2. den schůze (14. května 1997)
Přítomno:189 poslanců
(Schůze zahájena v 9.03 hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím, abyste zaujali svá místa a abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami. Prosím, aby mi bylo sděleno případně, kdo má kartu náhradní.
Dámy a pánové, zahajuji druhý jednací den 11. schůze Poslanecké sněmovny a všechny přítomné srdečně vítám. Včera jsme projednali první čtyři body schváleného pořadu. Budeme pokračovat dále v programu schůze. Dalším bodem je
5.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č.100/1988 Sb.,
o sociálním zabezpečení ve znění pozdějších předpisů
Jedná se o druhé čtení. Návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní tisk 122. Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr práce a sociálních věcí Jindřich Vodička, kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Jindřich Vodička: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení byl v prvním čtení přikázán k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Pro připomenutí obsahu novelizace uvádím, že jde o změnu ustanovení zákona o sociálním zabezpečení týkající se zvýšení důchodů pro bezmocnost. Důvody, pro které se vláda rozhodla zrušit hranici omezující souběh zvýšení důchodů pro bezmocnost a důchodů, stejně jako nahradit dosavadní konstrukci zvýšení důchodů pro bezmocnost flexibilní úpravou navazující na částky životního minima, jsem podrobně vysvětlil, když jsem návrh uváděl v prvním čtení. Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví vyslovil dne 30. dubna letošního roku doporučení k přijetí tohoto návrhu, a já vás proto žádám, aby ve smyslu jednacího řádu Poslanecké sněmovny byl návrh projednán ve druhém čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu ministrovi, prosím vás kolegyně a kolegy o krátké strpení, než bude technicky připraveno pokračování našeho jednání. Pan poslanec Gross má náhradní kartu č. 24.
Dámy a pánové, návrh zákona jsme v prvním čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Než budeme pokračovat v jednání, tak vám ještě oznámím, že pan poslanec Špidla má náhradní kartu č. 23. Usnesení příslušného výboru nám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 122/1. Prosím nyní, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Václav Krása.
Poslanec Václav Krása: Děkuji za slovo pane předsedající, pane ministře, dámy a pánové. Já bych se chtěl ještě omluvit za zdržení, které jsem způsobil svým pozdním příchodem. Omlouvám se za to, a dovolte, abych přednesl zpravodajskou zprávu. Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví projednal na své 14. schůzi dne 30. dubna návrh novely zákona, kterým se doplňuje zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení ve znění pozdějších předpisů a doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem, kterým se mění a doplňuje tento zákon. Zároveň výbor pro sociální politiku a zdravotnictví nepřijal žádné pozměňovací návrhy k tomuto zákonu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci zpravodajovi. Pan poslanec Jiří Novák má náhradní kartu č. 25. K předloženému návrhu zákona nyní otevírám rozpravu. Nejprve její obecnou část, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Prosím, pan poslanec se hlásí do obecné rozpravy. Pan poslanec Smetana promluví v obecné rozpravě.
Poslanec Martin Smetana: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, předkládaný vládní návrh, kterým se mění a doplňuje zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení ve znění pozdějších předpisů, tisk 122 je pouhá nepatrná změna zvýšení důchodů z důchodového pojištění, proto v podrobné rozpravě navrhnu konkrétní čísla. Pozměňovací návrh, který podám v případné podrobné rozpravě rozšiřuje zvýšení důchodů při bezmocnosti, přičemž zachovává vládní konstrukci, že zvýšení je vypočítáno procentem z částky životního minima, což má protiinflační dopad automatické zvýšení vyplácené částky při zvýšení životního minima. Oproti vládnímu návrhu je počítáno se zvýšením o 10 procentních bodů, jelikož vládní návrh se ze sociálního hlediska jeví jako naprosto nedostatečný. Samotná vládní důvodová zpráva uvádí, že při úplné bezmocnosti člověka staršího 26 let bude zvýšení činit měsíčně 768,- Kč, což je částka, která naprosto nepokrývá nutné finanční náklady spojené s takovýmto rozsáhlým tělesným postižením.
Podle pozměňovacího návrhu by náleželo 896 Kč.
Obdobný pak je též důvod zvýšení částky při lehčích formách bezmocnosti, to je např. při převážné, kde vláda navrhuje 256 Kč, návrh můj 384 Kč, a částečné, kde vláda navrhuje 512 Kč, můj návrh 640 Kč. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Kdo se dále hlásí do obecné rozpravy? Jestliže nikdo, obecnou rozpravu končím a otevírám podrobnou rozpravu, do které jako první byla přihlášena paní poslankyně Eva Fischerová, připraví se paní poslankyně Jana Gavlasová, poté pan poslanec Smetana.
Poslankyně Eva Fischerová: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové!
Předkládám poslanecký doplňovací návrh vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, o komplexní úpravě příspěvku při péči o osobu blízkou. Tímto komplexním poslaneckým návrhem nahrazujeme a současně rozšiřujeme včera stažený bod programu 22, který byl veden pod parlamentním tiskem 142.
Komplexní pozměňovací návrh je tohoto znění.
Bod 1. V názvu zákona a v úvodní větě čl. 1 doplnit za slova "kterým se mění" slova "a doplňuje".
Bod 2. V čl. 1 označit dosavadní text za úvodní větou jako bod 1 a připojit body 2. a 3. tohoto znění:
"Bod 2.: část třetí, hlava čtvrtá, včetně poznámek, číslo 55 - 63 zní:
Hlava čtvrtá: Příspěvek při péči o blízkou nebo jinou osobu.
§80
Příspěvek při péči o blízkou nebo jinou osobu (dále jen "příspěvek") náleží občanovi, pečujícímu osobně, celodenně a řádně o blízkou osobu, která je
a) převážně nebo úplně bezmocná,
b) starší 80 let a je částečně bezmocná, nebo
c) starší 80 let a podle vyjádření ošetřujícího lékaře potřebuje péči jiné osoby, jestliže jeho příjem vyplácený v kalendářním měsíci nedosahuje 1,6násobku částky považované podle zákona o životním minimu za potřebnou k zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb osoby, která není nezaopatřeným dítětem (dále jen "částka na osobní potřeby"), (odkaz č. 55), pečuje-li o jednu takovou osobu, nebo 2,75násobku částky na osobní potřeby, pečuje-li o dvě nebo více takových osob; příspěvek náleží též občanovi, který pečuje o jinou než blízkou osobu, pokud žijí spolu ve společné domácnosti (odkaz na pozn. č. 56).
§81
Příspěvek podle § 80 náleží též rodiči nebo prarodiči, popřípadě jinému občanovi, který převzal dítě do péče nahrazující péči rodičů na základě rozhodnutí příslušného orgánu, pečujícímu osobně, celodenně a řádně o nezletilé dítě starší jednoho roku, které je podle zvláštního předpisu dlouhodobě těžce zdravotně postižené, vyžadující mimořádnou péči (odkaz na pozn. č. 57).
§82
Podmínka celodenní péče se považuje za splněnou,
a) je-li dítě předškolního věku umístěno v jeslích nebo mateřské škole, popř. v obdobném zařízení, a to po dobu, která nepřevyšuje 4 hodiny denně, b) jde-li o dítě plnící povinnou školní docházku, a to po dobu školní výuky; za povinnou školní docházku se pro účely tohoto zákona považuje též docházka do desátého ročníku speciální základní školy, zvláštní školy nebo pomocné školy,
c) jde-li o dítě do 18ti let věku, které se připravuje na budoucí povolání studiem na střední škole, nebo přípravou v učilišti, nebo ve speciální škole podle zvláštního zákona (odkaz na pozn. č. 58), a to po dobu školní výuky,
d) jde-li o dítě do 18ti let věku, které je umístěno v zařízení pro děti, které byly osvobozeny od povinné školní docházky, a to po dobu, která nepřevyšuje šest hodin denně.
§83
Příjmem se rozumí příjem stanovený v zákoně o životním minimu (odkaz č. 59). Do příjmu se nezapočítává
a) sociální příplatek a příspěvek na bydlení, poskytovaný podle zvláštního zákona (odkaz na pozn. č. 60),
b) sociální příspěvek k vyrovnání zvýšení cen tepelné energie, poskytovaný podle zvláštního zákona (odkaz na pozn. č. 61),
c) sociální příspěvek k vyrovnání zvýšení nájemného, poskytovaný podle zvláštního zákona (odkaz na pozn. č. 62).
§84
Občanovi uvedenému v § 80 a 81 náleží peněžitý příspěvek ve výši rozdílu mezi jeho příjmem v kalendářním měsíci a 1,6násobkem částky na osobní potřeby, jestliže pečuje o jednu osobu, nebo 2,75násobkem této částky, jestliže pečuje o dvě nebo více osob. Nedosahuje-li výše příspěvku stanovená podle předchozí věty, částky 50 Kč za kalendářní měsíc, zvyšuje se na tuto částku.
§85
Blízké osoby a bezmocnost se posuzují podle zákona o důchodovém pojištění (odkaz na pozn. č. 63).
Poznámky
55: § 3, odst. 2, písm. e) zák. č. 463/1991 Sb., o životním minimu.
56:§115 obč. zákoníku.
57: § 1 vyhl. Min. práce a sociálních věcí čís. 284/1995 Sb., kterou se provádí zákon o důchodovém pojištění.
58: zák. č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol, středních škol a vyšších odborných škol (školský zákon), ve znění zák. č.188/1988 Sb., zák. č. 171/1990 Sb., zák. č. 552/1990 Sb., zák. č. 134/1993 Sb., zák. č. 190/1993 Sb" zák. č. 331/1993 Sb" nálezu Ústavního soudu č. 49/1994 Sb., zák. č. 256/1994 Sb. a zák. č.138/1995 Sb.
59 - § 6 zákona č. 463 z roku 1991 Sb., o životním minimu
60 - § 20-26 zákona č. 117 z roku 1995 Sb., o státní sociální podpoře ve znění zákona č. 137 z roku 1996 Sb.
61 - zákon č. 75 z roku 1997 Sb., o sociálním příspěvku k vyrovnání zvýšení cen tepelné energie 62 - zákon zatím bez čísla z roku 1997 Sb., o sociálním příspěvku k vyrovnání zvýšení nájemného
63 - zákon č.155 z roku 1995 Sb., o důchodovém pojištění. Bod 3. V § 94, odst. 3 se za slova "příslušného orgánu" vkládají slova: "a dávka uvedená v § 80".
3) Za Čl. II vložit Čl. III tohoto znění: "Čl. III.
V zákoně České národní rady číslo 482 z roku 1991 Sb., o sociální potřebnosti ve znění zákona č. 84 z roku 1993 Sb., zákona č. 165 z roku 1993 Sb., zákona č. 307 z roku 1993 Sb., zákona č. 182 z roku 1994/Sb., zákona č. 118 z roku 1995 Sb., zákona č. 134 z roku 1995/Sb., zákona č. 160 z roku 1995 Sb., a zákona č. 136 z roku 1996 Sb., se zrušují v § 7 a v § 7a) slova: "a 7." Dosavadní čl. III se označuje jako čl. IV.
4) v Čl. IV se slova "dnem vyhlášení" nahrazují slovy "dnem 1. července roku 1997."
A nyní mi, dámy a pánové, dovolte zdůvodnit tento komplexní návrh zákona.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Promiňte paní kolegyně, dámy a pánové, prosím o klid.
Poslankyně Eva Fischerová: Příspěvek při péči o blízkou nebo jinou osobu je dávkou umožňující osobní péči o osoby, které z důvodu nepříznivého zdravotního stavu se staly závislými na pomoci osob jiných. Pokud by jim tato péče nebyla poskytována individuálně osobami blízkými či osobami jinými, byly by odkázány na pečovatelskou službu nebo na péči ústavní, v řadě případů omezující lidskou individualitu a navíc je tato péče pro stát finančně velmi náročná. Nároky v této oblasti uplatňují nejčastěji osoby, pečující o rodiče s různým stupněm bezmocnosti nebo o dlouhodobě těžce zdravotně postižené dítě, vyžadující péči mimořádnou. Podmínkou nároku na příspěvek je péče celodenní a péče řádná, která pečující osobu vyřazuje z výdělečné činnosti. Příspěvek je tedy také určitým vlastním minimálním příjmem této pečující osoby. Je do jisté míry nesystémové, že příspěvek o osobu blízkou je vlastně dávkou sociální péče, poskytovanou v rámci sociální potřebnosti. Nárok v současné době vznikne pouze v případě, když příjem pečující osoby nedosahuje částky životního minima, tohoto času jde o částku 2 890 Kč měsíčně. Vznikne-li však na tuto dávku nárok, náleží pečující osobě příspěvek ve výši rozdílu mezi příjmem a 1,6 násobkem částky životního minima při péči o jednu osobu, t.j. až do výše 6 072 Kč za měsíc. Je-li poskytována péče dvěma nebo více osobám, doplňuje se pečujícímu příjem do výše 2,75 násobku životního minima, t.j. do výše 5 280 Kč.
Cílem námi předkládaného doplnění projednávané novely zákona č. 100 z roku 1988 Sb., o sociálním zabezpečení ve znění pozdějších předpisů, je mimo jiné vytvoření rovnováhy mezi okruhem oprávněných osob a výší poskytované dávky. Proto navrhujeme upravit podmínky nároku s vazbou na dosavadní možnou výši dávky se stanovenými věcnými úpravami. Nicméně hlavním bodem je pro nás rozšíření okruhu situací, při nichž je považována podmínka celodenní péče o zdravotně postižené dítě za podmínku splněnou. Jde nám o školní výuku zdravotně postižených dětí na střední škole a o přípravu v učilišti při speciální škole na budoucí povolání. Zdravotně postižené dítě a posléze občan se totiž stává vlastně zcela zdravým, má-li možnost rovnocenného zapojení do pracovního procesu a integrace do společnosti. Jsme přesvědčeni, že morální a společenský význam právě tohoto splnění je naprosto nesporný a navíc je pro stát finančně nenáročný. Dávka se z celostátního hlediska týká nepatrného počtu dětí, ale právě pro jejich životní perspektivu je nesmírně významná.
Dále v rámci doplňujícího komplexního návrhu předkládáme nepřihlížet při posuzování nároku a výši příspěvku k sociálnímu příplatku příspěvek na bydlení, k sociálnímu příspěvku k vyrovnání cen tepelné energie a k sociálnímu příspěvku k vyrovnání zvýšeného nájemného. Jde vesměs o dávky, na které ve většině rodin uplatňuje nárok jiná osoba, než ta, která uplatňuje nárok na příspěvek při péči o osobu blízkou nebo jinou osobu. Ve většině případů tak činí manžel nebo druh. Dochází pak k paradoxnímu poškození toho potřebnějšího tzn. osamělého rodiče, kterému se v důsledku čerpání některé z uvedených dávek, snižuje výše příspěvku při péči o osobu blízkou. Může dokonce vzniknout i situace, že tím vlastně tomu nejpotřebnějšímu, t.j. osamělému rodiči v těchto širších souvislostech nárok na příspěvek vůbec nemusí vzniknout i v případě tohoto doplňku jsou finanční nároky minimální a morální dopad, zvláště v případě osamělých matek je nesmírně významný. Asi 10 - 15 tisíc zdravotně postižených dětí je v rodině s individuální péčí a ve skutečně minimálním počtu případů jde skutečně o rodiče osamělé.
Považuji z tohoto místa za správné uvést., že tato část komplexního doplňovacího návrhu, týkajícího se osamělých rodičů, vznikla z iniciativy paní poslankyně Kolářové.
V návaznosti na záměr vyloučit ze zápočtu příjmů pro účely poskytování příspěvku o osobu blízkou nebo jinou osobu též příspěvek poskytovaný k vyrovnání zvýšeného nájemného, který by měl nabýt účinnosti dnem 1. července, se navrhuje upravit ustanovení o účinnosti zákona. Pokud jsme měli možnost ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí zhodnotit možné nově vzniklé nároky na prostředky státního rozpočtu, nepřesáhnou 10-15 milionů Kč ročně. Tento doplňovací společný poslanecký návrh pro oblast integrace zdravotně postižených dětí do společenského procesu má navíc určitý vztah k aktivní politice zaměstnanosti, kde pevně věřím, že se pro tento účel najde jistě určitý finanční prostor.
Dámy a pánové, mnozí z vás v tomto doplňovacím návrhu poznávají parlamentní tisk č. 142 - poslanecký návrh novely zákona č. 482 z roku 91 Sb., o sociální potřebnosti. Skupina poslanců, která tento návrh podala, dala přednost komplexnímu doplňku, který pomíjí jakákoliv prestižní politická hlediska a je dohodou sociálně orientovaných poslanců, a to bez ohledu na část politického spektra.
Jedinou prioritou se totiž pro nás stal prospěch občana v co nejkratším možném čase. Děkujeme vám všem předem za vaše pochopení, trpělivost a vaši podporu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Fischerové. Prosím, aby se slova ujala paní poslankyně Gavlasová, připraví se pan poslanec Smetana.
Dámy a pánové, prosím o klid. Děkuji.
Poslankyně Jana Gavlasová: Vážený pane předsedající, pane ministře, dámy a pánové, dovolím si předložit krátký pozměňovací návrh, a to v § 70, odst. 1 c) se číslo "60 %" nahrazuje číslem "75 %".
Odůvodnění: Zvýšení částky při úplné bezmocnosti je potřebné pro to, že došlo ke zvýšení poplatků za pečovatelské služby a zavedení poplatků za dosud neplacené služby. Např. za dovoz obědů se dříve platilo 5,- Kč, nyní 7,- Kč. Jednoduché ošetřovatelské služby - dříve bezplatné, nyní 5,- Kč. Práce spojené s udržováním domácností - dříve 25,- Kč, nyní 40,- Kč apod. V roce 1988 pokryla částka 600,- Kč při úplné bezmocnosti náklady na služby na 30 dnů. V roce 1996 pokryla částka 900,- Kč náklady již pouze na 20 dnů. Po novelizaci vyhlášky 182 z roku 1991 vyhláškou 264 z roku 1996 pokrývá nyní částka 900,- Kč nezbytné náklady, tj. asi 78,- Kč za den, pouze na 11,5 dne. Navrhované zvýšení má za cíl zajistit, aby částka při úplné bezmocnosti pokryla potřebu alespoň zcela nezbytných úkonů. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Gavlasové. Děkuji i za to, že předala písemně svůj návrh panu zpravodajovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Smetana, připraví se pan kolega Janeček.
Poslanec Martin Smetana: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, na základě předchozí rozpravy navrhuji, aby § 70, odst. 1 zněl:
1. Je-li důchodce trvale tak bezmocný, že potřebuje ošetření a obsluhu jinou osobou, zvyšuje se mu důchod z důchodového pojištění, popř. úhrn těchto důchodů:
a) při částečné bezmocnosti o 30 %
b) při převážné bezmocnosti o 50 %
c) při úplné bezmocnosti o 70 % částky, která je podle zákona o životním minimu, odkaz na poznámku 50, považována za potřebnou k zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb občana, který je poživatelem starobního důchodu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Smetanovi. Šanci vystoupit v podrobné rozpravě má pan kolega Janeček.
Poslanec Josef Janeček: Vážení kolegové a kolegyně, protože mám bohatou zkušenost s příspěvkem, který se nazývá "příspěvek při péči o osobu blízkou", a vím, že často nastávalo velké množství interpretačních obtíží, dovolil bych si dát pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu paní poslankyně Fischerové, která přednesla vlastně poslanecký návrh celé skupiny poslanců, a to tak, že v jejím § 83 v první větě "příjmem se rozumí příjem stanovený v zákoně o životním minimu" se tečka změní na středník a věta "do příjmů se nezapočítává" se změní na "do příjmů se však nezapočítává". Jde o to, aby zde nevznikala možnost interpretace v tom směru, že existují dvě definice příjmů, tzn., že by příjem byl definován různými způsoby a mohlo by to vyvolat potom určité interpretační potíže.
Jinak bych chtěl říci, že podporuji návrh paní poslankyně Gavlasové. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Janečkovi. Do rozpravy se jako další hlásí pan poslanec Krása.
Poslanec Václav Krása: Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi říci několik slov ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu paní poslankyně Fischerové už proto, že to byla iniciativa více poslanců průřezově různými politickými stranami.
Tento návrh výrazně upravuje institut příspěvků při péči o osobu blízkou nebo jinou osobu. Základní změna spočívá v tom, že příspěvek se převádí z režimu sociální potřebnosti do režimu sociálního zabezpečení. V praxi to bude znamenat, že příspěvek nebude přísně vázán na životní minimum občana.
Druhá významná změna spočívá v hodnocení příjmu při zjišťování nároku na příspěvek. Pokud bude přijat předložený návrh, a já jeho přijetí podporuji, nebudou se do příjmu žadatele o příspěvek započítávat některé dávky státní sociální podpory. Konkrétně jde o sociální příplatek a příspěvek na bydlení, dále příspěvek k vyrovnání zvýšení cen tepelné energie a příspěvek k vyrovnání zvýšení nájemného. Tato systémová změna v přiznávání příspěvku při péči o osobu blízkou nebo jinou osobu povede ke zlepšení situace rodin, které mají dítě se zdravotním postižením, a zároveň povede rodiny k větší motivaci, aby si handicapované dítě ponechali ve vlastní péči a nespoléhali na ústavní sociální systémy. Z těchto důvodů se právě skupina poslanců průřezově zabývala tímto příspěvkem a doporučuje jej.
Dále bych chtěl ještě říci, že současná dikce zákona, která je v sociální potřebnosti, výrazně diskriminovala především neúplné rodiny. Tato diskriminace spočívala především v tom, že do příjmů té matky, která se starala o handicapované dítě, se započítávaly právě dávky sociální podpory a ona tím pádem neměla nárok prakticky ve všech případech na příspěvek při péči o osobu blízkou. Paní poslankyně Fischerová zde uvedla, že rozpočtový dopad, fiskální dopad, je minimální, protože tato dávka se týká pouze stovek občanů, není to dávka, která je vyplácena plošně.
Z tohoto důvodu jsem považoval za nutné říci několik slov k návrhu paní poslankyně Fischerové a doporučuji, dámy a pánové, abyste její pozměňovací návrh přijali.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Krásovi. Dovoluji si uzavřít podrobnou rozpravu vzhledem k tomu, že se do ní nikdo nepřihlásil.
Dámy a pánové, tím jsme ukončili druhé čtení tohoto návrhu zákona a projednali jsme vlastně další bod naší schůze. Budeme pokračovat bodem
6.
Vládní návrh zákona o sociálním příspěvku
k vyrovnání zvýšení nájemného
Tento jsme obdrželi jako sněmovní tisk 150. I v tomto případě jde o druhé čtení. O úvodní slovo prosím opět pana ministra Jindřicha Vodičku.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Jindřich Vodička: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, v prvním čtení tohoto vládního návrhu jsem podrobně vysvětlil důvody a souvislosti spojené se zavedením zvláštní sociální dávky určené ke kompenzaci narovnání nízkého regulovaného nájemného u sociálně slabších domácností.
Za nezbytné považuji snad jen fakt, že v letošním roce by příspěvek měl téměř v plné výši pokrýt zvýšení nájemného u rodin s příjmem nižším nebo rovným životnímu minimu. Podíl příspěvků na zvýšení nájemného se s rostoucím příjmem snižuje a např. u rodin s příjmem ve výši 1,4násobku životního minima pokryje příspěvek zvýšené výdaje na nájemné z jedné třetiny. Podle navrhovaných podmínek nároku se předpokládá, že nárok na příspěvek bude mít cca 220 000 domácností.
V této souvislosti je třeba uvést, že řada rodin bude mít ještě nárok na příspěvek na bydlení podle zákona o sociální podpoře a sociální příspěvek k vyrovnání zvýšení cen tepelné energie, takže u rodiny s nižšími příjmy bude dopad zvýšení celkových nákladů na bydlení velmi nízký.
Seznámil jsem se s usnesením výboru pro sociální politiku a zdravotnictví č. 40 ze dne 30. dubna letošního roku a pokládám za nutné již nyní vyjádřit zásadní nesouhlas s pozměňovacími návrhy, které obsahuje.
Návrh počítající s rozšířením počtu rodin na 1,8násobek životního minima jejich příjmů a s neomezenou dobou poskytování má tyto důsledky. Neúnosné dopady na státní rozpočet. Zhruba 400 - 430 tisícům příjemců by náležely dávky ve zhruba dvojnásobné výši s dopadem vyjádření na 5 měsíců letošního roku v částce 407 miliónů korun oproti 180 miliónům předpokládaných vládou. Náklady v roce 1998 by mohly představovat částku 1 miliardy 200 miliónů korun.
Dále důsledky usnesení přijatého výborem by vedly k neúnosné relaci k jiným formám bydlení. Např. v družstevních bytech bydlí též rodiny s nižšími příjmy a náklady obdobné nájemnému zde rovněž porostou. Je to sociálně nespravedlivé řešení. Rodina na úrovni životního minima dostane dávku v téže výši jako rodina s příjmem 1,5násobku životního minima. Posléze k opuštění částek životního minima určených na domácnost jako kritériálního východiska znamená, že se ztrácí jakákoliv vazba na přiměřenost bydlení, to znamená ztrácí se jakákoliv motivace k obstarání bytu odpovídajícího příjmové situaci rodiny a ke zvýšení příjmu vlastním přičiněním.
Považuji tedy již v úvodu druhého čtení vládního návrhu za nutné na tyto souvislosti upozornit. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu ministru Vodičkovi. Návrh zákona jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. O tomto jednání už mluvil ve svém úvodním slově pan ministr Vodička. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 150/1. Prosím nyní zpravodajku paní poslankyni Janu Gavlasovou, aby se ujala slova.
Poslankyně Jana Gavlasová: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych vás seznámila s usnesením č. 40 z roku 1997 výboru pro sociální politiku a zdravotnictví ze 14. schůze konané dne 30. dubna 1997 k vládnímu návrhu zákona o sociálním příspěvku k vyrovnání zvýšení nájemného, tisk 150.
Po odůvodnění Jiřiny Voňkové, náměstkyně ministra práce a sociálních věcí, zpravodajské zprávě poslankyně Gavlasové a po rozpravě výbor pro sociální politiku a zdravotnictví
1. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona o sociálním příspěvku k vyrovnání zvýšení nájemného, tisk 150, s těmito připomínkami.
K § 2 odst. 1. K poznámce č. 3 pod čarou za slova "§ 685 odst. 1" doplnit slova "a odst. 3".
K § 2 odst. 2 písm. b). číslovku 1,60 nahradit číslovkou 1,80.
K § 6. V § 6 vypustit odst. 2 a zrušit číslování odst. 1.
K § 7. § 7 nahradit novým zněním.
Nové znění § 7: Výše příspěvku. Výše příspěvku činí za kalendářní měsíc a) částku plně kompenzující zvýšení základního nájemného, jestliže rozhodný příjem v rodině nepřevyšuje součin částky životního minima rodiny a koeficientu 1,50.
b) částku z jedné poloviny kompenzující zvýšení základního nájemného, jestliže rozhodný příjem v rodině převyšuje součin částky životního minima rodiny a koeficientu 1,50, avšak není vyšší než součin částky životního minima rodiny a koeficientu 1,80.
Odst. 2. Pro stanovení výše příspěvku podle odst. 1 je rozhodná částka životního minima rodiny platná k prvnímu dni kalendářního měsíce, za který se stanoví výše příspěvku a částka životního minima rodiny platná vždy ke dni 1. července kalendářního roku.
Odst. 3. Pokud rozhodný příjem rodiny, z něhož se vychází při stanovení příspěvku podle odst. 1 nedosahuje částky životního minima rodiny, započítává se pro stanovení výše příspěvku jako rozhodný příjem rodiny částka odpovídající životnímu minimu této rodiny.
Odst. 4. Nedosahuje-li výše příspěvku podle předchozích odstavců částky 50 korun za kalendářní měsíc, zvyšuje se na tuto částku.
2. Zmocňuje zpravodajku výboru, aby se stanoviskem výboru seznámila schůzi Poslanecké sněmovny. Zpravodaj Gavlasová, předseda výboru Vladimír Špidla, ověřovatel Jaroslav Zvěřina.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji paní zpravodajce. Nyní otevírám rozpravu k předloženému návrhu zákona. Nejprve její obecnou část, do které se jako první přihlásil pan poslanec Smetana. Připraví se pan poslanec Štrait.