Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Jaroslava Broulíka na ministra vnitra
Jana Rumla. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Vážený pan
Jiří Ruml
ministr vnitra ČR
prostřednictví m
Váženého pana
PhDr. Milana Uhdeho
předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR
V Praze 9. května 1995 |
Vážený pane ministře,
obracím se na Vás s následující interpelací. Blíží se turistická sezóna. Samozřejmě s tím je spojena velice často i návštěva cizího státu.Samozřejmě jsou turisté ohleduplní a spořádaní, kteří ctí zákony druhého státu a jsou všude vítáni. Mám ale dotaz, jak je řešena situace s těmi horšími návštěvníky České republiky, kteří se dopouští jednání, které je považováno za přestupek.Dle toho by měly být vyměřeny v případě zjištění kompetentními orgány určité sankce.
Naši občané si někdy stěžují, že za stejné jednání je cizinec propuštěn bez následků. Policisté se vymlouvají, že cizinec neměl u sebe naše koruny a cizí měnu za přestupek nelze vybírat. Nebudu se dotýkat situace, kdy je cizinec " kasírován" právě ve valutě pro přilepšení nesolidních policistů.To už by mělo být věcí inspekce Vašeho ministerstva.
V současné době je vyměřován pro užití dálnic a silnic pro motorová vozidla poplatek. Pro návštěvníky ze států Evropské unie jeho zaplacení nebude činit problémy.Jak se ale budou policisté chovat k méně solventním návštěvníkům z Polska, Slovenska a dalších států bývalého východního bloku? A jak budou reagovat na situaci, když se bude jednat o tranzit a českou měnu opravdu nebudou mít? V některých případech se opravdu může jednat o neznalost a návštěvník bude mít pokažený dojem z naši země. Je připravován metodický pokyn pro jednání policistů v takovýchto situacích?
Další problémem, který v nejbližší době nastane v pohybu osob přes hranice státu je zřizování turistických stezek, kde je možné překročit ve vymezeném prostoru za splnění daných podmínek pouze na občanský průkaz. Lze předpokládat, že s občany z vyspělých států toto nebude činit problémy. Protože se připravuje dohoda o obdobném režimu i na hranici s Polskou republikou, mám dotaz, jak bude řešena situace u cizince, kterému bude u nás zakázán pobyt, který se vyznačuje do pasu.V osobním průkaze ale toto značení nelze provést.
Lze očekávat, že větší otevření hranic se může projevit zvýšenou kriminalitou páchanou občany z příhraničních oblastí, protože budou spoléhat, že prozatím spolupráce policejních orgánů sousedících států není dokonalá. Již nyní i při špatné průchodnosti hranic je obecná kriminalita značná. Zejména v oblasti Ostravy se fenomén anonymity velké aglomerace projevuje poměrně ve značném rozsahu. Jsou známé krádeže osobních aut, které se převážejí přes hranice právě z důvodů obtížného zachycení. Vypátrání pachatele bytových krádeží i v současné době je značný problém.
Proto se ptám, zda budou učiněna některá
preventivní opatření ve věci posílení
kriminální služby již před uvedením
mezivládních dohod o malém pohraničním
styku. Jedná se především o zvýšení
počtu policistů a jejich patřičné
proškolení, protože budou muset zvládnout
vyšetřování i občanů druhého
státu.
Bylo by opravdu chybou, kdyby zvýšená kriminalita
znehodnotila opatření usnadňující
občanům návštěvu sousedních
států.
poslanec Jaroslav Broulík |
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR
poslanec Ing. Jaroslav Broulík
Sněmovní 4