Místopředseda vlády Jan Kalvoda zaslal odpověď
na interpelaci poslance Jana Bláhy dopisem ze dne 7. července
1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy
vlády Jana Kalvody na interpelaci poslance Jana Bláhy.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
MÍSTOPŘEDSEDA VLÁDY
JUDr. Jan Kalvoda
V Praze dne 7. července 1995 | |
Č.j.1549/95 - LS |
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci ve věci souladu ustanovení
§ 8 odst. 1 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě, ve znění
pozdějších předpisů, s Listinou
základních práv a svobod sděluji:
1. Smyslem výše uvedeného ustanovení
zákona o půdě je umožnit oprávněné
osobě nabýt vlastnické právo k nemovitostí
v případě, že současným
vlastníkem není povinná osoba vymezená
v § 5 zákona o půdě, ale osoba fyzická,
jež nemovitost nabyla od státu či jiné
právnické osoby
a/ buď v rozporu s tehdy platnými předpisy nebo
b/ za cenu nižší než odpovídající tehdy platným cenovým předpisům nebo
c/ na základě protiprávního zvýhodnění,
jsou-li jinak splněny podmínky pro vydání
předmětné nemovitosti podle zákona
o půdě /především § 4 a
6 cit. zákona/.
2. Fyzickou osobu - současného vlastníka
nemovitosti, resp. osobu jí blízkou zákon
výslovně neoznačuje jako "osobu povinnou",
i když k rozšíření okruhu osob,
vůči nimž lze uplatňovat restituční
nárok, předmětným ustanovením
dochází. V žádném případě
však tímto ustanovením nedochází
k přenášení odpovědnosti Státu
za nezákonné rozhodnutí na fyzické
osoby, které nemovitost zakoupily v dobré víře,
neboť - jak výše uvedeno - k obecným podmínkám
úspěšného uplatnění nároku
oprávněnou osobou podle cit. ustanovení přistupuje
ještě splnění jedné z podmínek
uvedených pod písmeny a/ až c/ výše
uvedeného bodu.
Jejich naplnění "dobrou víru" u
nabyvatele vylučuje, neboť nabyl-li současný
vlastník předmětnou nemovitost například
v rozporu s předpisy platnými v době nabytí,
nelze vůbec o dobré víře hovořit.
To platí i pro případ Vámi zpochybněný,
tj. šlo-li o nabytí za cenu nižší
než cenu odpovídající tehdy platným
/tj.v době nabytí/ cenovým předpisům,
tedy na základě cenového zvýhodnění.
Skutečnost, že zákon se odvolává
na relaci cenových předpisů platných
v době nabytí, nelze považovat za porušení
právní jistoty možnou retroaktivitou.
3. Rozhodnutí o tom, zda jsou splněny všechny
podmínky, které pro přechod vlastnického
práva na oprávněnou osobu v daném
případě zákon stanoví, náleží
soudu. Soud přitom rozhoduje na návrh oprávněné
osoby; v tomto řízení mají účastníci
rovná práva zaručená čl. 96
Ústavy České republiky.
Vámi uváděné příklady
práva restituentů na pomoc orgánů
státní správy /srov. § 4a/ odst. 1 zákona
o půdě/ se nedotýkají postavení
účastníků v soudním řízení,
nebo jde o stanovení pomoci oprávněným
osobám ve shromažďování prostředků,
které tyto oprávněné osoby nemají
k dispozici a které jsou nezbytné k prokázání
nároku především vůči
osobě povinné, popřípadě pozemkovému
fondu. To je zcela logické, neboť, a to i v řízení
soudním, důkazní břemeno nese oprávněná
osoba, která je - jak výše uvedeno - navrhovatelem.
4. Pro úplnost uvádím, že pokud soud
rozhodne o přechodu Vlastnického práva ze
současného vlastníka na oprávněnou
osobu podle § 8 odst. 1 zákona o půdě,
má současný vlastník vůči
státu nárok nejen na vrácení kupní
ceny, kterou zaplatil, ale i na úhradu nákladů
účelně vynaložených na nemovitost.
To je podstatné rozšíření majetkového
vypořádání dosavadního vlastníka
ve srovnáni s majetkovými nároky povinné
osoby podle § 6 odst. 6 zákona o půdě.
5. Ke konkrétnímu Vámi uváděnému
případu sporu manželů Pincových
a p. J. Holého se nemohu vyjádřit vzhledem
k tomu, že nejsem s tímto případem seznámen
a do mé působnosti ani nepřísluší
jakýmkoliv způsobem přezkoumávat výkon
soudní moci nezávislými soudy.
S pozdravem | Jan Kalvoda |
Vážený pan
Jan Bláha
poslanec Poslanecké sněmovny