Ministr hospodářství Karel Dyba zastal odpověď
na interpelaci poslance Miroslava Čapka dopisem ze dne
5. června 1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
hospodářství Karla Dyby na interpelaci poslance
Miroslava Čapka. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
V Praze dne 9. června 1995
Milan Uhde v. r.
Příloha
MINISTR HOSPODÁŘSTVÍ
ČESKÉ REPUBLIKY
DOC. ING. KAREL DYBA, CSc.
V Praze dne 5. června 1995 | |
Čj. 805 569/95-622 |
Vážený pane poslanče,
obdržel jsem Vaši interpelaci ve věci účtování
telekomunikačních poplatků akciovou společností
SPT TELECOM a zasílám Vám na ni následující
odpověď.
K problému uvedenému ve druhém a třetím
odstavci Vaší interpelace:
V případě, že telefonní účastník
uplatní u provozovatele (SPT TELECOM, a.s.) reklamaci a
s výsledkem projednání této reklamace
není spokojen, může podat námitku Ministerstva
hospodářství - Českého telekomunikačního
úřadu (ČTÚ). ČTÚ je
na přechodnou dobu součástí Ministerstva
hospodářství.
Spor vzniklý mezi telefonním účastníkem
a provozovatelem o výši telekomunikačních
poplatků (jakožto i některé další
spory) je řešen ČTÚ ve správním
řízen Tento postup je stanoven zákonem č.
110/1964 Sb. o telekomunikacích, ve znění
zákona č. 150/1992 Sb. a zákon č.
253/1994 Sb., a vyhláškou Federálního
ministerstva spojů č. 108/1982 Sb., kterou se vydává
Telefonní řád. r rozhodování
ve správním řízení se v plné
míře vztahuje zákon č. 71/1967 Sb.,
o správním řízení (správní
řád).
Pro snazší orientaci v činnosti ČTÚ
na úseku rozhodování ve sporech telefonních
účastníků s provozovatelem je užitečné
zdůraznit několik zásad obsažených
ve správním řádu.
Správní orgán postupuje v řízení
v souladu se zákony a jinými právními
předpisy. Všichni účastníci mají
v řízení stejná procesní práva
a povinnosti.
Uplatní-li telefonní účastník
námitku, je ř í zení zahájeno
dnem, kdy podání účastníka
řízení došlo správnímu
orgánu příslušnému ve věci
rozhodnout. O zahájení řízení
uvědomí správní orgán všechny
známé účastníky řízení.
Správní orgán je mimo jiné povinen
si opatřit potřebné podklady pro rozhodnutí.
Podkladem pro rozhodnutí jsou zejména podání,
návrhy a vyjádření účastníků
řízení, důkazy, jakož i skutečnosti
všeobecně známé nebo známé
správnímu orgánu z jeho úřední
činnosti. Důkazy jsou zejména výslech
svědků, znalecké posudky, listiny a ohledání.
K místnímu ohledání přizve
právní orgán toho, kdo je oprávněn
předmětem ohledání nakládat.
Rozsah a způsob zjišťování podkladů
určuje správní orgán.
Rozhodnutí správního orgánu musí
být v souladu se zákony a ostatními právními
předpisy a musí být, pokud orgán příslušný
rozhodnout o rozkladu nerozhodl jinak, vydáno do 30 dnů
a ve zvlášť složitých případech
do 60 dnů od zahájení řízení.
Rozhodnutí se účastníku řízení
oznamuje doručením písemného vyhotovení
tohoto rozhodnutí. Den doručení rozhodnutí
je dnem jeho oznámení. Proti rozhodnutí ústředního
orgánu (ČTÚ), vydanému v prvním
stupni, lze podat u tohoto orgánu ve lhůtě
15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí
rozklad. O rozkladu rozhoduje vedoucí ústředního
orgánu státní správy (ministr hospodářství)
na základě návrhu jím ustanovené
zvláštní komise. Proti tomuto rozhodnutí
se nelze ve správním řízení
odvolat. Pokud telefonní účastník
s rozhodnutím o rozkladu nesouhlasí, může
podat žalobu u příslušného soudu.
Pracovníci správního orgánu vyžadují
od obou účastníků řízení
důkazy vztahující se k danému sporu.
Jsou to např. stvrzenky o zaplacení telefonních
účtů, uplatněné reklamace,
údaje o hlášení poruch, doklady o způsobu
vyřízení reklamace provozovatelem. Provozovatel
vede technickou a provozní dokumentaci o stavu a provozu
svého zařízení bez ohledu na to, zda
telefonní účastník telekomunikační
účet reklamovat bude či nikoliv. Tato dokumentace
je po různou dobu (podle povahy věci) archivována
a z ní je pracovníky správního orgánu
požadována celá řada údajů.
Mohou to být např. údaje o zapojení
telefonní stanice do provozu a způsobu připojení
(se samostatným připojením, s podvojným
připojením, se skupinovým připojením,
na analogové sdružovací zařízení
atd.), technické údaje o telefonní ústředně,
údaje o poruchách a poruchových stavech na
vnitřním zařízení ústředny,
údaje o poruchách na vnějším
zařízení (např. přípojném
vedení, spojovacím vedení, nadřazených
ústřednách atd.), údaje o koncovém
zařízení, údaje o stavu počítadla
(účastnického konta), údaje o stálých
poplatcích, výpisy z registrace aktivního
styku (pokud to technické zařízení
dovoluje), výpisy z hlášení tratových
dozorů, údaje o poruchách hlášených
účastníkem, případně
účastníky téhož společného
účastnického zařízení,
výpisy z deníku telefonní ústředny,
kam jsou mimo jiné zaznamenávány i práce
(opravy) prováděné na telefonní ústředně,
protokoly o prováděném měření
a naměřených hodnotách, údaje
o změnách čísel účastníků
atd. Tyto (a mnohé další) důležité
údaje nejsou nikde jinde k dispozici než u provozovatele,
tj. u SPT TELECOM, a. s. Z tohoto důvodu jsou uvedené
údaje vyžadovány od jejich vlastníka,
tj. od SPT TELECOM, a. s. Považují-li pracovníci
správního orgánu některý údaj
za neúplný, nepřesný či nevěrohodný,
mají možnost si jej za přítomnosti pracovníka
provozovatele ověřit a pokud jde o kontrolu naměřených
hodnot, provádí ji na základě požadavku
správního orgánu pracovník provozovatele
za přítomnosti pracovníka (technika) ČTÚ.
Těchto možností pracovníci správního
orgánů v případě potřeby
běžně využívají. Stav místní
sítě, domovních rozvodů a koncových
zařízení pak pracovníci správního
orgánu mohou ověřit přímo na
místě, a to za přítomnosti obou účastníků
řízení, tzn. telefonního účastníka
a zaměstnance SPT TELECOM, a. s. Je na pracovníkovi
správního orgánu, aby vždy daný
případ posoudil a určil tomu odpovídající
rozsah a způsob zajišťování podkladů
(§ 32 odst. 2 správního řádu).
Prokáže-li se v průběhu správního
řízení jakákoliv závada, která
ovlivnila nebo mohla ovlivnit výši částky
telekomunikačního účtu, pak je vždy
rozhodnuto ve prospěch telefonního účastníka.
Z uvedeného vyplývá, že správní
orgán vyžaduje podklady k rozhodnutí v daném
sporu vždy od toho, kdo je má v držení,
tzn. i od SPT TELECOM, a. s. Při svém rozhodování
je vázán platnými zákony a ostatními
právními předpisy. V případě
sporů o výši telekomunikačních
poplatků pak zejména zákonem č. 110/1964
Sb., o telekomunikacích, ve znění zákona
č. 150/1992 Sb. a zákona č. 253/1994 Sb.,
Vyhláškou Federálního ministerstva spojů
č. 108/1982 Sb., kterou se vydává Telefonní
řád a Ceníkem telekomunikačních
služeb vydaným v souladu s Výměrem MF
č. 03/95 ze dne 9 února 1995, kterým se doplňuje
seznam zboží s regulovanými cenami vydaný
výměrem MF č. 01/95. Při samotném
správním řízení je vázán
správním řádem.
Jako neopodstatněný musím odmítnout
nejen vysloven názor, že činnost ČTÚ
je v této věci ryze formální, ale
i podezření, že SPT TELECOM, a. s. účelově
připravuje pro správní orgán podklady,
na základě kterých je stanovisko SPT TELECOM,
a. s. pouze potvrzeno.
O opaku svědčí i údaje uvedené
v připojených tabulkách. Z nich mimo jiné
vyplývá skutečnost, že v roce 1993 i
v roce 1994 bylo cca v 47 % případů ve správním
řízení v prvním stupni rozhodnuto
ve prospěch telefonního účastníka.
Tato skutečnost měla v roce 1994 za následek,
že telefonním účastníkům
byly na základě rozhodnutí ČTÚ
sníženy telekomunikační účty
v celkové výši téměř 11
miliónů Kč. Tento údaj se sleduje,až
od roku 1994. Údaj o výši částky,
o kterou telefonní účastníci vedou
spor s SPT TELECOM, nebyl vykazován.
Je pravdou, že pokud není zjištěna žádná
závada, která ovlivnila nebo mohla ovlivnit vykázaný
počet tarifních impulzů vykázaný
počítadlem (účastnickým kontem)
na ústředně, je správní orgán
povinen rozhodnout ve prospěch provozovatele (viz §
30 odst. 2 Telefonního řádu).
Podotýkám, že rozhodování ČTÚ
ve sporech telefonních účastníků
s provozovatelem telefonní sítě o výši
telekomunikačních účtů je jen
zlomkem činnosti ČTÚ, a proto je nejasné,
na základě jakých faktů byl učiněn
závěr: "Funkčnost ČTÚ
se mi jeví jako formální... "
Pro Vaši informaci uvádím, že pro zajištění
výkonu státní správy v telekomunikacích
byl ČTÚ zřízen jako sekce Ministerstva
hospodářství dnem 1. 1. 1993. Tyto a další
základní informace o vzniku, poslání
a činnosti ČTÚ jsou obsahem přílohy
tohoto dopisu.
Ke čtvrtému a pátému odstavci Vaší
interpelace:
Možnost požádat SPT TELECOM, a. s. o vyhotovení podrobného přehledu poskytnutých telekomunikačních služeb prostřednictvím telefonní stanice má každý telefonní účastník již v současné době v rámci služby "sledování aktivního telefonního styku". Tato placená nadstandardní služba umožňuje telefonnímu účastníku požádat o rozpis
- mezinárodní hovorové korespondence (všech volání začínajících dvojčíslím "00"),
- meziměstské hovorové korespondence uskutečněné
= ve II. a III. meziměstském tarifním pásmu (všech volání začínajících jen číslem "0",
= v I. meziměstském tarifním pásmu (všech volání mezi jednotlivými místními telefonními obvody v rámci uzlového telefonního obvodu),
- místní hovorové korespondence (všech volání uskutečněným v rámci místního telefonního obvodu),
- hovorové korespondence na audiotexové služby
(všech volání začínajících
číslem "0609").
Rozpis hovorové korespondence lze telefonnímu účastníku
zabezpečit pro uvedené jednotlivé druhy korespondence,
jejich kombinace, případně pro všechny
druhy korespondence současně.
Rozsah této nadstandardní služby je však
závislý na technických možnostech automatických
telefonních ústředen a u telefonních
ústředen první a druhé generace též
na počtu zařízení, která umožňují
sledování aktivního provozu dané telefonní
stanice. Jedná se o nestandardní službu, poskytovanou
na základě individuální žádosti
telefonního účastníka.
Dostupnost této služby, jako služby standardní, pro všechny účastníky, se bude rozšiřovat s postupující digitalizací telefonní sítě a postupným dovybavováním analogových telefonních ústředen zařízením pro sledování aktivního provozu jednotlivých telefonních stanic. Po nabytí právní moci rozhodnutí správního orgánu, kterým se vydává nové "Pověření pro SPT TELECOM, a. s. ke zřizování a provozování jednotné telekomunikační sítě a k poskytování telekomunikačních služeb" (dále jen "Pověření") se poskytování této služby předpokládá v následujícím rozsahu: - poskytování standardní telefonní služby, která spočívá ve vyúčtování cen za telekomunikační služby a související výkony, kromě rozpisu cen za jednotlivé telekomunikační služby i rozpis počtu tarifních impulsů a cen za automaticky uskutečněné hovory podle následujícího členění a v souladu s číslovacím plánem:
= hovory místní a vnitrouzlové a za doplňkové služby,
= hovory meziuzlové a za volání na služby, jejíchž telefonní číslo začíná číslicí "0",
= hovory mezinárodní.
Takto strukturované vyúčtování
bude všem telefonním účastníkům
připojeným na digitální ústředny
poskytováno nejpozději do 18 měsíců
ode dne nabytí právní moci rozhodnutí,
kterým se vydává Pověření.
Padesáti procentům telefonních účastníků
připojeným na analogové telefonní
ústředny bude takovéto vyúčtování
poskytováno do dvou let od nabytí právní
moci rozhodnutí, kterým se vydává
Pověření a do 31. prosince 2000 pak 95 %
šech takto připojených telefonních účastníků.
Rovněž do 4 měsíců po nabytí
právní moci rozhodnutí, kterým se
vydává Pověření, bude mít
držitel Pověření povinnost poskytovat,
na základě žádosti telefonního
účastníka placenou nadstandardní službu
spočívající ve vyhotovení dokladu
o ceně za automaticky uskutečněné
hovory, z jeho telefonní účastnické
stanice za období, které je odlišné
od běžného zúčtovacího
období, určené v žádosti (bez
členění na hovory místní, meziměstské
a mezinárodní)
Dále bude SPT TELECOM, a. s. povinna poskytovat službu
spočívající v zabezpečení
podrobného rozpisu cen za všechny uskutečněné
hovory. Rozpis musí obsahovat alespoň datum a čas
zahájení hovoru, číslo volané
stanice, dobu trvání hovoru a počet tarifních
impulsů. Služba, při níž telefonní
účastník na základě své
žádosti obdrží podrobný rozpis
cen za všechny hovory uskutečněné z
jeho telefonní účastnické stanice
za období určené v žádosti účastníka,
bude nadstandardní placenou službou. Kde je to technický
možné a současné vybavení telefonních
ústředen to umožňuje, zavede držitel
Pověření tuto službu do čtyř
měsíců ode dne nabytí právní
moci rozhodnutí, kterým se vydává
Pověření. Pro ostatní části
sítě SPT TELECOM bude tato služba k dispozici
do 31. prosince 2000 pro 100 % telefonních účastníků
připojených na digitální ústředny
a pro 95 % účastníků připojených
na analogové ústředny v majetku SPT TELECOM.
V této souvislosti je třeba uvést, že
dovybavování stávajících analogových
telefonních ústředen o výše uvedená
zařízení je záležitostí
finančně značně nákladnou.
Je reálný předpoklad, že rozhodnutí,
kterým se vydá Pověření nabude
právní moci nejpozději do 31. 12. 1995.
K výhradám občanů - telefonních
účastníků k účtování
telekomunikačních poplatků je nutno poznamenat,
že poměr reklamovaných účtů
(tzn. počet reklamací oprávněných
+ počet reklamací neoprávněných)
k celkovému počtu vydaných telefonních
účtů je pod hodnotou jednoho procenta. Údaje
o počtu reklamovaných telefonních účtů
lze nalézt v tabulce nazvané "Přehled
o počtu reklamací telekomunikační
poplatků uplatněných telefonními účastníky
v letech 1989 - 1994".
K šestému odstavci Vaší interpelace
V tabulce nazvané "Přehled o počtu reklamací
telekomunikačních poplatků uplatněných
telefonními účastníky v letech 1989
až 1994" jsou uvedeny souhrnné údaje (získané
od akciové společnosti SPT TELECOM) o počtech
vyřízených reklamací a z toho oprávněných
za období let 1989 - 1994. Požadované členění
podle jednotlivých UTO nelze zabezpečit s ohledem
na skartování části materiálů
a s ohledem na skutečnost, že v tomto členění
nebyly reklamace v minulosti nikdy sledovány. Z uvedených
důvodů nelze rovněž předložit
konkrétní výši reklamovaných
částek a z toho výši částek
odepsaných v rámci kladně uznávaných
reklamací a rozdělení námitek na I.
a II. stupeň jejich vyřízení. Podle
sdělení vedoucích pracovníků
SPT TELECOM zabezpečení výše uvedených
podkladových materiálů v případech,
kdy nebyly skartovány, by vyžadovalo vysokou pracnost,
která by představovala ruční prověření
více než 150 tisíc případů.
Počínaje rokem 1995 jsou reklamace statisticky
sledovány v následujícím členění:
reklamace ve sledovaném období podané - vyřízené
- nevyřízené (přecházející
do dalšího období) - oprávněné
a z důvodu technické závady - oprávněné
z důvodu administrativní závady - neoprávněné
- částka reklamována - částka,
o kterou byly účty na základy reklamace sníženy.
K sedmému odstavci Vaší interpelace
V tabulkách nazvaných "Přehled o počtu
ukončených správních řízení
v roce 1993 (1994) ve věci námitek proti výši
telekomunikačních účtů (v
prvním stupni správního řízení)"
tj. případů řešených ČTÚ,
je uvedeno v členění podle jednotlivých
oblastí, kolik bylo vydáno rozhodnutí ve
věci námitek proti výši telekomunikačních
účtů, v kolika případech bylo
rozhodnuto ve prospěch telefonního účastníka
v r. 1994 (v roce 1993 se tento údaj nesledoval) o kolik
byla snížená celková částka
telekomunikačních účtů na základě
rozhodnutí vydaných ve prospěch účastníka.
Vzhledem k tomu, že do 24. dubna 1992 výkon státní
správy byl svěřen mimo ústředního
orgánu státní správy (příslušného
ministerstva) též některým státním
podnikům telekomunikací, a ČTÚ byl
zřízen až 1. 1. 1993, nejsou některé
požadované údaje k dispozici, anebo nebyly
vůbec sledovány.
K osmému odstavci Vaší interpelace:
V tabulkách nazvaných "Přehled o počtu
vyřízených rozkladů ve věci
rozkladů proti výši telekomunikačních
účtů (ve druhém stupni správního
řízení)" je uveden celkový počet
vydaných rozhodnutí v roce 1993 (1994) i počet
rozhodnutí vydaných ve prospěch telefonního
účastníka. Výše finančních
částek, o kterých se v této fázi
správního řízení rozhoduje,
nebyla a není sledována.
K devátému odstavci Vaší interpelace:
Jak vyplývá z výše uvedeného,
nejsou všechna Vámi požadovaná data k
dispozici, s výjimkou částky, o kterou byly
v roce 1994 rozhodnutím vydaném v prvním
stupni správního řízení sníženy
telekomunikační účty. Tato částka
činí 10 711 535 Kč.
K desátému odstavci Vaší interpelace:
Údaje jsou uvedeny v přiložených tabulkách.
K jedenáctému odstavci Vaší interpelace:
Reklamaci proti vyúčtování telekomunikačních
poplatků (dále jen reklamace) může podat
účastník telefonní stanice nebo osoba
jím k projednání záležitosti
písemně zmocněná. Reklamace se uplatňuje
na místně příslušném reklamačním
pracovišti SPT TELECOM, a. s. a to osobně nebo písemně.
Při osobním uplatnění reklamace je
sepsán "Záznam o reklamaci". V rámci
pořízení záznamu o reklamaci se prověřuje,
zda reklamaci uplatňuje účastník.
V kladném případě je reklamace přijata
a zaevidována. Současně je pořízena
kopie záznamu, která je předána reklamující
osobě.
V záporném případě je vyžadována
od reklamujícího plná moc k projednání
záležitosti (nemusí být notářsky
ověřena). Nemůže-li reklamující
plnou moc předložit, přijetí reklamace
je odmítnuto s informací, že právo uplatnit
reklamaci má pouze účastník nebo osoba
jím písemně zmocněná.
Při písemně uplatněné reklamaci
zaeviduje pracovník reklamačního oddělení
tuto reklamaci do zvláštní evidence. Z evidence
účastníků ověří,
zda reklamaci uplatňuje účastník nebo
osoba jím písemně zmocněná.
Není-li tomu tak, uvědomí písemně
účastníka a vyžádá si
případné zaslání písemného
zmocnění reklamujícího k projednávání
předmětné záležitosti.
Reklamace musí být uplatněna do 15 dnů
po doručení účtu a nemá odkladný
účinek pro zaplaceném účtu
(Telefonní řád § 31). Ve snaze zmírnit
tvrdost tohoto legislativního ustanovení bylo ze
strany SPT TELECOM přijato vstřícné
opatření, které je formulováno ve
Všeobecném reklamačním řádu
v následujícím rozsahu:
"Přesahuje-li výše sporného účtu
trojnásobek průměrně placené
měsíční částky, ne však
méně než 500,- Kč u fyzické osoby
a 5 000,- Kč u právnické či podnikají
oí fyzické osoby, může účastník
požádat o odklad platby, a o nejpozději ve
lhůtě pro uplatnění reklamace uvedené
výše."
Pracovník reklamačního oddělení
po přijetí reklamace vyplní základní
údaje tiskopisu "Protokol o zkouškách
uskutečněných k reklamaci telefonního
účastníka proti výši telekomunikačních
poplatků" (dále jen "Protokol").
Protokol je předán dalším pracovištím
v něm uvedeným k provedení a zaznamenání
všech předepsaných zkoušek a šetření
(jedná se o pracoviště telekomunikačních
služeb, telefonní účtárny, zkušebny,
přípojné ústředny a vnější
údržby).
Po vrácení Protokolu s vyplněnými
požadoványmi údaji provede pracovník
reklamačního pracoviště vyhodnocení
výsledků šetření a zpracuje návrh
odpovědi pisateli. Takto připravený materiál
předá k posouzení a rozhodnutí ředit
li příslušného odštěpného
závodu nebo Telekomunikačního obvodu. Podle
dalších dispozic je pak zpracována konečná
odpověd pisateli, která je odeslána v bílé
obálce s doručenko u. V případě
kladného vyřízení reklamace je dán
ihned pokyn telefonní účtárně
k zajištění finančního vyrovnání
s účastníkem. V případě
záporného vyřízení reklamace
js ou uvedeny konkrétní důvody a přesná
adresa odvolacího orgánu. Reklamace se vyřizují
ve lhůtách odpovídajících složitosti
a technické či administrativní náročnosti
uplatněné reklamace:
a) jednoduché případy, které nevyžadují technické šetření - do 15 kalendářních dnů,
b) jednoduché případy, které vyžadují technické šetření - do 30 kalendářních dnů,
c) složitější případy, které vyžadují technické šetření - do 60 kalendářních dnů,
d) nejsložitější případy, které vyžadují podrobné a časově náročné technické šetření - zpravidla do 90 kalendářních dnů,
e) případy, které je nutno řešit
ve spolupráci se zahraničními telekomunikačními
společnostmi - zpravidla do 90 kalendářních
dnů.
V případě reklamací vyřizovaných
podle bodu c) až e) je příslušné
pracoviště SPT TELECOM, a. s. povinno reklamujícího
informovat o předpokládaném termínu
vyřízen jeho reklamace.
Základní zásady a principy uplatňování
práv a povinností vyplývajících
z těch právních norem, které stanovují
obecnou odpovědnost SPT TELECOM, a. s., jako poskytovatele
telekomunikačních služeb na straně jedné,
a na straně druhé fyzických a právnických
osob, kterým jsou akciovou společností SPT
TELECOM telekomunikační výkony poskytovány,
nebo které těchto telekomunikačních
výkonů jinak užívají, upravuje
"Všeobecný reklamační řád
SPT TELECOM, a. s.", který platí od 1. ledna
1995 (vydal SPT TELECOM, a. s. - čj. 5029/94 - TS). Tento
Všeobecný reklamační řád
byl zveřejněn v Telekomunikačním i
Poštovním Věstníku a je k nahlédnutí
na všech pracovištích SPT TELECOM, a.s. určených
pro styk veřejnosti.
V současné době jsou provozovatelem tj. SPT
TELECOM, a. s. zpracovány návrhy Reklamačního
řádu telefonní služby, Reklamačního
řádu dálnopisné služby a Reklamačního
řádu telegrafní služby. Tyto reklamační
řády konkretizuj postup při uplatňování
práv fyzických a právnických osob,
kterým je služba poskytována.
Závěrem mi dovolte, vážený pane
poslanče, zrekapitulovat možnosti telefonního
účastníka v případě,
že nesouhlasí s výší telekomunikačního
účtu:
- telekomunikační účet musí být proplacen do sedmi dnů po jeho doručení (§ 31 odst. 10 Telefonního řádu), pokud mu nebylo povoleno odložení platby (čl. 9 odst. 2 Všeobecného reklamačního řádu SPT TELECOM, a. s.); za zaplacení odpovídá vždy telefonní účastník (§ 31 odst. 1 Telefonního řádu),
- telekomunikační účet může být účastníkem reklamován do 15. dnů od jeho doručení u příslušného pracoviště SPT TELECOM, a.s.,
- reklamace musí být vyřízena ve stanovené lhůtě (čl. VI Všeobecného reklamačního řádu SPT TELECOM, a.s.),
- není-li telefonní účastník s výsledkem reklamačního řízení spokojen, může neprodleně uplatnit v této věci námitku u územně příslušného odboru ČTÚ (čl. X Všeobecného reklamačního řádu SPT TELECOM, a. s.),
- příslušné pracoviště ČTÚ spor projedná ve správním řízení a vydá do 30, event. 60 dnů od zahájení správního řízení rozhodnutí (§ 49 správního řádu), proti rozhodnutí ČTÚ, vydanému v prvním stupni, lze podat u tohoto orgánu rozklad (§ 61 odst. 1 správního řádu),
- proti rozhodnutí o rozkladu se nelze odvolat (§ 61 odst. 2 správního řádu),
- telefonní účastník může,
do dvou měsíců od doručení
rozhodnutí správního orgánu, podat
proti tomuto rozhodnutí žalobu na pře zkoumání
jeho zákonnosti u soudu (§ 250b odst.l a § 247
občanského soudního řádu č.
99/1963 Sb., ve znění pozdějších
zněn a doplňků).
Postup telefonního účastníka, SPT
TELECOM, a. s. a Českého telekomunikačního
úřadu v jednotlivých fázích
řízení byl popsán v předchozích
odstavcích. Z uvedeného vyplývá, že
pokud by v jednotlivých případech i ze strany
pracovníků zabývajícími se
touto agendou došlo k pochybení, což při
cca 88 tisíci reklamací v roce 1994 nelze vyloučit,
lze vždy toto pochybení napravit ve vyšším
stupni řízení v dané věci.
Doufám, vážený pane poslanče,
že jsem Vám v tomto vysvětlení uspokojivě
odpověděl na všechny Vámi položen
otázky. Děkuji Vám za Váš zájem
o problematiku týkající s reklamací
a správního řízení ve věci
námitek proti výš telekomunikačních
účtů.
S pozdravem
Vážený pan
JUDr. Miroslav Čapek
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
Praha
Ministerstvo hospodářství ČR
Český telekomunikační úřad
Celkový počet vydaných rozhodnutí | Rozhodnutí vydaná ve prospěch telefonního účastníka | Rozhodnuti vydaná ve prospěch SPT Telecom a.s. | Rozhodnutí o zastavení správního řízení | Snížení celkové částky telekomunikačních účtů (v Kč) | ||||
OBLAST | abs. počet | % | abs. počet | % | abs. počet | % | ||
PRAHA | 2260 | 941 | 41,6 | 1276 | 56,5 | 43 | 1,9 | 2 580 872 |
STŘEDOČESKÁ | 1276 | 763 | 59,8 | 500 | 39,2 | 13 | 1,0 | 1 608 613 |
JIHOČESKÁ | 619 | 265 | 42,8 | 344 | 55,6 | 10 | 1,6 | 361046 |
ZÁPADOČESKÁ | 1037 | 567 | 54,7 | 453 | 43,7 | 17 | 1,6 | 926 070 |
SEVEROČESKÁ | 847 | 348 | 41,1 | 480 | 56,7 | 19 | 2,2 | 1 149 414 |
VÝCHODOČESKÁ | 898 | 285 | 31,8 | 574 | 63,9 | 39 | 4,3 | 590 338 |
JIHOMORAVSKÁ | 2197 | 912 | 41,5 | 1236 | 56,3 | 49 | 2,2 | 2 206 513 |
SEVEROMORAVSKÁ | 1106 | 685 | 61,9 | 400 | 36,2 | 21 | 1,9 | 1 288 769 |
ČR - celkem | 10240 | 4766 | 46,5 | 5263 | 51,4 | 211 | 2,1 | 10 711 535 |
ROK 1994 | Celkový počet vydaných rozhodnutí | Rozhodnutí vydaná ve prospěch telefonního účastníka | Rozhodnutí vydaná ve prospěch SPT Telecom a.s. | Rozhodnutí vrácena prvnímu stupni k novému projednání | Snížení celkové telekomunikačních účtů (v Kč) | |||
abs. počet | % | abs. počet | % | abs. počet | % | |||
ČR - celkem |
OBLAST | Celkový počet vydaných rozhodnutí | Rozhodnutí vydaná ve prospěch telefonního účastníka | Rozhodnutí vydaná ve prospěch SPT Telecom a.s. | Rozhodnutí o zastavení správního řízení | Snížení celkové částky telekomunikačních účtů (v Kč) | |||
abs. počet | % | abs. počet | % | abs. počet | % | |||
PRAHA | ||||||||
STŘEDOČESKÁ | ||||||||
JIHOČESKÁ | ||||||||
ZÁPADOČESKÁ | ||||||||
SEVEROČESKÁ | ||||||||
VÝCHODOČESKÁ | ||||||||
JIHOMORAVSKÁ | ||||||||
SEVEROMORAVSKÁ | ||||||||
ČR - celkem |
SPT TELECOM, a.s.
Praha
SPT TELECOM, a.s. Odštěpný závod | Rok 1989 | Rok 1990 | Rok 1991 | Rok 1992 | Rok 1993 | Rok 1994 | ||||||||||||
Počet ukonč. reklam. řízení | Vyhověno telefonnímu účastníkovi | Počet ukonč. reklam. řízení | Vyhověno telefonnímu účastníkovi | Počet ukonč. reklam. řízení | Vyhověno telefonnímu účastníkovi | Počet ukonč. reklam. řízení | Vyhověno telefonnímu účastníkovi | Počet ukonč. reklam. řízení | Vyhověno telefonnímu účastníkovi | Počet ukonč. reklam. řízení | Vyhověno telefonnímu účastníkovi | |||||||
abs.poč. | % | abs.poč. | % | abs.poč. | % | abs.poč. | % | abs.poč. | % | abs.poč. | % | |||||||
PRAHA | ||||||||||||||||||
MTTÚ *) | ||||||||||||||||||
ČESKÉ BUDĚJOVICE | ||||||||||||||||||
PLZEŇ | ||||||||||||||||||
ÚSTÍ NAD LABEM | ||||||||||||||||||
PARDUBICE | ||||||||||||||||||
BRNO | ||||||||||||||||||
OSTRAVA | ||||||||||||||||||
SPT TELECOM, a.s. |
*) MTTÚ - Mezinárodní a meziměstská telefonní a telegrafní ústředna Praha