Materiál se předkládá v souladu s
usnesením Poslanecké sněmovny Parlamentu
ČR č. 793 ze dne.2. listopadu 1995
Obsah:
I. Zpráva o plnění úkolů vyplývajících
z "Programu sociální prevence a prevence kriminality-aktuální
stav a východiska do roku 1996"
II. Přílohy
Předkládá:
Prof. Ing. Václav KLAUS, CSc. v.r.
předseda vlády
Jan RUML, v. r.
ministr vnitra
1. Zprávu o plnění úkolů vyplývajících z "Programu sociální prevence a prevence kriminality - aktuální stav a východiska do roku 1996" předkládá na základě usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky č. 793 ze dne 2. listopadu 1995 předseda Republikového výboru pro prevenci kriminality a ministr vnitra Jan Ruml.
Konkrétně se jedná o usnesení ke Zprávě
o plnění úkolů vyplývajících
z "Programu sociální prevence a prevence kriminality
- aktuální stav a východiska do roku 1996"
v němž Poslanecká sněmovna žádá
vládu České republiky, aby v termínu
do 28. února 1996 předložila novou, "Zprávu",
která by byla výrazem komplexního pojetí
této problematiky a která by obsahovala také
hodnocení věcné náplně a splnění
termínů uvedených v této projednávané
"Zprávě" k 31. prosinci 1995.
Zpráva byla zpracována z podkladů resortů zastoupených v Republikovém výboru pro prevenci kriminality (RVPPK). Úžeji byla konzultována s předsedou branného a bezpečnostního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Ing. Vladimírem Šumanem, s pracovníky Institutu pro kriminologii a sociální prevenci, Policejního prezídia a dalšími odborníky.
Zprávu o plnění úkolů vyplývajících z " Programu sociální prevence a prevence kriminality - aktuální stav a východiska do roku 1996" projednala a schválila svým usnesením č. 137 ze dne 21.února 1996 vláda České republiky a zároveň uložila:
- místopředsedovi vlády a ministru financí uvolnit polovinu účelově vyčleněných finančních prostředků na realizací Programu sociální prevence a prevence kriminality na rok 1996 do rozpočtových kapitol věcně příslušných resortů,
- ministru vnitra a předsedovi RVPPK a ministru vlády a předsedovi Meziresortní protidrogové komise zpracovat do 31.srpna 1996 systém sdružování a vynakládání
finančních prostředků ze státního rozpočtu na programy sociální prevence, prevence
kriminality a prevence drogových závislostí,
- ministru vnitra a předsedovi RVPPK zpracovat do 31.května 1996 metodiku programů sociální prevence a prevence kriminality na místní úrovni,
- na základě těchto zpracovaných podkladů uložila místopředsedovi vlády a ministru
financí uvolňovat i druhou polovinu účelově
vyčleněných finančních prostředků.
2. Cílem materiálu je poskytnout přehled
o dosavadním vývoji konstituování
systému sociální prevence a prevence kriminality
v České republice od počátku roku
1993;k němuž dalo impuls usnesení vlády
č. 22 ze dne 20. ledna 1993 ke Koncepci ministerstva vnitra
v oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti
a k doktríně Policie ČR a usnesení
č. 31 k Návrhu řešení některých
aktuálních problémů spojených
s migrací v rámci České republiky
z téhož dne.
Dále předkládá informaci Republikového
výboru pro prevenci kriminality o plnění
Programu sociální prevence a prevence kriminality
do roku 1996, priority na rok 1996 a shrnutí poznatků
resortů z uskutečňování uvedeného
Programu. Přičemž za zvláštní
pozornost stojí závěry předloženého
materiálu které na dosavadní poznatky reagují.
V příloze materiálu je zařazena:
tabulka - schéma systému sociální prevence a prevence kriminality s uvedením působnosti jednotlivých resortů,
informace o rozdělení účelově vázaných finančních prostředků, vyčleněných ze státního rozpočtu na realizaci programu sociální prevence a prevence kriminality na rok 1996,
přehled systému sociální prevence a prevence. kriminality na ústředních orgánech
státní správy.
K materiálu se v rámci připomínkového
řízení vyjádřily resorty, které
se na jeho zpracováni -podílely. Po zapracováni
připomínek byla Zpráva projednána
a schválena dne 26. ledna 1996 -na zasedání
Republikového výboru pro prevenci kriminality a
doporučena k předložení na jednání
vlády České republiky.
3. Vymezení pojmu prevence je pro šíři
toho, co si pod ním lze představit, mimořádně
obtížné. Snad právě proto
prevence nalézá velkou společenskou odezvu,
skloňuje se ve všech pádech a je prezentována
jako lék na nejrůznější společenské
problémy.
Prevence není právním pojmem. Přesto
se při vymezování jejího obsahu lze
nepřímo opřít o několik významných
právních norem. V nejširším smyslu
je ochrana občanů dána Ústavou České
republiky. Konkrétně pak k prevenci směřuje
trestní řád, kde v Hlavě první,
§ 1 Obecných ustanovení, je uvedeno, že
trestní "Řízení musí působit
k upevňování zákonnosti " k
předcházení a zamezování trestné
činnosti, k výchově občanů
v duchu důsledného zachovávání
zákonů a pravidel občanského soužití
i čestného plnění povinností
ke státu a společnosti". V §158 odst.
2 téhož zákona je konstatováno, že
"Vyšetřovatel a policejní orgán
jsou povinni učinit všechna potřebná
opatření k odhalení trestných činů
a zjištění jejich pachatelů; jsou povinni
činit též nezbytná opatření
k předcházení trestné činnosti".
Další právní normou, která se
problematiky prevence dotýká, je zákon ČNR
č. 283/1991 Sb. o Policii České republiky,
v němž v § 47 odst. 3 je ustanovení, podle
něhož "Policejní útvary upozorňují
orgány a osoby uvedené v odst. 1 na skutečnosti,
které se dotýkají jejich činnosti
a mohou vést k ohrožení nebo porušení
veřejného pořádku anebo ohrožení
bezpečnosti osob nebo majetku.
4. Kvantitativní a kvalitativní změny
v oblasti kriminality a výskytu dalších sociálně
patologických jevů (přičemž
kriminalita je chápána jako nejextrémější
článek sociální patologie) po roce
1990 vyvolaly naléhavou společenskou diskusi o způsobech
ovlivňování tohoto vývoje. Přitom
bylo zřejmé, že vedle zkvalitnění
represivních prvků je třeba zavést
nejrůznější formy sociální
prevence a prevence kriminality.
Tato diskuse vyústila v rozhodnutí vlády
konstituovat Republikový výbor pro prevenci kriminality
- meziresortní koordinační, koncepční
a iniciativní orgán, jehož úkolem bylo
zpracovat Program sociální prevence a prevence kriminality
a vymezit oblasti za něž budou odpovídat jednotlivé
resorty.
(Pozn.: Vedle toho vznikla celá řada dalších
meziresortních orgánů, které se zabývají
specifickými otázkami prevence sociálně
patologických jevů, jako je např. Meziresortní
protidrogová komise - viz. příloha č.
3.)
Členy Republikového výboru pro prevenci kriminality
se staly Ministerstvo vnitra, Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy, Ministerstvo
práce a sociálních věcí, Ministerstvo
spravedlnosti, Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo
obrany a Generální prokuratura.
Zvláštní postavení v této struktuře
má Ministerstvo vnitra. Ostatně to, že ministr
vnitra byl jmenován předsedou Republikového
výboru pro prevenci kriminality nebylo samoúčelné,
nebo dokonce náhodné rozhodnutí. Toto rozhodnutí
bylo dáno úkoly policejních a vyšetřovacích
orgánů vyplývajícími z již
uvedených právních norem. Policie je senzorem,
který ve vztahu ke kriminalitě plní roli
analytickou, informační a samozřejmě
i represivní. Ví co se děje, kde a proč.
A právě tyto informace jsou základním
východiskem pro formulování bezpečnostních
a preventivních opatření.
Dalším zásadním rozhodnutím
vlády České republiky bylo vyčleněni
účelově vázaných finančních
prostředků ve výši 100 mil. Kč
ze státního rozpočtu na uskutečňování
preventivních programů v roce 1996.
5. Nyní, po dvou letech existence Republikového
výboru pro prevenci kriminality, je předkládána
zpráva o výsledcích jeho činnosti,
o systému sociální prevence a prevence kriminality
a o úkolech; které jednotlivé resorty splnily,
plní a plnit budou. Materiál také obsahuje
shrnutí pozitivních a negativních zkušeností,
které z uskutečňování preventivních
aktivit vyplynuly.
Prvním úkolem Republikového výboru
pro prevenci kriminality bylo vytvořit strukturu sociální
prevence a prevence kriminality, ujasnit úkoly a odpovědnosti
státu, jednotlivých resortů, obcí
a občanů. Zároveň bylo nutné
pro potřeby formulování státní
preventivní politiky vymezit obrysy prevence a její
obsah.
Výsledkem byly zpracované resortní programy
v oblasti prevence a komplexní Program sociální
prevence a prevence kriminality, který byl vládě
předložen v létě roku 1994. o plnění
těchto programů informuje předložená
Zpráva.
Z přípravy těchto koncepčních
materiálů vyplynulo, že středem, úhelným
kamenem preventivních aktivit - je jedinec (lidský
činitel). Zjednodušeně lze odvodit, že
to je potenciální (či skutečný)
pachatel trestného činu, potenciální
(či skutečná) oběť trestného
činu a profesní reprezentant toho kterého
resortu (policista, učitel, zdravotník, sociální
pracovník, soudce, atp.). Přičemž záměry
jednotlivých resortů směřují
k vrcholům tohoto trojúhelníku, každý
z hlediska své působnosti a profesního zaměření.
Preventivní záměry jednotlivých ministerstev
se realizují jednak v oblasti legislativní, v oblasti.
metodicko koncepční a v oblasti výkonné.
Nezastupitelné místo při uskutečňování
preventivních programů mají obce, které
jsou prostředníkem aktivního zapojení
občanů do preventivních opatření.
Z dosavadní činnosti Republikového výboru
pro prevenci kriminality však vyplynula potřeba systematičtějšího
informačního propojení nejvýznamnějších
meziresortních orgánů zabývajících
se prevencí sociálně patologických
jevů, posílení úlohy Policie ČR
při vytváření preventivních
opatření a vytvoření efektivního
mechanismu vynakládání účelově
vázaných finančních prostředků
ze státního rozpočtu na preventivní
programy. Proto je nezbytné upravit Statut Republikového
výboru pro prevenci kriminality ve smyslu rozšíření
členů o zástupce Meziresortní protidrogové
komise, Policejního prezídia a Ministerstva financí.
6. Dalším poznatkem je, že co do účinnosti
jsou nejefektivnější komplexní programy
prevence na místní úrovni, přičemž
koncipování takto pojatých programů
vychází že dvou přístupů.
Jedním z nich je vytváření preventivních
aktivit, zaměřených na změnu nepříznivých
společenských a ekonomických podmínek
prostředí, produkujících pachatele
trestné činnosti. V pra to např. znamená
vytvářet podmínky pro vznik konkrétních
projektů, cílených především
do oblastí, zahrnujících specializovanou
péči o děti a mládež, pomoc při
vzdělávání, naplňování
volného času a vytváření pracovních
příležitostí.
Druhým přístupem je tvorba specifických
opatření, založených na zkušenosti,
že určité druhy trestné činnosti
se objevují v určité době, na určitých
místech a za určitých okolností.
Situační prevence kriminality na tyto okolnosti
reaguje, případně je předjímá
a ve svých důsledcích eliminuje.
Sociální a situační přístupy
se vzájemně doplňují v primární,
sekundární a terciární prevenci.
(Pozn.: Pro doplnění je třeba uvést,
že v rámci primární prevence jsou preventivní
aktivity určeny pro všechny občany, sekundární
prevence se zaměřuje na rizikové jedince
a skupiny osob, u nichž je zvýšená pravděpodobnost,
že se stanou pachateli trestné činnosti, na
sociálně patologické jevy a na příčiny
a podmínky vzniku kriminogenních situací.
Terciární prevence se pak soustřeďuje
na kriminálně narušené jedince (včetně
recidivistů) a na nefunkční sociální
prostředí.)
Zájem měst o tyto komplexní programy prevence
se zvyšuje. Jejich představitelé však
často podmiňují jejich realizaci finančním
zajištěním programů ze státního
rozpočtu. Z prostředků, které na projekty
požadují, chtějí financovat investice
(auta, počítače, budovy, lůžková
zařízení) a mzdy. Obce se tímto způsobem
snaží nepřímo posílit své
rozpočty, případně finančně
zajistit svoji obecní sociální politiku.
7. Dalším zjištěním je, že
má-li být systém prevence jak na státní,
tak i na místní úrovni efektivně a
kontinuálně realizován, je třeba zajistit
ho kvalitním profesionálním zázemím
a jeho koordinací. Přitom je potřebné
hledat metody racionálního využívání
personálních zdrojů na více problematik
podobného charakteru na místní úrovni
(např. protidrogoví koordinátoři a
pracovníci odpovědní za programy sociální
prevence a prevence kriminality).
Závěrem lze konstatovat, že základ systému
sociální prevence a prevence kriminality v České
republice je na centrální úrovni v zásadě
položen. Úkolem tedy zůstává
racionální a efektivní koncipování
komplexních preventivních programů na místní
úrovni a jejich financování. S touto otázkou
pak bezprostředně souvisí vyhledávání
nejrůznějších finančních
zdrojů a jejich umísťování do
investičních, neinvestičních a mzdových
nákladů a míra finanční spoluúčasti
státu. Zároveň je nutné zpracovat
realistickou nabídku spolupráce státní
správy s orgány místních samospráv
a nevládních subjektů včetně
propojení metodického, personálního
a finančního. Přitom je důležité
specifikovat úkoly státní správy a
samosprávy.
Bezprostředním úkolem Republikového
výboru pro prevenci kriminality pak je zpracovat na základě
dosavadních zkušeností modelový komplexní
projekt prevence na místní úrovni a ten ověřit
v několika městech republiky.
1. Úvod
2. Informace Republikového výboru pro prevenci
kriminality o konstituování systému sociální
prevence a prevence kriminality v ČR
3. Plnění programu sociální prevence
a prevence kriminality v předcházejícím
období
3.1. Ministerstvo vnitra
3.2. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
3.3. Ministerstvo práce a sociálních věci
3.4. Ministerstvo spravedlnosti
3.5. Ministerstvo zdravotnictví
3.6. Ministerstvo obrany
4. Priority resortů zastoupených v Republikovém
výboru pro prevenci kriminality na rok 1996
4.1. Ministerstvo vnitra
4.2. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
4.3. Ministerstvo práce a sociálních věci
4.4. Ministerstvo spravedlnosti
4.5. Ministerstvo zdravotnictví
4.6. Ministerstvo obrany
5. Priority Republikového výboru pro prevenci kriminality
v roce 1996
6. Závěr
Příloha č. 1 Schéma prevence kriminality
Příloha č. 2 Systém vynakládání
finančních prostředků vyplývajících
z usnesení vlády č. 418/1995
Příloha č. 3 Systém sociální
prevence a prevence kriminality na ústředních
orgánech státní správy
Sociální prevence a prevence kriminality se stala
standardní součástí aktivit státu
a celé společnosti ve všech demokratických
státech a jako významný úkol je pociťována
i v České republice. Prevence je oblast, která
nemůže kriminalitu a sociální `
patologii zcela eliminovat, ale jejíž zanedbání
by mohlo mít závažné následky.
Nelze opomenout také skutečnost, že kvalitní
a fungující programy prevence, a to zejména
na místní úrovni, významně
pomáhají spoluvytvářet pozitivní
atmosféru ve společnosti.
S jistou nadsázkou lze říci, že nejdůležitější
veřejnou silou v každé společnosti je
schopnost této společnosti se sama regulovat. Tato
schopnost se v prvé řadě odvozuje z kvality
rodinného a komunálního života společnosti,
z jejích sociálních, ekonomických,
politických a dalších institucionálních
struktur a z kulturních tradic a hodnot.
Úkoly státu jsou v tomto smyslu významné,
ale omezené. Státní orgány musí
plnit zejména úlohu koncepční, legislativní,
informační a do jisté míry ekonomickou.
Realizační úloha státu se týká
pouze vybraných oblastí, nejmarkantnější
je vyvážená a aktivní trestní
politika, v níž represe plní nezastupitelnou
preventivní úlohu. Další významnou
oblastí je sociální péče o
skupiny obyvatel zasažené sociálně patologickými
vlivy. V současné době je stále významná
i úloha iniciační, i když lze předpokládat,
že obce a občané sami budou přebírat
větší iniciativu.
Prevence může být z hlediska svého působení
zaměřena na společenské faktory kriminality,
pak se mluví o sociální prevenci, nebo na
omezování kriminogenních situací,
a pak se mluví o situační prevenci.
Preventivní opatření, ať již sociální
nebo situační prevence, můžeme podle
cílových skupin jejich působení dělit
na tři skupiny. Primární prevence je zaměřena
na celou populaci, dospělé i děti, sekundární
prevence se zaměřuje na konkrétní
rizikové skupiny obyvatelstva, úžeji vymezené
podle věku, druhu ohrožení, teritoria apod.
Terciární prevence představuje resocializační
opatření zaměřující
se na ty, kteří trestný čin již
spáchali (viz příloha č.l). Speciální
kategorií jsou potom potenciální a skutečné
oběti trestných činů. 1 zde se aktivity
strukturují na pomoc obětem trestných činů
a na podporu ochrany před trestnými činy.
Efektivita opatření sociální prevence
a prevence kriminality závisí do značné
míry na tom, jak se podaří provázat
opatření jednotlivých orgánů
státní správy, samosprávy a konečně
i nevládních organizací a jednotlivců,
a to nejen na centrální úrovní, ale
zejména na místní úrovni pří
realizaci konkrétních preventivních programů.
Velmi významné místo v celém systému
hrají obce jakožto prostředník aktivního
zapojení občanů do preventivních činností.
Právě projekty prevence kriminality na místní
úrovni, které vycházejí z konkrétní
analýzy kriminality a sociálně patalogických
jevů a opírají se o aktivní spoluúčast
obyvatel a obecních zastupitelstev, mají největší
naději na dosažení viditelného efektu.
Úkoly jednotlivých resortů vyplývají
z jejich kompetencí ve vztahu k jednotlivým aspektům
prevence.
Pro konstituování sociální prevence
a prevence kriminality bylo důležitých pět
usnesení vlády České republiky:
A. Usnesení vlády č. 22 ze dne 20. ledna
1993 ke Koncepci Ministerstva vnitra v oblasti vnitřního
pořádku a bezpečnosti a k doktríně
Policie ČR.
B. Usnesení vlády č. 31. z 20. ledna 1993
k Návrhu řešení některých
aktuálních problémů spojených
s migrací v rámci České republiky
(bod II. č. 2).
C. Usnesení vlády č. 617 ze dne 3. listopadu
1993, kterým bylo uloženo ministru vnitra zřídit
Republikový výbor pro prevenci kriminality a ministrům
vnitra, spravedlnosti, práce a sociálních
věcí, školství, mládeže
a tělovýchovy, obrany, zdravotnictví a generálnímu
prokurátorovi jmenovat zástupce do Republikového
výboru pro prevenci kriminality.
D. Usnesení vlády č. 341 ze dne 15. června
1994, kterým vláda schválila "Program
sociální prevence a prevence kriminality - aktuální
stav a východiska do roku 1996" a uložila úkol
vypracovat resortní programy činností v oblasti
prevence kriminality.
E. Usnesení vlády č. 418 ze dne 12. července
1995 ke Zprávě o plnění "Programu
sociální prevence a prevence kriminality - aktuální
stav a východiska do roku 1996". Tímto usnesením
vláda uložila místopředsedovi vlády
a ministru financí vyčlenit účelové
finanční prostředky na realizaci "Programu"
v návrhu rozpočtu na rok 1996.
Konečná výše vyčleněných
finančních prostředků pro rok 1996
činí 100 mil. Kč. Návrh rozdělení
této částky do jednotlivých resortů,
které jsou členy Republikového výboru
pro prevenci kriminality je zařazen v příloze
č. 2.
Platformou pro meziresortní spolupráci, koordinaci
a iniciaci preventivních činností na úrovni
ústředních orgánů státní
správy je Republikový výbor pro prevenci
kriminality. Jeho předsedou je ministr vnitra.
Činnost sekretariátu zajišťuje odbor prevence
Ministerstva vnitra, který zároveň plní
funkci zprostředkovatele mezi Republikovým výborem
pro prevenci kriminality a obecními zastupitelstvy, nevládními
organizacemi a dalšími institucemi vyvíjejícími
aktivity v oblasti sociální prevence a prevence
kriminality.
Republikový výbor pro prevenci kriminality se od
počátku roku 1994, kdy byl ustaven, sešel osmnáctkrát.
Na svých jednáních projednával úkoly,
které pro jednotlivé resorty vyplynuly z plnění
Programu sociální prevence a prevence kriminality.
Jeho "další aktivity směřovaly
k přípravě projektů prevence kriminality
na místní úrovni, do oblasti mezinárodních
kontaktů (např. IX. Kongres OSN k prevenci kriminality
a zacházení s pachateli), a do oblasti informačně
koordinační (např. Národní
konference k prevenci kriminality). Z jeho podnětu byl
vydán Katalog informací prevence kriminality.
V rámci ministerstev, členů Republikového
výboru pro prevenci kriminality, byla vytvořena
pracoviště (MV, MPSV, MS, MO) nebo vyčleněni
jednotliví pracovníci (MŠMT, MZ), jejichž
pracovní zaměřeni je cíleno do oblasti
sociální prevence, prevence kriminality a prevence
drogových závislostí. Přehled odborných
pracovišť je následující:
- Ministerstvo vnitra - koordinačním pracovištěm
je odbor prevence,
- Ministerstvo školství, mládeže a
tělovýchovy - koordinačním pracovištěm
je odbor pro mládež,
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- oddělení sociální prevence a oddělení
sociálně právní ochrany rodiny a dítěte
v rámci odboru sociální politiky. Speciálním
pracovištěm je odbor poradenství a zprostředkování
správy služeb zaměstnanosti,
- Ministerstvo spravedlnosti - Institut pro kriminologii
a sociální prevenci (v rámci své působnosti
oblast legislativní, soudů a státních
zastupitelství a vězeňství),
- Ministerstvo zdravotnictví - kontaktním
pracovištěm pro prevenci kriminality je odbor péče
o zdravotně postižené a pro protidrogovou problematiku
je odbor zdravotní péče,
- Ministerstvo obrany - oddělení personálních
služeb odboru personalistiky a oddělení sociální
prevence a pomoci.
Dále byla vytvořena celá řada meziresortních
orgánů zřízených v gesci vedoucího
Úřadu vlády České republiky
nebo jednotlivých ministrů, které se zabývají
některými specifickými problémy prevence
sociálně patologických jevů. Jejich
hlavním úkolem je koordinace činností,
kooperace a zjednodušení vzájemné komunikace
mezi věcně příslušnými
resorty. - Z nich k nejvýznamnějším
patří Meziresortní protidrogová komise
která vzniklá na základě "usnesení
vlády České republiky č. 275 ze dne
26. května 1993 (podrobněji viz příloha
č. 3).
Pro doplnění je třeba uvést, že
na místní a okresní úrovni pracují
koordinační orgány, které řeší
různé aspekty sociálně patologických
jevů v rámci své místní působnosti.
V těchto orgánech jsou zastoupení představitelé
veřejné správy, školských úřadů,
obecní policie, Policie ČR, nevládních
organizací apod.
Úkoly vyplývající z usnesení
vlády č. 341 ze dne 15. června 1994 k "Programu
sociální prevence a prevence kriminality - aktuální
stav a východiska do roku 1991" jsou splněny
nebo se průběžně plní. Jsou jedním
z hlavních témat jednání Republikového
výboru pro prevenci kriminality.
V následující kapitole je uvedena bližší
informace o těch aktivitách, které se nejmarkantněji
promítají do oblasti sociální prevence
a prevence kriminality.
3.1. Ministerstvo vnitra
Východiskem pro zpracování koncepce preventivních
aktivit Ministerstva vnitra jsou každoroční
zprávy o bezpečnostní situaci v České
republice a hlavní bezpečnostní rizika ve
zprávách formulovaná. Pro Ministerstvo vnitra,
jakožto člena Republikového výboru pro
prevenci kriminality, je významná zejména
oblast trestné činnosti mládeže, majetková
kriminalita (z ní pak pouliční kriminalita,
krádeže vloupáním do bytů a objektů),
násilná kriminalita, problematika drog a rasové
konflikty. V širších souvislostech pak organizovaný
zločin, finanční machinace a závažná
hospodářská kriminalita. Prioritní
úkoly Ministerstva vnitra a Policie ČR směřovaly
k nutnému propojení činností jednotlivých
útvarů a služeb resortu. Zvláštní
důraz byl kladen na vytváření potřebných
podmínek pro realizaci prevence na místní
úrovni. Projekty prevence kriminality v zájmu jednotlivých
měst a obcí a jejich uplatňování
měly vytvořit základ preventivního
systému v České republice.
a) oblast koncepční
Ministerstvo zpracovalo několik významných
koncepčních materiálů směřujících
do některé z oblastí kriminality. Patří
sem zejména Koncepce postupu proti organizovanému
zločinu, Protidrogová koncepce Ministerstva vnitra,
Informace o vývoji extremistických postojů
v České republice, Zpráva o trestné
činnosti policistů, Zpráva o porušování
služebních povinností pracovníků
Ministerstva vnitra a Policie ČR a Informace o analýze
stavu v oblasti migrace na území České
republiky. Všechny tyto materiály obsahovaly nejen
analytickou část dané problematiky, ale i
návrh opatření v oblasti legislativní,
organizační a personální.
Řada těchto materiálů svým
významem přesahuje rámec Ministerstva vnitra
(např. materiál Rozbor situace v oblasti organizovaného
zločinu a návrh MV na další postup).
Informační a vzdělávací působení
vůči dalším státním orgánům,
bankám a institucím je zaměřeno na
omezení možnosti páchání hospodářské
kriminality a má tudíž výrazný
preventivní charakter.
b) legislativní oblast
V legislativní oblasti Ministerstvo vnitra participovalo
na tvorbě nových právních norem, které
reagují na změny společenských podmínek.
Kromě toho se podílelo na práci meziresortních
komisí, které pracují na přípravě
důležitých zákonů. V roce 1995,
to byla především účast na přípravě
zákonů reagujících na zcela nové
fenomény v trestné činnosti, a to organizovaný
zločin a "praní špinavých peněz".
Pracovníci sekce legislativy se podílí také
na přípravných pracích spojených
s rekodifikací trestního práva hmotného
a procesního.
c) trestná činnost mládeže a trestná
činnost páchaná na mládeži
Zásadní kroky byly učiněny na úseku
odhalování trestné činnosti mládeže
a trestné činnosti páchané na mládeži.
Skupiny kriminalistů, které se touto oblastí
kriminality zabývají, řeší ještě
problematiků toxikomanie, mravnostní kriminality
a problematiku extremistických seskupení,
- byla zpracována koncepce a program činnosti k
problematice delikvence mládeže, trestné, činnosti
páchané na mládeži, mravnostní
kriminality a extremismu v působnosti České
republiky,
- v závěru raku 1995 bylo rozhodnuto posílit
pracoviště kriminální policie územních
policejních útvarů o 140 tabulkových
míst policistů na problematiku mládeže
a extremismu k 1. 1. 1996,
- k problematice drogové kriminality, extremismu, prostituce
a vyšetřování trestné činnosti
páchané na mládeži se uskutečnila
celá řada instrukčně metodických
zaměstnání. Těchto aktivit se
zúčastnili: policisté, vyšetřovatelé,
kurátoři pro mládež, soudci i státní
zástupci a další odborníci,
- zvláštní pozornost byla přitom věnována
metodice výslechů dětských pachatelů,
svědků a obětí. Zajímavostí
je, že pro potřeby násilné a mravnostní
kriminality páchané na dětech byly vyvinuty
demonstrační loutky. Metodika jejich využití
je zpracována.
d) pomoc obětem trestného činu
- v roce 1995 byla připravena metodika pro pomoc policistů
při jednání s oběti trestného
činu,
- byla vydána publikace "SOS" - informace
pro oznamovatele, poškozeného a svědka v trestním
řízení.
e) mezinárodní kontakty a spolupráce
- v roce 1995 se uskutečnila 2. národní konference
v Brně k prevenci kriminality s mezinárodní
účastí. Na konferenci vystoupili přední
odborníci i představitelé nevládních
organizací,
- byla připravena účast zástupců
Republikového výboru pro prevenci kriminality na
IX. Kongresu OSN k prevenci kriminality a zacházení
s pachateli (Káhira).
f) projekty prevence kriminality na místní úrovni
V minulém období byla pozornost oddělení
prevence Ministerstva vnitra věnována přípravě
projektu prevence kriminality na místní úrovni.
Po prvním projektu ve Vsetíně následovaly
další. V současné době jsou zpracovány
kompletní projekty prevence kriminality ve městech
Kladno, Plzeň, Rokycany a Vsetín. Ve městech
Mladá Boleslav, Ostrava, Praha 4 a Praha 8 jsou projekty
postupně připravovány, přičemž
termín zahájení jejich realizace se předpokládá
v první polovině roku 1996. Zájem dalších
měst a obcí o informace, metodiku a výměnu
zkušeností z realizace projektů prevence kriminality
na místní úrovni se zvyšuje (Brno,
Kopřivnice, Olomouc, Zlín atd.). Z akcí a
aktivit v rámci místních projektů
se například uskutečnila výstava zabezpečovací
techniky ve Vsetíně a anketa, která měla
za cíl zmapovat Současnou situaci stavu kriminality.
Policie ve Vsetíně vy,dala a zdarma poskytla všem
občanům publikaci obsahující rady,
kontaktní místa s telefonními čísly,
s možností jejich využití v případě
nouze. V Teplicích byl instalován a ověřen
kamerový systém pro potřeby Městské
policie a za účelem zveřejnění
zkušeností s touto technikou a jejím uplatněním
v praxi byla uskutečněna tisková konference.
g) situační prevence
- resort Ministerstva vnitra participoval na přípravě
výstavy vojenské a zabezpečovací techniky
IDET 95, výstavy zabezpečovacích systémů
Pragoalarm 95. Jedná se o nejprestižnější
výstavy zabezpečovací a vojenské techniky
v České republice,
- podílel se na práci Stálého odborného
výboru Cechu zřizovatelů bezpečnostních
systémů a Grémia Alarm při tvorbě
"Pravidel montáže EZS (elektrické zabezpečovací
signalizace). V rámci resortu dále pracovala dvě
zkušební pracoviště, provádějící
schvalování jednotlivých zařízení
a systémů EZS a EPS (elektrická a požární
signalizace). Certifikace výrobků má vazbu
na pojistné podmínky pojišťoven,
- průběžně je vytvářen
systém spolupráce s hlavními subjekty oboru
zabezpečovací techniky (Česká asociace
pojišťoven, cechy zabezpečovacích odborných
firem, zkušebny zabezpečovací a požární
techniky atd.).
h) spolupráce se sdělovacími prostředky
a veřejností
Ministerstvo vnitra ve spolupráci s policejními
orgány uspořádalo kromě standardních
tiskových konferencí i specifické besedy
k problematice trestné činnosti. Specifikem těchto
pořadů byla preventivní doporučení
a způsoby ochrany zdraví a majetku občanů.
Pravidelnou se stala spolupráce na tvorbě televizních
pořadů (Policejní magazín, Pachatel
neznámý, Poldové apod.). Těsná
spolupráce při zajišťování
a realizaci osvětově výchovných akcí,
zejména pro děti a mládež, již
tradičně probíhá s Muzeem Policie
ČR.
ch) vědecko výzkumná činnost
V roce 1995 byl v rámci Ministerstva vnitra zřízen
grantový systém, který je upraven zákonem
č. 1/1995 Sb. a slouží k podpoře výzkumu
a vývoje především v oblasti vnitřního
- pořádku a prevence kriminality. V současné
době jsou řešeny tři projekty vztahující
se k problematice drogových závislostí a
jeden projekt k tématu resocializace skupin mládeže
ohrožených sociálně patologickým
vývojem.
V roce 1995 bylo na granty vyčleněno 5 mil. Kč
a na rok 1996 částka 10 mil. Kč.
3.2. Ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy
Zpracovalo úkoly uložené vládou a
úkoly z resortního programu prevence kriminality
zapracovalo do Plánu hlavních úkolů
ministerstva a přímo řízených
organizací. Úkoly, které byly finančně
kryty z rozpočtu resortu, nebo které nevyžadovaly
finanční prostředky ze zdrojů mimo
resort, jsou plněny dle harmonogramu.
a) V rámci plnění usnesení vlády
č. 341 ze dne 15. června 1994 byla vypracována
koncepce právní a etické výchovy
na základních školách. V současné
době jsou zpracovávány expertní posudky
a učivo, bude zapracováno do učebních
dokumentů pro základní školy. Pro střední
školy je dokončován vzdělávací
standard, pro gymnázia a odborné školy se zapracováním
témat etické a právní výchovy.
b) Úkol zřizovat střediska výchovné
péče v místech s vyšším
výskytem sociálně patologických jevů
je plněn průběžně, do konce roku
1995 byla zřízena v osmnácti místech
České republiky. Jsou to poradenská zařízení,
která se věnují dlouhodobé terapii
dětí s problémovým chováním
a ohrožením návykovými látkami.
c) Společný úkol s Ministerstvem spravedlnosti
ověřování institutu probace a vzdělávání
probačních úředníků
byl splněn zřízením pomaturitního
studia na Justiční škole v Kroměříži.
d) Dále byla zpracována koncepce výchovy
mimo vyučování a koncepce nových forem
práce pedagogicko psychologického poradenství
ve vztahu k sociální prevenci a prevenci kriminality,
která definovala nové směry poradenské
práce a navrhla systém realizace na školách.
e) Na koncepčních odborech ministerstva byla zpracována
vyhláška o výši kapesného pro
děti ve výchovných ústavech (nedostatek
finančních prostředků vede k majetkové
trestné činnosti).
Úkol zajistit kapacity výchovných ústavů
pro mládež tak, aby odpovídaly aktuální
potřebě i perspektivním výhledům,
je průběžně plněn od roku 1994.
Postupně je dobudováván a naplňován
výchovný ústav pro chlapce nad 15 let ve
Střílkách a Hraničkách.
3.3. Ministerstvo práce a sociálních věcí
Vládním usnesením č. 341 ze dne 15,
června 1994 bylo Ministerstvu práce a sociálních
věcí v bodě 2 ve spolupráci s ministrem
vnitra, přednosty okresních úřadů,
primátory měst Plzně, Brna a Ostravy a primátorem
hlavního města Prahy uloženo:
- nadáte vytvářet podmínky pro zřízení
1 000 funkčních míst terénních
sociálních pracovníků oddělení
péče o rodinu a děti, okresních a
obvodních úřadů a funkční
místa průběžně v letech 1994
až 196 naplňovat,
- nadále vytvářet podmínky pro zřízení
250 funkčních míst kurátorů
pro mládež,
- v dalších vybraných lokalitách s výskytem
vysoké koncentrace děti a mládeže ohrožených
sociálně patologickým vývojem experimentálně
zavést funkci sociálního asistenta a po vyhodnocení
experimentu případně postupné zavádět
tuto funkci do systému sociální práce.
a) terénní sociální práce
Zvyšování počtu terénních
sociálních pracovníků oddělení
péče o rodinu a děti okresních úřadů
i zvyšování počtu kurátora pro
mládež zabezpečuje oddělení sociálně
právní ochrany dětí a rodiny odboru
sociální politiky. Na základě analýzy
počtu řešených případů
v jednotlivých okresech a po konzultacích se zástupci
okresních úřadů byl na léta
1994 - 1996 vypracován návrh na zvýšení
počtu pracovníků oddělení péče
o rodinu a děti a kurátorů pro mládež,
přičemž se vychází i ze specifik
jednotlivých okresů. Současně je též
magistrátům měst Brna, Ostravy a Plzně
a magistrátu hlavního města-Prahy doporučeno
konkrétní zvýšení počtu
pracovníků. Tímto způsobem došlo
v roce 1994 ke zvýšení počtu pracovníků
referátů sociálních věci okresních
úřadů o 26 pracovníků a v roce
1995 o cca 310 pracovníků. V současné
době pracuje na okresních úřadech
přibližně 1 300 terénních sociálních
pracovníků v oddělení péče
o rodinu a děti, 300 kurátorů pro mládež
a 138 sociálních kurátorů (pro dospělé):
V průběhu roku 1994 byla poprvé v České
republice zavedena nová forma terénní sociální
práce - práce na ulici (street work), orientovaná
na starší děti a mládež. Jejím
posláním je ochrana ohrožených skupin
mládeže před sociální patologií,
nabídka pozitivních alternativ, orientace směrem
ke zdravému životnímu stylu, výchova
k toleranci jiných postojů a názorů.
Nově zavedená funkce sociálního asistenta
se orientuje na děti staršího školního
věku a mládež odmítající
institucionální nabídky a trávící
svůj volný čas převážně
na ulici. Sociální asistent vyhledává
a kontaktuje skupiny i jednotlivce v jejich přirozeném
prostředí, tj. na ulicích, diskotékách,
v hernách, v rockových klubech apod.
V uplynulých dvou letech vykonávalo dosud funkci
sociálního asistenta celkem 24 osob (22 mužů,
2 ženy). Výběr lokalit pro jejich působení
nebyl prováděn direktivně "shora"
podle určitého klíče, nýbrž
podle zájmu, který v připomínkovém
řízení k Programu sociální
prevence projevili přednostové okresních
úřadů. V současné době
vykonává tuto funkci celkem 22 pracovníků
(jeden je,pracovníkem nestátního sdružení,
dva zaměstnanci městského úřadu
a ostatní jsou zaměstnanci OkÚ) v těchto
lokalitách - Most, Brno, Ostrava, Náchod, Jaroměř,
Pardubice, Hradec Králové, Příbram,
Klatovy, České Budějovice, Kladno, Plzeň,
Jablonec n. Nisou, Karlovy Vary, Frýdek-Místek (2
pracovníci), Chrudim (2 pracovníci), Uherské
Hradiště, Praha 9, Louny a Liberec.
Již dnes se ukazuje, že tato nová forma sociální
práce se osvědčila. V následujících
letech považujeme za žádoucí napojení
této terénní formy sociální
práce na centra komunitní práce, krizová
centra pro děti a mládež, střediska
Diakonie a jiných nestátních subjektů
zabývajících se shodnou problematikou.
b) sociální práce s pachateli trestné
činnosti
" Stejným usnesením uložila vláda
v bodě-4 ministru práce a sociálních
věci ve spolupráci s ministrem spravedlnosti koncipovat
do 31. března 1995 systém kontinuálního
resocializačního (průběžně
nápravného) působení ve fázi
výkonu trestu a po výkonu trestu a prohloubit spolupráci
sociálních kurátorů se sociálními
pracovníky vězeňské služby při
vypracovávání individuálních
programů znovuzačlenění propuštěných
do občanského života.
Ke splnění tohoto úkolu zpracovalo MPSV ve
spolupráci s MS a s odborníky z teorie a praxe "Informaci
o kontinuální sociální práci
s pachateli trestné činnosti", se kterou
se vláda seznámila dne 5. dubna 1995.
c) speciální pracoviště sociální
prevence
V bodě 5 téhož usnesení vlády
bylo uloženo přednostům okresních úřadů,
primátorům měst Plzně, Brna a Ostravy
a primátorovi hlavního města Prahy stabilizovat
a rozšiřovat existující specializovaná
pracoviště sociální prevence a podle
potřeby je zřizovat v dalších městech
a okresech (obvodech).
V průběhu roku 1994 a 1995 vznikla specializovaná
pracoviště sociální prevence na více
než 30 okresních úřadech (magistrátech
měst). Tato oddělení spojují zpravidla
výkon agendy sociálního kurátora a
kurátora pro mládež, přičemž
další agendy oddělení jsou podle místních
podmínek a potřeb různé (např.
protidrogový koordinátor, sociální
asistent, poradce pro národnostní menšiny;
psycholog, právník). Činnost těchto
oddělení je mj. orientována na organizaci
preventivních programů v oblasti kriminality, gamblingu,
zneužívání drog a na komunitní
práci, linky důvěry, metodickou činnost
směrem k azylovým domům, městským
a obecním úřadům, spolupráci
s nestátními subjekty apod. V souladu s programem
sociální prevence je prioritou v práci těchto
oddělení práce kurátora s mládeží,
některá z těchto pracovišť se angažovala
i v ověřování institutu narovnání
mezi pachatelem a poškozeným.
3.4. Ministerstvo spravedlnosti
a) legislativní oblast
- Ministerstvo spravedlnosti v legislativní oblasti splnilo
úkol uložený usnesením vlády
č. 341 ze dne 15, června 1994, když zpracovalo
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 140/1961 Sb., ve znění
pozdějších zákonných` úprav,
trestní zákon, zákon č. 141/1961 Sb.,
ve znění `"pozdějších zákonných
úprav, o trestním řízení soudním
(soudní řád), zákon ČNR č.
283/1991 Sb., o Policii ČR, zákon č. 189/1994
Sb., o vyšších soudních úřednících
a zákon č. 59/1965 Sb., o výkonu trestu odnětí
svobody. Uvedený zákon byl schválen Poslaneckou
sněmovnou Parlamentu dne 29. června 1995 a publikován
pod č.152/1995 Sb.,
- v zákoně je zakotven nový druh trestů
"obecně prospěšné práce"
jako alternativní trest k trestu odnětí svobody.
Nově bylo doplněno ustanovení § 40 trestního
zákona, upravující mimořádné
zmírnění trestu odnětí svobody,
- nově je zakotven do oddílu čtvrtého
institut "zločinné spolčení"
jako významný represivní prvek v boji proti
organizovanému zločinu,
- novelizován byl zákon č. 141/1961 Sb.,
trestní řád, zavedením institutu "narovnání",
jakožto jedné z forem odklonu umožňujícího
soudu rozhodnout o něm a zastavit trestní stíhání
obviněného,
- je zpracováno paragrafové znění
návrhu zákona o výkonu trestu odnětí
svobody. Zákon sleduje komparaci světových
trendů a našich podmínek při výkonu
trestu odnětí svobody a prohloubení integrační
funkce výkonu trestu ve smyslu začleňování
odsouzených do společnosti,
- jakožto základ budování probační
služby vznikla v rámci institutu vyšších
soudních úředníků koncepce
probačních úředníků.
Tato služba je podmínkou k praktickému zajištění
institutu probačního charakteru v širším
slova smyslu, což míří k vhodnějšímu
zacházení s vybranými pachateli trestných
činů. Pro účely vzdělávání
probačních úředníků
bude využita nedávno zřízená
resortní justiční škola v Kroměříži,
která poskytuje tříleté pomaturitní
studium.
b) oblast soudnictví a státního zastupitelství
- těžiště preventivní práce
v oblasti soudnictví a státního zastupitelství
spočívá v rychlosti, správnosti a
přesnosti rozhodování, v zachovávání
všech procesních náležitostí a
věcně bezchybném zdůvodnění
rozhodnutí. Tato činnost orgánů
státního zastupitelství a soudů je
veřejností velmi pozorně sledována.
Z toho vyplývá, že důsledné dodržování
právního řádu a přesvědčení
o kvalitní justici je důležitým předpokladem
preventivní práce,
- soudci a státní zástupci prováděli
právně výchovnou činnost v oblasti
právní osvěty, především
v obvodech okresních a krajských soudů a
státních zastupitelství. Jednotlivé
akce byly zaměřeny zejména na ty oblasti
trestné činnosti, které jsou závažným
problémem (trestná činnost proti majetku,
násilná trestná činnost, zejména
s rasovým kontextem, ublížení na zdraví,
trestné činy spáchané mladistvými
pachateli a trestná činnost páchaná
pod vlivem alkoholických nápojů a dalších
návykových látek),
- na uvedenou problematiku trestné činnosti byla
zaměřena i hlavní líčení
s veřejností, spojená s následnými
besedami v některých závažných
případech trestné činnosti.
c) Vězeňská služba ČR
- ve Vězeňské službě ČR
byl ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních
věcí vytvořen systém kontinuálního
resocializačního působení,
- programy,přípravy odsouzených na propuštění
z výkonu trestu nejsou v potřebném rozsahu
realizovány. Důvodem je chybějící
úprava zákona o výkonu trestu (v současné
době je návrh zákona zpracován), nedostatečná
ubytovací kapacita věznic a nedostatečný
oběh investičních i provozních prostředků,
- resocializační programy aplikované
ve výkonu trestu odnětí svobody byly hodnoceny
pozitivně, jejich realizaci je nutno věnovat ze
strany odboru výkonu vazby a trestu GŘ Vězeňské
služby ČR zvýšenou metodickou pozornost,
- průběžně je plněn úkol
systematického zajišťování vhodné
pracovní příležitosti pro vězně
a zlepšování spolupráce s úřady
práce, církvemi, charitativními institucemi,
zájmovými sdruženími občanů
a nevládními organizacemi. Připravována
je dohoda o spolupráci s nadací "Klíč".
Ke zvýšení zaměstnanosti odsouzených
je připravován materiál, který bude
v prvém čtvrtletí roku 1996 předložen
vládě ČR,
- ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže
a tělovýchovy, Fakultou tělesné výchovy
a sportu UK Praha a Fakultou tělesné výchovy
UP Olomouc, byl splněn úkol zpracovat koncepci
využiti sportu při resocializaci odsouzených,
- postupně je realizována koncepce zacházení
s mladistvými pachateli. Odbor výkonu vazby
a trestu: GŘ Vězeňské služby
ČR harmonizuje spolupráci s Ministerstvem práce
a sociálních věci a Ministerstvem školství,
mládeže a tělovýchovy v rámci
koordinační skupiny pro harmonizaci postupu jednotlivých
subjektů při řešení příčin
a důsledků sociálně patologických
jevů mládeže,
- průběžně je realizován projekt
schválený Ministerstvem spravedlnosti "Soubor:
protidrogových opatření ve výkonu
trestu odnětí svobody",
- průběžně je připravována
ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví koncepce
výkonu ochranného léčení
v návaznosti na výkon trestu odnětí
svobody, v souvislosti s přípravou návrhu
nového zákona o výkonu trestu odnětí
svobody.
d) vědecko výzkumná oblast
Prevence kriminality na místní úrovni:
Byla zpracována teoreticko-metodická publikace k
preventivnímu působení na místní
úrovni včetně seznámení s preventivními
programy uplatňovanými v zahraničí.
Ve vybrané lokalitě byl zkoumán strach z
kriminality ve vazbě na konkrétní výskyt
trestné činnosti a byly zpracovány mapy kriminality,
s cílem konkretizovat potřeby situační
prevence. Na úrovni městských úřadů
byl proveden průzkum využívání
stávajících právních možností
pro preventivní působení a byla uskutečněna
metodická příprava vybraných pracovníků
městských a obvodních úřadů
některých lokalit, které projevily zájem
o praktickou realizaci preventivních aktivit.
Vyhodnocení užití institutu podmíněného
zastavení trestního stíhání.
V roce 1995 proběhlo anketní šetření
u pracovníků justičních orgánů
a dále analýza a vyhodnocení relevantních
spisových materiálů. Úkol trvá.
Problematika a možnosti uplatnění alternativních
trestů.
Pracovníci právní skupiny Institutu pro kriminologii
a sociální prevenci se podíleli na přípravě
příslušných legislativních úprav
včetně zpracování srovnávací
studie navrhovaných úprav právního
řádu ČR se zahraniční praxí.
Úkol trvá.
Stav a trendy ve vybraných oblastech sociální
patologie mající vztah k mládeži v České
republice.
Jedná se o dvouletý úkol. V roce 1995 byly
řešeny vstupní. dílčí
úkoly (výzkum extremismu mezi mládeží,
hodnotové orientace pražské mládeže
ve vztahu k lidským právům, problematika
týraných dětí), byla navázána
spolupráce s policejními orgány při
zkoumání obecné a mravnostní trestné
činnosti ve vztahu k mládeži. Úkol trvá.
Vyhodnocení účinnosti prostředků
preventivního působení zakotvených
v trestném řádu a vypracování
návrhu jejich budoucího promítnutí
do nového zákona o trestním řízené.
Úkol byl rozšířen ve smyslu analýzy
a vyhodnocení účinnosti veškerých
legislativních úprav trestního zákona
a trestního řádu. Proběhla matematická=statistická
analýza dat a obsahová analýza pramenů.
Prvá část úkolu; významná
především obecné z hlediska metodického,
přístupu, bude uzavřena počátkem
roku 1996, ve, druhé fázi se předpokládá
posouzení právních a preventivních
aspektů některých nových institutů
trestního zákona/a trestního řádu.