Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslance Miloše
Skočovského na ministra práce a sociálních
věcí Jindřicha Vodičku. Interpelace
je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
Příloha
Poslanecký klub
Českomoravské unie středu Sněmovní 4
118 26 Praha 1
Vážený pan
Ing. Jindřich Vodička
ministr práce a sociálních
věcí ČR
prostřednictvím
Váženého pana
PhDr. Milana Uhdeho
předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu České
republiky
V Praze dne 18. 4. 1995 |
Věc: Interpelace ve
věci budoucnosti Ústavů sociální
péče pro tělesně a duševně
postižené.
Vážený pane
ministře,
Ústavy sociální
péče u nás již existují téměř
104 let. Jejich zaměření se změnami
sociálních a životních podmínek
se v civilizovaných státech postupně vyvíjelo
a vyvíjí. Česká republika po skončení
existence socialismu se i v této oblasti vrací do
společnosti moderních humanistických států
a opět dostávají
přednost práva a spokojenost jednotlivce před
politickými záměry vlády, třídním
bojem a budováním čehokoliv za jakoukoliv
cenu na úkor nyní žijících občanů.
U Ústavů sociální
péče pro zdravotně postižené
občany - mládež nevyjímaje se toto projevuje
výraznějším ústupem od snah o
izolaci postižených od ostatní společnosti,
vytváření uzavřeného, speciálního
prostředí pro život postižených,
jiného, než jsou běžné podmínky
pro život současné moderní společnosti.
Začíná se prosazovat to, že postižení
mají žít nikoliv na okraji, nýbrž
uprostřed společnosti. Společnost, pokud
se pokládá za humanistickou, by jim takový
život měla umožnit, a to jak po stránce
etické, tak i ekonomické. Cílem ústavní
péče je snaha připravit zdravotně
postižené pro vstup a
návrat do běžného života. Pokud
těžké postižení návrat do
běžného života znemožňuje,
zůstává cílem ústavní
péče zajistit důstojné podmínky
života v ústavech s komplexní sociální,
zdravotní, výchovnou a pedagogickou péčí
- zejména v případě zdravotně
postižené mládeže.
V našich současných
podmínkách jsme svědky toho, že zvláště
u dětí narůstá podíl těžce
tělesně postižených a kombinovaně
postižených, tj. j. současně tělesně
i duševně postižených. Ústavy se
postupně zaplňují právě takovými
těžkými případy, klesá
počet lehčeji postižených svěřenců,
narůstá počet pacientů s celoročním
pobytem, lehčí případy přechází
do denních stacionářů a podobných
zařízení.
Na tak náročnou
a složitou péči nejsou ústavy vybaveny
na současné evropské úrovni. Pokud
odhadneme, že kapacity ubytovacích a pomocných
provozů v ústavech pokrývají potřeby
postižených snad až ze 70 - 80 %, potom v personálním
obsazení jsou tyto kapacity kryty z méně
než 50 %. Jestliže v našich ústavech je
poměr počtu zaměstnanců z počtu
svěřenců stěží
1:2 a většinou ještě
méně, potom v obdobných ústavech zahraničních
je to 2:1 a nezřídka i více než 3:1.
U nás k tomu ještě přistupuje nedostatečné
či zastaralé vybavení ve zdravotní
péči, v rehabilitaci a také i v manipulaci,
transportu, výchově a vzdělávání,
spec. učňovských dílnách atd.
Těmto problémům
však neodpovídá finanční zajištění
ústavů. Přes obecně existující
inflační jevy mají prostředky na investice
klesající trend a podobně i přidělované
mzdové prostředky neberou ohled na běžnou
platovou úroveň ve státě a na rostoucí
životní náklady. Průměrné
platy v ústavech byly v min. roce okolo 5.100 Kč/měs.,
v tom osobní ohodnocení průměrně
nepřesahovalo 4 - 5 %. Letošní situace je již
alarmující - průměrný plat
včetně povinného 13. platu je plánován
na 5.600 Kč/měs
- a bude tedy ještě hlouběji pod celostátním
průměrem než doposud. Přitom např.
pracovníkům ve výchově a vzdělávání
nestačí běžné vysokoškolské
pedagogické vzdělání, musí
mít postgraduální vzdělání
ve speciální pedagogice, odměňování
jsou podle stejných
platových tarifů jako pedagogové na běžných
školách, ale platy mají v průměru
nižší.
Následkem této finanční
politiky nemohou být přijímáni potřební
noví pracovníci, odcházejí dlouholetí
pracovníci mající vzhledem k délce
své odborné praxe, vzdělání
a osobnímu přístupu ke svěřencům
nárok na vyšší platovou třídu,
nejsou finanční prostředky na soudobou, vhodnou
a potřebnou techniku. Podmínky pro péči
o postižené nejen stagnují, ale v některých
oborech se dokonce i zhoršují.
Je také určitý
rozpor mezi zájmy pracovníků ve školství,
pro které je výhodný co největší
počet žáků bez zřetele na úroveň
jejich postižení, pokud nejde o postižení
duševní na jedné straně a zájmy
pracovníků soc. péče a zdravotnictví
na straně druhé. Tito vycházejí z
toho, že růst
počtu svěřenců při konkrétních
nákladech vede ke snížení úrovně
poskytované péče. Tento rozpor vystupuje
do popředí zvlášť tehdy, když
v jednom ústavu je více organizací zřizovaných
různými resorty.
Prosím tedy o odpovědi
na následující otázky:
1) Jakým způsobem
hodlá MPSV čelit odlivu kvalifikovaných pracovníků
z ústavů sociální péče
pro zdravotně postižené?
2) Je v intencích MPSV
dosáhnout v ČR stejné úrovně
péče v ústavech sociální péče
pro zdravotně postižené jako v obdobných
ústavech v západní Evropě?
3) Pokud ano, je zpracován
časový rozpis personálního a ekonomického
zajištění pro všechny ÚSP zřizované
MPSV dohromady a pro každý z těchto ústavů
zvlášť?
4) Kdy a jak se budou řešit
problémy valorizace platů v ÚSP tak, aby
platy nebyly tak hluboko pod celostátním průměrem?
5) Kdy bude možné
zvýšit v průměru alespoň na 10
% rozpětí osobní ohodnocení pracovníků,
aby se vůbec mohl znatelně ohodnotit osobní
přístup každého pracovníka k
péči o svěřence v ústavech
sociální péče?
6) Nepokládá MPSV za obecně
pro zdrav. postižené organizačně vhodnější,
aby organizace pracující v jednom areálu
a pečující o jedny a tytéž svěřence
měly jednoho zřizovatele, tzn. MPSV? (Rezortní
metodické vedení a odborný dozor by byl samozřejmě
zachován.)
Ing. Miloš Skočovský, CSc.