Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Ivan Pilip zaslal odpověď na interpelaci poslanců
Jaroslava Sourala a Zdeňka Vorlíčka dopisem
ze dne 13. července 1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
školství, mládeže a tělovýchovy
Ivana Pilipa na interpelaci poslanců Jaroslava Sourala
a Zdeňka Vorlíčka. Odpověď je
přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Ministr školství,
V Praze dne 13.července 1995 | |
Čj.: SM 1737/95 - 6 |
Vážení páni poslanci,
k Vaší interpelaci ve věci porušování
ústavního práva pracovníky MŠMT
a školských úřadů, kterou jsem
obdržel dopisem předsedy Parlamentu ČR Milana
Uhdeho ze dne 21.června 1995, sděluji následující
odpověď.
Nemohu souhlasit s Vaším tvrzením, že
platové podmínky učitelů jsou nedůstojné.
Připouštím však, že nejsou zcela
uspokojivé, nicméně jsou srovnatelné
jak s ostatní rozpočtovou sférou, tak i vykazují
zřetelný růst oproti minulým rokům.
Tento svůj názor jsem také vyjádřil
při jednání vlády dne 14.června
t.r., kdy Jsem hlasoval pro 20ti procentní navýšení
mzdových tarifů v rozpočtové sféře..
Dále není pravdou to, že pracovníci
v důchodovém věku, kteří ještě
učí, jsou méně finančně
nároční. Působení učitelů
v důchodovém věku na školách
a rovněž i osob bez patřičné
kvalifikace posuzuji I já jako znepokojující
fakt, nikoliv však jako Vámi uváděn
jeden z důvodů hrozícího rozvratu
vzdělávací soustavy. Proti Vašemu tvrzení
mi dovolte uvést informaci, že stále přibývá
okresů, ve kterých již mají absolventi
pedagogických fakult problémy s umístěním,
neboť na školách jsou všechna místa
obsazena kvalifikovanými pedagogy (Jedná se například
o okresy Brno, Olomouc. Strakonice apod.). V těch regionech,
kde ještě není na školách zajištěna
plná kvalifikace a aprobovanost učitelů,
což je možno považovat za přechodný
stav, dozná tato situace výraznější
posun v návaznosti jak na postupné zlepšování
platových podmínek učitelů, tak i
například řešením bytových
problémů učitelů s účinnou
pomocí obcí. Rád bych zdůraznil i
další významný aspekt současného
trendu vývoje školského systému, a to
že při klesajícím počtu děti
na základních i středních školách
průběžně roste počet učitelů
těchto škol, neboť v návaznosti na dělené
hodiny celé řady předmětů,
růstu počtu škol i tříd, studijních
i učebních oborů a prodlužování
školní docházky byla vyvolána potřeba
dalších učitelů.
Jako zcela nepravdivé, vážení páni
poslanci, je však možno nazvat Vaše tvrzení
o tom, že jsem odmítl osobně přijmout
představitele signatářů Vámi
uváděné petice. Dovolte mi proto, abych vás
o celé akci, která se odehrála dne 2.května
t.r.,informoval přesněji: zástupci signatářů
petice byli přítomni na déle než hodinu
trvajícím společném jednáni,
kterého se účastnili vedle členů
vedení ministerstva i nejvyšší představitelé
odborové organizace pedagogů spolu se zástupci
několika pedagogických asociací. Na to, že
na moje vstřícné gesto - umožnění
zástupcům signatářů petice
aktivně se účastnit výše uvedeného
jednání - bylo reagováno jejich skutečně
nehorázným vystoupením před televizními
kamerami po skončení jednání, nemám
ani logické ani rozumné vysvětlení.
Rád bych se však, vážení páni
poslanci, vyjádřil k Vaší kritice výroků
pracovníků MŠMT a jejich následných
reakcí na vzniklou situaci. Jsou-li ředitelé
škol vyzýváni k zodpovědnému
počínání při výkonu
své profese, neznamená to v žádném
případě vyhrožování ani
nic podobného. V zásadě se jedná upozorněni
na ten fakt, že ve smyslu příslušných
ustanovení zákona č.564/90 Sb., o státní
správě a samosprávě ve školství
je ředitel školy součástí státní
správy ve školství a je tudíž zodpovědný
za výkon státní správy ve své
škole, tzn. mimo jiné realizace rozhodnutí
a záměrů jak příslušného
ministerstva, tak i vlády pro resort školství.
Právní subjektivitou byly dány ředitelům
škol značně pravomoce (v porovnání
s lety před rokem 1989), na druhé straně
je však žádoucí a nezbytné vyžadovat
od těchto ředitelů vysokou zodpovědnost.
Proto mám vážné pochybnosti o tom, zda
ředitel, který je podepsán pod výzvou,
resp. petici, ve které je požadováno okamžité
navýšení platu o 100% a další od
ledna 1996, je skutečně člověkem schopným
odpovědně vést školu. Z tohoto pohledu
bych neměl za zlé řediteli školského
úřadu, kdyby takového ředitele školy
odvolal, naopak bych toto rozhodnutí plné chápal.
Od ředitele školy totiž požaduji nejen to,
aby byl dobrým pedagogem a schopným organizátorem,
ale i to, aby měl alespoň elementární
povědomí o stavu ekonomiky naší země,
o možnostech státního rozpočtu a o zodpovědnosti
a snaze vlády o jeho vyrovnanost.
Toto je moje představa o řediteli školy a nemohu
tedy, vážení páni poslanci, hledat porušování
ústavních práv v případných
krocích proti těm, kterým schází
odpovědnost při výkonu své řídící
funkce. Přesto Vás mohu ujistit, že doposud
nebyl nikdo z autorů ani signatářů
petic odvolán z funkce, ani jinak postižen. Nicméně
ředitelé školských úřadů
byli pověřeni vysvětlovat na těch
školách, kde došlo k masovému podepisování
petic, spornou realitu některých požadavků
a zároveň upozornit ředitele těchto
škol na jejich větší osobní odpovědnost
při výkonu státní správy ve
školství. Domnívám se, že tuto
činnost pracovníků MŠMT a školských
úřadů nelze v žádném případě
nazvat Vámi uvedeným "hrubým porušením
ústavních práv a demokratických svobod
v ČR". Všechna další opatření,
která budou v resortu MŠMT přijímána,
povedou jednoznačně k posílení zodpovědnosti
řídicích pracovníků, aniž
by byla jakkoli dotčena ústavní práva.
S pozdravem
Vážený pan
PaedDr.Jaroslav Soural
poslanec Parlamentu ČR
Praha
Vážený pan
Doc.Ing.Zdeněk Vorlíček
poslanec Parlamentu ČR