Ministr vnitra Jan Ruml zaslal odpověď na interpelaci
poslance Jaroslava Broulíka dopisem ze dne 5. června
1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
vnitra Jan Rumla na interpelaci poslance Jaroslava Broulíka.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Ministr vnitra
České republiky
Jan RUML
V Praze dne 5.června 1995 | |
Č.j.: OSS-1049/95 |
Vážený pane poslanče,
k jednotlivým otázkám, které jsou
obsaženy ve Vaší interpelaci ze dne 9. května
1995, týkající se nastávající
turistické sezóny a s ni spojenými návštěvami
cizinců v České republice, Vám sděluji
následující.
Přestupky spáchané na území
České republiky se posuzují podle příslušných
zákonů a bez ohledu na to, zda přestupek
spáchal občan České republiky nebo
cizinec. Podle stávající právní
úpravy projednávají přestupky v rámci
zákonem založené působnosti obce, okr,:sní
úřady, orgány Policie České
republiky a jiné správní orgány. Způsobnosti
zákona o přestupcích a jiných zákonů,
obsahujících ustanovení o přestupcích,
jsou vyňaty osoby, které používají
výsad a imunit podle zákona nebo mezinárodního
práva. Jednání těchto osob, které
má znaky přestupku, nelze jako přestupek
projednat a postihnout sankcí.
Jedná-li se o přestupek méně závažný
a je možno předpokládat, že samotné
projednání přestupku a vyslovení viny
má na pachatele účinky, které by mělo
uložení sankce a její výkon, stačí
k projednání zjištěného přestupku
pouze domluva. Jinak je nejčastěji užívaným
způsobem projednávání méně
závažných přestupků, i když
to zákon o přestupcích výslovně
nestanoví, blokové řízení.
Blokové řízení lze zavést za
předpokladu, že přestupek je spolehlivě
zjištěn a obviněný z přestupku
je ochoten pokutu zaplatit. Není-li pokuta zaplacena ihned
při jejím uložení, vydá se blok
na pokutu na místě nezaplacenou. Podpis pachatele
přestupku o převzetí tohoto bloku je dokladem
o tom, že podrobil projednání přestupku
v blokovém řízení. Blokové
řízení, které je zvláštním
zkráceným druhem řízení o přestupcích,
vyznačuje neformálností, rychlostí
postihu, hospodárností a většinou i
bezprostředním účinkem na pachatele
přestupku.
Není-li obviněný z přestupku ochoten
zaplatit pokutu v blokovém řízení
nebo závažnost přestupku vylučuje jeho
projednání v tomto řízení,
je přestupek projednán příslušným
správním orgánem, který po provedeném
správním řízení vydá
rozhodnutí. Správní řízení
je však poměrně pracné, formálně
a zejména časově značně náročné.
V případě, že není uložená
pokuta ve stanovené lhůtě zaplacena, vymáhá
se exekučními prostředky přípustnými
podle právního řádu pro vymáhání
rozhodnutí ukládajících peněžité
plnění, tedy srážkami ze mzdy nebo přikázáním
pohledávky, nebo prodejem movitých věcí
dlužníka. Obce a okresní úřady
vymáhají i pokuty uložené jejích
orgány; obce vymáhají též pokuty,
které uložili pracovníci obecní policie
jimi zřízené.V ostatních případech
jsou k exekučnímu vymáhání
uložených pokut příslušné
finanční úřady.
Projednávání přestupků cizinců
je limitováno tím, že cizinci na území
České republiky obvykle zdržují kratší
dobu, než jsou zákonné lhůty a reálné
možnosti správních orgánů pro
provedení správního řízení.
Omezit vycestování cizince se v tomto případě
í jako neadekvátní povaze přestupku.
Stejně je třeba hodnotit i možnost vydání
rozhodnutí o propadnutí nebo zabrání
věcí.
V této souvislosti se uvažuje o návrhu na doplnění
zákona o přestupcích o ustanovení,
umožňující policistům zajistit
věc z majetku osob, u kterých je předpoklad,
že pokutu dobrovolně nezaplatí, pro případný
výkon rozhodnutí podle § 88 zákona o
přestupcích.
S přihlédnutím k výše uvedeným
faktům je příslušníkům
Policie České republiky resortními předpisy
doporučeno projednávat přestupky cizinců
převážně v blokovém řízení.
Toto doporučení je opakováno i v resortním
předpisu vydaném v souvislostí se zákonem
č. 82/1995 Sb., kterým se s účinností
od 1. června 1995 mění a doplňuje
zákon o přestupcích. Aby bylo při
předpokládaném zjištění
většího počtu přestupků
umožněno cizincům zaplatit pokutu na místě,
jsou k mnoha dopravně bezpečnostním akcím
přibírány osoby provozující
směnárenskou činnost. I v případě
tranzitu občanů států bývalého
východního bloku přes území
České republiky je oprávněný
předpoklad, že mají měnu státu,
do kterého cestují, případně
jinou volně směnitelnou měnu.
Neznalost cizinců překračujících
státní hranice o tom, že na území
České republiky musí být motorová
vozidla pří jízdě na dálnici
a silnici dálničního typu označena
nálepkou prokazující zaplacení příslušného
poplatku je prakticky vyloučena. Podle ověřených
informací je upozornění na tuto skutečnost
na všech hraničních přechodech, a to
spolu s upozorněním na rychlostní limity
platné na území České republiky
jak pro jednotlivé druhy pozemních komunikací,
tak pro jednotlivé druhy motorových vozidel.
Turistické stezky jsou do této doby zřízeny
na státních hranicích se Spolkovou republikou
Německo a Rakouskou republikou. Na základě
Dohody mezi vládou České republiky a vládou
Spolkové republiky Německo o malém pohraničním
styku na turistických stezkách a v turistických
zónách a o překračování
státních hranic ve zvláštních
případech, která vstoupila v platnost dnem
1. prosince 1994, bylo otevřeno 24 turistických
stezek, které svým průběhem protínají
společné státní hranice se Spolkovou
republikou Německo. Podle této Dohody mohou státní
hranice na turistických stezkách překračovat
občané obou států a občané
třetích států, kteří
nepodléhají vízové povinnosti v České
republice a ve Spolkové republice Německo, ani v
žádném členských států
Evropské unie. Překračování
státních hraníc je umožněno na
platný doklad pro překračování
státních hranic; ve vztahu k občanům
třetích států se jedná o cestovní
pas. Osoby, které překračují státní
hranice podle této Dohody, podléhají pohraniční
a celní kontrole.
Obdobně je upraveno překračování
státních hranic s Rakouskou republikou, kde byla
do této doby otevřena pouze jedna turistická
stezka.
Na státních hranicích s Polskou republikou
do současné doby turistické stezky zřízeny
nebyly. Pokud bude v připravované mezivládní
dohodě o zřízení přechodů
na turistických stezkách občanům třetích
států umožněno překračováni
státních hranic, pak pouze na platný cestovní
pas. Překračování státních
hranic na český nebo polský občanský
průkaz bude umožněno toliko osobám žijícím
trvale nebo přechodně v pásmu malého
pohraničního styku, a to po sjednání
příslušné smluvní úpravy,
kterou je Smlouva mezi Českou republikou a Polskou republikou
o malém pohraničním styku. Tato smlouva již
byla podepsána a je před projednáním
Parlamentem České republiky. Bude-li občanu
Polské republiky, žijícímu trvale nebo
přechodně v pásmu malého pohraničního
styku, zakázán pobyt na území České
republiky, pak bude tato skutečnost příslušným
útvarům Policie České republiky známa.
Při pohraniční kontrole bude možno tuto
osobu podle občanského průkazu ztotožnit
a zjistit uložení zákazu pobytu na území
České republiky, i když v jejím občanském
průkazu nebude tato skutečnost vyznačena.
Dne 12. dubna 1995, tedy v dostatečném časovém
předstihu před vstupem v platnost smlouvy o malém
pohraničním styku a dohody o zřízení
přechodů na turistických stezkách,
byl podepsán a vstoupil v platnost Protokol o policejní
spoluprácí mezi Ministerstvem vnitra České
republiky a Ministerstvem vnitra Polské republiky. Tento
Protokol mimo jiné upravuje nejen výměnu
zkušeností a informací, ale i organizování
koordinovaných opatření příhraničních
útvarů Policie České republiky a Vojvodských
velitelství Policie Polské republiky, jakož
i Velitelství oddílů Pohraniční
stráže Polské republiky proti páchání
trestné činnosti na státních hranicích
a přes tyto hranice.
Mimo opatření předpokládaná
výše uvedeným Protokolem věnuje Policie
České republiky soustavnou a náležitou
pozornost trestné činnosti páchané
přes státní hranice a k jejímu omezení
zejména tipuje objekty a lokality s předpokládaným
nárůstem této trestně činnosti
a pořádá operativně pátrací
akce.
V souvislosti se zavedením režimu malého pohraničního
styku při překračování státních
hranic s Polskou republikou a se zřizováním
turistických stezek rozhoduje vláda České
republiky o požadavcích resortu vnitra na navýšení
počtu policistů při projednávání
návrhu na sjednání příslušné
dohody. Ministerstvo vnitra zabezpečuje ve svých
školských zařízeních jak základní
odbornou přípravu policistů pro tyto účely,
tak i potřebné zvyšování další
kvalifikace včetně jazykové.
Dovolte mi, vážený pane poslanče, abych
konstatoval, že všechny Vámi uváděné
problémy související se zvyšováním
průchodnosti státních hranic jsou průběžně
analyzovány a jsou k nim přijímána
nezbytná opatření v jednotlivých službách
Policie České republiky včetně přípravy
potřebných mezinárodních smluv. Ve
druhém pololetí letošního roku hodláme
vyhodnotit dosavadní stav turistických stezek na
státní hranici se Spolkovou republikou Německo
a stanovit další postup. Dosavadní poznatky
o spolupráci Policie České republiky s policejními
složkami sousedních států se na úrovni
krajů ukazuje jako dobrá a operativní a Ministerstvo
vnitra a Policejní prezidium České republiky
ji hodlá nadále rozvíjet a posilovat zejména
v oblasti zkvalitňování smluvní úpravy
o přeshraniční spolupráci.
Věřím, vážený pane poslanče,
že moje odpověď na otázky položené
ve Vaší interpelaci Vám poskytla dostatečné
informace jak ke konkrétním dotazům, tak
i k postupu, který Ministerstvo vnitra i Policie České
republiky hodlá uplatňovat v této oblasti.
Jan Ruml
Vážený pan
Ing. Jaroslav BROULÍK
poslanec
Poslanecká Sněmovna
Parlamentu České republiky