Ministr kultury Pavel Tigrid zaslal odpověď na interpelaci
poslance Jozefa Wagnera dopisem ze dne 10. května 1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
kultury Pavla Tigrida na interpelaci poslance Jozefa Wagnera.
Odpověď; je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
V Praze dne 10. května 1995 | |
Čj. 5504/95 |
Vážený pane poslanče,
v odpovědi na Vaši ústní interpelaci
bych úvodem rád několika slovy přispěl
k ujasnění okolností přijetí
zákona č. 298/1990 Sb., o úpravě některých
majetkových vztahů řeholních řádí
a kongregací a arcibiskupství olomouckého,
ve znění jeho novely č. 338/1991 Sb. Předkladatelem
tohoto zákona byly tehdejší federální
orgány. Byl přijímán v situaci, kdy
neexistovala explicitní úprava právního
postavení církví a náboženských
společností, neboť předúnorová
konfesní legislativa byla zrušena ust. § 14 zákona
č. 218/1949 Sb. a nová, již polistopadová
úprava dosud nebyla vytvořena, resp. nenabyla účinnosti
(zákon č. 308/1991 Sb. nabyl účinnosti
1. září 1991, zatímco zákon
č. 338/1991 Sb. nabyl účinnosti již
1. srpna 1991). Zákon č. 298/1990 Sb. ve znění
zákona č. 338/1991 Sb. má, jak se dá
usuzovat z dikce preambule, rehabilitační, nikoli
úzce restituční, charakter. Z celého
jeho textu nikde neplyne - a vzhledem k tehdejší absenci
příslušné právní úpravy
ani plynout nemohl - jakýkoli odkaz na úpravu právního
statutu subjektů, za jejichž vlastnictví byl
tímto zákonem prohlášen vyjmenovaný
nemovitý majetek. Zákon proto ani nikde nezmiňuje
nějaké zvláštní podmínky
jednoznačného prokázání skutečností,
které podle Vás byly předpokladem pro zařazení
subjektů do návrhu zákona - jednoduše
proto, že tehdy na právní řád
pro ně neměl žádná relevantní
kritéria a žádný tehdy platný
zákon je nedefinoval. Nová právní
situace v tomto směru nastala teprve účinností
zákona č. 308/1991 Sb., o svobodě náboženské
víry a postavení církví a náboženských
společností. Tento zákon zavedl právní
institut registrace církví a náboženských
společností a upravil otázky právního
postavení církevních právnických
osob, včetně řeholních subjektů,
jejichž právní subjektivita je dána
vnitřními církevními předpisy.
Rejstřík těchto církevních
právnických osob byl podle ust. § 19 tohoto
zákona zřízen na Ministerstvu kultury ČR
k 1. 1. 1994.
Co se týče řeholního subjektu, který
je předmětem interpelace, můžeme sdělit
následující. Suverénní Maltézský
rytířský řád (dále jen
"řád"), obdobně jako ostatní
řeholní řády a kongregace římskokatolické
církve, sdělil na počátku roku 1990
ministerstvu kultury, že obnovuje svou činnost na
území České republiky. Tuto skutečnost
vzalo MK na vědomí a potvrdilo ji přípisem
ze dne 18. 4. 1990. Vycházelo přitom z faktu, že
do roku 1950 byl řád církví a státem
jednoznačně považován za řád
církevní. Po přijetí zákona
č. 308/1991 Sb. v souladu s ust. § 22 odst. 2 předložila
v zákonné lhůtě Biskupská konference
ČSFR v rámci požadovaných údajů
i aktuální seznam římskokatolických
řádů a kongregací působících
v ČR, v němž je výslovně uveden
i předmětný řád. K další
právní precizaci došlo po zavedení rejstříku,
kde je evidována jako právnická osoba s nepřerušenou
právní kontinuitou teritoriálně odpovídající
samostatná složka řádu, tzn. České
velkopřevorství. Při evidenci představitelé
řádu předložili MK mj. i kopii oficiálního
přípisu věcně příslušné
vatikánské Kongregace pro instituty zasvěceného
života a společnosti apoštolského života,
který potvrzuje církevní charakter řádu.
Církevní subjekt se sídlem na území
ČR, evidovaný v rejstříku MK ČR,
je tedy odlišný od subjektu mezinárodního
práva s názvem Suverénní řád
Maltézských rytířů, který
má v Praze své diplomatické zastoupení.
Pokud jde o záležitosti vydávání
jednotlivých nemovitostí řádu, nedošlo
u žádné z nich k případu, kdy
by MK ingerovalo jako příslušný orgán
státní správy ve smyslu ust. § 4 zák.
č. 298/1990 Sb., ve znění zák. č.
338/1991 Sb. a jiná ingerence MK vzhledem k ústavně
zaručené autonomii církví nemá
zákonný podklad. O vlastní realizaci převzetí
tohoto majetku nemáme informace.
Závěrem je třeba konstatovat, že jsem
si vědom nedokonalosti a problematičnosti mnoha
ustanovení zákona č. 308/1991 Sb. a ministerstvo
kultury má již delší dobu zpracovány
zásady nového zákona o postavení církví.
Tato úprava mj. výrazně upřesňuje
zejména evidenci církevních právnických
osob s jednoznačným zakotvením teritoriálního
principu, který je již předjímán
příkazem ministra kultury ke zřízení
rejstříku. Vzhledem k tomu však, že tento
návrh pojednává o postavení církví
komplexně, tj. včetně řešení
jejich ekonomických vazeb na stát, stává
se jeho projednávání i otázkou výsostně
politickou. Termín jeho předložení Poslanecké
sněmovně Parlamentu lze tedy jen obtížně
předpovědět.
S úctou
Vážený pan
Jozef Wagner
poslanec
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR