3.5.2.2 Osvětové pořady

OSVĚTOVÝCH POŘADŮ v roce 1994 Česká televize odvysílala na 320 hodin, z toho na ČT 1 cca 230 hodin a na ČT 2 zhruba 90 hodin. Osvětové pořady lze pro větší přehlednost rozčlenit do několika podskupin - na POŘADY VŠEOBECNÉ OSVĚTY obracející se k univerzálnímu adresátovi, POŘADY PRO SPECIFICKÉ SKUPINY DIVÁKŮ, POŘADY ZÁJMOVÉ. a v neposlední řadě POŘADY KULTURNÍ PUBLICISTIKY. O jednotlivé typy osvětových pořadů mělo zájem od 40 tisíc do 1 miliónu diváků.

POŘADY VŠEOBECNÉ OSVĚTY představují významný rys vysílání veřejnoprávní televize a zahrnují především pravidelné cykly. Jedním je týdeník KALENDÁRIUM, vysílaný v neděli v poledne na ČT 1. Na desetiminutové ploše přináší slovem i obrazem přehled výročí osobností a událostí, jež připadají na nadcházející týden. Dalším cyklem je novinka roku 1994 TELESKOP vysílaný v úterý po 19. hodině na ČT 2. Rovněž na desetiminutové ploše seznamuje diváky s novinkami ze světa vědy a techniky. Uvést je třeba i dva cykly vysílané v neděli dopoledne na ČT 1 O ZDRAVÍ a TREND, který vzniká v úzké součinnosti s Národním centrem pro podporu zdraví. Oba cykly se doplňují, soustřeďují se na problematiku zdravotní prevence a akcentují osobní odpovědnost za zdravý styl života.

POŘADY PRO SPECIFICKÉ SKUPINY DIVÁKŮ. Z nich je třeba vzpomenout cyklus SENIORKLUB, který - jak už vyplývá z názvu - je určen nejstarším divákům a radostem i strastem jejich věku. V premiéře byl uváděn v pátek odpoledne na ČT 1. Zmínku si zaslouží také týdeník ROMALE, vysílaný v premiéře na ČT 1 v úterý odpoledne a adresovaný romskému etniku. Zvláštní skupinu tvoří POŘADY PRO ZDRAVOTNĚ POSTIŽENÉ, vysílané na ČT 1 ve středu v podvečer. Jedná se o magazín KLÍČ, ODPOLEDNE PRO VŠECHNY a PAPRSEK s všeobecnou tematikou zdravotního postižení a dále jde o dva cykly pro sluchově postižené - TELEVIZNÍ KLUB NESLYŠÍCÍCH (zkratkou TKN) A TKN PLUS, které mj. sehrávají významnou roli v šíření znalosti znakové řeči. Sluchově postiženým věnuje Česká televize pozornost i tím, že u řady běžně ozvučených pořadů (od zpravodajských až po dramatické) uvádí tzv. skryté titulky.

ZÁJMOVÉ POŘADY reprezentuje dominantně dva čtrnáctideníky RECEPTÁŘ NEJEN NA NEDĚLI a RECEPTÁŘ PRO PODNIKAVÉ. Premiéry obou magazínů "informací, rad a inspirací" byly vysílány v sobotu v podvečer na ČT 1. Jinou stálicí mezi zájmovými pořady je AUTO-MOTO REVUE, týdeník pro motoristy, vysílaný ve středu v podvečer na ČT 1. Jeho přípravu mj. charakterizuje soustavná spolupráce s BESIP. Přejít však nelze ani řadu méně známých cyklů. ŠKOLA RODINĚ, RODINA ŠKOLE, EVROPSKÉ RODINNÉ SÁGY a HITPARÁDA MINDRÁKU vysílané na ČT 1 v pondělní podvečer a dvě dvojice magazínů - první tvoří ZEMĚDĚLSKÝ MAGAZÍN a NÁŠ VENKOV, druhou představuji ekologické cykly PŘÍRODA PRO ZÍTŘEK a NEDEJ SE! Všechny čtyři tituly byly vysílány v měsíční periodicitě na ČT 1 v úterý v podvečer.

CYKLY KULTURNÍ PUBLICISTIKY. Patří sem deset minut aktuálních informací z Čech, Moravy a Slezska, vysílaných v roce 1994 pod názvem KULTURNÍ TÝDENÍK, dále dva magazíny o hudbě a věcech kolem ní HUDEBNÍ SETKÁNÍ a HALÓ, HUDBA! a také týdeník informací o knižních novinkách NOVÉ KNIHY. Přejít nelze měsíčníky KULTURNÍ MAGAZÍN, ZPRÁVA O DIVADLE a PARALAXA o světě literatury. Dobrým kulturním záměrem byl cyklus ZJIZVENÁ TVÁŘ MĚST, který se pokusil o mapování architektonické devastace našich měst (Prahy, Třebíče, Českého Krumlova, Přerova, Kamenice u Prahy, Brna, Mikulova, Plzně, Svitav, Mladé Boleslavi, Jihlavy, sevemích Čech, Znojma, Luhačovic, Kouřimi, Prostějova, Olomouce, Příbrami, Uherského Hradiště, Hodonína, Zlína a řady českých vesnic).

OSTATNÍ OSVĚTOVÉ POŘADY tvoří krátkodobé cykly v podobě přírodopisných a cestopisných, ale i historických seriálů, které bezesporu rozšiřují divácké obzory - a tedy působí osvětově. Pravidelně byly uváděny na ČT 1 hlavně ve středu večer a v pátek v podvečer, na ČT 2 zejména v neděli večer a v pondělí v podvečer. Zpravidla se jednalo o pořady zahraničního původu, jejichž výroba není v technických ani ekonomických možnostech České televize. Jejich sledovanost se pohybovala od 80 tisíc do 2,5 miliónu diváků.

Z produkce USA to byly zejména cykly sedmidílný KOLUMBUS A VĚK OBJEVŮ, čtyřdílné TAJEMSTVÍ DINOSAURŮ, třicetidílné TOULKY PO HVĚZDÁCH, jedenáctidílný seriál Z DIVOČINY, šestidílný NETVOR JMÉNEM STALIN. Britskou provenienci měly desetidílný PŘEŽÍVAJÍCÍ SVĚT, třídílný OHROŽENÝ SVĚT (který jako zajímavý shledalo nejvíce diváků - cca 2,5 miliónu), šestidílný seriál ŽIJÍ KOLEM NÁS a třídílný cyklus ČLOVĚK A PODNEBÍ. Francouzský původ měly sedmidílné KRONIKY FRANCIE a třináctidílné SVATYNĚ DIVOČINY, německé provenience byl čtyřiadvacetidílný seriál NA CESTÁCH S DR. STINGLEM. Japonskou produkci zastupovala desetidílná ŽLUTÁ ŘEKA. Z Austrálie bylo dvoudílné OTEPLOVÁNÍ ZEMĚ.

Ve srovnání s předchozími lety měla nabídka pořadů osvětového charakteru (ať již v užším nebo širším významu) v roce 1994 celkové menší odezvu. Totéž se dá říci i o vzdělávacích pořadech. Stalo se tak vlivem širší nabídky, o což se postarala komerční televize. Česká televize na tento nový fenomén nebyla připravena. Do budoucna je nezbytné, aby se při zajišťování osvětových a vzdělávacích pořadů (ať již vlastní tvorbou nebo akvizicí) více pamatovalo na to jak diváka zaujmout a opakovaně oslovit. Před programovou dramaturgií pak stojí úkol i v nových podmínkách hledat a nacházet vysílací časy optimální z hlediska skutečných i kýžených diváckých zájmů.

SHRNUTÍ

Při hodnocení vzdělávacích a osvětových pořadů dospěla Rada ČT k těmto závěrům:

Z jazykových kurzů má v průměru nejlepší úroveň angličtina, která se podílí na rozsahu kurzů plnou polovinou. Přiměřenou úroveň má francouzština a španělština, nejslabší je němčIna. Zcela mimořádnou kvalitu má pořad Lingua latina, vhodný i pro export do zahraničí, Velmi pohotově reaguje ČT na problémy správné češtiny v pravidelných pořadech češtině včera a dnes. Rada však s politováním zjišťuje, že po rozpadu federace se na obrazovce ČT stále vzácněji vyskytuje slovenština, což považuje za výrazně ochuzení pro českého (zejména dětského) diváka a jistou diskriminaci slovensky mluvících obyvatel ČR.

Velmi kvalitní a bojně sledované jsou pořady pro předškolní děti, ale chybí pořady s dominantní poznávací a vzdělávací funkcí. Pořady pro školní mládež nemotivují a nekomunikují s diváky a přes řadu kladů jen málo využívají specifických možností televize k oslovení této důležité věkové skupiny.

Specifický charakter mají pořady pro zdravotně znevýhodněné občany. ČT sice pokrývá široké spektrum specifik těchto skupin občanů, ale frekvence pořadů na dané téma zůstává dosud dosti řídká. To souvisí s poměrné nízkým celkovým zastoupením vzdělávacích pořadů ve schématu T (necelých 5).

Relativné nejúspěšnější se jeví oblast dalšího vzdělávání, do ni patří stále se lepšící Křesťansky magazín a pořady literární výchovy. Nicméně i zde je ještě celá řada reserv, zejména v prezentaci nových výsledků přírodních věd, evropské dimenze a české identity ve vzděláni a výchově občanů.

Značným problémem zůstává časové zařazení vzdělávacích a osvětových pořadů, které se většinou musí spokojit s nepříliš atraktivními vysílacími časy a seriály musí často ustoupit aktuálním atraktivním pořadům (sportovní přenosy apod.). Na druhé straně Rada ČT kvituje s potěšením, že tyto pořady začínají tvořit významnou část programu ČT2 a považuje to za naprosto zřetelný argument pro zachování tohoto okruhu pro veřejnoprávní televizní vysílání.

3.5.3. Pořady pro menšiny

Vysílání pro divácké menšiny je jednou z významných funkcí veřejnoprávní televize, která i takto naplňuje svoje poslání. Cílem je nepominout skupiny obyvatel a tedy i diváků, kteří jsou sice nevýznamné počtem, ale kteří pro svoji specifitu nemohou být ČT opomenuty.

Důležitá je odpověď na otázku, o jaké minority tedy vlastně jde. Problém nelze řešit jednoznačné uspokojivě ani co do počtu oné minority ani co do její povahy. Nepsaným pravidlem v tomto směru je západoevropská praxe, že efektivita pořízení a doručení televizního pořadu minoritnímu adresátovi by neměla být nižší nežli pořízení a doručení daného obsahu jinou cestou. Toto je zhruba půl procenta z potenciálního publika, což činí asi 40 000 diváků. Na Západě jsou za minority považovány zejména tyto skupiny:

zprostředkování kulturních hodnot

vysílání pro jazykové a etnické minority

náboženské vysílání

uvádění pořadů vzdělávacích a jinak prospěšných

Zprostředkování kulturních hodnot

60 000 - 80 000 diváků sledovalo denně zhruba 55 minut vážné hudby. Průměr ovšem nepostihuje významné koncerty, které jsou divácky mnohem více sledovány, jako jsou koncerty světových autorit v oblasti vážné hudby.

Kromě vážné hudby jsou významně cykly kulturní publicistiky.

Jsou to:

Kulturní týdeník (240 000)

Kulturní magazín (40 000)

Paralaxa (40 000)

Zpráva o divadle (40 000)

Halo, hudba! (160 000)

Hudební setkání (160 000)

Zjizvená tvář měst (80 000)

Nové knihy (80 000)

Pořady pro etnické skupiny a národnostní menšiny

Nejznámějším pořadem je ROMALE, určené pro romské etnikum. Frekvence vysílání se postupně zvýšila až na každotýdenní vysílání se sledovaností okolo 80 - 100 000 diváků.

Po rozpadu státu se objevuje jako významná slovenská část publika. V r. 1994 bylo odvysíláno 425 hodin pořadů ve slovenském jazyce.

Pro slovenské diváky jsou významné í do slovenštiny dabované pořady, některé týdeníky "Vařím, vaříš, vaříme". Večery Milana Markoviče dokázaly zaujmout kolem 2 000 000 diváků.

Pořady s náboženskou tematikou

Všechny pořady jsou orientovány křesťansky. V budoucnu lze, pod tlakem jiných náboženství, očekávat i jiné než křesťanské pořady.

Pořady vzdělávací a jinak prospěšné.

Jedná se především o jazykové kurzy, kdy samozřejmě vede angličtina, leč ČT vysílá i řadu jiných jazykových kurzů. Jazyky jsou orientovány jak obecně, tak speciálně. Autoři podkladů uvádějí, že více učících je mezi ženami a že jazyky se učí v každém věku.

Vedle jazyků jde o osvětu, zájmové oblasti a programy pro postižené.

Programy pro postižené považujeme za zvlášť důležité i proto, že jsou určeny nejen pro samotné postižené občany, ale mají mnohem širší společenský dosah. Vychovávají, informují a sbližují.

Závěrem:

Pořady pro menšiny patří mezi důležité při plnění veřejnoprávních úkolů ČT. Nejde jen o občany jiných národností, ale i o skupiny lidi, mající speciální kulturní zájmy nebo jsou tělesné postiženi. výuka jazyků patří samozřejmě mezi tyto pořady.

3.5.4. Vysílání pro děti

Na rozdíl od minulé zprávy Rada ČT nezadávala speciální expertízy, které by se zabývaly dětskými pořady obecně, nicméně některé expertízy se problematikou dětského vysílání zabývají i jinak, nežli z úzce vymezeného zadání. Dětské vysílání bylo sledováno ze dvou hledisek, totiž z hlediska násilí a agrese a z hlediska vzdělávání nepřímo, v obecném pojednání o vzdělávání v ČT.

Naše informace a sledování ukazuje, že se televizní pořady, jejích zaměření, obsah i kvalita nikterak významně nezměnily. Z hlediska sledovanosti patří Kuřátka mezi pořady velmi sledované, totéž platí o Veze a Magionu, které nikterak neztratily na diváckém zájmu ani vlivem Novy.

Zajímavé je sledování dětských pořadů a pořadů pro mládež z hlediska jejich vzdělávací povahy. Doc. Walterová sledovala po určitou dobu všechny tyto pořady z tohoto hlediska a uvádí: "Kuřátka jsou pořadem, který je komunikativní, stimulující a motivující, vede k uvažování a dětskému zájmu, ponechává jim dost prostoru, aniž by je podceňoval. Zkušenost moderátorky je nepochybná a stejně tak je na dobré úrovni i dramaturgie. Dále obsahuje stimulaci činnostní. Nicméně další pořady, které by byly cíleně vzdělávací v TV pro tento věk chybí. Chybí obdobný zájem o rodinu a rodinnou výchovu."

TVŠ pro školy je podle autorky již mnohem méně dostačující. Princip výběru témat je nejednotný nebo dokonce nezřejmý. Všechny pořady byly ve sledovaném období vybrány z TV archivu. Kvalitativně se od sebe liší, didakticky a metodicky jsou velmi statické a nemodemí. Nejsou zaměřeny na aktivní účast dětí, nepodporují samostatnost, aktivitu a nemají hlouběji promyšlenou filosofii.

Jmenovité posouzení některých pořadů.

" Zvířátka kolem nás": Jde o pořad vnitřně neucelený, nepromyšlený hlouběji, didakticky spíše formální nežli skutečně kvalitní. " Povídání o bobřících". Váže se náročnému tématu osobnostního rozvoje dítěte. Vychází z vynikajícího nápadu využít knihu J. Foglara "Hoši od Bobří řeky". A to je vše. ostatní je naprosto pod úroveň očekávání a potřeb. "Den, kdy se narodil Kristus". Zařazení bylo vhodné a aktuální. Nicméně úroveň již není nikterak nadprůměrná. Zatímco prostředí je příhodné, vyprávění je sice laskavé, ale blahosklonné, děti jsou podceněny, otázky jsou banální a spadají spíš do doby osvícenecké, nežli modemí, kdy poznatky o dětech jsou nesrovnatelné. Chybí dialog, výměna zkušeností, zcela chybí osobní přístup. Nevyužitá možnost. Jeden z mála pořadů je Klubíčko, pořad hodnocený jako zdařilý i z jiných zdrojů. Předností je, že je to pořad pro děti o dětech, autoři jim rozumí, znají jejich problémy a znají jejich svět. Leč tento pořad patří mezi výjimky a to nejen kvalitou, ale celkovou koncepcí.

"Encyklopedie 94": Pořad je podle autorky analýzy zdařilý, interdisciplinární a týká se toho, čemu se děti (nejvyšší ročníky ZŠ a škol středních či gymnázií) učí. Nejen že jde o pořad poučný a vzdělávací, ale má i silný náboj výchovný. Pořad "Ovzduší" je velmi dobrý, "Na čtyřech nohách" již méně. Pořady "Encyklopedie 94" lze úspěšně využít ve výuce a jsou v jistém smyslu nezastupitelné. "Hitparáda mindráků" je o životním stylu. Pořad je adresován dospívající mládeži. Protože životní styly uvádí historicky a komparativně, daří se jim zprostředkovat genezi stylu života. Pořad je považován za obsahově kvalitní, nicméně přece jen by vyžadoval začlenění do širších programových souvislostí.

Jak jsme již řekli, zábavné pořady pro děti a mládež a pořady ostatní jsou v průměru na loňské úrovni.

V březnu roku 1995 se konalo v Melbourne první světové setkání o televizním vysílání pro děti. Člen naší Rady se tohoto setkání účastnil aktivním příspěvkem zařazeným do programu. Setkání ukázalo na některé skutečnosti, které jsou obzvláště pro veřejnoprávní televizi důležité.

Shrnuto:

1. Některé přední světové společnosti (BBC např.) vyčleňují pro děti samostatný kanál pro celodenní vysílání.

2. Děti jsou chápáni. jako rovnocenní partneři dospělých, kteří mají stejná práva i stejné potřeby jako dospělí. Děti jsou rovnocenní diváci.

3. Dětské vysílání obsahuje všechny aspekty dětského života, věkových kategorií a jiné další speciality. Žádný z těchto aspektů nesmi být podceněn nebo vynechán.

4. Dětští diváci nejsou pouhými konzumenty, ale aktivními partnery, které je naprosto nezbytné do vysílání i její veškeré přípravy vtáhnout tak, že se na tvorbě podílí, musí se k ní vyjadřovat a jejich názory jsou brány stejně vážně jako názory dospělých

5. Dospělí se musí naučit brát děti vážně. Musí je nejen vidět, ale musí jim i naslouchat. Empatie, úcta a respektování dětských potřeb i práv je zcela nezbytné.

6. Děti je třeba chránit

a) před zneužitím jakéhokoliv druhu, významně pak před zneužitém komerčním, reklamou a politickými a ideologickými zájmy určitých mocenských skupin.

b) před násilím, televizní agresí a hodnotovým úpadkem

c) před televizí samotnou tam, kde má být nahrazena reálnými lidskými vztahy.

7. Byla vytvořena skupina, která pracuje na formulování Charty dětského televizního diváka, která by deklarovala práva a ochranu děti vůči některým neblahým televizním vlivům. Člen naší Rady se stal členem této skupiny.

8. Za významnou byla uváděna ochrana a respekt vůči kultuře, ve které děti vyrůstají. Třetí svět, ale i mnohé evropské země na západ od našich hranic, velmi důrazně poukazovaly na agresivní a masivní export americké tvorby, který ohrožuje hodnoty a kulturní specifity neamerických zemí.

9. Televizní dětská tvorba je nahlížena jako komplexní samostatný útvar, který vyžaduje vlastní ucelenou filosofii, metodologii, výrobu i výzkum.

Závěrem:

Na pozadí světových trendů nejvyspělejších televizních mocností se ukazuje, že naše televizní tvorba pro děti a mládež zaspala poněkud dobu, nebo dosud kvalitativně neproměnila tradiční přístup k dětskému divákovi. Zejména na pozadí I. světového setkání dětského televizního vysílání je toto zaostání markantní.

3.5.5. Původní dramatická tvorba

Původní televizní dramatická tvorba je klíčovou složkou televizního programu a je jedním ze základních znaků, odlišujících veřejnoprávní vysílání od vysílání komerčních stanic. Ve výroční zprávě za r. 1993 se Rada ČT zavázala, že pokud jde o původní dramatickou tvorbu ČT bude trvat na vytvoření dlouhodobější koncepce v producentských skupinách. Rada ČT předpokládá, že dramaturgové budou přiměřeným způsobem přihlížet k základnímu okruhu potřebných témat, které Rada ČT v loňském roce vypracovala a s nimiž televizní pracovníky seznámila. Výsledek uvedeného postupu nebylo možné očekávat, vzhledem k výrobním lhůtám hned v r. 1994, který je třeba z tohoto hlediska pokládat za přechodné období, ovlivněné řadou závažných vnějších okolností, jejíchž dosah nebylo možné předem jednoznačně odhadnout.

ČT na obou kanálech vyprodukovala v r. 1994 celkem 33 původních inscenací (z toho 3 dvoudílné) a 6 seriálů. ČT uskutečnila 14 přenosů z divadel ČT se podílela jako koproducent na 3 celovečemích filmech.

Ani v seriálech, ani v jednotlivých inscenacích a filmech nelze v r. 1994 zaznamenat tak výrazný a jednoznačný úspěch, jakým byla v předchozím roce čtyřdílná inscenace Přítelkyně z domu smutku. Nejvíce sledované a relativně nejvýše hodnocené byly inscenace Narcisový dům, Jeden den velkokněžny a Půlnoční večeře, ze seriálů byl nejúspěšnější pořad Dobrodružství kriminalistiky, dobře byly přijaty i pořady Laskavý divák promine a Prima sezóna, z koprodukčních filmů se diváci zajímali nejvíce o Helimadoe, spokojeni byli s kvalitou Bláznivé lásky a Anděla milosrdenství. S nepatrným zájmem, ale v některých případech s výbornou odezvou se setkaly přenosy z divadel a různé literární pořady.

Původní dramatickou tvorbu co do intenzity diváckého přijetí ovlivnilo po 4. únoru 1994 celoplošné vysílání soukromé stanice NOVA. Nejen svou konkrétní protinabídkou, nasazovanou s pochopitelným konkurenčním záměrem, ale i větší přitažlivostí komerčních filmů, seriálů a pořadů pro většinu divácké obce, která upřednostňuje pořady oddechovější, akčnější, prvoplánovější a méně náročné na vnímání. Dosažené hodnoty sledovanosti a spokojenost ve zcela nové situaci nevypovídají tudíž zcela přesně o kvalitě původní dramatické tvorby a její výroby. Na přijetí některých seriálů (např. Pomalé šípy) se projevila i jejich problematická úroveň, která přispěla ve svých důsledcích ke snížení zájmu diváků o domácí dramatickou tvorbu všeobecné.

Celkový pohled na původní dramatickou tvorbu ČT v roce 1994 vede Radu ČT k úvahám, jak zvýšit její prestiž a přitažlivost úměrné její nezastupitelné funkci v domácí televizní nabídce i k vynaloženým nákladům. Rada ČT ani vedení ČT nehledají cestu ve snížení kvalitativních měřítek a omezení pestrosti látek, žánrů a tvůrčích přístupů, ale v důslednější dramaturgické rozvaze nad koncepcí, ve stanovení správných proporcí mezi nabídkou populárních a výjimečných pořadů, v posílení podílu silných příběhů a konfliktů, v respektování potřeby pořadů, posilujících národní sebevědomí a v dobrém výběru hereckého obsazení. Takové zaměření vcelku podporuje jak odborná publicistika a kritika, tak divácké ohlasy.

Rada ČT konstatuje, že konec roku 1994 a první měsíce roku 1995 dávají naději, že původní televizní dramatika si začíná znovu zvolna získávat diváckou důvěru a prestiž ve veřejnosti.

3.5.6. Vysílání teletextu

V poslední době se stále a dosti rychle zvyšuje popularita Teletextu, který je možné přijímat na většině novějších typů televizorů a dokonce i prostřednictvím vhodně vybavených počítačů. Tento způsob šíření informací považuje Rada ČT za mimořádně perspektivní, a proto věnovala programu i formě Teletextu ČT v uplynulém období přiměřenou pozornost a bedlivě sledovala i ohlasy diváků (dopisy, telefonáty, elektronická pošta).

Po letech zdlouhavého vyhledávání teletextových informací došlo počátkem února 1995 k výraznému zrychlení při listování v Teletextu. Do té doby se využívalo pro přenos teletextových dat pouze čtyř řádků v půlsnímkovém zatemňovacím intervalu. Nyní se teletextový signál přenáší již v jedenácti řádcích. Rychlost rotace stránek ovlivňuje právě počet zatemňovacích řádků určených pro teletextové vysílání. Vyřešení zmíněného technického problému se samozřejmě pozitivně odrazilo v diváckém hodnocení tohoto poměrně mladého elektronického média. Redakce Teletextu obohatila programovou nabídku o audiotextové služby. Po telefonních linkách mají diváci možnost řešit různé kvízy, křížovky, hádanky apod. Nechybí ani sportovní soutěže, a to jak tipovací, tak z historie jednotlivých sportovních oborů. Další stránky byly vyčleněny pro sportovní informace. V druhé polovině roku 1994 byly rozšířeny o burzovní zpravodajství. Větší pozornost se rovněž věnuje různým aktivitám České televize (Dítě v nouzi, Film na přání, Fotbal na přání, pravidelná podrubrika sport na ČT apod.).

Skryté titulkování

Uplynulý rok lze určitě považovat za historický mezník v oblasti titulkování pro sluchově postižené občany. Kromě již dvou pravidelných zpravodajských relací (Zprávy v 16.00, Události v 19.30) se poprvé na televizních obrazovkách objevily teletextové titulky také u filmů (viz příloha). Navíc od 25.10.1994 vysílá ČT skryté titulky také u všech Večemíčků.

In Vision

Nočnímu teletextu In Vision diváci často vyčítali špatnou čitelnost textu. Z tohoto důvodu ČT zakoupila nové technické zařízení, jehož hlavní předností je právě výrazně lepší čitelnost teletextových stránek. Od konce roku 1994 tak mohou diváci sledovat Výběr stránek z Teletextu s novou grafickou úpravou.

Rada ČT zadala analýzu vysílání Teletextu ČT autorskému kolektivu z Fakulty sociálních věd UK v Praze pro období od 7. do 20.listopadu 1994. Studie obsahuje mimo jiné i srovnání s teletextem, které na základě licence vysílá soukromá společnost Žurnal Image na pozadí vysílání okruhu ČT2. Tato kombinace veřejnoprávního vysílání programu s komerčním teletextem je zcela nepochybně světovou kuriozitou. Následkem této - divákům zcela nepochopitelné situace - se často stává, že ČT je kritizována za chyby, které se fakticky vyskytují v komerčním teletextu, za nějž ČT přirozeně nenese žádnou odpovědnost. Rada ČT proto požádala Radu ČR pro rozhlasové a televizní vysílání, aby záhlaví stránek komerčního teletextu bylo zřetelně odlišeno od záhlaví stránek teletextu veřejnoprávní stanice. To se pak vskutku koncem r. 1994 stalo.

Ve zmíněné analýze byla vyslovena řada připomínek k obsahu i formě vysílání Teletextu ČT resp. k vysílání nočního teletextu systémem In vision. Tyto připomínky byly jednak probrány na společné schůzi Rady ČT, vedoucího redaktora Teletextu a autorů analýzy, a jednak předány v písemné formě vedení ČT. Rada ČT s uspokojení konstatuje, že většina hlavních námětů na zlepšení obsahu i vzhledu stránek teletextu se již v r. 1995 realizuje.

(Víz Přílohy 4.10., 4.11. a 4.12.)

3.5.7. Prezentace násilí v České televizi

Stejně tak jako v minulých dvou letech se Rada ČT zabývala problémem násilí ve vysílání ČT v r. 1994.

Domníváme se, že právě Rada ČT svými zprávami významné přispěla k otevření veřejné a poměrně rozsáhlé debaty o vlivu násilí na divákovu duši, jmenovitě pak duši diváků dětských.

Existuje určitá časová shoda mezi prudkým nárůstem kriminality a růstem počtu televizních programů obsahujících násilí a agresi na obrazovce. Je jasné, že vzestup kriminality nebyl u nás bezprostředně vyvolán televizí, ale že vzestup násilí ve společnosti paralelně se vzestupem násilí na obrazovce mají jiné, hlubší společné kořeny. Nicméně občané se oběma fenomény cítí být přirozeně ohrožení. Abychom mohli adekvátním způsobem ovlivňovat vysílání ČT, je nezbytné hlouběji rozumět fenoménu násilí, které se na obrazovce vyskytuje. Rada ČT se rozhodla postupovat metodicky a zadala v roce 1994 čtyři expertízy, které se věnovaly topografii výskytu násilí na obrazovce. Zprava proto obsahuje jednak souhrn výsledků jednotlivých analýz, dále pak zahrnuje kvalifikované názory nezávislých odborníků, a bere v potaz i názory, které se objevily v tisku a ostatních médiích a v neposlední řadě se opírá o vlastní poznatky, sledování a názory.

Výskyt násilí je ve vysílání ČT méně četný nežli ve vysílání veřejnoprávních televizí na Západě. Ve srovnání s našimi komerčními televizemi i komerčními televizemi na Západě pak je poměr ve prospěch ČT ještě významnější.

4.listopadu r. 1994 vydal GŘ ČT rozhodnutí, kterým se vydává rukojeť napomáhající pří úvahách o zařazení materiálů zobrazujících násilí ve vysílání České televize (viz příloha 4.15.).

Rada ČT sledovala jak výskyt daného jevu v pořadech pro dospělé, tak v pořadech pro děti a mládež. Tento rok však byl větší akcent položen na pořady pro děti.

1. Ve srovnání s evropským zahraničím směrem na Západ je násilí a agrese na obrazovce pro děti znatelně méně. Důvodem není pouze určitá národní tradice se násilí vyhýbat (což má řadu problematických příčin i následků), ale také omezení těchto témat na obrazovce veřejnoprávní televize, a to v důsledku diskusí Rady České televize s vedením i v důsledku expertíz, tlaku veřejnosti i části Parlamentu ČR. Vedení ČT si je ovšem nepochybně samo vědomo úkolů a poslání, které má ČT plnit, čemuž nasvědčuje nejen spontánní omezení výskytu násilí ve všech druzích vysílání, ale také zavedení samoregulačních opatření z nichž jedním je právě citovaná rukojeť.

2. Zpráva jmenuje několik typů násilí a agrese v pořadech pro děti.

a) Násilí samoúčelné. V těchto pořadech se násilí vyskytuje jako soběstačný jev, násilí nemá jiný důvod kromě sebe sama. Vytratil se důvod, který by násilí odůvodnil a ospravedlnil. Motivy tvorby těchto artefaktů jsou zpravidla komerční. Násilí se stalo zbožím, které se dobře prodává. Protože se práh emoční i mravní citlivosti zvyšuje a tím se snižuje i poptávka, je třeba přitvrdit, takže nakonec se smysl určitého pořadu či výtvoru zcela vytrácí a zůstává jen násilná akce. Násilí se stalo pokleslou zábavou a povyražením.

b) Násilí, které je zvrhlé: sadistické, kruté, ponižující a zesměšňující. Zdá se, že éra komiků, kteří sami sobě i druhým působili ty nejnesmyslnější útrapy a patálie, měly svůj zvláštní a specifický smysl: neúspěšný smolař, packal a popleta budí u druhých smích a veselí proto, že vtahuje diváka do dvojí perspektivy. Ne já, ale druhý je ten babral a nešika, na druhou stranu i já jsem se ocitnul, či se mohu ocitnout v situaci podobné jeho. A nakonec i on, ačkoliv je ze všech nejnemožnější, se uplatní a může vítězit nikoliv silou či převahou moci nebo sociálním postavením, ale spíše čistotou srdce a úmyslů. Děti mají pro tento moment obzvláště vyvinutý cit. Takovými pořady je ničen a zpochybňován přirozený smysl dětí pro soucit, spravedlnost, sociální a mravní cítění obecně. Tato pointa však často zcela mizí, takže zůstává jen škodolibost, utrpení a jakási tupá zvrhlost. Analýzy shledaly překvapivě vysokou četnost pořadů takto upadlých.

c) Násilí přímo nebo skrytě namířené proti lidské ušlechtilosti, lásce, soucitu a jiným mravním ctnostem. Hrdinové pořadů jsou nesmiřitelní, bezcitní a bezohlední tvorové, kteří jedna i strojově, pudově nebo jinak egostředně. Chybí jim soucit, ohledy, všímavost a diferencovanost v uplatnění síly. Jejích jednání jde do krajnosti a účel akcí bývá odsunut na vedlejší kolej nebo zcela chybí. Odborníci shledali, že takové pořady jsou rovněž překvapivě četné a divácká veřejnost, která se jim nemůže aktivně a adekvátně bránit, je ohrožena postupnou ztrátou sociální i mravní citlivosti, víry i naděj v platnost a nosnost vyšších hodnot a naděje k jejich obnovení. Pochopitelně pak toto ohrožení platí více u dětí než u dospělých. Odborníci upozornili v této souvislosti na věkové specifity, na určitá věková období, ve kterých se obzvláště rychle a mohutně budují proresp. asociální hodnotové struktury. Odborníci upozornili rovněž na přetrvávající mýtus o soběstačnosti rodiny v budování í upevňování pozitivních mravních a povahových rysů.

d) Násilí skryté a kamuflované. Řada sledovaných pořadů obsahovala skryté násilí. Zvláštní kapitolou jsou pořady, kdy násilí a agrese jsou přehlušeny, racionalizovány nebo jinak překryty ději, které se tváří spravedlivě, bohulibě či prospěšně. Patří mezi ně pořady s ideologickým podtextem, jejichž účel světí prostředky. Tak například mládeži jsou nabízeny akční pořady, které velebí fyzické násilí pod rouškou jakési údajné východní filosofie bojových umění. Zobrazování neurvalosti, hrubosti a nevychovanosti je např. vydáváno za lidovost a realitu lidských vztahů,a hodnot. Kostýmy i scény jsou přepychové, příroda nádhemá, hrdinové krásní a bohatí. Chování, jednání a mezilidské vztahy povrchní a arogantní. Závist, hrubost, podrazy a intriky se předkládají jako běžná norma. Facka nevadí, obzvlášť je-li zdůvodněna hezkým obličejem, postavou a kořeněna sexem.

e) Zvláštní kapitolu tvoří násilí spojené se sexualitou. Nepochybně se jedná o řadu příběhů ať jednotlivých, tak seriálů určených pro starší děti a pro mládež. Sexualita je nejen programově zaměňována za lásku, ale je spojena s násilím a agresí právě tehdy, je-li lásky zbavená. Sexualita namíchaná s různými druhy sadismu lidí přirozeně přitahuje, což je samozřejmě ten nejvhodnější okamžik k tržní nabídce a prodeji nebo prostě ke svádění k podílu na amorálnosti, kterou autoři vyznávají. Jako argument obhajoby takových děl bývá tvrzeno, že věci zvrhlé, člověka přitahují prostě proto, že zvrhlost je přirozenou součástí lidské povahy. To, že je leckdy člověk k těmto tématům přitahován neznamená nutně pravdivost předchozí argumentace. Jednou z nejtypičtějších lidských vlastností je zájem o silné podněty obecně. Prostřednictvím této vlastnosti, pohotovosti k zaujetí, fascinaci, zvídavosti i zvědavosti lze velmi účinně a snadno manipulovat s dětskými a nedospělými diváky. Přirozené incentivy jsou zneužívány, a jako obhajoba je použito falešné tvrzení, "že to lidé chtějí". Spojení sexuality a agrese je vhodnou příležitostí ke svádění a navádění k amorálnosti.

f) Pedagogové, dětští lékaři a psychologové spatřují nápodobu lhostejnosti, hrubosti a neurvalosti, neúcty k druhým a absenci soucitu za jeden ze zdrojů agrese a násilí v dětském a později i dospělém chování. Domnívají se, že nestačí násilí neukazovat, ale že je třeba vychovávat k pozitivním hodnotám. Shrnuto: zlo není jen zlem jako takovým ale podstatněji, je nedostatkem dobra.

g) Svádění k agresivitě bylo spatřeno v řadě nezdrženlivých a předstíraných jakož i senzaci budicích pořadů. Svádění k brutalitě a násilí je nespočet, předlohou jsou bezohlední a anetičtí hrdinové, kteří mají jakoby vždy navrch. Získávají obdiv, a budí závist. Vysmívají se slabosti a trapnosti lidských citů, vytváří obraz supermana, který je povýšen nad "obyčejnost". Děti vede k násilnickým identifikacím také bezmocnost, pocit vlastní nedostačivosti a ponížení, které před těmito hrdiny cítí. Identifikace s agresorem je jedním z důsledků i formou tohoto jevu.

h) Obecná nezdrženlivost v konzumaci vede k přehlcování a konzumační závislosti na emočních vzrušeních podobných svoji strukturou závislosti na drogách. Stejně tak, jako jsme se stali desenzibilizovaní ke skutečnému množství a potřebě potravy, podobně jsou děti přesycovány brutalitou a násilím na obrazovce. Stávají se tak závislými na "nezbytné dávce vzrušení", kterou je třeba, podobně jako u jiných "drog", stále zvětšovat. Někteří odborníci se domnívají, že drogové závislosti jsou problémem konzumační nezdrženlivosti obecně, která neustále stoupá v důsledku stále se snižujících autoregulačních "mechanizmů" biologicky určených k odpírání a zdrženlivosti. Podobně je tomu i s účelovým otupováním svědomí, které ztrácí přirozený cit pro dobro a zlo a ponechává člověka v závislostech na určitém druhu konzumace, kterými jsou změněné stavy vědomí a prožívání spojené s určitými podnětově mocnými vizuálními zážitky.

i) Fascinace smrtí a umíráním. Je údajné typické, že smrt a umírání jsou postupně vytlačovány z každodenního života rodin, sousedů a blízkých. Smrt a umírání se staly v každodenním životě tématy, která jsou z určité významné části tabuizovány. Protože však jde o skutečnosti určující náš celý život, nelze je zcela vytěsnit a vytlačit ze života. Smrt a umírání, ale také její popírání, zlehčování a deformace se objevují i v televizní tvorbě, pro níž je v této souvislosti příznačná i deformace její umělecké tematizace. To, jak se s ní zachází, je podle některých autorů jen příznakem doby. O umírání a smrti se s dětmi a mládeží otevřeně v žádném televizním pořadu určených mládeži a dětem za posledních dvacet let nehovořilo nikdy, zatímco o to více je smrt, obzvláště násilná, v dílech televize přítomná. Děti pak o smrti mají nejen falešnou představu, ale podobně jako dospělí, se ji fobicky a iracionálně vyhýbají.

Zajímavá a důležitá jsou srovnání poměru domácí a dovážené produkce s výskytem násilí. Jednoznačně se ukazuje, že především severoamerická díla převyšují až násobky výskytu násilí v dílech naších autorů. Americké pořady tvoří 25% sledovaných pořadů, je v nich však obsaženo plných 59% brachiální agrese a 43% agrese verbální ze všech zjištěných. Pro srovnání 62% pořadů domácích z celkového počtu fyzických agresivních aktů však "zajišťují" jen 31% a dále 42% případů slovní agrese. Aby divák "vydržel" akce sledovat, používá autor různé pomocné triky jako jsou zlehčování, popírání, bagatelizaci, racionalizaci, přesouvání pozornosti, ideologizaci, stylizaci nebo výslovnou nepravdu. Většina analýz však uvádí větší schopnost americké tvorby vytvářet svižnější, vtipnější a výtvarně i nápadově atraktivnější dětské pořady. Posuzovatelé jedné rozsáhlé analýzy se shodují s tím, že americké pořady jsou pro děti udělány atraktivnější formou, nežli výchovnější české pořady. Rovněž upozorňují na evropské země, které zcela programově omezují výskyt násilí na obrazovce. Toto omezení se prakticky nikomu nejeví jako výraz omezení svobody, ale jako přirozená snaha sebeochranné povahy. Letošní světový summit televizního vysílání pro děti v Melbourne (67 zemí, 570 delegátů) se nesl zcela v tomto duchu.

Zajímavá jsou doporučení, z nichž některá je třeba uvést, neboť překračují běžný standard. Mezi tyto patří zřízení stavovské organizace televizních provozovatelů, která by vydávala a eventuálně odnímala licenci na provozování vysílání, pokud by stanice vážně překročila dohodnuté zásady, mezi nimiž by byla zakotvena pravidla stejná nebo podobná těm, která jsou obsažena v námi již citované rukojeti GŘ ČT. Jiné doporučení navrhuje doplnění takové organizace "druhou komorou" sestavenou z lidí, kteří by reprezentovali vědecké, intelektuální, umělecké a duchovní kruhy. Tito občané by byli voleni parlamentem, na kterém by byli nezávislí stejně tak, jako na vládě a politických stranách. Dohlíželi by nejen nad dodržováním zásad a zákonů, ale podíleli by se na duchu televizní tvorby, aniž by do samotné tvorby jakkoliv vstupovali. Většina doporučení však považuje za důležité rovněž legislativní ošetření televizního vysílání a to nejen po stránce technické a provozní, ale také po stránce kvality a obsahu, stejné tak jako určitou zastupitelskou účast občanů na kulturní a duchovní podobě televizního vysílání, a to bez ohledu na tom, zdali jde o televizi veřejnoprávní nebo komerční.

Závěrem:

O problematice agrese a násilí jsme získali postupně poměrně zevrubné a doložené informace, které nám umožňují činit určité závěry a navrhovat doporučení opírající se o spolehlivé údaje. Topografie násilí zmapovala sledovaný "terén", závěry a doporučení lze korelovat s reálnými možnostmi i se zákonem o ČT. Můžeme pak uzavřít, že Česká televize ve srovnání s televizí komerční vykazuje mnohem menší výskyt agrese a násilí a kultivace její tvorby i v tomto směru je nepochybná.

3.6. STANOVISKO RADY ČT K CHYSTANÝM LEGISLATIVNÍM ÚPRAVÁM V OBLASTI TELEVIZNÍHO VYSÍLÁNÍ

1) Budoucnost současného kanálu ČT2

Rada považuje za potřebné, aby současný kanál ČT2 byl nadále určen za "druhý vlastní vysílací okruh České televize" (ve smyslu Zákona 483/91, par. 3 a Zákona ČNR z 22. 12. 1992 čl. I, par. 1, odst. 1)

Zdůvodnění:

- Jenom dvojicí okruhů s komplementárně vytvářenými programovými schématy lze uspokojivě zajišťovat úkoly stanovené veřejnoprávní televizi na základě společenské objednávky, formulované Zákonem o České televizi (483/91, par. 2).

- Reálná situace na reklamním trhu v České republice nedává při existenci soukromých televizních společností NOVA a PREMIÉRA perspektivu pro dalšího soukromého provozovatele televizního vysílání (ekonomicky závislého na reklamě).

- V Evropě s výjimkou zcela malých států se veřejnoprávní televize provozuje vždy alespoň na dvou celoplošných okruzích.

2) Financování České televize

Rada považuje za nezbytné, aby byl uchován smíšený způsob financování České televize s tím, že

- zůstanou zachovány podmínky, stanovené zákonem 483/91, par. 11 pro zařazování reklamy do vysílání ČT (televizní čas, vyhrazený reklamě, nesmí přesáhnout 1% celkového denního vysílacího času; je přípustné vysílání reklamy v hlavním vysílacím čase - tj. mezi 18. a 22. hodinou);

- výše koncesionářského poplatku bude buď vždy po dvou letech stanovena na základě doporučení nezávislého orgánu (např. Rady ČT), nebo bude každoročně upravována podle výše inflace předchozího období (souhrnná míra inflace za kalendářní rok).

Zdůvodnění:

Zpráva, kterou si dala Rada ČT vypracovat společností Coopers and Lybrand, obsahovala šetření o financování České televize, výhledech pro následující období i srovnání s ostatními evropskými veřejnoprávními provozovateli televizního vysílání. Tato zpráva jednoznačně konstatuje, že pouze splnění výše uvedených podmínek může zabránit finančnímu zhroucení České televize. V opačném případě zpráva konstatuje, že nelze - bez dramatické újmy v kvalitě programu - zabránit několikamiliardovému deficitu během tří až pěti let.

3) Ostatní problematika

(a) Rada ČT

- bylo by vhodné uvažovat o možnosti postupné obměny složení Rady (např. třetina členů by přecházela na další období) kvůli zachování jisté kontinuity práce

- bylo by vhodné zpřísnit požadavky na účast členů při jednáních Rady (dosavadní podmínka odvolání až po půlroční absencí je příliš benevolentní)

(b) Generální ředitel

- zákonně nejsou nijak ošetřeny situace, kdy generální ředitel sám odstoupí; také není jasně stanovena délka funkčního období nového generálního ředitele pro případ, že byl předchozí generální ředitel odvolán nebo odstoupil před uplynutím standardního šestiletého funkčního období

- možnost permanentní přítomnosti generálního ředitele na jednáních Rady plynoucí ze zákona může někdy výrazně snižovat účinnost i kvalitu jednání Rady (např. když je třeba nejprve prodiskutovat nějaké stanovisko); Rada proto považuje za vhodné specifikovat právo generálního ředitele k účasti na jednání Rady (par. 9, odst. 1, 483/1991) s ohledem na výše zmíněnou potřebu

(c) Volební kampaň ve sdělovacích prostředcích

Rada opětovně upozorňuje na to, že ustanovení Zákona České národní rady ze dne 6.3. 1992 o volbách do České národní rady obsažené v oddílu 3 (Volební kampaň) - paragraf 27, odstavce 2 a 3 - prakticky znemožňují takové vedení volební kampaně ve veřejnoprávních sdělovacích prostředcích, které by bylo z hlediska voličů (kterékoliv strany)dostatečně přínosné i zajímavé. Volební kampaň prostřednictvím "volebních klipů" česká divácká veřejnost jednoznačně odmítá (opět - zdůrazňujeme - bez rozdílu politické orientace).


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP