Předseda vlády Václav
Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslance Jana
Kryčera dopisem ze dne 11. srpna 1995.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď předsedy vlády
Václava Klause na interpelaci poslance Jana Kryčera.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
![](o1884a01.gif)
Václav Klaus
V Praze dne 11. srpna 1995 | |
Čj. 30 431/95 - OVA |
Vážený pane
poslanče,
k Vaší interpelaci, týkající
se problematiky zápisů
obcí jako vlastníků nemovitého majetku
v obcích, kde po válce proběhlo přídělové
řízení v souvislosti s aplikací zákona
ČNR č. 172/1991 Sb., o přechodu některých
věcí z majetku České republiky do
vlastnictví obcí, Vám sděluji:
Zákon ČNR č.
172/1991 Sb., je ve své podstatě zákonem
transformačním s restitučními prvky.
Znamená to, že zákon
pouze vymezuje věci, které z vlastnictví
státu přecházejí do vlastnictví
obcí stanovením určitých podmínek.
Neobsahuje žádnou specifickou úpravu, pokud
jde o provádění zápisů vlastnictví
obcí k tomuto majetku v katastrech nemovitostí.
Problematika zápisů vlastnických a jiných
věcných práv k nemovitostem a vztahů
s tím souvisejících je upravena zvláštními
předpisy. Ve své interpelaci poukazujete především
na problematiku prokazování vlastnictví tzv.
historického majetku podle 2 citovaného zákona.
Podle tohoto ustanovení
je podmínkou přechodu vlastnictví skutečnost,
že obce tento majetek vlastnily k datu 31. prosince 1949,
byl ve vlastnictví České republiky k 24.
květnu 1991 a nepřechází do vlastnictví
obcí podle § 1 zákona, který má
prioritní postavení. K datu 31. prosince 1949 (až
do 31. prosince 1950) platil na území Čech
a Moravy obecný zákoník občanský
z roku 1811. Dle citovaného právního předpisu
se vlastnictví nemovitých
věcí, až na výjimky, nabývalo
zápisem do pozemkových knih, tj., zápis měl
konstitutivní účinky. Ve většině
případů lze tedy vlastnictví obcí
k rozhodnému datu doložit výpisem z pozemkové
knihy. V souvislosti s aplikací § 2 byl však
výjimkou z výše
uvedeného principu nabývání vlastnictví
nemovitých věcí dekret presidenta republiky
č. 28/1945 Sb., kterým se přiděloval
zemědělský majetek, konfiskovaný dekretem
č. 12/1945 Sb. Vlastnictví tohoto majetku se podle
§ 5 citovaného dekretu nabývalo
dnem převzetí držby takového majetku
přídělcem, tj. dnem skutečného
převzetí držby. Je skutečností,
že v tomto případě je obtížné
doložit nabytí vlastnictví písemnou
listinou.
S Vaším návrhem
novelizovat zákona ČNR č. 172/1991 Sb. tak,
jak je uvedeno v interpelaci, však nelze souhlasit. Navrhovaný
přechod vlastnictví "majetku dosud napsaného
na listu vlastnickém č. 1 - Česká
republika, s označením konkrétního
obecního úřadu v daném katastrálním
území a na dalších listech vlastnictví,
kde je dosud česká
republika a konkrétní obecní úřad
veden jako spoluvlastník", by ve svém dopadu
znamenal zásah do existujících majetkoprávních
vztahů. Zápisy v katastru nemovitostí byly
převzaty z evidence nemovitostí bývalých
středisek geodézie a podle tehdy platné právní
úpravy měly pouze evidenční a deklaratorní
charakter. Mnohdy vůbec neodpovídaly skutečně
existujícím právním vztahům
k nemovitostem. Navrhovaný způsob by tak vedl k
rozporu se základními principy vlastnictví
(čl. 11 Listiny základních práv a
svobod).
Rovněž nelze podpořit
návrh na doplnění zákona ČNR
č. 172/1991 Sb. o ustanovení, které by jako
rozhodné doklady pro uplatnění vlastnictví
obcí k majetku z titulu citovaného zákona
určovalo přídělové listiny
nebo přídělové mapy.
Řešení problémů
vzniklých z nedokončeného scelovacího
řízení podle zákona č. 47/1948
Sb., o některých technickohospodářských
úpravách pozemků (scelovací zákon),
představuje důležitou podmínku pro úspěšné
narovnání majetkových vztahů.
K řešení zmíněných
problémů byly již v předchozím
období připraveny různě návrhy.
Byla zvažována možnost postupovat cestou práva
vydržení nebo poskytování osvědčení
či rozhodnutí o vlastnictví k pozemkům
dotčeným nedokončeným scelovacím
řízením. Navržené postupy legalizace
však byly odmítnuty, a to především
s ohledem na negativní stanovisko dřívějších
státních notářství, ale i soudů,
které poukazovaly na to, že náš právní
řád přiznává oprávnění
rozhodovat o vlastnictví obecně pouze soudům.
Protože se problém
nedokončeného scelovacího řízení
netýká jen obcí, ale i fyzických osob,
dospěl sem k názoru, že nelze předmětnou
problematiku vyřešit jen doplněním zákona
č. 172/1991 Sb., o majetku obcí.
Vážený pane
poslanče, chci Vás ubezpečit, že vláda
nadále hledá cestu možného řešení
daného problému, i když příprava
příslušné úpravy je legislativně
velmi obtížná, zejména s ohledem na
nutnost respektovat ustanovení čl. 11 odst. 4 Listiny
základních práv a svobod, podle kterého
"vyvlastnění nebo nucené omezení
vlastnického práva e možné ve veřejném
zájmu, a to na základě
zákona a za náhradu".
Vzhledem k tomu, že si e
vláda vědoma také naléhavosti urychlení
celého procesu, projedná do konce října
1995 návrh Ministerstva zemědělství
na další postup diskuse všech zainteresovaných
orgánů státní správy v této
otázce.
S pozdravem
Vážený pan
Jan Kryčer
poslanec PSP ČR