Předkládám Poslanecké sněmovně
přehled ústních interpelací a otázek
vznesených poslanci na členy vlády České
republiky na 30. schůzi Poslanecké sněmovny.
Texty interpelací jsou převzaty ze stenografických
záznamů.
30. I 01 Interpelace Petra Kavana na ministra obrany Viléma
Holáně ve věci meziresortní komise
pro ekologickou likvidaci nadbytečných zásob
Armády České republiky
Vážený pane ministře, meziresortní
komise pro ekologickou likvidaci nadbytečných zásob
Armády České republiky pracuje již déle
než jeden rok a příslušné nadřízené
složky jsou zřejmě s návrhy na řešení
průběžně seznamovány. Po celkovém
vyhodnocení situace dospěla komise k závěru,
že je nezbytné, aby její činnost byla
přímo zaštítěna kabinetem ministra.
V tomto smyslu byla také vypracována informace prvního
náměstka ministra obrany č. j. 4090/4 ze
dne 20. 3. 1995. Odpověď kanceláře ministra
č. j. 7536-1 ze dne 29. 3. 1995 však uvedené
skutečnosti nerespektuje.
Žádám vás zdvořile, pane ministře,
o přešetření a nápravu. Meziresortní
komise neřeší jen ekologické problémy
vycházející z minulosti a současnosti,
ale i budoucí koncepci Armády České
republiky z hlediska jejího začlenění
do ekologického systému s cílem zabránit
vzniku situace, kdy ekologie by se mohla stát limitujícím
faktorem vstupu naší armády do složek
NATO.
30. I 02 Interpelace Petra Kavana na ministra školství,
mládeže a tělovýchovy Ivana Pilipa ve
věci výpovědi z pracovního poměru
paní Heleny Pantůčkové, učitelky
Základní školy T. G. Masaryka v Blansku
Interpelace na ministra školství, mládeže
a tělovýchovy pana Ivana Pilipa:
Vážený pane ministře, na Základní
škole T. G. Masaryka v Blansku, ulice Rodkovského,
která má právní subjektivitu, dostala
od ředitele této školy výpověď
z pracovního poměru č. j. 137/1995 ze dne
8. 3. 1995 podle § 46 odst. 1 písm. zákoníku
práce učitelka této školy paní
Helena Pantůčková, rodné číslo
45-53-05/438, bytem Olešná.
Výše jmenovaná má aprobaci na třetí
stupeň výuky matematika, hudební výchova
a šestileté absolutorium konzervatoře v Brně.
Písemným rozhodnutím odborné posuzovací
komise sociálního zabezpečení v Blansku
ze dne 27. 8. 1974 má kvalifikaci změněné
pracovní schopnosti ZPS z důvodu těžkého
postižení dolních končetin po dětské
obrně a pobírá částečný
invalidní důchod.
Důvodem výpovědi je zejména opakované
odmítání pedagogického dozoru nad
žáky o přestávkách, přičemž
její zdravotní postižení je naprosto
zřejmé i laikovi. Stejně jako je zřejmé,
že tak těžce postižená osoba nemůže
být garantem bezpečnosti žáků,
na něž má dohlížet. S těmito
praktikami školy rovněž nesouhlasí rodiče
dětí a petiční formou poukazují
na ohrožení jejich bezpečnosti.
Žádám vás zdvořile, pane ministře,
o prošetření tohoto případu s
clem okamžité nápravy ve smyslu platných
zákonů a přehodnocení personální
politiky vašeho resortu, kdy na místě ředitele
školy pracuje člověk, který se neštítí
zneužít proti svému podřízenému
jeho zdravotní postižení.
30. I 03 Interpelace Jozefa Wagnera na vládu České
republiky ve věci značení provozoven podnikatelů,
zvláště ve sféře stravování
a ubytování podél dálnic
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, nejdřív si dovolím
vás požádat o jistou formu spolupráce
v interpelaci, kterou jen čistě náhodou přednáším
já. Mám pocit, že je to věc, která
by měla zajímat všechny přítomné
bez ohledu na politickou příslušnost.
Obrátili se na mne lidé, kteří se
cítí co by podnikatelé ohroženi byrokratickým
postupem úřadu. Já se nedomnívám,
že může jít jen o byrokratický
postup. Věc se týká řady úřadů,
protože existuje rozsáhlá korespondence, ze
které vám nechci číst, korespondence
vztahující se k Ministerstvu vnitra, k Ministerstvu
dopravy, Ministerstvu hospodářství, a z některých
aspektů věci se dá soudit, že by tato
věc mohla být i záležitostí pro
Ministerstvo pro hospodářskou soutěž.
Mám proto pocit, že by bylo nejrozumnější
interpelovat vládu ČR, požádat o zkrácení
lhůty a požádat vládu, aby rozhodla.
Co je předmětem naléhavé žádosti?
Jedná se o spor, se kterým jste možná
mnozí obeznámeni prostřednictvím sdělovacích
prostředků. Řada malých, drobných
podnikatelů nebo majitelů hotelů, penzionů
podél dálnice se dostala do situace, že změnou
příslušné právní úpravy
byly odstraněny značky upozorňující
na to, že tam či onde je takovéto zařízení.
Tito lidé na fungování svého zařízení
získali řadu úvěrů, mohou mít
jisté závazky a nebudou je moci splnit, pokud z
důvodu byrokratického postupu nezískají
klienty. Zákaz použití informativních
značek na dálnici v tomto smyslu se mi jeví
jako byrokratický postup.
Samozřejmě nehodlám jít do druhého
extrému, do situace bez jakékoliv úpravy.
Chápu povinnost úpravy a dokonce chápu i
řadu velmi složitých problémů.
Právě proto se obracím na vládu republiky,
aby věc rozhodla. A protože korespondence probíhá
již půl roku a věc nespěje k rozhodnutí,
lidé jsou ohroženi v základním oboru
svého podnikání, považuji za povinnost,
abychom pouze neproklamovali pomoc malým a středním
podnikatelům, ale abychom ji poskytli. Tato pomoc nás
příliš mnoho nebude stát. Bude stát
pouze jedno naše rozhodnutí a žádost vládě,
aby vláda tento meziresortní problém vyřešila.
Do jisté míry může jít i o problém,
který by mohlo rozhodovat Ministerstvo pro hospodářskou
soutěž, protože někteří
z podnikatelů, kteří se cítí
poškozeni, upozorňují na to, že byly uzavřeny
smlouvy na monopolní postavení některých
reklamních agentur a že může mít
vliv. Není to problém, který by se zde mohl
vyřešit, a není to problém, který
by se lehce vyřešil jednomu úřadu.
Proto prosím, abyste vyslovili souhlas se zkrácením
lhůty s ohledem na to, že sezóna už je
v běhu a pokud nebude rychle rozhodnuto, může
u značného počtu lidí dojít
k ohrožení jejich existence a to možná
chybou úřadů, a také abyste podpořili
žádost vládě republiky, aby tuto věc
urychleně rozhodla. Domnívám se, že
až po tomto hlasování bych měl pokračovat.
Děkuji jménem těch, kteří se
cítí postiženi vládou, která
velmi prospívá podnikání, právě
jako podnikatelé, za laskavou ochotu jim pomoci.
30. I 04 Interpelace Jozefa Wagnera na ministra zahraničních
věcí Josefa Zieleniece, místopředsedu
vlády Jana Kalvodu a ministra kultury Pavla Tigrida ve
věci Řádu Maltézských rytířů
Nyní přistoupím k další interpelaci.
Nepřistupuje se mi k ní lehce, protože cítím
spoluvinu za to, co budu předkládat, protože
jsem byl u toho a možná jsem i zvedl ruku - tehdy
ještě hlasovací zařízení
nebylo - pro něco, co nebylo perfektní, ba právě
naopak, co bylo zcela neperfektní.
V zákoně o navrácení majetku církvím,
náboženským společnostem a řádům,
je v příloze 3 bod 31. - navrácení
majetku Řádu Maltézských rytířů.
Problém je velmi obtížný a složitý.
Otevírám ho zde jen proto - a nepředkládám
to písemně, že jej považuji, jak jsem
řekl v úvodu, pro svou účast při
hlasování i za věc osobní a za příliš
věc veřejnou, než aby to neodeznělo
z tohoto místa.
Onen zákon výčtový umožnil navrácení
majetku jen těm, kteří byli přesně
vyjmenováni. A vyjmenovány měly být
jen instituce církevní. Suverénní
Maltézský rytířský řád
tedy měl jednoznačně prokázat před
tím, než byl zařazen do návrhu tohoto
zákona, respektive ti, kteří ho tam zařadili,
měli prokázat, že se jedná průkazně
a jednoznačné o řád církevní
a o řád, který zcela jasně a jednoznačně
je právním subjektem českého práva,
nebo tehdy československého práva. Ani jedno
ani druhé nebylo prokázáno. Cítím
se podveden úředníky, kteří
zpracovávali podklady, a navrhovateli - příslušným
tehdejším členem vlády, který
to sněmovně předkládal.
V té hektické době může samozřejmě
chtít najít omluvu každý. Ale hektická
doba uplynula a my bychom se měli chovat přiměřeně
vůli býti právním státem. Nechci
tuto věc komplikovat složitostmi souvisejícími
s hodnocením spíše pohistorickým. Nicméně
některé okolnosti je potřeba jednoznačně
zmínit. Proto žádám ministra zahraničních
věcí, aby odpověděl zcela zřetelně
na otázku, jak nahlíží na skutečnost,
že první Republika československá nikdy
nenavázala diplomatické styky s Řádem
Maltézských rytířů a že
tak učinila až druhá republika s ohledem na
radikální změnu zahraniční
politiky a s ohledem na to, co je po válce prohlášeno
všemi politickými silami této země za
neústavní. Jen za tohoto neústavního
stavu po 30. září 1938 byl Řád
Maltézských rytířů uznán
jako suverénní partner a byly s ním navázány
diplomatické styky.
Samozřejmě jsem si vědom toho, že se
ptám ministra vlády, která tuto situaci převzala,
ale převzala-li ji, neochrání ji to před
tím, aby se ke komplikacím, které zde bezpochyby
jsou, vyjádřila.
Jisté problémy z hlediska majetkového v dalších
otázkách vyplývají i z toho, že
není zcela zřetelné, jaké právnické
osoby měly mít nárok na restituci majetku,
pokud by se jednala o subjekt českého práva,
a to ještě subjekt církevní, který
měl nárok na zařazení do příslušného
zákona. A to otázka by měla být směřována
na místopředsedu vlády pro legislativu pana
Kalvodu a na ministra kultury, který tuto agendu spravuje.
Tam je problém, že konvent nemusel zcela jednoznačně
být tím, kdo má dnes právního
nástupce těch, který majetek převzal.
Takže bych rád slyšel vysvětlení
podstaty všech majetkových záležitosti,
oprávnění vstoupit do práv předchůdců
apod.
V případě jednotlivých nemovitostí,
které byly příslušným zákonem
onou přílohou tři vráceny, je situace
poněkud jiná, ale nechci vás zdržovat.
Prosím vás však, aby tato jiná situace
byla vzata na vědomí a odpovězeno o každém
objektu samostatně.
Snad bych považoval za důležitě závěrem
sdělit k této interpelaci, že Řád
maltézských rytířů není
jen záležitost řádu samotného,
ale z logiky všeho možného, co může
přijít, různých jiných požadavků,
nebo i precedens. Ptám se proto pana ministra zahraničí,
pana místopředsedy vlády Kalvody a pana ministra
kultury i na otázku, jak tento řád po platnosti
zákona o církvích a náboženských
společenstvích naplnil příslušné
ustanovení tohoto zákona, kterými by se měl
řídit.
Zde na tomto místě považuji za důležité
připomenout svoji předchozí interpelaci,
která již připravovala tuto. Ani pan ministr
kultury, ani pan místopředseda vlády neodpověděli
zcela zřetelně, jaký je skutečný
právní stav v této agendě, ani neodpověděli,
do jaké míry z hlediska času i z hlediska
názoru jsou připraveny příslušné
nové zákonné úpravy.
30. I 05 Interpelace Jozefa Wagnera na místopředsedu
vlády Jana Kalvodu ve věci nesouladu v zákonu
o volbách do obecních zastupitelstev a v zákonu
o obcích
Nyní ještě jednu drobnou žádost
na pana místopředsedu vlády Kalvodu, který
odpovídá za legislativu. Měl by vzít
v úvahu další moji interpelaci, která
upozorňuje na nesoulad v zákoně o volbách
do obecních zastupitelstev a v zákoně o obcích.
Za předpokladu, že je stanoveno, že se mají
konat mimořádné volby, v jednom zákoně
je možnost zkrácení lhůty - ne povinnost,
ale možnost - až o jednu třetinu, ale druhý
zákon tomuto zkrácení brání,
protože tam existuje lhůta 85 dnů.
Dojde-li k takovéto situaci v obcích, že je
potřeba rychlých nových voleb, je nepřesná
zákonná úprava překážkou,
aby lidé mohli nabýt svých práv, nebo
dokonce jsou-li jim jejich práva odkládána
udržováním takové obecní moci,
která již není legitimní. Prosím
pana místopředsedu vlády, aby odpověděl,
zda-li tento problém je vnímán a zda-li bude
tento problém v dohledné době řešen.
V této souvislosti bych si dovolil upozornit, že různými
úřady, které na řešení
těchto problémů mají vliv nebo se
na nich účastní, je vykládán
různě zákon. Pokud klesne počet zastupitelstva
pod 5, jak praví jeden odstavec, postupuje se stejně,
jako kdyby neklesl pod 5 a jako by měli být povoláni
jen další náhradníci. V druhém
případě nelze hovořit vůbec
o povolání náhradníků, odstavce
zákoně následují za sebou a takovýto
výklad je nutně třeba považovat za sporný.
Proto bych žádal pana místopředsedu
vlády Kalvodu, aby se vyjádřil i k této
otázce.
30. I 06 Interpelace Pavla Kuličky na ministra zdravotnictví
Luďka Rubáše ve věci výkladu, případně
stanoviska Ministerstva zdravotnictví k § 13 odst.
1 a odst. zákona č. 550/1991 Sb., o všeobecném
zdravotním pojištění, ve znění
pozdějších předpisů
Vážený pane ministře, obracím
se na vás se žádostí o výklad,
případně stanovisko, vašeho ministerstva
ke znění zákona č. 550/1991 Sb., o
všeobecném zdravotním pojištění,
ve znění pozdějších předpisů.
Konkrétně § 13 odst 1 a odst. 4.
Problém totiž spočívá v povinnosti
zařízení lékárenské
péče uzavřít smlouvu s příslušnou
zdravotní pojišťovnou. Jak by tomu nasvědčovalo
ustanovení odst. 1, nebo jak vyplývá z odst.
4, je pojišťovna povinna uhradit lékárenskému
zařízení jim poskytnutá léčiva
a prostředky zdravotnické techniky i bez smlouvy,
pouze za předpokladu, že léčiva byla
vydána na základě receptu, případně
žádanky u příslušného smluvního
lékaře. Tato otázka vzniká za situace,
kdy pojišťovny nutí zdravotnická zařízení
uzavírat nevýhodné smlouvy a de facto nám
plánují síť zdravotnických zařízení
- možná, že by se to týkalo i pana ministra
Bělehrádka. S ním potom pohovořím
osobně.
30. I 07 Interpelace Anny Váchalové na ministra
průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého ve
věci přistoupení České republiky
ke státům respektujícím Florentskou
dohodu
Vážený pane ministře, obracím
se na vás s interpelací ve věci přistoupení
České republiky k mezinárodní dohodě
zpracované UNESCO v bezcelním převodu pomůcek
pro zdravotně postižené, a to tzv. Florentské
dohody. Již delší dobu se snažím
na vašem ministerstvu zjistit, v jakém stadiu a jak
se projednává celá tato záležitost.
Snažím se o to delší dobu a zatím
se mi to nepodařilo. Proto využívám,
ač nerada, formu ústní interpelace. Dosavadní
vyhláška 93/1993 Sb. ošetřuje jen velmi
omezený počet a druh těchto pomůcek.
Proto volání po tom, aby Česká republika
přistoupila v plném rozsahu k Florentské
dohodě, je velmi potřebné.
Obracím se proto na pana ministra, aby sdělil, v
jakém stadiu a v jaké situaci se nyní nachází
projednávání celé této záležitosti.
Další dotaz i požadavek je, aby Ministerstvo
průmyslu a obchodu urychleně celou tuto záležitost
dojednalo.
30. I 08 Interpelace Jiřího Vyvadila na předsedu
vlády Václava Klause ve věci činnosti
přednosty Okresního úřadu Opava pana
Antonína Šroma
Vážený pane ministerský předsedo,
vážení členové vlády,
vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo Poslanecké
sněmovny, nebudu říkat, že až tak
dalece jsem cítil bytostnou potřebu vystoupit, neboť
problematika, o které chci hovořit, se týká
volebního kraje, kde nepochybně nebudu kandidovat,
tím spíš, že nebudu kandidovat vůbec.
A právě proto, že se to svým způsobem
týká zejména oblasti, kde tradičně
kandidovával pan předseda vlády, je to svým
způsobem výzva pro něho, neboť lidé,
kteří se na mne obracejí, zpravidla ani nejsou
voliči sociální demokracie, jsou to voliči
dle mého názoru spíše Občanské
demokratické strany, Občanské demokratické
aliance, ale z neznámého důvodu nevidí
možnost se obrátit přes své poslance.
Sám soudím, že lidi je zapotřebí
posuzovat podle kvalit. Může být poslanec ODS,
kterého si vážím, a naopak může
být poslanec z jiné strany, kterého si nevážím.
Tím spíše to platí pro úředníky.
Může být úředník profesionál
a může být úředník, který
je neschopný, a může být úředník,
který je schopný všeho.
Již jednou se v této sněmovně nastolil
problém přednosty Okresního úřadu
Opava. Pan přednosta zde má minimálně
tři své obhájce, dva z řad koaličních,
jednoho z řad nekoaličních. Nicméně
se domnívám, že je třeba se k té
otázce vrátit. Pan přednosta Antonín
Šrom velice aktivně napomohl k tomu, že byla
vytvořena společnost s ručením omezeným
Magnares s předmětem činnosti poskytování
sociálních služeb v regionu.
Podle informací, které mám, v této
společnosti, kde mj. působí jeho manželka,
dochází k hlubokým rozporům ve využitelnosti
částek poskytovaných jako účelová
dotace státním rozpočtem subjektům,
které poskytují služby v této oblasti.
Rozdělování finančních prostředků
není objektivní. Je v rozporu s vyhláškou
182/1991 Sb. Když jsem dostal podnět, dovolil bych
si přečíst jeho závěr, protože
z toho závěru není vidět a není
slyšet žádné agresivní tóny.
Ti lidé, kteří se obracejí, říkají:
Přes veškeré ujišťování
ze strany přednosty okresního úřadu
o nutnosti dodržování zákonů
České republiky v působnosti této
instituce jsme názoru, že právě v osobě
přednosty dochází ke značným
subjektivním nepřesnostem v porovnávání
s právním stavem a tím i vlastně k
porušování současných platných
právních norem. Nechceme tuto problematiku politizovat.
Jsme přesvědčeni o nutnosti právně
racionálního výkonu státní
správy. Jsme přesvědčeni o nutnosti
odvolání pana přednosty mgr. Antonína
Šroma z jeho stávající funkce.
Podle informací, které proběhly mnohokrát
v tisku, byla provedena šetření i Nejvyššího
kontrolního úřadu týkající
se hospodaření přednosty okresního
úřadu. Jak jsme sledovali v průběhu
privatizace zdravotnických zařízení,
zejména pak slezské nemocnice, není instituce,
není ministra, který by byl schopen ovlivnit, aby
přednosta okresního úřadu dodržoval
právní předpisy.
Obracím se na pana premiéra s tou otázkou,
resp. s interpelací, aby posoudil chování
pana přednosty právě s ohledem na již
citovanou vyhlášku 182/1991 Sb., a aby posoudil jeho
jednání s ohledem na závěry Nejvyššího
kontrolního úřadu. Je samozřejmě
na jeho vůli, jeho možnostech a na možnostech
vlády, jak se k tomu postaví.
Před komunálními volbami jsem zde konstatoval,
že je cosi nedobrého v rozhodování zastupitelstva
města Opavy, ale že lidé si to v komunálních
volbách rozhodnou.
Oni si to rozhodli, ale zůstává poslední
bod, a to je přednosta okresního úřadu.
Já chápu, že někdy mohou hrát
roli i stranická kritéria. Pan přednosta
patří k nějaké straně. Já
se v této fází domnívám, že
je téměř neštěstím, že
nepatří k té rozhodující straně,
protože soudím, že kdyby patřil k rozhodující
straně, už by nebyl přednostou.
Na druhé straně si myslím, že toto je
irelevantní. Nechť je jmenován nový
přednosta z jakékoli strany, ale podstatné
je, aby to byl profesionál a podstatné je, aby to
nebyl člověk schopný všeho.
30. o 01 Otázka Jozefa Wagnera na předsedu vlády
Václava Klause ve věci neformálního
jednání premiéra s generálním
ředitelem SURTEKU o České straně sociálně
demokratické
Pan předseda jistě ví, že už se
stalo, že na základě interpelace sociální
demokracie jeden člen vlády něco odpověděl
a po několika měsících se prokázalo,
že skutečnost byla zcela jiná než odpověď.
Moje otázka je obdobná, jaká se tehdy vztahovala
na příslušného člena vlády.
Sociální demokracie je pod velikým tlakem,
který se snaží ji uvést do stavu, aby
nebyla sto dostát svým závazkům. Máme
indicie, že toto není legální politický
tlak, ale že podobně jako v podobném případě,
když byl dotazován jeden ministr vaší
vlády, pane premiére, jsem povinen se vás
dotázat též. Je pravda, že ve svých
sportovních zábavách s generálním
ředitelem Surteku, pane premiére, jste projevil
jednoznačný zájem, na tom, aby tato firma
postupovala proti sociální demokracii alespoň
tak - když jinak nemůže - aby ji znervózňovala,
otravovala život a vzduch?
30. o 02 Otázka Jozefa Wagnera na předsedu vlády
Václava Klause ve věci označení některých
organizací, působících v České
republice, jako extrémních
A snad, pane premiére, závěrečnou
interpelaci k jinému problému. Vy jste jako premiér
české vlády též odpovědný
za koordinaci tajných služeb. Bylo vám doručeno
sdělení o tom, že některé organizace,
které používají všeobecné
důvěry občanské veřejnosti,
byly označeny jako extremní. Řada občanů
této země postupuje v různých směrech
podle toho, jak se rozhodla využít platného
právního řádu, a v této věci
oponuje. Patřím též k těm občanům,
kteří hodlají v této věci oponovat.
Mám navíc povinnost tak činit na výzvu
těch, které zde zastupuji, a proto se vás,
pane premiére, ptám. Vrcholná odpovědnost
za tajné služby je vaše, pane předsedo
vlády. Co jste podnikl, když jste zjistil, že
za extremistické organizace jsou označeny ty, které
jsou přirozenou, jasnou, jednoznačnou součástí
českého veřejného života? Pokusil
jste se alespoň prokázat, že je to jinak, odmítl
jste názor, který vám byl sdělen?
Jaké jste dal pokyny, jak mají postupovat vaši
podřízení? Pokud jste neučinil nic,
bude následovat samozřejmě další
interpelace na příští schůzi
sněmovny.
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, pan premiér se pokusil
z tohoto místa odpovědět tak, jak je jeho
dobrým zvykem, insinuací toho druhého. Jen
mu připomínám, že rovněž
z tohoto místa jeden člen této vlády
odpověděl na svou přítomnost někde
podobně jako on odpovídá nyní. Domnívám
se, že každý je už přesvědčen,
že odpověděl tehdy nepravdivě. O tom,
že pan premiér teď odpověděl pravdivě
či nepravdivě, můžeme zatím pochybovat
nebo vy můžete pochybovat, přijde chvíle,
kdy bude odpověď stejná a důkaz stejný
jako na odpověď onoho člena vlády.
Pokud jde o to, co pan premiér namítá, že
nečtu, nikdy, nikdy, neodpověděl zcela přesně
a zřetelně na tak formulovanou otázku jako
nyní a mnohokrát odpověděl, že
otázce nerozumí. Domnívám se, že
není třeba, pane premiére, vést debaty
o tom, jestli interpelace je kvalifikovaná nebo ne. Bude
dobře, když alespoň odpověď bude
kvalifikovaná.
30. o 03 Otázka Josefa Ježka na předsedu
vlády Václava Klause ve věci plnění
usnesení Poslanecké sněmovny ze 16. schůze
dne 16. února 1994
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi, abych vznesl jménem
svým a jménem dalších dvou členů
komise zahraničního výboru pro příhraniční
a regionální spolupráci Karla Hrdého
a pana Kubiše dotaz na předsedu vlády České
republiky pana Václava Klause ve věci plnění
usnesení Poslanecké sněmovny ze 16. schůze
16. února 1994. Toto usnesení zní:
Poslanecká sněmovna doporučuje vládě
České republiky podepsat Evropskou rámcovou
dohodu o spolupráci přesahující hranice
mezi územními orgány a územními
společenstvími.
Po prostorech sněmovny již několik měsíců
koluje kopie dopisu, který poslal ministr Igor Němec
vedoucímu Kanceláře Poslanecké sněmovny,
ve které sděluje k tomuto usnesení, že
toto usnesení plní Ministerstvo hospodářství
v rámci programu "KROKO". Tato odpověď
se ale týká úplně něčeho
jiného, než o čem je usnesení Poslanecké
sněmovny. Domnívám se, že situace, kdy
platí od 1. února Evropská dohoda o přidružení
České republiky k Evropské unii, kdy je implementován
program PHARE CBC, v situaci, kdy platí mezivládní
dohoda mezi Českou republikou a Polskou republikou o přeshraniční
spolupráci, přičemž v této dohodě
se obě stany smluvní odvolávají na
tuto konvenci, je velmi neúnosná a velmi problematická,
kdy Česká republika na rozdíl od Maďarska
a na rozdíl od Polska tuto rámcovou konvenci z roku
1980 nepodepsala.
Pokud jde o můj odkaz na poměry v Maďarsku
a Polsku, chci připomenout, že podpis a ratifikace
této konvence v těchto dvou státech proběhly
za předchozích, rozhodně nelevicových,
vlád.
30. o 04 Otázka Jana Bláhy na místopředsedu
vlády a ministra financí Ivana Kočárníka
ve věci nemovitostí s ohledem na hospodaření
a správu obcí
O co se jedná. Podle zákona 576/1990 Sb., ve znění
pozdějších předpisů je jedním
příjmem rozpočtu obce i daň z nemovitosti,
která se nachází na území obce.
Podotýkám, týká se to zvláště
i obcí v rekreačních oblastech. Problém
je spatřován v tom, že obce nejsou podle platné
právní úpravy schopny přesně
identifikovat daňovou kázeň jednotlivých
daňových dlužníků, což jim
v podstatě brání z titulu nedostatku informace
vyvodit odpovídající, podotýkám
mimofiskální důsledky. Je to otázka
vědomí dlouhodobých neplatičů
nebo nepoctivých podnikatelů. V podstatě
podle platného zákona o správě daní
a poplatků se to týká i údajů
o konkrétní skladbě daně z nemovitostí
v příslušném daňovém období.
Proto se ptám, vážený pane ministře,
zda o těchto problémech obcí Ministerstvo
financí ví a zda a v jakém časovém
horizontu uvažuje o změně příslušných
právních předpisů ve prospěch
vyšší informovanosti obcí. Pokud ne, tak
proč.
30. o 05 Otázka Jana Bláhy na ministra vnitra
Jana Rumla ve věci nemovitostí s ohledem na hospodaření
a správu obcí
Obdobný problém, ale z trochu jiného pohledu,
se týká pana ministra Rumla. Někdy dochází,
a to sami všichni víme, ke krádežím,
event. k požárům. Vzniká jeden drobný
problém. Mnozí majitelé těchto objektů
při jejich prodeji neinformují nebo neoznamují
obci na příslušném obecním úřadu
tuto změnu. To znamená, že obce, pokud vznikne
v jejich oblasti problém a policie či hasiči
se jich dotazují, tak se dostanou do situace, že se
neví, komu tuto zprávu podat. Protože to není
problém, který by musel být jednoznačně
řešen na obcích, ale možná i v
součinnosti s jiným ústředním
orgánem státní správy nebo systémem.
Proto se ptám pana ministra Rumla, jaký je stav
legislativy, zdali existuje povinnost při prodeji vlastnictví
rekreačních chat informovat o tom příslušný
úřad, např. spolu s návrhem na vklad
do katastru nemovitosti. Pokud neexistuje, a domnívám
se, že v tomto rozsahu neexistuje, zda úřad
ministerstva uvažuje popřípadě v součinnosti
s jiným ústředním orgánem státní
správy o případné novelizaci dotčených
právních předpisů.