8. den schůze (20. prosince 1996)
Přítomni:
Předseda PSP M. Zeman, místopředseda PSP J. Vlach, místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda PSP J. Honajzer, místopředseda PSP K. Ledvinka a 168 poslanců.
Za vládu České republiky: předseda vlády V. Klaus, místopředseda vlády a ministr zemědělství J. Lux, místopředseda vlády a ministr financí I. Kočárník, ministr P. Bratinka, ministr průmyslu a obchodu V. Dlouhý, ministr školství, mládeže a tělovýchovy I. Pilip, ministr vnitra J. Ruml. ministr dopravy M. Říman, ministr pro místní rozvoj J. Schneider, ministr životního prostředí J. Skalický, ministr zdravotnictví J. Stráský, ministr kultury J. Talíř, ministr práce a soc. věcí J. Vodička, ministr obrany M. Výborný.
(Schůze byla opět zahájena v 9.20 hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím, abyste se dostavili do jednací síně. Rád bych zahájil jednání dnešního dne. Prosím, abyste se ztišili, protože bych vás rád kromě obvyklé žádosti o to, abyste se zaregistrovali, seznámil s výstupy ze včerejší porady předsedy s místopředsedy a se zástupci jednotlivých politických klubů. Dámy a pánové, prosím o klid.
Dámy a pánové, včera po jednání organizačního výboru se ve večerních hodinách sešla porada předsedy s místopředsedy a předsedy poslaneckých klubů. Shodli jsme se bez výjimky na tom, že vám navrhneme na začátku dnešního jednání následující postup.
Chtěli bychom vám v tomto okamžiku navrhnout, abychom začali projednáváním bodu, který byl původně označen jako bod 56, což je Návrh Vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny pro zjištění podmínek privatizace a ekonomického fungování POLDI Kladno. Je to bod nekonfliktní. Jde pouze o prodloužení lhůty. Stejně tak věc, která je - jak věřím - bezproblémová. Je to původní bod 60, což je Návrh usnesení Poslanecké sněmovny na prodloužení lhůty ke sněmovnímu tisku 25. Pak bychom pokračovali Návrhem usnesení Poslanecké sněmovny ke kontrole vládního programu. Za tyto tři návrhy bychom navrhovali zařadit všechna třetí čtení, s tím, že bychom začali původním bodem 85, což je tzv. atomový zákon, pokračovali bychom dalšími dvěma nebo třemi body, kde předkladatelem je pan ministr Dlouhý, a pak bychom pokračovali dále v jednání v rámci bloku třetího čtení.
To je komplexní procedurální návrh, na kterém se shodlo bez výjimky celé tzv. politické grémium.
Ještě je zde jedna důležitá věc. Bod 61, zkráceně SFOR, bychom projednali jako první nový zahajovaný bod tak jak to umožňuje zákon, to znamená někdy po 12.30 hodin, protože ve 12.30 hodin včera byla rozdána příslušná usnesení.
Kolega Gross má náhradní kartu č. 4. Má ještě někdo podobné oznámení pro sněmovnu? Není tomu tak.
Dohoda z grémia je také o tom, co se týče bodu 61, že budou zcela jistě projednány první dva věcné okruhy tohoto bodu v čase, který jsem určil.
Dámy a pánové, to je obsahem našeho konsensuálního procedurálního návrhu.
Kdo je pro jeho přijetí, ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku v hlasování č. 195. Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen poměrem hlasů 107 pro, 2 proti.
Dámy a pánové, dalším bodem tedy je
58.
Návrh Vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny
pro zjištění podmínek privatizace a ekonomického
fungování POLDI Kladno na prodloužení lhůty,
do níž je jmenovaná komise povinna předložit svá
zjištění s návrhem Poslanecké sněmovně
O zařazení tohoto bodu na pořad 7. schůze požádal jménem vyšetřovací komise její předseda poslanec Jan Černý. Jménem komise v tomto okamžiku vystoupí pan poslanec Exner. Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Václav Exner: Pane místopředsedo, vážená vládo, dámy a pánové, Vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny pro zjištění podmínek privatizace a ekonomického fungování POLDI Kladno se na svém jednání jednomyslně dohodla požádat Poslaneckou sněmovnu, aby Poslanecká sněmovna přijala usnesení, kterým prodlouží lhůtu, do níž jmenovaná komise je povinna předložit svá zjištění s návrhem Poslanecké sněmovně do 31. března 1997.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Exnerovi. Otevírám rozpravu k tomuto bodu, kterou uzavírám, protože se do ní nikdo nepřihlásil a dám hlasovat o právě předneseném návrhu usnesení.
Kdo je pro jeho přijetí, ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku v hlasování č. 196. Kdo je proti?
Konstatuji, že tento návrh byl přijat poměrem hlasů 131 pro, nikdo proti.
Tím jsme projednali tento bod. Děkuji panu poslanci Exnerovi.
Dámy a pánové, dalším bodem je
59.
Návrh usnesení Poslanecké sněmovny na prodloužení
lhůty k projednání návrhu poslanců Petry Buzkové
a dalších na vydání zákona o veřejném ochránci práv
(sněmovní tisk 25) ve výborech Poslanecké sněmovny
Tento návrh byl přikázán k projednání petičnímu výboru. Výbor návrh projednal a přijal usnesení, které jsme dostali jako sněmovní tisk 25/2. Iniciativně jej projednal též výbor ústavně právní a přijal usnesení 25/3.
Dámy a pánové, dovoluji si vám v této souvislosti vzhledem k nepřítomnosti zástupce předkladatelů navrhnout, abychom v tomto bodě prodloužili lhůtu na projednání výborů na dobu 110 dnů s tím, že zástupci navrhovatelů souhlasí s tímto prodloužením.
Otevírám rozpravu k tomuto bodu, kterou uzavírám, protože se do ní nikdo nehlásí. Dám hlasovat o návrhu usnesení.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zdvihne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 197. Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen poměrem hlasů 126 pro, nikdo proti.
Konstatuji, že jsme projednati tento bod a omlouvám se za drobné nepřesnosti, které byly způsobeny ne úplně přesnými podklady, které jsem obdržel.
Dámy a pánové, dalším bodem je bod původně označený jako bod 48, a je to
60.
Návrh usnesení Poslanecké sněmovny
ke kontrole vládního programu
Předložený návrh usnesení Poslanecké sněmovny uvede předseda klubu ČSSD pan poslanec Stanislav Gross, kterého prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Stanislav Gross: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, poslanecký klub čssd vám předložil návrh usnesení Poslanecké sněmovny, které se zabývá kontrolou plnění vládního programu, na jehož základě získala vláda České republiky důvěru v této Poslanecké sněmovně.
Tímto předloženým usnesením navazujeme na jednání Poslanecké sněmovny o žádosti předsedy vlády o vyslovení důvěry vládě České republiky. Tehdy jsme jasné řekli, že budeme chtít, aby tato sněmovna mnohem důrazněji plnila kontrolní funkci, která jí náleží a budeme chtít, aby se zabývala otázkou plnění toho, co zde ve sněmovně zaznělo od vládních představitelů, toho, co ve své podstatě v této sněmovně zaznělo jako určitý slib.
Vláda sama tehdy v rozpravě konstatovala a vyjádřila ochotu a připravenost k takovéto součinnosti a myslím si, že pokud tato součinnost se zakotví do určité pravidelné formy, přispěje to k určitému zvýšení prestiže Poslanecké sněmovny, kterou nepochybně všichni vnímáme jako důležitou.
Náš návrh opíráme o znění Ústavy České republiky o čl. 68 odst. 1 a především o znění zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny v § 50 odst. 1 písm. l), které jednoznačně dávají Poslanecké sněmovně možnost takovéto usnesení přijmout a dokonce svým způsobem předpokládají, že Poslanecká sněmovna takovouto činnost bude vykonávat.
Poslanecký klub ČSSD a věřím, že nejen poslanci tohoto klubu, jsou přesvědčeni, že je nutné, aby takovéto usnesení bylo přijato a tímto usnesením se tento mechanismus pravidelného jednání o plnění tohoto programového prohlášení vlády zakotvil. Myslíme si, že by Poslanecká sněmovna měla využít tohoto legitimního nástroje, který má k dispozici, který se týká kontroly činnosti vlády, kontroly toho, co vláda ve své podstatě slíbila a kontroly toho, na základě čehož získala od Poslanecké sněmovny důvěru.
Na závěr si dovolím ještě jednou přečíst návrh onoho usnesení, které máte všichni k dispozici.
Návrh usnesení zní:
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky žádá vládu České republiky, aby každoročně, a to vždy na schůzi Poslanecké sněmovny konané ve druhém čtvrtletí, podala zprávu o plnění vládního programu, na jehož základě jí byla Poslaneckou sněmovnou vyslovena důvěra.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Grossovi a otevírám rozpravu k tomuto bodu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Krampera.
Poslanec Zdeněk Krampera: Pane předsedající, dámy a pánové, několik měsíců uplynulo od okamžiku, kdy vláda předložila své programové prohlášení. Prohlášení vlády všichni poslanci SPR-RSČ jednoznačně odmítli. Důvodů tohoto odmítnutí bylo skutečně velmi mnoho. Proto se budu věnovat jako ve svém vystoupení v rozpravě vládnímu prohlášení, neexistenci vládního programu v oblasti tělovýchovy a sportu. Přímo tím naplníme bod kontroly vládního programu.
Jak jsem již před několika měsíci z tohoto místa sdělil, je majetek bývalého ČSTV, dnes Českého tělovýchovného svazu, nesmírně rozsáhlý, objemný a rozvětvený.
Mohu požádat pana předsedajícího, aby zjednal klid?
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy a pánové, prosím klid.
Vážený pane kolego, já bych vás chtěl upozornit, že neprojednáváme bod interpelace ani otázky na vládu, ale návrh usnesení Poslanecké sněmovny.
Poslanec Zdeněk Krampera: K tomu dojdu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Už se těšíme.
Poslanec Zdeněk Krampera: Majetek, který vlastnil ČSTV, byl v hodnotách, které lze dnes těžko vyčíslit. čstv vlastnil mnoho obrovských sportovních areálů, zařízení, budov, nakladatelství, pozemků a vybavení. Všechna tato zařízení, jejich výstavba a vybavení...
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy a pánové, prosím o klid. Pan kolega Krampera slíbil, že hned dojde k meritu. Já doufám, že, pane kolego Krampero, vnímáte, že jsem žádán, abych jako předsedající vás upozornil, že máte mluvit k věci a jinak vám odebral slovo.
Poslanec Zdeněk Krampera: Ano. Dojdeme hned k věci. Necháme toto napříště. (Smích v sále.) Budeme pokračovat jindy, když pan předsedající nedá, takže k meritu věci. Zbývá tedy v tomto případě pouze jediná poslední možnost, jak zabránit dokončení díla zkázy ztrát majetku bývalé čstv tím, že Poslanecká sněmovna po splnění všech náležitostí, které ukládá jednací řád zřídí parlamentní vyšetřovací komisi na prošetření převodů, prodejů a pronájmů zařízení majetku čstv.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážený pane kolego, teď už asi jsem opravdu povinen vás požádat, abyste zvážil, jestli navrhnete další bod nebo cokoliv jiného. Teď projednáváme skutečně něco jiného, než k čemu jste se přihlásil písemně jako k návrhu usnesení Poslanecké sněmovny ke kontrole vládního programu. Budete se mnou souhlasit?
Poslanec Zdeněk Krampera: Ano, toto je prosím do toho usnesení. Tímto navrhujeme zřízení takovéto komise.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: To je opravdu mimo tento bod. Máte možnost se přihlásit, až projednáme tento bod. Zdá se, že jde o drobné nepochopení toho, v které fázi jednání se nacházíme. Já vám děkuji za pochopení.
Dámy a pánové, pan poslanec Češka se přihlásil s informací, že má náhradní kartu č. 5. Dámy a pánové, prosím o klid, projednáváme poměrně závažný bod. Dovolte mi, abych vás seznámil ještě s tím, že se z důvodů dopravní kalamity omlouvali, pokud už dorazili, tak se omlouvám, nevidím je zatím, pan poslanec Žiška, pan poslanec Klas, pan poslanec Vrzáň už dorazil. Ano. Děkuji. Klas je zde také. Pan kolega Černý se omlouval. Berte to jako pokus sdělit něco jiného, abychom zapomněli, co jsme právě zažili.
Dámy a pánové, projednáváme bod Návrh usnesení Poslanecké sněmovny ke kontrole vládního programu. O slovo se přihlásil předseda vlády pan Václav Klaus, kterého prosím, aby se ujal slova.
Předseda vlády ČR Václav Klaus: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, na programu této schůze byl zařazen návrh na usnesení Poslanecké sněmovny ke kontrole vládního programu. Dovolte mi, abych se jménem vlády k tomuto návrhu vyjádřil a abych předložil v této souvislosti sněmovně pozměňovací návrh.
Přesto, že neexistuje žádná ústavní ani jiná speciální zákonná úprava, která by specifikovala skládání účtu vlády parlamentu či předpokládala kontrolu vládního prohlášení... Pane předsedající, nemohl byste poprosit, aby republikán... On je jeden z těch, kteří chtějí kontrolovat vládní program. Mohl by poslouchat můj pozměňovací návrh.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy a pánové, prosím o klid.
Předseda vlády ČR Václav Klaus: Kdyby ho nechtěl kontrolovat, tak bych považoval za legitimní, že se bude bavit.
Přesto, že neexistuje žádná ústavní ani jiná speciální zákonná úprava, která by specifikovala skládání účtu vlády parlamentu či předpokládala kontrolu vládního prohlášení sněmovnou, v žádném případě nepolemizuji s právem sněmovny si od vlády podobnou zprávu vyžádat.
Vláda je ústavně odpovědna Poslanecké sněmovně, je si této odpovědnosti plna vědoma a také z ní ve své každodenní práci vychází.
Jde jedině o to, jakým způsobem naplnit požadavek Parlamentu na informace o činnosti vlády tak, aby jednak ve vhodném časovém momentu umožňoval práci vlády diskutovat a dále, aby byla naším dnešním rozhodnutím založena určitá tradice, která by z takovéto zprávy učinila standardní, pravidelný bod průběhu roční práce sněmovny.
Dovolte mi připomenout, že ani u samotného programového prohlášení vlády není jeho předložení vyžadováno Ústavou. Je politickým prohlášením vlády. Proto nemá formu plánu práce vlády, proto se týká celého volebního období bez specifikace termínů plnění předložených cílů a záměrů v něm obsažených.Nedovedu si proto představit, jakým způsobem plnění vládního programu na tomto základě kontrolovat.
Domnívám se však, že by bylo vhodné založit v práci vlády i sněmovny tradici odpovídající nepsané tradici programových prohlášení vlády, a to tradici předkládání pravidelných zpráv o činnosti vlády v době a v souvislosti s agendou Parlamentu, která diskusi takovéto zprávy věcně umožňuje a do určité míry předpokládá. Za vhodnou příležitost pro předkládání zpráv o činnosti vlády za poslední roční období považuji projednávání státního závěrečného účtu v Poslanecké sněmovně. V takové, v tuto chvíli přednášené zprávě, by vláda vycházela pochopitelně především ze svého vládního prohlášení, zhodnotila by konkrétní kroky provedené v jednotlivých oblastech exekutivy a nastínila by hlavní záměry pro období následující.
Jsem proto přesvědčen, že založení tradice pravidelných zpráv o činnosti vlády, projednávaných společné se státními závěrečnými účty, je vhodnějším způsobem řešení než navržená kontrola vládního programu Poslaneckou sněmovnou.
Dovolte mi proto, abych k tomuto bodu předložil ve smyslu svého vystoupení následující pozměňovací návrh.
"Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky ukládá vládě České republiky zpracovat zprávu o činnosti vlády za období od počátku funkčního období vlády do konce prvního čtvrtletí 1997 a předsedovi vlády předložit a přednést tuto zprávu v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky tak, aby byla projednána společně s návrhem státního závěrečného účtu za rok 1996. Stejným způsobem postupovat každý další rok."
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkujeme, pane předsedo, za toto vstřícné gesto.
Dovolil bych si úpravu, resp. navrhnout vám jako předkladateli úpravu, protože Poslanecká sněmovna může doporučovat nebo žádat, nikoli vládě ukládat. Čili dvakrát se tam toto slovo vyskytuje a navrhoval bych tuto drobnou změnu.
Souhlasí pan předkladatel s touto změnou? - (Premiér Václav Klaus: ano.) - Ano, děkuji, pan premiér souhlasí s touto změnou.
Hlásí se o slovo předseda Poslanecké sněmovny.
Předseda PSP Miloš Zeman: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně poslankyně, vážení kolegové poslanci, domnívám se, i když se politické strany zastoupené v této sněmovně v mnoha věcech naprosto přirozeně neshodují, shodují se - a vyjádřily to svými různými prohlášeními, naposledy i pan premiér - v tom, že Parlament má určitou kontrolní funkci vůči vládě a v zásadě se shodují i ve formě, jak by tato kontrola měla probíhat, abychom svedli do jednoho řečiště jednou za rok zásadní kritické výhrady opozice vůči případnému neplnění nebo špatnému plnění programového prohlášení a naopak právo koalice konstatovat, že toto programové prohlášení plní dobře.
V tomto smyslu vítám návrh pana premiéra a měl bych k němu pouze dvě poznámky, spíše upřesňující a komentující, abychom měli jednoznačnou interpretaci tohoto pozměňovacího návrhu.
Chápu, že je logické projednávat tento bod v souvislosti se státním závěrečným účtem. Na druhé straně bych předpokládal shodu v tom, že samozřejmě diskuse nebude omezena pouze na ekonomické parametry související se státním závěrečným účtem, protože se všichni shodujeme v tom, že programové prohlášení vlády je daleko širší a zahrnuje i mimo ekonomické oblasti.
Za druhé - z procedurálních důvodů - a říkám to jenom pro upřesnění - bych uvítal, kdyby se neopakovala situace, že na jedné straně zazní určité prohlášení a na druhé straně diskuse k němu by byla omezena pouze na poslance, kteří mají právo vystoupit kdykoli, tzn. na funkcionáře sněmovny a na předsedy poslaneckých klubů, protože v takovém případě by došlo k diskriminaci ostatních poslanců. Já samozřejmé věřím, že pan premiér svůj návrh v této dikci nemyslel, ale v rámci fair play bych rád žádal určité upřesnění jeho pozměňovacího návrhu.
Věřím, že pokud dojdeme ke shodné vůli, že se koalice a opozice jednou za rok zamyslí nad tím, jakým způsobem programové prohlášení vlády kontrolovat, že to přispěje ke zvýšení kvality práce v této Poslanecké sněmovně.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu předsedovi. O slovo se hlásí pan premiér.
Chci jen jako předsedající říci, že jsem návrhu rozuměl tak, že ten samostatný bod by byl projednáván v souvislosti se státním závěrečným účtem, nikoli v rámci tohoto bodu. Tak jsem tomu rozuměl.
Pan předseda vlády má slovo.
Předseda vlády ČR Václav Klaus: Já jsem zmaten tímto předchozím vystoupením, protože za prvé samozřejmě platí, že by to bylo na stejné schůzi vedle tohoto bodu a za druhé já jsem zde řekl, že tedy neukládá, ale "doporučuje vládě České republiky zpracovat zprávu o činnosti vlády za období od... atd." Já jsem tam nikde neřekl ani větu ani slovo na téma "zprávu o ekonomické činnosti vlády". Proto jsem poněkud tímto vystoupením zmaten a jeho smysl nechápu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji za toto upřesnění. Kdo se dále hlásí do rozpravy? Pan poslanec Sládek.
Poslanec Miroslav Sládek: Pane předsedající, dámy a pánové, nejprve takovou technickou poznámku.
Pokud se počasí v České republice čirou náhodou nepatrně odchýlí od standardu Kalifornie, nastane naprosté zhroucení jakýchkoli funkcí. Nevím, k čemu je ministerstvo dopravy - předpokládám, že ministr Říman právě shání lopatu, aby odklidil sníh.
Jinak, co se týká úvodu dnešní schůze, taktéž nechápu, proč někteří členové vládní koalice si zde léčí komplexy, protože samozřejmě každé vystoupení umožňuje několikerý výklad.
Vždy předsedající schůze může každé vystoupení posuzovat právě podle toho, zda to je poslanec opoziční nebo koaliční. Jestliže tady hovoříme o programovém prohlášení vlády, je na místě, abychom šli třeba i do minulosti. Vždyť vláda kontrolu plnění svého programového prohlášení přece odmítala. Jak potom může sněmovna plnit svou ústavní funkci, když vláda zneužívá buď své většiny získané za pomoci renegátů, nebo třeba náhodné přítomnosti nebo nepřítomnosti poslanců. Myslím si, že by bylo načase zakotvit zcela pravidelnou kontrolu toho, zda ta vláda plní své sliby. Je zapotřebí ovšem, když už probíráme kontrolu programového prohlášeni vlády, abychom se třeba i teď na příkladech přesvědčili o tom, zda vláda něco takového dělá, postupuje podle programu apod. Jestliže náš poslanec Krampera tady hovořil o tom, že byl rozkraden majetek ČSTV, tak je to další důkaz, který má podpořit snahu o to, aby byla zakotvena pravidelná kontrola plnění programového prohlášení vlády, ale samozřejmé ne tím způsobem, že se to z jedné vody načisto vezme při nějaké jiné příležitosti. Měl by to být zvláštní bod, který by měl mít vyhrazen také zvláštní termín.
Dámy a pánové, plnění programového prohlášení vlády je velmi vážná věc. Vždyť právě díky programovému prohlášení a jeho schválení tady ta vláda vůbec je. Nechápu, proč byly kladeny takové překážky pro kontrolu plnění programového prohlášení vlády v minulém volebním období, a nechápu, proč to vládě vadí i nyní. Já si myslím, že ten návrh, který předložili sociální demokraté, je velmi relevantní, odpovídající současné situaci, že je velmi symptomatické, že vláda něco takového samozřejmě odmítá.
Jinak já doktorát mám, mám na to potvrzení na rozdíl od ministrů, nebo bývalých ministrů vlády, nikdy jsem se falešným titulem nechlubil, takže uštěpačné poznámky za mými zády bych si vyprosil. Není to namístě, zvláště když vláda má tolik žluklého másla na hlavě. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Hlásil se o slovo pan poslanec Matulka. Potom dám slovo panu poslanci Grossovi.
Poslanec Dalibor Matulka: Dámy a pánové, toto je skutečně důležitý bod. Slovíčka v něm nepochybné hrají roli, jistě si všichni uvědomujeme, jaký je rozdíl mezi pojmem "zpráva o plnění programového prohlášení vlády" a pojmem "zprava o činnosti vlády". Nepochybně v tom rozdíl je. Já se domnívám, že tu regulérně padl důležitý pozměňovací návrh. Rád bych procedurálně navrhl, aby tento pozměňovací návrh poslance Václava Klause nám byl předán v písemné podobě, abychom v tuto chvíli přerušili projednávání tohoto bodu a vrátili se k němu, jakmile to budeme mít na papíře, abychom mohli hlasovat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Matulkovi. Prosil bych, dámy a pánové, klid v této milé předvánoční době.
To vaše vystoupení, pane kolego, trochu nechápu.
Zaprvé si nemyslím, že to usnesení má 7 stránek, že není možno si zapamatovat před hlasováním těch několik slov.
Za druhé pak vůbec nerozumím tomu, k čemu jsme tu seděli včera skoro do 9 hodin na politickém gremiu. Nezlobte se na mne, tázavě se dívám na vašeho předsedu, tento postup byl v podstatě dohodnut. Nerozumím přesně tomu, jakou tendenci mají zástupci jednotlivých klubů v těchto minutách.
Poslanec Dalibor Matulka: Pane předsedající, nemusíte tomu osobně rozumět. Nenavrhuji žádnou přestávku, žádné zdržení programu. Navrhuji to, co je tu občas navrhováno, abychom dostali pozměňovací návrh písemně. Přiznám se, že každé slovo je v něm důležité a rád bych to měl písemně.
Dále pokračovat v dohodnutém programu z gremia, to nezpochybňuji, to je logické, to chceme všichni, na Vánoce odjet domů. Myslím si, že nás toto nijak vůbec nezdrží.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: O slovo se přihlásil ještě pan kolega Gross.
Poslanec Stanislav Gross: Vážený pane předsedající, nejprve bych nadnesl jednu otázku a poprosil bych navrhovatele pozměňovacího návrhu, aby se nad tímto zamyslel, protože nevím, jestli tento návrh spíše nesplňuje podle § 63 zákona o jednacím řádu návrh jiné předlohy, ale byl podán v rozpravě jako pozměňovací návrh. Tolik jen určitá akademická otázka.
Pokud platí, že je to pozměňovací návrh, tak v duchu § 63, odst. 5, si k tomuto pozměňovacímu návrhu dovolím předložit pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu, který by upřesňoval ten problém, o kterém se tu hovořilo, protože já rozumím tomu textu usnesení tak, že skutečně by došlo k projednávání této zprávy vlády v rámci bodu státní závěrečný účet, neboť to navržené usnesení, resp. navržený pozměňovací návrh zní tak, aby byla tato zpráva projednána společně s návrhem státního závěrečného účtu.
Z vystoupení předkladatele tohoto pozměňovacího návrhu jsem tomu rozuměl tak, že tu nejde o věcný spor, spíše o formulační spor, a proto bych si dovolil k tomuto pozměňovacímu návrhu dát pozměňovací návrh, který by toto doplnil o dvě vsuvky. Jedna by se týkala toho, aby se tento bod projednával v samostatném bodu jednání sněmovny, a pak bude splněn ten požadavek, aby k němu mohl vystoupit kterýkoli poslanec, a druhý bod, ne aby to bylo společně s návrhem závěrečného účtu, ale v souvislosti s projednáváním závěrečného účtu.
Ten text by zněl takto:
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky doporučuje vládě České republiky zpracovat zprávu o činnosti vlády za období od počátku funkčního období vlády do konce prvního čtvrtletí 1997 a předsedovi vlády předložit a přednést tuto zprávu v samostatném bodu jednání Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR tak, aby byla projednána v souvislosti s návrhem státního závěrečného účtu za rok 1996.
Stejným způsobem postupovat v každém dalším roce. Tento text byl dopsán rukou, tak se omlouvám, že jsem ho pořádně nepřečetl.
Toto je můj pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu, pokud platí, že toto nebyl návrh jiné předlohy, ale byl to pozměňovací návrh.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Já jsem z gest pana premiéra vyrozuměl to, že akceptuje tyto úpravy, takže možná bychom ani nemuseli ta hlasování rozdělovat, když je tu ta konsensuální předvánoční atmosféra.
Chci se zeptat pana kolegy Matulky, zda trvá na svém návrhu? Trvá.
Přerušuji v tomto okamžiku tento bod. Prosím aparát, aby rozmnožil návrh usnesení tak, jak mu jej upřesní pan kolega Gross, a vstupujeme do dalšího bodu jednání, což je
61.
Vládní návrh zákona o mírovém využívání jaderné energie
a ionizujícího záření (atomový zákon) a o změně
a doplnění některých zákonů
Jedná se o třetí čtení, jedná se o sněmovní tisk 56. Zahajuji nyní třetí čtení tohoto vládního návrhu. Pozměňovací návrhy přednesené ve druhém čtení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 56/5.
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujali ministr průmyslu a obchodu Vladimír Dlouhý a zpravodaj pan poslanec Josef Holub.
Otevírám nyní rozpravu ke třetímu čtení, do které se jako první přihlásil pan poslanec Holub, potom pan poslanec Dlouhý.