Předseda PSP Miloš Zeman: Velice děkuji panu poslanci. I v mém případě to byl výraz mých zvláštních osobních sympatií, takže se opakovala situace ze včerejšího dne.
Nyní mi dovolte, abych splnil svoji zpravodajskou povinnost. Předkládám jako první pozměňovací návrh, návrh několika poslanců. Předpokládám, že bude-li tento návrh přijat, pak ostatní pozměňovací návrhy jsou v této chvíli bezpředmětné, i když samozřejmě mohou být předloženy po stanovisku mandátového a imunitního výboru.
Pokusím se zkombinovat i termínové upřesnění pana poslance Matulky, pokud s tím samozřejmě další navrhovatelé, to znamená paní poslankyně Röschová a pan poslanec Kudláček, budou souhlasit.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Promiňte, že vás přerušuji. Od pana poslance Matulky mám písemně usnesení.
Předseda PSP Miloš Zeman: Domnívám se, že bude možné, když navrhnu, a omlouvám se, pokud to zpaměti nebude přesné citováno, tento pozměňovací návrh.
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR žádá mandátový a imunitní výbor, aby se vyjádřil k předloženému návrhu usnesení Poslanecké sněmovny s tím, že odkládá projednání tohoto návrhu na prosincovou schůzi sněmovny.
Pokud navrhovatelé, zejména pan poslanec Matulka, paní poslankyně Röschová a pan poslanec Kudláček nebudou protestovat proti této ne dialektické syntéze jejich tří návrhů, nechal bych o tomto návrhu hlasovat.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Pane předsedo, obávám se, že pan poslanec Matulka je jiného názoru.
Poslanec Dalibor Matulka: Bohužel ano, pane předsedající. Pan předseda to sice sympaticky alespoň pro mne nazval dialektickou syntézou, ačkoliv nám jde oběma o totéž. Domnívám se, že to nejde tak, jak to pan předseda navrhuje. Je skutečně potřeba učinit dvě věci. Procedurálně tento bod odročit, nebo přerušit do prosincové schůze - asi je správný termín odročení - a druhý bod je věcný. Přijmout usnesení, kde bychom o cosi požádali mandátový výbor. Dost dobře to nejde učinit naráz v jednom návrhu. Jeden návrh je procedurální, druhý je věcný. Ale jde nám o totéž. To jak jsem to navrhl já, je procedurálně správnější.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Domnívám se, že můžeme opravdu rozdělit návrh do dvou částí.
Za prvé rozhodnout, zdali odročujeme projednávání tohoto bodu do prosincové schůze a za druhé požádat mandátový a imunitní výbor, aby projednal návrh poslance Miloše Zemana na usnesení o postupu při rozhodování o ztrátě nároku poslance na plat a paušální náhrady za neomluvenou účast na jednacích dnech Poslanecké sněmovny a jejich orgánů a o předložení stanoviska k tomuto návrhu právě na prosincové schůzi. Bude se jednat o dvě hlasováni.
V tuto chvíli vás odhlásím a požádám o novou registraci.
V hlasování č. 50, které jsem právě zahájil, rozhodneme o prvním návrhu na odročení.
Kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo výsledkem 144 pro, 14 proti. Návrh byl přijat.
Nyní v hlasování č. 51 rozhodneme o přikázání mandátového a imunitního výboru ve smyslu návrhů, které jsem právě před chvílí přednesl. Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 51.
Táži se, kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo výsledkem 158 pro, 6 proti. I tento návrh byl přijat.
Můžeme pro tuto chvíli projednávání tohoto návrhu ukončit. Děkuji panu předsedovi Miloši Zemanovi a všem diskutujícím.
Můžeme přistoupit k dalšímu bodu schváleného pořadu.
Hlásí se paní poslankyně Hana Marvanová, takže jí dávám slovo.
Poslankyně Hana Marvanová: Vážená sněmovno, dámy a pánové, ráda bych přednesla procedurální návrh na vypuštění jednoho bodu z našeho programu. Jedná se o bod 27 vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 102/1992 Sb., kterým se upravují některé otázky související s vydáním zákona, občanského zákoníku, tisk 29.
Navrhuji vypuštění tohoto bodu z programu s tím, že bude tento bod projednáván na příští schůzi z toho důvodu, že v této záležitosti týkající se tohoto zákona o služebních bytech byla podána ústavní stížnost městem Kroměříž. Tato ústavní stížnost bude projednávána na plénu Ústavního soudu příští týden a myslím si, že bychom měli vyčkat rozhodnutí Ústavního soudu a pak teprve přikročit k projednávání tohoto návrhu zákona. Tím zdůvodňuji tento svůj procedurální návrh.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Haně Marvanové, Domnívám se, že bude nejjednodušší, když o tomto návrhu rozhodneme ihned hlasováním.
Táži se, kdo souhlasí s tím, aby z pořadu 5. schůze Poslanecké sněmovny byl vyřazen bod pořadové č. 27 vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 102/1992 Sb., kterým se upravují některé otázky související s vydáním zákona č. 509/1991 Sb., kterým se mění a doplňuje a upravuje občanský zákoník, sněmovní tisk 29.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 52.
Táži se, kdo je pro návrh paní poslankyně Marvanové? Děkuji. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji.
Hlasování skončilo výsledkem 171 poslanců pro, nikdo proti. Stalo se to, co paní poslankyně Marvanová navrhla.
Nyní jsem viděl přihlášku pana poslance Jozefa Wagnera. Dávám mu slovo.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, navrhuji, aby od tohoto bodu až po bod uvedený na pozvánce jako bod 18, se mohl jednání účastnit prezident Nejvyššího kontrolního úřadu pan Voleník. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji za tento návrh. I zde se domnívám, že bude nejjednodušší rozhodnout hlasováním.
Zahájil jsem hlasování č. 53.
Ptám se, kdo souhlasí s návrhem poslance Wagnera? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo výsledkem 176 pro, nikdo proti.
Prosím, aby bylo panu prezidentovi Voleníkovi dáno na vědomí, že jeho účast je podpořena a potvrzena sněmovnou.
Domnívám se, že nic nebrání tomu, abychom v tuto chvíli zahájili bod č.
11.
Návrh usnesení Poslanecké sněmovny, kterým se žádá vláda
ČR, aby předložila Poslanecké sněmovně návrh
antidumpingového zákona
Prosím pana poslance Miroslava Grégra, aby tento návrh uvedl.
Poslanec Miroslav Grégr: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, včera jsem přednesl návrh, abychom zařadili do našeho programu návrh na přijetí usnesení Poslanecké sněmovny k předložení antidumpingového zákona českou vládou. Zdůvodnění jsem zde přednesl, protože absence tohoto antidumpingového zákona vážně poškozuje zájmy českého průmyslu a umožňuje zahraničním firmám, aby podbízivým způsobem likvidovaly konkurence schopnost českých výrobků. Z tohoto důvodu podávám návrh na přijetí následujícího usnesení.
Poslanecká sněmovna u vědomí toho, že absenci antidumpingového zákona je český průmysl poškozován, žádá vládu ČR, aby jí předložila návrh tohoto zákona v termínu co nejkratším nejpozději do konce tohoto roku.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Grégrovi a otevírám k tomuto bodu rozpravu.
Hlásí se pan ministr a poslanec Vladimír Dlouhý.
Pane poslanče, posaďte se na lavici zpravodajů.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Vladimír Dlouhý: Pane předsedající, pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi, abych se vyjádřil k tomuto návrhu. Domnívám se, že zde plánovaná aktivita sněmovny je nadbytečná. Chtěl bych připomenout, že antidumpingový zákon byl již zpracován Ministerstvem průmyslu a obchodu v minulém volebním období, diskutován na počátku tohoto roku a chci připomenout, že závazek vlády tento zákon předložit se objevil již ve vládním prohlášení této vlády předneseném v červenci tohoto roku v Parlamentu. V současné době je tento zákon připraven k předložení a ke schválení vládě České republiky, momentálně se dolaďují poslední technické podrobnosti související s vazbou na správní řízení a některé další technické otázky. Proto chci ujistit pana poslance Grégra i další kolegy a kolegyně v Poslanecké sněmovně, že vláda tento svůj závazek daný ve vládním prohlášení plní a domnívám se, že je nadbytečná aktivita vládu žádat o něco, co v každém případě vykonává. Nerad bych, aby vznikl dojem, že má vláda vůči tomuto zákonu nějaký negativní vztah. Není tomu tak a zákon je připraven k předložení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Vladimíru Dlouhému. Další přihlášky do rozpravy nejsou, takže o osudu návrhu na usnesení, které přečetl pan poslanec Grégr, rozhodneme hlasováním.
Poslanec Miroslav Grégr: Pane ministře, já jsem tu včera hovořil o tom, nepovažoval jsem to proto za nutné dnes to opakovat, že už v minulém volebním období Ministerstvo průmyslu a obchodu údajně tento zákon připravilo.
Pane ministře, samozřejmě vy to vidíte z pozic globálních a já jako člověk, který čtyřicet let pracuje v průmyslu a který se s těmito věcmi denně setkávám. Mohu vás ubezpečit, že situace se den o de dne zhoršuje a nesmírně ztěžuje pozici českých výrobců, zejména při neustále stoupající inflaci v této zemi a při neustále stoupajících úrokových mírách. Já denně tento boj konkrétně podstupuji, vaše ministerstvo a další ho pouze svrchu sledují. Já nemám záruku, proč tedy, když už říkáte, že dva roky byl tento zákon připraven, proč doposud nebyl odsouhlasen. Skutečně situace je velice nepříznivá, projevuje se to i na makroekonomických ukazatelích, v obchodní bilanci apod. Proto doporučuji, aby vaše ministerstvo a vláda byly vázány tímto usnesením. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Hlásí se pan ministr Dlouhý. Tím samozřejmě otevírá rozpravu a vidím zdviženou ruku pana poslance Petra Koháčka.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Vladimír Dlouhý: Pane předsedající, pane předsedo, pane poslanče, dámy a pánové, je mi líto, že musím v tomto směru otevřít diskusi, ale rozhodl jsem se tak učinit, protože jistě měli jsme uvnitř vlády i v minulém volebním období diskuse o potřebnosti či nepotřebnosti antidumpingového zákona.
Nicméně chci upozornit na to, že tyto pochybnosti především vyvěrají z toho, aby nebyl zneužit tento zákon k protekcionistickým účelům. Jsem přesvědčen o tom, že ho potřebujeme, že ho budeme mít, ale jestli vy máte představu, že bude použitelný boj proti inflaci, tak se obávám, že to je jeden ze základních omylů a přesvědčuje mě o tom, že musíme především dbát o to, aby to byl zákon, který nebude zneužitelný. Ale na druhé straně jsem přesvědčen o tom, že je potřeba, abychom ho měli, ale, prosím, ne způsobem, který by umožňoval jeho zneužití. Ale to bude, pane poslanče, jistě k diskusi, až budeme mít konkrétní návrh na stole. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Vidím zdviženou ruku pana poslance Koháčka, to jsem již avizoval, pak se přihlásil pan poslanec Grégr.
Poslanec Petr Koháček: Vážený pane předsedající, dámy a pánové.
Pane předsedající, mám k vám prosbu, zdali byste mohl vyřídit panu poslanci Grégrovi, že porušil usnesení sněmovny a neohlásil, že má na projednávané věci osobní zájem. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Čili oznamuji panu poslanci Grégrovi, že tu skutečně bylo přijato usnesení, které doporučovalo poslancům, aby, týká-li se jich projednávaná věc přímo osobně, či jejich příslušníků, o tomto informovali sněmovnu.
Tento vzkaz jsem byl povinen od pana poslance Koháčka vyřídit, nyní máte slovo vy.
S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Gross, takže mu dávám příležitost.
Poslanec Stanislav Gross: Omlouvám se, pane předsedající, vy jste se odkázal na usnesení, které nebylo přijato touto sněmovnou, a pokud se nepletu, tak bylo platné pro minulé volební období, pokud to bylo pouze usnesení sněmovny. O tom jste hovořil vy.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Zřejmě má pan poslanec Gross na celou věc jiný názor. Pochopitelně se ho snažím respektovat.
Nyní má slovo pan poslanec Grégr, potom pan poslanec Špidla a pan poslanec Šulák.
Poslanec Miroslav Grégr: Chtěl bych reagovat na poznámku předřečníka. Nejedná se o žádný konflikt zájmů, mluvil jsem o své osobní zkušenosti, ale mohu mluvit o řadě dalších průmyslových podniků. Abych dokumentoval, že se nejedná o konflikt zájmů, k 30. záři t. r. jsem rezignoval na funkci generálního ředitele Desty Děčín, takže se necítím vázán konfliktem zájmů. Právě z tohoto důvodu jsem k těmto krokům přistoupil.
Byl jsem tu osloven, že spojuji inflaci s antidumpingovým zákonem. Je to docela jednoduché, protože inflace a vysoké úrokové sazby navyšují ceny vstupu průmyslových výrobků a tím se snázeji dostávají zahraniční konkurenti na náš trh, tím spíše, že vlastně prodávají své výrobky hluboko pod cenami, které používají na domácím trhu.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Grégrovi, slovo má pan poslanec Špidla, přihlásil se dále pan poslanec Šulák.
Poslanec Vladimír Špidla: Vážený pane předsedající, vážené dámy poslankyně, vážení pánové poslanci, dovolte mi, abych ve svém krátkém projevu se zamyslel nad problémem, který je v moderní společnosti velmi významný, a totiž je to problém času. Veškeré věci v moderní společnosti a veškerá dobrodružství moderní společnosti se odehrávají v čase, a ten, kdo má čas, má převahu, případně i moc.
Vláda zvolila v principu při projednávání antidumpingového zákona metodu, která nám čas bere. Ano, lze precizovat velmi podrobně různé paragrafy, lze se velmi vzrušeně bavit o tom, zda dochází nebo nedochází k možnému zneužití, ale v každém případě nikdo nepochybuje o tom, že antidumpingový zákon je potřebný a že je potřebný rychle. Z tohoto důvodu si myslím, že není nejmenších pochyb o tom, jak bychom měli hlasovat.
Místopředseda PSP Jan Kasal: To byl pan poslanec Špidla, nyní prosím, aby se slova ujal pan poslanec Šulák.
Poslanec Petr Šulák: Vážený pane předsedo, vážení kolegové poslanci, dovolte, abych konkretizoval potřebu antidumpingového zákona na konkrétním případě.
Předtím, než jsem byl zvolen poslancem, jsem pracoval v podniku, který vyrábí textilní stroje. Tento podnik je dnes v kritické situaci, protože zájem našich tuzemských výrobců textilií o tyto textilní stroje poklesl prakticky na nulu. Tato situace byla způsobena tím, že našim textilním výrobcům konkurují nepřípustným způsobem dodavatelé a výrobci za zahraničí, zejména z jihovýchodní Asie. Všichni znáte tu situaci, která tu dnes nastává, že v podstatě mimo normální obchodní jednotky se tu prodávají obrovsko objemy textilu, který likviduje naše textilní výrobce, a následně to má dopad pro výrobce textilních strojů, kde v podstatě tito výrobci na tuzemském trhu rovněž postrádají poptávku po těchto textilních strojích.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. To byl pan poslanec Šulák. Hlásí se pan ministr Pilip.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Ivan Pilip: Pane předsedající, dámy a pánové, jsem trochu na rozpacích, proč tak zapadl dotaz pana poslance Koháčka. Proto bych se rád prostřednictvím pana předsedajícího zeptal pana poslance Grégra,
a) zda zůstal členem představenstva podniku Desta Děčín,
b) zda tento podnik a potažmo i přímo členové představenstva mohou být ovlivněni případným přijetím antidumpingového zákona. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji za vystoupení pana ministra Pilipa, v tomto případě pana poslance Pilipa. Takže se ptám pana poslance Grégra, zda-li se opravdu nejedná o určitá ustanovení ze zákona o střetu zájmů ve smyslu toho, co tady řekl pan poslanec Ivan Pilip. Prosím.
Poslanec Miroslav Grégr: Ano, zůstal jsem členem představenstva. Mne tedy překvapuje, že někteří páni poslanci tyto věci nechápou. (Smích.) Mám takový dojem, jak tady mnozí poslanci sedí, že v životě - promiňte mi určitou až populární řeč - nepřekročili práh továrny ani neviděli ševcovskou dílnu, a velice pregnantně vyjadřují tady svoje laické názory. Takže jestliže se domníváte, že prakticky situace v průmyslu, zahraničním obchodě je dobrá, tak nevím, o čem je vlastně řeč.
Chtěl bych říci, že nevím, co je tak konfliktního na mém návrhu, když zákon je zpracován a jenom požaduji, aby se vláda zavázala, že ho urychleně předloží.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Pan ministr a poslanec Dlouhý, asi ještě před tím pan poslanec Grulich, který na sebe upozorňuje bušením. Omlouvám se, že jsem ho neviděl. Pak jsem viděl ruku pana poslance Langra.
Poslanec Václav Grulich: Chce to periferní vidění, pane předsedající.
Pane předsedající, asi by to chtělo upozornit pana poslance a ministra Pilipa, že poslanec Grégr nenavrhuje zákon, nejde do střetu zájmů, on jenom navrhuje a žádá, aby vláda zákon předložila. Takže zveličování této úlohy, že někde poslanec Grégr ještě má jinou funkci ve správní radě apod., je zavádění celé debaty na zcestí. Prosím, aby byl pan poslanec Pilip v tomto duchu poučen. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Pane poslanče Pilipe, pan poslanec Grégr nenavrhuje zákon, navrhuje pouze usnesení, kterým bychom uložili přijetí tohoto zákona vládě.
Prosím, aby se slova ujal pan ministr Vladimír Dlouhý.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Vladimír Dlouhý: Pane předsedající, pane předsedo, zřejmě v sobě objevuji též jako poslanec chuť diskutovat čím dále tím více. Pobyt v tomto domě má na člověka neobyčejné dopady.
Ale chtěl bych diskusi vrátit trochu do vážnějšího tónu, když už jsme jí rozběhli kolem antidumpingového zákona, a dovolil bych si krátce zareagovat na slova pana poslance Šuláka. Myslím si, že jste přesně otevřel tu křehkou problematiku, křehkou rovnováhu mezi opravdovou potřebou antidumpingového zákona v jednotlivých málo se vyskytujících případech opravdové újmy, která by mohla být způsobena nějaké výrobě - a o tom byl na vládě spor - třeba i pododvětvím, oproti tomu, kdy naše podniky musí čelit normální zdravé konkurenci, byť se nám nelíbí, která je daná v tomto konkrétním případě objektivně nízkými náklady v zemích jihovýchodní Asie. Víte - a jsem si jist, že to ví i pan poslanec Grégr - jak nesmírně obtížné a těžké je dokázat konkrétní dumpingový vývoz v konkrétním případě, kdy musíte porovnávat náklady, různé typy cen, tak zvanou normální cenu a to, že opravdu někdo prodává za cenu, která u nás při přepočtu daným směnným kurzem je nižší, než je normální cena, za kterou prodává u nich doma, abych to tak zjednodušil. Otázku, jak to potom převést na opatření, která jsou v souladu s naším právním řádem, tak, aby to nebylo zneužitelné, aby to bylo v souladu s naší tržní ekonomikou. To je to těžké, a proto jsem si dovolil zareagovat, abych ukázal, jak je to složitá věc.
Znovu opakuji - zákon je připraven, bude sem předložen, ale rovnou vám říkám, že neuchrání náš textilní průmysl před konkurencí z jihovýchodní Asie. Neuchrání, a nemá zásadní dopad na to, jestli momentálně máme takový či onaký deficit obchodní bilance.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Vladimíru Dlouhému a prosím pana poslance Langra. Připraví se pan poslanec Špidla.
Poslanec Ivan Langer: Pane předsedající, nechtěl bych tuto diskusi vracet opět do humorné roviny, ale chtěl bych vaším prostřednictvím říci panu poslanci Grégrovi, ať si z otázky pana ministra Pilipa vůbec nic nedělá, protože pan předseda poslaneckého klubu Gross nám náležitě vysvětlil, že usnesení, které ukládá povinnost informovat o věcech, které se rozumí samy sebou a souvisí s jakýmisi mravními kritérii, už neplatí, takže to nemusíte dodržovat.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Langrovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Špidla. Dále se přihlásili poslanci Krejsa a Vymětal.
Poslanec Vladimír Špidla: Vážený pane předsedající, vážené dámy poslankyně, vážení páni poslanci, jeden z předřečníků pronesl názor, že antidumpingový zákon se bude týkat podniku, který kdysi vedl pan poslanec Grégr. Ano, je to nepochybně pravda. Antidumpingový zákon se bude týkat tohoto strojírenského podniku tak, jako se bude týkat dalších stovek strojírenských podniků a bude se týkat podniků i v dalších oborech a podoborech.
Ale to, co by mě zajímalo - a proto vás žádám, pane předsedající, abyste se zeptal pana ministra Dlouhého na to, kdy uvedený zákon hodlá předložit, kdy je to podle něho optimální a v jakém stavu rozpracovanosti zákon je.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Myslím, že na pana ministra se můžete obrátit přímo, nemusí to být prostřednictvím předsedajícího. Pouze poslanci mezi sebou hovoří prostřednictvím předsedajícího. Jestliže se obracíte na ministra, lze otázku položit přímo.
Slovo v tuto chvíli má pan poslanec Krejsa, potom pan poslanec Vymětal, potom pan poslanec Matulka.
Dámy a pánové, chtěl bych připomenout, že neprojednáváme antidumpingový zákon, ale projednáváme návrh pana poslance Grégra na určité usnesení směřující k vládě. Byl bych rád, kdybychom se snad trochu sevřeněji drželi tohoto námětu.
Poslanec Josef Krejsa: Pane předsedající, vážení kolegové, vážené kolegyně, vzdávám se slova.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Krejsoví. Netušil jsem dosah svých slov. Slovo má pan poslanec Vymětal.
Poslanec Karel Vymětal: Pane předsedající, dámy a pánové, v prvé řadě mě překvapuje, že z této tribuny odeznívají slova, která směřují nikoliv k problematice a k věci, ale o tom, kdo předkládá. Teď se bavíme o něm, nikoliv o věci, Domnívám se, že tato sněmovna by v prvé řadě měla zaujmout stanovisko podle navrhovatele k tomu, že antidumpingová řízení v zahraničí proti našim výrobcům běží zcela běžně, často neoprávněně a těžko se jim naše republika brání. Trvá to dlouho a vždycky na to naši výrobci doplácejí. Na druhé straně v naší republice se proti takovýmto dumpingovým dovozům nejsme schopni bránit. Domnívám se, že povinností této Poslanecké sněmovny a vlády této republiky je přijmout co nejdříve antidumpingový zákon. Vzhledem k tomu, že pan ministr Dlouhý zde prohlásil, že zákon je téměř v závěrečné fázi, domnívám se, že nic nebrání tomu, aby sněmovna navržené usnesení přijala.
To je všechno, děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vymětalovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Matulka.
Poslanec Dalibor Matulka: Dámy a pánové, bohužel do poslaneckých pracoven v paláci Smiřických je to dost daleko na to, abych si stihl přinést příslušné materiály a proto se na ně zeptám. Já mám zato, že vláda v uplynulém funkčním období - a rád bych se na to zeptal pana ministra Dlouhého nebo možná pana premiéra, kdo z nich si vzpomene, případně mě vyvede z omylu - sama svým usnesením si tento úkol uložila, a to v usnesení týkajícím se přípravy naší republiky na vstup do Evropské unie. Mám takový pocit, že příprava antidumpingového zákona byla termínována zhruba do letošního roku.
Kladu to jako dotaz, zda se mýlím a nebo zda to tak skutečně je, zda pan poslanec Grégr nenavrhuje totéž, co si minulá vláda už uložila a co už měla splnit.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Matulkovi. Chce pan ministr vystoupit? Chce. Takže mu dám příležitost.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Vladimír Dlouhý: Teď ať už je to rychlé. Pan poslanec Matulka se v tomto kontextu mýlí. Nemusíme mít domácí antidumpingovou legislativu i z hlediska členství uvnitř Evropské unie, neboť to je zabezpečeno komunitární legislativou. Jsou země, které dokonce nemají domácí antidumpingovou legislativu, většina z nich ji ale má. Toto spíš vyvěrá z potřeby našeho členství ve světové obchodní organizaci. Čili z tohoto hlediska není přesné to, co říkal pan poslanec Matulka.
K předcházejícímu dotazu pana poslance - omlouvám se, že jsem zapomněl , kdo se ptal na termín, pan poslanec Špidla - si dovolím trochu o své vůli prohlásit, že do konce října.
Co se týče celkové diskuse, platí skutečně, že to chcete vy, chceme to my a je jedno, jestli na to bude usnesení sněmovny nebo ne. K tomu mi pan premiér napovídá, že to dáme do vlády. Samozřejmě, že to dáme do vlády. Nepředpokládám, že do konce října to schválíte v Parlamentu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Dlouhému. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Matulka.
Poslanec Dalibor Matulka: Skutečně s faktickou poznámkou. Já, samozřejmě nevylučuji, že poslanec Matulka se mýlí, já to dokonce předpokládám, ale domnívám se, že pan ministr nepochopil, nebo jsem já špatně formuloval svůj dotaz. Já jsem se neptal na to, zda musíme nebo nemusíme mít takový zákon z hlediska legislativy Evropské unie, já jsem se ptal, zda minulá vláda sama přijala takový úkol svým usnesením a zda ho termínovala k letošnímu roku. Tak zněl můj dotaz. Jestli si někdo z vás nevzpomene, mám zato, že takové vládní usnesení totiž existuje.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Domnívám se, že je nejvyšší čas tuto ušlechtilou rozpravu.... Nebylo mi dopřáno dokončit větu. Rád dávám slovo panu předsedovi vlády.
Předseda vlády ČR Václav Klaus: Jestli dovolíte, řeknu také pár slov. Tento úkol je v plánu legislativní práce vlády. Z tohoto hlediska já a mí kolegové ve vládě se domníváme, že to je úkol dodaný dodatečně Poslaneckou sněmovnou jako úkol zcela redundantní a myslím, že zbytečně ztrácíme čas diskusí o této věci.
Věcně si troufám říci, že jsme tento návrh už jeden ve vládě měli, dlouze jsme ho projednávali, pochopili jsme, že je to daleko složitější materie, než se zdá většině zde diskutujících, že 99,9 % dumpingových případů v žádném případě tímto zákonem nemůže být dotčeno, protože 99,9 % dumpingových případů soudobého světa je státní dumping, nejrůznější typy státní intervence do toku zahraničního obchodu. Ty v žádném případě nebude tento zákon postihovat. čili je to velmi marginální věc a opravdu diskuse je zavádějící.
Moc bych prosil pány poslance z této strany Poslanecké sněmovny, aby se pokusili elementárně seznámit s touto problematikou. Právě proto, že je to takto komplikované, tak jsme nepřijali původní verzi zákona, právě proto jsme dali za úkol, aby se na ní ještě dále pracovalo.