Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Jaroslava Sourala na ministra průmyslu
a obchodu Vladimíra Dlouhého. Interpelace je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Vážený pan ministr
Vladimír Dlouhý
ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
V Praze, dne 11.5.1995 |
Vážený pane ministře,
obracím se na Vás s interpelací ve věci
složité situace OKD a.s., problému dumpingového
importu uhlí z Polské republiky a slučování
šachet v OKD do tzv. skupinových dolů.
Vážený pane ministře,
OKD, a.s. přežívá podle mého
názoru ve velmi křehké hospodářské
rovnováze jen díky útlumu ostravských
dolů, výběrovému dobývání
za cenu ztrát na uhelných zásobách,
výrazného omezení investic a příprav
na úkor budoucích disponibilních zásob,
drastického snížení nákladů
(v letech 1992/94 o v téměř 10%), zvýšení
produktivity a exportu. Radikální opatření
přinesla momentální ekonomický efekt,
avšak rychle mobilizovatelné rezervy jsou již
zřetelně zcela vyčerpány.
Příčiny tohoto neutěšeného
stavu spatřuji zejména v následujících
souvislostech:
- absenci surovinové a energetické politiky státu,
- poklesu odbytu uhlí,
- růstu cen vstupů, zatímco ceny produkce
OKD bylo možno meziročně zvyšovat pouze
o 2 - 3 procenta,
- nízké solventnosti odběratelů.
V celém komplexu příčin potíží
OKD a.s. považuji za nutné dnes položit důraz
na negativní důsledky pokračujícího
dumpingového importu uhlí z Polské republiky,
který snižuje ceny produkce OKD v ČR o 15 -
20 %, přičemž existující dovozní
limity jsou příliš vysoké překračují
se a celkově jsou nedostatečně účinné.
Vysoká cena v PR sice dovoluje export uhlí z OKD
(zhruba 0,7 mt), avšak s nízkou efektivitou, neboť
polský trh je chráněn dovozním clem
a hraničním poplatkem. (Zmíněná
ochrana trhu v PR jen letos sníží tržby
OKD o cca 100 mil. Kč.).
Jsem přesvědčen, vážený
pane ministře, že MPO jako příslušný
orgán státní správy a současně
většinový majitel OKD, a.s. by měl
bezodkladně učinil nezbytné kroky k zahájení
antidumpingového řízení. Všechny
znaky dumpingu jsou totiž naplněny (polské
ceny v ČR jsou zhruba o 30 % nižší než
v PR, je poškozováno odvětví v zemi
importu apod.). Chápu sice, že se jedná o složitou
a politicky citlivou záležitost, ale rentabilitu OKD
a vůbec samotnou existenci českého černouhelného
hornictví lze udržet pouze za předpokladu většího
odbytu na domácím trhu. Pokud stát umožňuje
vysoké importy, akceleruje tím útlum vlastního
hornictví, včetně mnohamiliardových
nároků na prostředky se státního
rozpočtu. Přínos z levného polského
uhlí pro hutě a energetiku ve výši zhruba
300 mil. Kč/r. se pak ukáže jako vysoce kontraproduktivní.
Aktuálnost výše uvedeného požadavku
a závěrů podtrhuje prognóza nutné
úrovně těžby pro zachování
rentability a odbytu, která odhaluje již od r. 1998
novou nadprodukci (souvislost s očekávanou modernizací
a ekologizací hutí a energetiky). Rostoucí
přetlak však nebude žádoucí ani
možné řešit rozšiřováním
exportu, protože výnosnost vývozu snižují
přepravní náklady, stav i prognóza
vývoje kurzu USD atd.
Ve výše uvedeném kontextu si dovoluji, vážený
pane ministře, vyjádřit pochybnosti o nezbytnosti
slučování šachet v OKD do tzv. skupinových
dolů jako skutečně účinné
cestě řešení problémů
tohoto podniku. Rád bych znal Váš názor
a zejména bych přivítal charakteristiku případných
opatření k eliminaci nevyhnutelných sociálních
důsledků.
Děkuji již předem, vážený
pane ministře, za vyčerpávající
odpověď na v interpelaci obsažené názory,
podněty a požadavky.
S pozdravem