Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1983 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslance Zdeňka
Vorlíčka na ministra pro správu národního
majetku a jeho privatizaci Jiřího Skalického.
Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
na ministra pro správu
národního majetku a jeho privatisaci ing. Jiřího
Skalického ve věci postupu MSNP při privatisaci
Pražských komunikací s. p.
V Praze dne 3. července 1995 |
Vážený pane
ministře 1
Obrátil jsem se s podnětem
na Dozorčí radu FNM, aby posoudila regulérnost
postupu FNM při privatisaci dřívějšího
s.p. Pražské komunikace na Pražské služby
a.s. Jednám na základě stížnosti,
se kterou se na mne obrátili někteří
akcionáři a statutáři této
a.s., kteří
mně také předali podkladový listinný
materiál.
Z mého podnětu,
který situaci popisuje a dokládá velmi podrobně,
se ukazuje díl viny i na MSNP. Vyplývá z
něj, že postupem MSNMP a FNM:
- Zvítězil v soutěži
privatisační projekt v podobě, v níž
ho nikdo nepodal, a který není podnikatelsky životaschopný.
- Privatisační rozhodnutí
MSNP nerespektovalo rozhodnutí Ministerstva hospodářství
v tom, že malešická spalovna je stavbou bez stavebního
povolení.
- svým rozhodnutím
zprivatisovalo spalovnu, aniž řádně
prozkoumalo vlastnictví pozemků a restituční
nároky a aniž zjistilo, že malešická
spalovna stojí na cizích pozemcích.
- MSNP přispělo
k této situaci také tím, že již
dříve při transformaci Dopravních
podniků na a.s. převedlo neoprávněně
na tuto a.s. pozemky, které předchozí podnik
nikdy nevlastnil.
Ve svých důsledcích
prvotní nesprávná rozhodnutí. MSNP
strhla lavinu dalších nesprávných a
nezákonných rozhodnutí, popsaných
v přiloženém podnětu Dozorčí
radě FNM.
Tento stav v souhrnu vážně
ohrožuje dostavbu malešické spalovny a poškozuje
zájmy akcionářů, kteří
v dobré víře své privatisační
kupóny a.s. Pražské služby svěřili.
Žádám Vás
proto, vážený pane ministře, abyste
vysvětlil, jak k těmto přehmatům MSNP
mohlo dojít, jaké závěry (včetně
personálních) jste z toho vyvodil a jak Vaše
ministerstvo přispěje k urychlené nápravě
problémů bez toho, že by jen pasivně
přihlíželo nebezpečné situaci
dlouhodobých soudních sporů, prodlužování
agonie malešické spalovny a nabíhání
milionových hospodářských škod
na účet akcionářů
Pražských služeb a.s.
Zdeněk Vorlíček
člen Hospodářského výboru
Poslanecké sněmovny
P ČR
Dozorčí rada FNM
předseda poslanec ing.
Pavel Šafařík
V Praze dne 27. VII. 1995 |
Vážený pane
předsedo !
Dopisem ze dne 10. V. 1994 jste
vybídl poslance různých politických
klubů Poslanecké sněmovny, aby se na Dozorčí
radu FNM obraceli se svými podněty, týkajícími
se problémů privatisace a práce FIM. Žádám
proto Vás a Dozorčí radu FNM, abyste posoudili
regulérnost dosavadního postupu privatisace dřívějšího
s.p. Pražské
komunikace na Pražské služby a.s.
Obrátili se totiž
na mne se žádostí o pomoc někteří
akcionáři a statutáři této
a.s., kteří označují některé
postupy privatisace tohoto podniku za protizákonné
a ohrožující základní práva
a postavení DIKů, kteří vstoupili
do a.s. v kupónové privatisaci podniku. Tito statutáři
mně také na důkaz svých tvrzení
poskytli podkladové listinné materiály (viz
přílohy).
Dovolte, abych shrnul výhrady
k postupu FNM v privatisaci s.p. Pražské komunikace,
o jejichž posouzení žádám Dozorčí
radu.
Při privatisaci s.p.Pražské
komunikace podle vládního usnesení č.
510 soutěžilo 8 privatisačních projektů,
v žádném se však neuvažovalo privatisovat
spolu s ostatním majetkem a.s. Pražské komunikace
i malešickou spalovnu vzhledem k tomu, že šlo o
rozestavěnou stavbu s nejasným postavením.
Zatímco pánové Fryml a Wittler navrhovali
privatisaci formou s.r.o. bez spalovny (o které předpokládali,
že bude dostavěna jako majetek obce), na základě
rozhodnutí pana ministra Skalického "zvítězili"
pánové Fryml a Wittler jako akciová společnost
se spalovnou, na což nikdo privatisační projekt
nepodal (příloha B). Až 7. 12. 1994 se zničehonic
objevuje souhlas se změnou privatisačního
projektu ač ani autoři projektu, ani statutáři
a.s. o nic takového nežádali!
1/ Ptám se tedy Dozorčí
rady FNM, jestli tento postup v privatisační soutěži
považuje Rada za právně čistý.
Privatisační rozhodnutí
p. ministra Skalického je z 30. IX. 1993, zatímco
27. IX. 1993 je rozhodnutím ministerstva hospodářství
ČR malešická spalovna "černou stavbou"
bez stavebního povolení (příloha C).
Od 30. IX. 1993 do dnešního dne nikdo neodstranil
vady, namítané ministerstvem hospodářství,
takže je toto rozhodnutí platné. Namítané
vady jsou - podle mého mínění - především
důsledkem neobvyklého
postupu p. ministra Skalického, při kterém
stavba malešické spalovny neprošla v privatisačním
řízení řádným prověřením
právního stavu restitučních nároků,
bilance aktiv a pasiv atd.
2/ Ptám se proto Dozorčí
rady na to, zda za této situace považuje později
privatisační kroky FNM za správné
a právně platné.
Vzhledem k tomu, že stavba
spalovny byla zprivatisována, aniž bylo řádně
zkoumáno vlastnictví pozemků a restituční
nároky, a vzhledem k rozhodnutí ministerstva hospodářství
v příloze C, je dosavadní postup vůči
restitučním nárokům na některé
pozemky spalovny pravděpodobně pochybený.
Pozemky restituenta, v katastru po něm vedené jako
majetek Českých cihelen, byly "transformovány"
na DP a.s., ač tyto pozemky předchozí DP
nikdy nevlastnil. Teď jsou
takto vlastnicky pochybné pozemky klidně převedeny
do Pražských služeb a.s.!
někteří
právníci kvalifikují jako podvod nedbalostní,
pokud nejde o podvod úmyslný.
Mezi FNM a hl. m. Praha byla uzavřena
na základě rozhodnutí o privatisaci Pražských
komunikací s.p. smlouva o převodu akcií (příloha
F), která má několik pozoruhodných
ustanovení.
Malešická spalovna
byla budována se státní dotací, přičemž
tato dotace byla správcem dotace (MF ČR) zastavena
ve II. pol. 1993, neboť spalovna šla do privatisace.
Později byly určité prostředky uvolněny
(příloha G), ale se závaznými podmínkami
(termín pro dofinancování, termín
pro kolaudaci, zkušební provoz, termín vyúčtování
státní dotace a p.)
4/ Ptám se Dozorčí
rady FNM, jak posuzuje změnu těchto závazných
termínů ve smlouvě uzavírané
FNM (příloha F), bez informování a
souhlasu statutárních orgánů a. s.
Předmětem zmíněné
smlouvy jsou akcie a.s., o níž FNM prohlásil
v zakládacích listinách (příloha
A), že její jmění je řádně
oceněné a splacené.
To je ale v rozporu se skutečností!
Platné ocenění bylo "nahrazeno"
privatisačním projektem (viz výše),
takže se stalo, že byl privatisován majetek tvořený
z 90% nevyúčtovanou státní dotaci!
Výpočet jmění
a.s. provedl FNM z rozvahy aktiv a pasiv, ale odpočítal
cizí pasiva pouze za r. 1993 a miliardové pasivum
za předchozí období neprávem v základním
jmění ponechal. Základní jmění
a. s. Pražské služby tak není splaceno
v celém rozsahu, protože nevyúčtovaná
státní dotace nemůže tvořit základní
jmění privatisované a. s.
5/ Ptám se tedy Dozorčí
rady FNM, zda souhlasí s mým názorem, že
dříve uvedené úkony při zakládání
a.s., vydání akcií a jejich převodu
jsou právně neplatné.
Smlouva v čl. V předpokládá
navýšení základního jmění
o 150 mil. Kč, a toto navýšení také
bylo mimořádnou valnou hromadou a.s. schváleno.
6/ Vzhledem k nesplacení
základního jmění a.s. jde - podle
mého mínění - o právně
neplatný úkon a já žádám
Dozorčí radu FNM, aby se k této záležitostí
(na které se FNM jako akcionář podílel)
rada vyjádřila.
Smlouva mezi FNM a hl. m. Praha
obsahuje i další kuriosity, jako např.:
- Prohlášení
primátora dr. J. Koukala, že si uvědomuje,
že spalovna nemá stavební povolení a
stojí na pozemcích, které nejsou vlastnictvím
společnosti! (?)
- "Kartelovou dohodu" FNM a hl. m. Prahy,
ve které se státní instituce domlouvají
proti DIKům a FNM slibuje, že vyvine veškeré
úsilí, aby spolu s RIF a NIF hlasoval vždy
s hl. m.Praha! (?)
Nesmyslnost privatisačního
spojení komunálního podniku, schopného
podnikání, se ztrátovou spalovnou, jak to
rozhodl pan ministr Skalický už dokonale prověřil
čas, takže v HN 2. VI. 1995 jeden z pražských
radních začíná s úvahami o
přeměně a.s. Pražské služby
na jakousi neziskovou organisaci!(?) Chudáci DIKové
- akcionáři!
Spalovna Malešice je důležitým
článkem odpadového hospodářství
hl. m.Prahy, a měla být proto dostavěna co
nejdříve, v režii města,jako neziskový
podnik. Místo toho byla zmatkovitě zprivatisována
MSNMP a FNM a její dostavba byla odsunuta.
Od problematického privatisačního
rozhodnutí se zmíněné problémy
nevyřešily, sta, v podstatě nepokračuje
a denně vznikají škody, vyčíslované
některými experty hodnotou okolo 10 000 DM! Osud
zahraničních dodávek, ostudy s neplněním
smluv a prošlé záruční lhůty
ještě nespuštěného zařízení
by si zasloužily samostatné
šetření! Svévolné posouvání
termínu dostavby a uvedená protiprávní
rozhodnutí poškozují zájmy akcionářů,
kteří v dobré víře v privatisaci
svěřili tomuto podniku své kupóny.
Není divu, že už
bylo podáno i několik žalob. Soudní
projednávání je však v ČR proslulé
svou zdlouhavostí a škody na spalovně rostou.
Domnívám se, že
FNM při svém podílu na této situaci
by měl urychleně prostřednictvím Dozorčí
rady posoudit správnost dosud vykonaných kroků,
resp. přijmout nápravná opatření
a potrestat viníky současného stavu ze svých
řad.
O posouzení správnosti
dosud vykonaných kroků FNM v privatisaci Pražských
komunikací také, vážený pane
předsedo, Dozorčí radu FNM žádám.
Prosím o sdělení, co v té záležitosti
Dozorčí rada FNM hodlá udělat, resp.
výsledky jejího šetření.
S pozdravem | |