Ministr zdravotnictví Luděk
Rubáš zaslal odpověď na interpelaci poslance
Jiřího Karase dopisem ze dne 8. srpna 1995.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra zdravotnictví
Luďka Rubáše na interpelaci poslance Jiřího
Karase. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ
ČESKÉ REPUBLIKY
MUDr. LUDĚK RUBÁŠ
V Praze dne 30. června 1995 | |
KON-038-6.6.95-S/10353/KM-45532 |
Vážený pane
poslanče,
dovoluji si Vás informovat
o výsledku šetření jednotlivých
částí Vaší vnitřní
interpelace ze dne 31.5.1995, která se týkala FDN.1.G.Mendela
v Brně.
FDN je jediným zařízením
poskytujícím komplexní péči
o pacienty dětského věku nejen na území
města Brna, ale v řadě oborů pro spádové
území jižní Moravy. Svou původní
koncepcí představuje unikátní integraci
nejvyšších odborných služeb koncentrovaných
v jednom zařízení.
FDN poskytuje léčebnou
péči pro spád asi 520 000 obyvatel, nadstandardní
a vysoce specializované služby pro spád cca
2 mil. obyvatel, tzn. přibližně 450 000 dětí
do 15 let, a ve vybraných oborech léčebné
péče (např. dětské ortopedii)
pro celou ČR a SR.
V současné době
je nemocnice umístěna na pěti místech
ve městě. Ale i ve vlastním areálu
je značná roztříštěnost
provozů, která vznikla tím, že na počátku
50. let byla postavena pouze část nemocnice.
S rychlým rozvojem medicíny
však vznikly nové prostorové nároky,
především na vyšetřovací
složky a technickou vybavenost. Byly řešeny zahušťováním
pracovišť ve stávajících budovách,
zastavováním hal a chodeb, přístavbou
nejrůznějších provizorií a dřevěných
buněk v podstatě bez ohledu na provozní
vazby.
Začátkem roku 1993
byl projednán a odsouhlasen na úrovni MZ ČR
< Magistrátu města Brna generel Fakultní
dětské nemocnice, který řeší
širší provozní technické vazby
v návaznosti na předpokládané medicínské
vývojové trendy.
V dubnu 1993 byla v návaznosti
na generel předložena 1. etapa dostavby, která
vychází z prognóz dalšího vývoje
operačních oborů (chirurgie, ortopedie, ORL,
oční), jednotek intenzivní péče
a ARO a z předpokladu nárůstu především
velkých operačních výkonů a
rozšířeni
operačního repertoáru a trvalého vzestupu
počtu dětí ošetřovaných
po úrazech. Nový objekt zahrnuje anesteziologicko-resuscitační
oddělení, pooperační JIP Chirurgické
kliniky, dezinfekční stanice a centrální
sterilizaci a operační sály. Všechna
výše uvedená
pracoviště jsou v současnosti umístěna
v převážné míře v hlavním
lůžkovém objektu z r. 1954 v nevyhovujících
a hygienicky nepřijatelných podmínkách.
Tato okolnost platí především u operačních
sálů, kde je podmínečně a časové
omezen jejich provoz hygienickou
službou.
Vzhledem k tomu, že 1.etapa
dostavby "Objekt společných léčebných
a vyšetřovacích služeb" FDN řeší
řadu let trvající a narůstající
stav komplementu operačních sálů,
prostorovou a funkční nedostatečnost resuscitační
a intenzivní péče, chybějící
protiepidemiologický režim úpravy lůžek
a nově řeší nevyhovující
a nedostatečnou vertikální dopravu osob a
materiálu, byl návrh této etapy po projednání
odsouhlasen a po projednání v Parlamentu doporučen
k zařazení do staveb financovaných státním
rozpočtem.
V listopadu 1993 bylo zahájeno
zpracování zadávacích podmínek
veřejné obchodní soutěže na realizaci
1. etapy dostavby. 19.1.1994 byla veřejná obchodní
soutěž zveřejněna v Hospodářských
novinách a Lidových novinách. Zadávací
podmínky se všemi přílohami a prohlídkou
staveniště si vyzvedlo 26 stavebních firem
různé velikosti a kvality. V rámci bezplatné
pomoci Magistrátu města Brna byla k odborné
pomoci pozvána inženýrská organizace
DIO. Zároveň bylo požádáno vedení
Stavební fakulty v Brně o jmenování
jejího zástupce
do výběrové komise.
Dne 15.3.1994 bylo v druhém
kole posouzeno 5 vážných uchazečů
a soutěž byla po hlasováni uzavřena.
Zápisy a protokoly z jednotlivých
dílčích aktů výběrového
řízení jsou na MZ ČR k dispozici a
nebyly shledány žádné nedostatky v provedení
veřejné obchodní soutěže Ministerstvo
zdravotnictví se zabývalo situací, která
vznikla v roce 1994 ve Fakultní dětské nemocnici
J.G.Mendela v Brně v souvislosti. s propouštěním
MUDr.Jelínka a MUDr.Suchánka,CSc., z pracovního
poměru. MUDr.Suchánkovi,CSc.,
který se osobně obrátil na MZ ČR,
bylo doporučeno, aby uplatnil neplatnost výpovědi
ve stanoveném termínu u územně příslušného
soudu (§ 64 Zákoníku práce). Dopisem
JUDr.Posledního, vrchního ředitele úřadu,
byl upozorněn MUDr.Igor Jíra, ředitel
této nemocnice, na pracovněprávní.
problémy v organizaci a bylo mu doporučeno věnovat,důslednější
a kvalitnější pozornost koncepci organizace
a personálním změnám.
Grant Interní grantové
agentury (dále jen IGA) MZ ČR je účelovou
dotací k úhradě účelových
nákladů na řešení výzkumného
projektu. V současné době je ve FDN Brno
řešeno šest grantem podpořených
výzkumných projektů.
Řešení uvedených
projektů probíhá za podmínek určených
smlouvou mezi MZ ČR a nositelskou organizací grantů,
tj. FDN Brno. Na jejím základě ředitel
organizace odpovídá za nejhospodárnější
způsob a efektivní využití přidělených
finančních prostředků určených
výhradně k řešení vybraných
projektů lékařského výzkumu
k dosažení cílů uvedených v přihlášce
o grant. Nositel grantu každoročně předkládá
IGA MZ ČR průběžnou zprávu o
řešení projektu (věcnou a ekonomickou
část), po jejímž zhodnocení je
teprve schváleno pokračováni řešení
a jsou přiděleny finanční prostředky
pro následující rok.
Grant (finanční
dotace) je poskytován v tomto členění:
1) investice (investiční
limit), a to jmenovitě na vybrané přístroje,
jejichž závazný seznam tvoří
nedílnou součást smlouvy,
2) věcné prostředky,
3) mzdové + režijní
prostředky (příspěvek zřizovatele
na vědecko-výzkumnou činnost) sloužící
ke krytí těchto nákladů organizace,
jež souvisejí výhradně s řešením
projektů.
Z prostředků zadavatele
(MZ ČR) se jako součást mzdových prostředků
určených na řešení projektů
hradí mzdy a platy pracovníků přijatých
výhradně na řešení projektu (resp.
podíly mezd a platů odpovídající
podílům pracovních úvazků na
řešení projektů), zvýšení
pohyblivé části mzdy pracovníků,
kteří nebyli přijati pouze na řešení
projektu, a ostatní osobní náklady na základě
dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení
práce.
Po skončení řešení
předkládá nositel grantu Závěrečnou
zprávu o řešení projektu (věcnou
a ekonomickou část), která je opět
zhodnocena IGA MZ ČR.
V případě,
že nebylo dosaženo cílů stanovených
v přihlášce o grant, hodnocení v kategorii
"D", nebude hlavnímu řešiteli v IGA
MZ ČR následující 3 roky udělen
grant (pokud o něj požádá) a jsou vyměřeny
finanční sankce nositeli grantu vyplývající
z výše uvedené smlouvy.
Pro pořádek uvádím,
že FDN Brno byla vyměřena finanční
sankce ve výši 10% účelových
věcných prostředků za nesplnění
dílčího cíle grantem podpořeného
projektu reg.č. Z 302-3: "Fragilní X-chromosom".
V případě,
že při kontrole plnění smlouvy MZ ČR
zjistí, že
a) prostředky nebyly čerpány
výhradně a neprodleně k plněni cíle
projektu,
b) organizace bez souhlasu MZ
ČR zastavila práce na řešení
projektu, je zadavatel oprávněn odstoupit od smlouvy
a nositel je povinen nejpozději do 1 dnů od vydání
rozhodnutí MZ ČR vrátit poskytnuté
prostředky ve stejné výši do státního
rozpočtu. Zároveň je nositel povinen zaplatit
penále ve výši 1 promile denně z částky
neoprávněně použitých prostředků,
nejvýše však do výše přidělených
pro středků (§30 zákona ČNR č.57611990
Sb.).
Uzavřením smlouvy
na řešení grantem podpořených
projektů lékařského výzkumu
není dotčeno oprávnění územních
finančních orgánů provádět
kontrolu na základě skutečně vynaložených
nákladů při plnění (řešení)
projektů.
FDN Brno byla požádána
o poskytnuti údajů o platných nájemních
smlouvách, které sjednala jako pronajímatel.
V současné době platí 7 nájemních
smluv se soukromými podnikatelskými subjekty provozujícími
v areálu nemocnice obchodní činnost (stravovací
zařízení, knihy, zelenina, kancelář
pohřební služby) a 2 nájemní
smlouvy s jinými státními zdravotnickými
zařízeními (Výzkumný ústav
zdraví dítěte a
transfuzní stanice FN Brno - Bohunice). Všechny smlouvy
s nestátními subjekty jsou sjednány na dobu
neurčitou s výpovědní lhůtou
dvou, resp. tří měsíců. Nájemné
bylo formou dodatků ke smlouvám valorizováno
a v současné době činí u nestátních
subjektů Kč 950,-/1 m2/rok,
což koresponduje s platnou vyhláškou zastupitelstva
města Brna o určení výhodnosti polohy
nebytového prostoru v městě Brně a
zvýšeni sazeb nájemného za nebytové
prostory. Výjimkou je pronájem stravovacího
provozu firmě Valedo, spol. s r.o., kde se ovšem nižší
nájemné (stanovené paušálem Kč
16 tis. ročně) promítá do věcných
nákladů v kalkulaci stravovací jednotky za
jídla, která nemocnice od této firmy odebírá.
Kromě nájemného hradí nájemci
energie a služby.
Připomínka k zvýšení
pracovních úvazků tzv. školským
zaměstnancům je obtížné hodnotitelná
bez znalosti skutečné potřeby organizace
a konkrétního pracoviště. Sledujeme
vždy, aby práce na vedlejší činnosti
byly uzavírány co nejefektivněji, vykazovány
podle skutečně odpracované doby a tato činnost
i rozsah byl kontrolovaný a prokazatelný. Konkrétní
odpovědnost však za postup má ředitel
organizace.
FDN Brno je příspěvková
organizace, která hospodaří podle vyhl.č.
205/1991 Sb., jež stanoví způsob použití
zlepšeného hospodářského výsledku.
Fakultní dětská
nemocnice Brno měla v roce 1994 vyrovnané hospodaření
a podle údajů účetnictví za
1.čtvrtletí 1995 vykazuje přebytek hospodaření
ve výši 7,170.830,82 Kč. Bylo zjištěno,
že organizace použila disponibilní finanční
prostředky, které nebyly přiděleny
formou dotace ze státního rozpočtu, na budování
stravovacího provozu a jeho vybavení a na vstupní
objekt hlavní vrátnici.
Při kontrole použití
finančních prostředků poskytnutých
zřizovatelem ze státního rozpočtu
provedené odborem finančním MZ ČR
v červnu 1994 došlo ke snížení
příspěvku zřizovatele na vybrané
činnosti o 383 tisíc Kč.
Odbor zdravotní péče
MZ ČR nezaznamenal žádné signály
o poklesu úrovně poskytováni odborné
léčebné péče ve FDN Brno. Kritériem
úrovně léčebně preventivní
péče poskytované ve FDN Brno je mimo jiné
počet stížností na tuto péči.
V současné době je na MZ ČR v šetření
pouze jedna stížnost otce dítěte, avšak
tato stížnost není zaměřena na
kvalitu poskytované zdravotní péče
(údajné zcizeni zavazadla s věcmi dítěte).
Její oprávnénost
se dosud šetří.
Pokud jde o zahraniční
služební cesty vedení FDN Brno, MZ ČR
hradilo MUDr.I.Jírovi, řediteli FDN, za období
let 1994-1995 pouze 1x letenky do Velké Británie
v hodnotě 20 000 Kč, kde od 7.5. do 20.5.1995 absolvoval
3.část "Kursu pro řídíci
pracovníky českého zdravotnictví -
HOPE". Ostatní výlohy spojené s absolvováním
kursu hradilo HOPE. Technický náměstek a
ekonomický náměstek FDN nebyli v letech 1994
a 1995 na žádné zahraniční služební
cestě, kterou by hradilo MZ ČR. Vysílání
pracovníků FDN na zahraniční služební
cesty je plně v kompetenci ředitele FDN.
Závěrem musím
konstatovat, vážený pane poslanče, že
informace, o které se opírá Vaše vnitřní
interpelace, jsou tendenční a chybnou interpretací
situace, ve které se FDN Brno nachází. Vnucuje
se domněnka, že vycházejí z pocitu neuspokojení
lidí, kteří z nejrůznějších
důvodů museli FDN v minulosti opustit. Považoval
bych za velmi nešťastné, kdyby právě
oni měli jakkoliv zprostředkovaně uplatňovat
svůj vliv na chod tohoto vysoce specializovaného
a dobře fungujícího zařízení.
S pozdravem
Vážený pan
JUDr.Ing.Jiří Karas
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR
Klub poslanců. KDU - ČSL