněmovního tisku 178 - prvé čtení
15.
Vládní návrh zákona o nadacích - třetí čtení
Poslanec Michal Frankl: Vážený pane předsedající, vážená Sněmovno, chtěl bych vás požádat o podporu návrhu, abychom vypustili bod, který je teď na pořadu, tzn. zákon o nadacích, z programu této schůze. Byl bych rád, kdybychom ho projednali na příští schůzi. Zdůvodním to takto: Součástí tohoto zákona o nadacích jsou novely daňových zákonů a novely zákona o poplatcích. Bylo by velmi nevhodné, abychom takový důležitý zákon, jako je daň z při]mu, novelizovali během roku několikrát, a to v několika schůzích po sobě. Proto bych se velmi přimlouval za to, abychom nejprve projednali na příští schůzi všechny daňové zákony a teprve potom hlasovali o zákonu o nadacích. Z hlediska toho, že daňové zákony začnou platit od 1. 1. příštího roku, je vhodné, aby i nový zákon o nadacích platil od nového roku. Jsou tam ustanovení, kterými dáváme povinnost současným nadacím, aby se transformovaly, a také z toho hlediska bude vhodné, když bude dostatečný prostor od vyhlášení tohoto zákona do jeho účinnosti, navrhnu, aby byl také od 1.1. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Franklovi, jedná se o procedurální návrh, ke kterému se nevede rozprava, nicméně přihlásili se o slovo dva předsedové klubů, nemohu jejich přání nevyhovět, takže pan poslanec Gross a pan poslanec Sládek.
Poslanec Stanislav Gross: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, je mi líto, ale musím požádat o 15 minutovou přestávku na poradu klubů před tímto hlasováním.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pan poslanec Sládek.
Poslanec Miroslav Sládek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, procedurální návrh - zařazení nového bodu - usnesení Poslanecké sněmovny k samovolné privatizaci Investiční a poštovní banky a úloze vlády České republiky v tomto procesu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dobře, pane poslanče Sládku, budete souhlasit, že o tomto návrhu budeme hlasovat až po přestávce, kterou si vyžádal klub sociální demokracie? Rozumím tomu, že ano.
V tuto chvíli mi nezbývá, než vyhlásit, že pokračování bude ve 14 hodin 45 minut.
(Schůze přerušena ve 14.30 hodin.)
(Schůze opět zahájena ve 14.45 hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Doba určená pro přestávku uplynula, takže dovolíte-li, dámy a pánové, bude se pokoušet obtěžovat vás ještě zhruba 45 minut svojí přítomností za řídícím pultem této sněmovny.. Potom se opět vrátí na své místo kolega Kasal.
V tomto okamžiku bychom měli hlasovat o dvou procedurálních návrzích, které zazněly na začátku nebo v průběhu prvních desítek minut odpoledního programu dnešního dne, a to konkrétně o procedurálním návrhu pana poslance Michala Frankla, který navrhoval odložit projednávání vládního návrhu zákona o nadacích, vypustit z této schůze, z čehož vyplývá, že by byl zařazen automaticky na příští schůzi.
A zazněl ještě jeden procedurální návrh pana poslance Sládka, ke kterému bychom se měli vyjádřit.
Pan poslanec Brožík se hlásí o slovo. Prosím.
Poslanec František Brožík: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych před tímto hlasováním podal ještě jeden procedurální návrh za klub ČSSD, a to, že v případě hlasování o vypuštění tohoto bodu programu o nadacích, tzn. bodu 12, tisk 38, požadujeme stejné hlasování o bodu č. 16, tzn. vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů ČR ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku ČR, sněmovní tisk 178, neboť i v tomto návrhu novely zákona se jedná o nadacích a o nadačních fondech. Takže my podmiňujeme toto hlasování společným hlasováním o odložení těchto dvou bodů na příští schůzi, tzn. červencovou. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Hlásí se o slovo předseda klubu ODS pan kolega Uhde.
Poslanec Milan Uhde: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, chci říci, že po poradě s členy vlády se obracím především ke členům poslaneckého klubu ODS a žádám je, aby podpořili to, co tady navrhl poslanec Brožík, jako hlasování o společném návrhu. Děkuji za pochopení.
Místopředseda PSP Jiří Honajzer: O slovo se přihlásil předseda klubu KSČM pan poslanec Filip. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Vojtěch Filip: Pane předsedající, pane premiére, páni a pánové, jsem přesvědčen, že návrh na odložení přišel velmi brzy. Náš klub je přesvědčen, že teprve po proběhlém druhém čtení je možné zaujmout stanovisko, zda ještě odložit projednávání tohoto zákona anebo jestli ho vrátit do výborů. Jsme přesvědčeni, že v tuto chvíli text, který má číslo tisku 38, nám tady leží příliš dlouho na to, abychom si mohli dovolit tuto časovou prodlevu, která by tímto nastala. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Myslím, že samozřejmě pan kolega poslanec Filip má právo vyslovit svůj názor na věc, nicméně bylo vzneseno několik procedurálních návrhů. Pochopil-li jsem správně vystoupení kolegy Uhdeho, musím si vyžádat souhlas pana poslance Frankla, který vidím. Poprosil bych ještě jednou pana poslance Brožíka, aby vystoupil s komplexním pozměňovacím návrhem, abychom věděli, o čem všem následně budeme rozhodovat.
Poslanec František Brožík: Takže velmi krátce: Poslanecká sněmovna svým hlasováním rozhodne o vypuštění bodu 12, sněmovní tisk 38 ve druhém čtení, vypuštění bodu 16, sněmovní tisk 178 v prvém čtení a tím pádem, pokud vypustíme druhé čtení tisku 38, věřím, že je i ve třetím čtení na této schůzi, tzn. že bychom vypustili i bod 63, týkající se téhož ve třetím čtení. Děkuji pane předsedající.
Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Děkuji, pane poslanče, myslím, že nemá cenu se přít o formality, ale přece jenom si troufnu říci, že v jednacím řádu máme ustanovení, o které se můžeme opřít a které hovoří o odročení těchto dvou, resp. tří bodů na příští schůzi. Že nemá cenu se přít o to, jde-li o vypuštění nebo odročení. Přece jenom si troufnu pro pořádek dodat, že to lze formálně pojmenovat i takto, jak jsem teď oznámil.
Tedy body 12, 16 a 63.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 42 a ptám se, kdo souhlasí s tímto procedurálním návrhem, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?
Konstatuji, že z přítomných 184 poslanců bylo 133 pro, 48 proti. Tento návrh byl schválen.
Domnívám se, že v tomto okamžiku musíme v souladu s vystoupením pana poslance Sládka hlasovat, nestane-li se něco jiného, o jeho návrhu. Hlásí se předseda klubu ODS pan poslanec Uhde. Prosím, pane kolego.
Poslanec Milan Uhde: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, jménem poslaneckého klubu ODS a jménem poslaneckého klubu ODA, jehož předseda mne k tomuto prohlášení zmocnil, oznamuji námitku proti zařazení nového bodu a soudím, že na základě jednacího řádu nemůže v tomto případě nový bod být zařazen. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Pakliže pan poslanec Mašek nenamítá proti tomuto sdělení, má pan kolega Uhde pravdu a pan poslanec Sládek slyšel, nicméně jako předseda klubu požádal o slovo, které mu tímto uděluji.
Poslanec Miroslav Sládek: Pane předsedající, dámy a pánové, svým vystoupením poslanecké kluby ODS a ODA jen potvrdily nejčernější obavy z toho, že Investiční a poštovní banka bude další z rozkradených bank. Děkuji. (Potlesk)
Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Dalším bodem dnešního odpoledního programu je
16.
Vládní návrh zákona o platu a některých dalších náležitostech státních
zástupců a o změně zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších
náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci
a některých státních orgánů a soudců, ve znění zákona
č. 138/1996 Sb. (sněmovní tisk 141) - druhé čtení
Z pověření vlády první část předloženého návrhu odůvodní ministryně spravedlnosti Vlasta Parkanová a zde mi dovolte vsuvku, na základě dopisu, který máme k dispozici, přestože se pan premiér při prvním čtení tomu podivoval, byl skutečně i on, a podepsal tento dopis, vládou pověřen, aby odůvodnil druhou část tohoto zákona, dále pak ministr práce a sociálních věcí Jindřich Vodička a místopředseda vlády a ministr financí Ivan Kočárník. Prosím je, aby se postupně ujali slova. Paní ministryni tímto dávám slovo.
Ministryně spravedlnosti Vlasta Parkanová: Vážené poslankyně, vážení poslanci, rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny navrhl několik zásadních změn vládního návrhu zákona o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců a o změně zákona 236/1995 o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců ve znění zákona č. 138/1996.
V souladu s rozhodnutím vlády o způsobu předložení původního návrhu zákona a jeho obhajování v orgánech parlamentu mi přísluší vyjádřit se pouze k části původního návrhu zákona obsahující úpravu platových poměrů státních zástupců.
Já chci především zdůraznit, že platové relace státních zástupců ve vztahu k soudcům a ostatním představitelům státní moci a na druhé straně k platové úrovni rozpočtové sféry obecně určené původním návrhem zákona představují jednoznačný názor vlády na tuto problematiku. (Předsedající: Já bych ještě jednou poprosil sněmovnu o klid, aby mohla paní ministryně důstojně odůvodňovat tento návrh zákona.)
Domnívám se, že vláda původním návrhem zákona splnila uvedené předpoklady a odpovídajícím způsobem reagovala na oprávněnou kritiku nízké úrovně platů státních zástupců a rozporů v dosavadní úpravě jejich platových poměrů s požadavkem zákona o státním zastupitelství, tj. stanovení úpravy platů státních zástupců zákonem.
Na druhé straně jako představitelka resortu vykonávajícího správu státních zastupitelství nemohu mít zásadní výhrady ke změnám navrhovaným rozpočtovým výborem, zejména pokud jde o zvýšení platové úrovně státních zástupců. V souladu s mým přesvědčením vyjadřovaným již v průběhu přípravy původního vládního návrhu zákona je doporučení k oddělení právní úpravy platových poměrů státních zástupců a novelizace zákona 236/1995 ve znění zákona 138 z roku loňského.
Doporučuji uvažovat o zkrácení doby poskytování platů na místo dávek nemocenského pojištění a omezení této doby rámcem určitého období, např. v rámci jednoho roku.
Závěrem chci opakovaně zdůraznit nezbytnost urychleného přijetí zákonné úpravy platových poměrů státních zástupců podpořenou současným zdůrazněním úrovně a postavení státních zastupitelství jako orgánů s nezastupitelnými kompetencemi v oblasti boje s kriminalitou, včetně kriminality hospodářské a finanční, k jejímuž omezení vláda dává signál v rámci vyhlášených opatření k nápravě současné ekonomické situace. Děkuji.