Majetková kriminalita

Majetková kriminalita se objemem zjištěných trestných činů (300 352) podílí na celkové kriminalitě 80,65%. Proto také její objasněnost, která je obecně nízká (kolem 20%), významně ovlivňuje výši objasněnosti celkové kriminality. V r. 1994 klesl počet trestných činů této kriminality o 8,20% (-26 831 tr.č.) a její objasněnost oproti r. 1993 stoupla na 22,87% (+1,81 %).

Policie ČR v r. 1994 zaměřila své aktivity zejména do rizikových oblastí. Počet krádeží vloupáním do bytů se celkově snížil o 16,04% a jejich objasněnost vzrostla na 24,77% (+4,50%). Tento úspěch lze přičíst nejen práci policie, ale i lepšímu zabezpečování majetku občany samotnými a snad i možnému nasycení trhu běžným zbožím, které vede pachatele k vytypování objektů s drahými předměty (starožitnosti, šperky, výpočetní technika apod.).

Počet krádeží motorových vozidel v podstatě stanoval. Odhadnuté škody však dosáhly částky 4 252 000 tis. Kč (+602 314 tis. Kč), protože jsou zcizována zejména drahá zahraniční auta. Pachatelé jsou v mnoha případech členy organizovaných skupin s přesně vymezenou dělbou práce, často řízené ze zahraničí.

Jak vyplývá z výzkumů veřejného mínění (říjen 1994, březen 1995), občané se stále oběma těmito trestnými činnostmi cítí nejvíce ohroženi. Podobně jsou veřejností vnímány i krádeže věcí z aut, které v r. 1994 stouply o 14,20% a jejichž objasněnost přes určitý vzestup (+4,60%) zůstává stále na velmi nízké úrovni (15,70%).

Do oblasti majetkové kriminality spadá i trestná činnost zaměřená na objekty kulturního dědictví. Díky pozornosti, kterou tomuto úseku věnují příslušné orgány státní správy i Policie ČR, snížil se počet vloupání o 28% a počet krádeží prostých o 20%. Snížil se také celkový objem škod (kromě škod u krádeží prostých) o 50% oproti r. 1993 (-67 000 tis. Kč). Jedním z důvodů zlepšené situace je i zvýšení počtu objektů vybavených zabezpečovacími zařízeními, které financuje Ministerstvo kultury na základě usnesení vlády ČR č. 307 z 28.8.1991 a č. 584 z 7.10.1992. V r. 1994 bylo v tomto směru investováno 50 000 tis. Kč. Budován je evidenční systém odcizených předmětů kulturních hodnot na centrálních úrovních a postupně i v krajích a okresech.

Podle dohody z 31.12.1992 Ministerstvo kultury úzce spolupracuje s odděleními ochrany kulturních památek a s Ředitelstvím služby kriminální policie. V r. 1995 připraví Ministerstvo kultury materiál pro jednání vlády ČR o ochraně kulturního dědictví v ČR.

(viz Příloha č. 9)

Hospodářská kriminalita

Hospodářská trestná činnost nepůsobí tak bezprostředně na pocit bezpečnosti občanů jako trestná činnost majetková. Velmi závažné trestné činy jsou však často spojeny s organizovaným zločinem a mohou do jisté míry ohrozit i hospodářskou stabilitu země. Tato kriminalita v r. 1994 početné zůstává na úrovni roku 1993 (+0,05%) a její objasněnost stoupla na 85,46% (+8,37%). Stoupají však zjištěné škody, které v r. 1994 dosáhly výše 17 381 640 tis. Kč (+312,69 %). /Zde je však třeba vzít v úvahu případ banky BOHEMIA, kde soda dosáhla výše 9 000 000 tis. Kč, tj. 51,78% z celkově zjištěných škod hosp. kriminality./

Počet trestných činů krácení daně se na hospodářské kriminalitě podílí pouze 2,34% (431 tr.č.), ale jejich nebezpečnost spojená s vysokými škodami je závažným a perspektivně stále rostoucím bezpečnostním rizikem. Daňové úniky jsou spojené s celou ekonomickou sférou a dochází k nim při porušováni předpisů souvisejících s dovozem a vývozem zboží, při záměnách jednoho zboží za druhé (lehký topný olej za motorovou naftu); při odpočtech daní pomocí fingovaných dokladů apod. Policie ČR se zde setkává s novými formami trestné činnosti spojenými s organizovaným zločinem, které vyžadují speciální kvalifikaci od vyšetřovatelů i úzkou spolupráci s orgány celní správy a finančními a daňovými úřady.

Ministerstvo financí v souvislosti s novelizací trestního řádu navrhlo změnu, v jejichž důsledku mají orgány celní správy postavení policejního orgánu a jsou tak činné v trestním řízení. V souvislosti s touto novelou trestního řádu by měla být v příslušných pasážích upravena i novela celního zákona.

Největší podíl na hospodářské kriminalitě mají trestné činy podvodu (podvody v obchodně právní sféře), kde jde zejména o nezaplacený odběr zboží a odběr zboží na odcizené nebo padělané doklady. Objevují se také podvodná vylákání úvěrů v bankách a pojistné podvody (v souvislosti s krádežemi aut). V poslední době roste i podít organizovaně a kvalifikovaně provedených podvodů ve finančním sektoru, kterými jsou způsobovány vysoké škody (např. podvodné převody finančních prostředků na fiktivní konta).

(viz Příloha č. 9)

Násilná kriminalita

Násilná trestná činnost stoupla v r. 1994 jen nepatrně (+1,80%), je však občany, zejména pokud jde o vraždy a loupeže, citlivě sledovaná. V r. 1994 bylo spácháno 286 trestných činů vraždy (204 tr. č.) a pokusů o vraždu (82 tr. č.) což je celkově o 2,88%; (+8 tr.č.) více než v r. 1993. Nejčastějším motivem byly neurovnané rodinné vztahy (127 tr.č.). Pachateli byli převážně recidivisté (43,50%), pozoruhodný je i podíl cizinců (11,44%) a mladistvých (8,50%). 23 vražd a pokusů o vraždu s loupežným motivem bylo spácháno na objednávku a jejich obětmi byli podnikatelé (z toho 15 cizinců). V r. 1994 bylo dále spácháno 3 826 trestných činů loupeže (-6,89%; -283 tr.č.), nejčastěji opět recidivisty (45,60%), ale i mládeží (35,80%, z toho dětí do 15 let 11,60%!). Policie ČR řeší závažné případy kvalifikovaně a úspěšně se 76,32% objasněností (+3,71 %). I do této oblasti pronikají aktivity organizovaného zločinu, které sem přinášejí brutalitu, profesionalitu a nové formy, které se Policie ČR postupně učí zvládat.

(viz Příloha č. 9)

Prostituce

Prostituce, ve spojení s trestnou činnosti, je závažné bezpečnostní riziko, projevující se v různých oblastech kriminality od drobné majetkové až po závažnou násilnou kriminalitu. Nacházíme zde propojení na organizovaný zločin od prodávání a konzumace drog až po obchod s bílým masem.

V r. 1994 Policie ČR v některých regionech vytlačila prostituci do vymezených teritorií, přičemž využívala prostředků daných jí současnou legislativou. Tyto prostředky mohou být dostačující pro lokální korigování prostituce jako jevu, jak o tom svědčí úspěšná akce v Chebu (viz příloha č. 2). Provádění prostituce zejména osobami mladšími 18 let je možno korigovat též důsledným uplatňováním §217 tr.zák.

Akce vyžadují dlouhodobé zvýšené úsilí Policie ČR a spolupráci s městskou policii, kriminalitu spojenou s prostitucí mohou však ovlivnit pouze sekundárně (náhodná odhalení).

Úřad pro legislativu a veřejnou správu připravuje novelizaci zákona o obcích, který by měl dát obcím větší možnosti i při potlačování prostituce (viz str. 18).

(viz Příloha č. 9)

Bezpečnost silniční dopravy

Počet dopravních nehod stoupl o 2,70% a rostou i jejich závažné následky: počet usmrcených osob (1 473) vzrostl o 8,70% a počet těžce zraněných osob (6 232) o 10,70%. Stoupají odhadnuté škody (+42,70%) a zvětšuje se i bezohlednost a agresivita řidičů. Policie ČR uskutečňuje ve spolupráci s městskou policií, případně s vojenskou policií, stovky dopravně bezpečnostních akcí na celém území ČR a velké množství preventivních aktivit ve spolupráci s obcemi, školami, sdělovacími prostředky apod. (např. besedy, přednášky, cílená školení řidičů).

Resorty Ministerstva vnitra a Ministerstva dopravy chystají "provizorní" záhon, který by měl platit do doby, než vstoupí v platnost zákon o provozu na pozemních komunikacích. V paragrafovém znění by měl být předložen do konce I. pololetí 1995.

(viz Příloha č. 9)

Ohrožení veřejného pořádku, vandalismus

Toto bezpečnostní riziko je spjato hlavně s činností Služby pořádkové policie ČR. Ta, ve spolupráci zejména s městskou policií, zajišťovala v r. 1994 bezpečnost občanů při pořádání desítek kulturních, sportovních a společenských akcí na území celé ČR. Za celý rok nebylo hlášeno vážnější narušení veřejného pořádku a většina případných konfliktů proběhla na úrovni přestupkového řízení.

Ve vědomí občanů je toto riziko spojeno zvláště s akcemi extremistických hnutí a s jejich vzájemnými střety. /Viz Rasové konflikty (extremismus) str. 12 a materiál Ministerstva vnitra "Informace o projevech extremistických postojů v České republice"./

3. Opatření přijatá v r. 1994 Ministerstvem vnitra

Stanovení bezpečnostních rizik podpořilo vytváření systému opatření v rovině organizační, legislativní, finanční i preventivní zejména v působnosti Ministerstva vnitra, které je hlavním garantem řešení bezpečnostní situace.

3.1. Organizační opatření

Organizační opatření v r. 1994 v resortu Ministerstva vnitra probíhala jednak v rovině centrální, jednak na všech nižších úrovních řízení. Přijatá opatření byla zaměřena zejména na systematické řešení bezpečnostních rizik. V rámci reorganizace Policejního prezidia ČR a Ústředny kriminální policie byl zřízen útvar pro odhalování organizovaného zločinu (s působností na celém území ČR) a útvar, který má převzít výkon státní správy na úseku soukromých bezpečnostních služeb. Závažnou finanční kriminalitou se zabývá Policie ČR Služba policie pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti, jejíž výkonné složky pracují rovněž v expoziturách krajů. Problémy spojenými s distribucí a konzumací drog se zabývala Meziresortní protidrogová komise Ministerstva vnitra.

K 1.1.1995 byla při Ministerstvu vnitra zřízena Sekce ochrany státního tajemství a utajovaných skutečností, která byla od 1.4.1995 rozšířena o oddělení Národního bezpečnostního úřadu. Sekce má zabránit úniku informací a zabezpečit jejich jednotnou ochranu v ČR. Plnění základních úkolů sekce (Národní bezpečnostní úřad, výzkum a vývoj národních šifrovacích prostředků) bude vyžadovat další finanční a hmotné prostředky.

Ministerstvo vnitra uskutečnilo zásadní změnu způsobu hospodaření s pracovními silami (decentralizace pravomocí a odpovědnosti na nižší stupně řízení), která vedla k efektivnímu a operativnímu rozhodování o přesunu systemizovaných míst v rámci objemu mzdových prostředků a celkových počtů policistů. V r. 1994 byla nově zřízeno 10 základních útvarů Policie ČR a 13 oddělení hlídkové služby. Na krajských a okresních úrovních řízení zavedla policie řadu organizačních opatření, která byla v r. 1994 cílena k zvládání bezpečnostních rizik, k snižování počtu trestných činů a zvyšování objasněnosti (např. zřizování oddílů hlídkové služby, vytváření specializovaných týmů k objasňování zvlášť závažné kriminality). Celkové se zvyšuje rozsah využívání technických prostředků, zejména evidenčních sítí (evidence jízdních kol, starožitností atd.). Prováděny jsou rozsáhlé pátrací a kontrolní akce na celém území ČR, v r. 1994 byly uskutečněny stovky akcí zaměřených na bezpečnost silničního provozu.

3.2. Personální opatření

Na základě nové koncepce personální práce a vzdělávání bylo založeno koordinační centrum resortu Ministerstva vnitra pro nábor a výběr uchazečů do středních policejních škol. Nábor byl v r. 1994 zaměřen již pouze na maturanty a obecně byla zpřísněna kritéria výběru. Díky cílenému náboru rostl během roku počet uchazečů i počet přijatých policistů, takže kapacity středních policejních škol jsou již zcela naplněny (1.12.1993 bylo přijato 273 policistů, 1.3.1994 419 policistů, 1.6.1994 443 policistů, 1.9.1994 501 policistů a 1.2.1994 bylo přijato 520 policistů).

3.3. Finanční opatření

V r. 1994 bylo materiálně technické zabezpečování Policie ČR zaměřeno na zastavení zaostávání této oblasti. V několika vybraných úsecích, v nichž finančně podpořila rozvoj Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR, došlo k významné modernizaci.

Pro r. 1994 byl rozpočet Ministerstva vnitra Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR navýšen o 380 mil. Kč s účelovým vázáním pro použití na vybudování spojovacího systému, vybavení radarovou technikou a na další zkvalitnění vybavenosti protidrogového útvaru.

Dále by(rozpočet navýšen o 150 mil. Kč určených na obnovu vozového parku a o 70 mil. Kč určených na zabezpečení činnosti celních přechodů se SR. Odboru pro uprchlíky bylo ze státního rozpočtu vyčleněno 368,5 mil. Kč.

Zčásti byl obměněn vozový park dopravní policie a pohotovostních motorizovaných jednotek, byly nakoupeny automobily vybavené špičkovým systémem pro měření rychlosti od české firmy RAMET.

Byl vybrán dodavatel digitálního komunikačního systému (firma MATRA), který českou policii v průběhu několika let vybaví plnohodnotným systémem světové úrovně.

Policie ČR byla vybavena systémem AFIS pro počítačové zpracování a vyhodnocování otisků prstů, jehož nasazení řádově zvyšuje efektivitu policejní práce.

Pokračovala obměna několika identifikačních dokladů bývalé ČSFR za doklady nově vzniklé ČR. Do této obměny lze zahrnout i zahájení výroby nového typu státních poznávacích značek s ochranným prvkem.

V r. 1994 byly realizovány, resp. rozpracovány následující projekty:

- HELIOS - integrovaná telekomunikační síť MV,

- PEGAS - systém hromadných rádiových sítí,

- systém VKV rádiových sítí SIMPLEX,

- systém UKV rádiových sítí SIRAX pro útvary Služby železniční policie.

Podle stanovených bezpečnostních rizik byl připraven systém ucelených projektů pro pokrytí potřeb Policie ČR, který při tvorbě rozpočtu umožňuje lépe sledovat využití přidělených prostředků. V r. 1995 bude celoplošně realizován informační systém základních útvarů policie.

V r. 1995 začne Ministerstvo vnitra využívat finanční pomoci SRN, která je podle readmisní smlouvy směřována do oblasti migrace. Tento doplňkový finanční zdroj pro r. 1995 ve výši 360 mil. Kč tak bude využit ke zlepšení vybavení hlavně pohraniční a cizinecké policie.

3.4. Preventivní opatření

Ministerstvo vnitra je garantem systému prevence kriminality, který je postupně vytvářen v souladu s usneseními vlády ČR č. 617 z 3.11.1993 a č. 341 z 15.6.1994 ve dvou vzájemně se podmiňujících rovinách. Na státní úrovni jsou plněny úkoly a přijímána opatření zejména legislativního, ekonomického a organizačního charakteru, která mají vytvořit podmínky pro činnost všech subjektů, jejichž aktivity jsou orientovány do oblasti předcházení či zmírňování následků zločinu.

Na místní úrovni jsou pak zpracovávány a realizovány projekty a programy prevence kriminality respektující specifika konkrétních lokalit (Vsetín, Rokycany, Plzeň, České Budějovice). V rámci realizace těchto projektů se na místní úrovni rozšiřuje spolupráce zástupců mést a obcí s policií a dalšími subjekty, které se na plnění úkolů v oblasti prevence podílejí.

Činnost Republikového výboru pro prevenci kriminality zřízeného Ministerstvu vnitra od 1.1.1994 byla v hodnoceném období zaměřena především na spolupráci se zástupci měst a obcí, s představiteli občanských sdružení a na vymezení priorit a gesce jednotlivých resortů v oblasti prevence kriminality.

Preventivní charakter mají mnohá výše uvedená organizační i dopravně bezpečnostní opatření Policie ČR (zřizování oddělení hlídkové služby, evidenčních systémů apod.), která jsou většinou zaměřena na konkrétní místní problémy.

3.5. Legislativní opatření

Ve Zprávě vlády o bezpečnostní situaci v ČR za rok 1993 byly stanoveny legislativní aktivity v bezpečnostní oblasti. Následující text si klade za cíl podat souhrnnou informaci o plnění těchto úkolů:

1. Zákon o některých opatřeních k regulaci prostituce

Vláda ČR při posuzování předloženého návrhu došla k závěru, že prostituci nelze v zákoně pozitivně vymezit a rozhodla celou problematiky prostituce řešit cestou novelizace zákona o obcích (gesce Úřad pro legislativu a veřejnou správy). Návrh zákona, kterým se mění zákon o obcích, zmocňuje obce k vydávání obecně závazných vyhlášek, kterými můře obec stanovit, které činnosti, jež by mohly narušit veřejný pořádek v obci (včetně prostituce), lze vykonávat na místech k tomu určených nebo stanovit veřejné přístupná místa v obci, kde jsou takové činnosti zakázány. Návrh zákona byl schválen vládou 22. března 1995 a předán Poslanecké sněmovně.

2. Zásady zákona o provozu na pozemních komunikacích

K realizaci cílů sledovaných přípravou tohoto zákona byl nejprve připraven a Poslaneckou sněmovnou již schválen zákon o technických podmínkách provozu na pozemních komunikacích, který řeší některé nejnaléhavější otázky významné i z hlediska bezpečnosti, a to schvalování způsobilosti typů vozidel a činnost stanic technické kontroly.

Poté byl ve IV. čtvrtletí 1994 vládě předložen návrh zásad zákona o provozu na pozemních komunikacích. Na základě jeho projednání v Legislativní radě vlády bylo rozhodnuto rozdělit předmětnou právní materii na dvě části, t. j. na část obsahující úpravu vztahů, řešenou dílem v zákoně o technických podmínkách provozu (gesce Ministerstva dopravy) a na část druhou, řešící otázky bezpečnosti provazu na pozemních komunikacích (gesce Ministerstva vnitra). V současné době oba resorty připravují ve své působnosti nové pojetí daných zákonů podle uvedeného rozhodnuti.

3. Zákon o stelných zbraních a střelivu

Návrh zákona byl schválen vládou v únoru 1995.

4. Zákon o zamezení legalizace příjmů pocházejících z trestné činnosti

Návrh zásad zákona byl schválen vládou a předán Poslanecké sněmovně. (gesce Ministerstva spravedlnosti)

5. Zákon o provozování soukromých bezpečnostních služeb a některých obdobných činností

Návrh zákona byl předložen vládě; v současné době je na programu nejbližšího jednání Legislativní rady vlády.

6. Zákon o některých opatřeních k zamezení organizovaných forem trestné činnosti (případně novela trestního řádu a zákona o Policii ČR)

Od řešení tohoto problému formou samostatného zákona se ustoupilo a bylo zvoleno řešení spočívající v návrhu zákona, kterým se novelizují trestní zákon, trestní řád, zákon o Policii ČR a zákon o vyšších soudních úřednících. Návrh zákona byl schválen vládou dne 8. března 1995. (gesce Ministerstva spravedlnosti). Navrhovaný zákon především odlišuje trestnou činnost páchanou organizovanou skupinou od vyšší formy trestní součinnosti, kterou je organizovaný zločin a to tím, že vymezuje pojem zločinné spolčení, které je pro tuto vyšší farmu charakteristické. Policii ČR se tímto návrhem dávají nová oprávnění a zavádí se nové prostředky, které jí umožní lépe organizovaný zločin odhalovat. Zároveň zavádí nové skutkové podstaty trestných činů, které tyto vyšší formy trestné činnosti umožňují lépe postihovat.

Návrh zákona byl schválen vládou a byl předán Poslanecké sněmovně.

7. Zásady zákona o správních a soudních přestupcích

Po provedení analýzy problematiky správních a soudních přestupků bylo, s ohledem na její závažnost a složitost rozhodnuto postupovat při legislativním řešení dané problematiky postupně v etapách:

1. Připravit dílčí novelu přestupkového zákona, s cílem zjednodušit účast policie v přestupkovém řízení na základě zrušení institutu objasňování přestupků a tím přizpůsobit charakter činnosti policie v přestupkovém řízení charakteru činnosti policie v trestním řízení.

Tato novela byla již vládou schválena, v současné době je před projednáním v plénu Poslanecké sněmovny.

2. Předložit vládě návrh nové koncepce správního řízení, správního trestání a správního soudnictví.

Součástí koncepce bude vyřešení principiálně nové typologie všech správních deliktů (nejen přestupků) ve vztahu k nové typologii trestních deliktů.

Tento komplexní materiál je připravován společnou činností resortu Ministerstva vnitra, Ministerstva spravedlnosti a Nejvyššího soudu. Vládě bude předložen v termínu do 31. května 1995.

3. Připravit novou zákonnou úpravu správního trestání

8. Zásady zákona o poskytování azylu

9. Zásady zákona o pobytu cizinců

Cíl dosáhnout žádoucího ovlivňování stoupající migrace na území ČR (zejména migrace nelegální) byl z části naplněn přijetím dílčích novel zákonů o uprchlících (zák. č. 317/1993 Sb.) a o pobytu cizinců (zák. č. 190/1994 Sb.). Tento postup umožnil určité odsunutí přípravy komplexních zákonných úprav na pozdější období (2.pololetí 1995). Odsunutí umožní řešit problematiku pobytu cizinců souběžně s určující obecnou úpravou evidence a pobytu obyvatel.

10. Zásady zákona o výkonu trestu odnětí svobody

Návrh zásad zákona o výkonu trestu odnětí svobody by měl přispět k větší účinnosti výkonu tohoto trestu. Předpokládá se zejména rozšíření možností jeho individualizace, účinnější výkon sociální práce spojené s prvky probace nad osobami podmíněně propuštěnými nebo těmi, kterým byl výkon trestu přerušen, zapojení obcí do správy tzv. věznic pro místní výkon trestu, jakož i zvýšení zaměstnanosti odsouzených.

Návrh zásad zákona o výkonu trestu odnětí svobody byl Ministerstvem spravedlnosti rozeslán do meziresortního připomínkového řízení. (gesce Ministerstva spravedlnosti)

11. Zásady rekodifikace trestního řádu a novela trestního zákona

12. Zásady rekodifikace trestního zákona

Probíhají práce na přípravě rekodifikace trestního práva. Byl zpracován ucelený návrh koncepce nového trestního řízení a připravuje se i návrh nové podoby trestního zákona. Tyto práce úzce souvisí s další otázkou, kterou vláda v nejbližším období hodlá řešit, t.j. zvýšení účinnosti přestupkového řízeni, vytvoření nové koncepce správního trestání a správního soudnictví - souvisí s bodem 7. (gesce Ministerstva spravedlnosti)

13. Zásady zákona o Policii ČR

14. Zásady zákona o obecní policii

Pokračují přípravné práce (analytická činnost, studium zahraničních pramenů).

V oblasti mezinárodně právní Ministerstva vnitra uzavřela 24 mezinárodních smluv (2 prezidentské, 7 vládních, 15 resortních) a 3 prováděcí dokumenty ke sjednaným resortním smlouvám. Dále byly uzavřeny readmisní dohody s Maďarskem, Rumunskem a se SRN a smlouva mezi ČR a SR o úpravě některých otázek na úseku matrik a státního občanství.

3.6. Spolupráce v oblasti zajišťování bezpečnostní situace

Uskutečňování většiny organizačních i preventivních opatření je podmíněna úzkou spoluprací policejních orgánů na různých úrovních řízení i spoluprací policie s ostatními resortními pracovišti, s mimoresortními represivními orgány, s orgány státní správy a samosprávy a konečně meziresortní spoluprací při koncepčním řízeni a legislativních aktivitách. Tato spolupráce by měla směřovat k eliminaci vzájemně nekoordinovaných akci a k zavedení kodifikovaného koordinovaného přístupu k řešení bezpečnostní situace.

Spolupráce mezi službami a dalšími útvary Policie ČR byla v r. 1994 dobrá, rozšiřovala se součinnost mezi okresními ředitelstvími i mezi krajskými správami při realizaci cílených opatření.

Zvláštní kapitolu tvoří spolupráce Policie ČR s městskou a obecní policii, která v r. 1994 podle informací z krajských správ Policie ČR zaznamenala pozitivní posun. Změnou způsobu financování rozpočtu obcí se v některých místech zvýšil i rozpočet na městskou a obecní policii, což vedlo ke zvýšení početních stavů na 6 651 strážníků v r. 199. V některých místech jsou dnes počty strážníků početné rovnocenné Pořádkové a dopravní policii ČR, jejíž činnost mají, dle zákona o obecní policii, doplňovat. Městští a obecní strážníci se zúčastňují dopravně bezpečnostních akcí, zajišťování veřejného pořádku (kulturní a sportovní události) i dalších opatření, která probíhají v součinnosti Policie ČR s městskými úřady (prostituce). Např. strážníci Městské policie v Brně ve 3. čtvrtletí 1994 odhalili téměř 5 500 přestupků, zadrželi 250 pachatelů a předvedli 200 osob hledaných Policií ČR. Strážníci v hl. m. Praze zadrželi na místě činu 215 pachatelů, Policii ČR předali 1 838 osob, podali 1 361 návrhů na zahájení správního řízení se stánkovými prodejci a v 41 779 případech použili technické prostředky k zabránění odjezdu vozidel. Jedná se především a řešení přestupků, což je základní, zákonem daný úkol obecní a městské policie. Spontánní spolupráce, vznikající často na základě dobrých osobních kontaktů, je v některých místech již zakotvena smluvně (např. Smlouva o spolupráci mezi Policií ČR Správou hl.m. Prahy a Městskou policií v Praze). Tato součinnost přináší dobré konkrétní výsledky a pozitivně ovlivňuje pocit bezpečnosti občanů. Městská a obecní policie by měla podle názoru Ministerstva vnitra důsledně využívat svých zákonem daných možností zejména v oblasti zajišťování veřejného pořádku.

Meziresortní spolupráce na nejvyšší úrovni řízení vytváří podmínky pro fungování systému ochrany občanů před ohrožením jejich bezpečnosti. Konkrétním projevem této spolupráce je vznik a činnost meziresortních komisí, výborů, pracovních skupin apod., zaměřených na vyřešení závažných bezpečnostních problémů.

I v tomto směru znamenal r. 1994 další posun:

- Koncem r. 1993 byla na základě doporučení Výboru petičního, pro lidská práva a národnosti Parlamentu ČR (usnesení č. 63 z 6.10.1993) při Ministerstvu vnitra ustavena meziresortní skupina, složená ze zástupců Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva hospodářství, Ministerstva financí, Ministerstva zahraničních věcí a Ministerstva vnitra, která se zabývá analýzou a řešením povolování pobytu cizinců na území ČR i podmínkami jejich podnikání a zaměstnávání.

- Od 1.1.1994 začal pracovat meziresortní Republikový výbor pro prevenci kriminality (na základě usnesení vlády ČR č. 617 z 3.11.1993), složený ze zástupců Ministerstva vnitra, Ministerstva obrany, Ministerstva spravedlnosti, Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva zdravotnictví, Státního zastupitelství a Institutu pro kriminologii a sociální prevenci.

- Při Ministerstvu práce a sociálních věcí (na základě usnesení vlády ČR č. 549 z 5.10.1994) byla koncem roku 1994 založena a od 1.1.1995 začala pracovat Koordinační skupina pro harmonizaci postupu jednotlivých subjektů při řešení příčin a důsledků sociálně patologických jevů u mládeže složená ze zástupců Ministerstva vnitra, Ministerstva spravedlnosti, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva obrany, Ministerstva zdravotnictví, Rady pro národnosti vlády ČR, Státního zastupitelství a odborníků z praxe.

- Meziresortní protidrogová komise byla zřízena při Ministerstvu vnitra v červnu 1993 (na základě usnesení vlády ČR č. 392/1993), je složená ze zástupců Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva zdravotnictví, Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva obrany, Ministerstva spravedlnosti, Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva financí, Ministerstva zahraničních věcí a Ministerstva vnitra.

4. Připravované legislativní aktivity v trestně bezpečnostní oblasti pro rok 1995

Rok 1995 je dalším rokem realizace úkolů z usnesení vlády ze dne 27.dubna 1994 č. 221 ke Zprávě o bezpečnostní situaci v ČR v roce 1993.

Je třeba dokončit splnění odsunutých úkolů, především návrhu

- zásad zákona o bezpečností provozu na pozemních komunikacích,

- zásad azylového zákona,

- zákona o pobytu cizinců.

Vypracován bude obsáhlý projekt návrhu nové koncepce správního řízení, správního trestání a správního soudnictví.

V r. 1995 by mělo být sjednáno přibližné 48 mezinárodních smluv (z toho 8 prezidentských, 9 vládních, 27 resortních, 1 novelizace prezidentské smlouvy, 2 novelizace vládních smluv a v jednom případě se bude jednat o přístup ke konvenci v Radě Evropy) a 3 prováděcí dokumenty. Budou vedena expertní jednání o návrzích dalších readmisních dohod, smluv o malém pohraničním styku, o státních hranicích a o policejní spolupráci.

5. Priority základního zaměření činnosti Policie ČR v roce 1995

Vedení Ministerstva vnitra a Policie ČR při stanovení priorit základního zaměření činnosti Policie ČR na rok 1995 vycházelo z tezí Koncepce ministerstva vnitra v oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti a doktríny Policie ČR.

"Policejní činnost je veřejnou službou ve prospěch občanů a veřejnosti". Ze zahraničních i domácích zkušeností vyplývá, že pro pocit bezpečnosti občanů má velký a často dokonce rozhodující význam jednání policistů s občany (zájem, ochota, laskavost, pochopení). Významné místo v tomto směru zaujímá i rychlost a profesionálnost policejního zásahu. Oba momenty jsou závislé na dosažitelnosti policie v okamžiku ohrožení.

Po posouzení současné situace z hlediska bezpečnostních rizik, z hlediska práce policie a úspěšnosti jejích opatření v r. 1994 a z hlediska postojů veřejnosti, projevujících se ve výzkumech veřejného mínění i v masmédiích, stanovilo vedení Ministerstva vnitra a Policie ČR několik základních úkolů, na jejichž splnění se bude Ministerstvo vnitra a Policie ČR v r. 1995 přednostně zaměřovat:

Úkol č.1

Zvýšit důvěru občanů v Policii ČR především:

a) Vstřícným a adekvátním jednáním policistů s poškozenými a veřejností vůbec.

b) Profesionálními zásahy a včasnými příjezdy Policie ČR na místo činu.

Úkol č. 2

Policie ČR bude důsledně postupovat proti nekázni v dopravě a při zajišťování plynulosti a bezpečnosti silničního provozu.

Úkol č. 3

Přednostně zabezpečovat útvary Policie ČR podílející se na boji proti organizovanému zločinu potřebnou technikou a naplňovat tyto útvary speciálně vyškoleným personálem.

Úkol č. 4

Policie ČR bude razantně postupovat proti veřejným projevům rasové nesnášenlivosti a extremistickým vystoupením.

Úkol č. 5

Intenzivně spolupracovat s bezpečnostními složkami ostatních států při potírání přeshraniční a organizované kriminality.

Úkol č. 6

Zlepšit úroveň technického vybavení v oblasti výpočetní techniky, informatiky a datových přenosů.

Úkol č. 7

Realizovat první etapu zprovoznění projektu PEGAS, který je zaměřen na zabezpečení radiové komunikace s možností datových přenosů před nepovolaným odposlechem, a tím zajistit lepší spojení útvarů Policie ČR.

6. Závěr - Bezpečnostní rizika pro rok 1995

Bezpečnostní rizika na r. 1994 byla vládou ČR stanovena v souladu s nejdůležitějšími bezpečnostními problémy i v souladu s prioritami, kterými veřejnost reaguje na momentální stav kriminality. Vnější i vnitřní bezpečnostní rizika se v nejzávažnějších případech stále více vzájemně prolínají, přičemž jejich nebezpečnou spojnici je organizovaný zločin.

Stanovení bezpečnostních rizik stimulovalo pozornost příslušných ministerstev a práci Policie ČR na vytypované problémy, výsledkem vznikající vzájemné spolupráce jsou první kroky k systémovému řešení.

Zatím nelze žádné z bezpečnostních rizik považovat za definitivně vyřešené, některá však již pravděpodobně překročila svůj zenit (např.krádeže vloupáním do bytů). Na druhé straně z latentní roviny vystupují rizika nová, která je již možné konkrétně pojmenovat. V rovině vnitřní bezpečnosti jde zejména o vznik a působení některých skupin mládeže. V rovině vnějšího ohrožení je, podle názoru příslušných složek Ministerstva vnitra i Ministerstva obrany, vhodné zaměřit se na ochranu úniku informací a na soulad českých právních norem se zákony v demokratických státech, které upravují pobyt cizinců, boj s organizovaným zločinem a terorismem, obchodování se zbraněmi a opatření proti šíření zbraní hromadného ničení, včetně technologií a zboží dvojího užití.

Dosud se neprojevují další bezpečnostní rizika, která v mnohých zemích již otevřeně působí a která mohou, ale nemusí, ovlivnit bezpečnostní situaci v ČR v příštích letech. Jde zejména o kriminalitu narkomanů, která je páchána s cílem získat finanční prostředky na zakoupení drog a o tzv. sociální kriminalitu, která ve své primární rovině (kriminalita páchaná z bídy) může snad být v ČR spojována pouze s určitými sociálně slabými vrstvami (zejména etnickými). Zřetelněji však vystupuje v rovině sekundární, kdy si kriminální živly na útěku obstarávají živobytí trestnou činností. V ČR v současné době nastoupily populačně silné ročníky věkové kategorie do 30 let, které podle kriminologů páchají nejčastěji trestnou činnost. I s objektivním působením tohoto demografického faktoru je třeba počítat.

Vláda ČR, na základě analýzy bezpečnostní situace v r. 1994 a vycházejíc z výše uvedených závěrů, stanovila tato nejzávažnější bezpečnostní rizika pro r. 1995.

I. Rizika s mezinárodním prvkem, která bezprostředně souvisejí se stabilitou politického systému. Nástroje k jejich eliminaci zůstávají v oblasti legislativy, mezinárodní spolupráce a koncepčního řešení na nejvyšší úrovni řízení.

A) Ochrana informací

B) Migrace

Legální (vliv na rozvoj organizovaného zločinu)

Nelegální a nekontrolovatelná migrace

C) Organizovaný zločin

Finanční machinace

Problematika drog

D) Rasové konflikty

II. Rizika, která mají bezprostřední vliv na úroveň vědomí občanů o ochraně jejich svobod, zdraví a majetku. Nástroje k jejich eliminaci spočívají zejména v oblasti legislativy a v práci Policie ČR.

A) Kriminalita některých skupin mládeže

B) Majetková kriminalita

Krádeže a vykrádání automobilů

Pouliční kriminalita

Krádeže vloupáním do bytů a rekreačních objektů

C) Hospodářská kriminalita

Daňové úniky

Podvody

D) Násilná kriminalita

E) Bezpečnost silničního provozu

F) Ohrožení veřejného pořádku, vandalismus

Uvedeným rizikům bude vláda ČR v r. 1995 věnovat zvýšenou pozornost. V současné době jde hlavně o vytváření legislativních a organizačních podmínek k eliminaci rizik s mezinárodním prvkem (organizovaného zločinu a migrace). V této souvislosti je nutné důsledně dbát na ochranu informací, na uplatňování harmonizace koncepcí a kompatibility právní úpravy, organizačních struktur a technických prostředků se státy EU.

Aby byla v nejvyšší možné míře eliminována rizika, která mají bezprostřední vliv na pocit bezpečnosti občanů, je nutné snížit administrativní zatížení policie a uvolnit její síly a prostředky ke zvládáni trestné činnosti.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP