Majetková kriminalita
Majetková kriminalita se objemem zjištěných
trestných činů (300 352) podílí
na celkové kriminalitě 80,65%. Proto také
její objasněnost, která je obecně
nízká (kolem 20%), významně ovlivňuje
výši objasněnosti celkové kriminality.
V r. 1994 klesl počet trestných činů
této kriminality o 8,20% (-26 831 tr.č.) a její
objasněnost oproti r. 1993 stoupla na 22,87% (+1,81 %).
Policie ČR v r. 1994 zaměřila své
aktivity zejména do rizikových oblastí. Počet
krádeží vloupáním do bytů
se celkově snížil o 16,04% a jejich objasněnost
vzrostla na 24,77% (+4,50%). Tento úspěch lze přičíst
nejen práci policie, ale i lepšímu zabezpečování
majetku občany samotnými a snad i možnému
nasycení trhu běžným zbožím,
které vede pachatele k vytypování objektů
s drahými předměty (starožitnosti, šperky,
výpočetní technika apod.).
Počet krádeží motorových vozidel
v podstatě stanoval. Odhadnuté škody však
dosáhly částky 4 252 000 tis. Kč (+602
314 tis. Kč), protože jsou zcizována zejména
drahá zahraniční auta. Pachatelé jsou
v mnoha případech členy organizovaných
skupin s přesně vymezenou dělbou práce,
často řízené ze zahraničí.
Jak vyplývá z výzkumů veřejného
mínění (říjen 1994, březen
1995), občané se stále oběma těmito
trestnými činnostmi cítí nejvíce
ohroženi. Podobně jsou veřejností vnímány
i krádeže věcí z aut, které
v r. 1994 stouply o 14,20% a jejichž objasněnost přes
určitý vzestup (+4,60%) zůstává
stále na velmi nízké úrovni (15,70%).
Do oblasti majetkové kriminality spadá i trestná
činnost zaměřená na objekty
kulturního dědictví. Díky pozornosti,
kterou tomuto úseku věnují příslušné
orgány státní správy i Policie ČR,
snížil se počet vloupání o
28% a počet krádeží prostých
o 20%. Snížil se také celkový objem
škod (kromě škod u krádeží
prostých) o 50% oproti r. 1993 (-67 000 tis. Kč).
Jedním z důvodů zlepšené situace
je i zvýšení počtu objektů
vybavených zabezpečovacími zařízeními,
které financuje Ministerstvo kultury na základě
usnesení vlády ČR č. 307 z 28.8.1991
a č. 584 z 7.10.1992. V r. 1994 bylo v tomto směru
investováno 50 000 tis. Kč. Budován je evidenční
systém odcizených předmětů
kulturních hodnot na centrálních úrovních
a postupně i v krajích a okresech.
Podle dohody z 31.12.1992 Ministerstvo kultury úzce
spolupracuje s odděleními ochrany kulturních
památek a s Ředitelstvím služby kriminální
policie. V r. 1995 připraví Ministerstvo kultury
materiál pro jednání vlády ČR
o ochraně kulturního dědictví v ČR.
(viz Příloha č. 9)
Hospodářská kriminalita
Hospodářská trestná činnost
nepůsobí tak bezprostředně na pocit
bezpečnosti občanů jako trestná činnost
majetková. Velmi závažné trestné
činy jsou však často spojeny s organizovaným
zločinem a mohou do jisté míry ohrozit i
hospodářskou stabilitu země. Tato kriminalita
v r. 1994 početné zůstává na
úrovni roku 1993 (+0,05%) a její objasněnost
stoupla na 85,46% (+8,37%). Stoupají však zjištěné
škody, které v r. 1994 dosáhly výše
17 381 640 tis. Kč (+312,69 %). /Zde je však
třeba vzít v úvahu případ banky
BOHEMIA, kde soda dosáhla výše 9 000 000 tis.
Kč, tj. 51,78% z celkově zjištěných
škod hosp. kriminality./
Počet trestných činů krácení
daně se na hospodářské kriminalitě
podílí pouze 2,34% (431 tr.č.), ale jejich
nebezpečnost spojená s vysokými škodami
je závažným a perspektivně stále
rostoucím bezpečnostním rizikem. Daňové
úniky jsou spojené s celou ekonomickou sférou
a dochází k nim při porušováni
předpisů souvisejících s dovozem a
vývozem zboží, při záměnách
jednoho zboží za druhé (lehký topný
olej za motorovou naftu); při odpočtech daní
pomocí fingovaných dokladů apod. Policie
ČR se zde setkává s novými formami
trestné činnosti spojenými s organizovaným
zločinem, které vyžadují speciální
kvalifikaci od vyšetřovatelů i úzkou
spolupráci s orgány celní správy a
finančními a daňovými úřady.
Ministerstvo financí v souvislosti s novelizací
trestního řádu navrhlo změnu, v jejichž
důsledku mají orgány celní správy
postavení policejního orgánu a jsou tak činné
v trestním řízení. V souvislosti s
touto novelou trestního řádu by měla
být v příslušných pasážích
upravena i novela celního zákona.
Největší podíl na hospodářské
kriminalitě mají trestné činy podvodu
(podvody v obchodně právní sféře),
kde jde zejména o nezaplacený odběr zboží
a odběr zboží na odcizené nebo padělané
doklady. Objevují se také podvodná vylákání
úvěrů v bankách a pojistné
podvody (v souvislosti s krádežemi aut). V poslední
době roste i podít organizovaně a kvalifikovaně
provedených podvodů ve finančním sektoru,
kterými jsou způsobovány vysoké škody
(např. podvodné převody finančních
prostředků na fiktivní konta).
(viz Příloha č. 9)
Násilná kriminalita
Násilná trestná činnost stoupla v
r. 1994 jen nepatrně (+1,80%), je však občany,
zejména pokud jde o vraždy a loupeže, citlivě
sledovaná. V r. 1994 bylo spácháno 286
trestných činů vraždy (204 tr. č.)
a pokusů o vraždu (82 tr. č.) což
je celkově o 2,88%; (+8 tr.č.) více než
v r. 1993. Nejčastějším motivem byly
neurovnané rodinné vztahy (127 tr.č.). Pachateli
byli převážně recidivisté (43,50%),
pozoruhodný je i podíl cizinců (11,44%) a
mladistvých (8,50%). 23 vražd a pokusů o vraždu
s loupežným motivem bylo spácháno na
objednávku a jejich obětmi byli podnikatelé
(z toho 15 cizinců). V r. 1994 bylo dále spácháno
3 826 trestných činů loupeže (-6,89%;
-283 tr.č.), nejčastěji opět recidivisty
(45,60%), ale i mládeží (35,80%, z toho dětí
do 15 let 11,60%!). Policie ČR řeší
závažné případy kvalifikovaně
a úspěšně se 76,32% objasněností
(+3,71 %). I do této oblasti pronikají aktivity
organizovaného zločinu, které sem přinášejí
brutalitu, profesionalitu a nové formy, které se
Policie ČR postupně učí zvládat.
(viz Příloha č. 9)
Prostituce
Prostituce, ve spojení s trestnou činnosti, je závažné
bezpečnostní riziko, projevující se
v různých oblastech kriminality od drobné
majetkové až po závažnou násilnou
kriminalitu. Nacházíme zde propojení na
organizovaný zločin od prodávání
a konzumace drog až po obchod s bílým masem.
V r. 1994 Policie ČR v některých regionech
vytlačila prostituci do vymezených teritorií,
přičemž využívala prostředků
daných jí současnou legislativou. Tyto prostředky
mohou být dostačující pro lokální
korigování prostituce jako jevu, jak o tom svědčí
úspěšná akce v Chebu (viz příloha
č. 2). Provádění prostituce zejména
osobami mladšími 18 let je možno korigovat též
důsledným uplatňováním §217
tr.zák.
Akce vyžadují dlouhodobé zvýšené
úsilí Policie ČR a spolupráci s městskou
policii, kriminalitu spojenou s prostitucí mohou však
ovlivnit pouze sekundárně (náhodná
odhalení).
Úřad pro legislativu a veřejnou správu
připravuje novelizaci zákona o obcích, který
by měl dát obcím větší
možnosti i při potlačování prostituce
(viz str. 18).
(viz Příloha č. 9)
Bezpečnost silniční dopravy
Počet dopravních nehod stoupl o 2,70% a rostou
i jejich závažné následky: počet
usmrcených osob (1 473) vzrostl o 8,70% a počet
těžce zraněných osob (6 232) o 10,70%.
Stoupají odhadnuté škody (+42,70%) a zvětšuje
se i bezohlednost a agresivita řidičů. Policie
ČR uskutečňuje ve spolupráci s městskou
policií, případně s vojenskou policií,
stovky dopravně bezpečnostních akcí
na celém území ČR a velké množství
preventivních aktivit ve spolupráci s obcemi, školami,
sdělovacími prostředky apod. (např.
besedy, přednášky, cílená školení
řidičů).
Resorty Ministerstva vnitra a Ministerstva dopravy chystají
"provizorní" záhon, který by měl
platit do doby, než vstoupí v platnost zákon
o provozu na pozemních komunikacích. V paragrafovém
znění by měl být předložen
do konce I. pololetí 1995.
(viz Příloha č. 9)
Ohrožení veřejného pořádku,
vandalismus
Toto bezpečnostní riziko je spjato hlavně
s činností Služby pořádkové
policie ČR. Ta, ve spolupráci zejména s městskou
policií, zajišťovala v r. 1994 bezpečnost
občanů při pořádání
desítek kulturních, sportovních a společenských
akcí na území celé ČR. Za celý
rok nebylo hlášeno vážnější
narušení veřejného pořádku
a většina případných konfliktů
proběhla na úrovni přestupkového řízení.
Ve vědomí občanů je toto riziko spojeno
zvláště s akcemi extremistických hnutí
a s jejich vzájemnými střety. /Viz Rasové
konflikty (extremismus) str. 12 a materiál Ministerstva
vnitra "Informace o projevech extremistických postojů
v České republice"./
3. Opatření přijatá v r. 1994 Ministerstvem
vnitra
Stanovení bezpečnostních rizik podpořilo
vytváření systému opatření
v rovině organizační, legislativní,
finanční i preventivní zejména v působnosti
Ministerstva vnitra, které je hlavním garantem řešení
bezpečnostní situace.
3.1. Organizační opatření
Organizační opatření v r. 1994 v resortu
Ministerstva vnitra probíhala jednak v rovině centrální,
jednak na všech nižších úrovních
řízení. Přijatá opatření
byla zaměřena zejména na systematické
řešení bezpečnostních rizik.
V rámci reorganizace Policejního prezidia ČR
a Ústředny kriminální policie byl
zřízen útvar pro odhalování
organizovaného zločinu (s působností
na celém území ČR) a útvar,
který má převzít výkon státní
správy na úseku soukromých bezpečnostních
služeb. Závažnou finanční kriminalitou
se zabývá Policie ČR Služba policie
pro odhalování korupce a závažné
hospodářské trestné činnosti,
jejíž výkonné složky pracují
rovněž v expoziturách krajů. Problémy
spojenými s distribucí a konzumací drog se
zabývala Meziresortní protidrogová komise
Ministerstva vnitra.
K 1.1.1995 byla při Ministerstvu vnitra zřízena
Sekce ochrany státního tajemství a utajovaných
skutečností, která byla od 1.4.1995 rozšířena
o oddělení Národního bezpečnostního
úřadu. Sekce má zabránit úniku
informací a zabezpečit jejich jednotnou ochranu
v ČR. Plnění základních úkolů
sekce (Národní bezpečnostní úřad,
výzkum a vývoj národních šifrovacích
prostředků) bude vyžadovat další
finanční a hmotné prostředky.
Ministerstvo vnitra uskutečnilo zásadní změnu
způsobu hospodaření s pracovními silami
(decentralizace pravomocí a odpovědnosti na nižší
stupně řízení), která vedla
k efektivnímu a operativnímu rozhodování
o přesunu systemizovaných míst v rámci
objemu mzdových prostředků a celkových
počtů policistů. V r. 1994 byla nově
zřízeno 10 základních útvarů
Policie ČR a 13 oddělení hlídkové
služby. Na krajských a okresních úrovních
řízení zavedla policie řadu organizačních
opatření, která byla v r. 1994 cílena
k zvládání bezpečnostních rizik,
k snižování počtu trestných činů
a zvyšování objasněnosti (např.
zřizování oddílů hlídkové
služby, vytváření specializovaných
týmů k objasňování zvlášť
závažné kriminality). Celkové se zvyšuje
rozsah využívání technických
prostředků, zejména evidenčních
sítí (evidence jízdních kol, starožitností
atd.). Prováděny jsou rozsáhlé pátrací
a kontrolní akce na celém území ČR,
v r. 1994 byly uskutečněny stovky akcí zaměřených
na bezpečnost silničního provozu.
3.2. Personální opatření
Na základě nové koncepce personální
práce a vzdělávání bylo založeno
koordinační centrum resortu Ministerstva vnitra
pro nábor a výběr uchazečů
do středních policejních škol. Nábor
byl v r. 1994 zaměřen již pouze na maturanty
a obecně byla zpřísněna kritéria
výběru. Díky cílenému náboru
rostl během roku počet uchazečů i
počet přijatých policistů, takže
kapacity středních policejních škol
jsou již zcela naplněny (1.12.1993 bylo přijato
273 policistů, 1.3.1994 419 policistů, 1.6.1994
443 policistů, 1.9.1994 501 policistů a 1.2.1994
bylo přijato 520 policistů).
3.3. Finanční opatření
V r. 1994 bylo materiálně technické zabezpečování
Policie ČR zaměřeno na zastavení zaostávání
této oblasti. V několika vybraných úsecích,
v nichž finančně podpořila rozvoj Poslanecká
sněmovna Parlamentu ČR, došlo k významné
modernizaci.
Pro r. 1994 byl rozpočet Ministerstva vnitra Poslaneckou
sněmovnou Parlamentu ČR navýšen o 380
mil. Kč s účelovým vázáním
pro použití na vybudování spojovacího
systému, vybavení radarovou technikou a na další
zkvalitnění vybavenosti protidrogového útvaru.
Dále by(rozpočet navýšen o 150 mil.
Kč určených na obnovu vozového parku
a o 70 mil. Kč určených na zabezpečení
činnosti celních přechodů se SR. Odboru
pro uprchlíky bylo ze státního rozpočtu
vyčleněno 368,5 mil. Kč.
Zčásti byl obměněn vozový park
dopravní policie a pohotovostních motorizovaných
jednotek, byly nakoupeny automobily vybavené špičkovým
systémem pro měření rychlosti od české
firmy RAMET.
Byl vybrán dodavatel digitálního komunikačního
systému (firma MATRA), který českou policii
v průběhu několika let vybaví plnohodnotným
systémem světové úrovně.
Policie ČR byla vybavena systémem AFIS pro počítačové
zpracování a vyhodnocování otisků
prstů, jehož nasazení řádově
zvyšuje efektivitu policejní práce.
Pokračovala obměna několika identifikačních
dokladů bývalé ČSFR za doklady nově
vzniklé ČR. Do této obměny lze zahrnout
i zahájení výroby nového typu státních
poznávacích značek s ochranným prvkem.
V r. 1994 byly realizovány, resp. rozpracovány následující
projekty:
- HELIOS - integrovaná telekomunikační síť
MV,
- PEGAS - systém hromadných rádiových
sítí,
- systém VKV rádiových sítí
SIMPLEX,
- systém UKV rádiových sítí
SIRAX pro útvary Služby železniční
policie.
Podle stanovených bezpečnostních rizik byl
připraven systém ucelených projektů
pro pokrytí potřeb Policie ČR, který
při tvorbě rozpočtu umožňuje
lépe sledovat využití přidělených
prostředků. V r. 1995 bude celoplošně
realizován informační systém základních
útvarů policie.
V r. 1995 začne Ministerstvo vnitra využívat
finanční pomoci SRN, která je podle readmisní
smlouvy směřována do oblasti migrace. Tento
doplňkový finanční zdroj pro r. 1995
ve výši 360 mil. Kč tak bude využit ke
zlepšení vybavení hlavně pohraniční
a cizinecké policie.
3.4. Preventivní opatření
Ministerstvo vnitra je garantem systému prevence kriminality,
který je postupně vytvářen v souladu
s usneseními vlády ČR č. 617 z 3.11.1993
a č. 341 z 15.6.1994 ve dvou vzájemně se
podmiňujících rovinách. Na státní
úrovni jsou plněny úkoly a přijímána
opatření zejména legislativního, ekonomického
a organizačního charakteru, která mají
vytvořit podmínky pro činnost všech
subjektů, jejichž aktivity jsou orientovány
do oblasti předcházení či zmírňování
následků zločinu.
Na místní úrovni jsou pak zpracovávány
a realizovány projekty a programy prevence kriminality
respektující specifika konkrétních
lokalit (Vsetín, Rokycany, Plzeň, České
Budějovice). V rámci realizace těchto projektů
se na místní úrovni rozšiřuje
spolupráce zástupců mést a obcí
s policií a dalšími subjekty, které
se na plnění úkolů v oblasti prevence
podílejí.
Činnost Republikového výboru pro prevenci
kriminality zřízeného Ministerstvu vnitra
od 1.1.1994 byla v hodnoceném období zaměřena
především na spolupráci se zástupci
měst a obcí, s představiteli občanských
sdružení a na vymezení priorit a gesce jednotlivých
resortů v oblasti prevence kriminality.
Preventivní charakter mají mnohá výše
uvedená organizační i dopravně bezpečnostní
opatření Policie ČR (zřizování
oddělení hlídkové služby, evidenčních
systémů apod.), která jsou většinou
zaměřena na konkrétní místní
problémy.
3.5. Legislativní opatření
Ve Zprávě vlády o bezpečnostní
situaci v ČR za rok 1993 byly stanoveny legislativní
aktivity v bezpečnostní oblasti. Následující
text si klade za cíl podat souhrnnou informaci o plnění
těchto úkolů:
1. Zákon o některých opatřeních
k regulaci prostituce
Vláda ČR při posuzování předloženého
návrhu došla k závěru, že prostituci
nelze v zákoně pozitivně vymezit a rozhodla
celou problematiky prostituce řešit cestou novelizace
zákona o obcích (gesce Úřad pro legislativu
a veřejnou správy). Návrh zákona,
kterým se mění zákon o obcích,
zmocňuje obce k vydávání obecně
závazných vyhlášek, kterými můře
obec stanovit, které činnosti, jež by mohly
narušit veřejný pořádek v obci
(včetně prostituce), lze vykonávat na místech
k tomu určených nebo stanovit veřejné
přístupná místa v obci, kde jsou takové
činnosti zakázány. Návrh zákona
byl schválen vládou 22. března 1995 a předán
Poslanecké sněmovně.
2. Zásady zákona o provozu na pozemních
komunikacích
K realizaci cílů sledovaných přípravou
tohoto zákona byl nejprve připraven a Poslaneckou
sněmovnou již schválen zákon o technických
podmínkách provozu na pozemních komunikacích,
který řeší některé nejnaléhavější
otázky významné i z hlediska bezpečnosti,
a to schvalování způsobilosti typů
vozidel a činnost stanic technické kontroly.
Poté byl ve IV. čtvrtletí 1994 vládě
předložen návrh zásad zákona
o provozu na pozemních komunikacích. Na základě
jeho projednání v Legislativní radě
vlády bylo rozhodnuto rozdělit předmětnou
právní materii na dvě části,
t. j. na část obsahující úpravu
vztahů, řešenou dílem v zákoně
o technických podmínkách provozu (gesce Ministerstva
dopravy) a na část druhou, řešící
otázky bezpečnosti provazu na pozemních komunikacích
(gesce Ministerstva vnitra). V současné době
oba resorty připravují ve své působnosti
nové pojetí daných zákonů podle
uvedeného rozhodnuti.
3. Zákon o stelných zbraních a střelivu
Návrh zákona byl schválen vládou v
únoru 1995.
4. Zákon o zamezení legalizace příjmů
pocházejících z trestné činnosti
Návrh zásad zákona byl schválen vládou
a předán Poslanecké sněmovně.
(gesce Ministerstva spravedlnosti)
5. Zákon o provozování soukromých
bezpečnostních služeb a některých
obdobných činností
Návrh zákona byl předložen vládě;
v současné době je na programu nejbližšího
jednání Legislativní rady vlády.
6. Zákon o některých opatřeních
k zamezení organizovaných forem trestné činnosti
(případně novela trestního řádu
a zákona o Policii ČR)
Od řešení tohoto problému formou samostatného
zákona se ustoupilo a bylo zvoleno řešení
spočívající v návrhu zákona,
kterým se novelizují trestní zákon,
trestní řád, zákon o Policii ČR
a zákon o vyšších soudních úřednících.
Návrh zákona byl schválen vládou dne
8. března 1995. (gesce Ministerstva spravedlnosti). Navrhovaný
zákon především odlišuje trestnou
činnost páchanou organizovanou skupinou od vyšší
formy trestní součinnosti, kterou je organizovaný
zločin a to tím, že vymezuje pojem zločinné
spolčení, které je pro tuto vyšší
farmu charakteristické. Policii ČR se tímto
návrhem dávají nová oprávnění
a zavádí se nové prostředky, které
jí umožní lépe organizovaný zločin
odhalovat. Zároveň zavádí nové
skutkové podstaty trestných činů,
které tyto vyšší formy trestné
činnosti umožňují lépe postihovat.
Návrh zákona byl schválen vládou a
byl předán Poslanecké sněmovně.
7. Zásady zákona o správních a
soudních přestupcích
Po provedení analýzy problematiky správních
a soudních přestupků bylo, s ohledem na její
závažnost a složitost rozhodnuto postupovat při
legislativním řešení dané problematiky
postupně v etapách:
1. Připravit dílčí novelu přestupkového
zákona, s cílem zjednodušit účast
policie v přestupkovém řízení
na základě zrušení institutu objasňování
přestupků a tím přizpůsobit
charakter činnosti policie v přestupkovém
řízení charakteru činnosti policie
v trestním řízení.
Tato novela byla již vládou schválena, v současné
době je před projednáním v plénu
Poslanecké sněmovny.
2. Předložit vládě návrh nové
koncepce správního řízení,
správního trestání a správního
soudnictví.
Součástí koncepce bude vyřešení
principiálně nové typologie všech správních
deliktů (nejen přestupků) ve vztahu k nové
typologii trestních deliktů.
Tento komplexní materiál je připravován
společnou činností resortu Ministerstva vnitra,
Ministerstva spravedlnosti a Nejvyššího soudu.
Vládě bude předložen v termínu
do 31. května 1995.
3. Připravit novou zákonnou úpravu správního
trestání
8. Zásady zákona o poskytování
azylu
9. Zásady zákona o pobytu cizinců
Cíl dosáhnout žádoucího ovlivňování
stoupající migrace na území ČR
(zejména migrace nelegální) byl z části
naplněn přijetím dílčích
novel zákonů o uprchlících (zák.
č. 317/1993 Sb.) a o pobytu cizinců (zák.
č. 190/1994 Sb.). Tento postup umožnil určité
odsunutí přípravy komplexních zákonných
úprav na pozdější období (2.pololetí
1995). Odsunutí umožní řešit problematiku
pobytu cizinců souběžně s určující
obecnou úpravou evidence a pobytu obyvatel.
10. Zásady zákona o výkonu trestu odnětí
svobody
Návrh zásad zákona o výkonu trestu
odnětí svobody by měl přispět
k větší účinnosti výkonu
tohoto trestu. Předpokládá se zejména
rozšíření možností jeho
individualizace, účinnější výkon
sociální práce spojené s prvky probace
nad osobami podmíněně propuštěnými
nebo těmi, kterým byl výkon trestu přerušen,
zapojení obcí do správy tzv. věznic
pro místní výkon trestu, jakož i zvýšení
zaměstnanosti odsouzených.
Návrh zásad zákona o výkonu trestu
odnětí svobody byl Ministerstvem spravedlnosti rozeslán
do meziresortního připomínkového řízení.
(gesce Ministerstva spravedlnosti)
11. Zásady rekodifikace trestního řádu
a novela trestního zákona
12. Zásady rekodifikace trestního zákona
Probíhají práce na přípravě
rekodifikace trestního práva. Byl zpracován
ucelený návrh koncepce nového trestního
řízení a připravuje se i návrh
nové podoby trestního zákona. Tyto práce
úzce souvisí s další otázkou,
kterou vláda v nejbližším období
hodlá řešit, t.j. zvýšení
účinnosti přestupkového řízeni,
vytvoření nové koncepce správního
trestání a správního soudnictví
- souvisí s bodem 7. (gesce Ministerstva spravedlnosti)
13. Zásady zákona o Policii ČR
14. Zásady zákona o obecní policii
Pokračují přípravné práce
(analytická činnost, studium zahraničních
pramenů).
V oblasti mezinárodně právní Ministerstva
vnitra uzavřela 24 mezinárodních smluv (2
prezidentské, 7 vládních, 15 resortních)
a 3 prováděcí dokumenty ke sjednaným
resortním smlouvám. Dále byly uzavřeny
readmisní dohody s Maďarskem, Rumunskem a se SRN a
smlouva mezi ČR a SR o úpravě některých
otázek na úseku matrik a státního
občanství.
3.6. Spolupráce v oblasti zajišťování
bezpečnostní situace
Uskutečňování většiny
organizačních i preventivních opatření
je podmíněna úzkou spoluprací policejních
orgánů na různých úrovních
řízení i spoluprací policie s ostatními
resortními pracovišti, s mimoresortními represivními
orgány, s orgány státní správy
a samosprávy a konečně meziresortní
spoluprací při koncepčním řízeni
a legislativních aktivitách. Tato spolupráce
by měla směřovat k eliminaci vzájemně
nekoordinovaných akci a k zavedení kodifikovaného
koordinovaného přístupu k řešení
bezpečnostní situace.
Spolupráce mezi službami a dalšími útvary
Policie ČR byla v r. 1994 dobrá, rozšiřovala
se součinnost mezi okresními ředitelstvími
i mezi krajskými správami při realizaci cílených
opatření.
Zvláštní kapitolu tvoří spolupráce
Policie ČR s městskou a obecní policii,
která v r. 1994 podle informací z krajských
správ Policie ČR zaznamenala pozitivní posun.
Změnou způsobu financování rozpočtu
obcí se v některých místech zvýšil
i rozpočet na městskou a obecní policii,
což vedlo ke zvýšení početních
stavů na 6 651 strážníků v r.
199. V některých místech jsou dnes počty
strážníků početné rovnocenné
Pořádkové a dopravní policii ČR,
jejíž činnost mají, dle zákona
o obecní policii, doplňovat. Městští
a obecní strážníci se zúčastňují
dopravně bezpečnostních akcí, zajišťování
veřejného pořádku (kulturní
a sportovní události) i dalších opatření,
která probíhají v součinnosti Policie
ČR s městskými úřady (prostituce).
Např. strážníci Městské
policie v Brně ve 3. čtvrtletí 1994 odhalili
téměř 5 500 přestupků, zadrželi
250 pachatelů a předvedli 200 osob hledaných
Policií ČR. Strážníci v hl. m.
Praze zadrželi na místě činu 215 pachatelů,
Policii ČR předali 1 838 osob, podali 1 361 návrhů
na zahájení správního řízení
se stánkovými prodejci a v 41 779 případech
použili technické prostředky k zabránění
odjezdu vozidel. Jedná se především
a řešení přestupků, což
je základní, zákonem daný úkol
obecní a městské policie. Spontánní
spolupráce, vznikající často na základě
dobrých osobních kontaktů, je v některých
místech již zakotvena smluvně (např.
Smlouva o spolupráci mezi Policií ČR Správou
hl.m. Prahy a Městskou policií v Praze). Tato
součinnost přináší dobré
konkrétní výsledky a pozitivně ovlivňuje
pocit bezpečnosti občanů. Městská
a obecní policie by měla podle názoru Ministerstva
vnitra důsledně využívat svých
zákonem daných možností zejména
v oblasti zajišťování veřejného
pořádku.
Meziresortní spolupráce na nejvyšší
úrovni řízení vytváří
podmínky pro fungování systému ochrany
občanů před ohrožením jejich
bezpečnosti. Konkrétním projevem této
spolupráce je vznik a činnost meziresortních
komisí, výborů, pracovních skupin
apod., zaměřených na vyřešení
závažných bezpečnostních problémů.
I v tomto směru znamenal r. 1994 další posun:
- Koncem r. 1993 byla na základě doporučení
Výboru petičního, pro lidská práva
a národnosti Parlamentu ČR (usnesení č.
63 z 6.10.1993) při Ministerstvu vnitra ustavena meziresortní
skupina, složená ze zástupců Ministerstva
práce a sociálních věcí, Ministerstva
hospodářství, Ministerstva financí,
Ministerstva zahraničních věcí a Ministerstva
vnitra, která se zabývá analýzou
a řešením povolování pobytu cizinců
na území ČR i podmínkami jejich podnikání
a zaměstnávání.
- Od 1.1.1994 začal pracovat meziresortní Republikový
výbor pro prevenci kriminality (na základě
usnesení vlády ČR č. 617 z 3.11.1993),
složený ze zástupců Ministerstva vnitra,
Ministerstva obrany, Ministerstva spravedlnosti, Ministerstva
práce a sociálních věcí, Ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy,
Ministerstva zdravotnictví, Státního zastupitelství
a Institutu pro kriminologii a sociální prevenci.
- Při Ministerstvu práce a sociálních
věcí (na základě usnesení vlády
ČR č. 549 z 5.10.1994) byla koncem roku 1994 založena
a od 1.1.1995 začala pracovat Koordinační
skupina pro harmonizaci postupu jednotlivých subjektů
při řešení příčin
a důsledků sociálně patologických
jevů u mládeže složená ze zástupců
Ministerstva vnitra, Ministerstva spravedlnosti, Ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy,
Ministerstva obrany, Ministerstva zdravotnictví, Rady pro
národnosti vlády ČR, Státního
zastupitelství a odborníků z praxe.
- Meziresortní protidrogová komise byla zřízena
při Ministerstvu vnitra v červnu 1993 (na základě
usnesení vlády ČR č. 392/1993), je
složená ze zástupců Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy, Ministerstva
zdravotnictví, Ministerstva práce a sociálních
věcí, Ministerstva obrany, Ministerstva spravedlnosti,
Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva financí,
Ministerstva zahraničních věcí a Ministerstva
vnitra.
4. Připravované legislativní aktivity
v trestně bezpečnostní oblasti pro rok 1995
Rok 1995 je dalším rokem realizace úkolů
z usnesení vlády ze dne 27.dubna 1994 č.
221 ke Zprávě o bezpečnostní situaci
v ČR v roce 1993.
Je třeba dokončit splnění odsunutých
úkolů, především návrhu
- zásad zákona o bezpečností provozu
na pozemních komunikacích,
- zásad azylového zákona,
- zákona o pobytu cizinců.
Vypracován bude obsáhlý projekt návrhu
nové koncepce správního řízení,
správního trestání a správního
soudnictví.
V r. 1995 by mělo být sjednáno přibližné
48 mezinárodních smluv (z toho 8 prezidentských,
9 vládních, 27 resortních, 1 novelizace prezidentské
smlouvy, 2 novelizace vládních smluv a v jednom
případě se bude jednat o přístup
ke konvenci v Radě Evropy) a 3 prováděcí
dokumenty. Budou vedena expertní jednání
o návrzích dalších readmisních
dohod, smluv o malém pohraničním styku, o
státních hranicích a o policejní spolupráci.
5. Priority základního zaměření
činnosti Policie ČR v roce 1995
Vedení Ministerstva vnitra a Policie ČR při
stanovení priorit základního zaměření
činnosti Policie ČR na rok 1995 vycházelo
z tezí Koncepce ministerstva vnitra v oblasti vnitřního
pořádku a bezpečnosti a doktríny Policie
ČR.
"Policejní činnost je veřejnou službou
ve prospěch občanů a veřejnosti".
Ze zahraničních i domácích zkušeností
vyplývá, že pro pocit bezpečnosti občanů
má velký a často dokonce rozhodující
význam jednání policistů s občany
(zájem, ochota, laskavost, pochopení). Významné
místo v tomto směru zaujímá i rychlost
a profesionálnost policejního zásahu. Oba
momenty jsou závislé na dosažitelnosti policie
v okamžiku ohrožení.
Po posouzení současné situace z hlediska
bezpečnostních rizik, z hlediska práce policie
a úspěšnosti jejích opatření
v r. 1994 a z hlediska postojů veřejnosti, projevujících
se ve výzkumech veřejného mínění
i v masmédiích, stanovilo vedení Ministerstva
vnitra a Policie ČR několik základních
úkolů, na jejichž splnění se
bude Ministerstvo vnitra a Policie ČR v r. 1995 přednostně
zaměřovat:
Úkol č.1
Zvýšit důvěru občanů
v Policii ČR především:
a) Vstřícným a adekvátním
jednáním policistů s poškozenými
a veřejností vůbec.
b) Profesionálními zásahy a včasnými
příjezdy Policie ČR na místo činu.
Úkol č. 2
Policie ČR bude důsledně postupovat proti
nekázni v dopravě a při zajišťování
plynulosti a bezpečnosti silničního provozu.
Úkol č. 3
Přednostně zabezpečovat útvary
Policie ČR podílející se na boji proti
organizovanému zločinu potřebnou technikou
a naplňovat tyto útvary speciálně
vyškoleným personálem.
Úkol č. 4
Policie ČR bude razantně postupovat proti veřejným
projevům rasové nesnášenlivosti a extremistickým
vystoupením.
Úkol č. 5
Intenzivně spolupracovat s bezpečnostními
složkami ostatních států při
potírání přeshraniční
a organizované kriminality.
Úkol č. 6
Zlepšit úroveň technického vybavení
v oblasti výpočetní techniky, informatiky
a datových přenosů.
Úkol č. 7
Realizovat první etapu zprovoznění projektu
PEGAS, který je zaměřen na zabezpečení
radiové komunikace s možností datových
přenosů před nepovolaným odposlechem,
a tím zajistit lepší spojení útvarů
Policie ČR.
6. Závěr - Bezpečnostní rizika
pro rok 1995
Bezpečnostní rizika na r. 1994 byla vládou
ČR stanovena v souladu s nejdůležitějšími
bezpečnostními problémy i v souladu s prioritami,
kterými veřejnost reaguje na momentální
stav kriminality. Vnější i vnitřní
bezpečnostní rizika se v nejzávažnějších
případech stále více vzájemně
prolínají, přičemž jejich nebezpečnou
spojnici je organizovaný zločin.
Stanovení bezpečnostních rizik stimulovalo
pozornost příslušných ministerstev a
práci Policie ČR na vytypované problémy,
výsledkem vznikající vzájemné
spolupráce jsou první kroky k systémovému
řešení.
Zatím nelze žádné z bezpečnostních
rizik považovat za definitivně vyřešené,
některá však již pravděpodobně
překročila svůj zenit (např.krádeže
vloupáním do bytů). Na druhé straně
z latentní roviny vystupují rizika nová,
která je již možné konkrétně
pojmenovat. V rovině vnitřní bezpečnosti
jde zejména o vznik a působení některých
skupin mládeže. V rovině vnějšího
ohrožení je, podle názoru příslušných
složek Ministerstva vnitra i Ministerstva obrany, vhodné
zaměřit se na ochranu úniku informací
a na soulad českých právních norem
se zákony v demokratických státech, které
upravují pobyt cizinců, boj s organizovaným
zločinem a terorismem, obchodování se zbraněmi
a opatření proti šíření
zbraní hromadného ničení, včetně
technologií a zboží dvojího užití.
Dosud se neprojevují další bezpečnostní
rizika, která v mnohých zemích již otevřeně
působí a která mohou, ale nemusí,
ovlivnit bezpečnostní situaci v ČR v příštích
letech. Jde zejména o kriminalitu narkomanů, která
je páchána s cílem získat finanční
prostředky na zakoupení drog a o tzv. sociální
kriminalitu, která ve své primární
rovině (kriminalita páchaná z bídy)
může snad být v ČR spojována
pouze s určitými sociálně slabými
vrstvami (zejména etnickými). Zřetelněji
však vystupuje v rovině sekundární,
kdy si kriminální živly na útěku
obstarávají živobytí trestnou činností.
V ČR v současné době nastoupily populačně
silné ročníky věkové kategorie
do 30 let, které podle kriminologů páchají
nejčastěji trestnou činnost. I s objektivním
působením tohoto demografického faktoru je
třeba počítat.
Vláda ČR, na základě analýzy
bezpečnostní situace v r. 1994 a vycházejíc
z výše uvedených závěrů,
stanovila tato nejzávažnější
bezpečnostní rizika pro r. 1995.
I. Rizika s mezinárodním prvkem, která
bezprostředně souvisejí se stabilitou politického
systému. Nástroje k jejich eliminaci zůstávají
v oblasti legislativy, mezinárodní spolupráce
a koncepčního řešení na nejvyšší
úrovni řízení.
A) Ochrana informací
B) Migrace
Legální (vliv na rozvoj organizovaného zločinu)
Nelegální a nekontrolovatelná migrace
C) Organizovaný zločin
Finanční machinace
Problematika drog
D) Rasové konflikty
II. Rizika, která mají bezprostřední
vliv na úroveň vědomí občanů
o ochraně jejich svobod, zdraví a majetku. Nástroje
k jejich eliminaci spočívají zejména
v oblasti legislativy a v práci Policie ČR.
A) Kriminalita některých skupin mládeže
B) Majetková kriminalita
Krádeže a vykrádání automobilů
Pouliční kriminalita
Krádeže vloupáním do bytů a rekreačních
objektů
C) Hospodářská kriminalita
Daňové úniky
Podvody
D) Násilná kriminalita
E) Bezpečnost silničního provozu
F) Ohrožení veřejného pořádku,
vandalismus
Uvedeným rizikům bude vláda ČR
v r. 1995 věnovat zvýšenou pozornost. V současné
době jde hlavně o vytváření
legislativních a organizačních podmínek
k eliminaci rizik s mezinárodním prvkem (organizovaného
zločinu a migrace). V této souvislosti je nutné
důsledně dbát na ochranu informací,
na uplatňování harmonizace koncepcí
a kompatibility právní úpravy, organizačních
struktur a technických prostředků se státy
EU.
Aby byla v nejvyšší možné míře
eliminována rizika, která mají bezprostřední
vliv na pocit bezpečnosti občanů, je nutné
snížit administrativní zatížení
policie a uvolnit její síly a prostředky
ke zvládáni trestné činnosti.