Předseda PSP Miloš Zeman: Hlásí se s faktickou poznámkou pan ministr školství. Uděluji mu slovo.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Ivan Pilip:Pane předsedo, dámy a pánové, jen bych upřesnil slovo zpravodajky, aby to nikoho neposunovalo v hlasování. Ona říkala zrušení komise pro vědecké hodnosti. Upozorňuji, že komise se ruší pouze jako ústřední orgán státní správy.
Poslankyně Anna Röschová: Ano, naprosto přesně tak to je
Předseda PSP Miloš Zeman: Po těchto výměnách názorů prosím zpravodajku, aby nám sdělila a), které návrhy jsou hlasovatelné a b), které lze sloučit, případné o kterých navrhuje hlasovat odděleně.
Poslankyně Anna Röschová: Domnívám se, že přednesením pozměňovacího návrhu vlastně jednoho pod bodem CH je logický důsledek to, co zde upřesnil pan poslanec Melčák. Lze hlasovat o celku najednou, podle mého názoru, a mohu říci k tomu stanovisko - pan premiér naprosto nesouhlasí, já rovněž ne z těch důvodů, které zde vlastně vysvětlil pan ministr.
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji. Takže zpravodajka navrhuje hlasovat najednou o bodech 1 - 4 písmene CH. To byl její návrh. Pochopil jsem vás dobře, paní poslankyně? Dobře. Zahajuji tedy hlasování k tomuto bodu.
Ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji.
Hlasování pořadové číslo 199: ze 194 přítomných 97 pro, 93 proti a protože nehlasovali 4, skončilo to remízou, takže návrh nebyl přijat. Od bodu CH přecházíme na závěr k bodu I.
Poslankyně Anna Röschová: Poslední pozměňovací návrh přednesl pan poslanec Grégr. Jeho pozměňovací návrh spočívá v tom, že mění název Ministerstva průmyslu a obchodu tím, že tam přidává "a živností". Podpořil vládní návrh v tomto směru a navrhoval i logické promítnutí do celého návrhu zákona, kde by se hovořilo o Ministerstvu průmyslu, obchodu, a - bude-li to přijato - živností.
Předseda PSP Miloš Zeman: Nyní jsem vám nerozuměl. Je tento návrh hlasovatelný? (Ano.) S faktickou poznámkou se hlásí pan ministr Dlouhý.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Vladimír Dlouhý: Pane předsedo, dámy a pánové, nechci zdržovat. Rozumím návrhu pana poslance Grégra a děkuji mu za něj. Byl by to návrat k historickému názvu tohoto ministerstva - já jsem mu to i říkal - v kladném smyslu. Teď jsem rychle učinil jeden telefonát a zeptal jsem se, co by to stálo, hlavičkové papíry, navštívenky, cedulky na budovách apod. První odhad byl čtvrt miliónu. Ponechme případnou změnu, až bude nový kompetenční zákon. Děkuji.
Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu ministru Dlouhému. Táži se předkladatele pana poslance Grégra, zda trvá na svém pozměňovacím návrhu. (Poslanec Grégr hovoří mimo mikrofon.) Myslím, že pan poslanec, jak jsem mu rozuměl, trvá na svém návrhu. Pochopil jsem vás dobře, pane poslance?
Poslanec Miroslav Grégr: Samozřejmě, že ano. Myslím, že to bude také zdůvodnění pro živnosti, protože Ministerstvo průmyslu a obchodu se o jejich záležitosti bude brát, což je vždycky podtext u živnostníků, že Ministerstvo průmyslu má zájem jen o velké věci. Na druhé straně myslím, že 250 tisíc, o kterých rovněž hovořil pan ministr - nechci se pana ministra dotknout, ale více než 250 tisíc je vynakládáno na věci kolikrát zbytečnější.
Předseda PSP Miloš Zeman: To přesahuje rámec vysvětlení stanoviska navrhovatele k jeho pozměňovacímu návrhu. Doufám, že jsem pochopil správné, že hlasujeme pouze o druhé části návrhu pana poslance Grégra, tzn. o rozšíření názvu ministerstva, protože první část byla už vyřešena v předchozím hlasování.
Poslankyně Anna Röschová: Ano. Samozřejmě.
Předseda PSP Miloš Zeman: Čili nehlasujeme o celém tomto návrhu, ale pouze o jeho druhé části. Prosím, aby to - pokud možno - bylo zřetelné.
Poslankyně Anna Röschová: Pro pořádek - hlasujeme pouze o tom, je v názvu Ministerstva průmyslu a obchodu by bylo doplněno "a živností".
Stanovisko je nesouhlasné. Pan premiér nesouhlasí, já také ne. Důvody byly uvedeny.
Předseda PSP Miloš Zeman: Dobře. Zahajuji tedy hlasování k tomuto návrhu pana poslance Grégra.
Kdo je pro tento návrh, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Děkuji. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji.
Hlasování pořadové číslo 200 skončilo zamítnutím návrhu, protože ze 191 přítomných bylo 78 pro, proti 91 a 22 nehlasovalo.
Předpokládám, že jsou tím vyčerpány všechny pozměňovací návrhy. Je to tak, paní poslankyně?
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedo, já rovněž předpokládám, že jsou vyčerpány všechny pozměňovací návrhy a doufám, že při všech drobnostech jsme nepřijali něco, co by byl problém. Myslím si, že můžeme hlasovat o celém návrhu jako o celku.
Předseda PSP Miloš Zeman: Dovolte mi, abych poděkoval vám jako zpravodajce a panu premiéru Klausovi jako navrhovateli. Vzhledem k tomu, že o všech pozměňovacích návrzích již bylo hlasováno, přistoupíme k hlasování o celém návrhu zákona, protože jsme ve 3. čtení. Přednesu vám návrh usnesení.
Poslanecká sněmovna schvaluje vládní návrh zákona, kterým se provádějí některá opatření v soustavě ústředních orgánů státní správy České republiky a kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, ve znění pozdějších předpisů, a mění a doplňuje zákon č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, podle sněmovního tisku 12, ve znění schválených pozměňovacích návrhů.
Zahajuji hlasování k tomuto usneseni.
Kdo je pro předložený návrh, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Děkuji. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji.
Hlasování pořadové číslo 201 skončilo tímto výsledkem: ze 194 přítomných bylo 145 pro, 40 proti, nehlasovalo 9. Návrh byl přijat.
Blahopřeji tedy autorům zákona, jeho předkladateli a samozřejmě i zpravodajce.
Kolegyně a kolegové, je 12.25 hodin. Domnívám se, že po práci, kterou jsme zde vykonali, si zasloužíme oběd. Je zde jiný návrh? Je zde návrh, abychom pokračovali v jednání. Prosím, premiér má slovo vždy, kdykoli o něj požádá, a nyní o něj požádal.
Předseda vlády ČR Václav Klaus: Vážená sněmovno, já bych požádal, kdybychom mohli ještě velmi rychle udělat další bod našeho programu, protože si myslím, že bude trvat jako diskuse o jedné maličkosti - je to otázka minut.
Předseda PSP Miloš Zeman: Myslím, že budeme tolerantní a že vyhovíme této žádosti. Má někdo zásadní námitky proti tomu, abychom pokračovali v našem jednání? Zásadní námitky nevidím. Budeme tedy pokračovat.
Přecházíme k bodu 73 našeho programu, což je
65.
Vládní návrh zákona o působnosti
Úřadu pro ochranu konkurence
Je to sněmovní tisk 13. Jedná se o 3. čtení. Zahajuji tedy třetí čtení tohoto vládního návrhu. Pozměňovací návrhy přednesené ve 2. čtení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 13/2.
Prosím, aby zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Stanislav Bělehrádek sledoval nejdříve rozpravu, pokud k tomu ve smyslu § 95 proběhne a kterou nyní otvírám. Navrhovatelem tohoto zákona je opět pan předseda Václav Klaus.
Ptám se tedy, jestli se někdo hlásí do rozpravy k tomuto návrhu zákona ve třetím čtení? Znovu upozorňuji, že ve třetím čtení mohou být v rozpravě pouze legislativní a gramatické chyby. Jelikož tomu tak není, rozpravu uzavírám a prosím zpravodaje pana poslance Bělehrádka, aby se ujal slova. Ostatní poslance pěkně prosím, aby zaujali svá místa a nerušili ani zpravodaje, ani své kolegy.
Poslanec Stanislav Bělehrádek: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, pozměňovací návrhy, které jsme všichni obdrželi, máme v tisku 13/2. Je celkem 6 pozměňovacích návrhů. Je nutné, abychom projednali tyto pozměňovací návrhy, protože jsme při předchozím hlasování zrušili Ministerstvo pro hospodářskou soutěž a nahradili je Úřadem pro hospodářskou soutěž.
Já bych navrhoval, abychom hlasovali nejdříve o pozměňovacích návrzích, které jsou v usnesení hospodářského výboru č. 19/1996. Jsou uvedeny pod písmenem A a bod č. 1 je věnován působnosti Úřadu pro hospodářskou soutěž. Chtěl bych tento bod ocitovat, protože při předchozím jednání došlo k výrazné změně, protože slovo "konkurence" bylo nahrazeno slovem "hospodářská soutěž". čili text bude znít: "Úřad pro ochranu hospodářské soutěže - dále jen Úřad - je ústředním orgánem státní správy pro podporu a ochranu hospodářské soutěže proti jejímu nedovolenému omezování.
Předkladatel doporučuje, já také doporučuji.
Předseda PSP Miloš Zeman: Vážení kolegové, předávám nyní řízení schůze prvnímu místopředsedovi Vlachovi, protože jsme se dověděli, že většina poslanců je proti polední přestávce. Nebudou-li hladoví příliš protestovat, budeme respektovat tento návrh.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu zpravodajovi. Můžeme přistoupit k hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích?
Poslanec Stanislav Bělehrádek: Pane předsedající, já jsem požádal o hlasování k bodu A písm. 1, které určuje působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Stanovisko?
Poslanec Stanislav Bělehrádek: Také jsem již říkal, že navrhovatel, pan premiér, doporučuje, já také.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Střídání za hry je důvodem, proč jsem nezaslechl stanoviska. Zahájil jsem příslušné hlasování.
Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Jedná se o hlasování č. 202. Kdo je proti? Děkuji.
Návrh byl schválen poměrem hlasů 165 pro, nikdo proti. Prosím další návrh.
Poslanec Stanislav Bělehrádek: Další hlasování by mělo být o bodu A 2, kde v § 2 vypouštíme písm. b), neboť hospodářský výbor zjistil, že toto písmeno je v textu navrhovaného zákona zcela nadbytečné. Navrhovatel zákona doporučuje, já také doporučuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ve 203. hlasování této schůze. Kdo je proti?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů 162 pro, nikdo proti.
Prosím o další návrh.
Poslanec Stanislav Bělehrádek: Další pozměňovací návrhy byly předneseny poslancem Zdeňkem Jičínským. V bodu 1 se jedná o změnu názvu tohoto zákona. Bude to odpovídat již přijatému kompetenčnímu zákonu, protože tam jsme také nahradili slovo "konkurence" slovy "hospodářská soutěž". Doporučujeme, aby tento návrh byl přijat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 204. Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen poměrem hlasů 163 pro, jeden proti.
Prosím o další návrh.
Poslanec Stanislav Bělehrádek: Nyní budeme hlasovat o bodu 2, který hovoří o § 1, i když jsme již o něm hlasovali. Zde je navržen jiný text než byl schválen. Domnívám se, že by bylo správné, kdyby bylo hlasováno o tomto novém textu. (Protestní hlasy v sále.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Já se domnívám a navrhovatel souhlasí, že návrh je nehlasovatelný. Můžeme přistoupit k dalšímu bodu.
Poslanec Stanislav Bělehrádek: Myslím si tedy, že není hlasovatelný ani další návrh, který byl přednesen pod č. 3. § 2 by měl znít "Sídlem úřadu je Brno". Nemá smysl hlasovat.
O dalším pozměňovacím návrhu, předneseném poslankyní Noveskou pod písmenem C bylo již hlasováno při přijímání a projednávání kompetenčního zákona, čili je zbytečné o tomto návrhu znovu hlasovat.
Prosím pana předsedajícího, aby nechal hlasovat o přijetí celého návrhu zákona tak, jak byl navržen vládou a jak byly schváleny jednotlivé pozměňovací návrhy.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Dávám hlasovat o návrhu usnesení, které zní:
Poslanecká sněmovna schvaluje vládní návrh zákona o působnosti Úřadu pro ochranu konkurence podle sněmovního tisku včetně schválených pozměňovacích návrhů.
Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č.205. Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen poměrem hlasů 162 pro, nikdo proti. Děkuji vám.
Děkuji panu premiérovi i panu zpravodajovi a konstatuji, že jsme projednali další bod. V tomto okamžiku se přihlásil o slovo pan ministr Výborný, kterého prosím, aby přistoupil k řečništi.
Ministr obrany ČR Miloslav Výborný: Pane předsedající, dámy a pánové, nechci vás příliš zdržovat, ale je to důležité. Včera jsme přijali usnesení, kterým Poslanecká sněmovna vyjádřila, že sleduje se znepokojením projevy xenofobie, rasismu a antisemitismu v naší společnosti a kterým sněmovna mimo jiné žádala ministra vnitra Jana Rumla a ministra spravedlnosti Jana Kalvodu o rozhodný postup jejich resortů proti všem, kteří v rozporu s Ústavou České republiky a Listinou základních práv a svobod a v rozporu se všemi demokratickými principy, ale i s lidskou slušností, šíří v naší společnosti rasovou nesnášenlivost a nenávist.
Současně Poslanecká sněmovna vyslovila svoji žádost na oba ministry, aby předložili zprávu o postupu státních orgánů při postihu trestných činů motivovaných rasismem a xenofobií a případně navrhli příslušná legislativní opatření.
Dámy a pánové, já jsem přesvědčen, že věcně ve svém obsahu je toto usnesení správné a důležité a říkal jsem to i včera večer. Paní a pánové, víte, že jsem zde včera večer řekl důležité ústavní důvody, pro které jsem hlasoval proti. Dnes chci říci, že si myslím, že bylo chybou, že jsem hlasoval proti. Jen hlupák setrvává na chybě a nepřizná si ji. Byla to chyba, jak jsem dnes poznal, hlavně z jednoho důvodu. Tím hlasováním jsem se zřejmě dotkl těch, jichž se tyto projevy - mně odporné - dotýkají. Dámy a pánové, tím však nechci říci, že se zříkám těch slov, která jsem uvedl včera večer ve sněmovně, kdy už vás tady bylo podstatně méně. Ano, já trvám na tom, že usnesení Poslanecké sněmovny je vážná věc a zejména v takto vážné věci že nemůže být formulováno bez rozmyslu, s chvatem a koneckonců protiústavně.
Dámy a pánové, já navrhuji, abychom krátkým usnesením bez velké debaty napravili chybu, kterou učinila sněmovna tím, že totiž žádala ministry, aby předkládali legislativní opatření. Navrhuji, abychom slova "oba ministry" nahradili slovem "vláda". Všechno tak bude v pořádku. Je to jedno hlasování a chybu napravíme tak, že celé naše usnesení bude mít smysl, že totiž opravdu půjde na kořen věci a tuto věc vyřeší v souladu s tím, co si všichni přejeme, rázně, ústavně a dobře. Děkuji vám, paní a pánové. (Potlesk)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Chápu návrh kolegy Výborného jako návrh na to, abychom se rozhodli hlasováním o tom, že vstoupíme zpět do bodu, který už jsme projednali. Jinak bychom museli zařazovat bod nový. Já navrhuji tento postup. Pak bychom museli otevřít rozpravu a tento návrh by musel zaznít a dále pokračovat tak, jak je to v souladu s jednacím řádem. Pan poslanec Krejsa se hlásí o slovo.
Poslanec Josef Krejsa: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já odpovím na předchozí vystoupení opět citátem z klasika: "Dacan se ztratí v armádě, ale ne ve vládě".
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy a pánové, já bych vás chtěl požádat, abychom o zbytek schůze i v příštích jednacích dnech respektovali zákon o jednacím řádu. Já jsem neměl umožnit panu kolegovi Krejsovi, aby vystoupil, protože neprobíhá rozprava k bodu a faktická poznámka je nepřípustná.
Nyní tedy na návrh pana kolegy Výborného dám hlasovat o tom, abychom se vrátili k projednávání výše zmíněného bodu. Podle výsledku hlasování se rozhodneme, jak budeme postupovat dále.
Kdo je pro návrh pana poslance Výborného, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 206. Kdo je proti?
Návrh byl schválen. Pro hlasovalo 142 poslanců, proti jeden.
Prosím pana kolegu Výborného, aby sehrál něco jako zpravodaje k tomuto bodu. Já se omlouvám, bude to pan kolega Dostál, protože jsme se vrátili a nejde o nový bod, i když je to na návrh pana kolegy Výborného. V tomto okamžiku otevírám rozpravu, do které se přihlásil pan kolega Výborný.
Ministr obrany ČR Miloslav Výborný: Navrhuji, abychom v poslední vatě včera přijatého usnesení opravili slova "žádá ministry" na slova "žádá vládu" a gramaticky upravili zbytek textu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu kolegovi Výbornému. Rozpravu uzavírám vzhledem k tomu, že se do ní dále nikdo nepřihlásil.
Budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu kolegy Výborného. Pan zpravodaj Dostál návrh doporučuje.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasovaní č. 207. Kdo je proti?
Návrh byl schválen poměrem hlasů 179 pro, nikdo proti.
Nyní budeme hlasovat o usnesení jako o celku.
Kdo je pro přijeti usnesení včetně schválené změny, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku v hlasování č. 208. Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen poměrem hlasů 180 pro, nikdo proti. Konstatuji, že jsme projednali bod.
Přecházíme k dalšímu bodu, což je
66.
Návrh usneseni Poslanecké sněmovny, kterým žádá
vládu České republiky, aby předložila Poslanecké
sněmovně koncepci zdravotnictví
Prosím pana poslance Jindřicha Maštálku, aby z pověření poslaneckého klubu KSČM předložený návrh usnesení uvedl.
Pane kolego, prosím ještě o strpení, protože se o slovo přihlásil pan ministr Dlouhý, kterému musí být jako clenu vlády slovo uděleno. Prosím, pane ministře.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Vladimír Dlouhý: Pane předsedající, dámy a pánové, kolega Talíř se již vrátil, ale nyní nastávají povinnosti spojené s návštěvou indického prezidenta a jeho ministra obchodu, proto jsem nucen oznámit, že se musím vzdálit ze sněmovny. Prosím jednoho člena opozice, jestli by tuto skutečnost nesekundoval. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji za tento gentlemanský a korektní přístup. Dámy a pánové, prosím o klid. Pan poslanec Maštálka se ujme slova. Možná bude dobře, pane kolego, abyste pár vteřin posečkal, protože se někteří kolegové chystají opustit sněmovní síň a vyslechnout vás prostřednictvím monitorů.
Dámy a pánové, prosím, abyste zaujali svá místa, případně opustili sněmovnu. Pane kolego, máte slovo.
Poslanec Jiří Maštálka: Děkuji. Pane předsedající, dámy a pánové, z pověření klubu KSČM předkládám následující návrh na usnesení Poslanecké sněmovny.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky žádá vládu České republiky o předložení koncepce zdravotnictví s ohledem na formování cílového stavu systému českého zdravotnictví, vymezení sítě zdravotnických zařízení, která budou poskytovat státem garantovanou zdravotní péči v návaznosti na rychlou zdravotní pomoc.
Pane předsedající, poprosil bych o trochu klidu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Omlouvám se, pane kolego. Domlouval jsem se na dalším postupu a nezaslechl jsem vaše poslední slova.
Poslanec Jiří Maštálka: Já už jsem se neslyšel sám a chtěl jsem požádat o trochu klidu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy a pánové, ještě jednou prosím o klid, aby kolega mohl svůj návrh odůvodnit v důstojném prostředí. Děkuji.
Poslanec Jiří Maštálka: Vymezení sítě zdravotnických zařízení, která budou poskytovat státem garantovanou zdravotní péči v návaznosti na rychlou zdravotní pomoc, lékařskou službu první pomoci, síť sociálních služeb a lůžek pro dlouhodobě nemocné.
Za třetí způsob financování zdravotnictví, postavení zdravotních pojišťoven, vymezení standardní péče, formulaci státní lékové politiky, postavení pracovníků ve zdravotnictví, systém jejich vzdělávání a mzdové podmínky. Vymezení působnosti profesních komor a odborných společností, podmínky poskytování zdravotní péče privátními zdravotnickými zařízeními. A za desáté optimalizaci využití technického vybavení státních zdravotnických zařízení.
Navrhuji termín naplnění tohoto usnesení 31. 12. 1996. Dovolil bych si krátce svůj návrh zdůvodnit. Již Poslanecká sněmovna v prvním volebním období požadovala zpracování analýzy příčin současného stavu zdravotnictví a na jejím podkladě předložení koncepce zdravotnictví. Česká vláda nereagovala na tuto výzvu ani na obdobné výzvy odborné veřejnosti. V průběhu uplynulého období se tak ve zdravotnictví nahromadilo velké množství problémů. Současný stav je možné charakterizovat jako zostřující se krizi. Tuto situaci by bylo možno řešit i nadále dílčími neprovázanými kroky. Jinými slovy nemáme-li cíl, je každá cesta dobrá. Máme však zato, že stav zdravotnictví je natolik vážný, že se systémovými promyšlenými, cílenými kroky nelze otálet. Jde nám o to, aby byl vytvořen takový systém, který zajistí dostupnou a kvalitní zdravotní péči o občany a přijatelné podmínky pro zdravotníky.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Maštálkovi. O slovo se hlásí ministr zdravotnictví.
Ministr zdravotnictví ČR Jan Stráský: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, dámy a pánové, chci se co nejúsporněji vyjádřit k tomuto návrhu usnesení. Patří mezi náměty a žánry, které si vláda sama uložila a iniciátoři tohoto usnesení je chtějí zdvojit dalším usnesením. Říkám to proto, že na základě tohoto úkolu se moji kolegové obrátili i na představitele opozice, takže jsem přesvědčen, že vědí o tomto zdvojení. Potvrzuji, že na tomto úkolu Ministerstvo zdravotnictví opravdu pracuje a chci jenom zdůraznit, že považuji toto usnesení za nadbytečné. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu ministrovi zdravotnictví. Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Jako první se do ní přihlásila paní poslankyně Milada Emmerová, připraví se paní poslankyně Jirousová.
Poslankyně Milada Emmerová: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené dámy a pánové, věřím, že budete se mnou všichni souhlasit, že problematika zdravotnictví jde napříč politickými stranami. Jako lékařka s takřka třicetiletou praxí na interní klinice Fakultní nemocnice v Plzni vítám zcela vážnou výzvu k sestavení, lépe řečeno obnovení koncepce našeho zdravotnictví.
Jako většina z nás jsem pochopitelně sledovala tzv. transformaci našeho zdravotnictví, která vyústila v závažnou deformaci. Proto již dnes se oficiálně hovoří o reformě zdravotnictví. Příčinou deformace byla celá řada faktorů. Porevoluční rozmach zejména řady mladších kolegů, kteří nemají nebo dokonce ztratili historickou paměť, jejich zahraniční stáže, odkud přiváželi zejména poznatky technologického rázu, které začali nekriticky a nákladně prosazovat do praxe bez ohledu na jiné obory. V některých případech lze hovořit o přístrojovém narcismu. Nahromadění přístrojové techniky představuje i další náklady, často i nadbytečné využívání a vlastně i zatěžování nemocných. Tento liberalismus se týká i jiných aktivit.
Dalším faktorem na straně nabídky byla i různě motivovaná přeskupení na personální úrovni, zakládání dalších a dalších pracovišť charakteru většinou privátní praxe, aniž by někdo systematicky sledoval, zda je to vše opravdu potřebné. To vedlo také k závažným disproporcím, a to nejen na úrovni například okresů, ale i dokonce v jednotlivých státních zdravotnických zařízeních, resp. nemocnicích.
Do tohoto zmatku vstoupily ještě problémy s bodováním výkonů, kde se projevovaly negativně jak relativní disproporce v celém tomto systému, tak i jeho časté opravy, v neposlední řadě i neznalosti administrativně přetížených zdravotnických pracovníků.
Co by tedy měla vyjadřovat tak dlouho vyžadovaná koncepce? Měla by stanovit cíl, strategii naší zdravotnické politiky, která by měla vyplynout z koncepčních záměrů a regulace jednotlivých oborů. Na té pracují odborné společnosti a tzv. standardizací diagnostických a léčebných úkonů se zabývá Česká lékařská komora. Úloha ministerstva by tedy spočívala především na stránce organizační.
Tím by měl být konečně zaveden pořádek na straně nabídky, tzn. standard dostupné, státem garantované péče na evropské úrovni. Teprve pak bychom se měli zabývat otázkou financování. Znovu připomínám, že bychom neměli zapomenout, že garantem dostupné standardizované péče je stát, který by měl sehrát klíčovou úlohu např. ve financování náročných výkonů, preventivního očkování, výzkumných aktivit atd. A teprve nyní se dostáváme k poptávce. Regulace na tomto pólu by neměla spočívat ve finančních příspěvcích nemocných, a to dokonce s velmi ošemetnými riziky. Můžeme si dovolit vyčkat do druhého dne při horečce, abychom riskovali např. prudký rozvoj meningokokové infekce, můžeme podcenit bolest na hrudi nebo bolest břicha, a to vše pro to, abychom ušetřili 100 Kč? Tak málo specifické příznaky jsou totiž předmětem složité diferenciální diagnostiky věhlasných odborníků. Tvrdím, že ani dokonalá osvěta se s tímto vyrovnat nedokáže přes dobry intelekt našeho národa.
Co říci závěrem? Že podobné úvahy, vám všem dostupné, se objevovaly opakovaně v tisku, v televizi již mnohokrát. Za nejaktuálnější považuji článek, který byl publikován v deníku Práce dne 12. září letošního roku, jehož autorem je profesor R. Doleček, známý endokrinolog a obezitolog.
Dovolte mi, abych jeho úvod a závěr citovala a zároveň všem doporučila tuto žalobu prostudovat celou. Já tuto obžalobu podepisuji a chci se podílet na nápravě.
"Za svých opakovaných pobytů v USA jsem přednášel na různých univerzitách a renomovaných ústavech. Naše zdravotnictví, zejména jeho preventivní zaměření, bezplatné léky i péče o nemocné, včetně péče o chrup, bezplatné doškolování lékařů i velké možnosti výzkumu, bylo vždy a všude kladně hodnoceno. Ostatně po modelu podobnému našemu pošilhával před 4 lety také Bill Clinton, když ve své prezidentské kampani sliboval různá vylepšení zdravotní i sociální péče. Podle mého názoru naše původní zdravotnictví potřebovalo jen řadu věcí vylepšit. Dostat více prostředků, např. ve vybavení, zvýšit platy, některé provozy rozumně a ne zbrkle privatizovat, v žádném případě však jeho základy nerušit. Přehnaná liberalizace až téměř anarchie přivedla naše vyspělé zdravotnictví a tím i nemocné do svízelné, snad až kritické situace, která může mít i závažné sociální dopady. Na jejím vzniku se podílely všechny naše vlády po listopadu 1989."
A nyní závěr. "Je mi líto mladých i starých, kteří se úzkostně ptají, zda si budou moci dovolit v budoucnu pobyt v nemocnici, náročnější opravu chrupu, operaci, léčbu v lázních nebo třeba i předepsaný lék, jestliže budou muset hodně doplácet. Nějaké řešení se musí najít, ale za žádnou cenu ne na úkor nemocného. Zdraví národa je příliš křehká záležitost, kterou nelze svěřit zákonům trhu. Stát by si měl zachovat primární odpovědnost za zdraví svých občanů. Měl by se je snažit vychovat tak, aby si svého zdraví vážili a rozumně využívali dobrodiní bezplatného zdravotnictví."
Děkuji za pozornost, zvláště některým.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Emmerové, prosím paní poslankyni Jirousovou, aby se ujala slova, připraví se pan poslanec Zvěřina.
Poslankyně Taťána Jirousová: Pane předsedající, dámy a pánové, předkládaný návrh usnesení se ve svém bodě 9 dotýká práce privátních zdravotnických zařízení. Protože tuto problematiku znám ze své praxe privátního lékaře, mohu tedy říci, že ten stav v této oblasti je velmi tíživý. Privatizace probíhala velice ukvapeně, pod tlakem a chaoticky a lékaři přešli zrušením okresních ústavů národního zdraví mnohdy do kompetence městských zdravotnických zařízení a byli vystaveni často velmi nekvalifikovaným rozhodnutím. Jejich situace byla dále ztěžována insolventností obcí. Velice negativní roli sehrál v systému privátní péče bodový sazebník, který z jedné strany preferoval zejména chirurgické obory a na druhé straně nedoceňoval zejména obory interní. V souhrnu to pak znamená ohrožení dostupnosti zdravotní péče.
Šanci na zlepšení neukazuje ani nový bodový sazebník, který, alespoň podle mně dostupných informací, nezohledňuje stávající nerovnoměrnost mezi obory. Mohu konstatovat, že mnoho lékařů je privátní praxí rozčarováno. Doufali ve svobodné zaměstnání bez přílišného omezování, ale vyměnili ředitele okresního ústavu národního zdraví či vedoucího lékaře polikliniky za diktát zdravotních pojišťoven a za neustále se měnící pravidla pro svou práci.
Závěrem bych chtěla zareagovat na slova pana ministra Stráského. Myslím si, že v zájmu člověka, jeho zdraví a jeho života jsem pro zesílení nutnosti přijmout toto usnesení, i když si pan ministr myslí, že jde o zdvojení. I kdyby o zdvojení šlo, je to ve prospěch našich pacientů. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Jirousové, prosím pana kolegu Zvěřinu, aby se ujal slova.
Poslanec Jaroslav Zvěřina: Dámy a pánové, vážený pane předsedající, já jsem dalek toho, abych tvrdil, že v našem zdravotnictví je všechno v pořádku. Poslouchám-li však vystoupení opozičních předřečnic, mám pocit, že nežily v tomto světě. Jsou-li to dámy, které pracovaly ve zdravotnictví, tak si musí dobře pamatovat na vymoženosti socialistického zdravotnictví. Nemohu tedy tvrdit, že naše zdravotnictví potřebuje obnovit koncepci, tu, kterou mělo za komunistů. Proboha, kam bychom se chtěli vracet? Do nemocnic, kde chybí kyslík, do nemocnic, kde chybí základní přístrojové vybavení, do nemocnic, kam si pacient musí nosit injekční stříkačky a kde neproduktivní ekonomika už nestačí zabezpečit ani základní věci. Prostě v tomto zdravotnickém systému jsme žili. My jsme neměli žádné vyspělé zdravotnictví. Já je nepamatuji a říkám to zcela zodpovědně.
Toto pesimistické, až nekrofilní, vidění světa, je jakoby příznačné pro některé naše odborníky, ale naše zdravotnictví je velmi vzdálené tomu, aby bylo na prahu jakési katastrofy, kterou oni pořád slibují a předjímají. Mám zato, že současné vedení ministerstva je velmi realistické a že celá výzva, tak jak je koncipována, je opravdu velmi a velmi nadbytečná a hlavně zcela nerealistická. Děkuji za pozornost.