C. OSTATNÍ FINANČNÍ POTŘEBY FNM ČR

(v jednotlivých letech nutno tyto potřeby přičíst k očekávaným výdajům (viz ad B) a tím dostaneme celkovou finanční potřebu Fondu v daném roce)

(v mld Kč)
Finanční potřeba
1991-94
1995
1996
Dlouhodobé depozitum ČSOB, a.s.
3,000
-
-
Dlouhodobé depozitum (Ingolstadt ropovod)
-
1,500
-
Rezerva peněžních prostředků na:    
- úhradu soudních sporů
-
-
0,500
- plnění závazků
-
-
0,458
- plnění závazků z titulu ručení Fondu (§ 15 zák.92/91 Sb.)
-
-
2,000
- rozpočet PF ČR
-
-
-
Ostatní finanční potřeby CELKEM
3,000
1,500
2,958

Pro posouzení všech finančních potřeb Fondu je třeba kromě výdajových položek vzít v úvahu i ostatní finanční potřeby, které svým charakterem nejsou výdaje Fondu (zůstávají součástí jeho peněžních depozit).

Jedná se o peněžní prostředky, které jsou dlouhodobě vázány na pětiletém termínovaném vkladu u ČSOB a.s. pro řešení nesplacených pohledávek v zahraničí (3 mld Kč).

Dále jde o finanční prostředky, které Fond potřebuje k realizaci záruky poskytované v souvislosti s výstavbou ropovodu "Ingolstadt" (Fond musí na základě smlouvy dlouhodobě deponovat 80 mil DM u České národní banky.

V ostatních finančních potřebách je uvedena finanční rezerva na úhradu soudních sporů, na plnění závazků privatizovaných subjektů, na plnění závazků Fondu z titulu ručení a na případnou dotací rozpočtu Pozemkového fondu ČR.

Finanční rezerva je vytvořena u položek, jejichž konkrétní potřeby v jednotlivých letech lze velmi obtížně odhadnout.

D. REKAPITULACE OČEKÁVANÝCH PŘÍJMŮ A VÝDAJŮ PENĚŽNÍCH PROSTŘEDKŮ FNM ČR z velké privatizace (mld Kč)
 
Stav peněžních prostředků celkem
Disponibilní peněžní pro středky ze sl. č. 1 *)
 
sl.č.1
sl.č.2
Stav k 1.1.1995
+ 4,639
+ 1,639
příjem peněžních prostředků 1995
33,487
33,487
výdej peněžních prostředků 2995
29,477
29,477
ostatní finanční potřeby 1995
-
1,500
STAV k 31.12.1995
+ 8,649
+ 4,149
příjem peněžních prostředků 1996
27,108
27,108
výdej peněžních prostředků 1996
28,288
28,288
ostatní finanční potřeby 1996
-
2,958
STAV k 31.12.1996
+ 7,469
+ 0,011

*) Disponibilní peněžní prostředky jsou peněžní prostředky celkem sloupce č. 1 snížené o ostatní finanční potřeby

III. NÁVRH ROZPOČTU FNM ČR PRO ROK 1996

A) TEXTOVÁ ČÁST

1) Rozpočet FNM ČR je závazný v těchto položkách:

I. Provozní náklady bez mzdových a ostatních osobních nákladů

II. Mzdové a ostatní osobní náklady (dále jen "OON")

III. Investiční náklady

IV. Náklady celkem

Ostatní položky uvedené v tabulkové části jsou orientační.

2) Na základě usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR (dále jen "PSP ČR") č.464 ze dne 27.9.1994 je hospodářský výbor PSP ČR pověřen, aby svým usnesením schvaloval případné, Fondem požadované, přesuny finančních prostředků mezi závaznými položkami rozpočtu, kromě položky II. Mzdové náklady a OON.

3) Odměny členům prezídia a dozorčí rady Fondu za rok 1996 schvaluje na návrh Fondu hospodářský výbor PSP ČR.

4) Výši položky "V.Rozpočtové omezení nákladů na realizaci privatizačních projektů" stanovuje následující vzorec:

NRP = (TSD x 0,02) + [(MZ+PP) x 0,05] + [(HPS0+HPS1)/2 x 0,003]

NRP = náklady na realizaci privatizačních projektů v daném rozpočtovém období

TSD = tržby získané prodejem majetku ve veřejných soutěžích a ve veřejných dražbách v daném období

MZ = hodnota majetku zpětvzatého v daném období na základě odstoupení FNM od smlouvy z důvodu nezaplacení kupní ceny, resp. zmařené dražby

PP = příjmy z pohledávek, u nichž je lhůta splatnosti překročena o více než 90 dní, inkasované v daném období

HPS1= účetní hodnota pohledávek, o které vedl FNM soudní spor na konci daného období

HPS0= účetní hodnota pohledávek, o které vedl FNM soudní spor na počátku daného období

V tabulkové části rozpočtu se uvede "Odhad nákladů na realizaci privatizačních projektů". Tento odhad bude dvakrát ročně upřesněn dle skutečných výsledků realizace. Toto upřesnění dle skutečných hodnot dosazených do výše uvedeného vzorce je pro Fond v daném období závazným limitem.

Výpočet "Rozpočtového omezení nákladů na realizaci privatizačních projektů" a srovnání se skutečným čerpáním těchto nákladů provede FNM ČR k 30.6.1996 a k 31.12.1996 a předloží je vládě ČR a PSP ČR.

5) Vzhledem k právní závaznosti uzavíraných zprostředkovatelských smluv a vzhledem k časovému posunu mezi uzavíráním smluv

s externími subjekty a platbami, které na jejich základě FNM uskuteční, bude analogický vzorec pro stanovení položky "Rozpočtové omezení nákladů na realizaci privatizačních projektů" použit v rozpočtu FNM i v dalších letech.

V případě, že v běžném roce bude v položce "Náklady na realizaci privatizačních projektů" dosaženo úspory nebo překročení oproti "Rozpočtovému omezení" vypočtenému podle reálných hodnot pro dané období, zvyšuje se resp. snižuje se "Rozpočtové omezení" stejné položky rozpočtu pro následující období automaticky o výši dosažené úspory resp. překročení.

6) V případě, že PSP ČR neschválí rozpočet Fondu před počátkem roku 1997, je Fond oprávněn čerpat měsíčně finanční prostředky maximálně do výše 1/12 celkového objemu rozpočtu schváleného pro rok 1996.

B TABULKOVÁ ČÁST

(v tis.Kč)
Položka
Rozpočet 1995
Očekávaná skutečnost 1995
Návrh rozpočtu 1996
I. Provozní náklady bez mzdových nákladů a OON
74 880
74 660
86 849
v tomspotřeba materiálu
5 550
5 450
6 950
 spotřeba energie
4 500
3 500
4 500
 opravy a udržování
7 000
7 000
6 000
 výkony spojů
4 500
3 100
4 000
 ostatní výkony materiál.pov.
3 500
5 200
6 500
 drobný hmotný neinv.majetek
4 000
4 800
3 800
 služby nemateriál. povahy
20 000
20 000
25 740
 odvod sociál. a zdrav. poj.
21 700
21 560
24 129
 tvorba FKSP na vrub nákladů
1 240
1 200
1 380
 ostatní finanční náklady
2 890
2 850
3 850
II. Mzdové náklady a OON
62 000
61 600
68 940
v tommzdové náklady
60 400
60 000
66 440
 OON
1 600
1 600
2 500
 z toho: odměny čl. prezídia a dozorčí rady
990
990
1 089
III.Investiční náklady
24 550
24 550
12 400
IV.Náklady celkem
161 430
160 810
168 189
V.Odhad nákladů na realizaci privatizačních projektů
100 000
43 800
241 000

IV. DŮVODOVÁ ZPRÁVA K NÁVRHU ROZPOČTU FNM ČR NA ROK 1996

K TEXTOVÉ ČÁSTI

Vlastní rozpočet Fondu pro rok 1996 je sestaven v souladu se zákonem č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, v souladu s pokyny MF aČR, odbor metodiky finančního hospodaření a účetnictví č.a V-2.24 705/91 ze dne 28.11.1991 a v souladu s výkazem "FOND UČ NM 1-02".

Předložený rozpočet obsahuje dvě části, část textovou a část tabulkovou. Textová část obsahuje pravidla podle nichž bude posuzováno plnění rozpočtu v jednotlivých položkách a způsob výpočtu "Rozpočtového omezení nákladů na realizaci privatizačních projektů". V tabulkové části jsou uvedeny konkrétní hodnoty rozpočtovaných položek a odhad výše nákladů na realizaci privatizačních projektů. Pro porovnání je v návrhu rozpočtu pro rok 1996 uveden rozpočet a očekávaná skutečnost roku 1995.

Návrh rozpočtu se skládá stejně jako v roce 1995 ze tří hlavních nákladových položek limitovaných fixními částkami:

I. provozní náklady bez mzdových nákladů a OON,

II. mzdové náklady a OON,

III. investiční náklady.

Kromě toho je v rozpočtu stanoveno omezení pro výši nákladů na realizaci privatizačních projektů, kde Fond využívá externích firem. Výše těchto nákladů vyplyne zejména z mandátních smluv uzavřených již v průběhu roku 1995, z výše dosažených výnosů a ze skutečnosti, jak velkou část agendy se v daném období podaří uzavřít. Fond ovlivňuje výší nákladů pouze tím, jaký stanovuje vyplácený podíl na výnosech. Proto není rozpočtem stanovena apriori pevná částka, ale vzorec schválený rozhodnutím PSP ČR v rozpočtu roku 1995, z něhož vyplývá, že odměny externích firem nesmí být v průměru stanoveny výše než 2 % tržeb z veřejných dražeb a soutěží, 5 % hodnoty majetku dobytého od neplatičů a 0,3 % hodnoty majetku, o který vede Fond soudní spory.

Vzorec bude naplněn skutečnými čísly dvakrát do roka, ke 30.6.1996 a k 31.12.1996. Vypočtené rozpočtové omezení nákladů za dané období bude srovnáno s reálnou výší těchto nákladů v daném období a informace o plnění či překročení stanoveného rozpočtového omezení bude předložena vládě ČR a PSP ČR. Pro orientaci je v tabulkové části uveden odhad těchto nákladů odpovídající očekávaným výsledkům hospodaření Fondu v roce 1996.

Ostatní principy textové části rozpočtu zůstávají stejné jako v roce 1995.

K TABULKOVÉ ČÁSTI

1. OBECNÝ KOMENTÁŘ

Celková výše rozpočtovaných nákladů na provoz Fondu se v roce 1996 navrhuje zvýšit pouze o 4,6 %. Návrh vychází zejména z očekávaného zvýšení provozních nákladů o 16 %. U mzdových nákladů není předpokládáno zvýšení průměrného počtu pracovníků, nárůst je dán uvažovanou valorizací ve výši 10 %. Nárůst rozpočtu je zmírněn poklesem očekávaných investičních nákladů o 50 % oproti roku 1995.

Rozpočtované náklady na provoz Fondu činí 0,61 % očekávaných příjmů v roce 1996 a 0,59 % celkových očekávaných výdajů Fondu v roce 1996 Pokud se v roce 1996 podaří zprivatizovat majetek a akcie v účetní hodnotě 40-50 mld Kč bude podíl nákladů na provoz Fondu na hodnotě tohoto majetku 0,4-0,33 %.

+ + +

Výše nákladů na realizací privatizačních projektů by měla v roce 1996 vzrůst. Je to dáno novým postupem přípravy dražeb a veřejných soutěží a agendou související s tzv. neplatiči. Přestože byly tyto nové postupy aplikovány již v roce 1995, neprojevily se dosud ve zvýšených nákladech. Náklady podle nového systému vznikají Fondu teprve poté, kdy Fond dostane zaplaceno. Ve většině případů to znamená, že náklady související s rokem 1995 se projeví až v roce 1996. Oproti odhadu zahrnutému ve schváleném rozpočtu - 100 mil. Kč budou skutečné náklady na činnost externích firem v roce 1995 o cca 57 mil. Kč nižší.

Očekávané náklady na externí firmy činí 0,89 % očekávaných příjmů a 0,86 % celkových očekávaných výdajů Fondu v roce 1996. Z očekávané hodnoty majetku zprivatizovaného v roce 1996 (40-50 mld Kč), bude podíl nákladů na externí firmy 0,6-0,48 %.

Výše nákladů na realizaci privatizačních projektů v roce 1996 je dána zejména velkou vlnou veřejných soutěží (očekává se ukončení soutěží v účetní hodnotě majetku a akcií podle privatizačních projektů 13 mld Kč). Odhad zvyšuje i skutečnost, že v roce 1996 kalkuluje Fond s nárůstem plateb souvisejících s vymáháním pohledávek po lhůtě splatnosti, tj. s financováním agendy, která v uplynulých letech na Fondu nebyla. I u této položky platí, že v roce 1996 bude hrazena podstatná část nákladů souvisejících s činností roku 1995, protože platby budou realizovány teprve poté, kdy Fond získá platbu od neplatičů nebo získá zpět nezaplacený majetek.

+ + +

Efektivnost vyšších nákladů na realizaci privatizačních projektů se zatím projevuje zejména V PREVENCI vzniku neplatičů.

Analýzou bylo zjištěno, že u původního systému dražeb a soutěží vznikal z každé čtvrté soutěže dlouhodobý neplatič, u každé druhé překročil nabyvatel termín splatnosti alespoň na dobu několika měsíců. Téměř polovina dlouhodobých pohledávek po lhůtě splatnosti a téměř všechny krátkodobé vznikly tím, že nabyvatelé neboli schopní včas a řádně předložit bankám doklady majetku který v privatizaci získali. Zavinění tedy nebylo na jejích straně.

Externí firmy, které byly dříve placeny paušálními částkami, komunikovaly s privatizovanými podniky pouze tak, že žádaly o účetní rozvahy a účetní závěrky. Žádná z firem neprováděla kontrolu privatizovaného majetku a nedávala do pořádku množství nesrovnalostí v zápisech v katastru nemovitostí. Hlavní efekt nového systému spolupráce s externími firmami spočívá v tom, že již pří přípravě dražeb a soutěží externí firmy odhalí a odstraní podstatnou část majetkových nesrovnalostí, které při původním systému vedly ke vzniku neplatičů. Pokud se některou z nesrovnalostí nepodaří odhalit předem, jsou tyto firmy zainteresovány finančně na jejích rychlém odstranění.

Při očekávané výši příjmů 9,1 mld Kč by tak při původním systému soutěží mohlo vzniknout až 1,2 mld Kč dlouhodobých pohledávek po lhůtě splatnosti. Lze odhadnout, že díky tomu, že externí firmy organizující soutěže a dražby důkladněji prověřují prodávaný majetek, bude jen v roce 1996 zamezeno vzniku více než 1 miliardy dlouhodobých pohledávek po lhůtě splatnosti a více než 2 miliard krátkodobých pohledávek po lhůtě splatnosti. Již pouze tento finanční efekt sám o sobě by vrátil Fondu několikanásobně náklady vynaložené na externí firmy.

Efekt z aktivnějšího postupu vůči neplatičům a ze zvýšených nákladů na tuto agendu byl již v roce 1995 dán tím, že od zahájení systematické práce s neplatiči se objem pohledávek po lhůtě splatnosti nezvýšil, naopak se snížil z 8,1 mld Kč v říjnu 1994 na 6,4 mld Kč v říjnu 1995. V této oblastí zatím Fond využíval více svých kapacit, než kapacit externích firem, přesto je i v této oblasti značná agenda, kde jsou externí firmy nezastupitelné a Fond by bez jejich využití nebyl schopen pohledávky vymáhat. Proto s těmito náklady musí rozpočet počítat.

2. KOMENTÁŘ K JEDNOTLIVÝM POLOŽKÁM

ad I. PROVOZNÍ NÁKLADY BEZ MZDOVÝCH PROSTŘEDKŮ A OSTATNÍCH OSOBNÍCH NÁKLADŮ - NÁVRH 86 849 TIS. KČ

Rozpočtové provozní náklady jsou navrženy o 12 189 tis.Kč vyšší než je očekávaná skutečnost v roce 1995, tj. zvýšení o 16 %. Zvýšení je dáno zejména zvýšením nákladů na služby, inzerci a poplatky spojené s obchodováním s cennými papíry, které vychází z očekávaného výrazného zvýšení obchodní aktivity Fondu na kapitálovém trhu. Na zvýšení se podílí i nová položka nákladů na překlady, která byla dosud hrazena mimo rozpočet prostřednictvím U.S.A.I.D., a náklady na vydávání a částečně bezplatnou distribuci dvouměsíčníku "List privatizace", který informuje zájemce o investičních příležitostech v privatizaci. Zvýšení je i v položkách spotřební materiál, cestovné a pojistné.

Jednotlivé provozní náklady druhově členěné v souladu s účetní metodikou s nimiž se v rozpočtu na rok 1996 počítá jsou následující:

a) spotřeba materiálu a paliv - návrh 6 950 tis. Kč

Částka obsahuje náklady na spotřební materiál ve výši 4 650 tis. Kč, na pohoštění 500 tis. Kč, pohonné hmoty 1 200 tis. Kč, tiskoviny 600 tis. Kč. Zvýšení je dáno zejména nárůstem nákladů na pohonné hmoty a spotřební materiál. Je to dáno tím, že v roce 1995 byla pořízena auta pro regiony teprve v průběhu roku a celkové čerpané náklady tedy nezohledňovaly nárůst počtu aut. Náklady na spotřební materiál se zvyšují jednak díky zvyšování cen a jednak díky očekávanému plnému provozu Fondu po celé období včetně plně funkčních regionálních pracovišť.

b) spotřeba energie - návrh 4 500 tis. Kč

Návrh rozpočtu je o milion korun vyšší než očekávaná skutečnost předchozího roku. Zvýšení je dáno rozšířením kancelářských ploch v hlavní budově Fondu. Nové místnosti byly získány půdní vestavbou, kde je energeticky náročnější vytápění. Oproti předchozímu roku je nutno rovněž počítat s celoročním provozem regionálních pracovišť.

c) opravy a udržování - návrh 6 000 tis. Kč

Náklady na opravy a udržování jsou očekávány nižší než v roce 1995, a to cca o 1 mil Kč. Bude nutné zajišťovat údržbu budovy Fondu a nutný servis kancelářské a výpočetní techniky, předpokládá se oprava vodovodního potrubí u dvou hlavních přívodů z vodovodních přípojek, kde jde o havarijní stav, oprava podhledů a opravy elektrického rozvodu.

d) výkony spojů - návrh 4 000 tis. Kč

Vzhledem k výrazně nižší očekávané skutečnosti roku 1995 oproti rozpočtu v roce 1995 je rozpočtové omezení pro rok 1996 uvažováno o 500 tis Kč. nižší než v roce 1995. Oproti očekávané skutečnosti roku 1995 je vyšší, protože je uvažován nárůst počtu hovorů a nárůst poštovného, zejména v souvislosti s rostoucí agendou regionálních pracovišť Fondu, a mírný nárůst cen telekomunikačních poplatků a poplatků spojů.

e) ostatní výkony materiální povahy - návrh 6 500 tis Kč

Téměř 2 mil Kč budou použity na pokrytí příspěvku na závodní stravování pracovníků Fondu, další část na práce výrobní povahy (např. List privatizace, výroční zpráva Fondu, hlavičkové papíry). Nárůst skutečnosti roku 1995 (5,2 mil Kč) a rozpočtu roku 1996 oproti rozpočtu roku 1995 (3,5 mil Kč) je dán zejména vydáváním Listu privatizace, který informuje investory o investičních příležitostech na Fondu a o základních metodických postupech, a to v české i anglické verzi. Nulté zkušební číslo bylo součástí posledního čísla listu "Kupónová privatizace". Kromě toho vyšla další 4 čísla v časopisové podobě. Většina z nich byla distribuována zdarma. Pro rok 1996 se počítá s vydáním 6 čísel (pravidelný dvouměsíčník).

f) drobný hmotný neinvestiční majetek - návrh 3 800 tis. Kč

Jde zejména o dovybavení a průběžnou výměnu nábytku a další kancelářské techniky. Skutečnost roku 1995 byla oproti rozpočtu v roce 1995 překročena v souvislosti s nárůstem počtu pracovníků a v souvislosti s ukončenou rekonstrukcí řady kancelářských prostor na Fondu i s dovybavením regionálních pracovišť. V roce 1996 se očekává snížení těchto nákladů.

g) služby nemateriální povahy - návrh 25 740 tis. Kč

Při stanoveni navrhované částky se vychází z očekávané skutečnosti roku 1995 a z potřeb předpokládaných v roce 1996. Prostředky jsou určeny na úhradu následujících předpokládaných nákladů:

- cestovné (náklady na ubytování, diety, hromadná doprava) 2 650 tis. Kč
- nájemné1 100 t i s. Kč
- ostraha1 200 tis. Kč
- úklid1 000 tis. Kč
- školení900 tis. Kč
- služby inzertní, teletext, monitoring (inzerce související s obchodováním na kapitálovém trhu a základní informace o veřejných soutěžích a dražbách v HN) 4 800 tis. Kč
- servis strojů, zařízení a přístrojů 2 690 tis. Kč
- služby spojené s obchodováním s CP (BCPP, RM-System, EOTEL, Čekia, Reuter) 2 600 tis. Kč
- převody cenných papírů (poplatky SCP) 800 tis. Kč
- externí právní služby a poradenské služby 4 000 tis. Kč
- ostatní specializované služby (notáři, auditoři, ekonomické informace) 3 500 tis. Kč
- překlady500 tis. Kč

Oproti skutečnosti roku 1995 klesá rozpočet nákladů na nájemné, školení, externí právníky a poradenské služby. Celkový nárůst o 28 % je dán zejména nárůstem cestovného v souvislosti s činností regionálních pracovišť, nárůstem nákladů na inzerci v souvislosti se zvýšeným objemem obchodování na kapitálovém trhu a nárůstem poplatků souvisejících s obchodováním s cennými papíry a převody cenných papírů v SCP. Nově je zařazena položka překlady, kterou pro Fond dosud zajišťovali pracovníci týmu U.S. A.I.D.

h) odvod sociálního a zdravotního pojištění - návrh 24 129 tis.Kč

Částka je výpočtová dle příslušných zákonných ustanovení.

i) tvorba FKSP - návrh 1 380 tis. Kč

Částka je výpočtová dle příslušných zákonných ustanovení.

j) ostatní finanční náklady - návrh 3 850 tis. Kč

Nárůst oproti skutečnosti roku 1995 o 1 mil Kč je dán zvýšením pojistného o pojištění budovy Fondu, nových sut, počítačů a zařízení regionálních pracovišť. Stejně jako v roce 1995 je hrazeno zákonné pojištění pracovníků (cca 250 tis. Kč), poplatky za užívání veřejného prostranství (cca 600 tis. Kč), poplatky, kolky, daň z nemovitosti apod.

+ + +

ad II. MZDOVÉ A OSTATNÍ OSOBNÍ NÁKLADY - NÁVRH 68 940 TIS. KČ

z toho:

mzdové náklady 66 440 tis. Kč

OON 2 500 tis. Kč

K tomu, aby bylo dosaženo očekávaných výsledků, je nutné pro příští rok nesnižovat počet pracovníků. Mzdové náklady jsou rozpočtovány na stejný průměrný přepočtený počet pracovníků jako v roce 1995. V praxi znamená samotné dodržení přepočteného počtu 309 pracovníků, že v průběhu roku musí dojít k reálnému snižování počtu pracovníků z 324 na počátku roku na cca 295 na konci období.

Navržená výše mzdových nákladů bez OON představuje 110% hodnoty rozpočtu těchto prostředků pro rok 1995, což odpovídá předpokládané inflací. Pro srovnání: ve státní správě je pro rok 1996 počítáno s nárůstem mzdových nákladů o 12,5 % oproti očekávané skutečnosti roku 1995 a o 22 % oproti rozpočtu pro rok 1995.

U OON se předpokládá vyšší potřeba z důvodu zajištění odměn licitátorům a pomocníkům při konání veřejných dražeb a zajištění některých dalších mimořádných prací konaných na základě dohody. Navrhovaná částka obsahuje rovněž odměnu pro členy prezidia a dozorčí rady Fondu podle zákona č.171/1991 Sb. ve znění pozdějších předpisů ve výši 1 089 tis. Kč.

+ + +

ad III. INVESTIČNÍ NÁKLADY - NÁVRH 12 400 TIS. KČ

Navrhovaná částka obsahuje tyto investice:

a) výpočetní technika včetně software - návrh 7 400 tis. Kč

Částka obsahuje nezbytné dokompletování centrálního

informačního systému výpočetní technikou (PC/AT, páteřní rozvod, upgrade stávajícího hardware a software, licence Lotus Notes, Windows, ASPI apod.).

b) kancelářská, telekomunikační a kopírovací technika - návrh 2 500 tis. Kč

Jde zejména o nutné prostředky reprodukční a spojové techniky včetně nutného technického vybavení pro ochranu utajovaných skutečnosti (trezory, plechové skříně).

c) zřízení kantýny pro občerstvení pracovníků a návštěvníků Fondu - návrh 1 mil Kč.

V částce je zahrnuto základní vybavení pro zřízení kantýny.

d) doplněni autoparku - návrh 1 500 tis. Kč

Jde o náhradu za havarovaný automobil Tatra 613, který byl zapůjčen MSNMP ČR pro potřeby předsedy VV Fondu. Nákup vozu pro předsedu byl kalkulován již v roce 1995, ale nedošlo k němu, nebol byla dána přednost zvýšení investic do počítačového systému.

+ + +

ad V. NÁKLADY NA REALIZACI PRIVATIZAČNÍCH PROJEKTŮ

Odhad nákladů na realizaci privatizačních projektů v roce 1996 byl proveden s použitím vzorce schváleného v roce 1995 Poslaneckou sněmovnou Parlamentu. Celková částka se skládá ze tří částí:

- odhadu nákladů na realizaci veřejných dražeb a veřejných soutěží,

- odhadu nákladů spojených se zpětným přebíráním nezaplaceného majetku a mimosoudním vymáháním pohledávek po lhůtě splatnosti,

- odhadu nákladů na vedení soudních sporů.

Výkonný výbor Fondu očekává, že v roce 1996 bude ve veřejných soutěžích a dražbách prodán a zaplacen majetek a akcie v hodnotě dle privatizačních projektů cca 13 mld Kč. Z dosud draženého a soutěženého majetku v hodnotě dle projektů ve výši 24 mld Kč byly reálné příjmy 17 mld Kč, tj. 70 % hodnoty evidované v projektech. Při obdobném koeficientu by byly reálné příjmy z dražeb a soutěží v roce 1996 cca ve výši 9,1 mld Kč. Po vynásobení koeficientem 0,02 získáme předpokládanou výši nákladů na realizaci těchto dražeb a soutěží - cca 182 mil Kč.

Poněkud obtížnější je odhad objemu zpětvzatého majetku a vymožených pohledávek. Na základě dosavadních zkušeností lze předpokládat, že se tento objem bude pohybovat řádově kolem 1 mld Kč. To znamená, že s použitím schváleného vzorce lze náklady na zpětné přebírání majetku a mimosoudní vymáhání pohledávek odhadovat na cca 50 mil. Kč.

Objem majetku, o který FNM ČR v současné době vede soudní spory, se pohybuje okolo 3 mld Kč. Vzhledem k poměrně zdlouhavému průběhu těchto sporů nelze předpokládat, že se v příštím roce tento objem výrazně sníží. Náklady na soudní spory můžeme při použití schváleného vzorce odhadovat na cca 9 mil. Kč.

Součtem výše uvedených položek získáme celkový odhad nákladů na realizaci privatizačních projektů, který činí 241 mil. Kč.

V souladu s par. 12 odst. 2 zákona č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, projednala návrh rozpočtu dozorčí rada Fondu. Její stanovisko je uvedeno v částí II.

Vláda České republiky projednala návrh rozpočtu dne 13. prosince 1995 a přijala k němu stanovisko současně předkládané Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR s tímto materiálem.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP