§ 34

Skartování dokumentace

(1) Skartování dokumentace návykových látek, prekursorů, vyvážených pomocných látek skupiny II, materiálů a zařízení pro výrobu návykových látek a prekursorů provádí tříčlenná komise, její členy určí provozovatel, popřípadě vedoucí zaměstnanec dovozce a vývozce.

(2) O skartování dokumentace návykových látek, prekursorů, vyvážených pomocných látek skupiny II, materiálů a zařízení pro výrobu návykových látek, vyhotoví komise uvedená v předchozím odstavci protokol, který musí obsahovat náležitosti stanovené vyhláškou [ § 11 vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č. .../1996 Sb., kterou se stanoví náležitosti dokumentace omamných látek, psychotropních látek, přípravků obsahujících tyto látky, prekursorů a pomocných látek.]/.

§ 35

Ohlašovací povinnosti

(1) Ministerstva financí, obrany, vnitra, spravedlnosti, zemědělství a průmyslu a obchodu, provozovatelé, dovozci, vývozci, přepravci návykových látek, prekursorů a pomocných látek, dále výrobci, dovozci a vývozci prekursorů skupiny II a pomocných látek a fyzické osoby a právnické osoby provozující zařízení ke zneškodňování odpadu, okresní úřady a okresní veterinární správy jsou povinny hlásit podle své působnosti Ministerstvu zdravotnictví potřebné informace o skutečnostech, které jsou předmětem:

a) průběžné ohlašovací povinnosti, a to do 15 dnů ode dne, kdy nastaly (dále jen "průběžná hlášení");

b) ohlašovací povinnosti za uplynulý kalendářní rok, a to do 28. února následujícího roku a o kvalifikovaných odhadech potřeby návykových látek a prekursorů skupiny I pro následující kalendářní rok, a to do 31. března běžného roku (dále jen "roční hlášení").

Uvedené skutečnosti se týkají pouze zacházení s návykovými látkami, prekursory a pomocnými látkami, jejich dovozu, vývozu a tranzitu, a to zejména o množstvích a druzích uvedených látek, změn podmínek, na jejichž základě bylo vydáno zvláštní povolení nebo dovozní povolení anebo vývozní povolení, registrace výrobců, dovozců a vývozců prekursorů skupiny II a pomocných látek, rozloh ploch pozemků, na kterých je pěstováno konopí a mák včetně množství makové natě, popřípadě neobvyklých událostí vzniklých při uvedených činnostech.

(2) Průběžná hlášení a roční hlášení musí mít písemnou formu. Předmět, rozsah, náležitosti a forma průběžných hlášení a ročních hlášení jsou uvedeny ve vyhlášce [ § 12 a 13 vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č. .../1966 Sb., kterou se stanoví náležitosti dokumentace omamných látek, psychotropních látek, přípravků obsahujících tyto látky, prekursorů a pomocných látek.]

(3) Zdravotnická zařízení a ústavy sociální péče hlásí informace uvedené ve vyhlášce [ § 13 odst. 1 písm. i) a odst. 2 písm. g) vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č. ... /1996 Sb., kterou se stanoví náležitosti dokumentace omamných látek, psychotropních látek, přípravků obsahujících tyto látky, prekursorů a pomocných látek.] Ministerstvu zdravotnictví prostřednictvím místně příslušného okresního úřadu. Veterinární lékaři oprávnění k výkonu odborných veterinárních činností5) hlásí informace stanovené

vyhláškou [ § 13 odst. 1 písm. j) a odst. 2 písm. g)vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č. .../1996 Sb., kterou se stanoví náležitosti dokumentace omamných látek, psychotropních látek, přípravků obsahujících tyto látky, prekursorů a pomocných látek.] Ministerstvu zdravotnictví prostřednictvím příslušné okresní veterinární správy; veterinární lékaři Policie České republiky hlásí tyto informace prostřednictvím Ministerstva vnitra.

HLAVA VI

KONTROLNÍ ČINNOST A SANKCE

DÍL PRVNÍ

KONTROLNÍ ČINNOST

§ 36 Obecné ustanovení

(1) Kontrolní činnost podle tohoto zákona (dále jen "kontrolní činnost") vykonávají orgány k tomu oprávněné podle tohoto zákona (dále jen "kontrolní orgány"). Pokud tento zákon dále nestanoví jinak, vztahuje se na kontrolní činnost zvláštní zákon [ Zákon České národní rady č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění zákona č. 166/1993 Sb.].

(2) Kontrolní činnost vykonávají zaměstnanci kontrolních orgánů (dále jen "inspektoři") na základě písemného pověření těchto orgánů. Inspektoři musí splňovat požadavky způsobilosti pro konkrétní předmět kontrolní činnosti v souladu s ustanovením § 11 a § 15.

§ 37

Předmět kontrolní činnosti

(1) Inspektoři při kontrolní činnosti ověřují:

a) dodržování

1. tohoto zákona a předpisů, kterými se provádí,

2. podmínek stanovených ve zvláštních povoleních a

3. podmínek stanovených v dovozních povoleních a vývozních povoleních;

b) neporušenost dovážených a vyvážených zásilek návykových látek, prekursorů a pomocných látek;

c) množství, popřípadě totožnost návykových látek, a prekursorů, a to v souladu s údaji v dokladech a povoleních uvedených v písmenu a) bod 3.

(2) Vzorkem návykových látek se pro kontrolní činnost podle odstavce l písm. c) rozumí nezbytné množství uvedených látek a prekursorů nutné pro objektivní posouzení podle tohoto zákona. Za vzorek uvedených látek s náklady na jeho pořízení vyššími než 200,- Kč poskytne kontrolní orgán na žádost náhradu do výše výrobní nebo pořizovací ceny.

Oprávnění a povinnosti inspektorů

§ 38

Inspektoři jsou při kontrolní činnosti podle § 37 odst. 1 oprávněni:

a) požadovat od kontrolovaných osob předložení

1. povolení k činnostem upraveným tímto zákonem,

2. dokladů o způsobilosti osob a

3. dokumentace návykových látek, prekursorů a pomocných látek skupiny II;

b) pořizovat z kontrolované dokumentace návykových látek, prekursorů a pomocných látek skupiny II, opisy, výpisy a fotokopie;

c) zajišťovat v odůvodněných případech dokumenty, povolení a další materiály uvedené v písmenu a); o jejich zajištění jsou povinni vyhotovit zápis.

§ 39

Inspektoři jsou při provádění kontrolní činnosti povinni zjišťovat příčiny nedostatků a podmínky, které jejich vznik umožnily a projednat s odpovědnými zaměstnanci kontrolovaných osob způsob a lhůtu jejich odstranění.

DÍL DRUHÝ

SANKCE

§ 40

Druhy sankcí

(1) Porušení tohoto zákona se dopustí každý, kdo poruší povinnosti nebo nedodrží zákaz anebo překročí oprávnění stanovené tímto zákonem.

(2) Za porušení tohoto zákona kontrolní orgán uloží pokutu až do výše:

a) 50 000,- Kč, jestliže došlo k porušení povinností uvedených v § 3 odst. 8, nebo odst. 9 písm. a) nebo písm. b) bod 1, nebo § 9 odst. 1, nebo odst. 2, nebo odst. 4 nebo odst. 5, nebo § 10, nebo § 16 odst. 2 anebo § 30;

b) 100 000,- Kč, jestliže došlo k nesplnění povinností nebo nedodržení zákazů anebo překročení oprávnění uvedených v § 3 odst. 2, nebo odst. 3, nebo odst. 4, nebo odst. 6, nebo odst. 7, nebo odst. 9 písm. b) bod 2 nebo bod 3, nebo § 7 odst. 4, nebo § 9 odst. 3, nebo § 32 odst. 1 nebo odst. 2 nebo odst. 3, nebo § 33, nebo § 34 anebo § 35;

c) 300 000,- Kč, jestliže došlo k porušení povinností uvedených v § 3 odst. 9 písm. c), nebo písm. f) nebo písm. g), nebo § 11 nebo § 12, nebo § 13, nebo § 14 nebo § 15 anebo § 29 odst. 2;

d) 500 000,- Kč, jestliže došlo k porušení povinností nebo nedodržení zákazů uvedených v § 3 odst. 9 písm. d), nebo písm. e), nebo písm. h), nebo písm. i), anebo písm. j);

e) 1, 000 000,- Kč, jestliže došlo k porušení povinností nebo nedodržení zákazů uvedených v § 3 odst. 1 nebo odst. 5 nebo § 7 odst. 1, nebo odst. 2, nebo odst. 3 anebo odst. 5.

Ukládání sankcí

§ 41

(1) Pokuty uložené

a) okresním úřadem jsou příjmem tohoto úřadu,

b) jinými kontrolními orgány jsou příjmem státního rozpočtu.

(2) Pokuty jsou splatné do 30 dnů ode dne, kdy rozhodnutí o jejich uložení nabylo právní moci. Pokuty vybírá a vymáhá orgán, který je uložil, přičemž se postupuje podle zvláštního předpisu [ § 1 odst. 4 zákona České národní rady č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.]).

(3) Za opětovné porušení tohoto zákona se zvyšuje horní hranice pokut uvedených v § 40 odstavci 2 o polovinu.

(4) Opětovným porušením tohoto zákona se rozumí porušení povinnosti nebo nedodržení zákazu, popřípadě překročení oprávnění, jehož se fyzická osoba nebo právnická osoba dopustila v době do jednoho roku od předchozího porušení stejné povinnosti nebo nedodržení stejného zákazu, popřípadě překročení stejného oprávnění za něž jí byla pravomocným rozhodnutím uložena pokuta podle § 40 odst. 2.

§ 42

(1) Sankci lze uložit současně se zrušením zvláštního povolení nebo dovozního povolení anebo vývozního povolení pro porušování tohoto zákona.

(2) Řízení o uložení sankce lze zahájit nejdéle do jednoho roku od zjištění porušení tohoto zákona, nejpozději však do tří let ode dne, kdy k tomuto porušení došlo. O zahájení řízení o uložení sankce informuje kontrolní orgán, který porušení tohoto zákona zjistil, Ministerstvo zdravotnictví.

(3) Při ukládání druhu sankce a její výše se přihlíží k závažnosti porušení tohoto zákona, k následkům a okolnostem, za nichž k tomuto porušení zákona došlo.

Čl. II

Změna a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění zákona č. 231/1992 Sb., zákona České národní rady č. 591/1992 Sb., zákona č. 600/1992 Sb., zákona č. 273/1993 Sb., zákona č. 303/1993 Sb., zákona č. 38/1994 Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona č. 136/1994 Sb. a zákona č. 200/1994 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. V příloze č. 3 se skupina 307 doplňuje ve sloupcích označených 1, 2, 3, 4 a 5 slovy:

1
2
3
4
5
"výroba prekursorů skupiny II a pomocných látek a zahraniční obchodní činnost s nimi vysokoškolské, popřípadě středoškolské vzdělání v oboru chemie a jeden rok praxe v oboru Ministerstvo

zdravotnictví

§ 3 odst. 10 a § 35 odst. 1 a 2 zákona č. ./1996 Sb., o omamných látkách, psychotropních látkách, přípravcích obsahujících tyto látky, prekursorech a pomocných látkách a o změnách a doplňcích některých zákonů.".




Čl. III

Změna zákona České národní rady č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech

Zákon České národní rady č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, se mění a doplňuje takto:

V § 2 odst. 1 se připojuje další písmeno g), které zní:

"g/zveřejňuje jméno, příjmení a trvalý pobyt výrobce vláken z konopí jde-li o fyzickou osobu a jde-li o právnickou osobu její obchodní jméno a sídlo.".


Čl. IV

Změna a doplnění zákona České národní rady č. 108/1987 Sb., o působnosti orgánů veterinárnípéče České socialistické republiky, ve znění pozdějších předpisů

Zákon České národní rady č. 108/1987 Sb., o působnosti orgánů veterinární péče České socialistické republiky, ve znění zákonného opatření předsednictva České národní rady

č. 25/1991 Sb., zákona České národní rady č. 437/1991 Sb., zákonného opatření předsednictva České národní rady č. 348/1992 Sb. a zákona č. 112/1994 Sb., se mění a doplňuje takto:

V § 9 odst. 1 se doplňuje písm. s/, které zní:

"s/kontroluje podle zvláštního zákona18) zacházení s omamnými látkami, psychotropními látkami a přípravky obsahujícími tyto látky, veterinárními lékaři oprávněnými k výkonu odborných veterinárních činností podle tohoto zákona a ukládají sankce za jeho porušování.".

Poznámka č. 18 pod čarou zní:

"18/ § 6 odst. 2 zákona č. ./1996 Sb., o omamných látkách, psychotropních látkách, přípravcích obsahujících tyto látky, prekursorech a pomocných látkách a o změnách a doplňcích některých zákonů.".



Čl. V

Změna zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění zákona České národní rady č. 210/1990 Sb., zákona České národní rady č. 425/1990 Sb., České národní rady č. 548/1991 Sb., zákona České národní rady č. 550/1991 Sb., zákona České národní rady č. 590/1992 Sb., zákona č. 15/1993 Sb., zákona č. 161/1993 Sb., zákona č. 307/1993 Sb. a zákona č. 60/1995 Sb., se mění takto:

1. V § 62 odst. 1 se na konci věty prvé doplňují slova "nestanoví-1i zv1áštní zákon jinak.".

2. § 82 včetně poznámky č. 1 pod čarou se vypouští.


Čl. VI

Změna zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění zákona č. 120/1962 Sb., zákona č. 53/1963 Sb., zákona č. 56/1965 Sb., zákona č. 81/1966 Sb., zákona č. 148/1969 Sb., zákona č. 45/1973 Sb., zákona č. 43/1980 Sb., zákona č. 159/1989 Sb., zákona č. 47/1990 Sb., zákona č. 84/1990 Sb., zákona č. 175/1990 Sb., zákona č. 457/1990 Sb., zákona č. 545/1990 Sb., zákona č. 490/1991 Sb., zákona č. 557/1991 Sb., nálezu Ústavního soudu ČSFR ze dne 4. 9. 1992 publikovaného v částce 93/1992 Sb., zákona č. 290/1993 Sb., zákona č. 38/1994 Sb., nálezu Ústavního soudu České republiky č. 91/1994 a zákona č. 152/1995 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. § 195 zní:

"§ 195

Společné ustanovení

(1) Vláda nařízením stanoví, co se považuje za jedy ve smyslu § 187 a 188, které choroby se považují za nakažlivé ve smyslu § 189 až 192, a na které škůdce se vztahuje ustanovení § 192.

(2) Zvláštní zákon stanoví, co se považuje za omamné látky a psychotropní látky ve smyslu § 187 až 188a.".



Čl. VII

Společné ustanovení

(1) Pokud tento zákon nestanoví jinak, vztahují se na řízení podle tohoto zákona obecné předpisy o správním řízení. [ Zákon č. 7l/l967 Sb., o správním řízení (správní řád).]

(2) Odvolání proti rozhodnutí vydané podle tohoto zákona nemá odkladný účinek.

(3) Pravomocná rozhodnutí vydaná podle tohoto zákona jsou přezkoumatelná soudem, jestliže byly správním řízením vyčerpány řádné opravné prostředky.

Čl. VIII

Přechodné ustanovení

Jestliže nezanikne platnost povolení vydaných podle dosud platných předpisů [ § 27 nařízení vlády České socialistické republiky č. 192/1988 Sb., o jedech a některých jiných látkách škodlivých zdraví, ve znění nařízení vlády České republiky č. l82/l99O Sb., nařízení vlády České republiky č. 33/1992 Sb. a nařízení vlády č. 278/l993 Sb..]/ k výkonu činností, které upravuje tento zákon, končí platnost těchto povolení:

a) uplynutím šesti měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona v případě, že

1. omamné látky uvedené ve vydaných povoleních byly tímto zákonem přeřazeny v seznamu omamných látek ze skupiny II do skupiny I nebo III a ze skupiny I do skupiny II a

2. psychotropní látky uvedené ve vydaných povoleních byly títmo zákonem přeřazeny v seznamu psychotropních látek ze skupiny III nebo IV do skupiny II nebo I;

b) v ostatních případech dnem 31. prosince 1996.


Čl. IX

Zmocňovací ustanovení

Ministerstvo zdravotnictví stanoví vyhláškou

a) náležitosti žádostí, povolení, protokolů, evidenčních záznamů, ohlašovacích povinností a způsob registrace v oblasti návykových látek, prekursorů a některých pomocných látek,

b) organizaci a postup při zacházení s návykovými látkami, prekursory a pomocnými látkami,

c) postup při kontrole dovážených a vyvážených návykových látek, prekursorů a pomocných látek a při odběru jejich vzorků,

d) obsah, rozsah a způsob ukončení odborného kursu zaměřeného k vykonávané činnosti v oblasti výzkumu, vývoje, výroby, distribuce a používání návykových látek a prekursorů na specializovaných pracovištích.

Čl. X

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem

Důvodová zpráva

I. Obecná část

Zacházení s omamnými a psychotropními látkami (dále jen "návykové látky") upravuje nařízení vlády ČSR č. 192/1988 Sb., o jedech a některých jiných látkách škodlivých zdraví, ve znění pozdějších předpisů. Tímto způsobem byly promítnuty v našem právním řádu povinnosti vyplývající z Jednotné úmluvy o omamných látkách ze dne 31. 3. 1961, vyhlášené ve vyhlášce ministerstva zahraničních věcí č. 47/1965 Sb., o Jednotné úmluvě o omamných látkách, Úmluvy o psychotropních látkách ze dne 21. 2. 1971, vyhlášené ve vyhlášce ministerstva zahraničních věcí č. 62/1989 Sb., o Úmluvě o psychotropních látkách a Protokolu o změnách Jednotné úmluvy o omamných látkách ze dne 25.3.1972, vyhlášeného ve sdělení federálního ministerstva zahraničních věcí č. 458/1991 Sb., o sjednání Protokolu o změnách Jednotné úmluvy o omamných látkách z roku 1961.

Stávající právní úprava vycházela ze situace, kdy výroba a distribuce návykových látek byla ve výlučné působnosti Ministerstva zdravotnictví. Změny ve společnosti, zejména rozvoj podnikatelské činnosti, organizační změny ve výzkumu, výrobě, distribuci, dovozu a vývozu návykových látek a s tím související změny v kompetencích resortů, postupně vedly k situaci, že v současné době Ministerstvo zdravotnictví může plnit vůči Organizaci spojených národů v podstatě pouze činnost statistického charakteru (přitom však není legislativně zabezpečeno ani získávání potřebných podkladů od zainteresovaných resortů).

Dosud platná právní úprava zacházení s omamnými látkami, psychotropními látkami, přípravky obsahujícími tyto látky (dále jen "návykové látky") je překonána z hlediska věcného iprávního, není v souladu s Listinou základních práv a svobod a neodpovídá ani obdobným předpisům Evropské unie a doporučením Organizace spojených národů. (Například ve stávající právní úpravě jsou povinnosti subjektům uloženy podzákonnou formou, přetrvávají v ní již neexistující subjekty, chybí úprava evidence, rozsah informačních povinností, není odpovídajícím způsobem upravena kontrolní činnost, způsobilost osob pro zacházení s návykovými látkami ani sankce za porušování stávající právní úpravy.)

Vedle právních důvodů a věcných nedostatků je uvedené nařízení vlády překonáno i z hlediska koncepčního, neboť modelová legislativa Organizace spojených národů ani předpisy Evropské unie, neupravují společně oblast návykových látek a jedů.

Předkládaný návrh zákona o omamných látkách, psychotropních látkách, přípravcích obsahujících tyto látky, prekursorech a pomocných látkách a o změnách a doplňcích některých zákonů (dále jen "návrh zákona") je v souladu s novými společenskými a ekonomickými podmínkami v České republice, jejími mezinárodními závazky, Listinou základních práv a svobod i obdobnými právními úpravami Evropské unie a doporučeními Organizace spojených národů. Navrhovaná právní úprava navíc zahrnuje i dosud v České republice neupravené zákonné zacházení s látkami často používanými pro nedovolenou výrobu návykových látek (prekursory a pomocnými látkami) a některé vztahy související s jejich dovozem, vývozem a tranzitem.

Nutnost urychleného přijetí nové právní úpravy omamných látek, psychotropních látek a přípravků obsahujících tyto látky (dále jen "návykové látky"), prekursorů a pomocných látek vyplývá, kromě z výše uvedeného, z nebezpečného vývoje situace v drogové oblasti a z toho vyplývající potřeby zintenzivnění a zefektivnění boje proti nezákonnému používání drog v České republice, mezinárodních úmluv i opakovaných požadavků Organizace spojených národů tlumočených jejich experty v říjnu 1993, v průběhu roku 1994 při jednání s představiteli resortů Ministerstva financí, Ministerstva spravedlnosti, Ministerstva vnitra, Ministerstva zdravotnictví, Ministerstva zemědělství a Meziresortní protidrogové komise a dalších mezinárodních jednáních.

Návrh zákona se předkládá v souladu s usnesením vlády České republiky ze dne 18.8.1993 ke koncepci protidrogové politiky č. 446 a usnesením vlády České republiky ze dne 6. 10. 1993 č. 557 o nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády České socialistické republiky č. 192/1988 Sb., o jedech a některých jiných látkách škodlivých zdraví, ve znění nařízení vlády České republiky č. 182/1990 Sb. a nařízení vlády České republiky č. 33/1992 Sb. Z citovaného usnesení vyplývá, že v České republice nadále odpovídá za splnění úkolů vyplývajících z výše uvedených mezinárodních úmluv Ministerstvo zdravotnictví.

Návrh zákona tvoří spolu s návrhy prováděcích předpisů organický celek. Nejdůležitější z nich (návrh vyhlášky Ministerstva zdravotnictví, kterou se stanoví náležitosti dokumentace omamných látek, psychotropních látek, přípravků obsahujících tyto látky, prekursorů a pomocných látek se proto předkládají společně s návrhem zákona.

Předkládaný návrh zákona zabezpečuje transformaci povinností vyplývajících z mezinárodních úmluv do právního řádu České republiky. Ve vztahu k právní úpravě léčiv návrh zákona předpokládá, pokud jde o léčivé přípravky obsahující omamné látky a psychotropní látky, využívání stávající právní úpravy léčiv (zejména na úseku správné výrobní praxe).

V návaznosti na usnesení vlády České republiky ze dne 9. října 1991 č. 396 k usnesení vlády ČSFR č. 533/1991 o zabezpečení slučitelnosti Československého právního řádu s právem Evropských společenství bylo při tvorbě návrhu zákona o návykových látkách využito modelové legislativy Organizace spojených národů ("Model Legislation" z června 1992, zpracované Organizací spojených národů - Program OSN pro kontrolu drog). Dále bylo využito směrnic Evropské unie pro právní úpravu látek používaných pro výrobu návykových látek (prekursory a pomocné látky), a to nařízení Rady Evropských společenství č. 3677/90 z 13. prosince 1990, nařízení Rady Evropských společenství č. 900/92 z 31. března 1992, nařízení Komise Evropských společenství č. 3769/92 z 21. prosince 1992, směrnice Rady Evropských společenství č. 109/1992 z 14. prosince 1992 a nařízení Komise Evropských společenství č. 2959/93 z 27. října 1993. Obsah návrhu zákona o omamných látkách a uvedené prováděcí vyhlášky byly předběžně ústně projednány s pracovníkem odpovědným za právní úpravu Programu OSN pro kontrolu drog ve Vídni, koordinátorem Evropské unie pro právní úpravu prekursorů a pomocných látek v zemích Východní a Střední Evropy a expertem Evropské unie pro právní úpravu prekursorů a pomocných látek v zemích Východní a Střední Evropy; jejich doporučení byla zapracována do předkládaných návrhů.

Kvalifikovaný odhad realizace navrhované právní úpravy činí 20 miliónů Kč. Uvedená finanční částka bude čerpána ročně na odměny lékařům, kteří budou v plném pracovním úvazku provádět kontrolu zacházení s výše uvedenými látkami ve zdravotnických zařízeních (zejména opodstatněnost preskripce léčivých přípravků obsahujících omamné a psychotropní látky a promítnutí těchto přípravků v příslušné zdravotnické dokumentaci), popřípadě další související úkoly.

Účinnost zákona se předpokládá od 1. března 1996.

II Zvláštní část

K § 1

Předmětem zákona je ochrana zdraví a života lidí i zvířat a ochrana životního prostředí před škodlivými účinky omamných látek, psychotropních látek a přípravků obsahujících tyto látky, zejména zabránění použití návykových látek pro jiné než terapeutické, vědecké a výukové účely, a zamezit používání prekursorů a pomocných látek k nedovolené výrobě návykových látek.

Pro zabezpečení výše uvedeného účelu zákon stanoví podmínky pro zacházení s návykovými látkami a prekursory skupiny I, podmínky pro uskutečňování jednotlivých dovozů, vývozů a tranzitů návykových látek a prekursorů, podmínky pro jednotlivé vývozy pomocných látek skupiny II do některých států, a to v souladu s plněním závazků vyplývajících pro Českou republiku z mezinárodních úmluv uvedených v obecné části této důvodové zprávy, Usnesení Rady Evropských společenství - 91/C 304/D7- a Protidrogové koncepce vlády ČR. Dále stanoví povinnosti a oprávnění fyzických osob a právnických osob při uvedených činnostech a kontrole těchto činností.

Vzhledem k charakteru a obsahu navrhované právní úpravy, zejména zásahům do podnikatelských aktivit a práv osob, je nutné tuto úpravu provést formou zákona.

Dále se vymezuje vztah návrhu zákona k připravovaným zákonným úpravám léčiv a chemických látek.

K § 2

Jednotný výklad právních předpisů upravujících zákonné zacházení s návykovými látkami, prekursory a pomocnými látkami jejich dovoz, vývoz, tranzit, vyžaduje přesné vymezení předmětu právní úpravy a jednotnou terminologii. Za tímto účelem se uvádí vysvětlení základních pojmů s tím, že tyto pojmy jsou určeny pouze pro účely tohoto zákona a mají stejný význam i v právních předpisech, které budou na základě tohoto zákona vydány. Část pojmů se přebírá z Jednotné úmluvy o omamných látkách z r. 1961 a Úmluvy o psychotropních látkách z r. 1971, kterými je Česká republika vázána.

Z uvedených pojmů pokládáme za potřebné blíže vysvětlit pojem "přípravek", "vyňaté přípravky", "provozovatel" a "specializované pracoviště". Pojem přípravek zahrnuje nejen léčivý přípravek, ale i jiné přípravky (např. přípravky používané při výrobě fotografických materiálů).

Na vyňaté přípravky, prekursory skupiny II a pomocné látky se nevztahují, ve srovnání s ostatními návykovými látkami a prekursory skupiny I, všechna ustanovení tohoto zákona (např. prekursory skupiny II lze vyrábět, distribuovat bez povolení Ministerstva zdravotnictví; na dovoz pomocných látek není třeba dovozní povolení Ministerstva zdravotnictví).

Do pojmu "provozovatel" je zařazeno i zdravotnické zařízení, kterým se podle zákona České národní rady č. 160/1992 Sb., o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, rozumí i lékárna.

Ostatní pojmy jsou natolik jasně vymezeny, že není důvodu je podrobněji vysvětlovat.

Provádět výzkum návykových látek (zejména s cílem získání nových omamných látek, psychotropních látek, popřípadě jejich vývoj, testování, identifikace látek), teoretickou i praktickou výuku související s těmito látkami na "specializovaných pracovištích" lze provádět jen na povolení Ministerstva zdravotnictví; toto povolení má charakter individuálního správního aktu (§ 23 odst. 3).

K § 3

V souladu s mezinárodními úmluvami je použití návykových látek dovoleno pouze k terapeutickým, vědeckým (včetně testování a identifikace těchto látek) a výukovým účelům.

Zákonem se stanoví subjekty, které jsou oprávněny s návykovými látkami zacházet, používat je k terapeutickým účelům, popřípadě je dovážet a vyvážet, a to včetně vymezení druhů a skupin těchto látek a podmínek pro uvedené činnosti. Tím se sleduje, aby s návykovými látkami nezacházely fyzické osoby nebo právnické osoby bez oprávnění, aby byl kontrolován jejich pohyb a sníženo nebezpečí jejich zneužití na nejnižší možnou míru.

Lékaři, zdravotnická zařízení, ostatní zdravotničtí pracovníci v ambulantních a lůžkových zdravotnických zařízeních, veterinární lékaři, lékárníci a farmaceutičtí laboranti, jsou oprávněni používat návykové látky k terapeutickým účelům, s výjimkou omamných látek skupiny III a psychotropních látek skupiny I, bez povolení vydaného Ministerstvem zdravotnictví. Ostatní fyzické osoby nebo právnické osoby pak mohou zacházet s návykovými látkami, dovážet a vyvážet je jen s povolením Ministerstva zdravotnictví.

Návrh zákona bsahuje opatření pro zamezení zneužití prekursorů pro nedovolenou výrobu omamných látek a psychotropních látek. Vzhledem ke skutečnosti, že v České republice se vyrábí značné objemy (např. více než 1 000 tun efedrinu, který je často zneužíván k nezákonné výrobě metamfetaminu - pervitin) prekursorů skupiny I, zákon upravuje podmínky pro jejich výzkum, vývoj, výrobu, distribuci, dovoz a vývoz.

V návaznosti na plnění závazků České republiky vyplývajících z Úmluvy OSN proti nedovolenému obchodu s omamnými a psychotropními látkami z r. 1988 a z důvodu harmonizace českého právního řádu s právem Evropské unie, návrh zákona o návykových látkách upravuje i vývoz pomocných látek skupiny II.

Na činnosti, které nejsou u prekursorů skupiny II a pomocných látek upraveny tímto zákonem, se vztahují jiné předpisy, zejména zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

Zákazy a oprávnění uvedené v tomto ustanovení mají mimo jiné preventivní charakter. Lze konstatovat, že obsahem tohoto ustanovení se podstatně omezují podmínky pro nezákonné zacházení s návykovými látkami a prekursory, předchází se i zneužívání liberálnějších podmínek v oblasti dovozu, vývozu a tranzitu zboží k nepovolenému vstupu návykových látek a prekursorů na území České republiky a výstupu z něho.

Vzhledem k rizikům pro zdraví lidí a zvířat se zakazuje opakovaný výdej léčivých přípravků obsahující omamné látky a psychotropní látky v lékárnách na jeden recept.

Uvedeným ustanovením se rovněž výrazně omezuje nekontrolovatelný pohyb návykových látek a prekursorů skupiny I a jakákoli činnost s nimi bez nepřetržité kontroly; zamezuje se zneužívání ne vždy plně vyčerpávající stávající úpravy předmětné věci k nezákonné činnosti bez možnosti uplatnění sankce za porušení povinnosti, nedodržení zákazu, popřípadě překročení oprávnění. Předpokládá se, že s návykovými látkami a prekursory skupiny I budou přicházet do styku jen osoby oprávněné podle tohoto zákona a způsobem jím stanoveným. Proto jsou v zákoně výslovně uvedeny banky a poštovní schrány, na něž se nesmí zasílat návykové látky a prekursory a zakazuje se umísťovat tyto látky a prekursory v celních skladech, svobodných celních pásmech a svobodných celních skladech.

Zákonem se neupravuje reklama léčivých přípravků obsahujících omamné látky a psychotropní látky, neboť reklama těchto přípravků je upravena v § 5 zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů.

V zájmu zamezit zneužití vývozu návykových látek, prekursorů a pomocných látek skupiny II zákonem se zakazuje uskutečnit jejich vývoz bez provedení kontroly jejich množství, popřípadě totožnosti zásilky (např., aby nebylo možno vyvézt jiný prekursor nebo návykovou látku než, ty které jsou uvedeny v jednotné celní deklaraci). Ze stejného důvodu se tato opatření týkají i dovozu návykových látek a prekursorů.

K § 4

Boj proti nezákonnému používání návykových látek a prekursorů je nutno považovat za celospolečenskou záležitost. Přes tuto skutečnost se stanoví soustava orgánů pro oblast návykových látek a prekursorů, jejich úkoly, působnost a pravomoc. Cílem tohoto opatření je účelné vymezení dělby práce, efektivní výkon státní správy na tomto úseku tak, aby byl optimálně zajištěn účel tohoto zákona.Vrcholným orgánem v soustavě orgánů pro oblast návykových látek a prekursorů je Ministerstvo zdravotnictví, jeho postavení a úkoly pro danou oblast vyplývají z usnesení vlády České republiky ze dne 18.8.1993 ke koncepci a programu protidrogové politiky č. 446.

Úkoly uvedené v tomto ustanovení plní Ministerstvo zdravotnictví prostřednictvím Inspektorátu omamných a psychotropních látek (samostatného oddělení Ministerstva zdravotnictví). Požadavek vytvoření zvláštní administrativní správy v oblasti kontroly návykových látek a prekursorů je zakotven ve výše citovaných mezinárodních úmluvách a odpovídá tomu i praxe většiny vyspělých států světa. Ve smyslu ryze hospodářském Ministerstvo zdravotnictví nezajišťuje výkon státní správy v oblasti návykových látek a prekursorů, ani nenahrazuje činnost ostatních ústředních orgánů státní správy, ale charakter jeho činnosti obsahuje výrazný administrativně ochranářsko bezpečnostní aspekt ve vztahu k chráněným zájmům uvedeným v § 1 v České republice i ve vztahu k obdobným zájmům cizích států, které jsou vázány výše citovanými mezinárodními úmluvami. Ministerstvo zdravotnictví je vrcholným kontrolním orgánem v soustavě zainteresovaných dalších orgánů státní správy. Tomu odpovídá i zákonem vymezená jeho pravomoc a působnost v oblasti návykových látek, prekursorů a pomocných látek skupiny II. Ministerstvo zdravotnictví povoluje zacházení s těmito látkami, jejich jednotlivé dovozy a vývozy tak, jak je to obvyklé v ostatních cizích státech a jak to předpokládají výše citované mezinárodní úmluvy. Specifickým rysem činnosti Ministerstva zdravotnictví v předmětné věci je výrazný mezinárodní prvek a postavení integrujícího činitele v České republice v programu její protidrogové politiky. Vzhledem ke srozumitelnosti tohoto ustanovení není třeba jej blíže rozvádět.

Ministerstvo zdravotnictví poskytuje Mezinárodnímu úřadu pro kontrolu omamných látek informace z oblasti návykových látek, včetně informací předaných jinými resorty v rámci jejich ohlašovací povinnosti (§ 35).

K § 5

Ústřední orgány státní správy uvedené v tomto ustanovení kontrolují zacházení s návykovými látkami a prekursory skupiny I u provozovatelů, kteří jsou v jejich působnosti, zejména ve zdravotnických zařízeních a na specializovaných pracovištích, ukládají sankce za porušování povinností nedodržení zákazů, popřípadě překračování oprávnění a plní vůči Ministerstvu zdravotnictví ohlašovací povinnosti. Specifické postavení zaujímá, s přihlédnutím k poloze České republiky v Evropě, Ministerstvo financí (celní orgány v jeho působnosti) v oblasti nezákonného obchodu s návykovými látkami a prekursory.

Úkoly Ministerstva zdravotnictví vykonávají v oboru působnosti ministerstev obrany, vnitra a spravedlnosti příslušné orgány těchto ministerstev.

K § 6

Okresní úřady kontrolují zacházení a používání návykových látek, prekursorů a pomocných látek skupiny II u provozovatelů v jejich územních obvodech. Tato jejich role je nezastupitelná v návaznosti na privatizaci zejména zdravotnických zařízení (včetně lékáren) z hlediska místní znalosti, autority a postavení podle zákona České národní rady č. 160/1992 Sb., o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, (registrace nestátních zdravotnických zařízení, operativnosti provedení potřebných opatření v důsledku nepředpokládaných událostí v dané věci i z hlediska hospodárnosti).

Předpokládá se spolupráce celních orgánů dislokovaných v územním obvodu okresních úřadů se zdravotnickými zařízeními na smluvním základě, zprostředkované zdravotním radou příslušného okresního úřadu; tímto způsobem bude zabezpečena jejich nepřetržitá spolupráce.

Obdobné důvody vedly i k zařazení okresních veterinárních správ do soustavy orgánů v oblasti návykových látek, a to zejména z důvodů kontroly zacházení a používání návykových látek u veterinárních lékařů v jejich územním obvodu.

K § 7 a § 8

Povinnosti a zákazy stanovené v tomto ustanovení zasahují do podnikatelských aktivit provozovatelů pouze v nezbytné míře a s cílem zabránit ohrožení značně širšího okruhu zájmů chráněných jinými obecně závaznými právními předpisy (např. ochrana zdraví lidí a zvířat, zabránit závislosti fyzických osob na návykových látkách a prekursorech a tím předejít velice závažným negativním dopadům v oblasti sociální, veřejného pořádku, morální apod.). Se zřetelem na Listinu základních práv a svobod jsou provozovatelům povinnosti ukládány zákonem.

Prohlížení osob i dopravních prostředků je významným zásahem do práv osob. Zákon umožňuje provádět tuto činnost v rámci ochrany návykových látek a prekursorů v objektech používaných pro zacházení s nimi; tímto oprávněním se vytváří zároveň podmínky pro provozovatele k realizaci jeho povinnosti chránit návykové látky a prekursory před zneužitím.

K § 9

Uvedená ustanovení mají i preventivní charakter; poprvé se ukládají přiměřené povinnosti i osobám pěstujícím mák setý a konopí.

K § 10

Povinnost registrace výrobců, dovozců a vývozců prekursorů skupiny II a pomocných látek spočívá v písemném oznámení Ministerstvu zdravotnictví své identifikační údaje, místo podnikání, obchodní označení jednotlivých uvedených prekursorů skupiny II a pomocných látek, název státu, do kterého je vývoz určen, název státu, odkud byla látka dovezena, identifikační údaje dodavatele a odběratele a účel výroby, dovozu a vývozu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP