Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1728 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Miroslava Čapka

na ministra hospodářství Karla Dybu

ve věci účtování telekomunikačních poplatků SPT Telecom, a. s.

Ministr hospodářství Karel Dyba zastal odpověď na interpelaci poslance Miroslava Čapka dopisem ze dne 5. června 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra hospodářství Karla Dyby na interpelaci poslance Miroslava Čapka. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 9. června 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

MINISTR HOSPODÁŘSTVÍ

ČESKÉ REPUBLIKY

DOC. ING. KAREL DYBA, CSc.

 V Praze dne 5. června 1995
 Čj. 805 569/95-622

Vážený pane poslanče,

obdržel jsem Vaši interpelaci ve věci účtování telekomunikačních poplatků akciovou společností SPT TELECOM a zasílám Vám na ni následující odpověď.

K problému uvedenému ve druhém a třetím odstavci Vaší interpelace:

V případě, že telefonní účastník uplatní u provozovatele (SPT TELECOM, a.s.) reklamaci a s výsledkem projednání této reklamace není spokojen, může podat námitku Ministerstva hospodářství - Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). ČTÚ je na přechodnou dobu součástí Ministerstva hospodářství.

Spor vzniklý mezi telefonním účastníkem a provozovatelem o výši telekomunikačních poplatků (jakožto i některé další spory) je řešen ČTÚ ve správním řízen Tento postup je stanoven zákonem č. 110/1964 Sb. o telekomunikacích, ve znění zákona č. 150/1992 Sb. a zákon č. 253/1994 Sb., a vyhláškou Federálního ministerstva spojů č. 108/1982 Sb., kterou se vydává Telefonní řád. r rozhodování ve správním řízení se v plné míře vztahuje zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).

Pro snazší orientaci v činnosti ČTÚ na úseku rozhodování ve sporech telefonních účastníků s provozovatelem je užitečné zdůraznit několik zásad obsažených ve správním řádu.

Správní orgán postupuje v řízení v souladu se zákony a jinými právními předpisy. Všichni účastníci mají v řízení stejná procesní práva a povinnosti.

Uplatní-li telefonní účastník námitku, je ř í zení zahájeno dnem, kdy podání účastníka řízení došlo správnímu orgánu příslušnému ve věci rozhodnout. O zahájení řízení uvědomí správní orgán všechny známé účastníky řízení.

Správní orgán je mimo jiné povinen si opatřit potřebné podklady pro rozhodnutí. Podkladem pro rozhodnutí jsou zejména podání, návrhy a vyjádření účastníků řízení, důkazy, jakož i skutečnosti všeobecně známé nebo známé správnímu orgánu z jeho úřední činnosti. Důkazy jsou zejména výslech svědků, znalecké posudky, listiny a ohledání. K místnímu ohledání přizve právní orgán toho, kdo je oprávněn předmětem ohledání nakládat. Rozsah a způsob zjišťování podkladů určuje správní orgán.

Rozhodnutí správního orgánu musí být v souladu se zákony a ostatními právními předpisy a musí být, pokud orgán příslušný rozhodnout o rozkladu nerozhodl jinak, vydáno do 30 dnů a ve zvlášť složitých případech do 60 dnů od zahájení řízení.

Rozhodnutí se účastníku řízení oznamuje doručením písemného vyhotovení tohoto rozhodnutí. Den doručení rozhodnutí je dnem jeho oznámení. Proti rozhodnutí ústředního orgánu (ČTÚ), vydanému v prvním stupni, lze podat u tohoto orgánu ve lhůtě 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí rozklad. O rozkladu rozhoduje vedoucí ústředního orgánu státní správy (ministr hospodářství) na základě návrhu jím ustanovené zvláštní komise. Proti tomuto rozhodnutí se nelze ve správním řízení odvolat. Pokud telefonní účastník s rozhodnutím o rozkladu nesouhlasí, může podat žalobu u příslušného soudu.

Pracovníci správního orgánu vyžadují od obou účastníků řízení důkazy vztahující se k danému sporu. Jsou to např. stvrzenky o zaplacení telefonních účtů, uplatněné reklamace, údaje o hlášení poruch, doklady o způsobu vyřízení reklamace provozovatelem. Provozovatel vede technickou a provozní dokumentaci o stavu a provozu svého zařízení bez ohledu na to, zda telefonní účastník telekomunikační účet reklamovat bude či nikoliv. Tato dokumentace je po různou dobu (podle povahy věci) archivována a z ní je pracovníky správního orgánu požadována celá řada údajů. Mohou to být např. údaje o zapojení telefonní stanice do provozu a způsobu připojení (se samostatným připojením, s podvojným připojením, se skupinovým připojením, na analogové sdružovací zařízení atd.), technické údaje o telefonní ústředně, údaje o poruchách a poruchových stavech na vnitřním zařízení ústředny, údaje o poruchách na vnějším zařízení (např. přípojném vedení, spojovacím vedení, nadřazených ústřednách atd.), údaje o koncovém zařízení, údaje o stavu počítadla (účastnického konta), údaje o stálých poplatcích, výpisy z registrace aktivního styku (pokud to technické zařízení dovoluje), výpisy z hlášení tratových dozorů, údaje o poruchách hlášených účastníkem, případně účastníky téhož společného účastnického zařízení, výpisy z deníku telefonní ústředny, kam jsou mimo jiné zaznamenávány i práce (opravy) prováděné na telefonní ústředně, protokoly o prováděném měření a naměřených hodnotách, údaje o změnách čísel účastníků atd. Tyto (a mnohé další) důležité údaje nejsou nikde jinde k dispozici než u provozovatele, tj. u SPT TELECOM, a. s. Z tohoto důvodu jsou uvedené údaje vyžadovány od jejich vlastníka, tj. od SPT TELECOM, a. s. Považují-li pracovníci správního orgánu některý údaj za neúplný, nepřesný či nevěrohodný, mají možnost si jej za přítomnosti pracovníka provozovatele ověřit a pokud jde o kontrolu naměřených hodnot, provádí ji na základě požadavku správního orgánu pracovník provozovatele za přítomnosti pracovníka (technika) ČTÚ. Těchto možností pracovníci správního orgánů v případě potřeby běžně využívají. Stav místní sítě, domovních rozvodů a koncových zařízení pak pracovníci správního orgánu mohou ověřit přímo na místě, a to za přítomnosti obou účastníků řízení, tzn. telefonního účastníka a zaměstnance SPT TELECOM, a. s. Je na pracovníkovi správního orgánu, aby vždy daný případ posoudil a určil tomu odpovídající rozsah a způsob zajišťování podkladů (§ 32 odst. 2 správního řádu).

Prokáže-li se v průběhu správního řízení jakákoliv závada, která ovlivnila nebo mohla ovlivnit výši částky telekomunikačního účtu, pak je vždy rozhodnuto ve prospěch telefonního účastníka.

Z uvedeného vyplývá, že správní orgán vyžaduje podklady k rozhodnutí v daném sporu vždy od toho, kdo je má v držení, tzn. i od SPT TELECOM, a. s. Při svém rozhodování je vázán platnými zákony a ostatními právními předpisy. V případě sporů o výši telekomunikačních poplatků pak zejména zákonem č. 110/1964 Sb., o telekomunikacích, ve znění zákona č. 150/1992 Sb. a zákona č. 253/1994 Sb., Vyhláškou Federálního ministerstva spojů č. 108/1982 Sb., kterou se vydává Telefonní řád a Ceníkem telekomunikačních služeb vydaným v souladu s Výměrem MF č. 03/95 ze dne 9 února 1995, kterým se doplňuje seznam zboží s regulovanými cenami vydaný výměrem MF č. 01/95. Při samotném správním řízení je vázán správním řádem.

Jako neopodstatněný musím odmítnout nejen vysloven názor, že činnost ČTÚ je v této věci ryze formální, ale i podezření, že SPT TELECOM, a. s. účelově připravuje pro správní orgán podklady, na základě kterých je stanovisko SPT TELECOM, a. s. pouze potvrzeno.

O opaku svědčí i údaje uvedené v připojených tabulkách. Z nich mimo jiné vyplývá skutečnost, že v roce 1993 i v roce 1994 bylo cca v 47 % případů ve správním řízení v prvním stupni rozhodnuto ve prospěch telefonního účastníka. Tato skutečnost měla v roce 1994 za následek, že telefonním účastníkům byly na základě rozhodnutí ČTÚ sníženy telekomunikační účty v celkové výši téměř 11 miliónů Kč. Tento údaj se sleduje,až od roku 1994. Údaj o výši částky, o kterou telefonní účastníci vedou spor s SPT TELECOM, nebyl vykazován.

Je pravdou, že pokud není zjištěna žádná závada, která ovlivnila nebo mohla ovlivnit vykázaný počet tarifních impulzů vykázaný počítadlem (účastnickým kontem) na ústředně, je správní orgán povinen rozhodnout ve prospěch provozovatele (viz § 30 odst. 2 Telefonního řádu).

Podotýkám, že rozhodování ČTÚ ve sporech telefonních účastníků s provozovatelem telefonní sítě o výši telekomunikačních účtů je jen zlomkem činnosti ČTÚ, a proto je nejasné, na základě jakých faktů byl učiněn závěr: "Funkčnost ČTÚ se mi jeví jako formální... "

Pro Vaši informaci uvádím, že pro zajištění výkonu státní správy v telekomunikacích byl ČTÚ zřízen jako sekce Ministerstva hospodářství dnem 1. 1. 1993. Tyto a další základní informace o vzniku, poslání a činnosti ČTÚ jsou obsahem přílohy tohoto dopisu.

Ke čtvrtému a pátému odstavci Vaší interpelace:

Možnost požádat SPT TELECOM, a. s. o vyhotovení podrobného přehledu poskytnutých telekomunikačních služeb prostřednictvím telefonní stanice má každý telefonní účastník již v současné době v rámci služby "sledování aktivního telefonního styku". Tato placená nadstandardní služba umožňuje telefonnímu účastníku požádat o rozpis

- mezinárodní hovorové korespondence (všech volání začínajících dvojčíslím "00"),

- meziměstské hovorové korespondence uskutečněné

= ve II. a III. meziměstském tarifním pásmu (všech volání začínajících jen číslem "0",

= v I. meziměstském tarifním pásmu (všech volání mezi jednotlivými místními telefonními obvody v rámci uzlového telefonního obvodu),

- místní hovorové korespondence (všech volání uskutečněným v rámci místního telefonního obvodu),

- hovorové korespondence na audiotexové služby (všech volání začínajících číslem "0609").

Rozpis hovorové korespondence lze telefonnímu účastníku zabezpečit pro uvedené jednotlivé druhy korespondence, jejich kombinace, případně pro všechny druhy korespondence současně.

Rozsah této nadstandardní služby je však závislý na technických možnostech automatických telefonních ústředen a u telefonních ústředen první a druhé generace též na počtu zařízení, která umožňují sledování aktivního provozu dané telefonní stanice. Jedná se o nestandardní službu, poskytovanou na základě individuální žádosti telefonního účastníka.

Dostupnost této služby, jako služby standardní, pro všechny účastníky, se bude rozšiřovat s postupující digitalizací telefonní sítě a postupným dovybavováním analogových telefonních ústředen zařízením pro sledování aktivního provozu jednotlivých telefonních stanic. Po nabytí právní moci rozhodnutí správního orgánu, kterým se vydává nové "Pověření pro SPT TELECOM, a. s. ke zřizování a provozování jednotné telekomunikační sítě a k poskytování telekomunikačních služeb" (dále jen "Pověření") se poskytování této služby předpokládá v následujícím rozsahu: - poskytování standardní telefonní služby, která spočívá ve vyúčtování cen za telekomunikační služby a související výkony, kromě rozpisu cen za jednotlivé telekomunikační služby i rozpis počtu tarifních impulsů a cen za automaticky uskutečněné hovory podle následujícího členění a v souladu s číslovacím plánem:

= hovory místní a vnitrouzlové a za doplňkové služby,

= hovory meziuzlové a za volání na služby, jejíchž telefonní číslo začíná číslicí "0",

= hovory mezinárodní.

Takto strukturované vyúčtování bude všem telefonním účastníkům připojeným na digitální ústředny poskytováno nejpozději do 18 měsíců ode dne nabytí právní moci rozhodnutí, kterým se vydává Pověření. Padesáti procentům telefonních účastníků připojeným na analogové telefonní ústředny bude takovéto vyúčtování poskytováno do dvou let od nabytí právní moci rozhodnutí, kterým se vydává Pověření a do 31. prosince 2000 pak 95 % šech takto připojených telefonních účastníků.

Rovněž do 4 měsíců po nabytí právní moci rozhodnutí, kterým se vydává Pověření, bude mít držitel Pověření povinnost poskytovat, na základě žádosti telefonního účastníka placenou nadstandardní službu spočívající ve vyhotovení dokladu o ceně za automaticky uskutečněné hovory, z jeho telefonní účastnické stanice za období, které je odlišné od běžného zúčtovacího období, určené v žádosti (bez členění na hovory místní, meziměstské a mezinárodní)

Dále bude SPT TELECOM, a. s. povinna poskytovat službu spočívající v zabezpečení podrobného rozpisu cen za všechny uskutečněné hovory. Rozpis musí obsahovat alespoň datum a čas zahájení hovoru, číslo volané stanice, dobu trvání hovoru a počet tarifních impulsů. Služba, při níž telefonní účastník na základě své žádosti obdrží podrobný rozpis cen za všechny hovory uskutečněné z jeho telefonní účastnické stanice za období určené v žádosti účastníka, bude nadstandardní placenou službou. Kde je to technický možné a současné vybavení telefonních ústředen to umožňuje, zavede držitel Pověření tuto službu do čtyř měsíců ode dne nabytí právní moci rozhodnutí, kterým se vydává Pověření. Pro ostatní části sítě SPT TELECOM bude tato služba k dispozici do 31. prosince 2000 pro 100 % telefonních účastníků připojených na digitální ústředny a pro 95 % účastníků připojených na analogové ústředny v majetku SPT TELECOM.

V této souvislosti je třeba uvést, že dovybavování stávajících analogových telefonních ústředen o výše uvedená zařízení je záležitostí finančně značně nákladnou. Je reálný předpoklad, že rozhodnutí, kterým se vydá Pověření nabude právní moci nejpozději do 31. 12. 1995.

K výhradám občanů - telefonních účastníků k účtování telekomunikačních poplatků je nutno poznamenat, že poměr reklamovaných účtů (tzn. počet reklamací oprávněných + počet reklamací neoprávněných) k celkovému počtu vydaných telefonních účtů je pod hodnotou jednoho procenta. Údaje o počtu reklamovaných telefonních účtů lze nalézt v tabulce nazvané "Přehled o počtu reklamací telekomunikační poplatků uplatněných telefonními účastníky v letech 1989 - 1994".

K šestému odstavci Vaší interpelace

V tabulce nazvané "Přehled o počtu reklamací telekomunikačních poplatků uplatněných telefonními účastníky v letech 1989 až 1994" jsou uvedeny souhrnné údaje (získané od akciové společnosti SPT TELECOM) o počtech vyřízených reklamací a z toho oprávněných za období let 1989 - 1994. Požadované členění podle jednotlivých UTO nelze zabezpečit s ohledem na skartování části materiálů a s ohledem na skutečnost, že v tomto členění nebyly reklamace v minulosti nikdy sledovány. Z uvedených důvodů nelze rovněž předložit konkrétní výši reklamovaných částek a z toho výši částek odepsaných v rámci kladně uznávaných reklamací a rozdělení námitek na I. a II. stupeň jejich vyřízení. Podle sdělení vedoucích pracovníků SPT TELECOM zabezpečení výše uvedených podkladových materiálů v případech, kdy nebyly skartovány, by vyžadovalo vysokou pracnost, která by představovala ruční prověření více než 150 tisíc případů. Počínaje rokem 1995 jsou reklamace statisticky sledovány v následujícím členění: reklamace ve sledovaném období podané - vyřízené - nevyřízené (přecházející do dalšího období) - oprávněné a z důvodu technické závady - oprávněné z důvodu administrativní závady - neoprávněné - částka reklamována - částka, o kterou byly účty na základy reklamace sníženy.

K sedmému odstavci Vaší interpelace

V tabulkách nazvaných "Přehled o počtu ukončených správních řízení v roce 1993 (1994) ve věci námitek proti výši telekomunikačních účtů (v prvním stupni správního řízení)" tj. případů řešených ČTÚ, je uvedeno v členění podle jednotlivých oblastí, kolik bylo vydáno rozhodnutí ve věci námitek proti výši telekomunikačních účtů, v kolika případech bylo rozhodnuto ve prospěch telefonního účastníka v r. 1994 (v roce 1993 se tento údaj nesledoval) o kolik byla snížená celková částka telekomunikačních účtů na základě rozhodnutí vydaných ve prospěch účastníka.

Vzhledem k tomu, že do 24. dubna 1992 výkon státní správy byl svěřen mimo ústředního orgánu státní správy (příslušného ministerstva) též některým státním podnikům telekomunikací, a ČTÚ byl zřízen až 1. 1. 1993, nejsou některé požadované údaje k dispozici, anebo nebyly vůbec sledovány.

K osmému odstavci Vaší interpelace:

V tabulkách nazvaných "Přehled o počtu vyřízených rozkladů ve věci rozkladů proti výši telekomunikačních účtů (ve druhém stupni správního řízení)" je uveden celkový počet vydaných rozhodnutí v roce 1993 (1994) i počet rozhodnutí vydaných ve prospěch telefonního účastníka. Výše finančních částek, o kterých se v této fázi správního řízení rozhoduje, nebyla a není sledována.

K devátému odstavci Vaší interpelace:

Jak vyplývá z výše uvedeného, nejsou všechna Vámi požadovaná data k dispozici, s výjimkou částky, o kterou byly v roce 1994 rozhodnutím vydaném v prvním stupni správního řízení sníženy telekomunikační účty. Tato částka činí 10 711 535 Kč.

K desátému odstavci Vaší interpelace:

Údaje jsou uvedeny v přiložených tabulkách.

K jedenáctému odstavci Vaší interpelace:

Reklamaci proti vyúčtování telekomunikačních poplatků (dále jen reklamace) může podat účastník telefonní stanice nebo osoba jím k projednání záležitosti písemně zmocněná. Reklamace se uplatňuje na místně příslušném reklamačním pracovišti SPT TELECOM, a. s. a to osobně nebo písemně.

Při osobním uplatnění reklamace je sepsán "Záznam o reklamaci". V rámci pořízení záznamu o reklamaci se prověřuje, zda reklamaci uplatňuje účastník. V kladném případě je reklamace přijata a zaevidována. Současně je pořízena kopie záznamu, která je předána reklamující osobě.

V záporném případě je vyžadována od reklamujícího plná moc k projednání záležitosti (nemusí být notářsky ověřena). Nemůže-li reklamující plnou moc předložit, přijetí reklamace je odmítnuto s informací, že právo uplatnit reklamaci má pouze účastník nebo osoba jím písemně zmocněná.

Při písemně uplatněné reklamaci zaeviduje pracovník reklamačního oddělení tuto reklamaci do zvláštní evidence. Z evidence účastníků ověří, zda reklamaci uplatňuje účastník nebo osoba jím písemně zmocněná. Není-li tomu tak, uvědomí písemně účastníka a vyžádá si případné zaslání písemného zmocnění reklamujícího k projednávání předmětné záležitosti.

Reklamace musí být uplatněna do 15 dnů po doručení účtu a nemá odkladný účinek pro zaplaceném účtu (Telefonní řád § 31). Ve snaze zmírnit tvrdost tohoto legislativního ustanovení bylo ze strany SPT TELECOM přijato vstřícné opatření, které je formulováno ve Všeobecném reklamačním řádu v následujícím rozsahu:

"Přesahuje-li výše sporného účtu trojnásobek průměrně placené měsíční částky, ne však méně než 500,- Kč u fyzické osoby a 5 000,- Kč u právnické či podnikají oí fyzické osoby, může účastník požádat o odklad platby, a o nejpozději ve lhůtě pro uplatnění reklamace uvedené výše."

Pracovník reklamačního oddělení po přijetí reklamace vyplní základní údaje tiskopisu "Protokol o zkouškách uskutečněných k reklamaci telefonního účastníka proti výši telekomunikačních poplatků" (dále jen "Protokol"). Protokol je předán dalším pracovištím v něm uvedeným k provedení a zaznamenání všech předepsaných zkoušek a šetření (jedná se o pracoviště telekomunikačních služeb, telefonní účtárny, zkušebny, přípojné ústředny a vnější údržby).

Po vrácení Protokolu s vyplněnými požadoványmi údaji provede pracovník reklamačního pracoviště vyhodnocení výsledků šetření a zpracuje návrh odpovědi pisateli. Takto připravený materiál předá k posouzení a rozhodnutí ředit li příslušného odštěpného závodu nebo Telekomunikačního obvodu. Podle dalších dispozic je pak zpracována konečná odpověd pisateli, která je odeslána v bílé obálce s doručenko u. V případě kladného vyřízení reklamace je dán ihned pokyn telefonní účtárně k zajištění finančního vyrovnání s účastníkem. V případě záporného vyřízení reklamace js ou uvedeny konkrétní důvody a přesná adresa odvolacího orgánu. Reklamace se vyřizují ve lhůtách odpovídajících složitosti a technické či administrativní náročnosti uplatněné reklamace:

a) jednoduché případy, které nevyžadují technické šetření - do 15 kalendářních dnů,

b) jednoduché případy, které vyžadují technické šetření - do 30 kalendářních dnů,

c) složitější případy, které vyžadují technické šetření - do 60 kalendářních dnů,

d) nejsložitější případy, které vyžadují podrobné a časově náročné technické šetření - zpravidla do 90 kalendářních dnů,

e) případy, které je nutno řešit ve spolupráci se zahraničními telekomunikačními společnostmi - zpravidla do 90 kalendářních dnů.

V případě reklamací vyřizovaných podle bodu c) až e) je příslušné pracoviště SPT TELECOM, a. s. povinno reklamujícího informovat o předpokládaném termínu vyřízen jeho reklamace.

Základní zásady a principy uplatňování práv a povinností vyplývajících z těch právních norem, které stanovují obecnou odpovědnost SPT TELECOM, a. s., jako poskytovatele telekomunikačních služeb na straně jedné, a na straně druhé fyzických a právnických osob, kterým jsou akciovou společností SPT TELECOM telekomunikační výkony poskytovány, nebo které těchto telekomunikačních výkonů jinak užívají, upravuje "Všeobecný reklamační řád SPT TELECOM, a. s.", který platí od 1. ledna 1995 (vydal SPT TELECOM, a. s. - čj. 5029/94 - TS). Tento Všeobecný reklamační řád byl zveřejněn v Telekomunikačním i Poštovním Věstníku a je k nahlédnutí na všech pracovištích SPT TELECOM, a.s. určených pro styk veřejnosti.

V současné době jsou provozovatelem tj. SPT TELECOM, a. s. zpracovány návrhy Reklamačního řádu telefonní služby, Reklamačního řádu dálnopisné služby a Reklamačního řádu telegrafní služby. Tyto reklamační řády konkretizuj postup při uplatňování práv fyzických a právnických osob, kterým je služba poskytována.

Závěrem mi dovolte, vážený pane poslanče, zrekapitulovat možnosti telefonního účastníka v případě, že nesouhlasí s výší telekomunikačního účtu:

- telekomunikační účet musí být proplacen do sedmi dnů po jeho doručení (§ 31 odst. 10 Telefonního řádu), pokud mu nebylo povoleno odložení platby (čl. 9 odst. 2 Všeobecného reklamačního řádu SPT TELECOM, a. s.); za zaplacení odpovídá vždy telefonní účastník (§ 31 odst. 1 Telefonního řádu),

- telekomunikační účet může být účastníkem reklamován do 15. dnů od jeho doručení u příslušného pracoviště SPT TELECOM, a.s.,

- reklamace musí být vyřízena ve stanovené lhůtě (čl. VI Všeobecného reklamačního řádu SPT TELECOM, a.s.),

- není-li telefonní účastník s výsledkem reklamačního řízení spokojen, může neprodleně uplatnit v této věci námitku u územně příslušného odboru ČTÚ (čl. X Všeobecného reklamačního řádu SPT TELECOM, a. s.),

- příslušné pracoviště ČTÚ spor projedná ve správním řízení a vydá do 30, event. 60 dnů od zahájení správního řízení rozhodnutí (§ 49 správního řádu), proti rozhodnutí ČTÚ, vydanému v prvním stupni, lze podat u tohoto orgánu rozklad (§ 61 odst. 1 správního řádu),

- proti rozhodnutí o rozkladu se nelze odvolat (§ 61 odst. 2 správního řádu),

- telefonní účastník může, do dvou měsíců od doručení rozhodnutí správního orgánu, podat proti tomuto rozhodnutí žalobu na pře zkoumání jeho zákonnosti u soudu (§ 250b odst.l a § 247 občanského soudního řádu č. 99/1963 Sb., ve znění pozdějších zněn a doplňků).

Postup telefonního účastníka, SPT TELECOM, a. s. a Českého telekomunikačního úřadu v jednotlivých fázích řízení byl popsán v předchozích odstavcích. Z uvedeného vyplývá, že pokud by v jednotlivých případech i ze strany pracovníků zabývajícími se touto agendou došlo k pochybení, což při cca 88 tisíci reklamací v roce 1994 nelze vyloučit, lze vždy toto pochybení napravit ve vyšším stupni řízení v dané věci.

Doufám, vážený pane poslanče, že jsem Vám v tomto vysvětlení uspokojivě odpověděl na všechny Vámi položen otázky. Děkuji Vám za Váš zájem o problematiku týkající s reklamací a správního řízení ve věci námitek proti výš telekomunikačních účtů.

S pozdravem

Vážený pan

JUDr. Miroslav Čapek

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha

Ministerstvo hospodářství ČR

Český telekomunikační úřad

Přehled o počtu ukončených správních řízení v roce 1994 ve věci námitek proti výši telekomunikačních účtů

(v I, stupni správního řízení)
 Celkový počet vydaných rozhodnutí Rozhodnutí vydaná ve prospěch telefonního účastníka Rozhodnuti vydaná ve prospěch SPT Telecom a.s. Rozhodnutí o zastavení správního řízení Snížení celkové částky telekomunikačních účtů (v Kč)
OBLAST abs. počet %abs. počet% abs. počet% 
PRAHA2260941 41,6127656,5 431,92 580 872
STŘEDOČESKÁ1276 76359,8500 39,2131,0 1 608 613
JIHOČESKÁ619 26542,8344 55,6101,6 361046
ZÁPADOČESKÁ1037 56754,7453 43,7171,6 926 070
SEVEROČESKÁ847 34841,1480 56,7192,2 1 149 414
VÝCHODOČESKÁ898 28531,8574 63,9394,3 590 338
JIHOMORAVSKÁ2197 91241,51236 56,3492,2 2 206 513
SEVEROMORAVSKÁ1106 68561,9400 36,2211,9 1 288 769
ČR - celkem10240 476646,5 526351,4211 2,110 711 535

Přehled o počtu vyřízených rozkladů

ve věci námitek proti výši telekomunikačních účtů

(ve II. stupni správního řízení)
ROK 1994Celkový počet vydaných rozhodnutí Rozhodnutí vydaná ve prospěch telefonního účastníka Rozhodnutí vydaná ve prospěch SPT Telecom a.s. Rozhodnutí vrácena prvnímu stupni k novému projednání Snížení celkové telekomunikačních účtů (v Kč)
  abs. počet %abs. počet% abs. počet% 
ČR - celkem
917
293
32,0
596
65,0
26
3,0
nesledováno

Přehled o počtu ukončených správních řízení v roce 1993

ve věci námitek proti výši telekomunikačních účtů

(v I. stupni správního řízení)
OBLASTCelkový počet vydaných rozhodnutí Rozhodnutí vydaná ve prospěch telefonního účastníka Rozhodnutí vydaná ve prospěch SPT Telecom a.s. Rozhodnutí o zastavení správního řízení Snížení celkové částky telekomunikačních účtů (v Kč)
  abs. počet %abs. počet% abs. počet% 
PRAHA
912
399
43,7
513
56,3
0
0,0
nesledováno
STŘEDOČESKÁ
256
153
59,8
93
36,3
10
3,9
nesledováno
JIHOČESKÁ
246
118
48,0
120
48,7
8
3,3
nesledováno
ZÁPADOČESKÁ
329
i 79
54,4
142
43,2
8
2,4
nesledováno
SEVEROČESKÁ
272
90
33,1
180
66,2
2
0,7
nesledováno
VÝCHODOČESKÁ
377
208
55,2
167
44,3
2
0,5
nesledováno
JIHOMORAVSKÁ
787
309
39,3
468
59,4
10
1,3
nesledováno
SEVEROMORAVSKÁ
177
118
66,7
57
32,2
2
1,1
nesledováno
ČR - celkem
3356
1574
46,9
1740
51,8
42
1,3
nesledováno

SPT TELECOM, a.s.

Praha

Přehled o počtu reklamací telekomunikačních poplatků

uplatněných telefonními účastníky v létech 1989 až 1994
SPT TELECOM, a.s. Odštěpný závod Rok 1989Rok 1990 Rok 1991Rok 1992 Rok 1993Rok 1994
 Počet ukonč. reklam. řízení Vyhověno telefonnímu účastníkovi Počet ukonč. reklam. řízení Vyhověno telefonnímu účastníkovi Počet ukonč. reklam. řízení Vyhověno telefonnímu účastníkovi Počet ukonč. reklam. řízení Vyhověno telefonnímu účastníkovi Počet ukonč. reklam. řízení Vyhověno telefonnímu účastníkovi Počet ukonč. reklam. řízení Vyhověno telefonnímu účastníkovi
  abs.poč. % abs.poč. % abs.poč. % abs.poč. % abs.poč. % abs.poč. %
PRAHA
6750
1750
25,9
8691
2481
28,5
10475
4347
41,5
12843
6173
48,1
18957
8096
42,7
29332
8685
29,6
MTTÚ *)
1091
328
30,1
1421
553
38,9
2005
839
41,8
2106
1076
51,1
4168
1783
42,8
5872
1752
29,8
ČESKÉ BUDĚJOVICE
559
180
32,2
607
191
31,5
898
339
37,8
1440
433
30,1
1924
710
36,9
4149
930
22.4
PLZEŇ
1064
265
24,9
1297
288
22,2
1741
416
03,9
1615
371
23,0
3209
574
17,9
4473
664
14,8
ÚSTÍ NAD LABEM
1932
591
30,6
2191
600
27,4
2622
669
25,5
2787
725
26,0
4249
1160
27,3
8051
1653
20,5
PARDUBICE
1117
425
38,0
1509
590
39,1
2281
951
41,7
2105
933
44.3
3925
1454
37,0
6607
2317
35,1
BRNO
1932
744
38,5
1973
765
38,8
3793
1341
35,4
5301
1430
27.0
9507
2917
30,7
16422
3874
23,6
OSTRAVA
**)
**)
**)
**
**)
**)
3483
1172
33,6
4683
2025
43.2
7422
3289
44,3
12668
4248
33,5
SPT TELECOM, a.s.
14445
4283
29,7
17689
5468
30,9
27298
10074
36,9
32880
13186
40,0
53361
19983
37,4
87574
24123
27,5

*) MTTÚ - Mezinárodní a meziměstská telefonní a telegrafní ústředna Praha

**) data byla skartována


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP