Pátek 4. října 1996

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu. Písemnou přihlášku nemám. Ptám se proto, zda se někdo hlásí do obecné rozpravy. Vzhledem k tomu, že nikoho nevidím, obecnou rozpravu uzavírám. Nepředpokládám, že při nulové rozpravě je nutné vystoupení navrhovatele nebo zpravodaje. Jediný doplňující návrh, který byl přednesen, byl právě návrh zpravodaje, aby tento text byl vedle výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu přikázán rovněž také rozpočtovému výboru. O tomto návrhu sice nechám za chvilku hlasovat, ale protože naše řady opět prořídly, dovolím si vás odhlásit. Prosím, abyste se přihlásili svými kartami. Upozorňuji, že za chvilku zahájím hlasování. Pro ty, kdo mě případně neposlouchali, opakuji: Jedná se o doplnění rozpočtového výboru.

Zahajuji proto hlasování.

Kdo je pro tento návrh, ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Děkuji. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že hlasování pořadové číslo 123 skončilo tímto výsledkem: ze 142 přítomných 126 pro, 2 proti, nehlasovalo 14. Návrh na doplnění o rozpočtový výbor byl přijat.

Nyní jsem povinen nechat hlasovat ještě o původním návrhu, který s tím předchozím není v rozporu, to je o přikázání po prvém čtení rovněž výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu.

Zahajuji hlasování.

Kdo je pro toto přikázání, ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Děkuji. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji.

Hlasování pořadové číslo 124 skončilo tímto výsledkem: ze 154 přítomných 133 pro, proti 2, nehlasovalo 19. Návrh byl rovněž přijat. Konstatuji, že příslušné usnesení jsme schválili.

Děkuji panu místopředsedovi Kalvodovi i panu poslanci Prokopovi. Nyní přecházíme od bodu 34 rovnou k bodu 38, což je

39.

Vládní návrh zákona o pozemních komunikacích

Jedná se o sněmovní tisk č. 43 a jeho prvé čtení. Tento vládní návrh uvede z pověření vlády ministr dopravy pan Martin Říman, kterého proto prosím, aby se ujal slova.

Ministr dopravy ČR Martin Říman Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte, abych jménem vlády předložil návrh zákona o pozemních komunikacích. Stávající právní úprava pochází z roku 1961 a nevyhovuje změněným politickým a ekonomickým podmínkám ani současným potřebám. V některých směrech je technicky zastaralá a ve svém pojetí není kompatibilní ani se stávajícím právním řádem.

Proto bylo přistoupeno ke zpracování nové komplexní úpravy této problematiky, která nahradí dosavadní zákon. Předkládaný návrh vytváří právní rámec pro rozvoj sítě pozemních komunikací. Odstraňuje dosavadní pojetí socialistického vlastnictví k pozemním komunikacím a zavádí vlastnictví státní k dálnicím a silnicím, vlastnictví obecní k místním komunikacím a vlastnictví soukromé ke komunikacím účelovým. Vyjadřuje tímto zcela jednoznačně garanci státu za základní rozsah komunikační sítě.

Dále návrh nahrazuje pojem správce pojmem vlastník. Váže správní rozhodnutí o změnách v jednotlivých kategoriích pozemních komunikací na změny vlastnictví. Prohlašuje všechny pozemní komunikace, to znamená státní, obecní i účelové, za veřejný statek. To tedy znamená, že budou ze zákona veřejně přístupné, s výjimkou některých účelových komunikací v uzavřených prostorech.

Návrh rovněž přichází s novými právními instituty věcných břemen pro případy, kdy vlastník, na jehož pozemku se má stavět komunikace, není znám, a dále prohlašuje dálnice a silnice za veřejně prospěšné stavby, pokud se tak již nestalo v územně plánovací dokumentaci.

Tato opatření v praxi umožní plynulejší výstavbu a rozvoj sítě pozemních komunikací.

Návrh dále řeší otázky obecného a zvláštního užívání komunikací, podrobně upravuje režim odpočívek jako součásti pozemních komunikací, zavádí nový institut zpoplatňování stání motorových vozidel, řešení problematiky vraků, umísťování reklam, sjízdnosti a schůdnosti komunikací a některé další.

Závěrem svého vystoupení chci zdůraznit, že přijetím této normy získá náš právní řád moderní zákon, normu, která adekvátně reaguje na současný stav v této oblasti, a proto doporučuji sněmovně jeho další projednávání. Děkuji.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu ministru Římanovi a svým rozhodnutím jsem určil zpravodajem pro první čtení pana poslance Karla Sehoře a prosím ho proto, aby se ujal slova.

Poslanec Karel Sehoř: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, vážení přítomní, zákon, který je předkládán, byl zde podrobně představen, snad jen zopakuji to, co jsem si myslel, že z něho je asi nejvýznamnější.

Po roce 1989 prošla stávající právní úprava pouze dílčí změnou, prakticky se týká jen zpoplatnění dálnic. Je jasné, že ve změněných podmínkách už tento zákon vyhovovat nemůže. myslím, že hlavně nevyhovuje v otázkách vlastnictví a v otázkách úpravy územně plánovací dokumentace.

Včera jsme v interpelacích slyšeli pana ministra, jaké jsou asi plány Ministerstva dopravy k vytváření infrastruktury. Tento zákon by měl vlastně umožnit, aby ty představy byly vůbec splnitelné. Všichni ti, kteří vůbec měli nějaké činění s liniovými komunikacemi, jistě vědí, o čem mluvím. Zákon považuji tedy za potřebný, jistě, že projde bohatou diskusí, ale v tomto okamžiku nemohu nic více, než jej doporučit sněmovně ke schválení do druhého čtení a k přikázání hospodářskému výboru. Děkuji.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Sehořovi a otevírám obecnou rozpravu. Písemnou přihlášku k tomuto tématu nemám, táži se proto, zda se někdo hlásí přímo z pléna? I při pečlivém pohledu nikoho nevidím, proto obecnou rozpravu uzavírám a nechám hlasovat o předloženém návrhu usnesení, které zní:

Poslanecká sněmovna přikazuje po prvním čtení předložený návrh zákona k projednání hospodářskému výboru.

Zahajuji hlasování.

Kdo je pro tento návrh, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji.

Hlasování, pořadové číslo 125: ze 163 přítomných 128 pro, 1 proti, nehlasovalo 34. Usnesení bylo schváleno.

Děkuji jak zpravodaji panu poslanci Sehořovi, tak i panu ministru dopravy Martinu Římanovi, kterého však prosím, aby s námi na svém místě ještě chvíli setrval, neboť dalším projednávaným bodem je bod 39, a to je

40.

Vládní návrh zákona o civilním letectví a o změně zákona

č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský

zákon), ve znění pozdějších předpisů

Jde o sněmovní tisk 49 a prosím pana Martina Římana, aby ho z pověření vlády uvedl.

Ministr dopravy ČR Martin Říman: Pane předsedo, dámy a pánové, dovolte, abych uvedl vládní návrh zákona o civilním letectví a návrh novely zákona o živnostenském podnikání.

Dosud platná právní úprava civilního letectví pochází z roku 1956 (Zeman: prosím diskutující, aby se uklidnili, doprava je důležitá), oslavila tedy letos své čtyřicátiny a i přes řadu dílčích změn je v současné době samozřejmě zastaralá a nevyhovující současným potřebám civilního letectví. Je proto nezbytné nahradit ji novou právní úpravou, která adekvátně reaguje na potřeby rozvoje civilního letectví a vytváří podmínky pro jeho rozvoj.

Stručně si dovolím upozornit na hlavní aspekty nové právní úpravy.

Návrh zákona je zaměřen zejména na tyto okruhy otázek:

1) Je odstraněn monopol státu v provozování letecké dopravy a vytvářejí se podmínky pro podnikání a konkurenční prostředí v civilním letectví. Monopol státu je nahrazen státní regulací letecké dopravy, která klade důraz na bezpečnost tohoto druhu dopravy. Podnikání v oblasti civilního letectví je přitom vyjmuto ze živnostenského zákona, a proto celá tato právní úprava podmínek tohoto podnikání je obsažena v navrhovaném zákonu. Státní regulace v oblasti leteckých činností je pak diferencována s ohledem na jednotlivé druhy leteckých činností, a to tak, že rozlišuje tzv. velkou obchodní dopravu a malou. To je doprava aerotaxi. Provozování leteckých prací rekreačního a sportovního létání lze pak provádět pouze s minimálními zásahy státu, samozřejmě s technicky způsobilými letadly, které jsou řízeny osobami, které mají průkaz způsobilosti.

Zcela novým prvkem navrhované právní úpravy je úprava podmínek pro létání na zařízeních jednoduché konstrukce, tzv. sportovních létajících zařízeních, kde regulace tohoto druhu létání je v působnosti zájmových organizací tak, jak je ve světě obvyklé. V současné době právní úprava v této oblasti zcela chybí.

2) Návrh upravuje celou řadu dalších oblastí civilního letectví, jako je oblast výstavby a provozování letišť, podmínek užívání vzdušného prostoru, podmínek výroby a využívání letadel a výrobků letecké techniky. Rovněž i podmínky leteckého personálu.

3) V návrhu zákona se podařilo vyřešit i otázku vztahu vojenského a civilního letectví. Návrh obsahuje právní problematiku vojenského letectví v těch oblastech, kde dochází ke střetům a prolínání obou druhů letectví. Jde konkrétně o stanovení podmínek způsobilosti k výkonu činnosti leteckého personálu a podmínek pro provozovaní vojenských letišť a vojenských staveb.

Navrhovaný zákon se vztahuje i na provádění konkrétních letů tzv. státních letadel, tzn. letadel vojenských, policejních a celních. Odlišné chování při letech státních letadel se připouští pouze v opodstatněných případech, kdy se jedná o zajištění obrany a bezpečnosti vzdušného prostoru republiky, ale i tyto lety musí být prováděny tak, aby neohrozily bezpečnost civilního provozu.

4) Navrhovaná právní úprava vychází důsledně ze závazků, které vyplývají České republice z členství v mezinárodní organizaci pro civilní letectví IKAO a z Úmluvy o mezinárodním civilním letectví.

Závěrem bych chtěl zdůraznit, že tento návrh byl připravován a konzultován se širokou odbornou leteckou veřejností a já jej doporučuji sněmovně k dalšímu projednávání.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu ministru dopravy Martinu Římanovi.

Původně jsem svým rozhodnutím určil zpravodajem pro první čtení pana poslance Vladimíra Budínského, ale po vzájemné dohodě všech zúčastněných jsem toto rozhodnutí změnil a určil zpravodajem pana poslance Josef Holuba. Prosím proto pana poslance Holuba, aby se ujal zpravodajského slova.

Poslanec Josef Holub: Vážený pane předsedo, vážení přítomní, tisk č. 49, který nyní projednáváme, je čisté technickou normou a Parlament již ho jednou projednával v minulém volebním období. Dovolte mi, abych z tohoto místa poděkoval předsedovi dopravní komise hospodářského výboru Parlamentu v minulém období panu ing. Procházkovi za práci, kterou na tomto tisku udělal, a myslím si, že vše je tak dobře připraveno, že budeme moci bez problémů ve druhém a třetím čtení tento návrh zákona přijmout.

Dovolte mi proto navrhnout, abyste do druhého čtení přikázali tento návrh zákona hospodářskému výboru. Děkuji za pozornost.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Holubovi a otevírám obecnou rozpravu.

Písemnou přihlášku do diskuse nemám, kdo se tedy hlásí z pléna? Protože se nehlásí nikdo, obecnou rozpravu uzavírám.

Návrh usnesení zní: "Poslanecká sněmovna přikazuje po prvém čtení předložený návrh zákona k projednání hospodářskému výboru."

Zahajuji hlasování pořadového čísla 126.

Kdo je pro tento návrh, ať zvadne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Děkuji, hlasování pořadového čísla 126 skončilo tímto výsledkem: ze 165 přítomných pro 125, proti 0, nehlasovalo 40 poslanců. Usnesení bylo přijato.

Děkuji jak panu ministrovi, tak panu zpravodaji.

Nyní, kolegyně a kolegové, přecházíme k bodu 40, což je

41.

Vládní návrh zákona o bezpečnosti a plynulosti provozu

na pozemních komunikacích

Jedná se o sněmovní tisk 41 a jeho prvé čtení.

Tento vládní návrh uvede z pověření vlády ministr vnitra pan Jan Ruml, kterého prosím, aby se ujal slova.

Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte, abych vám blíže vysvětlil důvody, pro které byl zpracován návrh zákona o bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích, který máte nyní před sebou, a záměry a cíle, které jsou touto právní úpravou sledovány.

Současná právní úprava bezpečnosti a plynulosti silničního provozu je obsažena ve vládních nařízení č. 54/1953 Sb., o provozu na silnicích, a několika vyhláškách vydaných k provedení tohoto nařízení. Z těchto vyhlášek je obecně nejznámější a v praxi také nejpoužívanější vyhláška č. 99/89 Sb., která upravuje pravidla silničního provozu. Kromě této vyhlášky pak právní úpravu silničního provozu tvoří ještě vyhlášky upravující řidičské průkazy, výuku, výcvik a zkoušky žadatelů o řidičské oprávnění a vyhlášky upravující státní poznávací značky a evidenci vozidel.

Celá tato úprava, která vznikla během několika uplynulých desetiletí, za jiných společenských a politických podmínek, vyžaduje podrobnou revizi a na jejím základě zpracování nové, moderní zákonné právní úpravy celé této oblasti.

Ministerstvo vnitra, do jehož působnosti patří dohled nad bezpečností a plynulostí silničního provozu, také návrh této právní úpravy připravuje. Ukazuje se však, že za dlouhé období víceméně neměnné platnosti současné právní úpravy se nahromadila celá řada věcí, právních a kompetenčních záležitostí a problémů, které je nutno kompletně a systémově řešit.

Práce na nové právní úpravě si tedy vyžádá delší čas, než se původně předpokládalo a nezbytné z hlediska bezpečnosti silničního provozu, aby po tuto dobu platila právní úprava stávající. Bohužel platnost současné právní úpravy je čas od času veřejně zpochybňována, a to odkazem na Ústavu a Listinu základních práv a svobod, konkrétně na ústavní požadavek zákonné úpravy povinností. Uvedené postoje ovlivňují negativně chování účastníků silničního provozu, zvyšuje se nekázeň na silnicích, a to zejména u řidičů motorových vozidel.

Dále jsou v souvislosti zpochybňovány pravomoci Policie, zejména při stíhání dopravních přestupků a podobně.

Toto vše snižuje míru bezpečnosti silničního provozu a objektivně zvyšuje ohrožení životů, zdraví a majetku jeho účastníků.

Příčiny těchto jevů jsou samozřejmě složitější a hlubší a nelze je spatřovat pouze v neexistenci nové právní úpravy. Nicméně zpochybňování současné právní úpravy negativní dopad těchto jevů dále posiluje.

Vláda z důvodů podrobně rozvedených v důvodové zprávě nesdílí názor, že současná právní úprava je neplatná, ale považuje za potřebné reagovat na uvedený faktický stav. Proto přijala koncepci tzv. překlenovacího zákona, který by nahradil v úvodu zmíněné vládní nařízení č. 54/1953 Sb. a vytvořil tak v souladu s ústavními požadavky nový zákonný rámec pro současné vyhlášky, které jsem již také zmínil v úvodu.

Tato úprava, tj. překlenovací zákon, a současné vyhlášky jako jeho prováděcí předpisy, by platila pouze přechodnou dobu, a to do přijetí nové komplexní právní úpravy celé této oblasti.

Návrh překlenovacího zákona předložila vláda Parlamentu České republiky již v minulém období. V prvním čtení byl návrh plénem Poslanecké sněmovny schválen k projednání a s několika dílčími úpravami byl pak doporučen ke schválení i hospodářským výborem sněmovny. V dalším projednávání návrhu však již sněmovna bohužel nepokračovala, protože uplynulo volební období.

Vzhledem k tomu, že důvody pro přijetí překlenovacího zákona i nadále trvají, rozhodla se vláda návrh tohoto zákona opět předložit nově zvolené Poslanecké sněmovně. Návrh tohoto překlenovacího zákona máte tedy nyní, dámy a pánové, před sebou.

Jak vyplývá z toho, co jsem již uvedl, tento zákon nepřináší žádná nová věcná, právní nebo kompetenční řešení problémů týkajících se bezpečnosti silničního provozu, neboť to není jeho účelem, pro který byl zpracován. Jeho účelem je jednak pokrýt zákonem současnou právní úpravu bezpečnosti silničního provozu, aby byla obnovena jistota široké veřejnosti ohledně platného právního stavu v této oblasti, a dále vytvořit časově potřebný prostor pro zpracování nové komplexní právní úpravy bezpečnosti silničního provozu. Přijetí této nové právní úpravy lze reálně očekávat koncem příštího roku. Děkuji vám za pozornost.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu ministru vnitra Janu Rumlovi.

Protože jsem určil zpravodajem pro prvé čtení pana poslance Jaroslava Plachého, prosím, aby se pan poslanec Plachý ujal slova.

Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych po obsažném odůvodnění, které provedl navrhovatel, zdůraznil v zájmu stručnosti pouze následující a dle mého soudu podstatné aspekty předloženého návrhu zákona, sněmovní tisk č. 41.

Cílem navržené zákonné úpravy státní správy ve věcech bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích je především vyloučit možnost vzniku právní kolize stávající právní úpravy s Listinou základních práv a svobod čl. 2, odst. 2 - 3. čl. 4 odst. 1.

Dále je nezbytné zdůraznit, že předložený návrh zákona si neklade za cíl zásadní komplexní právní řešení v oblasti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích. Cílem předloženého návrhu zákona je pouze překlenout dobu potřebnou ke zpracování nové komplexní právní úpravy celé zmíněné oblasti.

Posledním aspektem, který bychom měli mít při hlasování na mysli, je skutečnost, že navržená úprava nepřináší žádné zásadní věcné změny. Vytváří se jí pouze zákonný podklad pro dosavadní podzákonnou úpravu, která zůstane prozatím v platnosti.

Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím č. 10 ze dne 20. srpna 1996 navrhl přikázat k projednání vládní návrh zákona o bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích, sněmovní tisk 41, hospodářskému výboru. Z důvodů, které jsem uvedl, se k tomuto návrhu připojuji a doporučuji sněmovně, aby postoupila návrh zákona ke druhému čtení. Děkuji za pozornost.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Jaroslavu Plachému a otvírám obecnou rozpravu. Tentokrát zde mám písemnou přihlášku. Prosím proto pana poslance Josefa Krejsu, aby se ujal slova.

Poslanec Josef Krejsa: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, budu velice stručný. Protože návrh bohužel vykazuje značné, již tradiční nedostatky z pera ministra Jana Rumla, za politický Klub Sdružení pro republiku - Republikánské strany Československa navrhuji, aby návrh byl vrácen navrhovateli k dopracování v souladu s § 90 odst. 2 jednacího řádu. Děkuji za pozornost.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Krejsovi. Žádné písemné přihlášky jsem dále neobdržel. Ptám se proto, zda se chce někdo přihlásit do obecné rozpravy z pléna? Žádný takový zájem nevidím. Proto obecnou rozpravu končím.

Vzhledem k tomu, že zde v rozpravě zazněl návrh na vrácení předloženého textu navrhovateli k dopracování, dám příležitost jak navrhovateli, tak zpravodaji, aby - mají-li zájem - se k tomuto návrhu vyjádřit. Přeje si někdo z nich vystoupit? Pan ministr Ruml.

Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Dámy a pánové, nechci v tuto pokročilou hodinu 17 minut před koncem jednání zdržovat, nicméně bych chtěl říci, že naší snahou bylo ty nejdůležitější originální povinnosti, které zakládá vyhláška 99, učinit zákonem, aby nebyla takto dále zpochybňována, i když podle našeho názoru nařízení 54 v r. 1953 mělo sílu zákona. Také proto k němu mohly být vypracovány vyhlášky. Nicméně už jen z psychologického hlediska je to velmi problematické. Můžeme diskutovat, pokud zákon propustíte do druhého čtení, zdali není třeba ještě více označit některé povinnosti za originální, jaksi vytáhnout do zákona, či jestli není možné věcně něco na prováděcích předpisech k tomuto překlenovacímu zákonu upravit. Já jsem připraven na takovouto diskusi a i když vyhláška patří do působnosti vlády, jsem připraven s poslanci tu vyhlášku projednávat.

Trochu mě zaráží postoj klubu SPR-RSČ, protože tento zákon je ve své podstatě velmi jednoduchý a nevím, co na něm může být nekvalitního. Můžeme se bavit o tom, jestli nemůžeme ještě některé další povinnosti učinit zákonnou normou, můžeme se bavit o prováděcích vyhláškách. Ale to není nyní předmětem úvahy pro první čtení. Takže vás chci požádat, abyste tento zákon v souladu s návrhem usnesení k přikázání hospodářskému výboru propustili do druhého čtení. Děkuji vám.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji. Zeptám se ještě pana zpravodaje na jeho stanovisko k předloženému návrhu.

Poslanec Jaroslav Plachý: V diskusi zazněl kromě základního návrhu návrh poslance Krejsy na vrácení navrhovateli k dopracování. Moje stanovisko jako zpravodaje se nemění. Dle § 90 odst. 2 jednacího řádu navrhuji přikázat návrh zákona o bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích, tisk č. 41, k projednání hospodářskému výboru. Děkuji.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji. Podle jednacího řádu přistoupíme k hlasování, ale ještě před tím si vás dovolím odhlásit. Prosím, abyste se laskavě přihlásili svými hlasovacími kartami, abychom vycházeli z reálného stavu ve sněmovně, kde je nyní přítomno 158 poslanců.

Takže návrh pana poslance Krejsy zní vrátit tento návrh navrhovateli k dopracování. Zahajuji hlasování o tomto návrhu.

Kdo je pro tento návrh, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji.

Hlasování č. 127 skončilo tímto výsledkem: pro 20, proti 137, nehlasovalo 11. Počet přítomných 168. Návrh nebyl přijat.

Z toho vyplývá, že nyní nechám hlasovat o tomto návrhu usnesení: "Poslanecká sněmovna přikazuje po prvním čtení předložený návrh zákona k projednání hospodářskému výboru." Zahajuji hlasování.

Kdo je pro tento návrh, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji.

Hlasování pořadové číslo 128 skončilo takto: ze 171 přítomných 156 pro, nikdo proti. Usnesení bylo schváleno.

Děkuji jak zpravodaji, tak panu ministrovi. Pana ministra ovšem současně prosím, aby setrval v lavici navrhovatelů, protože poslední bod, který do 17 hodin projednáme, abychom dodrželi naši dohodu, že v 17 hodin skončíme, je bod 41, což je

42.

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon

České národní rady č. 41/1993 Sb., o ověřování shody opisů

nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu obecními

úřady a o vydávání potvrzení orgány obcí a okresními úřady

Jde o sněmovní tisk 54 a jeho první čtení. Dříve než udělím slovo panu ministru vnitra Janu Rumlovi, hlásí se pan místopředseda Vlach.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážený pane předsedo, pane premiére, vážená vládo, dovolte mi, abych v tomto okamžiku požádal sněmovnu o to, aby rozšířila svůj pořad o jeden - věřím, že velmi krátký - bod, který by se projednával v jednom z jednacích dnů příští týden. Navazuji na naši opakovanou zkušenost a na velmi čerstvou včerejší zkušenost se seriálem nespecifikovaných interpelací.

V jednacím řádu máme § 71, který říká, že můžeme upravit poměry svého jednání - necituji přesně - že můžeme své vnitřní poměry a podrobnější pravidla svého jednání upravit svým usnesením, které musí být, a proto se sem hrnu k mikrofonu teď, předloženo - ten návrh - 24 hodin předem. My máme v jednacím řádu uloženo, že přihlášky k interpelaci se na začátku schůze losují. V souladu s tím by ovšem bylo upravit některé věci, které se týkají tzv. nespecifikovaných interpelací, které jednací řád nezakazuje, ale vůbec nepředpokládá. Myslím, že bychom měli jít spíš směrem, který naznačuje duch zákona a nevyužívat toho, že něco není přesně upraveno v zákoně.

Nebudu dál návrh číst, byl by vám ještě nyní rozdán. Jenom prosím, aby byl zařazen do programu schůze bod Návrh usnesení Poslanecké sněmovny k ústním interpelacím.

Předseda PSP Miloš Zeman: Pane místopředsedo, nejsem si zcela jist, zda nám jednací řád neukládá - a prosím, abyste mne opravil, jestli se mýlím - v průběhu schůze Poslanecké sněmovny, dochází-li k rozšíření programu, pak je to možné pouze tehdy, jestliže o to požádá 50 poslanců nebo dva poslanecké kluby. Cituji jednací řád zpaměti, takže znovu opakuji, že si nejsem jist. Je to pouze formální námitka, která jinak nic věcně nemění na vašem návrhu. Hlásí se pan poslanec Uhde.

Poslanec Milan Uhde: (mimo mikrofon) Já jsem jedním z představitelů klubu, který žádá.

Předseda PSP Miloš Zeman: Takže tím je splněna podmínka 50 poslanců. Myslím, že budeme tolerantní a nebudeme žádat písemný podklad. V tomto případě budu chápat váš návrh jako procedurální. Souhlasíte s tím, pane místopředsedo, abych o něm nechal hlasovat?

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Souhlasím. Myslím, že i s tou podporou návrhu je to trochu jinak, ale myslím, že je to věc zcela nekonfliktní, takže prosím, ať je o tom hlasováno.

Předseda PSP Miloš Zeman: Samozřejmé. Prosím tedy, abyste tento návrh ještě jednou přednesl, abychom všichni věděli, o čem budeme hlasovat.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Navrhuji zařadit na jeden z jednacích dnů příštího týdne - jak sněmovna rozhodla, že bude jednat v úterý a s vysokou pravděpodobností ještě ve středu - návrh usnesení Poslanecké sněmovny k ústním interpelacím.

Předseda PSP Miloš Zeman: Mohl byste, pane místopředsedo, poněkud zpřesnit přibližné zařazení? Říkal jste úterý, nebo středa.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano, čili na středu dopoledne jako první bod.

Předseda PSP Miloš Zeman: Ano, jako první bod dopoledního jednání příští středu. Teď je usnesení hlasovatelné.

Přeje si někdo, abych vás odhlásil? Tento požadavek nebyl vznesen. Zahajuji hlasování k návrhu pana místopředsedy Vlacha.

Kdo podporuje zařazení tohoto programového bodu na středu dopoledne, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování pořadové číslo 129 - ze 176 přítomných bylo 152 pro, 16 proti a nehlasovalo 8, Takže návrh pana místopředsedy Vlacha byl přijat s tím, že poprosím toho, kdo bude řídit jednání ve středu dopoledne, aby s tím počítal jako s prvním programovým bodem, a aby nám bylo předáno navržené usnesení.

Právě přemýšlím, mám-li v 16.53 hodin ještě otevřít jeden bod. Domnívám se, že můžeme tolerantně souhlasit s tím, že když už pan ministr Ruml sedí v lavici, takže tam zůstane a uvede nám sněmovní tisk 54 tak, jak jsem ho označil. To znamená, že ověřování shody opisů by nemělo vyvolat žádné velké problémy. Prosím, pane ministře.

Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážený pane předsedo, vážená sněmovno, je to návrh zákona jistě nekonfliktní, okolo něj nebude rozsáhlá diskuse. Velice to zkrátím. Jde o to, aby platný zákon o ověřování shody opisů nebo kopie s listinou, ověřování pravosti podpisů obecními úřady a o vydávání potvrzení orgány obcí a okresními úřady, kterým se provádějí vidimace, to znamená ověření shody opisů nebo kopie s listinou, legalizace, ověření pravosti podpisu, aby kromě obecních úřadů pověřené oddělení matrik nebo obecních úřadů, které jsou pověřeny okresními úřady, mohly tuto vidimaci a legalizaci dělat také okresní úřady. To je celá podstata návrhu.

Zjednoduší to život občanů, nepřinese to žádný nárok na státní rozpočet. Myslím si, že to je dobrý závěr pátečního dne, který můžeme s klidným svědomím schválit a propustit do druhého čtení. Děkuji.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu ministru Janu Rumlovi. Organizační výbor určil zpravodajem pro prvé čtení pana poslance Jaroslava Orla, kterého prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Jaroslav Orel: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, budu respektovat vaši časovou tíseň a budu stručný. Není ani důvod být obsáhlý.

Vládní návrh novely zákona č. 41 splňuje po formální stránce náležitosti podle § 86 zákona o jednacím řádu. Po obsahové stránce se jedná o návrh žádoucí - a tady odkazuji na zdůvodnění pana ministra vnitra Rumla. Čili vám doporučuji, abyste svým usnesením přikázali tuto novelu k projednání po prvním čtení ústavně právnímu výboru, jak bylo navrženo.

Předseda PSP Miloš Zeman: Děkuji panu poslanci Orlovi. Otevírám obecnou rozpravu. Písemnou přihlášku nemám. Hlásí se někdo z pléna? Nehlásí, proto obecnou rozpravu uzavírám. Nezazněl jiný návrh než návrh tohoto usnesení:

Poslanecká sněmovna přikazuje po prvém čtení předložený návrh zákona k projednání ústavně právnímu výboru.

Zahajuji hlasování o tomto návrhu. Kdo je pro tento návrh, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Děkuji. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji.

Hlasování pořadové číslo 130 skončilo přijetím návrhu, neboť ze 172 přítomných bylo 148 pro, proti nikdo a 24 nehlasovalo.

Děkuji panu ministru Rumlovi, panu poslanci Orlovi. Děkuji vám všem, přeji vám krásný víkend a v úterý ve 14.00 hodin nashledanou.

(Schůze přerušena v 16.58 hodin.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP