V Praze dne 13. prosince 1995 |
Předkládá:
Prof. Ing. Václav Klaus, Csc.
předseda vlády České republiky
Příloha | |
k usnesení vlády | |
ze dne 13. prosince 1995 č. 725 |
Vláda bere na vědomí návrh rozpočtu
Fondu národního majetku České republiky
na rok 1996, který předložil ministr pro správu
národního majetku a jeho privatizaci a předseda
prezidia Fondu národního majetku České
republiky.
Vláda doporučuje Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky při projednávání
návrhu rozpočtu Fondu národního majetku
České republiky na rok 1996 vzít v úvahu
stanovisko dozorčí rady Fondu národního
majetku České republiky a dále doporučuje
Poslanecké sněmovně Parlamentu České
republiky snížit nákladové položky
obsažené v návrhu rozpočtu.
V Praze dne 30. listopadu 1995 | |
Čj: 260/700/95 |
věc: Návrh rozpočtu Fondu národního
majetku České republiky na rok 1996
Důvod předložení:
Materiál se předkládá v souladu s
§ 9 odst. 2 zákona č. 171/1991 Sb. ve znění
pozdějších předpisů
Obsah:
I. Návrh rozpočtu Fondu národního
majetku ČR na rok 1996
II. Stanovisko dozorčí rady Fondu národního
majetku ČR
Předkládá:
Ing. Jiří Skalický
ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR
a předseda prezídia FNM CR
I. VÝCHODISKA PRO SESTAVENÍ ROZPOČTU FNM
ČR NA ROK 1996
II. BILANCE OČEKÁVANÝCH CELKOVÝCH
PŘÍJMŮ A VÝDAJŮ FNM ČR
III. NÁVRH ROZPOČTU FNM ČR NA ROK 1996
IV. DŮVODOVÁ ZPRÁVA K NÁVRHU ROZPOČTU
FNM ČR NA ROK 1996
DR FNM ČR přijala k návrhu rozpočtu
FNM ČR na rok 1996 toto usnesení:
1) bere na vědomí předložený
materiál "Rozpočet FNM ČR pro rok 1996"
s tím, že doporučuje upravit "Náklady
celkem" na 166.189 tis. Kč se snížením
v těchto položkách:
- spotřeba materiálu na 6.350 tis. Kč
- ostatní výkony materiální povahy
na 5.900 tis. Kč
- další investiční náklady na
11.600 tis. Kč
2) doporučuje takto upravený rozpočet
schválit.
3) konstatuje, že položku "Odhad nákladů
na realizaci" ve výši 241.000 tis. Kč
považuje pouze za orientační a
žádá VV FNM předkládání
pravidelné čtvrtletní rozborové zprávy
o čerpání nákladů v této
položce.
Praha, 5. prosince 1995
Úvod
Fond národního majetku České republiky
(dále jen "Fond") byl zřízen zákonem
č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů
České republiky ve věcech převodů
majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního
majetku ČR. Jeho hlavním úkolem je realizovat
privatizační projekty schválené vládou
popř. ministerstvem pro správu národního
majetku a jeho privatizaci. Převážnou část
finančních prostředků získaných
z privatizace používá Fond na účely
taxativně vymezené citovaným zákonem
(většina konkrétních výdajů
může být uskutečněna pouze na
základě rozhodnutí vlády nebo na základě
rozhodnutí o privatizaci). Pouze necelé procento
(cca 0,6 %) výnosů z privatizace používá
Fond v souladu se schválenými rozpočty na
úhradu nákladů vyvolaných činností
Fondu a realizací privatizačních projektů.
Původním smyslem rozpočtu bylo omezení
vnitřních výdajů Fondu jakožto
instituce, tj. zejména nákladů mzdových,
investičních a provozních. V roce 1995 rozhodl
parlament o rozpočtovém omezení nákladů
na realizaci privatizačních projektů v souvislosti
s činností externích firem spolupracujících
s Fondem. Toto rozpočtové omezení je stanoveno
vzorcem, který limituje výdaje v závislosti
na výsledcích činnosti externích firem.
Na základě zkušeností získaných
při projednávání rozpočtu na
rok 1995 rozhodlo prezidium Fondu předložit návrh
rozpočtu v širší podobě než
v předchozích letech. Nově je do materiálu
zapracován přehled o objemu privatizovaného
majetku a o celkových výnosech a nákladech
privatizace. Tato forma umožní všem orgánům,
které budou návrh projednávat, posoudit jej
v širším kontextu celého procesu privatizace
a s ní souvisejících finančních
toků.
1. Celkový objem privatizovaného majetku v ČR
V roce 1989 bylo v České republice 98 % majetku
pod přímou kontrolou státu. Ke konci roku
1995 je podíl státu na podnikatelském majetku
cca 25 %. Jde jednak o majetek, který do privatizace záměrně
zařazen nebyl (např. majetek České
pošty, SD, Transgas, majetek státních úřadů,
cca 70 velkých nemocnic, školská a učňovská
zařízení), a jednak o majetek, který
sice k privatizaci určen je, ale ta dosud neproběhla.
Na zásadní přeměně vlastnických
práv, která proběhla v letech 1991-1995 se
podílely restituce, převody majetku státu
na obce, malá a velká privatizace a zákonem
iniciovaná transformace družstev. Většina
těchto procesů probíhala přímo
ze zákona mezi státními podniky (socialistickými
družstvy) a novými vlastníky, proto existují
jen hrubé odhady toho, jaká hodnota majetku se skutečně
převedla.
Dle těchto odhadů dosud proběhla transformace
majetku v celkové hodnotě 1269-1369 mld Kč.
Podíl jednotlivých metod ilustruje následující
přehled:
vydáno v restitucích | 70-120 mld Kč |
převod majetku státu na obce více než | 350 mld Kč |
malá privatizace (vyvolávací cena majetku) | 23 mld Kč |
velká privatizace (dosud zprivatizovaný | |
majetek a akcie v účetní hodnotě) | 626 mld Kč |
transformace družstev | 200-250 mld Kč |
transformace majetku celkem | 1269-1369 mld Kč |
A) Majetek dosud privatizovaný Fondem
Fond zajišťuje realizaci privatizačních
projektů v rámci velké privatizace. Kromě
akcií v nominální hodnotě 341 mld
Kč, které byly privatizovány v kupónové
privatizaci, privatizoval v letech 1991 - 1995 Fond standardními
metodami další akcie v nominální hodnotě
111 mld Kč a majetek v účetní
hodnotě 91,3 mld Kč. Kromě toho bylo
82 mld Kč majetku zprivatizováno při
zakládání akciových společností
vložením do rezervních a jiných fondů
akciových společností. Celkem se k 31.10.1995
Fond podílel na privatizaci majetku a akcií v hodnotě
626 mld Kč. Jeho celkové příjmy
činily 114,7 mld Kč.
B) Majetek zbývající k privatizaci Fondem
-nezahájeno schvalování projektů na majetek (na MSNMP) | 13 mld Kč |
-v aktualizaci jsou projekty na majetek (na MSNMP) | 29 mld Kč |
-akcie v držení Fondu | 248 mld Kč |
-projekty předané Fondu, majetek dosud ve vlastnictví státu | 27 mld Kč |
-projekty předané Fondu, který uzavřel smlouvu či dohodu, předání majetku nabyvateli dosud neukončeno | 25 mld Kč |
-majetek, který byl prodán, ale dosud nebyl zaplacen | 6 mld Kč |
Ve velké privatizaci zbývá k realizaci Fondem majetek a akcie v celkové hodnotě | 348 mld Kč |
Ve fázi schvalování a aktualizace
privatizačních projektů je majetek v hodnotě
cca 42 mld Kč, z toho 13 mld Kč ještě
nebylo vůbec projednáno a 29 mld Kč
již projednáno bylo, ale privatizační
projekty ještě nebyly Fondu předány
k realizaci, protože probíhá jejich aktualizace.
Na Fond byly předány privatizační
projekty, podle nichž čeká na převedení
do soukromých rukou majetek v hodnotě 27
mld Kč a akcie v nominální hodnotě
248 mld Kč, z toho akcie v nominální
hodnotě 175 mld Kč představují strategické
účasti, o jejichž privatizaci dosud nebylo
rozhodnuto.
Na dalších 25 mld Kč majetku již
Fond uzavřel kupní smlouvy nebo dohody o vydání
majetku, ale předání majetku ještě
není ukončeno a převod majetku není
zaúčtován.
Majetek ve výši cca 6 mld. Kč byl předán
nabyvatelům, ale ti jej ve stanovené lhůtě
nezaplatili. Fond musí tyto pohledávky vymáhat.
2. Přehled o nákladech na privatizaci
Stejně jako se velmi obtížně odhaduje
celková hodnota majetku převedeného v rámci
restitucí, v rámci převodů na obce
a v rámci transformace družstev, stejně tak
obtížně se odhadují náklady,
které si jejich realizace vyžádala. Přesná
evidence se může týkat pouze malé a
velké privatizace, neboť tyto procesy organizoval
a financoval přímo stát.
A) Malá privatizace
Malá privatizace byla organizována ministerstvem
pro správu národního majetku a jeho privatizací
a Fond se na ní vůbec nepodílel. Bylo prodáno
24 289 jednotek v celkové vyvolávací ceně
23,5 mld Kč. Dosažená cena byla 32 mld
Kč. Malou privatizací organizovalo 76 okresních
privatizačních komisí, v roce 1991 průměrně
s 10ti pracovníky, v roce 1994 bylo v komisích zaměstnáno
v průměru 5 pracovníků. Celkové
náklady na činnost okresních privatizačních
komisí v rámci malé privatizace činil
266 mil. Kč, tj. 0,8 % výnosů.
Část nákladů na malou privatizaci
se projevila v rozpočtu MSNMP, zejména v letech
1990-1992.
B) Velká privatizace
Náklady na velkou privatizaci byly trojího druhu:
výdaje MSNMP spojené se schvalováním
privatizačních projektů, výdaje
CKP spojené s organizací kupónové
privatizace a výdaje Fondu spojené s realizací
privatizačních projektů. Přehled o
dalších nákladech vynaložených
např. v rámcí privatizačních
útvarů zakladatelských či ekonomických
ministerstev, nejsou k dispozici.
B.a) Náklady MSNMP.
Náklady na činnost MSNMP hrazené ze státního
rozpočtu za období 1990-1995 (k 15.11.1995) činily
320 mil. Kč. Dalších 48 mil. Kč bylo
vynaloženo z Fondu na hrazení nákladů
týmu U.S.A.I.D., který posuzoval projekty se zahraniční
účastí, a na dobudování informačního
systému MSNMP. Celkové výdaje MSNMP ve
výši 368 mil. Kč činily 0,05
% z hodnoty majetku který byl v rámci malé
i velké privatizace zprivatizován a 0,25 % z výnosů.
B.b) Náklady CKP
Náklady spojené s organizací kupónové
privatizace byly financovány přímo z výnosů
kupónové privatizace. Byly pod kontrolou Ministerstva
financí. V jejím rámci byly v průběhu
let 1992-94 převedeny do soukromých rukou akcie
v celkové nominální hodnotě cca 341
mld Kč. Prodejem kupónových knížek
a známek bylo získáno 15,8 mld Kč.
Dalších 1,8 mld Kč bylo ke konci roku 1995
získáno z úroků od bank. Výdaje
za období 1991 - 1995 činily 7,2 mld Kč.
Z výdajů byla hrazena zejména počítačová
síť, provoz registračních a objednávkových
pracovišť, tisk kupónových knížek,
známek a propagačních materiálů.
Výdaje CKP činily 2,1 % hodnoty akcií,
které by privatizovány v rámci I. a II. vlny
kupónové privatizace, a 40,9 % výnosů
kupónové privatizace.
B.c) Náklady Fondu
V rámci rozpočtů schválených
parlamentem v letech 1991-1995 činil výdaje Fondu
518 mil Kč z toho 389 mil. Kč bylo vydáno
na vlastní činnost Fondu a 129 mil. Kč na
činnost externích firem a okresních privatizačních
komisí spolupracujících s Fondem zejména
při organizaci veřejných soutěží
a dražeb. Mimo rozpočet Fondu byl hrazen nákup
budovy Fondu v hodnotě 305 mil. Kč. Zároveň
bylo z majetkového účtu hrazeno dalších
26 mil. Kč na činnost externích firem
a okresních privatizačních komisí
a 4,2 mil. Kč pro podporu registrace akciových
společností u rejstříkových
soudů při přípravě kupónové
privatizace. Dalších 18,5 mil. Kč získaly
externí firmy spolupracující s Fondem na
účastnických poplatcích, které
si ponechávaly pří organizací veřejných
soutěží jako nefakturovanou část
odměny. Celkem tedy bylo v letech 1991-1995 na vlastní
činnost a správu Fondu vydáno 694 mil
Kč a externím subjektům spolupracujícím
s Fondem bylo proplaceno 178 mil Kč. Z celkových
výdajů Fondu ve výši 111,8 mld Kč
činily vlastní náklady na činnost
a správu Fondu 0,62 % a náklady na externí
subjekty spolupracující s Fondem činily 0,16
%.
Náklady na vlastní činnost a správu
Fondu v letech 1991-1995 představují 0,11 % a náklady
na externí subjekty spolupracující s Fondem
0,02 % z hodnoty privatizovaného majetku.
3. Celkové příjmy a výdaje Fondu
Přehled o celkových příjmech a výdajích
Fondu včetně očekávaného vývoje
v roce 1996 podává "Bilance očekávaných
příjmů a výdajů FNM ČR"
(II. Tabulková část). Celkové příjmy
do konce roku 1995 se očekávají ve výši
120,5 mld Kč a celkové výdaje za toto
období dosáhnou 111,8 mld Kč. Kromě
výdajů musí Fond při svém finančním
hospodaření uvažovat i s ostatními finančními
potřebami, jejichž celková výše
dosáhne koncem roku 1995 částky 4,5 mld
Kč.
V obdobích přechodného nedostatku finančních
zdrojů byly některé výdaje kryty vydáním
obligací, které musí Fond teprve postupně
splácet. V současné době jsou v oběhu
nesplacené obligace Fondu v hodnotě 43,8 mld
Kč.
Budoucí situaci Fondu nejlépe charakterizuje vývoj
očekávaných příjmů a
výdajů v roce 1996. Celkově lze očekávat
příjmy ve výši cca 27 mld Kč.
Dosud bylo rozhodnuto o výdajích ve výší
28,3 mld Kč, kromě toho vyplývá
z uzavřených smluv a z vedených soudních
sporů riziko dalších výdajů ve
výši cca 2,9 mld Kč (ostatní
finanční potřeby).
4. Předpoklady pro rok 1996
Dosažení očekávaných příjmů
a navržený rozpočet vycházejí
z předpokladu, že v roce 1996:
bude vydražen a zaplacen veškerý majetek určený
do dražeb, jde o počet dražeb srovnatelný
s rokem 1994 a 1995, ale s nižší tržní
hodnotou majetku a tedy s nižšími výnosy,
- bude realizováno, prodáno a zaplaceno cca 65 %
dosud nezrealizovaných veřejných soutěží,
tj. majetek v hodnotě 6 mld Kč a akcie v hodnotě
6,5 mld Kč a příjmy z těchto prodejů
budou zhruba na úrovni 70 % hodnoty uvedené v privatizačních
projektech, tj. cca 9,1 mld Kč,
- z realizovaných soutěží se nezvýší
celkový objem pohledávek po lhůtě
splatnosti,
- bude dokončena privatizace alespoň 50 % zbývajících
přímých prodejů majetku a všechny
přímé prodeje akcií, a to tak, že
z těchto prodejů nevzniknou další pohledávky
po lhůtě splatnosti (vyšší objem
přímých prodejů nelze očekávat
především proto, že velká část
nabyvatelů zřejmě nebude schopna předložit
doklad o své schopnosti zaplatit kupní cenu a Fond
bude muset navrhovat revokaci původního rozhodnutí
o privatizaci /přeschválení na veřejnou
soutěž nebo dražbu/),
- očekává se větší počet
přímých prodejů, ale výnosy
budou nízké, protože průměrná
hodnota jednotek je třikrát nižší
než v letech 1992 - 1994,
- bude dokončeno cca 80 % zbývajících
bezúplatných převodů, tj. objem srovnatelný
s rokem 1994 a 1995,
- budou pokračovat práce na vymáhání
pohledávek po lhůtě splatnosti v objemu cca
6 mld Kč a podaří se je snížit
zhruba o 1 mld Kč,
- bude se realizovat již pouze minimum přímých
prodejů akcií, nebo většina prodejů
je již realizována nebo vrácena na přeschválení
na veřejnou nabídku akcií,
- výrazně se zvýší objem akcií
prodávaných prostřednictvím kapitálového
trhu
- očekávaný výnos z prodeje akcií
činí cca 1,25 mld Kč.
Závěr
Celkově lze shrnout, že rok 1996 by měl být
posledním rokem masivní standardní privatizace
formou dražeb, soutěží, přímých
prodejů a bezúplatných převodů.
Pokud bude poptávka na kapitálovém trhu,
bude v roce 1996 prodána většina menších
podílů FNM určených k volnému
prodeji. Lze očekávat, že v průběhu
roku 1996 bude zprivatizován majetek a akcie v účetní
hodnotě cca 40-50 mld Kč, přičemž
výnosy z jeho privatizace budou činit cca 27
mld Kč. Konec roku 1996 by měl být zlomem,
kdy bude značná část aktivit fondu
(zejména činnosti související s vlastní
privatizací majetku) tlumena.
Pro další období zůstanou Fondu zejména
účasti ve strategických společnostech.
Dokončení jejích privatizace nezávisí
na aktivitě Fondu, ale na rozhodnutí vlády
a MSNMP. Kromě toho bude nutno pokračovat v celé
řadě dalších činností
- vymáhání pohledávek, dokončení
soudních sporů, plnění poskytnutých
garancí. Rok 1996 by měl být posledním
rokem, kdy činnost Fondu a jeho aparát není
vhodné redukovat. V roce 1997 by měla začít
transformace Fondu na menší, ale dlouhodobější
instituci.
Prodej majetku celkem | |||
z toho: | |||
- veř. dražba | |||
- veř. soutěž | |||
- přímý prodej | |||
Prodej akcií celkem | |||
z toho: | |||
- prodej zprostř. | |||
- veřejná soutěž | |||
- př.prodej tuz.záj. | |||
- př.prodej zahr.záj. | |||
- dočasné držení | |||
Majetek k prodeji | |||
celkem | |||
Dividendy | |||
Výnosy z 1.a 2.vlny KP převedené z CKP | |||
Ostatní příjmy | |||
Majetek,který dosud Fond nepřevzal, ale bude tvořit příjem | |||
CELKEM |
Finanční úhr.dle zákona o st.rozpočtu | ||||
Peněžní vklad do Chemopetrol IKL s. r. o. (ropovod Ingolstadt) | ||||
Vyrovnání rozpočtu Pozemkového fondu ČR | ||||
Úhrada nákladů na odstraňování ekologických škod | ||||
Posílení zdrojů bank v souvislosti s konkurz. a vyrovnávacím řízením | ||||
Financování výdajů na činnost "zbytkových státních podniků" | ||||
Dotace rozpočtu FNM ČR | ||||
Úhrada restitučních a privatizačních soudních sporů | ||||
Plnění závazků podniků určených k privatizaci | ||||
Platby v souvislosti se zárukami FNM ČR | ||||
Financování rozvoje železn.dopravní cesty | ||||
Úhrada nákladů spoj. s projednáváním a realizací priv.projektů | ||||
Úroky z dluhopisů a úvěrů | ||||
Splátka krátkodobých dluhopisů | ||||
Úhrada závazků podniků zemědělské prvovýroby určených k privatizaci | ||||
Nákup akcií | ||||
Splátka úvěru na nákup akcií KB a.s | ||||
Splátka obligací na rekapitalizaci bank | ||||
Česká inkasní s.r.o. | ||||
Dodatečný vklad do zákl. jmění a. s. ČSA (UV ČR č. 610 ze dne 2.11.1994) | ||||
Ostatní výdaje | ||||
Výdaje CELKEM |
Položka č. 2
Výdaj byl uskutečněn na základě
rozhodnutí o privatizaci.
Položka č. 3
Vyrovnání rozpočtu Pozemkového fondu
je prováděno podle § 18, odst. 2 písm.
b) bod 6 zákona č. 171/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů. Částku
dotace na jednotlivé roky schvaluje vláda.
Položka č. 4
Výdaje se realizují podle § 18, odst. 2 písm.
b) bod 4 zákona č. 171/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů. Konkrétní
postup při úhradě nákladů na
odstraňování ekologických škod
je upraven Usnesením vlády ČR ze dne 17.
března 1993 č. 123.
Položka č. 5
Jednorázový výdaj uskutečněný
v roce 1993 podle § 18, odst. 2 písm. b) bod 2 zákona
č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů. Výdaj byl součástí
opatření, která měla zabránit
očekávané vlně bankrotů.
Položka č. 6
Výdaje se realizují podle § 18, odst. 2 písm.
b) bod 3 zákona č. 171/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů. Konkrétní
výši dotace jednotlivým státním
podnikům schvaluje vláda na základě
návrhu zakladatelů.
Položka č. 8
Výdaje se realizují podle § 18, odst. 2 písm.
e) zákona č. 171/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů. Jedná
se o výdaje na soudní spory vedené Fondem
i MSNMP.
Položka č. 9
Výdaje se realizují podle § 18, odst. 2 písm.
b) bod 1 zákona č. 171/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů. Čerpání
těchto prostředků je podmíněno
schválením vládou.
Položka č. 10
Výdaje se realizují podle § 18, odst. 2 písm.
b) bod 5 zákona č. 171/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů. Výdaj
v roce 1994 je úhrada v souvislosti se zárukou Fondu
za ČKD Praha v roce 1995 úhrada v souvislosti se
zárukou za První brněnskou a.s.
Položka č. 11
Výdaje se realizují podle § 18, odst. 2 písm.
b) bod 7 zákona č. 171/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů. Na tento
účel mohou být použity pouze prostředky
získané privatizací majetku Českých
drah. O konkrétní výši výdajů
musí rozhodnout vláda.
Položka č. 12
Uvedené výdaje bylo možno do poloviny roku
1995 financovat podle 18, odst. 2 písm. c) bod 7 zákona
č. 171/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů. Dle statutu Fondu rozhodovalo o konkrétní
výši těchto nákladů prezídium
Fondu. Na základě novely cit. zákona schválené
v roce 1995 lze tyto výdaje hradit pouze v rámci
rozpočtu Fondu.V roce 1996 jsou proto tyto výdaje
zahrnuty v položce č. 7.
Položka č. 13 a 14
Jedná se o úroky z dluhopisů, které
Fond vydal a prodal, aby mohl realizovat rozhodnutí vlády
o posílení rezervního fondu Konsolidační
banky.
Položka č. 15
Výdaje se realizují podle $ 18, odst. 2 písm.
b) bod 1 zákona č. 171/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů. O konkrétní
výši výdajů rozhodla vláda na
základě návrhu ministerstva zemědělství.
Položka č. 16
Úpis akcií provádí Fond podle §
18, odst. 2 písm. a) bod 2 zákona č. 171/1991
Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Fond upisuje akcie zejména v případech zvyšování
základního jmění u strategických
majetkových účastí, u kterých
je žádoucí zachovat podíl Fondu. Jedná
se např. o podíl Fondu v bankách.
Položka č. 19
Výdaje se realizují podle § 18, odst. 2 písm.
b) bod 9 zákona č. 171/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů. O konkrétní
výší výdajů rozhodla vláda.
Položka č. 21
Ostatní výdaje jsou zejména bankovní
poplatky, kurzové rozdíly a ostatní drobné
výdaje.