4. den schůze (28. března 1997)
Přítomno: 196 poslanců
(Schůze zahájena v 9.01 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Paní poslankyně, páni poslanci, vážení členové vlády, milí hosté, zahajuji 4. jednací den 10. schůze Poslanecké sněmovny a všechny vás vítám. Nejprve vás prosím, abyste se všichni přihlásili hlasovacími kartami, a oznámili, kdo žádá vydání náhradní karty, popřípadě kdo jakou náhradní kartu již obdržel. Na dnešní jednání jsou písemně omluveni poslanec Pavel Bratinka a poslanec Luděk Polášek.
Paní poslankyně, páni poslanci, krátce připomenu, že jsme včera přerušili projednávání bodu 17. schváleného programu, kterým je vládní návrh zákona o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců, a o změně zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců ve znění zákona č. 138/1996 Sb., sněmovní tisk 141, prvé čtení. Za navrhovatele vystoupila ministryně .....
Paní poslankyně, páni poslanci, prosím o klid v jednacím sále.
Za navrhovatele vystoupila ministryně spravedlnosti paní Vlasta Parkanová a ministr práce a sociálních věcí pan Jindřich Vodička. Rozprava dosud nebyla ukončena, do této rozpravy byli ještě včera přihlášeni následující poslanci: Jaroslav Palas, Zdeněk Jičínský, Petr Vrzáň, Rudolf Šmucr a Oldřich Vrcha.
Paní poslankyně, páni poslanci, dříve než předám slovo přihlášeným poslancům v pokračování rozpravy, s procedurálním návrhem se přihlásil pan poslanec Kulka.
Poslanec Dušan Kulka: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, obracím se na vás s procedurálním návrhem na drobnou změnu ve schváleném pořadu probíhající schůze. Ta změna spočívá v tom, že bod č. 33, tedy novela zákona o vodách, vrácená panem prezidentem, měla být projednávána dne 1. 4. v úterý jako první bod. Vzhledem k tomu, že na tento termín se nemůže dostavit pan ministr Skalický, navrhuji, aby bod č. 33 byl přesunut na středu 2. 4. jako první bod. Prosím vás o podporu tohoto návrhu.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Vyslechli jsme procedurální návrh pana poslance Kulky.
Já v tuto chvíli zahajuji hlasování pořadové číslo 83 a ptám se, kdo je pro tento procedurální návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?
V hlasování pořadové číslo 83 se z přítomných 124 pro vyslovilo 89, proti 3. Tento návrh byl přijat.
Nyní budeme pokračovat v projednávání přerušené obecné rozpravy, do které je nyní přihlášen pan poslanec Jaroslav Palas, připraví se pan poslanec Zdeněk Jičínský.
19.
Vládní návrh zákona o platu a některých dalších náležitostech státních
zástupců a o změně zákona číslo 236/1995 Sb., o platu a dalších
náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní
moci a některých orgánů a soudců, ve znění zákona
č. 138/1996 Sb., sněmovní tisk 141 - 1. čtení
Poslanec Jaroslav Palas: Paní předsedající, dámy a pánové, podle navrhované novely zákona 236 z roku 1996 by měly plošně klesnout...
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Promiňte, pane poslanče (zvuk zvonce).
Poslanec Jaroslav Palas: ...by měly klesnout platy ústavních činitelů a soudců v průměru o 10 %. Podle vyjádření Soudcovské unie však tyto platy u soudců podle jejich propočtů klesnou až o 30 %. Já se domnívám, že platová úprava, speciálně u soudců, byla učiněna z toho důvodu, aby byly mimo jiné soudy nekorumpovatelné. Mimo jiné také proto, aby se soudci jako profese cítili více méně dobře honorováni a zaplaceni.
Soudci na původní platovou úpravu reagovali tak, že si řešili své bytové problémy, že si řešili své dojíždění do zaměstnání tím, že si vzali na leasing auta a prostě si také koupili byty v krajských městech, tam, kam byli přemístěni a kde jim vlastně město do jisté míry ani nemohlo byty zajistit.
Já chci upozornit, že stane-li se to, jak mají spočítáno, že by platy klesly až o 30 %, bude to tvrdý zásah do rodinných rozpočtů soudů. Já bych proto prosil předkladatele, prosil bych i garanční výbor, který bude projednávat novelu zákona, aby o této věci jednal se Soudcovskou unií, aby se případné dopady a střety otupily. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji a zvu k řečništi pana poslance Zdeňka Jičínského, připraví se pan poslanec Petr Vrzáň.
Poslanec Zdeněk Jičínský: Paní předsedající, vážené shromáždění, souhlasím s kritickými připomínkami k předloženému návrhu zákona o platech státních zástupců, ale přesto doporučuji, aby byl postoupen do druhého čtení, protože si myslím, že je třeba tento zákon projednat a s určitými modifikacemi přijmut. Zároveň je třeba, abychom se tady zamysleli nad zvláštní situací, ve které se nacházíme, když projednáváme tento zákon a spolu s ním jisté úpravy ve speciálním zákoně o platech ústavních činitelů, a to nad zvláštní situací z důvodů právních i z důvodů politických.
Z důvodů právních je to situace kuriózní potud, že Poslanecká sněmovna v minulém období schválila zákon, jehož východiskem je vládní nařízení. To je situace vskutku neobvyklá, aby zákon se zakládal na prováděcím předpisu k nějakému jinému zákonu. Myslím si, že to svědčí o tom, v jakém stavu byla pěstována kultura právního státu, a proto mě včera jaksi potěšilo vystoupení předsedy poslaneckého kubu ODA, který tady kritizoval nedostatky legislativně právní či legislativně technické v tom smyslu, že v tomto návrhu zákona se projevuje dvojí úprava, která by měla být řešena dvěma zákony.
Nechci tento problém nějak meritorně řešit, ocenil jsem tento přístup a možná , že to už je v duchu celostátní konference ODA, na které se jak bývalý předseda ODA Jan Kalvoda, tak nový předseda Michael Žantovský přihlásili k myšlenkám právního státu a velmi kriticky tam hovořili o právním, morálním a politickém nihilismu. To mě velmi zaujalo, protože když jsem já v souvislosti s vládním prohlášením hovořil o tom, že minula vládní koalice, zejména ODS, se chovala v duchu despektu k právnímu státu a despektu k právu, tak jsem si vysloužil označení, že můj projev byl nejnenávistnější a nejnepřátelštější.
Chápu tedy, že vládní koalice a její představitelé se chovají v duchu té zásady, kterou vždycky vyznávali - quod licet lovi, non licet bovi. Ale přesto si nemohu než povzdechnout - o tempora, o mores!
A panu poslanci Maškovi bych řekl, že ta metoda spojování různých právních úprav v jedněch zákonech, metoda nepřímých novelizací byla běžnou metodou, kterou minulý Parlament pracoval. A těm poslancům, kteří byli jeho členy, zvláště z řad vládní koalice, bych připomněl, že neváhali využít návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 1993, aby si do jeho závěrečných ustanoveni prosadili zvýšeni poslaneckých platů. Takže i tyto věci by měly být zmíněny, protože i ty spadají do kontextu, v němž tyto otázky projednáváme.
Pokud jde o problematiku platů soudců, hovořil o tom můj předchůdce kolega Palas. Není vskutku obvyklé, aby se platy soudců snižovaly. Nemyslím si ovšem, že to je nepřípustný zásah, že tím jaksi stará právní zásada iura quaesita nemá být narušována - takto já to osobné nechápu.
Myslím si, že minulý Parlament, když platy soudců schvaloval v té výši, v níž je schválil, celou problematiku dost neuvážil, že zejména platy mladých soudců byly stanoveny nepřiměřeně vysoko a že některé negativní důsledky toho se projevují i v arogantním chování těchto soudců vůči občanům. Takže i to je jiná stránka této problematiky.
Samozřejmé soudci musí být zajištěni platové tak, aby měli slušnou úroveň, aby jejich platy jim zajišťovaly jistou garanci proti svodům korumpovatelnosti. To ovšem není otázka jenom platů, to souvisí s řadou jiných problémů.
Zároveň si myslím, že je třeba, aby platy soudců a platy státních zástupců se zhruba přiblížily, protože rozdíl, který tu existuje, není nijak odůvodněn a také v žádné jiné demokratické evropské zemi v této podobě neexistuje.
Takže to jsou obecné poznámky, konkrétní poznámky řeknu, až potom bude čas na podrobnou diskusi. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji a zvu k řečništi pana poslance Petra Vrzáně, připraví se pan poslanec Rudolf Šmucr. - S faktickou poznámkou se ještě hlásí pan poslanec Hofhanzl.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Paní předsedající, mám malou technickou poznámku.
Nerozuměl jsem předchozímu řečníkovi, když s potěšením uvítal, že předseda klubu ODA hovořil o otázkách právního státu. Jestli zde někdo o tom hovořil první, tak jsme to byli my a já nerozumím, proč se mluví jinak.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: S faktickou poznámkou poslanec Jičínský.
Poslanec Zdeněk Jičínský: K panu předřečníkovi.
Já jsem osobně byl potěšen a byl jsem rád, že bývalý předseda ODA se k myšlenkám právního státu přihlásil a že hovořil o tom, že tento stav dosažen není. Lituji ovšem toho, že bývalý předseda ODA, který byl v minulé vládě odpovědný za legislativu, tak málo učinil k tomu, aby zásady právního státu a ústavy byly realizovány.
Tolik jen na vysvětlenou.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Faktická poznámka pan poslanec Hofhanzl.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Já k tomu mohu pouze dodat, že síly jednoho člověka bývají někdy malé.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. A zvu k řečništi konečně pana poslance Petra Vrzáně, připraví se pan poslanec Šmucr.
Poslanec Petr Vrzáň: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové! Je oceněníhodné, že po letech zvyšování platů ústavních činitelů přichází právě projednávaná novela, která vedle snížení platů ústavních činitelů precizuje relace a způsob stanovení platů státních zástupců a soudců. Vzestupný trend mzdového vývoje, znamenající především mzdovou nákazu pro ostatní ekonomické subjekty našeho hospodářství, ale i vzdálení se od nominálních příjmů většiny našich občanů je tedy mírně zpomalen.
V navrhované novelizaci systému odměňování však zůstala nedotčena otázka platů senátorů, jejichž odměňování považujeme za neodůvodněné a navrhujeme, aby se volená funkce senátora Parlamentu České republiky stala do budoucna funkcí čestnou. V rámci druhého čtení projednávání novely tohoto zákona předložím pozměňovací návrh, který naplní výše uvedený parametr čestného výkonu této funkce a dovolil bych si ho zdůvodnit následovně.
Domnívám se, že příštími úspěšnými kandidáty na post senátora by měly být osoby ekonomicky nezávislé, moudré, s celoživotní erudicí. Toho rozhodně nelze docílit tím, zůstane-li s funkcí senátora spojena vidina bezstarostného šestiletého života bez povinnosti cokoliv pro naši zemi učinit. Rovněž by touto novelou mělo dojít k automatické eliminaci prospěchářů všeho druhu.
Rovněž předpokládám , že se tak práce senátorů stane kvalifikovanou a že nám již nikdy nebudou muset za každou cenu dokazovat svoji důležitost tak, jak k tomu došlo s vrácením zákona o působnosti Úřadu pro státní informační systém, kdy v dané věci zmařili náročné a dlouhodobé úsilí předkladatele i této sněmovny.
Závěrem si dovoluji poukázat na dopad realizace navrhované úpravy, který představuje úsporu rozpočtových výdajů kapitoly 303 ve výši 187,771 mil. Kč, což lze hodnotit jako rozpočtově pozitivní. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji a ještě než předám slovo přihlášenému poslanci Rudolfu Šmucrovi, oznamuji, že poslanec Gross má náhradní kartu č. 25, poslanec Vik náhradní kartu č. 24. Současné bych velice ráda požádala paní poslankyně a pány poslance o klid v jednacím sále.
Pan poslanec Šmucr má slovo, připraví se pan poslanec Oldřich Vrcha.
Poslanec Rudolf Šmucr: Paní předsedající, dámy a pánové, projednávaný návrh zákona o platech a některých náležitostech státních zástupců a o změně zákona č. 236/1995 Sb., a o platech a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců ve znění zákona č. 138/1996 Sb., mě, vážení přítomní, doslova rozhořčil. Po prostudování vládního návrhu zákona jsem dospěl k tomuto názoru.
Vláda až příliš štědře hodnotí úředníky, o kterých je řeč, ač většina z nich neodvádí takové výkony, které by těmto odměnám odpovídaly. Velmi mě dojímá vládní starostlivost o soudce a další úředníky, kterých se tento vládní zájem týká. Jde, jak je všeobecné známo, o úředníky většinou s dlouholetou praxí, tedy o ty, kteří byli za komunistické totality horlivými a oddanými vykonavateli tohoto zločineckého režimu, ke kterému se dnes nikdo z nich nehlásí, ač požívali za svou horlivost vysoké platy a odměny.
Vážení přítomní, od hadrového podvodu jsme neustále svědky toho, že právě soudci a další úředníci této instituce propouštějí na svobodu usvědčené nejtěžší zločince, vrahy nevyjímaje. Denně jsme o těchto nemravných krocích justice podrobně informováni ve všech masmédiích. Tyto kroky a postoje justice vyvolávají u veřejnosti bouři rozhořčení a nevole.
Dále mě udivuje ten fakt, že náš stát dle památného výroku Václava Klause, tehdy ještě ve funkci ministra financí, je po vládě komunistů ekonomicky zdevastován, a přitom místo aby se přistoupilo k radikálním úsporným opatřením, a to tam, kde se uspořit dá, tak se jen rozhazuje. Nehospodárnost s finančními prostředky ze státního rozpočtu a nespravedlivé přerozdělováni peněz do jednotlivých resortů je zcela evidentní.
V poslední době je česká veřejnost doslova šokována poznáním, že se se státními finančními prostředky zachází tak, že to nutí i laickou veřejnost k zamyšlení, jestli to není záměr rozvrátit naše národní hospodářství tak, abychom byli navždy ekonomicky závislí na našem západním sousedovi. 3 miliardy spolyká Senát, 700 miliónů ročně je doslova vyhozeno na to, aby si hrstka nezkušených mladíků mohla hrát v Bosně na vojáčky. A teď se mají vyhodit další nemalé finanční prostředky na platy a další požitky pro bývalé komunistické soudce a státní zástupce, kteří si v minulosti počínali jako Urválek. Pro takovéto lidi se peníze vždy najdou. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Zvu k řečništi pana poslance Jindřicha Neheru, připraví se pan poslanec Miroslav Grégr.
Vzhledem k tomu, že pan poslanec Nehera zde není, dávám slovo panu poslanci Grégrovi. (Pan poslanec Grégr upozorňuje předsedající na to. že se zmýlila.)
Pane poslanče, já se velice omlouvám, já jsem se dopustila chyby. Přehodila jsem si stránky. Slovo má pan poslanec Vrcha. Omlouvám se všem.
Poslanec Oldřich Vrcha: Vážené dámy, vážení pánové, k vládnímu návrhu zákona o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců a o změně zákona 236/95 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců ve znění zákona č. 138/096 Sb., uvedenému ve sněmovním tisku 141, mám zásadní výhrady.
Státní zástupci, soudci a vůbec všichni tito nefachčenkové by měli jít napřed pracovat do dolů a hutí, či v zemědělství pracovat za nepřízně počasí, mrazu či pálivého slunce na poli, bez vody či oběda, aby vůbec věděli, co je to práce a jak se na chléb těžce vydělává.
Zásadní, ba školácké chyby, kterých se tito, kteří chtějí mít přidáno, dopouštějí, mohu dokumentovat na příkladu. Cituji: "Jedna samosoudkyně ve Znojmě při vyměření výživného na nezletilé dítě vypočítala - a to s pomocí kapesní kalkulačky - že výživné se zvyšuje o 400 Kč měsíčně zpětně na dobu 6 měsíců, což podle ní výpočtem 6 x 400 Kč činí 2.672,50 Kč.
Další perlička - Okresní soud v Šumperku přijal návrh na zahájení řízení po rozvodu manželství v dubnu roku 1994, avšak matka, která sama žádala o rozvod, má další dítě s jiným mužem, a tím vznikají další soudy o popření otcovství. K dnešnímu dni rozvodové řízení zahájeno nebylo.
Státní zástupce v Prostějově při machinaci volebního podvodu případ nehodlá vůbec řešit, neboť je příznivcem ODS, a proč by podával trestní oznámení na kolegu z ODS?
Otcovrazi a další vrazi či zločinci jsou propouštěni na svobodu, zatímco jiní, jako republikáni dr. Sládka, jsou stíháni a zavíráni, jako byl případ s panem Lubomírem Votavou a dalšími. Vždyť celý svět se díval na bestiální zatýkání pana Votavy Policií České republiky.
Italská televizní společnost při nedávném televizním vysílání komentovala, že policie a státní orgány jsou v České republice bezohledné. Občané Itálie by měli zažit alespoň částečnou českou "demokracii".
Nemusím snad ani připomínat titul o podvody a právě na úseku Ministerstva spravedlnosti zejména pak těch překabátěných bolševiků, kteří jsou teď zalezli v jiných, tzv. demokratických stranách. Jak potom může být demokracie či spravedlnost v celé zemi? Jaký pán, takový krám, nebo ryba páchne vždy od hlavy.
Jistý ministr mi kdysi řekl: Všichni soudci a všichni státní zástupci (dříve prokurátoři) byli ve funkcích za totality KSČ. Kdybychom je všechny za minulost, za řádění v období totality, propustili, neměl by kdo v této zemi soudit.
Dnes vláda Václava Klause předkládá vládní návrh zákona ne na snížení, ale na zvýšení platů právě těm, kteří byli věrni a oddáni totalitnímu zřízení let 1948 - 1989. To si říkáme, že máme demokracii? Daleko vyšší platy mají ti, kteří sloužili u bývalé tajné služby. Chápu, že každý stát má svoji tajnou službu, ať se jmenuje jakkoliv - StB, FBIS, BIS, FBI atd., ale nemusí být honorována nadstandardem.
Peníze kazí charakter člověka, proto jim, těm nefachčenkům, uberme, aby poznali, jak žijí v České republice obyčejní občané. Pak budou možná spravedlivější, ale dříve by museli jít do školy naučit se alespoň základní kupecké počty.
Z toho důvodu podávám návrh: Vládní návrh zákona, uvedený ve sněmovním tisku č. 141 vrátit zpět navrhovateli k přepracování. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Zvu k řečništi pana poslance Neheru, který je zatím posledním přihlášeným do rozpravy.
Poslanec Jindřich Nehera: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych se krátce vyjádřil k tomuto vládnímu návrhu zákona o snížení platů ústavních činitelů. Zde musím podotknout, že tlak SPR-RSČ konečně nese své ovoce. Nelze však opomenout - a toho by si měly především všimnout sdělovací prostředky, aby mohly objektivně informovat občany o tomto (slušně řečeno) populistickém kroku premiéra Václava Klause a jeho vládního kabinetu, jakým tento vládní návrh zajisté je - že tlak republikánů a veřejného mínění sice donutil vládu ke snížení platů poslanců a dalších ústavních činitelů, ale než premiér Václav Klaus a vláda k tomuto kroku dospěli, hanebně svým prosincovým rozhodnutím tyto platy zvýšili, aby dnes navrhli snížení platů ústavních činitelů a ukázali se v dobrém světle před občany. Je nutné, aby sdělovací prostředky uvedly věci na pravou míru a odhalily před občany tento podlý trik a podvod naší vlády, která - jak se zdá - mele z posledního.
Znovu podotýkám, že to, že dnes projednáváme, Vládní návrh zákona o snížení platů ústavních činitelů, je jednoznačným úspěchem SPR-RSČ, i když vláda a premiér Václav Klaus provedli tento krok tak hanebným a podvodným způsobem. Přijetí tohoto zákona lze považovat za vítězství republikánů.
Záměrně se nezmiňuji o platech zbytečných senátorů, protože to by měla byt funkce čestná a bezplatná.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji a zvu k řečništi paní poslankyni Vlastu Hrůzovou, která se mezitím přihlásila do rozpravy.
Poslankyně Vlasta Hrůzová: Paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, stávající postavení státního zástupce je ve vztahu k ostatním subjektům účastnících se soudního řízení, zejména soudců a advokátů, značné společensky a také finančně odlišeno.
K 1. červenci 1996 došlo k razantní úpravě platů soudců a tím i k jejich finančnímu a společenskému zajištění. Advokáti, ač soukromníci, jsou již delší dobu za svou práci odměňováni velmi lukrativně státem. Rozdílné finanční ocenění práce státního zástupce a tím i rozdílné společenské ocenění jeho práce mělo a stále má dopad na nedostatečné personální obsazení státních zastupitelství, zejména v krizových regionech Severočeského, Severomoravského a Západočeského kraje.
Zkušení státní zástupci odešli a další odcházejí do soukromého sektoru a o tuto práci nemají za uvedených podmínek zájem ani absolventi právnických fakult, ani právníci z jiných oborů. Přitom státní zastupitelství má velmi důležitou a nezastupitelnou roli v soustavě orgánů moci výkonné. Státní zastupitelství musí výrazné zasahovat do činnosti policie a vyšetřovacího úřadu ... (Hluk v sále.)
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Promiňte, paní poslankyně. Omlouvám se paní poslankyně. (Předsedající zvoní zvoncem.)
Poslankyně Vlasta Hrůzová: ... neb tam je řada mladých a nových lidí bez zkušeností i právnického vzdělání. Státní zastupitelství hájí zájmy státu a poškozených proti pachatelům trestných činů. Přitom právě postavení poškozeného čí oběti trestného činu je zákonem velmi nedostatečně upraveno.
Státní zastupitelství sleduje zákonnost soudního řízení a ovlivňuje jej pomocí oprávněných prostředků. Pouze státní zastupitelství je oprávněno podat obžaloby v trestných věcech. Státní zastupitelství má oprávnění i v občansko-soudním řízení a plní též další úkoly uložené mu podle zákona.
Jen pro ilustraci. V roce 1996 bylo na území Severočeského kraje spácháno 26 659 trestných činů. Policií bylo objasněno téměř 20 tisíc trestných činů, 17 tisíc pachatelů bylo obviněno, na 13 tisíc pachatelů byla podána obžaloba. O 5 tisících pachatelích rozhodl sám státní zástupce svým konečným rozhodnutím. Zastavení trestního stíhání, podmíněné zastavení trestního stíhání postoupením věci. S touto trestnou činností se musí v Severočeském kraji vypořádat celkem 90 státních zástupců, ač by jich zde mělo pracovat celkem 125
Vládním návrhem zákona o platech státních zástupců se jejich finanční situace změní, ale proti soudcům, s nimiž je a musí být jejich práce srovnávána jako stejné vzdělání, stejná praxe, velmi podobná pracovní náplň i odpovědnost co projde státním zastupitelstvím, nemůže se dostat na soud, je stále rozdílná.V podstatě pětinový rozdíl platů ve prospěch soudce je zcela neadekvátní minimálnímu rozdílu obou pracovních náplní a zejména výslednosti práce. Realitě neodpovídá ani skutečnost, že soudce může po dobu 6 měsíců své nemoci pobírat plný plat, zatímco státní zástupce tuto vymoženost nemá ani v podstatné zkrácenější míře.
Závěrem možno konstatovat: Ve všech demokratických zemích Evropy, s částečnou výjimkou Anglie, ale i v řadě mimoevropských zemí, kromě USA, neboť v těchto angloamerických státech platí na rozdíl od evropského kontinentálního práva právo jiné, tzv. kontradiktorní, s výrazně odlišnou prací soudce je společenské i finanční postavení státních zástupců postaveno na roveň soudců.
Je s podivem, že státy, kterým se snažíme přiblížit, jako Rakousko, SRN, Belgie, Francie i, země Beneluxu, severské země, ale i Polsko, staví společenské i finanční ohodnocení státních zástupců a soudců na stejnou roveň, což je též vyjádřeno v doporučení Rady Evropy z jednání v Degendorfu v roce 1996.
Avšak návrh vlády České republiky je absurdně odlišný, ač vláda České Republiky s materiály Rady Evropy i s platovými úpravami v Evropských zemích byla podrobně seznámena. Proto by bylo vhodné, aby i v České republice, pokud se chce zařadit po bok demokratických evropských států, byly i v oblasti odměňování státních zástupců tyto skutečnosti vzaty v potaz a platy státních zástupců srovnány s platy soudců, nebo je alespoň výrazně přiblížit, a vytvořit státním zástupcům také soudcům podobné nebo stejné ostatní sociální podmínky.
Aby bylo zcela jasno, nehoruji pro zvýšení platů státních zástupců, ale jsem pro snížení platů soudců na stejnou úroveň, jakou mají dnes státní zástupci. Děkuji. (Potlesk v části sálu.)
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Slovo má pan poslanec Loukota.
Poslanec Milan Loukota: Paní předsedající, dámy a pánové, k právě projednávanému bodu mám několik poznámek. částečně jsem se vyslovil jí při projednávání bodu 16, nyní jen to podstatné.
Musím prohlásit, že proti našemu návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců, který vycházel z čistého přesvědčení, je vládní návrh o totožné problematice předložen z pouhopouhého populismu.
K podpoře tohoto svého tvrzení můžu užít i argumenty. Jsem totiž přesvědčen, že nebýt republikánského návrhu na snížení poslaneckých platů, vládu by ani ve snu nenapadlo se tímto zabývat. A když už se tím zabývá, udělala to velmi šalomounsky. Nejdříve platy zvýší a posléze je teprve sníží. Navíc se s tímto snížením počítá až počátkem příštího roku.
Celé to trochu připomíná vtip z doby totalitní, kdy se slavná přestavba charakterizovala a popisovala tak, že se např. šrouby přesypou z jedné krabice do druhé. Nic se tím samozřejmě nezmění, ale toho rachotu kolem, co se nadělá! A o ten přece jde. Uchlácholit voliče, ale v podstatě nic důležitého nezměnit. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Hlásí se pan poslanec Vrcha.
Poslanec Oldřich Vrcha: Vážené dámy, vážení pánové, dovoluji si stáhnout svůj návrh na vrácení zpět k přepracování, a to vzhledem k tomu, že po poradě jsem dospěl k závěru, že postoupením do druhého čtení bude možno zapracovat naše kritické podněty a zákon tak bude splňovat to, co od něj občané očekávají. To znamená radikální snížení platů ústavních činitelů, a nejen kosmetické změny, tak jak je tomu dnes. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Hlásí se předkladatel pan ministr Vodička.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Jindřich Vodička: Jenom s technickou drobností, paní předsedající. Nezazněl - jestli mě paměť neklame - ještě návrh na zkrácení lhůty pro projednání tohoto zákona o dvacet dnů. Činím formálně tento návrh.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministrovi. Vzhledem k tomu, že se do rozpravy nikdo nehlásí, rozpravu uzavírám. Přihlásil se pan poslanec Vik s procedurálním návrhem.
Poslanec Jan Vik: Paní předsedající, dámy a pánové, chtěl bych jménem klubu SPR-RSČ požádat o půlhodinovou přestávku na poradu klubů před hlasováním. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Ano, budeme pokračovat v10.10 hodin.
(Schůze přerušena v 9.40 hodin.)
(Schůze opět zahájena v 10.10 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Paní poslankyně, páni poslanci, je 10.10 hodin, budeme pokračovat v projednávaném bodu. Před zahájením přestávky byla uzavřena rozprava, ve které musím konstatovat, že nepadl návrh na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování ani návrh na zamítnutí předloženého návrhu. V rozpravě padl pouze procedurální návrh pana ministra Vodičky. Chtěla bych poprosit pana zpravodaje, aby tento návrh rekapituloval, ovšem vzhledem k tomu, že pan zpravodaj Wagner zde není, poprosím pana ministra. Pan zpravodaj se právě dostavil, takže jej poprosím o rekapitulaci procedurálního návrhu pana ministra Vodičky.