Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1887 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jiřího Karase

na ministra zdravotnictví Luďka Rubáše

ve věci Fakultní dětské nemocnice v Brně

Ministr zdravotnictví Luděk Rubáš zaslal odpověď na interpelaci poslance Jiřího Karase dopisem ze dne 8. srpna 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra zdravotnictví Luďka Rubáše na interpelaci poslance Jiřího Karase. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne.3. srpna

1995 Milan Uhde v.r.

Příloha

MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ

ČESKÉ REPUBLIKY

MUDr. LUDĚK RUBÁŠ

 V Praze dne 30. června 1995
 KON-038-6.6.95-S/10353/KM-45532

Vážený pane poslanče,

dovoluji si Vás informovat o výsledku šetření jednotlivých částí Vaší vnitřní interpelace ze dne 31.5.1995, která se týkala FDN.1.G.Mendela v Brně.

FDN je jediným zařízením poskytujícím komplexní péči o pacienty dětského věku nejen na území města Brna, ale v řadě oborů pro spádové území jižní Moravy. Svou původní koncepcí představuje unikátní integraci nejvyšších odborných služeb koncentrovaných v jednom zařízení.

FDN poskytuje léčebnou péči pro spád asi 520 000 obyvatel, nadstandardní a vysoce specializované služby pro spád cca 2 mil. obyvatel, tzn. přibližně 450 000 dětí do 15 let, a ve vybraných oborech léčebné péče (např. dětské ortopedii) pro celou ČR a SR.

V současné době je nemocnice umístěna na pěti místech ve městě. Ale i ve vlastním areálu je značná roztříštěnost provozů, která vznikla tím, že na počátku 50. let byla postavena pouze část nemocnice.

S rychlým rozvojem medicíny však vznikly nové prostorové nároky, především na vyšetřovací složky a technickou vybavenost. Byly řešeny zahušťováním pracovišť ve stávajících budovách, zastavováním hal a chodeb, přístavbou nejrůznějších provizorií a dřevěných buněk v podstatě bez ohledu na provozní vazby.

Začátkem roku 1993 byl projednán a odsouhlasen na úrovni MZ ČR < Magistrátu města Brna generel Fakultní dětské nemocnice, který řeší širší provozní technické vazby v návaznosti na předpokládané medicínské vývojové trendy.

V dubnu 1993 byla v návaznosti na generel předložena 1. etapa dostavby, která vychází z prognóz dalšího vývoje operačních oborů (chirurgie, ortopedie, ORL, oční), jednotek intenzivní péče a ARO a z předpokladu nárůstu především velkých operačních výkonů a rozšířeni operačního repertoáru a trvalého vzestupu počtu dětí ošetřovaných po úrazech. Nový objekt zahrnuje anesteziologicko-resuscitační oddělení, pooperační JIP Chirurgické kliniky, dezinfekční stanice a centrální sterilizaci a operační sály. Všechna výše uvedená pracoviště jsou v současnosti umístěna v převážné míře v hlavním lůžkovém objektu z r. 1954 v nevyhovujících a hygienicky nepřijatelných podmínkách. Tato okolnost platí především u operačních sálů, kde je podmínečně a časové omezen jejich provoz hygienickou službou.

Vzhledem k tomu, že 1.etapa dostavby "Objekt společných léčebných a vyšetřovacích služeb" FDN řeší řadu let trvající a narůstající stav komplementu operačních sálů, prostorovou a funkční nedostatečnost resuscitační a intenzivní péče, chybějící protiepidemiologický režim úpravy lůžek a nově řeší nevyhovující a nedostatečnou vertikální dopravu osob a materiálu, byl návrh této etapy po projednání odsouhlasen a po projednání v Parlamentu doporučen k zařazení do staveb financovaných státním rozpočtem.

V listopadu 1993 bylo zahájeno zpracování zadávacích podmínek veřejné obchodní soutěže na realizaci 1. etapy dostavby. 19.1.1994 byla veřejná obchodní soutěž zveřejněna v Hospodářských novinách a Lidových novinách. Zadávací podmínky se všemi přílohami a prohlídkou staveniště si vyzvedlo 26 stavebních firem různé velikosti a kvality. V rámci bezplatné pomoci Magistrátu města Brna byla k odborné pomoci pozvána inženýrská organizace DIO. Zároveň bylo požádáno vedení Stavební fakulty v Brně o jmenování jejího zástupce do výběrové komise.

Dne 15.3.1994 bylo v druhém kole posouzeno 5 vážných uchazečů a soutěž byla po hlasováni uzavřena.

Zápisy a protokoly z jednotlivých dílčích aktů výběrového řízení jsou na MZ ČR k dispozici a nebyly shledány žádné nedostatky v provedení veřejné obchodní soutěže Ministerstvo zdravotnictví se zabývalo situací, která vznikla v roce 1994 ve Fakultní dětské nemocnici J.G.Mendela v Brně v souvislosti. s propouštěním MUDr.Jelínka a MUDr.Suchánka,CSc., z pracovního poměru. MUDr.Suchánkovi,CSc., který se osobně obrátil na MZ ČR, bylo doporučeno, aby uplatnil neplatnost výpovědi ve stanoveném termínu u územně příslušného soudu (§ 64 Zákoníku práce). Dopisem JUDr.Posledního, vrchního ředitele úřadu, byl upozorněn MUDr.Igor Jíra, ředitel této nemocnice, na pracovněprávní. problémy v organizaci a bylo mu doporučeno věnovat,důslednější a kvalitnější pozornost koncepci organizace a personálním změnám.

Grant Interní grantové agentury (dále jen IGA) MZ ČR je účelovou dotací k úhradě účelových nákladů na řešení výzkumného projektu. V současné době je ve FDN Brno řešeno šest grantem podpořených výzkumných projektů.

Řešení uvedených projektů probíhá za podmínek určených smlouvou mezi MZ ČR a nositelskou organizací grantů, tj. FDN Brno. Na jejím základě ředitel organizace odpovídá za nejhospodárnější způsob a efektivní využití přidělených finančních prostředků určených výhradně k řešení vybraných projektů lékařského výzkumu k dosažení cílů uvedených v přihlášce o grant. Nositel grantu každoročně předkládá IGA MZ ČR průběžnou zprávu o řešení projektu (věcnou a ekonomickou část), po jejímž zhodnocení je teprve schváleno pokračováni řešení a jsou přiděleny finanční prostředky pro následující rok.

Grant (finanční dotace) je poskytován v tomto členění:

1) investice (investiční limit), a to jmenovitě na vybrané přístroje, jejichž závazný seznam tvoří nedílnou součást smlouvy,

2) věcné prostředky,

3) mzdové + režijní prostředky (příspěvek zřizovatele na vědecko-výzkumnou činnost) sloužící ke krytí těchto nákladů organizace, jež souvisejí výhradně s řešením projektů.

Z prostředků zadavatele (MZ ČR) se jako součást mzdových prostředků určených na řešení projektů hradí mzdy a platy pracovníků přijatých výhradně na řešení projektu (resp. podíly mezd a platů odpovídající podílům pracovních úvazků na řešení projektů), zvýšení pohyblivé části mzdy pracovníků, kteří nebyli přijati pouze na řešení projektu, a ostatní osobní náklady na základě dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce.

Po skončení řešení předkládá nositel grantu Závěrečnou zprávu o řešení projektu (věcnou a ekonomickou část), která je opět zhodnocena IGA MZ ČR.

V případě, že nebylo dosaženo cílů stanovených v přihlášce o grant, hodnocení v kategorii "D", nebude hlavnímu řešiteli v IGA MZ ČR následující 3 roky udělen grant (pokud o něj požádá) a jsou vyměřeny finanční sankce nositeli grantu vyplývající z výše uvedené smlouvy.

Pro pořádek uvádím, že FDN Brno byla vyměřena finanční sankce ve výši 10% účelových věcných prostředků za nesplnění dílčího cíle grantem podpořeného projektu reg.č. Z 302-3: "Fragilní X-chromosom".

V případě, že při kontrole plnění smlouvy MZ ČR zjistí, že

a) prostředky nebyly čerpány výhradně a neprodleně k plněni cíle projektu,

b) organizace bez souhlasu MZ ČR zastavila práce na řešení projektu, je zadavatel oprávněn odstoupit od smlouvy a nositel je povinen nejpozději do 1 dnů od vydání rozhodnutí MZ ČR vrátit poskytnuté prostředky ve stejné výši do státního rozpočtu. Zároveň je nositel povinen zaplatit penále ve výši 1 promile denně z částky neoprávněně použitých prostředků, nejvýše však do výše přidělených pro středků (§30 zákona ČNR č.57611990 Sb.).

Uzavřením smlouvy na řešení grantem podpořených projektů lékařského výzkumu není dotčeno oprávnění územních finančních orgánů provádět kontrolu na základě skutečně vynaložených nákladů při plnění (řešení) projektů.

FDN Brno byla požádána o poskytnuti údajů o platných nájemních smlouvách, které sjednala jako pronajímatel. V současné době platí 7 nájemních smluv se soukromými podnikatelskými subjekty provozujícími v areálu nemocnice obchodní činnost (stravovací zařízení, knihy, zelenina, kancelář pohřební služby) a 2 nájemní smlouvy s jinými státními zdravotnickými zařízeními (Výzkumný ústav zdraví dítěte a transfuzní stanice FN Brno - Bohunice). Všechny smlouvy s nestátními subjekty jsou sjednány na dobu neurčitou s výpovědní lhůtou dvou, resp. tří měsíců. Nájemné bylo formou dodatků ke smlouvám valorizováno a v současné době činí u nestátních subjektů Kč 950,-/1 m2/rok, což koresponduje s platnou vyhláškou zastupitelstva města Brna o určení výhodnosti polohy nebytového prostoru v městě Brně a zvýšeni sazeb nájemného za nebytové prostory. Výjimkou je pronájem stravovacího provozu firmě Valedo, spol. s r.o., kde se ovšem nižší nájemné (stanovené paušálem Kč 16 tis. ročně) promítá do věcných nákladů v kalkulaci stravovací jednotky za jídla, která nemocnice od této firmy odebírá. Kromě nájemného hradí nájemci energie a služby.

Připomínka k zvýšení pracovních úvazků tzv. školským zaměstnancům je obtížné hodnotitelná bez znalosti skutečné potřeby organizace a konkrétního pracoviště. Sledujeme vždy, aby práce na vedlejší činnosti byly uzavírány co nejefektivněji, vykazovány podle skutečně odpracované doby a tato činnost i rozsah byl kontrolovaný a prokazatelný. Konkrétní odpovědnost však za postup má ředitel organizace.

FDN Brno je příspěvková organizace, která hospodaří podle vyhl.č. 205/1991 Sb., jež stanoví způsob použití zlepšeného hospodářského výsledku.

Fakultní dětská nemocnice Brno měla v roce 1994 vyrovnané hospodaření a podle údajů účetnictví za 1.čtvrtletí 1995 vykazuje přebytek hospodaření ve výši 7,170.830,82 Kč. Bylo zjištěno, že organizace použila disponibilní finanční prostředky, které nebyly přiděleny formou dotace ze státního rozpočtu, na budování stravovacího provozu a jeho vybavení a na vstupní objekt hlavní vrátnici.

Při kontrole použití finančních prostředků poskytnutých zřizovatelem ze státního rozpočtu provedené odborem finančním MZ ČR v červnu 1994 došlo ke snížení příspěvku zřizovatele na vybrané činnosti o 383 tisíc Kč.

Odbor zdravotní péče MZ ČR nezaznamenal žádné signály o poklesu úrovně poskytováni odborné léčebné péče ve FDN Brno. Kritériem úrovně léčebně preventivní péče poskytované ve FDN Brno je mimo jiné počet stížností na tuto péči. V současné době je na MZ ČR v šetření pouze jedna stížnost otce dítěte, avšak tato stížnost není zaměřena na kvalitu poskytované zdravotní péče (údajné zcizeni zavazadla s věcmi dítěte). Její oprávnénost se dosud šetří.

Pokud jde o zahraniční služební cesty vedení FDN Brno, MZ ČR hradilo MUDr.I.Jírovi, řediteli FDN, za období let 1994-1995 pouze 1x letenky do Velké Británie v hodnotě 20 000 Kč, kde od 7.5. do 20.5.1995 absolvoval 3.část "Kursu pro řídíci pracovníky českého zdravotnictví - HOPE". Ostatní výlohy spojené s absolvováním kursu hradilo HOPE. Technický náměstek a ekonomický náměstek FDN nebyli v letech 1994 a 1995 na žádné zahraniční služební cestě, kterou by hradilo MZ ČR. Vysílání pracovníků FDN na zahraniční služební cesty je plně v kompetenci ředitele FDN.

Závěrem musím konstatovat, vážený pane poslanče, že informace, o které se opírá Vaše vnitřní interpelace, jsou tendenční a chybnou interpretací situace, ve které se FDN Brno nachází. Vnucuje se domněnka, že vycházejí z pocitu neuspokojení lidí, kteří z nejrůznějších důvodů museli FDN v minulosti opustit. Považoval bych za velmi nešťastné, kdyby právě oni měli jakkoliv zprostředkovaně uplatňovat svůj vliv na chod tohoto vysoce specializovaného a dobře fungujícího zařízení.

S pozdravem

Luděk Rubáš

Vážený pan

JUDr.Ing.Jiří Karas

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR

Klub poslanců. KDU - ČSL

Praha 1


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP