Ministr průmyslu a obchodu Vladimír Dlouhý
zaslal odpověď na interpelaci poslance Jaroslava Sourala
dopisem ze dne 8. června 1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého na
interpelaci poslance Jaroslava Sourala. Odpověď je
přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Česká republika
V Praze dne 8. června 1995 | |
Č. j.: 13475/95/4120/1000 |
Vážený pane,
obdržel jsem Vaši interpelaci k problematice dumpingového
importu uhlí z Polské republiky a vytváření
tzv. skupinových dolů.
Souhlasím s Vámi, že dovoz uhlí je jedním
z faktorů, který ovlivňuje situaci v akciové
společnosti Ostravsko-karvinské doly. Zároveň
se však domnívám, že to je pouze jeden
z faktorů, který působí v tržním
prostředí a který musí být
posuzován v souvislosti s vývozem uhlí. Dovoz
a vývoz uhlí je problematikou, která zasahuje
do resortu energetiky, průmyslu i do vnitřního
a zahraničního obchodu. Ovlivňuje výrobce
a distributory uhlí, velké i malé spotřebitele
a obchodní společnosti. Netýká se
tedy pouze akciové společnosti OKD a musí
být posuzována v širších souvislostech.
Nemohu pominout ani skutečnost, že Česká
republika má zájem působit v mezinárodních
seskupeních. což mimo jiné přinese postupnou
liberalizaci obchodu.
To však neznamená, že by se měl tolerovat
dumpingový import uhlí za dumpingové ceny
z Polské republiky.
Ministerstvo průmyslu a obchodu bylo iniciátorem
zpracování zásad antidumpingového
zákona a vláda České republiky návrh
zásad zákona o antidumpingu dne 24. května
tohoto roku přijala. Bez této legislativní
podpory považuji prokazování dumpingu za problematické.
Do roku 1993 bylo možné dovážet do bývalé
ČSFR 7,500 mil. tun a vyvážet 3,050 mil. tun
černého uhlí ročně. Převážná
část dovozu směřovala na území
Čech a Moravy. Od roku 1993 se výrazně snížil
limit dovozu černého uhlí na základní
úroveň 1,5 mil. tun. Při současném
zvýšení vývozu na základní
úroveň 3,8 mil. tun jsou tím respektovány
záměry v českém hornictví.
Další problémovou oblastí, kterou se
stručně zabýváte, je slučování
šachet do skupinových dolů. Změnu organizační
struktury OKD, a. s. posuzovalo představenstvo této
společnosti od měsíce dubna 1995. Vytvoření
skupinových dolů má zajistit racionální
řízení a ekonomický přínos
(střízlivě vyčísleno na cca
100 mil. Kč/rok). Takové kroky s ekonomickým
efektem jsou někdy označovány za skrytý
útlum, zbavování se státní
odpovědnosti za hornictví apod. Vláda ČR
však má zájem, aby proces restrukturalizace
uhelného hornictví probíhal i nadále
plynule bez sociálních otřesů. Proto
sleduje, aby byly přednostně plněny sociální
nároky za finanční spoluúčasti
státního rozpočtu. Podporu vedení
OKD, a. s. vyjadřuje také proto, že vývoj
v této akciové společnosti v období
1994 a 1995 probíhal pozitivně a byla realizována
opatření, jejichž výsledkem bylo snížení
zadluženosti společnosti, stabilizace finanční
situace a zvládnutí podstatné části
útlumu.
Děkuji Vám za Vaše náměty i zájem,
který o budoucnost akciové společnosti OKD
projevujete.
S pozdravem
Vážený pan
PaedDr. Jaroslav Soural, CSc.
poslanec Poslanecká sněmovna
Parlamentu ČR