Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Pavla Seifera na místopředsedu
vlády a ministra financí Ivana Kočárníka.
Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
POSLANEC POSLANECKÉ SNĚMOVNY
PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY
ve věci doplnění informací k odpovědi
na interpelaci ze dne 2. 5. 1995
na ministra financí ing. Ivana Kočárníka,
CSc. ve věci péče o nevidomé, resp.
podmínek činnosti Společnosti nevidomých
a slabozrakých
V Praze dne 15. 6. 1995
POSLANECKÁ SNĚMOVNA PARLAMENT ČR
POSLANEC POSLANECKÉ SNĚMOVNY
Vážený pane ministře!
S ohledem na efektivitu parlamentní rozpravy a časovou
náročnost bodu "Odpovědi na interpelace
poslanců" si dovolím reagovat na Vaši
odpověď na interpelaci z 5.4.1995 písemnou
formou.
S potěšením kvituji, že vláda si
je obtíží občanů zdravotně
postižených plně vědoma. Zejména
současná doba neustálých změn
v normách, životně důležitých
pro každého občana, musí u těch,
kteří je nemohou vnímat zrakem, vyvolávat
pocity nejistoty - a to u tom nejlepším případě.
Setkají-li se s přístupy arogance státní
moci, jako např. u poslední době ve Žďáru
nad Sázavou, jsou jejich pocity samozřejmě
daleko horší.
Ve své odpovědi se odvoláváte na Vládní
výbor pro zdravotně postižené. Jste
skutečně přesvědčen, že
při současném složení - dva představitelé
občanských sdružení zdravotně
postižených proti přesile ministrů či
jejich náměstků je funkční
a že stanoviska představitelů zdravotně
postižených jsou dostatečně respektována?
Já o tom zdaleka přesvědčen nejsem.
Dále se odvoláváte na vyhlášku
MPSU č. 18211991 Sb. Pomíjíte však dvě
- pro mne podstatné okolnosti. Jednak tu, že podle
této vyhlášky postižený občan
příspěvek může dostat, a to až
do stanovené výše. Tedy prostor pro libovůli
značný. Druhá je ta, že taxativní
výčet těchto pomůcek není dostatečně
aktualizován. Neobjevují se tam pomůcky nové
(např. scanner SUNRISE) a zůstávají
archaismy - např. magnetofon. Vzhledem k tomu, že
se nyní vyrábějí radiomagnetofony,
vykládají si tuto skutečnost některé
úřady tak, že budou přispívat
pouze na walkmany a to bez ohledu na to, že k záznamu
informací sloužit nemohou.
Největší problémy ale spatřuji
v oblasti financování. Je pravda, že příslušná
vyhláška dává gestčním
ministerstvům možnost změkčování,
otázkou však je nakolik a vůči komu
je tato možnost využívána. Uvádíte,
že prostředky jsou vraceny a soudíte, že
jde o prostředky vyžádané neoprávněně.
Já se obávám, že převážná
část prostředků je vracena proto,
že nelze zajistit potřebnou spoluúčast
organizace a jejich plné vynaložení by bylo
hodnoceno jako neoprávněné, tzn. byl by požadován
jejich návrat v plné výši včetně
penalizace. Opět jako ilustraci uvádím jediný
časopis pro nevidomé a slabozraké ZORA, kterému
v 78. roce jeho vydávání hrozí zánik
právě pro odmítnutí ministerstva zdravotnictví
upravit spoluúčast na realizovatelnou míru.
Přitom výklad Vámi citovaného zákona
č. 576/1990 Sb. znemožňuje okresním
úřadům přispívat občanským
sdružením zdravotně postižených
na regionální aktivity bez ohledu na znění
zákona č. 14011994 Sb. o stavu a možnostech
sponzoringu není v současné době třeba
uvažovat. Jeho skutečná role v těchto
oblastech je zanedbatelná.
Vzhledem k tomu, že Vaše odpověď je v podstatě
makroekonomickým pohledem na reálné mikroekonomické
problémy, jsem ochoten ji jako Váš názor
akceptovat a s výše uvedenými výhradami
přijmout. Proto také netrvám na rozpravě
na schůzi, ale nerad bych, aby moje faktické připomínky
zapadly.
S pozdravem
Mgr Pavel Seifer | |
poslanec PSP ČR |
Vážený pan
Ing. Ivan Kočárník, CSc.
ministr financí ČR
Letenská 15