Pátek 1. listopadu 1996

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Prokopovi, slovo má pan poslanec Holáň, připraví se pan poslanec Ransdorf. Pane poslanče Holáni, velmi se omlouvám, přehlédla jsem, že se přihlásil předseda klubu KSČM, který má podle jednacího řádu přednost.

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, budu jednou větou reagovat na pana kolegu Prokopa. Myslím, že těch 140 miliónů korun, které se vedou přes firmu Daewoo není ztraceno a jestli to nenavrhne nikdo jiný, tak já navrhnu přerušení projednávání tohoto bodu alespoň do prosince, protože ta šance tam určitá je. A ty signály tady od začátku října máme, že tady ta možnost existuje. Nemyslím si, že tuto šanci si můžeme dovolit propást.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan poslanec Holáň, připraví se pan poslanec Ransdorf.

Poslanec Vilém Holáň: Dámy a pánové, člověk vždycky přemýšlí, jestli má smysl diskutovat nebo polemizovat s takovými názory, které zde byly vysloveny. Ale když potkávám lidi a když se doslechnou něco o průběhu jednání ve sněmovně, říkají: "Vždyť my tam slyšíme vlastně jenom ten jeden hlas, ten extrémní hlas, vy ostatní se neozýváte." My se chováme samozřejmě spíš podle parlamentní technologie a soustředíme se na výsledek jednání, který je formulován hlasováním. Přesto si myslím, že někdy se něco poznamenat musí.

Obecně se ví, že uvalení embarga nebo nějakého potrestání země, jestliže třeba její režim podporuje terorismus, je vždycky těžká věc, vždycky na to někdo doplatí, vždycky to v sobě skrývá problémy, protože se neví přesně, jak dopadne skutečně embargo na tuto zemi. Může se také stát, že ji třeba izoluje a že problémy s tím jsou.

Na druhé straně je třeba říci, že musíme vidět, kde stojíme. Prostě my tím vyjadřujeme symbolicky i za cenu jakési oběti, že nesouhlasíme, že jasně nesouhlasíme s terorismem. Je velmi falešné ztotožňovat potrestání režimu s potrestáním země nebo lidu. Přece nikdo z nás není proti arabskému lidu, nikdo z nás není přece proti Libyjčanům.

Jestliže se zde argumentuje penězi, že ztratíme nějaké peníze, zdá se mi to být velmi jidášské. Ke zdůvodnění toho, co jsem říkal, použiji historické zkušenosti. Kdyby se v roce 1938 nebo v době kolem roku 1938 více států postavilo proti tehdejšímu fašismu a tehdy ten fašismus ztotožnilo s Německem a bylo tehdy proti Německu a vyjádřilo to takto jasně, tak možná, že by utrpení tohoto světa bylo daleko menší. Ale tehdy příliš mnoho států vyjádřilo smířlivost vůči tehdejšímu režimu a důsledky vlastně se řeší až dodnes. Děkuji za pozornost.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Holáňovi. Slovo má pan poslanec Miroslav Ransdorf.

Poslanec Miloslav Ransdorf: Myslím, že kdo mě chtěl poslouchat, tak porozuměl tomu, co mám na mysli. Troufám si tvrdit, že přičítat mi sympatie k režimu plukovníka Kádáfího je neomalenost. Řekl jsem, že tyto sympatie nemám a troufám si tvrdit, že o povaze této společnosti, tamnějšího plukovnického systému, politického uspořádání, vím poněkud více, než kolega Prokop. Přesto ale se domnívám, že bychom měli vážit svá slova, zejména na této půdě a jestliže vyzývá kolega Prokop k sankcím vůči zemím, ve kterých se porušují lidská práva a ve kterých se objevují prvky terorismu tak by stejně tak mohl z této půdy požadovat sankce vůči řadě zemí, které jsou přáteli zemí Evropské unie a Spojených států, přestože tam dochází i ke kritice těchto zemí. Uvedu jeden příklad.

Na "černé listině" zemí, které porušují lidská práva a konají nepochybně teroristické činy, se objevuje Indonésie. Indonésie, která je obviněna i ze zločinu genocidy vůči lidu Východního Timuru, země, kde došlo k jednomu z nejhorších masakrů po druhé světové válce, kde jsou flagrantním způsobem porušována práva odborářů, a přesto naše země, která - jak říká kolega Prokop - se ve své zahraniční politice řídí morálními principy, naše země adresovala prezidentu této republiky pozvání k návštěvě našeho státu.

Mohl bych uvádět i jiné příklady, kde morální fráze a skutečné činy se dostávají do příkrého rozporu. Prosím vás tedy, jestliže vystupujeme na této půdě, držme se faktů a nevypouštějme ze svých úst moralizující floskule. Myslím, že to této zemi prospěje.

Pokud by kolega Prokop chtěl vědět, jak vypadá praxe a jak vypadá doktrína v oblasti dodržování lidských práv, v jakém stavu jsou tedy doktríny a skutečné politické zájmy, nechť si přečte knihu Noama Chomskyho o "Odstrašující demokracii", a nebo knihu "Rok 501 - dobývání pokračuje". Dokladů o tom, jak vypadá reálná politika v dnešním světě, tam najde dost. (Potlesk.)

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji a ke slovu se přihlásil pan poslanec Prokop.

Poslanec Michal Prokop: Děkuji paní předsedající. Velmi děkuji panu kolegovi Ransdorfovi, jehož encyklopedických znalostí si velmi vážím, nicméně v této chvíli projednáváme - rád bych upozornil vaším prostřednictvím, paní předsedající, pana kolegu Ransdorfa - návrh předlohy, která se týká Libye. Já bezpochyby budu zastávat stejná hlediska, jako jsem zastával před chvílí, pokud pan kolega Ransdorf či kdokoliv jiný z této sněmovny navrhne podobné kroky vůči státům, o kterých on je přesvědčen, že jsou také zdrojem mezinárodního terorismu.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji, hlásí se pan poslanec Ransdorf.

Poslanec Miloslav Ransdorf: Není třeba chodit daleko. Koalice deklarovala svůj úmysl vstoupit do Severoatlantického paktu. Nechť se rozhlédne po zemích tohoto společenství a najde tam zemi, v níž lidé trpí mnohaletými žaláři za vyjadřování svých politických názorů, zemi, ve které zmizelo před několika lety více než 70 novinářů, zemi, kde bylo zničeno více než 1500 vesnic na přímý rozkaz předsedkyně vlády, která vydala tajný rozkaz na likvidaci kurdských vesnic. Tato země se jmenuje Turecko. Máte o čem přemýšlet.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Hlásí se pan poslanec Sládek, poté pan poslanec Filip. Oba jsou předsedy klubů, takže vystoupí v tom pořadí, jak se přihlásili.

Poslanec Miroslav Sládek: Paní předsedající, dámy a pánové, jsem si vědom toho, že jakmile kdokoliv má odlišný názor, tak si okamžitě vyslouží nějakou nálepku. Přes toto nebezpečí, přesto, že jsem si toho vědom, cítím se povinen tady se podělit s vámi nebo zprostředkovaně s veřejností o některé názory na tuto projednávanou věc.

Ono konec konců ve svém důsledku zde snad úplně tak nejde ani o Libyi nebo arabský svět, ale jde zde o to, zda jsme suverénním státem, se svojí suverénní zahraniční politikou a zda dokážeme měřit všem stejným metrem a zda dokážeme vést takovou politiku, za kterou bychom se nemuseli někdy v budoucnu stydět a dokonce omlouvat.

Dámy a pánové, drtivá většina, takřka všichni - příklad: sudetští Němci byli v Henleinově Sudetoněmecké straně a rozbíjeli Československou republiku. Přesto jsou v této sněmovně mnozí, kteří by rozlišovali není sudetský Němec jako sudetský Němec, ačkoliv - znovu podotýkám - takřka 100 % z nich mělo legitimaci Henleinovy strany. Ale na druhé straně klidně by tady mnozí zvedli ruku pro to, aby kolektivně potrestali jeden národ. Nebudeme si přece zastírat to, že ve svém důsledku každé embargo, každá sankce postihne jenom tu nejchudší většinu. Pochybuji o tom, že by Muhamar Kaddáfí nějak strádal na svém pohodlí nebo že by to nějak omezilo jeho akční rádius, případně harém.

Dámy a pánové, bylo tady zmíněno několik zemí, několik lidí, několik představitelů těchto zemí. Podívejte se, byl zde zmíněn předseda palestinské samosprávy pan Jásir Arafat. Je pravda, že byl celosvětově označován za teroristu, pronásledován coby terorista. Šla léta, pan Jásir Arafat řekněme zmoudřel nebo zestárnul a stal se nositelem Nobelovy ceny. Plukovník Kaddáfí je relativně ještě mladý na politiku. Nechme mu čas, dejme mu takových 15-20 let, aby zmoudřel. Možná, že i plukovník Kaddáfí se v tomto světě dočká Nobelovy ceny míru, zvláště tehdy, až arabské komunity ve vyspělých nebo nejprůmyslovějších a nejvlivnějších zemích dosáhnou takové pozice, že si tuto cenu dokonce dokáží bez problémů zajistit nebo vynutit.

Dámy a pánové, jedná se zde o podivnou demonstraci síly jedné malé zemičky vůči jiné malé zemi. Když se to tak vezme, počtem obyvatel je Libye dokonce menší než naše malá rodná zem. Tam se demonstruje samozřejmě síla, ale proč zde nikdo nedemonstruje sílu vůči Číně, když čínské vedení nechá klidně tanky rozjezdit na Náměstí nebeského míru stovky studentů? Za 4 hodiny čínský soud vynese jedenáctiletý trest vězení za vlastizradu - nebo jak to nazvali - a nikdo se ani o tom nezmíní. A vyhlašovatelé sankcí všeho možného druhu mlčí. Spojené státy vesele obchodují a prezident Spojených států používá Čínu jako jeden ze svých volebních argumentů.

Dámy a pánové, proč taková přísnost, když stanovisko Spojených národů bylo neúčinné v souvislosti s vražděním v Jugoslávii? Podívejte se na velký humbuk, který spustily mezinárodní organizace v souvislosti s vražděním Čečenců. Jelikož je ale vraždili Rusové, přešlo se to jaksi shovívavým pousmáním. Proč neuvalí OSN sankce na Rusko - konec konců dědice totalitárního komunistického režimu - za vraždění v Čečensku?

Dámy a pánové, jedná se mi o to, zda skutečně budeme suverénním státem, nebo zda budeme vždy jenom plnit pokyny svého vedení, ať už je v Moskvě, Berlíně nebo ve Washingtonu. Jedná se mi také o to, zda budeme dokonce papežštější nežli papež. Znovu připomínám, že není tak dávno doba, kdy v naší zemi bylo víc rudých hvězd na náměstích než na Rudém náměstí u Mauzolea Vladimíra Iljiče Lenina. A opět se hlásíme k tomu a nebo konec konců se vrháme i do věci, po které nám svým způsobem nic není, jenom proto, abychom se zavděčili svému novému mezinárodnímu vedení.

Dámy a pánové, každá sankce, každé embargo má svůj ekonomický rozměr. Je příznačné, že právě ekonomicky nejmocnější státy, které prosazují vyhlášení embarga atd., nikdy toto embargo nedodržely.

Dámy a pánové, jelikož bych byl rád, abychom se věnovali především našim problémům, myslím si, že jich máme požehnaně, kdyby se stejnou vehemencí vystupovala vláda České republiky vůči nehorázným požadavkům sudetoněmeckého Landsmanschaftu, kdyby se ohrazovala vůči nehoráznému vystupování zástupců SRN, kdy např. prezident Spolkové republiky Německo pan Herzog prohlásil, cituji: Nebudeme měnit (rozuměj Německo) výsledky druhé světové války ve vztahu k Polsku a Rusku. Ubezpečoval sousední státy, že zůstanou na pokoji, pokud vydají jako tradičně Sudety a trosky Československé republiky.

Dámy a pánové, já si myslím, že jediným možným potvrzením suverenity České republiky by bylo odmítnout tento návrh. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Slovo má pan poslanec Filip.

Poslanec Vojtěch Filip: Vážená paní předsedající, paní a pánové, nepříliš souhlasím s tím, co zde bylo řečeno, a přesto v tuto chvíli definitivně vznáším procedurální návrh - podle § 63 odst. 1 písm. a) jednacího řádu této Poslanecké sněmovny - a to na odročení projednávání tohoto bodu nejméně do doby, než vláda předloží výsledek nebo zprávu o možnosti uvolnění státního dluhu, který byl převeden z Libye na jihokorejskou firmu Daewoo. Děkuji.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Táži se pana poslance, zda souhlasí s tím, aby ti, kteří jsou přihlášeni do rozpravy, ještě vystoupili před tím, než se bude hlasovat o jeho procedurálním návrhu.

Poslanec Vojtěch Filip: Paní předsedkyně, já bych trval na tom, aby se hlasovalo ihned. Nemyslím si, že v této rozpravě, která se vede úplně jiným směrem než k předloženému návrhu zákona, ještě může zaznít něco, co by tuto sněmovnu obohatilo.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Dobře, vyhovím vám, pane poslanče, ale prosím, abyste zůstal u mikrofonu, protože váš návrh usnesení byl poměrně dlouhý, takže mě budete možná trochu upřesnit. Dám nyní tedy bez rozpravy hlasovat v hlasování pořadové číslo 47, kdo je pro to, aby projednávání tohoto návrhu zákona bylo odročeno nejméně do doby, než vláda předloží zprávu o stavu státního dluhu. Dále jsem bohužel už nezachytila.

Poslanec Vojtěch Filip: Vůči Libyi, zejména té části, která byla převedena na jihokorejskou firmu Daewoo.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Všichni jste slyšeli návrh usnesení pana poslance Filipa. Mezi tím jsem vás všechny odhlásila. Prosím vás o novou registraci a současně oznamuji, že pan poslanec a ministr Kalvoda má dnes náhradní kartu č. 33.

Paní poslankyně, páni poslanci, zaregistrujte se prosím svými magnetickými kartami a budeme hlasovat o procedurálním návrhu pana poslance Filipa, které jsem právě zahájila.

Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 47 z přítomných 162 bylo pro 70, proti 78.

Tento návrh nebyl přijat.

V tuto chvíli dávám slovo dalšímu přihlášenému do rozpravy, a to je pan poslanec Mašek.

Poslanec Ivan Mašek: Vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové, nezbývá mi než po projevu, zejména pana poslance Krejsy a pana poslance Sládka, také vystoupit.

Domnívám se, že to, co je nám zde předváděno, je vedeno jakousi zvláštní zvrácenou logikou. Pánové zde hovoří o tom, že jsou také ještě jiné země, které nepostupují demokraticky ke svým občanům nebo nezachovávají např. lidská práva. Z toho vyvozují, že se nemáme účastnit sankcí vůči jednomu takovému režimu, vůči Libyi. Jednak lžou v tom, že v této sněmovně nikdy nikdo nemluvil třeba o takových věcech, které se děly na území bývalé Federativní republiky Jugoslávie, lžou o tom, že tam nebyly uplatňovány např. žádné sankce. Na druhé straně mají možnost, a já vřele podpořím pana poslance Sládka, jestliže navrhne, aby tato sněmovna projednávala nedodržování lidských práv v lidové republice Čína, ale on to nikdy neudělal. On prostě postupuje podle zvrácené logiky, která říká, protože nechytím všechny zloděje, tak nebudu stíhat ani toho, kterého jsem chytil.

Domnívám se, že ve skutečnosti jde o něco jiného. Jde o to, že jak pánové z KSČM, tak pánové ze SPR-RSČ ukazují, kdo jsou jejich zahraniční přátelé, jaké režimy jsou jim milé, jaké režimy oni podporují. To je důležité pro občany této země, to je důležité pro nás, poslance ostatních stran v této sněmovně vědět. Patří-li k takovým lidem Muamar Kaddáfí, je celkem jasné, jak by se asi tito lidé chovali, kdyby se oni dostali k moci v České republice. Pan poslanec Krejsa zde arabsky vykřikoval, coby muezzín, že Alláh je veliký a Mohamed je jeho prorok. Já si myslím, že je to jinak. Pan poslanec Krejsa si myslí, že Kaddáfí je veliký a že Krejsa je jeho prorok.

Děkuji vám za pozornost.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Maškovi. Protože nevidím nikoho dalšího, kdo by se hlásil do rozpravy, uzavírám rozpravu.

Paní poslankyně, páni poslanci, dostala jsem zprávu, že je připraveno druhé kolo volby. Navrhovala bych proto, abychom nyní po uzavření rozpravy, přerušili na 15 minut projednávání tohoto bodu, vykonali druhé kolo voleb a poté vyslechli závěrečné zprávy k tomuto bodu a o tomto bodu hlasovali.

Vážené paní poslankyně, páni poslanci, přerušuji jednání tohoto bodu. Ještě než vyhlásím 15minutovou přestávku na konání voleb, přihlásil se ke slovu předseda sněmovny.

Předseda PSP Miloš Zeman: Vážené kolegyně poslankyně, vážení kolegové poslanci, to, co chci nyní říci, jsem chtěl původně říci až na závěr našeho zasedání, ale protože posledním bodem bude druhé kolo voleb a obávám se, že nás tady bude málo, dovolte mi, abych to řekl nyní.

Chtěl bych popřát a doufám, že i jménem vás všech, místopředsedkyni tohoto parlamentu, která je dnes na posledním plenárním zasedání v tomto roce, hodně šťastných chvil a to, aby se v příštím roce mezi nás opět vrátila. (Potlesk.)

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: S faktickou poznámkou, pane poslanče? Pokud je to faktická poznámka, dávám vám slovo, jinak v tuto chvíli nemohu, protože jeden bod je přerušen a v tuto chvíli vyhlašuji přestávku do 11.30 hodin na konání druhého kola voleb.

(Schůze přerušena v 11.16 hodin.)

(Schůze opět zahájena v 11.30 hodin.)

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Paní poslankyně, páni poslanci, prosím, abyste se dostavili do sněmovny, protože právě v tuto chvíli bychom měli pokračovat v projednávání přerušeného bodu. Současně bych prosila službu, aby upozornila pana ministra zahraničních věcí a pana zpravodaje, aby se dostavili do sněmovny k přednesení svých závěrečných řečí.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, budeme pokračovat v projednání přerušeného bodu vládní návrh zákona o opatřeních ve vztahu k Libyi.

V průběhu přestávky na druhé kolo voleb jsem vás všechny odhlásila, takže prosím, abyste se znovu přihlásili svými magnetickými kartami. Rozprava byla před přerušením uzavřena, a proto nyní dávám slovo panu ministrovi zahraničních věcí Josefovi Zieleniecovi, aby se jako předkladatel ujal závěrečného slova.

Současně prosím všechny paní poslankyně a pány poslance o klid ve sněmovně a aby všichni, kdo do sněmovny přicházejí, tak činili potichu.

Místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí ČR Josef Zieleniec: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, vyslechli jsme diskusi o vládním návrhu zákona o opatřeních ve vztahu k Libyi. Diskusi lze označit mnoha přívlastky - místy byla nevěcná, místy byla iracionální. To jsou věci, kterým lze porozumět. Ale mám pocit, že nelze mlčet, pokud jde o rasistický charakter některých vystoupení. Jsou nemístná a myslím, že nepatří na půdu našeho parlamentu.

Pokud jde o problém sám, návrh tohoto zákona vychází z usnesení Rady bezpečnosti, tedy mezinárodního orgánu - orgánu, který reprezentuje celou mezinárodní komunitu. Rada bezpečnosti tato opatření schválila jako kolektivní donucovací opatření především proto, že mezinárodní terorismus - a o to jde v této rezoluci - je nebezpečím, které se týká nás všech a je nesmírně důležité, abychom byli solidární s mezinárodním společenstvím v této velmi vážné otázce, v tomto problému, který sužuje celý svět.

Chtěl bych připomenout, že rezoluce Rady bezpečnosti jsou obligatorní podle Charty Organizace Spojených národů a je povinností každého státu zajistit jejich plnění. Pro Českou republiku je samozřejmé, že se přihlásí k této svojí povinnosti, a proto vás žádám, abyste předložený návrh zákona schválili.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu ministrovi zahraničních věcí Josefu Zieleniecovi a prosím, aby se ujal slova zpravodaj pan poslanec Payne.

Poslanec Jiří Payne: Děkuji, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, bezesporu Česká republika chce zakládat svůj politický systém na občanském principu. Chceme budovat občanský stát, občanskou společnost, a proto neseme odpovědnost za všechny projevy, které směřují proti těmto základním principům, které chceme stavět v naší zemi.

Proto si myslím, že je důležité, abychom odmítli černobílé vidění, podle kterého návrhy jsou buďto prosionistické nebo protiarabské apod. Tak tomu není, v tomto případě se jedná o návrh, který se potýká s významným problémem mezinárodního terorismu. Jedná se dokonce o státem podporovaný terorismus. To je zvláštní politická kategorie.

V tomto návrhu ani v usnesení Rady bezpečnosti se neříká, že došlo k tomuto případu, ale mezinárodní komunita v souladu s pravidly OSN požaduje, aby bylo možno vyšetřit tuto záležitost. Pravidla slušného chování mezi státy směřují k tomu, že každý stát by se měl chovat transparentně, měl by umožnit svým sousedům a ostatním státům, aby bylo prozkoumáno, zda se nepodílí na věcech, které jsou mezinárodně považovány za zavrženíhodné. V tom je podstata tohoto návrhu a podstata opatření, které Rada bezpečnosti přijala.

Myslím si, že vkládat do tohoto návrhu nějaké černobílé vidění, že jde o to postihovat arabský lid - už to slovo lid má zvláštní náboj v sobě - že je to nemístné, protože česká diplomacie jasně dává najevo, že nevychází z těchto principů, které zde zazněly v rozpravě. Chtěl bych připomenout, že s celou řadou arabských států, dokonce s drtivou většinou arabských států máme velmi pozitivní vztahy jak ekonomické, tak politické, i obchodní. Podezírat naši zahraniční politiku z rasismu je nemístné.

Naopak bych chtěl přivítat, že v rozpravě zazněly hlasy, které podobným způsobem pozitivně hodnotí tento krok vlády.

V rozpravě zaznělo několik návrhů. Ve svém úvodním slově jsem navrhnul přikázat tento tisk zahraničnímu výboru. Zároveň zaznělo několik návrhů na zamítnutí této vládní předlohy a zazněl opakovaně návrh na odložení projednávání tohoto bodu. Jednou to bylo uvedeno jako procedurální návrh, o kterém jsme už hlasovali, ale pan poslanec Filip to navrhl předtím ještě jednou jako návrh obyčejný, o kterém se dosud nehlasovalo. To znamená, že zůstává po mém soudu ještě stále na pořadu našeho jednání.

Pak byl navržen text zvláštního usnesení, který začíná slovy "V zájmu dobrých vztahů", a toto usnesení po mém soudu má takovou povahu, že o něm nemůžeme hlasovat, protože v prvém čtení máme pouze tři možnosti - buďto návrh přikázat výboru, nebo jej zamítnout, nebo jej vrátit vládě k přepracování. Připadá v úvahu také přerušení jednání. Ale text jakéhokoliv jiného usnesení nespadá do možností, které máme v rámci prvého čtení, a proto předem avizuji, že o této věci nebudeme hlasovat.

Z hlediska logiky a z hlediska našeho jednacího řádu bychom v první řadě měli hlasovat o odročení jednání, o přerušení jednání.

Za druhé bychom měli hlasovat o odmítnutí zákona.

A na závěr budeme hlasovat o prvním návrhu, tj. přikázání zahraničnímu výboru.

Já sám bych se chtěl přihlásit k té první variantě, protože zahraniční výbor je právě ta platforma, na které by měla proběhnout odborná diskuse, která zváží všechny zahraničně politické aspekty tohoto problému a seznámí s nimi potom sněmovnu. Děkuji.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Paynovi, který vystoupil jako zpravodaj. Hlásí se předseda poslaneckého klubu KSČM.

Poslanec Vojtěch Filip: Paní předsedající, odročení požaduji pouze do příští schůze, abych to upřesnil. To je podle jednacího řádu. Důvodem je skutečně můj požadavek, abych viděl do smlouvy o postoupení pohledávky na firmu Daewoo, abych to nemusel interpelovat v rámci čtených nebo ústních interpelací.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Ještě dříve, než dám hlasovat o návrzích tak, jak byly předloženy, prosím všechny paní poslankyně a pány poslance, aby posečkali asi jednu minutu, protože členové volební komise mě požádali, aby měli možnost zúčastnit se tohoto hlasování a já jsem již požádala službu, aby jim oznámila, že hlasování bude probíhat. Takže během několika sekund by se měli dostavit do sněmovny.

V tuto chvíli vás všechny ohlašuji a prosím, abyste se nově zaregistrovali.

Děkuji. Vidím, že v tuto chvíli se členové volební komise dostavili do sněmovny, takže prosím pana poslance Payna, aby předkládal jednotlivé návrhy.

Poslanec Jiří Payne: První návrh, o kterém budeme hlasovat, je návrh pana poslance Filipa, který navrhuje odročit jednání o tomto sněmovním tisku až do té doby, než bude podána zpráva o deblokaci našich pohledávek. Přesná formulace je do prosincové schůze, do příští schůze sněmovny.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji, takže dávám hlasovat o opraveném návrhu usnesení na odročení tohoto bodu.

Zahajuji hlasování, pořadové č. 48.

Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování, pořadové č. 48, z přítomných 179 bylo pro 74, proti 91. Tento návrh nebyl přijat.

Poslanec Jiří Payne: Druhý návrh, který zazněl v rozpravě, byl návrh pana poslance Sládka a dalších, který navrhoval zamítnout tento návrh v prvním čtení.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Dávám tedy hlasovat o tomto návrhu.

Bude to hlasování, pořadové č. 49. Zahajuji hlasování. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu? Konstatuji, že v hlasování, pořadové č. 49, z přítomných 181 bylo pro 45 poslanců, proti 115. Tento návrh nebyl přijat.

Poslanec Jiří Payne: Poslední návrh, o kterém můžeme hlasovat, byl návrh, podle kterého by byl sněmovní tisk přikázán zahraničnímu výboru k projednání.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Budeme tedy hlasovat o přikázání tohoto vládního návrhu zákona v hlasování, pořadové č. 50, které právě zahajuji.

Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování, pořadové č. 50, z přítomných 183 poslanců se pro vyslovilo 131, proti 30. Tento návrh usnesení byl přijat.

Dámy a pánové, tím jsme se vyrovnali s bodem 25, kterým je vládní návrh zákona o opatřeních ve vztahu k Libyi v prvním čtení. Nyní bych dala ráda slovo panu poslanci Bělehrádkovi, který se přihlásil s prohlášením podle článku 25 Ústavy České republiky. Máte slovo, pane poslanče.

Poslanec Stanislav Bělehrádek: Vážená paní předsedající, vážený pane předsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, dnešním dnem vyšla sbírka zákonů a tím nabývá platnosti rozhodnutí Poslanecké sněmovny, kterým se ruší Ministerstvo pro hospodářskou soutěž a vzniká Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Na návrh vlády České republiky pan prezident České republiky jmenuje předsedu tohoto úřadu. Vláda České republiky navrhuje prezidentu České republiky, abych se předsedou tohoto úřadu stal já. Chtěl bych poděkovat vládě za důvěru, v mou osobu. Po tomto rozhodnutí jsem zvažoval své možnosti, jak dobře vykonávat všechny funkce, které mi budou svěřeny. Jednak funkci předsedy Úřadu pro hospodářskou soutěž, dále funkci poslaneckou.

Jak víte, nejsem ministr, musím tedy pracovat ve výborech Poslanecké sněmovny a také jsem zvažoval i čas na překonání vzdálenosti, která dělí Brno od Prahy. Po zvážení těchto skutečností a mých možností jsem se v zájmu dobrého řízení Úřadu pro hospodářskou soutěž rozhodl, že se vzdávám svého poslaneckého mandátu.

Chtěl bych poděkovat za spolupráci všem členům hospodářského výboru, vám všem ostatním poslancům, chtěl bych vám popřát do dalšího časového období hodně úspěchů pro šíření dobrého jména České republiky a pro to, abyste plnili všechny věci ke spokojenosti občanů české republiky. Děkuji vám. (Potlesk)

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Bélehrádkovi a ke slovu se přihlásil pan místopředseda Poslanecké sněmovny Jan Kasal.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Paní místopředsedkyně, pane předsedo, dámy a pánové, pokud se ozývají názory, že bych se měl vzdát mandátu, tak hned zpočátku chci konstatovat, že nehodlám. Nebude to plejáda podobných vyjádření. Ale přihlásil jsem se o slovo pro to, že společně se Stanislavem Bělehrádkem a s řadou dalších poslanců jsme v této budově, v tomto sále už drahnou řadu let, byli kooptováni v únoru roku 1990. Vy, kteří jste zde byli, mi určitě dáte za pravdu, že ta doba nebyla lehká, tenkrát se ještě nevědělo, jak se bude Česká republika vyvíjet, kterým směrem půjdeme dál. Jsem rád, že mohu konstatovat, že ing. Bělehrádek vždy stál na té správné straně, že se svými postoji jak v parlamentu, tak jako vedoucí úřadu, posléze jako ministr zasloužil o to, že jsme i v této oblasti neztratili kontakt se světem, s Evropou.

Já bych, a paní místopředsedkyně, promiňte, že teď budu osobní a vědomě poruším jednací řád, směrem k panu Bělehrádkovi je to naposled v tomto volebním období. Chtěl bych Standovi Bělehrádkovi poděkovat za všechno, co v této sněmovně za více než 6 let odvedl, a popřát mu do další práce hodně zdaru.

Paní a pánové, děkuji vám za pozornost. (Potlesk)

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu místopředsedovi Kasalovi. Dámy a pánové, v tuto chvíli jsme vyčerpali téměř celý stanovený pořad 6. schůze Poslanecké sněmovny. To téměř znamená, že v tuto chvíli volební komise není hotova se sčítáním hlasů, to znamená, že ještě před tím než bude ukončena tato schůze, vyhlásím z tohoto místa výsledky 2. kola hlasování.

Dámy a pánové, vyhlašuji proto přestávku na 10 minut a všechny vás velice prosím, abyste se ve 12.00 dostavili do sněmovny k vyhlášení výsledků druhého kola voleb a skončení 6. schůze Poslanecké sněmovny.

(Schůze přerušena v 11.49 hodin.)

(Schůze opět zahájena ve 12.00 hodin.)

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, prosím v tuto chvíli předsedu volební komise pana poslance Roberta Koláře, aby nás seznámil s výsledkem druhého kola voleb.

17.

Návrh volební komise na volbu předsedy Vyšetřovací

komise Poslanecké sněmovny pro zjištění podmínek

privatizace a ekonomického fungování POLDI Kladno

16.

Návrh volební komise na volbu předsedy stálé komise

Poslanecké sněmovny pro kontrolu použití

operativní techniky Policie České republiky

Poslanec Robert Kolář: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil s výsledkem tajné volby při volbě předsedy vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny pro zjištění podmínek privatizace a ekonomického fungování Poldi Kladno. Jednalo se o druhé kolo třetí volby.

K volbě bylo vydáno 177 hlasovacích lístků, odevzdáno bylo 175 platných i neplatných hlasovacích lístků, dva hlasovací lístky nebyly vydány. Pro poslance Jana Černého bylo odevzdáno 91 hlasů, pro poslance Václava Exnera bylo odevzdáno 60 hlasů. Ve druhém kole byl zvolen poslanec Jan Černý. (Potlesk.)

Dále dovolte, abych vás seznámil s výsledkem tajného hlasování při volbě předsedy stálé komise Poslanecké sněmovny pro kontrolu používání operativní techniky Policie české republiky. Jednalo se o druhé kolo třetí volby.

K volbě bylo vydáno 177 hlasovacích lístků, odevzdáno bylo 175 platných i neplatných hlasovacích lístků, 2 hlasovací lístky nebyly odevzdány. Pro poslance Oldřicha Neheru bylo odevzdáno 26 hlasů, pro poslance Pavla Severu bylo odevzdáno 49 hlasů. Ve druhém kole nebyl nikdo zvolen a volba tím končí. Děkuji.

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Vážené poslankyně, vážení poslanci, tím jsme projednali stanovený pořad 6. schůze Poslanecké sněmovny, kterou tímto končím.

(Schůze skončena ve 12.04 hodin.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP