Předseda vlády Václav
Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslance Jaroslava
Štraita dopisem ze dne 8. srpna 1995.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď předsedy vlády
Václava Klause na interpelaci poslance Jaroslava Štraita.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Václav KLAUS
předseda vlády
České republiky
V Praze dne 8.srpna 1995 | |
Č.j. 30319/95-OVA |
Vážený pane
poslanče,
k Vaší písemné
interpelaci. ve věci platnosti a účinnosti
tzv. protikomunistických vyhlášek podávám
následující vyjádření:
Pokud jde c Vámi uváděný
konkrétní případ tzv. protikomunistické
vyhlášky přijaté Městským
zastupitelstvem ve Vysokém nad Jizerou, byl. její
výkon pozastaven na základě rozhodnutí
přednostky Okresního úřadu v Semilech
31. srpna 1994. Přednostka Okresního úřadu
v Semilech postupovala
podle § 62 odst. 1 zákona ČNR č. 367/1990
Sb., o obcích (obecní zřízení),
který umožňuje okresnímu úřadu
pozastavit výkon obecně závazné vyhlášky
obce vydané v její samostatné působnost
i v případech, kdy taková vyhláška
odporuje zákonu. Protože Městské
zastupitelstvo ve Vysokém nad Jizerou nezjednalo ve stanovené
Lhůtě nápravu (tj. vyhlášku nezrušilo),
podala přednostka Okresního úřadu
v Semilech návrh na zrušení vyhlášky
k Ústavnímu soudu.
Ústavní. soud svým usnesením ze dne
8. prosince 1994 návrh přednostky
Okresního úřadu v Semilech na zrušení
obecné závazné vyhlášky města
Vysokého nad Jizerou odmítl.. Neučinil tak
z důvodů věcných, ale z důvodů
procesních s tím, že přednostka Okresního
úřadu v Semilech nebyl a v daném případě
aktivně legitimována návrh podat.
V odůvodněni usnesení
se mimo jiné uvádí, že přednostové
okresních úřadů jsou oprávněni
podat návrh na zrušení, obecně závazných
vyhlášek obcí podle § 64 odst. 3 zákona
č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu pouze tehdy,
jde-1..i. o vyhlášky vydané "v samostatné
působnosti. obcí". Ústavní soud
po posouzení obsahu vyhlášky dospěl
k závěru, že vyhláška města
Vysokého nad Jizerou překročila rámec
samostatné působnosti obce a byla vydána
v oblasti výsledně vyhrazené právní
úpravě, ke které může dojít
výlučně cestou
zákona schváleného v zákonodárném
procesu v Parlamentu České republiky a v případě
ochrany veřejného pořádku v oblasti
svobody projevu dokonce pouze cestou změny ústavního
zákona. Protože v daném případě
chyběla aktivní legitimace přednostky
Okresního úřadu v Semilech k podání
návrhu na zrušení předmětné
vyhlášky, nemohl se Ústavní soud návrhem
zabývat meritorně.
O usnesení Ústavního
soudu byl.o městské zastupitelstvo ve Vysokém
nad Jizerou informováno s tím, že rozhodnutí
přednostky Okresního úřadu v Semilech
o pozastavení výkonu vyhlášky zůstal.o
v platnosti. To v praxi znamená, že podle vyhlášky
nelze postupovat. Nelze proto souhlasit s jednáním
některých členů městského
zastupitelstva ve Vysokém nad Jizerou, tak jak uvádíte
ve své interpelaci.
Okresní úřady
nemají. zákonnou možnost zrušit tzv. protikomunistické
vyhlášky obdobného typu, jaká byla vydána
ve Vysokém nad Jizerou. Pokud tak neučiní
samo obecní zastupitelstvo, které vyhlášku
vydal.o, lze využít postupu podle § 64 odst.
2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu. S poukazem na znění. odůvodnění
usnesení Ústavního soudu, že obsahem
předmětných vyhlášek je právní
úprava věcí vyhrazených výlučně
úpravě zákonem, doporučuji, vážený
pane poslanče, jako adekvátní postup, aby
návrh na zrušení.
vyhlášek z důvodů protiústavnosti
byl k Ústavnímu soudu podán skupinou poslanců
Poslanecké sněmovny Parlamentu ve smyslu §
64 odst. 2 písm. b) zákona č. 182/1993 Sb.
S pozdravem
Vážený pan
Doc.dr. Jaroslav Štrait,CSc.
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky