Úterý 10. prosince 1996

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Matulkovi. Uděluji slovo panu poslanci Lukášovi. Připraví se pan poslanec Exner.

Poslanec Věnceslav Lukáš: Vážený pane předsedo, vážený pane premiére, dámy a pánové, dovolte mi, abych jménem klubu KDU-ČSL zde přednesl drobný pozměňovací návrh, který však pro vás nebude ničím novým, protože jste ho už slyšeli v podání pana místopředsedy vlády Kalvody, ještě předtím z úst kolegy Wagnera, ale prosím vás, nikoliv z úst kolegy z republikánské strany, protože já navrhuji, aby v § 17 odst. 4 písm. i) se vypustila slova "loterií a". Bez toho "a" by to nedávalo smysl.

Pokud to bude přijato, zůstane politickým stranám možnost konat tomboly, což si myslím, že plně postačuje, aby při brzké novelizaci zákona č. 202/90 byla i "valorizována částka herní jistiny pro tyto tomboly", a tím by měla být zjednodušena procedura schvalování těchto tombol. Děkuji za pozornost.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Lukášovi. Jako poslední písemně přihlášený do podrobné rozpravy je pan poslanec Václav Exner.

Poslanec Václav Exner: Pane předsedo, vážení zástupci vlády, dámy a pánové, dovolte mi přednést pozměňovací návrh, který se týká bodu 2 § 17. Do nově navrhovaného odstavce 4 doplnit nové písmeno i) a dosavadní písmena i) a j) označit jako j) a k). Nové písmeno zní: i) Příjmy za poskytované služby členům zastupitelských sborů, které bezprostředně souvisí s činností politických stran.

Zdůvodnění: V odstavci 4 se konkrétně vyjmenovává, jaké mohou být příjmy strany nebo hnutí. V této souvislosti je třeba, aby bylo také možné mít příjem z poskytovaných služeb členům zastupitelských sborů, jak to např. připouští usnesení rozpočtového výboru, kterým se reaguje na příslušné zákony v Poslanecké sněmovně, kdy právnické osoby, mezi nimiž jsou i politické strany, mohou např. vykonávat pro poslance funkce asistentů nebo jim poskytovat některé služby. Ve znění příslušného písmene navrhuji, aby tyto služby byly výslovně omezeny na ty služby, které bezprostředně souvisí s činností politických stran.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Exnerovi. Tím byly písemné přihlášky vyčerpány. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do podrobné rozpravy. Pant poslankyně Marvanová.

Poslankyně Hana Marvanová: Vážená sněmovno, já bych ráda reagovala na jeden z pozměňovacích návrhů, který zde byl přednesen opakovaně, a to k bodu 2 novely, § 17 odst. 4 písm. i), kde bylo opakovaně navrženo, aby byla vypuštěna slova "loterií a". Zůstala by tak slova "příjmy z pořádání tombol, kulturních, společenských, sportovních a dalších akcí". Já jsem se seznámila s tím, že zákon o loteriích upravuje nejen loterie, ale i tomboly a podle zákona o loteriích jsou tomboly jedním z druhů podobných her jako jsou loterie. Dospějeme-li k názoru, že nechceme, aby politické strany mohly pořádat loterie, měli bychom vypustit rovněž slovo "tombol".

Abychom to mohli zvážit, přednáším i tento návrh, aby se dále vypustila slova "tombol". Přednesu to celé, aby to bylo jednodušší pro hlasování. Navrhuji vypustit slova "loterií a tombol" z písmena i) v § 17 odst. 4.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji paní poslankyni Marvanové. Ptám se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy. Nikoho nevidím, a proto podrobnou rozpravu uzavírám a konstatuji, že v jejím průběhu nebyl vznesen návrh na zamítnutí nebo zpětné přikázání tohoto návrhu zákona.

Táži se proto navrhovatele, pana ministra Rumla, zda si přeje se vyjádřit. Prosím pana ministra Rumla, aby mi věnoval pozornost. Chápu, že paní poslankyně Marvanová ho upoutala, ale - pane ministře Jene Rumle, přejete si vyjádřit se jako navrhovatel k této rozpravě? Nepřeje. Ptám se zpravodaje pana poslance Wagnera, zda si přeje vyjádřit se k průběhu rozpravy. Rovněž ne.

V tomto případě právě proto, že nebyl přednesen návrh na vrácení ani zamítnutí, končím druhé čtení předloženého vládního návrhu zákona.

Předtím než přejdeme k dalšímu bodu, hlásí se pan místopředseda Vlach.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, já se hlásím s jednou poznámkou k pořadu schůze, protože jsme se dopustili přehmatu. Kolegové republikáni, jmenovitě pan kolega Vik, nás upozornil na tuto chybu. Já musím říci, že po konzultaci s předsedou volební komise jsme došli k závěru, že má naprostou pravdu. My jsme přeřadili bod 62 jako bod 2 nebo 3 a po logickém návrhu, který zněl směrem k zasedání hospodářského výboru, jsme hlasovali o zařazení nebo volbě poslance. Já bych řekl, že toto hlasování můžeme považovat za vyjádření vůle sněmovny a že pan kolega má velkou naději, že ve čtvrtek bude skutečně zvolen do výboru, nicméně vzhledem k platným lhůtám je to tak, že hlasovat můžeme skutečně až 24 hodin po dni, kdy uplynula lhůta. To bylo dnes ve 12 hodin. Dopustili jsme se tohoto přehmatu a hlasování se bude opakovat ve čtvrtek. Myslím, že dříve to není možné. To by nebylo v souladu se zákonem. Já bych tu situaci interpretoval tak, že jsme otevřeli bod, který je přerušen a budeme v něm pokračovat až nám to zákon dovolí. Děkuji.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu místopředsedovi Vlachovi, děkuji i panu poslanci Vikovi, který na tuto procedurální chybu upozornil. V každém případě asi předpokládám, že jednoznačný výsledek hlasování stěží skončí jinak, ale máme-li jednat korektně, budeme o tom hlasovat ve čtvrtek.

Prohlašuji tento bod pouze za přerušený, nikoli ukončený. Má sněmovna námitky? Nemá. Takže konstatuji, že k tomuto bodu se ještě vrátíme a prosím toho, kdo bude ve čtvrtek řídit schůzi, aby s tím počítal.

A nyní mi dovolte, abych přešel k bodu

4.

Návrh poslance Dalibora Matulky na vydání zákona

o sdružování v politických stranách a v politických hnutích

Jedná se o druhé čtení sněmovního tisku 16. Prosím pana poslance Dalibora Matulku jako navrhovatele, aby se ujal slova.

Poslanec Dalibor Matulka: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, za této procedurální situace mám vcelku jednoduchou práci. Úvodní slovo k našemu návrhu zákona jsem poměrně obsáhle vedl v rámci prvého čtení. Je bezpředmětné, abych své úvodní slovo opakoval. Jen připomenu, že jsem se v úvodním slově už tehdy zabýval vládním stanoviskem k našemu návrhu.

Pokud jde o materii samotnou, konec konců i pan ministr Ruml jako zástupce vlády, předkladatel předchozího tisku, vlastně úvodní slovo ke stejné materii řekl, i když vládní návrh je poněkud jiný a širší než návrh náš.

Původně jsem předpokládal, že logika věci velí, aby starší tisk byl projednáván jako první, čili byl jsem připraven na to, že k našemu návrhu zákona budou pozměňovací návrhy ve smyslu rozšíření, které navrhla vláda v tisku 69. Situace je jiná, čili v úvodním slovu nehodlám argumentovat proti vládnímu návrhu, nehodlám ani argumentovat ve prospěch našeho vládního návrhu. Jen připomínám obsah slov jak mých z prvého čtení, tak i pana ministra Rumla. Jde o potřebu přijetí této novely zákona o sdružování v politických stranách s ohledem na rozhodnutí Ústavního soudu.

Tolik mé úvodní slovo.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Matulkovi.

Návrh zákona jsme v prvém čtení přikázali rozpočtovému výboru. Rozpočtový výbor přijal usnesení, které jsme obdrželi jako sněmovní tisk 126/2 a zpravodajem určil pana poslance Josefa Wagnera, kterého prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Jozef Wagner: Vážená sněmovno, domnívám se, že po projednání předchozího vládního návrhu bude velmi jednoduché předložit usnesení č. 76 rozpočtového výboru ze dne 27. listopadu, kterým rozpočtový výbor doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh poslance Dalibora Matulky na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění zákona č. 117/1994 Sb., tisk 16, neschválila.

Děkuji.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji. Jsem ovšem povinen otevřít před projednáváním tohoto návrhu obecnou rozpravu. Písemnou připomínku nemám. Hlásí se pan poslanec Matulka.

Poslanec Dalibor Matulka: Nevím, jestli to patří úplně do obecné rozpravy, ale zřejmé ne do podrobné rozpravy, poněvadž v podrobné rozpravě by se mělo jednat o pozměňovacích návrzích.

Chtěl bych se vyjádřit o návrhu rozpočtového výboru, který přednesl pan zpravodaj. Logika věci napovídá, že takový návrh je hlasovatelný, ale podle mého až tak ve třetím čtení, kdy budeme vědět spolehlivě, jak dopadne vládní návrh. Předpokládám, že třetí čtení bude probíhat v tomtéž pořadí, tzn. nejprve vládní návrh a pak možná poslanecký návrh. Živě si představuji sice málo pravděpodobnou, ale přece jen nelze vyloučit situaci, kdyby vládní návrh nebyl přijat, předtím už jsme měli odhlasováno usnesení, že není schválen návrh poslanecký. Co pak se stane s nálezem Ústavního soudu? To jen taková poznámka o hlasovatelnosti návrhu, který přednesl pan zpravodaj v tuto chvíli.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Matulkovi. Dovoluji si ovšem upozornit, že tento návrh po ukončení obecné rozpravy hlasovatelný je, protože obecná rozprava se může vyjádřit k tomu - pokud v ní takový návrh zazní podle jednacího řádu, zda se buď vrací předložený návrh výboru k novému projednání - tento návrh nezazněl, nebo zda se zamítá předložený návrh.

Pan poslanec Wagner a jeho usnesení rozpočtového výboru se vyjádřili v dikci "neschválila předložený návrh". Táži se proto pana poslance Wagnera, zda výraz neschválila je v jeho pojetí identický s návrhem na zamítnutí tohoto návrhu.

Poslanec Jozef Wagner: Ano, navrhuji podle § 72 odst. 1 bod 2. návrh na zamítnutí.

Předseda PSP Miloš Zeman: Teď je to přesné. Návrh byl přednesen. Jsem povinen o něm nechat hlasovat po ukončení obecné rozpravy. Tuto rozpravu jsem v této chvíli ještě neukončil, proto se naposled táži, zda si někdo přeje vystoupit.

Pan poslanec Krampera.

Poslanec Zdeněk Krampera: Pane předsedající, dámy a pánové, stanovisko poslaneckého klubu Sdružení pro republiku-Republikánské strany Československa k materiálu nazvanému "Návrh poslance Dalibora Matulky na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění zákona č.117/1994 Sb.":

Návrh poslance Dalibora Matulky je nekoncepční a v některých svých bodech rozporuplný. Je to zejména v otázce zodpovědnosti strany a hnutí za závazky celým svým majetkem, což je jistě správná zásada, kdyby zároveň nestanovil předkladatel možnost účastnit se na podnikání právnické osoby, kde odpovědnost může být omezena výší vkladu, např. ve společnosti s ručením omezeným. Zrovna tak předkladatel podřizuje účetnictví stran zvláštnímu zákonu, tj. zákonu o účetnictví, avšak hospodaření s příspěvkem ze státního rozpočtu odděluje a vlastně od působnosti zákona o účetnictví vyjímá.

Předkladatel považuje za příjem politické strany příjem z loterií, čímž vlastně podporuje politické strany v účasti na hazardních hrách.

Porušení povinností, uvedených ve vlastním návrhu, předkladatel nijak nesankcionuje a je obecné platnou zásadou, že zákon neobsahující sankci je jen prázdnou deklarací.

Sdružení pro republiku-Republikánská strana Československa svůj postoj vyjádří při hlasování o návrhu. Děkuji za pozornost.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji. Přeje si ještě někdo vystoupit v obecné rozpravě? Nikoho dalšího nevidím, a proto obecnou rozpravu uzavírám.

V obecné rozpravě zazněly dva, v zásadě identické návrhy, a sice návrhy na zamítnutí předloženého návrhu.

Dříve než nechám o tomto de facto jednom návrhu hlasovat, dovolím si vás odhlásit, protože vidím podstatnou změnu v jednací síni. Prosím, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami. Děkuji.

A nyní zahájím hlasování o návrhu na zamítnutí tohoto návrhu zákona. Zahajuji hlasování.

Kdo je pro zamítnutí tohoto návrhu zákona, ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Děkuji. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji.

Konstatuji, že hlasování pořadové číslo 28 skončilo přijetím předloženého návrhu na zamítnutí, protože ze 153 přítomných bylo 81 pro, proti 23 a 49 nehlasovalo.

Tím uzavírám tento bod.

Dovoluji si přejít k bodu následujícímu, kterým je

5.

Vládní návrh zákona o správě daní a poplatků

Jedná se o sněmovní tisk 47, a sice o druhé čtení.

Tento předložený vládní návrh zákona uvede pan místopředseda vlády a ministr financí Ivan Kočárník, kterého žádám, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády ČR Ivan Kočárník: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, návrh projednávané novely zákona jsem podrobně odůvodňoval při prvém čtení této novely. Nyní bych se omezil pouze na to, že bych konstatoval, jak je novela připravena, že změny v ní obsažené přispějí ke zlepšení pravidel platných pro jednání mezi správci daní a daňovými subjekty. Myslím, že v tomto duchu probíhalo i jednání v rozpočtovém výboru, kde byly navrženy legislativně technické zpřesňovací návrhy a doplnění pro využití nálezů Nejvyššího kontrolního úřadu v daňovém řízení.

Protože se jedná vesměs o pozitivní změny pro daňové subjekty, ať už jde o úpravu penále, kde se uplatnění stávajících sazeb omezuje pouze na 500 dnů nebo zavedení obecné možnosti podat dodatečné daňové přiznání na nižší daňovou povinnost, je zřejmé, že čím dříve vstoupí zmíněné úpravy v činnost, tím lépe bude pro širokou poplatnickou veřejnost.

Doporučuji proto, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu přijala předložený návrh ve znění usnesení rozpočtového výboru do třetího čtení. Děkuji.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu ministru Kočárníkovi. Vládní návrh zákona jsme v prvém čtení přikázali rozpočtovému výboru. Výbor přijal usnesení, které jsme obdrželi jako sněmovní tisk 47/1 a zpravodajem určil pana poslance Jozefa Wagnera, jehož žádám, aby se ujal slova. Ostatní poslance prosím o klid.

Poslanec Jozef Wagner: Pane předsedo, vážená vládo, vážená sněmovno, rozpočtový výbor svým usnesením č. 65 schválil po projednání s připomínkami vládní návrh, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR S. 337/1932 Sb. o správě daní a poplatků ve znění pozdějších předpisů. Doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh, kterým se mění a doplňuje tento zákon, schválila s připomínkami, které jsme vám předložili písemné.

Domnívám se, že jsem přesto povinen jako zpravodaj před rozpravou sdělit, že jsme se rozhodli s ohledem na to, že tato novela má pomoci podnikatelům, nekomplikovat ji jinými věcmi, které by se mohly stát předmětem politického střetu a které by mohly znemožnit přijetí novely, a že proto předložíme samostatně návrh novely tohoto zákona v souvislosti s obnovením účinnosti § 42 o majetkových přiznáních v jiné podobě - a teď jsem hovořil jako sociální demokrat. Máme ovšem za to, že komplikovat situaci nyní by nebylo rozumné, protože na účinnost této novely čeká podnikatelská veřejnost, a proto je velmi užitečné, aby tato novela nabyla účinnosti co nejdříve.

Děkuji.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Wagnerovi. Nyní otevírám obecnou rozpravu. Písemné přihlášky do obecné rozpravy jsem nedostal. Táži se proto poslanců, kdo se hlásí do obecné rozpravy. Konstatuji, že do obecné rozpravy se nikdo nepřihlásil, a proto ji ukončuji.

Nyní můžeme přejít k rozpravě podrobné. Písemnou přihlášku do rozpravy podrobné rovněž nemám. Ptám se proto, kdo se hlásí do podrobné rozpravy. Pan poslanec Wagner.

Poslanec Jozef Wagner: Dámy a pánové, mám pouze jednu prosbu. V našem písemném návrhu je zařazen text: NKÚ oznamuje správci daně skutečnosti uvedené ... atd. jako odstavec 3. a v rozpočtovém výboru bylo dohodnuto jako odst. 18. Prosil bych, abyste si v tomto smyslu návrh opravili, aby se takto hlasovalo. Děkuji.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji. Jsou další přihlášky? Pan poslanec Langer.

Poslanec Ivan Langer: Pane předsedající, pane ministře, dovolte mi, abych k přednesenému vládnímu návrhu zákona přednesl pozměňovací návrhy, které bych označil spíše za technické povahy než věcné.

Navrhovaná předloha totiž neřeší situaci, kterou vyvolal zákon č. 85 z r. 1996 Sb. o advokacii, který zrušil zákon č. 209 z r. 1990 o komerčních právnících. Ti se stali od 1. 7. tohoto roku advokáty. Tuto změnu by bylo potřeba v rámci této novely zapracovat do ustanovení tohoto zákona a termín "komerční právník" vypustit.

Z tohoto důvodu si dovoluji vznést tyto dva pozměňovací návrhy, a to v § 11 odst. 2 za slovy "advokát" vypustit slova "komerční právník" a za ně doplnit legislativní zkratku, se kterou se dále pracuje, "daňový poradce".

V témže §, ale v odst. 3 vypustit slova "nebo komerční právník" a před slovo "advokát" naopak doplnit slovo "nebo".

Děkuji.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Langrovi. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do podrobné rozpravy, ve které se předkládají pozměňovací návrhy. Jelikož tomu tak není, podrobnou rozpravu končím. Táži se pana místopředsedy vlády Ivana Kočárníka, zda si přeje přednést závěrečné slovo. Netrvá na tom. Táži se pana zpravodaje poslance Wagnera. Rovněž netrvá na závěrečném slově.

V tomto případě konstatuji, že nebyl přednesen návrh na vrácení ani na zamítnutí. Končím proto druhé čtení předloženého vládního návrhu zákona.

Nyní mně dovolte, abych přešel k dalšímu bodu, což je podle námi schváleného programu sněmovní tisk 61, tedy

6.

Vládní návrh zákona o daních z příjmů

Předložený vládní návrh uvede z pověření vlády ve druhém čtení pan ministr financí Ivan Kočárník, kterého prosím, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády ČR Ivan Kočárník: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení hosté.

Návrh novely zákona o daních z příjmů byl rovněž podrobně zdůvodňován před prvním čtením. Pouze bych zopakoval, že tento návrh vychází z prostoru pro snížení daňové kvóty vymezené návrhem rozpočtu na rok 1997. Novela primárné sleduje cíl, aby se oproti roku 1996 u většiny poplatníků daně z příjmů fyzických osob nezvýšilo v důsledku inflace daňové zatížení reálných příjmů. Proto byla navržena valorizace odpočitatelných položek a rozšíření daňových pásem, které je koncipováno i v souladu s principem adresnosti sociálních dávek.

Pokud jde o usnesení rozpočtového výboru, které je k této novele zákona připojeno, a připomínky rozpočtového výboru, které doporučuje Poslanecké sněmovně, chtěl bych vyjádřit s těmito připomínkami souhlas, nicméně mám jeden problém, který je ve zpravodajské zprávě a v usnesení rozpočtového výboru. Problém se týká návrhu pana poslance Tlustého na zavedení připočitatelných položek základu daně. o které by byl povinen poplatník, který má nesplacené závazky po lhůtě splatnosti zvýšit daňový základ a tím i daň.

Rozumím velmi dobře tomu, co tento návrh sleduje, a sice to, aby ty subjekty, které řádně neplatí v řádných lhůtách, nemohly si výdaje spojené s neplacením, nebo ty, které nezaplatily, zahrnovat jako daňově odpočitatelné položky, nicméně ten návrh má celou řadu problémových míst a mohl by i tvrdě dopadnout na ty plátce, kteří mají většinu, řekněme pohledávek, a přitom mají ve vztahu k těm pohledávkám i jistý mírný závazek. Dávám proto sněmovně na zvážení, aby tento návrh při závěrečném hlasování byl velmi bedlivě zvážen. To je vše, pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Děkuji za pozornost.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji pane ministře, tento vládní návrh zákona jsme v prvním čtení přikázali rozpočtovému výboru. Rozpočtový výbor přijal usnesení, které jsme obdrželi jako sněmovní tisk 61/1 a zpravodajem určil pana poslance Roberta Koláře. Prosím proto pana zpravodaje, aby se ujal slova.

Poslanec Robert Kolář: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, rozpočtový výbor projednal vládní předlohu návrhu novely zákona o daních z příjmů a přijal usnesení č. 77 ze dne 3. prosince 1996.

Rozpočtový výbor rozšířil vládní předlohu o celou řadu dalších opatření, která, podle mého názoru, spíše spadají do kategorie technických, technickolegislativních a zpřesňujících. Jediný, řekněme, problémový bod, který stojí za diskusi, je ten, který tu naznačil pan ministr Kočárník v závěru, a já věřím, že ten asi bude předmětem hlavní diskuse.

Jinak si myslím, že to, co rozpočtový výbor projednal, je jednak ve prospěch poplatníků, a nebo je ve prospěch jednoznačného výkladu zákona. Děkuji.

Předseda PSP Miloš Zeman: Takže děkuji panu poslanci Kolářovi a nyní otevírám obecnou rozpravu k tomuto návrhu zákona.

Mám tu sice dvě písemné přihlášky do podrobné rozpravy, ale žádnou do obecné, proto se táži, zda jsou ústní přihlášky do obecné rozpravy k tomuto návrhu zákona. Jelikož tomu tak není, tak obecnou rozpravu uzavírám a otevírám rozpravu podrobnou, do níž se jako první přihlásil pan poslanec Pavel Šafařík, připraví se pan poslanec Petr Vrzáň.

Poslanec Pavel Šafařík: Pane předsedající, páni ministři, dámy a pánové, dovoluji si předložit pár drobných upřesňujících pozměňovacích návrhů.

Navrhuji v § 10, odst. 3 a) číslici 6000 nahradit číslicí 10 000, v § 38 g), odst. 1 číslici 6 000 nahradit číslicí 10 000 a v § 38 g), odst. 2 číslici 2 000 nahradit číslicí 4 000.

Nyní krátké zdůvodnění. číselné mantinely, které jsou v paragrafech, platí od vzniku daňové soustavy v roce 1993 a v uplynulých letech nebyly patřičně upravovány. Domnívám se, že je nutné zreálnit tyto parametry a přizpůsobit je příjmovým poměrům předpokládaným v roce 1997, i zohlednit uplynulé roky, a to i vzhledem k postupnému růstu průměrných mezd v příštím roce.

Přijetím těchto návrhů dojde na finančních úřadech k úspoře prací s daňovými přiznáními, při nichž je relativně vysoká pracnost a velmi zanedbatelný daňový efekt. Je to trochu i příspěvek naší protibyrokratické komisi. Spotřebuje se mnoho papíru, práce a užitek není úměrný vynaloženým nákladům. Tím by se finančním úřadům uvolnily ruce pro zpracování a kontrolu jiných příjmových skupin a jiných daňových poplatníků. Dojde zároveň k pozitivnímu signálu vůči těm vrstvám obyvatelstva, které si své nižší příjmy zlepšují příležitostnými příjmy ze zahrádek, sadů, drobných prodejů apod.

Přiznávám, že dojde k určitému snížení daňových příjmů, které jsou však fiskálně, dle mého názoru, nevýznamné.

Vyměřená daň z příjmu v tomto daňovém pásmu je velmi nízká, pokud není vůbec nulová. Pokud nebudou tyto limity přizpůsobeny cenovému a mzdovému vývoji, stane se skutečností, že občané je nebudou respektovat, protože stanovené limity neodpovídají sociální situaci.

Dále navrhuji v § 15, odst. 1 g) částku 7200 nahradit částkou 9600. Zvýšením této částky nad navrhovanou vládní úroveň napomůžeme těm studentům, kteří si chtějí alespoň část svých finančních potřeb během studia řešit v co největší míře sami. Děkuji za pozornost.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Šafaříkovi. Dále je do rozpravy přihlášen pan poslanec Petr Vrzáň, připraví se poté pan poslanec Michal Frankl. S technickou poznámkou pan poslanec Kolář.

Poslanec Robert Kolář: Vážené kolegyně, vážení kolegové, rád bych požádal všechny, kdo budou přednášet pozměňovací návrhy, aby je v písemné formě dali zpravodaji, vzhledem k tomu, že se jedná o složitou materii. Děkuji.

Předseda PSP Miloš Zeman: To je samozřejmě obecný princip, který platí u jakéhokoli zákona, tedy i u tohoto. Prosím tedy pana poslance Vrzáně.

Poslanec Petr Vrzáň: Vážený pane předsedo, vážení páni ministři. dámy a pánové, návrh novely zákona o daních z příjmů představuje jeden ze základních stavebních kamenů pro tvorbu příjmové části státního rozpočtu na rok 1997.

Cílem vládního návrhu této novely je nezvýšit v důsledku inflace daňové zatížení reálného příjmu. Materiál předpokládá snížení daňové kvóty vymezené návrhem rozpočtu na rok 1997.

Domnívám se však, že primárním cílem konstrukce novely tohoto daňového zákona by měla být snaha o vytvoření prostředí pro vyšší motivaci podnikatelských subjektů, o zvýšení efektivnosti jejich ekonomické činnosti, které by přineslo ekonomické oživení s následným dopadem na státní rozpočet v podobě zvýšení rozpočtových příjmů.

Takovýto cíl lze zajistit povyšováním nezdanitelných částek, vládní návrh však ve větší míře pouze kompenzuje inflační působení. Především jde o vhodné rozvrstvení jednotlivých sazeb daně připadajících na jednotlivá příjmová pásma.

Vládní návrh novely tohoto zákona nesplňuje z tohoto hlediska základní požadavek SPR-RSČ, tedy zvýhodnění a posílení drobných a středních podnikatelů.

Podávám tedy čtyři pozměňovací návrhy týkající se této problematiky.

Za prvé: § 16 zní následovně: "Daň ze základu daně sníženého o nezdanitelnou část základu daně podle § 15 a odpočitatelné položky od základu daně podle § 34 zaokrouhleného na celá sta korun dolů činí ze základu daně v daňovém pásmu 0 až 90 000 korun 13 %, v pásmu 90 000 - 165 000 korun se jedná o 11 700 korun plus 19 % ze základu přesahujícího 90 000 korun, v pásmu 165 000 - 240 000 korun se jedná o 25 950 korun daně plus 24 % ze základu přesahujícího 165 000 korun, v pásmu 240 000 - 720 000 korun se jedná o daň 43 950 korun plus 32 % ze základu přesahujícího 240 000 korun a v pásmu nejvyšším, tedy 720 000 korun a více jde o daň ve výši 159 150 korun plus 41 % ze základu přesahujícího 720 000 korun."

Druhým pozměňovacím návrhem je znění § 38 h) odst. 2.:

"Záloha ze zdanitelné mzdy zúčtované nebo vyplácené za kalendářní měsíc činí zdanitelná mzda v rozsahu 0 - 7500 korun opět 13 %, v pásmu 7500 - 13 750 korun jde o daň 975 korun plus 19 % ze zdanitelné mzdy přesahující 7 500 korun, v pásmu 13 750 - 20 000 korun se jedná o 2165 korun plus 24 % ze zdanitelné mzdy přesahující 13 750 korun, v pásmu 20 000 - 60 000 korun se jedná o daň ve výši 3665 korun plus 32 % ze zdanitelné mzdy přesahující 20 000 korun a konečně v nejvyšším pásmu, tedy 60 000 korun a více se jedná o 13 265 korun plus 41 % ze zdanitelné mzdy přesahující částku 60 000 korun."

Z hlediska péče o budoucnost národa je nutné zaměřit se rovněž na daňové zvýhodnění rodin s dětmi. Vládní návrh v této oblasti je rovněž nedostatečný, a proto jménem klubu SPR-RSČ navrhuji další následující dva návrhy.

Tedy za třetí: "Nezdanitelná částka na nezaopatřené dítě se zvyšuje z původní částky 13 200 korun o ...

Předseda PSP Miloš Zeman: Promiňte, pane poslanče. Prosím úpěnlivě pana ministra Vodičku, aby nerušil navrhovatele, který nemůže soustředěně poslouchat tyto pozměňovací návrhy. Pokračujte, pane poslanče.

Poslanec Petr Vrzáň: Vřelé díky, pane předsedo. Zopakuji třetí pozměňovací návrh: "Nezdanitelná částka na nezaopatřené dítě se zvyšuje z původní částky 13 200 korun o 3600 korun, tedy na výsledných 16 800 korun."

Za čtvrté: "Nezdanitelná částka na manželku, popř. na manžela bez vlastních příjmů nebo s nízkými vlastními příjmy se zvyšuje z původní částky 12 000 korun o 7200 korun, tedy na výsledných 19 200 korun."

Všechny pozměňovací návrhy jsem předal písemně zpravodaji. Děkuji za pozornost.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Vrzáňovi. Uděluji slovo panu poslanci Franklovi, připraví se pan poslanec Zdeněk Škromach.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP