Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Děkuji ministru zahraničí panu Josefu Zieleniecovi.
Oznamuji vám, že předložený vládní návrh jsme v prvním čtení přikázali zahraničnímu výboru, který jej projednal a přijal usnesení, jež jsme obdrželi jako sněmovní tisk 32/1. Žádám proto pověřeného zpravodaje tohoto výboru pana poslance Daniela Kroupu, aby předložené usnesení uvedl.
Poslanec Daniel Kroupa: Dámy a pánové, pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, návrh této úmluvy byl projednán zahraničním výborem bez pozměňovacích návrhů a zahraniční výbor doporučil této sněmovně, aby tuto úmluvu přijala.
Návrh usnesení máte v lavicích a prosím pana předsedajícího, aby jej ještě jednou přečetl.
Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Děkuji panu zpravodaji a otevírám k projednávanému bodu rozpravu. Táži se, kdo se do ní hlásí. Nikoho nevidím a přednesu návrh usnesení:
Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu Úmluva OSN o bezpečnosti personálu OSN a přidruženého personálu.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 45 a táži se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Oznamuji vám, že z přítomných 138 poslanců bylo 92 pro, nikdo proti.
I tento návrh byl schválen.
V tomto okamžiku není aktuálně ve sněmovně přítomen nikdo z možných odůvodňovatelů dalších návrhů. Proto přerušuji jednání schůze na dobu 14 minut a budeme pokračovat v jednání v 10.35 hodin.
(Schůze přerušena v 10.22 hodin.) (Schůze opět zahájena v 10.36 hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Vážené kolegyně a kolegové, za několik sekund budeme pokračovat ve schůzi. Poprosil bych, aby se dostavili do sněmovny ti z kuloárů, kteří budou mít zájem o následující body, tak jak byly avizovány.
V tomto okamžiku se dostaneme k projednávání dvou bodů, které máme ve schváleném návrhu programu uvedeny pod pořadovými čísly 22 a 23.
K řečništi se dostaví předkladatel, ministr zemědělství a místopředseda vlády Josef Lux.
Dovolte mi, abych vám oznámil, že dalším bodem je
24.
Vládní návrh zákona o lihu a o změně a doplnění zákona
č. 466/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský
zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákona České
národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních,
ve znění pozdějších předpisů (zákon o lihu)
To máme ve sněmovním tisku č. 46. Pan místopředseda vlády a ministr zemědělství Josef Lux mne před několika okamžiky poprosil o malinké strpení. Je přítomen, je připraven, potřebuje mít k ruce jen nějaké písemnosti, které právě v tomto okamžiku shání.
Prosím tedy jeho jménem o několik vteřin strpení. Předložený návrh ve sněmovním tisku 46 uvede ve druhém čtení místopředseda vlády a ministr zemědělství pan Josef Lux, kterého žádám, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČR Josef Lux: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, úvodní slovo k tomuto zákonu zaznělo v rámci prvního čtení. Chtěl bych poděkovat všem výborům, zvláště zemědělskému, za projednání tohoto zákona. Jsem připraven vyslechnout další komentáře v rámci čtení druhého.
Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Děkuji panu ministrovi a oznamuji vám, že vládní návrh zákona jsme v prvním čtení přikázali zemědělskému výboru. Výbor přijal usnesení, které jsme obdrželi jako sněmovní tisk 46/1 a zpravodajem určil pana poslance Karla Macha, jehož žádám, aby se ujal slova.
Prosím, aby byl doveden do sněmovny pan poslanec Karel Mach. Myslím si, že když může být přítomen předkladatel, že by bylo dobré, aby byl přítomen i zpravodaj.
Dámy a pánové, omlouvám se všem, doufám, že pochopíte, že se snažím dělat vše pro to, abychom skutečně smysluplně mohli projednávat. Pana poslance zdáli vidím, jak běží, takže ukončím své malé extempore, pan poslanec Mach vydechne a ujme se slova.
Poslanec Karel Mach: Já se omlouvám, vážený pane předsedající, čekal jsem, že to bude trochu později.
Dámy a pánové, vážený pane předsedající, pane ministře, členové vlády, kofegyně a kolegové, dovolte mi, abych vykonal svou roli zpravodaje a provedl vás prvním čtením zákona o lihu.
Jedná se o vládní návrh zákona, který jste obdrželi pod číslem parlamentního tisku 46. Zemědělský výbor projednal vládní návrh zákona o lihu a změně a doplněni zákona č. 455/1995 Sb., o živnostenském podnikání, živnostenský zákon, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních. ve znění pozdějších předpisů, zákon o lihu.
Dovolte mi teď, abych vás seznámil s usnesením zemědělského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu, tisku č. 46.
Zemědělský výbor PS Parlamentu ČR svým usnesením č. 23 ze 6. schůze dne 21. listopadu 1996 k vládnímu návrhu zákona o lihu a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, živnostenský zákon, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, zákon o lihu, tisk 46.
Zemědělský výbor po úvodním slově ing. Karla Burdy a zpravodajské zprávě poslance Karta Macha doporučuje sněmovně vládní návrh zákona o lihu a o změně a doplnění další zákon, jak bylo citováno, schválit s těmito změnami.
V § 1 doplnit v nadpise za slovo "předmět" slova "a účel" a doplnit nový odstavec 2, který zní:
"Účelem zákona je stanovit při výrobě, úpravě, skladování a uvádění do oběhu:
a) postupy zajišťující daňové příjmy státního rozpočtu
b) omezení zabraňující změnám jednotlivých druhů lihu V § 15, odst. 3. za první větu doplnit novou větu tohoto znění: "Osvobození ztrát lihu od daně podle zvláštního zákona, odkaz 12, je podmíněno vedením průkazné evidence, z níž je zřejmý základ pro výpočet normovaných ztrát." Toť usnesení zemědělského výboru PS Parlamentu.
Vážený pane předsedající, členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych nyní krátce komentoval předložený vládní návrh zákona o lihu a zároveň předložil komplex pozměňovacích návrhů. (Námitka.) Promiňte, čili to je zpravodajská zpráva. Děkuji, pane předsedající.
Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Děkuji panu poslanci Machovi a otvírám obecnou rozpravu, do které se zatím přihlásil pouze pan poslanec Petr Zajíc. Prosím tedy pana poslance Petra Zajíce, aby se ujal slova.
Poslanec Petr Zajíc: Pane předsedající, dámy a pánové, Poslanecká sněmovna dnes projednává ve druhém čtení návrh zákona o lihu, tisk 46. Je to bezesporu jeden z důležitých zákonů, neboť jeho nedokonalost by mohla vést ke značným daňovým únikům, jak tomu bylo u topných olejů nebo rumových aférách. Některé případy se stále táhnou a nebyly i
Přijetí zákona o lihu je velmi potřebné jak ukazují problémy v praxi, je nutné jej urychlené aplikovat. Jde zejména o syntetický líh a značení spotřebitelského lihu nálepkou. Myslím, že bude dobré návrh zákona přijmout. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Děkuji panu poslanci Zajícovi. Ještě jednou se tážu, hlásí-li se někdo další do obecné rozpravy? Není tomu tak, obecnou rozpravu končím a pokud jsem poslouchal správně, nebyl vznesen žádný návrh na vrácení nebo zamítnutí, tudíž můžeme přikročit k podrobné rozpravě, do které se hlásí pan poslanec Karel Mach.
Poslanec Karel Mach: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, dovolte mi nyní, abych krátce komentoval předložený vládní návrh zákona o lihu a zároveň předložil komplex pozměňovacích návrhů, které jsou velmi pečiivě konzultovány s navrhovatelem, to jest s Ministerstvem zemědělství ČR a jsou připraveny ve velrni úzké spolupráci s Ministerstvem financí ČR.
Své návrhy bych rozdělil do dvou bloků. Jeden blok se týká pozměňovacích návrhů, které mají za cíl zejména zabránit daňovým únikům a zejména jejich novým formám, které se objevily v mezidobí od předložení tohoto zákona v uplynulém volebním období a dobou, kdy tento zákon přišel na pořad tohoto parlamentu, a dále také usnadnit práci finančních orgánů při kontrolách,...(Předsedající: Promiňte, pane poslanče. Prosím o snížení hladiny hluku ve sněmovní síni.) ... výroby a distribuce lihu. Druhým blokem jsou návrhy, které by měly pomoci nepotravinářskému využití zemědělské půdy. Ve zdůvodnění těchto návrhů bych se pak podrobně zaměřil na důvody a důsledky toho, proč jsou předkládány.
Dámy a pánové, ještě bych připomněl, že česká vláda přijala programové prohlášení, ve kterém se de facto zavázala podporovat nepotravinářské využití zemědělské půdy, a to nejen subvenčně, ale i daňově. K tomuto cíli směřují pozměňovací návrhy k úpravě spotřební daně v části III zákona o lihu, které právě tento úmysl naplňují. Je mi známo, že rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR a Ministerstvo financí s obdobnou úpravou, kterou mé pozměňovací návrhy sledují, počítají, ale zdá se mi přesto důvodné tyto návrhy předložit. Tímto by se podařilo vyrovnat znevýhodnění kvasného lihu nebo z něj upravených sloučenin oproti fosilním tedy levnějším surovinám používaným jako palivo či topivo. Dopady těchto řešení nespočívají jen v tomto efektu, ale významně šetří jak životní prostředí, tak - a to velmi významně - budou pomáhat zemědělství jako celku.
A nyní bych přešel k předložení pozměňovacích návrhů. V tom avizovaném prvním bloku si dovolím předložit návrhy, které se zejména týkají daňových záležitostí a zvýhodnění možnosti nejednoznačného výkladu zákona a umožnění takových opatření finančních orgánů zejména při kontrole výroby a distribuce lihu, které by značně vyloučily možnost úniku nerafinovaného (?) lihu.
První návrh. V § 7 odst. 2 se vynechávají slova "před zahájením a po ukončení výroby". Odůvodnění: Kontrola měřidla se provádí i v průběhu výroby při zjišťování vyrobeného množství lihu.
Druhý návrh. V § 7 odst. 3 zní: "Finanční úřad provádí váhovou měrnou zkoušku měřidla za účelem stanovení odchylky mezi množstvím lihu vypočítaného podle objemu zjištěného tímto měřidlem a množstvím lihu vypočítaného podle zjištěné hmotnosti. Způsob provádění váhové měrné zkoušky a lhůty pro její provádění stanoví prováděcí předpis. Zjistí-li finanční úřad při váhové měrné zkoušce odchylku přesahující 1 % nebo nedojde-li k pravidelnému ověření měřidla podle zvláštního zákona, vyřadí měřidlo z provozu. O zjištěnou odchylku v rozmezí od 0,1 % do 1 % se ode dne jejího zjištění do dne provedení nové váhové měrné zkoušky provádí korekce množství vyrobeného lihu vypočítaného podle jeho objemu změřeného měřidlem. K odchylkám do 0,1 % včetně se nepřihlíží.
Odůvodnění: Proti dosavadní praxi, kdy se vyrobené množství lihu změřené měřidlem koriguje o jakoukoli zjištěnou odchylku navrhujeme, aby se k odchylkám do 0,1 % včetně nepřihlíželo z důvodu dosažitelné přesnosti váhové měrné zkoušky. Jde o racionalizaci postupu při zjišťování skutečně vyrobeného množství lihu. Hodnoty odchylek do 0,1 % nemohou ovlivnit ani hospodaření výrobce, ani zájmy státního rozpočtu.
Třetí návrh - § 7 doplnit o nový odstavec 4, který zní: "Váhová měrná zkouška se neprovádí v pěstitelských pálenicích."
Odůvodněni: Pro provádění váhových měrných zkoušek v pěstitelských pálenicích nejsou technické podmínky (volný líh, cejchované váhy a sudy), navíc vzhledem k limitovanému množství destilátu pro jednotlivé pěstitele by korekce vyrobeného množství o případnou odchylku představovala zanedbatelně malé hodnoty.
Čtvrtý návrh - v § 12 odst. 1 zní: Líh uvedený v § 11 odst. 1 písm. a) bod 1 a 2 a písmene b), c), d) a f) lihoviny a nápoje obsahující líh s výjimkou piva a vína, pokud jsou osvobozeny od daně podle zvláštního zákona - odkaz 8 - mohou být dovezeny nebo prodány pouze na základě povolení Ministerstva financí. Toto povolení nelze převádět na jinou osobu.
Odůvodnění Je nezbytné, aby povolovacímu řízení podléhal i prodej nezdaněných lihovin. V praxi jde například o prodej lihovin pro výrobu čokolády, šumivého vína, prodej alkoholizovaných ovocných šťáv pro výrobu likérů či dezertního vína. Dále je třeba předejít případným sporům při slučování nebo rozdělování podnikatelských subjektů, pro které bylo povolení vydáno.
Pátý návrh - první věta § 12 odst. 4 zní: Kupující musí k žádosti přiložit ověřenou kopii živnostenského listu. popřípadě ověřený opis výpisu z Obchodního rejstříku.
Odůvodnění: Požadavek na každoroční předkládání výpisu z Obchodního rejstříku ne staršího než 3 měsíce by byl samoúčelný. Žádosti se totiž podávají prostřednictvím finančního úřadu, který musí vědět, zda je žadatel zapsán do Obchodního rejstříku či nikoliv, nebo došlo-li k výmazu z této evidence.
Šestý návrh - § 12 odst. 5 zní: Právnické nebo fyzické osoby vyskladňující nebo přejímající líh uvedený v § 11 odst. 1 písm. a), bod 1 a 2, písm. b), c), d) a f), pokud je osvobozen od daně podle zvláštního zákona - odkaz 12 - jsou povinny zjišťovat množství lihu, evidovat vyskladněný a přejímaný líh a vystavovat dodací a přejímací list způsobem za podmínek, které stanoví prováděcí předpis.
Odůvodnění: K zamezení daňových úniků jeť nezbytné, aby veškerý nezdaněný líh vydaný lihovarem, byl důsledně přijat a evidován u kupujícího. Evidenčním dokladem pro toto je dodací a přejímací list, obsahující předepsané náležitosti.
Sedmý návrh: § 15 odst. 1 písm. b) se slova "písm. e) až g)" nahrazují slovy "písm. e) a g)".
Odůvodnění: Kvalitu úkapů a dokapů nelze jednoznačně definovat a k zamezení jejich zneužití je tudíž nezbytné, aby podléhaly stejné kontrole jako nedenaturovaný líh.
Osmý návrh: § 15 odst. 2 zní: Právnické nebo fyzické osoby uvedené v odstavci 1 jsou povinny
a) vést evidenci o výrobě, příjmu, zásobách a vydání lihu a o množství lihu obsaženého v zásobách surovin, polotovarů a hotových výrobků způsobem stanoveným prováděcím předpisem a tuto evidenci uzavírat způsobem a ve lhůtách, které stanoví prováděcí předpis,
b) evidenci podle písm. a) uchovávat po dobu deseti let a uzávěrky této evidence předkládat finančnímu úřadu k prověření ve lhůtách stanovených prováděcím předpisem,
c) ke dni uzávěrky evidence zjistit fyzickou zásobu lihu. Odůvodnění: Bylo by samoúčelné a technicky neproveditelné, aby subjekt předkládal finančnímu úřadu kompletní lihovou evidenci včetně prvotních dokladů. Je nutné, aby evidence byla pravidelně a předepsaným způsobem uzavírána a subjekt předkládal finančnímu úřadu k prověření pouze tuto uzávěrku. Při uzávěrce musí subjekt zjistit fyzický stav zásob na základě inventury.
Devátý návrh: § 16 odst. 2 zní: Právnické nebo fyzické osoby dovážející, prodávající nebo přemisťující přístroje určené k výrobě nebo úpravě lihu jsou povinny oznámit Ministerstvu zemědělství do tří dnů jméno, přijmení a místo trvalého pobytu fyzické osoby, nebo obchodní jméno a sídlo právnické osoby, kterým bylo toto zařízení prodáno, nebo místo, kam bylo zařízení přemístěno.
Odůvodnění: Současná úprava ukládá povinnost, pouze dojde-li k prodeji zařízení fyzické osobě - opomíjí prodej právnickým osobám.
Desátý návrh: v § 19 se doplňuje bod 1, který zní: V § 5 odst. 1 písm. g) se slova "podle § 29 odst. 1 písm. f), lihu obecně denaturovaného, lihu syntetického technického, úkapů a dokapů," nahrazují slovy "podle § 29 odst. 1 písm. c) a f),".
Odůvodnění: Jde o legislativně technickou změnu v souvislosti sbodem 13.
Jedenáctý návrh: V § 19 se za dosavadní bod 4 doplňuje nový bod, který zní: V § 10 odst. 6 se slova "podle § 29 odst. 1 písm. f)" nahrazují slovy "podle § 29 odst. 1 písm. c) a f)".
Odůvodnění: Jde rovněž o legislativně technickou změnu v souvislosti s bodem 13.
Dvanáctý návrh: § 19 bod 12 zní: § 29 odst. 1 písm. a) včetně poznámky pod čarou č. 21 j) zní: "a) líh určený k úpravě - odkaz 21 j - nebo určený k použití jako materiál vstupující v rámci podnikatelské činnosti - odkaz 8 - do výrobků při výrobě potravinářských, kosmetických a mydlářských výrobků, éteru etylnatého, octanu etylnatého, léčiv a farmaceutických lučebnin - odkaz 21 j - § 2 odst. 1 písm. c) zákona doplněno číslo/1996 Sb."
Odůvodnění: Speciální chemické výrobky lze obtížně definovat a pro zamezení daňových úniků bude u těchto výrobků řešeno osvobození od spotřební daně denaturací lihu u odběratele denaturačními prostředky stanovenými pro tyto výrobky (obdobný systém je v SRN).
Třináctý návrh: § 19 bod 13 zní: § 29 odst. 1 písm. c) zní: líh obecně denaturovaný, líh syntetický technický, přiboudlina a líh ve směsích s jinými látkami, přesahuje-li obsah absolutního alkoholu 15 % objemu všech látek ve směsi obsažených, pokud jsou tyto směsi vyrobeny z lihu denaturovaného podle zvláštního předpisu nebo z lihu technického syntetického.
Odůvodnění: Kvalitu úkapů a dokapů nelze jednoznačně definovat a z hlediska zamezení daňových úniků je proto nutné, aby podmínky jejich osvobození od spotřební daně byly stejné jako u nedenaturovaného lihu. Zároveň se zúžuje osvobození od spotřební daně v tom smyslu, že bez daně lze dovážet pouze ty čistící prostředky, chemické výrobky apod., které jsou vyrobeny z denaturovaného lihu.
Tento návrh reaguje na známý karbopur jako dovážené čistidlo a později používaný zde nezdaněný k výrobě lihovin.
Čtrnáctý návrh: V § 19 se za dosavadní bod 13 doplňuje nový bod, který zní: V § 29 odst. 1 písm. d) se odkaz na poznámku pod čarou č. 21 a) nahrazuje odkazem na poznámku pod čarou č. 21 k), která zní: § 9 zákona doplněno číslo/1996 Sb.
Odůvodnění: Jde o opravu odvolávky v zákoně o spotřebních daních neodpovídající ustanovení zákona o lihu.
Patnáctý návrh: V § 19 se za dosavadní bod 14 doplňuje nový bod, který zní: V § 29 odst. 1 písm. f) se na konci věty vypouští tečka a připojuje se tento text: a jsou výrobkem potravinářským, kosmetickým, mydlářským, léčivem nebo farmaceutickou lučebninou.
Odůvodnění: Ve snaze zabránit daňovým únikům se z osvobození od spotřební daně vylučují čistící prostředky, chemické výrobky apod. vyrobené z nedenaturovaného lihu.
Podle navržených doplnění § 19 (body 10 až 15 pozměňovacího návrhu) je nezbytné nově přečíslovat jednotlivé body tohoto ustanovení.
Šestnáctý návrh: § 20 včetně nadpisu zní: Vztah ke správnímu řádu a k zákonu o správě daní a poplatků
1. Na rozhodování podle § 15 odst. 3 se vztahuje správní řád - odkaz 16.
2. Na rozhodování i finančních úřadů a Ministerstva financí podle tohoto zákona se vztahuje zákon o správě daní a poplatků - odkaz 15.
Odůvodnění: Návrh neřeší procesní formu aktů prováděných finančními úřady a Ministerstvem financí. Veškeré akty, ke kterým jsou Ministerstvo financí a finanční úřady tímto zákonem zmocněny (např. povolování odběrů nezdaněného lihu, povolování zvláštní denaturace za dozoru finančního úřadu apod.), mají přímou souvislost se zajištěním spotřební daně z lihu a lihovin. Pro řádné fungování zákona je proto nutné, aby řízení při těchto aktech procesně probíhalo podle zákona o správě daní a poplatků a nikoliv podle velmi obecného a již zastaralého správního řádu.
17. návrh: § 21 odst. 2 písm. g) zní: "g) způsob a technické podmínky zjišťování množství, způsob evidence a vystavování dodacího a přejímacího listu při vyskladňování a přejímce lihu".
Odůvodnění: Zmocňovací ustanovení je třeba upravit v souladu s navrhovanou změnou v bodě 6.
18. návrh: § 21 odst. 2 písm. i) zní: "i) způsob vedení evidence o výrobě, přijmu, zásobách a vydání lihu a o množství lihu obsaženého v zásobách včetně způsobu zaokrouhlování množství lihu v měřicích jednotkách, způsob a lhůty pro uzavírání evidence a lhůty pro předkládání uzávěrky evidence finančním úřadům".
Odůvodnění: Zmocňovací ustanovení je třeba upravit v souladu s navrhovanou změnou v bodě 8. Současně je třeba upřesnit, že součástí způsobu vedení evidence je i stanovení pravidel pro zaokrouhlování množství lihu, evidovaného v měřicích jednotkách.
Toto byl blok návrhů, které se týkaly víceméně daňových záležitostí a zabránění úniku, který byl v podstatě předložen na žádost Ministerstva financí.
Ke druhému bloku mi dovolte krátký úvod. Při projednávání tohoto zákona v zemědělském výboru byly přijaty dva pozměňovací, zpřesňující návrhy, které jsem přednesl v rámci usnesení zemědělského výboru.
Další návrh, který byl do jednání předložen a dostalo se mu podpory od Ministerstva zemědělství, měl být vyslán jako signál, který by pootevřel cestu k možnosti jak využít zemědělskou půdu k nepotravinářským účelům. Spočíval v tom, že kvasný líh vyrobený ze zemědělských produktů, obilovin, brambor, cukrovky, by byl využíván jako obnovitelný zdroj energie nebo tepla. Je evidentní, že jako přísada do pohonných hmot po náležité technologické úpravě by výrazným způsobem přispěl i k ozdravení životního prostředí.
Proto se domnívám, že ustanovení o výrobě lihu jako obnovitelného zdroje energie do projednávaného zákona patří a dovoluji si předložit následující pozměňovací návrh.
§ 13 doplnit o nový odst. 3, který zní: "(3) Líh, používaný jako zdroj obnovitelné energie v pohonných hmotách a jako palivo při výrobě energie nebo tepla může být vyroben pouze ze zemědělských plodin vypěstovaných na území České republiky a musí být pro tyto účely zvláště denaturován."
S ohledem na poměrně složité řízení, nutné k vydání povolení k odběru lihu od výrobců, které dosud vydává Ministerstvo zemědělství, navrhuji, aby zákon o lihu nabyl účinnosti od určitého data. Konkrétné navrhuji nové znění § 24 - Účinnost: "Tento zákon nabývá účinnosti dnem "I. července 1997."
Posledním pozměňovacím návrhem, avizovaným v mém úvodu v podrobné části rozpravy, je předložení pozměňovacího návrhu do části tři zákona, který je novelou zákona ČNR č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů.
Část třetí. Změna a doplnění zákona ČNR č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů.
Za bod 4. se vkládají nové body 5., 6., 7. a 8., které znějí:
"5. V § 12 odst. 1 se doplňuje nové písm. i), které zní: "převzetí na sklad plátce zdaněných lihobenzinových směsí podle § 19 odst. 5 ve výši odpovídající množství použitého kvasného lihu bezvodého, zvláštně denaturovaného, vstupujícího jako materiál do lihobenzinových směsí".
6. V § 19 odst. 1 se za slovo "bionafta" vkládají slova "lihobenzinové směsi".
7. § 19 se doplňuje odst. 5, který zní: "(5) Lihobenzinovou směsí se pro účely tohoto zákona rozumí
a) směs, skládající se z 95 % benzínu a 5 % lihu kvasného bezvodého zvláštně denaturovaného nebo
b) směs, skládající se z 85 % benzínu a 15 % etyl-terciál-butyl-eteru, vyrobeného z lihu kvasného bezvodého, zvláštně denaturovaného".
8. V § 22 se v položce 2710 na konci připojují tato slova:
"Lihobenzinové směsi ve smyslu § 19 písm. a) a b)."."
Dosavadní body 5. až 17. se označují jako body 9. až 20. V bodě 8. jsem ještě neřekl - promiňte - "Lihobenzinové směsi ve smyslu § 19 písm. a) a b), sazba 11 570 Kč/t". To jsou veškeré návrhy, které byly předneseny. Já bych chtěl ještě zdůvodnit, proč se možná návrh zdá tak rozsáhlý. Byl jsem požádán zástupcem Ministerstva financí s tím, že při projednávání a závěrečném hlasování v zemědělském výboru tento návrh nebyl předložen, protože byl už připraven při jednání ve staré sněmovně, abych tento návrh vznesl. Je odborně konzultován s Ministerstvem financí a členy rozpočtového výboru a byl také jimi připraven. To je návrh, který se týkal první části toho bloku. To bych chtěl zdůraznit, aby nevznikal dojem, že se tímto návrhem nějak výrazně mění předložená norma. Bylo mi sděleno, že bez těchto návrhů se nedá zabránit daňovým únikům, které vznikly v mezidobí uzavření první a druhé normy. To je ta známá aféra s čistícími prostředky. Tento zákon by to měl odstranit zcela jednoznačně..
Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Děkuji panu poslanci Machovi a pokračujeme v podrobné rozpravě. Táži se, kdo se do ní dále hlásí. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Pavel Kováčik: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, vzhledem k tomu, že byla přednesena řada pozměňovacích návrhů, troufám si říci, že snad více než kolik obsahuje návrh zákona paragrafů a tyto pozměňovací návrhy - pokud mě paměť neklame, nebyly projednány v zemědělském výboru, navrhuji vrátit návrh zákona zpět k projednání v zemědělském výboru.
Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Děkuji. Táži se, kdo chce dále vystoupit v podrobné rozpravě. Pokud se nikdo nehlásí, podrobnou rozpravu končím a táži se pana ministra Luxe, zda si přeje přednést závěrečné slovo. Nechce. Na totéž se ptám...
Poslanec Karel Mach: Já bych ještě jednou pro kolegu Kováčika řekl historii vzniku tohoto pozměňovacího návrhu, který se zdá tak rozsáhlý.
Byl jsem osloven těsně po skončení jednání výboru. Kolegové, kteří tam byli, si jistě pamatují, že tento návrh nedopatřením zástupci Ministerstva financí nezvedli. Poslanci byl takto připraven a byla volba, zda pozdržet projednávání tohoto zákona, vrátit je zpět zemědělskému výboru nebo předložit na plénu. Byl jsem žádán o to, aby se tento návrh připravený Ministerstvem financí dostal na plénum, protože při přímém dotazu, zda je potřebnější vtělit tyto návrhy do zákona a tak je schválit nebo zůstat v textu, který byl projednán výborem s plnou z odpovědností, bylo řečeno Ministerstvem financí, ředitelem odboru, který za to zodpovídá, že by taková situace vyvolala potřebu brzké další novely právě z důvodů daňových úniků, které vznikly od doby předložení zákona do jeho doprojednání.
To jen na vysvětlení, aby nevznikal dojem - jak říkal pan předsedající - že tento způsob je poněkud tragický. Já se za něj omlouvám, ale v podstatě reprodukuji názor Ministerstva financí.
Místopředseda PSP Jiří Honajzer: Děkuji panu zpravodaji poslanci Machovi. Pan poslanec Kováčik přednesl v souladu s jednacím řádem návrh, ve kterém navrhuje vrátit předložený návrh výboru zemědělskému k novému projednání. Interpretuji to správně?
Nezbývá mi, než o tomto návrhu nechat v tomto okamžiku také hlasovat.
Odhlásím vás, požádám vás, abyste se dostavili z kuloárů na hlasování o návrhu. Poprosím vás, abyste se znovu přihlásili. Zahajuji v tomto okamžiku hlasování pořadové číslo 46 o návrhu, kterým pan poslanec Kováčik navrhuje vrátit návrh výboru zemědělskému k novému projednání.
Ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Konstatuji, že ze 131 poslanců bylo 51 pro, 56 proti. Tento návrh nebyl přijat.
O slovo mě požádal ministr financí pan Ivan Kočárník,, který může v souladu s naším jednacím řádem vystoupit kdykoli, tak že mu v tomto okamžiku uděluji slovo.