3.5. Ministerstvo zdravotnictví
V rámci resortního rozpočtu plnilo v roce
1995 úkoly související s prevencí
kriminality tvorbou právních norem (zdravotní
řád, zákon o podmínkách poskytování
zdravotní péče).
a) osvětová činnost
Propagace v rámci boje proti kouření, alkoholismu
a drogám byla realizována ve spolupráci s
Národním centrem podpory zdraví a následně
se Státním zdravotním ústavem formou
osvěty (billboardy, výchovně vzdělávací
akce, informační materiály).
b) plánované rodičovství a sexuální
výchova
Zásady správné sexuální výchovy
byly zveřejňovány. formou osvětových
a výchovných akcí. Formou dotací bylo
podpořeno rozšíření poraden v
rámci center ochrany nenarozeného života: Tato
centra zahájila svoji činnost již v 15 městech
České republiky.
c) krizová zařízení pro děti
a mládež
Finančně i metodicky byla podpořena občanská
sdružení a záchranná pracoviště
pro děti a mládež v krizových situacích
(např. Linka bezpečí; Bílý
kruh bezpečí) při realizaci preventivně
zaměřených projektů. Projekty se týkaly
např. resocializace prvotrestaných dívek,
pomoci traumatizovaným obětem trestných činů.
Ministerstvo zdravotnictví zpracovalo metodiku peer programů
zaměřených na zdravotně sociální
prevenci (např. AIDS) a postupné ji ve spolupráci
s.Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy
zavádí do škol. Ve spolupráci s Ministerstvem
spravedlnosti a Ministerstvem práce a sociálních
věcí byla dokončena příprava
v resocializace zejména prvotrestaných dívek
ve věznici Řepy. Ve spolupráci s Národním
centrem podpory zdraví a následně s Ústavem
veřejného zdravotnictví a preventivního
lékařství 2. lékařské
fakulty UK je vytvářen monitoring dětských
úrazů včetně otrav.
3.6. Ministerstvo obrany
V souladu s usnesením vlády ČR. č.
341 ze dne 15. června 1994 zpracovalo Ministerstvo obrany
Koncepci a program prevence kriminality. Na základě
usnesení resortní Komise pro prevenci sociálně
patologických jevů byla v průběhu
roku 1995 rozšířena o oblast protidrogové
prevence a 22. listopadu 1995 schválena ministrem obrany.
Úkoly prevence kriminality jsou plněny v souladu
s touto koncepcí a programem. V letošním roce
byly především zabezpečovány
aktivity v primární prevenci, i když nebyla
opomíjena ani prevence sekundární a terciární.
Vzhledem k tomu, že hlavními subjekty preventivních
aktivit na všech stupních řízení
jsou velitelé, byla pozornost věnována jejich
přípravě. Byl zabezpečen odborný
kurz výcviku sociálně-psychologických
dovedností, byly distribuovány a jsou připravovány
publikace k otázkám vojenských trestných
činů, k prevenci drogových závislostí.
Byl zpracován videopořad k prevenci drogových
závislostí. Pro nastávající
vojáky v základní službě je připravována
příručka "Deset kapitol o vojně",
která si klade za cíl stručně informovat
o průběhu vojenské základní
služby (práva a povinnosti vojáků, vojenská
kázeň, denní řád apod.). V
prevenci sociálně patologických jevů
je využíváno vojenského tisku - pro
vojáky v základní službě (Magazín)
i pro vojáky z povolání (Výběr
statí, "A" Report).
Na prevenci kriminality se podílí rovněž
Vojenská policie, především formou besed
s vojáky v základní službě, kontrolní
činností apod: Úkoly v této oblasti
plní i další složky resortu (odbor pro
styk s veřejností, odbor vojenských škol
a vzdělávání, odbor vojenského
zdravotnictví). Pokračuje realizace projektu zaměřeného
proti majetkové kriminalitě - ochrana majetku technickými
prostředky.
Skupiny humanitní služby, které již působí
v Armádě České republiky, věnují
mimo jiné pozornost prevenci sociálně patologických
jevů, především šikaně.
Problému šikanování je v resortu věnována
trvalá pozornost. Armádní výzkumy
neustále dokazuji, že tento negativní jev je
zde velmi rozšířen a boj proti němu
bude záležitost dlouhodobá. Zapojuje se do
něj i Svaz vojenské mládeže, který
ve spolupráci s 2. armádním sborem vyvíjí
aktivitu "Šikaně stop" zaměřenou
především na využívání
peer programu ve vojenském prostředí.
4.1. Priority Ministerstva vnitra
1. Ministerstvo vnitra se prioritně soustředí
na koncepční a metodickou pomoc při realizaci
činností v oblasti prevence kriminality na místní
úrovni.
2. Zpracovat koncepci spolupráce s nevládními
organizacemi v oblasti prevence kriminality a pomoci obětem
trestných činů.
3. Na základě analýzy vývoje kriminality
v České republice bude formulovat hlavní
směry prevence kriminality v oblasti legislativní,
koncepční, metodické a výkonné
pro následující období.
4. Soustředěná pozornost bude věnována
sociálně patologickým jevům mezi
mládeží (kriminalita, projevy rasismu a
xenofobie, gambling, prostituce, gangy).
5. V oblasti propagačně informační
akcentovat působení na veřejnost prostřednictvím
sdělovacích a dalších prostředků
s cílem posílit osobní zodpovědnost
za bezpečnost vlastní i svého okolí.
6. V oblasti činnosti Policie ČR propracovat
metody situační prevence. Zkvalitnit práci
policistů informační a vzdělávací
přípravou na preventivní činnost a
na pomoc obětem trestných činů.
7. V rámci grantového systému Ministerstva
vnitra finančně podporovat projekty řešící
problematiku prevence kriminality.
Na realizaci Programu sociální prevence a prevence
kriminality požaduje MV 31,5 mil. Kč ze státního
rozpočtu na rok 1996.
4. 2. Ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy
1. V oblasti výchovně-vzdělávací
činnosti je prioritou optimalizovat podmínky
a průběh vzdělávání
v celém kontextu působení školy jako
vzdělávací instituce a důležitého
sociálního prostředí. Dítě
zde buduje své postavení ve společnosti,
přejímá sociální role, získává
představu a poznatky o sociálních vazbách
a životě společnosti.
2. V oblasti výchovy mimo vyučováni
je prioritou zabezpečení dostatečně
nabídky hodnotných aktivit pro volný čas,
podpora občanských sdružení dětí
a mládeže, Domů dětí a mládeže
pro volný čas, sportovní činnosti
mladých lidí a uměleckých škol.
3. V oblasti pedagogicko psychologického poradenství
je prioritou zabezpečit:
- včasnou depistáž a diagnózu příznaků
odchylného vývoje dětí a mládeže
a vytvoření podmínek pro rychlé zjednání
nápravy a odstraňování příčin
(pedagogičtí pracovníci, školní
psychologové),
- vytvoření dostatečné sítě
zařízení poskytujících odborné
pedagogicko psychologické poradenské služby
za spolupráce všech zúčastněných
subjektů (pedagogicko psychologické poradny, střediska
výchovné péče, diagnostické
ústavy a linky důvěry).
4. V oblasti ústavní a ochranné výchovy
rozšířit a zkvalitnit síť těchto
školských zařízení, a to zvýšením
počtu lůžek, snížením počtu
dětí ve výchovných skupinách,
individualizací výchovné péče,
snížením útěkovosti.
Na realizaci Programu sociální prevence a prevence
kriminality požaduje MŠMT 42 mil. Kč ze státního
rozpočtu na rok 1996.
4.3. Ministerstvo práce a sociálních věcí
1. V rámci služeb zaměstnanosti:
- i nadále zvýšená péče
při zprostředkování zaměstnání
občanům, kteří mají ztíženou
možnost uplatnění na trhu práce (zákon
č. I/1991 Sb., o zaměstnanosti),
- vypracování návrhu na zintenzívnění
spolupráce příslušných odborných
pracovníků - poradců pro nezaměstnané
se ztíženou možností uplatnění
na trhu práce s pracovníky středisek (oddělení)
sociální prevence, sociálními kurátory
a sociálními asistenty v regionech v oblasti sociální
prevence.
2. V oblasti sociální práce:
- završení personálního posílení
terénních sociálních pracovníků
oddělení péče o děti a rodinu
okresních úřadů a kurátorů
pro mládež v souladu s usnesením vlády
č. 341 ze dne 15. června 1994,
- rozšíření funkce sociálního
asistenta do dalších lokalit a plynulé zařazení
této sociální služby do systému
sociální práce v České republice,
- zavádění systému kontinuální
sociální práce s pachateli trestné
činnosti do práce všech sociálních
kurátorů.
Na realizaci Programu sociální prevence a prevence
kriminality nepožaduje MPSV ze státního rozpočtu
na rok 1996 žádné finanční prostředky,
4. 4. Ministerstvo spravedlnosti
1. V legislativní oblasti budou pokračovat
práce na přípravě návrhu rekodifikace
trestního zákona a trestního řádu
a příprava návrhu zákona o částečném
odškodňování obětí trestné
činnosti.
2. V oblasti soudů a státních zastupitelství
bude těžiště preventivní práce
spočívat v rychlosti, správnosti a přesnosti
rozhodování, v zachovávání
všech procesních náležitostí a
v bezchybném a přesvědčivém
zdůvodňování rozhodnutí. Bude
pokračovat vytváření probační
služby včetně výchovy vhodných
pracovníků pro tuto oblast.
3. V oblasti vězeňství bude prioritním
úkolem v roce 1996 dotvořit ucelený systém
kontinuálního resocializačního působení
na odsouzené, včetně jejich přípravy
na propuštěni z výkonu trestu odnětí
svobody, v úzké součinnosti s Ministerstvem
práce a sociálních věcí. Dalším
úkolem je zkvalitnit integrační péči
o odsouzené, zejména o odsouzené mladistvé
pachatele a o pachatele s psychopatickými rysy.
4. V oblasti vědecko-výzkumné práce
budou hlavními úkoly vypracování Koncepce
probační služby v justici, metodická
pomoc lokalitám při rozvíjení jejich
vlastních preventivních aktivit, včetně
posuzováni preventivních projektů vzniklých
na místní úrovni, úkoly na úseku
trestní politiky ve vztahu k prevenci a výzkumná
činnost zaměřená na otázky
patologických jevů u dětí a mládeže
a možnosti jejich předcházení.
Na realizaci Programu sociální prevence a prevence
kriminality požaduje MS 10 mil. Kč ze státního
rozpočtu na rok 1996.
4.5. Ministerstvo zdravotnictví
1. Podílet se na prevenci kriminality ve sféře
primární zdravotní péče,
tzn. v linii prvotního kontaktu pacienta se zdravotnickým
zařízením. Zvýšit citlivost zdravotnické
veřejnosti na případy latentní kriminality,
především na týrání dětí
nebo mentálně postižených, šíření
pohlavních chorob atd.
2. Podporovat vznik krizových center a obdobných
zařízení nabízejících
radu a pomoc ve složitých životních situacích
a zařízení zaměřených
na pomoc rizikovým skupinám především
mládeže
3. Vytvářet takové typy programů
zdravotní prevence, které by předcházely
vzniku rizikového chování.
4. Podporovat relevantní občanské iniciativy,
které vedou k posílení aktivní úlohy
občana při zachování vlastního
zdraví.
5. Vytvořit předpoklady pro léčbu
nezletilých a mladistvých toxikomanů.
Na realizaci Programu sociální prevence a prevence
kriminality požaduje MZ 4,5 mil. Kč ze státního
rozpočtu na rok 1996.
4.6. Ministerstvo obrany
1. Rozpracovat koncepci sociálně patologických
jevů do činnosti vojsk. Sjednotit a zefektivnit
působená všech odpovědných složek
resortu obrany v této oblasti Zkvalitňovat činnost
všech subjektů podílejících se
v resortu obrany na výchově a procesu adaptace mladých
lidí na vojenskou službu. Odbornou přípravu
velitelů a ostatních vedoucích pracovníků
zaměřit na "umění jednat s lidmi".
2. Výzkumnou činnost zaměřit
na odhalování příčin vzniku;
sociálně patologických jevů v armádě
a navrhovat účinnější postupy
v jejich prevenci. Využívat zkušeností
armád demokratických států.
3. U příslušníků Armády
České republiky rozvíjet zdravy životní
styl. Podporovat aktivní využívání
volného času - významnou složku
primární prevence sociálně patologických
jevů.
Na realizaci Programu sociální prevence a prevence
kriminality požaduje M 12 mil: Kč ze státního
rozpočtu na rok 1996.
1. Zintenzívnit propagační a informační
kampaň o významu uskutečňování
preventivních aktivit na místní úrovni
pro omezování kriminality.
2. Vytvořit model organizace preventivní práce
na místní úrovni, tento model ověřit
na omezeném počtu měst. Města budou
vybrána na základě daných podmínek,
které vyhlásí Republikový výbor
pro prevenci kriminality. Výsledky posoudí odborný
tým jmenovaný Republikovým výborem
pro prevenci kriminality.
3. Zpracovat systém finanční podpory preventivním
aktivitám na místní úrovni ze státního
rozpočtu.
4. Zpracovat koncepci propojení činností
jednotlivých resortů v oblasti prevence, a to především
s důrazem na metody a formy spolupráce na úrovni
místa (např. města).
5. Zpracovat realistickou nabídku spolupráce
státních institucí s institucemi města
při realizaci preventivních programů.
6. Vytvářet otevřenou databázi
informací o pozitivních a negativních zkušenostech
z preventivních programů.
7. Na základě analýzy vývoje kriminality
a dalších sociálně patologických
jevů formulovat náměty a možné
směry preventivního působení a zajišťovat
podmínky jejich realizace.
8. Vyjadřovat se ke všem zákonům,
které by mohly mít vztah k prevenci kriminality.
9. Vyhodnotit plnění vládního usnesení
č. 341 ze dne 15. června 1994 k Programu sociální
prevence a prevence kriminality - aktuální stav
a východiska do roku 1996 a připravit podklady pro
nový dlouhodobý program v této oblasti.
10. Projednávat vynakládání finančních
prostředků na realizaci komplexních programů
sociální prevence a prevence kriminality na místní
úrovni z rozpočtů jednotlivých resortů
v kooperaci s místními zdroji.
6. ZÁVĚR
V průběhu zpracovávání předkládaného
materiálu se došlo k následujícím
závěrům:
1. Prevence se stává významným
společenským tématem. Přetrvává
však nejasnost v chápání jejího
obsahu a tendence ke státnímu paternalismu. To se
projevuje jak v přenášení plné
odpovědnosti za organizaci, řízení
a financování preventivních opatření
na stát, tak i v přeceňování
preventivního významu represe. Současně
je nedoceňována úloha občanů
a místních zastupitelstev při iniciování,
organizování a financování preventivní
činnosti.
2. Předpoklad pro koordinaci v oblasti sociální
prevence a prevence kriminality na úrovni resortů
zastoupených v Republikovém výboru pro prevenci
kriminality je v zásadě splněn. Mechanismus
informačních vazeb mezi orgány zabývajícími
se problematikou sociálně patologických jevů
není po vertikální ani po horizontální
úrovni systémově propracován.
3. Ingerence státu do preventivně zaměřených
programů je zatím jak po metodické, tak po
koordinační i finanční stránce
nezbytná, přičemž dlouhodobým
cílem je decentralizace preventivních programů.
4. Programy prevence kriminality a sociálně patologických
jevů, včetně prevence zneužívání
drog, se překrývají a nelze je navzájem
jednoznačně specifikovat. To se odráží
i v oblasti projektování a financování
těchto programů.
5. Při plánování využití
účelově vázaných finančních
prostředků na programy sociální prevence
a prevence kriminality mají resorty sklon z těchto
zdrojů zajišťovat aktivity, které by měly
být financovány z běžného rozpočtu
resortu.
Je tedy nezbytné vytvořit systém propojení
meziresortních orgánů zabývajících
se problematikou prevence sociálně patologických
jevů a systém sdružování a
využívání finančních,
materiálních a personálních zdrojů
na realizaci preventivních programů. To se ostatně
týká i zajištění takových
programů na místní úrovni. V rámci
těchto opatření je nutné jednoznačně
stanovit povinnosti a odpovědností orgánů
státní správy na jednotlivých úrovních,
včetně hodnotících mechanismů.
příloha č. 1 |
Schéma prevence kriminality
zaměřená na celou společnost, především na dosud kriminálně nezasaženou část populace | zaměřená na kriminálně rizikové skupiny, případně i oběti | zaměřená na osoby a skupiny osob, které se již kriminálních činů dopustily | |
sociální
orientovaná na společenské faktory kriminality | opatření směřující k podpoře hodnotového systému odmítajícího protizákonné jednání, cílená především na děti, mládež a jejich rodiče (škola, TV, sport, skauting, armáda) účinnost jednotlivých opatření, většinou finančně a organizačně značně náročných, se obtížně vyhodnocuje | velmi různá, úzce cílená, opatření zaměřená na konkrétní druhy rizikových skupin v rozlišení dle věku, míry a druhu ohrožení, teritoria a pod. poměrně dobře zjistitelná účinnost jednotlivých aktivit | resocializační opatření uplatňovala jak v průběhu výkonu trestu, tak po propuštění (účinná jsou většinou u prvotrestaných) účinnost opatření je dobře ověřitelná |
MŠMT, MO, MPSV, MZ, MS (legislativa), obce | MPSV, MŠMT, MZ, MO, obce | MS (vězeňství), MŠMT, MPSV, MZ, MO, obce | |
Situační orientovaná na omezování kriminogenních situací a na zvýšení pravděpodobnosti odhalení pachatele | zvyšování informovanosti o možnosti obrany proti nejčastěji se vyskytujícím
druhům kriminality a o správném chování občanů v případě výskytu trestného činu či podezření z něj účinnost opatření lze obtížně posoudit | opatření ekonomického (snížení daní výrobcům bezpečnostního zařízení a bezpečnostním službám, snížení pojistného u dobře zabezpečených objektů a pod.) a organizačního charakteru (častější výskyt policistů na ulici, obecné povědomí, o vysoké profesionalitě policistů) a zhoršení podmínek pro páchání kriminálních deliktů účinnost opatření lze dobře posoudit | úzce cílená opatření na zhoršení podmínek pro páchání konkrétních druhů kriminality příp. ve vymezených teritoriích, zvýšení míry objasněnosti trestných činů účinnost opatření lze i velmi dobře posoudit |
MV MO obce | MV, MO, obce | MV MO obce |
POMOC OBĚTEM TRESTNÝCH ČINŮ | primární | sekundární | terciární |
zvyšování informovanosti o možnosti ochrany proti nejčastěji se vyskytujícím druhům kriminality a o správném chování občanů v případě ohrožení trestním činem | cílené zvyšování informovanosti o možnosti ochrany proti nejčastěji se vyskytujícím druhům kriminality | právní, psychologická a zdravotnická pomoc a poradenství, odškodnění obětí | |
MNV, MŠMT, MO, MZ, obce | MNV, MŠMT, MZ, MO, obce | MZ, MPSV, MS, MV, MO |
příloha č. 2 |
Systém vynakládání finančních
prostředků vyplývající z usnesení
vlády č. 418 ze dne 12. července 1995
Ve "Zprávě o plnění úkolů
vyplvajících z Programu sociální prevence
a prevence kriminality - aktuální stav a východiska
do roku 1996", k níž vláda přijala
usnesení č. 418/1995, byly uplatněny účelové
finanční prostředky ve výši 180,1
mil. Kč na realizaci sociální prevence a
prevence kriminality v působnosti jednotlivých resortů
pro rok 1996.
Schválením rozpočtu České republiky
na rok 1996 byly vyčleněny v kapitole 398 Všeobecná
pokladní správa finanční prostředky
na prevenci jen ve výši 100 mil. Kč. Na jednání
Republikového výboru pro prevenci kriminality dne
12.1.1996 byla tato částka po dohodě všech
resortů rozdělena následujícím
způsobem:,
Za nakládání s uvolněnými finančními
prostředky z kapitoly 398.- Všeobecná pokladní
správa - odpovídají jednotlivé resorty
podle stanovených rozpočtových pravidel.
Při financování projektů prevence
mají priority programy sociální prevence
a prevence kriminality na místní úrovni.
Tyto programy budou projednávány na zasedáních
Republikového výboru pro prevenci kriminality a
bude určena i participace jednotlivých resortů.
RESORTY | A | B |
Ministerstvo vnitra | 70 000 | 31 500 |
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | 76 600 | 42 000 |
Ministerstvo práce a sociálních věcí | 1 500 | 0 |
Ministerstvo spravedlnosti | 0 | 10 000 |
Ministerstvo zdravotnictví; | 10 000 | 4 500 |
Ministerstvo obrany | 22 000 | 12 000 |
CELKEM | 180 100 | 100 000 |
Legenda k tabulce:
sloupec A - původní požadavky resortů v tis. Kč
sloupec B - dohodnuté konečné rozděleni
v tis. Kč
RESORT | TÉMATA | FINANCE tis. Kč |
MV | - vydávání metodických materiálů zaměřených k prevenci kriminality, | 700 |
- informační, vzdělávací a propagační publikace pro veřejnost, | 1 900 | |
- vytváření informačního systému ve vztahu k sociální prevenci
a prevenci kriminality, | 1300 | |
- preventivní pořady pro televizní stanice a další hromadné sdělovací prostředky; | 2 400 | |
- vydání mimořádných čísel časopisu "Policista" se zaměřením na ochranu majetku a zdraví fyzických a právnických osob, trestnou činnost mládeže a trestnou činnost páchanou na mládeži, na oblast drog, alkoholu a jiných závislostí a na pomoc potencionálním a skutečným obětem trestné činnosti, | 110 | |
- vydávání publikací (katalogů obecně prospěšných společností a dalších subjektů zabývajících se prevenci), reedice zajímavých publikací z oblasti prevence, | 800 | |
- výchovně vzdělávací akce (semináře, školení, besedy, výchovně osvětová činnost, mezinárodní spolupráce, studijní cesty), | 2 890 | |
- komplexní místní projekty prevence kriminality včetně situační prevence (na základě analýz kriminality, projekty zpracované na odborné úrovni v součinnosti příslušných resortů se zaměřením na jednotlivé rizikové skupiny občanů úměrně jejich ohrožení kriminalitou), | 18 500 | |
- jednotlivé konkrétní akce směřující k prevenci a eliminaci kriminality (primární, situační prevence, potencionální a skutečné oběti trestné činnosti). Financování preventivních aktivit Policie ČR (nové formy pořadů pro učňovskou a středoškolskou mládež, dílčí role nevládních organizací. | 2 900 | |
celkem | 31 500 |
RESORT | TÉMATA | FINANCE tis. Kč |
MŠMT | - věcné náklady na školní poradenské pracovníky (stávající systém výchovných poradců nezaručuje dostatečný podíl poradenství na optimalizaci výchovně-vzdělávacího procesu včasném odhalování osobnostních a sociálních poruch vývoje žáků), | 9 000 |
- snížení počtů dětí ve výchovných skupinách (snížení počtu dětí povede k individualizaci, výchovné péče a jejímu zkvalitnění, snížení útěkovosti z výchovných ústavů), | 6 000 | |
- metodická příprava poradenských pracovníků (pro činnost v primární a sekundární prevenci a uplatnění nových úkolů školských poradenských zařízení v lokálních programech je třeba vypracovat metodiku a proškolit poradenské pracovníky); | 500 | |
- zvýšení počtu lůžek ve výchovných ústavech (zkvalitnění sekundární a terciární prevence v resortu školství), | 14 000 | |
- věcné náklady na nové pracovníky pedagogicko-psychologických poraden, | 8 000 | |
- centra sociální prevence na vysokých školách, | 1000 | |
- metodická příprava učitelů (učitelé budou školeni v oblastech primární a sekundární prevence sociálně negativních jevů a kriminality | 1000 | |
- metodika a činnost ve výchově mimo vyučování, (školní dužiny, školní kluby, domy dětí a mládeže), | 1000 | |
- zavedeni peer programu do praxe (peer programy se ve školství uplatňují hlavně v oblasti prevence zneužívání návykových látek, jejich aplikace,e závislá na zpracování metodiky, výcviku "trenérů" a po té jejich zavedení do praxe bude významným faktorem v místních programech prevence sociálně negativních jevů), | 500 | |
- metodické pomůcky, texty, filmy pro učitele, výchovné a poradenské pracovníky | 1000 | |
celkem | 42 000 |
RESORT | TÉMATA | FINANCE tis. Kč |
MPSV | - nenavrhuje uvolnit nad rámec programu sociální prevence pro své ":potřeby žádné dodatečné zdroje (všechny příklady Programu jsou hrazeny z rozpočtů okresních úřadů). | |
celkem | 0 |
RESORT | TÉMATA | FINANCE tis. Kč |
MS | Institut kriminologie a sociální prevence | |
rozšíření dosavadního nákladu publikaci vydávaných IKSP, určených institucím a organizacím, které se podílí na potlačování trestné činností a na preventivních aktivitách | 208 | |
- překlady cizojazyčných pramenů ze zahraniční pro publikace v tuzemsku, | 152 | |
- metodická pomoc při zavádění. a rozvíjení preventivních aktivit na místní úrovni, | 48 | |
- doplnění odborné knihovny IKSP o publikace a periodika vydávaná v zahraničí, | 37 | |
-výzkumná činnost (trestní politika ČR trestná činnost dětí a mládeže), | 85 | |
- zahraniční služební cesty, (semináře, konference). | 84 | |
Státní zastupitelství všech stupřiů | ||
- odborná literatura, | 235 | |
- pořízení programů se zaměřením na prevenci kriminality, | 88 | |
- semináře státních zástupců k problematice prevence kriminality, | 158 | |
- zahraniční pracovní cesty(kongresy). | 269 | |
Generální ředitelství vězeňské služby | ||
- realizace systému kontinuálního resocializačního působení včetně
programů přípravy odsouzených na propuštění z výkonu trestu odnětí svobody a úhrady poplatků spojených s legalizací pobytu nesolventních občanů SR na území ČR po propuštění z výkonu trestu odnětí svobody, | 2 050 | |
- realizace koncepce zacházení s mladistvými vězni včetně zvýšení počtu učebních oborů pro mladistvé odsouzené, | 2 750 | |
- zpracování koncepce využití sportu při resocializaci odsouzených včetně zřízení a vybavení prostor pro jednoduché tělovýchovné aktivity, | 2 200 | |
- realizace vybraných resocializačních programů realizovaných v součinností s církvemi a nestátními subjekty. | 1636 | |
celkem | 10 000 |
RESORT | TÉMATA | FINANCE tis. Kč |
MZ | - program prevence úrazů a otrav u dětí, semináře a propagační činnost " | 500 |
- dětské krizové centrum v Praze 4, (seznamování lékařů s problematikou týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte), | 1000 | |
- kurzy zaměřené na plánované rodičovství, sexuální výchovu a prevenci sexuální kriminality (peer program a školení lektorů), | 500 | |
- centrum sociálně zdravotní prevence dětské kriminality(prevence týrání a sexuálního zneužívání dětí, drogové závislosti dětská prostituce, atd.. | 2 500 | |
celkem | 4 500 |
RESORT | TÉMATA | FINANCE tis. Kč |
MO | rozvíjet konkrétní preventivní činnost především přímo u útvaru se zaměřením na vojáky v základní službě a mladé vojáky z povolání (publikace, přednášky, videopořady, časopisy, didaktické pomůcky), | 1 600 |
- zabezpečovat odborné vzdělávání (civilní a vojenské vysoké školy, kurzy, stáže, semináře) pro velitele a další pracovníky zodpovědné v resortu za prevenci kriminality (příslušníci Vojenské policie, vojenští lékaři, personalisté, humanitní služba), | 2 200 | |
- zjišťovat prostřednictvím sociologických, psychologických, pedagogických a lékařských výzkumů aktuální postoje branecké populace, vojáků v základní službě a vojáků z povolání ke kriminálnímu jednání, | 1800 | |
- zkvalitnit odvodní řízení a výběr osob do AČR zavedením psychologického vyšetření, zřízení pracoviště branné psychologie, | 2 300 | |
investice, | 500 | |
- rozvíjet zdravý životní styl vojáků v základní službě a mladých vojáků z povolání, podporovat činnost diagnasticko- regenerační center napomáhajících odstranění negativních návyků a úpravě životního stylu, organizovat sportovní a kulturní akce v místech posádek | 3 200 | |
investice. | 400 | |
celkem | 12 000 |
příloha č.3 |
1. Ministerstvo vnitra
V rámci odboru public relations a prevence bylo na Ministerstvu
vnitra začátkem roku 1993 zřízeno
oddělení prevence. Po zřízení
Republikového výboru pro prevencí kriminality
plnilo oddělení funkci jeho sekretariátu.
Mimo to se oddělení zabývalo vytvářením
modelu komplexního programu prevence kriminality na místní
úrovni. Navázalo kontakty s orgány státní
správy, se zástupci mést a obcí a
s nevládními organizacemi, jejichž činnost
je orientována do oblasti prevence kriminality. Výsledkem
bylo vytvořeni databáze subjektů, o nichž
lze předpokládat, že budou spoluvytvářet
koncepci vlády v oblasti předcházení
sociálně patologickým jevům.
Od 1. ledna 1996 je oblast prevence kriminality zajišťována
prostřednictvím nově vzniklého odboru
prevence odbor prevence má 32 pracovníků
a je členěn na oddělení prevence kriminality
(8 pracovníků), oddělení bezpečnosti
silničního provozu (BESIP) a redakci časopisu
Policista.
Oddělení prevence kriminality plní nadále
úkoly sekretariátu Republikového výboru
pro prevenci kriminality a koordinační komise k
problematice diváckého násilí a nevhodného
chování při sportovních utkáních,
zvláště při fotbalových zápasech
a je koncepčním, koordinačním, metodickým
a informačním pracovištěm pro oblast
prevence kriminality v rámci resortu Ministerstva vnitra.
2. Ministerstvo školství, mládeže a
tělovýchovy Těžiště činnosti
ministerstva spočívá:
- ve vytvoření podmínek pro optimalizaci
průběhu výchovně vzdělávacího
procesu dětí a mládeže
- v oblasti volného času, zájmové
činnosti, výchovy mimo vyučování,
- v oblasti pedagogicko psychologického poradenství,
- v provozování školských zařízeni
pro výkon ústavní výchovy, ochranné
výchovy a preventivně výchovné péče,
- ve vědecko výzkumné činnosti.
Ministerstvo prozatím vyčlenilo v rámci odboru
mládeže 1 pracovní místo na problematiku
prevence drogových závislosti a prevence kriminality.
Vyčleněné finanční prostředky
na zřizování a provoz středisek výchovné
péče pro rok 1995 představovaly 35 mil, Kč
z rozpočtu resortu.
V Programech podpory a ochrany dětí a mládeže
je každoročně vyhlašován program
"Porozumění". Tento program řeší
mimo jiné i ochranu mládeže před sociálně
patologickými jevy a pomoc v obtížných
životních situacích.
Celkově bylo na Programy podpory a ochrany dětí
a mládeže v roce 1995 vyčleněno ze státního
rozpočtu 220 mil. Kč pro podporu činností
občanských sdružení. Cílem programu
"Porozumění" je omezení, případně
eliminace vliv drog, alkoholu, prostituce, působení
na děti a mládež z dysfunkčních
rodin a z asociálních skupin mládeže.
V rámci programu EXTRA byla dotována mimo jiné
i projektová oblast rizikové skupiny dětí
a mládeže (z rozpočtu resortu na rok 1995 byla
vyčleněna k tomuto účelu částka
2,2 mil. Kč).
Výzkumnou a analytickou činnost v rámci
resortu zajišťují organizace přímo
řízené Ministerstvem školství,
mládeže a tělovýchovy: Ustav pro informace
ve vzděláváni, Výzkumný ústav.
pedagogický (6 odborných pracovníků),
Institut pedagogicko psychologického poradenství
(S pracovníků), institut dětí a mládeže
(2 pracovníci).
Uvedené jsou počty pracovníků, kteří
se zabývají problematikou prevence.
Tato významná a odborná pracoviště
se zabývají především statisticko
analyticko činností školské problematiky,
tvorbou metodik a učebních dokumentů pro
všechny druhy škol a školských zařízení.
Pro příklad lze uvést vypracování
metodiky činnosti středisek výchovné
péče, jejíchž hlavní náplní
je sekundární prevence kriminality. Institut pedagogicko
psychologického poradenství zpracovat metodiku diagnózy
a intervence při výskytu šikanování
ve školách. Výzkumný ústav pedagogický
zpracoval analýzu příčin zvýšené
útěkovosti z výchovných ústavů
s návrhem na jejich omezeni, dále metodiku peer
programů principem je neformální působení
prostřednictvím vrstevníků) k prevenci
závislostí na návykových látkách.
Tato metodika je zaváděna například
pedagogicko psychologickými poradnami do praxe:
3. Ministerstvo práce a sociálních věcí
V rámci resortu bylo k 1. 9.1992 zřízeno
specializované pracoviště orientované
na prevenci sociálně patologických jevů
(oddělení sociální prevence). Toto
oddělení je organizačně začleněno
do odboru sociální politiky, agendou se zabývá
celkem S pracovníků. Oddělení sociální
prevence mimo jiné metodicky řídi sociální
kurátory a sociální asistenty a zajišťuje
úkoly sekretariátu resortní protidrogové
komise.
Kromě uvedeného pracoviště na ministerstvu
tradičně pracuje oddělení sociálně
právní ochrany rodiny a dítěte. 6
pracovníků oddělení metodicky vede
pracovníky oddělení péče o
děti a mládež OkÚ a kurátory
pro mládež, zabývá se problematikou
sociálně právní ochrany ohrožených,
týraných a zneužívaných dětí
(včetně jejich vyhledávání)
a otázkou dětí a mladistvých, kteří
se dopustili trestné činnosti či přestupku
nebo u kterých se projevují závažné
výchovné problémy (např. závislosti,
absence ve škole, agresivita). Podílí se na
tvorbě metodiky prevence sociálně patologických
jevů u mládeže.
Vedle těchto oddělení se preventivními
aktivitami v rámci ministerstva zabývá především
odbor poradenství a zprostředkování
Správy služeb zaměstnanosti, který
ve smyslu § 9 zákona č. 1/1991, Sb., o zaměstnanosti
věnuje ve své koncepci poradenské činnosti
ve spolupráci s úřady práce zvýšenou
pozornost občanům, kteří při
svém uplatnění na trhu práce potřebují
zvláštní pomoc, neboť mají
v tomto směru objektivně ztíženou možnost
svého uplatnění. Koncepce poradenství
je rozpracována na jednotlivé poradenské
směry. Pro občany se ztíženou možností
uplatnění na trhu práce jsou na každém
úřadu práce k dispozici odborní poradci,
kteří se cíleně zaměřují
na poskytování pomoci lidem z tzv. marginálních
skupin obyvatelstva.
Součástí koncepce poradenství na úřadech
práce je i poradenství zaměřené
na volbu povolání. Při všech úřadech
práce jsou zřízena Informační
poradenská střediska pro volbu povolání,
která sehrávají významnou preventivní
roli především u skupiny mladistvých,
kteří poprvé vstupují do zaměstnání.
Těmto mladým lidem poskytují kompletní
poradenský ser při volbě povolání.
V rámci dotační politiky uvolnilo ministerstvo
v roce 1995 celkem 32,1 mil. Kč na podporu činnosti
nestátním subjektům, které se orientují
na pomoc lidem v sociální nouzi (lidé bez
přístřeší, osamělé
matky s dětmi, mladí lidé v krizových
situacích, ohrožené děti atd.).
4. Ministerstvo spravedlnosti
Ministerstvo spravedlnosti se podílí na problematice
prevence kriminality v oblasti legislativní, soudů
a státních zastupitelství, kde probíhají
preventivní aktivity kontinuálně. .
Výzkumnou a analytickou činnost v oblasti prevence
kriminality a sociální prevence v rámci resortu
zajišťuje výzkumné pracoviště
mezioborového zaměření Institut pro
kriminologii a sociální prevenci.
V roce 1995 se odbornou činností na úseku
prevence zabývali 4 pracovníci týmu prevence
kriminality. Výzkum byl zaměřen na ověření
možností preventivních aktivit v lokalitách
a s tím související kriminologický
výzkum. Pracovníci právní skupiny
se zabývali problematikou účinnosti trestního
zákonodárství, alternativami za trest odnětí
svobody, formami odklonu, probací a problematikou mládeže,
tedy tématy majícími těsný
vztah k prevenci kriminality prostředky trestního
práva.
Z běžných rozpočtových prostředků
Institutu pro kriminologii a sociální prevenci na
rok 1995 bylo na krytí nákladů spojených
s těmito úkoly vynaloženo, zhruba 1 470 tis.
Kč. Úkol "Prevence kriminality na místní
úrovni" byl kromě toho azyl také finančními
prostředky přidělenými formou grantu
Grantovou agenturou České republiky ve výši
307 tis. Kč. Tato finanční podpora Grantové
agentury České republiky skončila dnem 31.
12. 1995 z důvodů dokončení tříletého
grantového projektu.
V edici Institutu bylo vydáno několik publikací
s významem pro oblast prevence konkrétně
metodická příručka "K vybraným
aspektům prevence kriminality na místní úrovni",
studie k výskytu násilného a sociálně
nežádoucího jednání rodičů
vůči dětem a překlady zahraničních
právních norem a materiálů k systémům
trestní justice v Evropě, vynaložené
rozpočtové prostředky představovaly
90 tis. Kč.
5. Ministerstvo zdravotnictví
K hlavním oblastem působnosti resortu ve vztahu
k problematice prevence kriminality patří:
- sféra primární zdravotní péče
(prvotní kontakt pacienta se zdravotnickým zařízením,
zaměření pozornosti na výskyt příznaků
např, týraného, zneužívaného
dítěte, mentálního poškození
a pohlavních nemoci),
- činnost krizových center a obdobných
zařízení nabízejících
pomoc a radu ve složitých životních situacích
(zaměřeni na rizikové skupiny dětí
a mládeže),
- plánované rodičovství a sexuální
výchova,
- léčba nezletilých a mladistvých
narkomanů.
V rámci resortu Ministerstva zdravotnictví bylo vyčleněno 1 pracovní místo v odboru
zdravotní péče na protidrogovou prevenci.
6. Ministerstvo obrany
Ministerstvo řeší problematiku sociální
prevence a prevence kriminality pod souhrnným označením
prevence sociálně patologických jevů.
Jde a soubor aktivit zakotvených v koncepci resortu obrany.
Postihuje dva hlavni směry působení. Prvním
je prevence zneužívání drog a alkoholismu,
druhým prevence kriminality, mimořádných
událostí, vážných kázeňských
přestupků, šikanování, projevů
rasismu apod. Na realizaci prevence se podílí více
složek (např. Vojenská policie, personální
orgány, vojenské zdravotnictví apod.)
Koordinační roli plní resortní
Komise pro prevenci sociálně patologických
jevů.
Oddělení personálních služeb
odboru personalistiky ministerstva. - připravuje koncepční
materiály a zprostředkovává styk s
mimoresortními institucemi a orgány. Oddělení
sociální prevence a pomocí Hlavního
personálního úřadu je výkonným
orgánem s celoresortní působností.
Oddělení sociální prevence a pomoci
má 4 odborné pracovníky. Jeho
činnost je zaměřena na prevenci sociálně
patologických jevů nejčastěji se vyskytujících
v armádě a zahrnuje především:
- koordinaci preventivních činností v resortu,
- rozpracovávání koncepčních záměrů a jejich realizaci v Armádě České republiky,
- iniciaci normativních úprav a novelizací právních norem platných v Armádě České republiky,
- organizační a obsahové zabezpečení činnosti resortní komise,
- spolupráci s civilními institucemi při zabezpečování prevence,
- organizaci využívání armádních sdělovacích prostředků k propagaci prevence,
- zabezpečování vzdělávacích aktivit v dané oblasti (kurzy pro velitele, pedagogické pracovníky apod.),
- zabezpečování zájmových akcí
na podporu prevence sociálně patologických
jevů.
V roce 1995 byly náklady prevence kriminality uhrazeny
z rozpočtových položek jednotlivých
subjektů k zabezpečení záměrů
a jejich realizaci.
7. Meziresortní pracovní komise
7.1. Meziresortní orgány v působnosti
Úřadu vlády
V rámci Úřadu vlády České
republiky jsou zřízeny zejména dva orgány,
jejichž činnost souvisí se sociální
prevencí a prevencí kriminality.
Meziresortní protidrogová komise - je koordinačním,
iniciativním a metodickým orgánem ve věcech
koncepce a politiky státu v oblasti prevence omamných
a psychotropních látek. Členy komise
jsou ministři vnitra, práce a sociálních
věcí, spravedlnosti, školství, mládeže
a tělovýchovy, zdravotnictví, financí,
průmyslu a obchodu, obrany, zemědělství,
zahraničních věcí. Působnost
Meziresortní protidrogové komise do značné
míry souvisí s působností dalších
podobných meziresortních orgánů, které
se zabývají oblastí sociálně
patologických jevů.
Rada pro národnosti vlády České
republiky - je poradním, koordinačním a kontrolním
orgánem vlády České republiky pro
otázky národnostní politiky. V rámci
svých jednání řeší i problémy
související s projevy xenofobie, rasismu a antisemitismu
ve společnosti. Členy jsou ministerstvo vnitra,
práce a sociálních věcí, kultury,
financí, školství, mládeže a tělovýchovy,
zahraničních věcí, Kancelář
prezidenta České republiky a zástupci jednotlivých
národnostních menšin.
7.2. Meziresortní orgány, komise a pracovní
skupiny zřízené v.gesci jednotlivých
ministrů
a) Ministerstvo vnitra je mimo Republikový výbor
pro prevenci kriminality gestorem připravované Koordinační
komise k problematice diváckého násilí
a nevhodného chování při sportovních
utkáních, zvláště při
fotbalových zápasech. Členy jsou zástupci
ministerstva vnitra, policie a ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy. Externími
spolupracovníky komise budou zástupci sportovních
svazů. Zřízení této, komise
vychází z usnesení vlády České
republiky č. 27 z 11. ledna 1995, kterým přistoupila
Česká republika k Evropské úmluvě
k diváckému násilí a nevhodnému
chováni při sportovních utkáních,
zvláště při fotbalových zápasech.
Ministerstvo vnitra je spolu s ministerstvem financí členem
Komise ministerstva kultury pro ochranu movitého kulturního
dědictví. K hlavním úkolům
komise patří příprava návrhů
novel právních předpisů, výměna
informací o odcizených, nalezených předmětech
kulturního dědictví České republiky
a vytváření komplexního Integrovaného
systému ochrany movitého kulturního dědictví.
b) Ministerstvo školství, mládeže a
tělovýchovy nese gesci za činnost Meziresortní
grantové komise na projekty řešící
problémy rizikových skupin dětí a
mládeže. Komise je koordinační a
kontrolní orgán. Hlavním úkolem je
vzájemné předávání informací
o přidělování finančních
prostředků na granty v jednotlivých resortech.
Členové komise - ministerstva vnitra, školství,
mládeže a tělovýchovy, zdravotnictví,
kultury, hospodářství. a Úřadu
vlády (zástupce z Rady pro národnosti) se
podílejí na činnosti při výběrových
řízeních a v konkurzních komisích
jednotlivých ministerstev, které rozhodují
o přidělování státních
dotací na projekty.
Ustanoveny byly i pracovní resortní komise pro prevenci
drogových závislostí a prevence kriminality.
Výstupy z těchto komisí směřují
k tvorbě koncepčních materiálů
a k plnění úkolů uložených
ministerstvu školství a aktivitám resortu dle
potřeb prevence kriminality v terénu.
c) Ministerstvo práce a sociálních věcí
zřídilo na základě usnesení
vlády č. 549 ze dne 5. října 1994
Meziresortní koordinační skupinu pro harmonizaci
postupu jednotlivých subjektů při řešení
příčin a důsledků sociálně
patologických jevů u mládeže. Členy
této skupiny jsou zástupci ministerstva práce
a sociálních věcí, vnitra, zdravotnictví,
Nejvyššího soudu, Vrchního státního
zastupitelství, Ředitelství služby kriminální
policie ČR, Úřadu vyšetřování
pro ČR, Ředitelství vězeňské
služby ČR, Rady pro národnosti Úřadu
vlády ČR, Institutu pro kriminologií a sociální
prevenci a odborníci z praxe. Těžiště
činnosti koordinační skupiny spočívá
v řešení dílčích otázek
prostřednictvím ad hoc vytvořených
specializovaných týmů.
V rámci služeb zaměstnanosti je při
Ministerstvu práce a sociálních věcí
zřízena pracovní skupina pro posuzování,
programů pro pomoc a ochranu dětí a mládeže
(zastoupení ministerstev práce a sociálních
věcí, školství, mládeže
a tělovýchovy, kultury a zdravotnictví),
pracovní skupina pro tvorbu programů a projektů
pro nekvalifikovanou mládež a tvorbu videoklipů
profesí (zastoupení ministerstev práce
a sociálních věcí, školství,
mládeže a tělovýchovy a hospodářství).
Při Ministerstvu práce a sociálních
věcí pracuje i Meziresortní rekvalifikační
komise (zastoupení všech resortů).
d) Při Ministerstvu zdravotnictví pracuje Meziresortní
komise pro řešení problematiky týraného,
zanedbávaného a zneužívaného
dítěte. Zástupci za jednotlivé
resorty v této komisi jsou ministerstva zdravotnictví,
školství, mládeže a tělovýchovy,
práce a sociálních věcí, Policie
ČR a ministerstvo spravedlnosti (zastoupené Institutem
pro kriminologii a sociální prevenci), Státní
zastupitelství a specialisté z věcně
příslušných zařízení
(např. Dětské krizové centrum SOS
vesniček Psychiatrická klinika I. lékařské
fakulty, Kriminální služba Policie ČR
Brno, Dětská chirurgie, Psychiatrická léčebna
Bohnice, Dětský domov Stránčice).
Výstupem komise jsou návrhy preventivních
opatření týkajících se žen
a dětí v působnosti resortu zdravotnictví
a zajištění vzájemné informovanosti
o připravovaných předpisech a přijímaných
opatřeních v působnosti jednotlivých
resortů s přímým dopadem do praxe.
V rámci Ministerstva zdravotnictví existuje ještě
poradní sbor pro boj proti alkoholismu a jiným toxikomaniím.
e) Ministerstvo obrany je smluvní stranou "Smlouvy
o spolupráci a vzájemných vztazích"
mezi Vojenskou policií a Policií ČR a "Dohody
mezi Ministerstvem obrany ČR a Ministerstvem financí
ČR o vzájemné pomoci a součinnosti
Celní správy ČR s Vojenskou policií".
Ministerstvo obrany zřídilo resortní Komisi
pro prevenci sociálně patologických jevů,
která vznikla spojením Komise pro prevenci kriminality
a Protidrogové komise.