Ministr životního
prostředí František Benda zaslal odpověď
na interpelaci poslankyně Petry Buzkové dopisem
ze dne 3. května 1995.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra životního
prostředí Františka Bendy na interpelaci poslankyně
Petry Buzkové. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku..
Příloha
V Praze dne 3. května 1995
Č. j. M/1573/95 |
Vážená paní
poslankyně,
obdržel jsem Vaši druhou
interpelaci ve věci poškození NPR Moravský
kras-střed výstavbou osobní lanové
dráhy. Pevně doufám, že má dnešní
odpověď bude pro Vás naprosto vyčerpávající.
Nemohu posoudit zdroje, na jejichž
podkladě jste dospěla k přesvědčení,
že výjimka pro výstavbu lanovky byl a vydána
na základě neúplných informací
a velmi nedostatečně, domnívám se
však, že Vaše zdroje nebyly objektivní ani
seriózní. Mohu Vás ujistit, že MŽP
ČR vydalo výjimku sloužící jako
podklad pro řízení o využití
území po dostatečném zvážení
celé situace, po terénním šetření
a na základě doporučení odborníků
z řad orgánů a odborných
organizací ochrany přírody a různých
dalších institucí zabývajících
se touto problematikou, kteří se k prosouzení
záměru sešli při jednání
na místě samém dne 16.11. 19. Správa
CHKO Moravský kras toto jednání iniciovala
právě proto, aby byl celý záměr
posouzen skutečně objektivně a z pohledů
různých profesí a oborů. Proto také
sama nakonec doporučil udělení výjimky.
Rád bych též
upřesnil vaše tvrzení o z ničení
"jedné z mála ploch úspěšného
přirozeného zmlazení jedle bělokoré"
výstavbou horní stanice lanovky. Dočasná
horní stanice stojí v místě rozpadají
se smrkové monokultury s podrostem třtiny, ostružiníku
a dalších běžných druhů
rostlin. Jeden cca 10 cm vysoký semenáč jedle
bílé, která patři mezi druhy ohrožené,
byl odborníkem, který v místech výstavby
dělal v roce 1993 a 1994 floristický průzkum,
nalezen v místě, kde stojí opěrní
sloup lanovky. Jiný výskyt jedli v této lokalitě
nepotvrdil ani místní revírník. Obávám
se tedy, že jste měla k dispozici mylnou informaci.
MŽP GR vydalo ve věci
výstavby osobní lanové dráhy celkem
tři rozhodnuti. První sloužilo jako podklad
pro rozhodnutí o využiti předmětného
území, druhé bylo podkladem pro stavební
řízení a poslední, vydané v
březnu t.r., umožnilo stavební firmě
vjezd k horní stanici lanovky, aby mohla
být dokončena její stavba a úklid
celého areálu. Součástí žádosti
k výjimce pro územní řízeni
samozřejmé byla projektová dokumentace, která
obsahovala všechny údaje potřebně k
posouzení záměru, úkolem ochrany přírody
v této fázi však bylo posoudit, zda navrhovanou
stavbu lze vůbec do území umístit
a pokud ano, tak za jakých podmínek. To zmíněné
rozhodnuti obsahuje, včetně podrobného zdůvodnění,
které MŽP ČR vedlo k vydání výjimky.
Na základě našeho požadavku předložil
investor k žádosti o výjimku pro stavební
povoleni architektonickou studii obsahující několik
variant dolní stanice lanovky, neboť její původní
návrh nebyl vhodný. Proto se v druhém rozhodnuti
konkrétně stanovuje vybraná varianta.
K Vaši poznámce o
nepovolení vjezdu do NPR v rozhodnutí z května
1994 bych rád podotknul, že výjimka naopak
nezbytné vjezdy povoluje (viz body 6. - 8.), a to v rozsahu
vyžádaném investorem. To, že výjimka
uvádí i typy vozidel a jejich SPZ, je dáno
faktem, že do Pustého žlebu byl v době
žádosti o výjimku vjezd veškerých
vozidel zakázán, protože již fungovala
náhradní přeprava návštěvníků.
Dodržování zákazu na žádost
MŽP ČR občas kontroluje i policie, proto bylo
nutno vjezdy naprosto přesně specifikovat. Navíc
bylo nutno stanovit časová omezeni, aby nedocházelo
ke kolizi přepravy
návštěvníků jeskyní a
vozidel patřících ke stavbě. Vymezit
staveniště a stanovit dopravní trasy a jejich
povrchovou úpravu je věcí stavebního
povolení.
V předmětné
věci nelze mluvit ani o přestupku ani o trestném
činu, neboť oboji se vztahuje pouze na fyzické
osoby. Protože v obou případech, kdy došlo
k poškozeni území NPR Moravský kras-střed,
se tohoto poškození dopustila právnická
osoba (v případě narušení terénu
u horní stanice lanovky firma DAS Blansko s.r.o. a v případě
pádu lana firma Doppelmayer
lanové dráhy s.r.o. Brno), byla Správou CHKO
Moravský kras správně stanovena skutková
podstata podle § 88 zákona ČNR č.114/1992
Sb., o ochraně přírody a krajiny (dále
jen "zákon"), a pokuty byly projednávány
v příslušném řízení..
Výjimka pro výstavbu
osobni lanové dráhy spojující Punkevní
jeskyně s horním můstkem u propasti Macocha
byla vydána z důvodů, které jsem Vám
objasnil v rámci předchozí interpelace v
téže věci. Byla vydána v souladu se
správním řádem a zákonem po
řádném projednání a zváženi
všech pro a proti. Za dodržování jejích
podmínek nese zodpovědnost její adresát.
Kontrolu tohoto dodržování pak může
provádět každý orgán státní
správy, který je k tomu ze zákona kompetentní,
v tomto případě tedy MŽP ČR,
Správa CHKO Moravský kras a Česká
inspekce životního
prostředí. Obecně je za dodržováni
uvedeného zákona zodpovědná ČIŽP,
a to ve smyslu ustanovení § 80 zákona. Ukládat
sankce pak může opět ČIŽP a příslušná
správa CHKO. Protože výjimky dle § 43
zákona z ochranných podmínek NPR, uvedených
v § 29 zákona
uděluje MŽP ČR, nekontrolovala Správa
CHKO Moravský kras sama sebe, jak se mylně domníváte,
ale naopak kontrolovala a kontroluje dodržování
podmínek rozhodnutí uložených jiným
orgánem státní správy na úseku
ochrany přírody. Odbornou organizaci,
pečující o stav zvláště
chráněných části přírody,
byl Český ústav ochrany přírody
a po jeho rozdělení jím je nadále
Agentura ochrany přírody a krajiny České
republiky, na území CHKO jsou to jejich správy.
Poškození NPR pádem lana bylo, jak jsem uvedl
již výše, postiženo
pokutou ve výši 110.000,- Kč, uloženou
firmě Doppelmayer lanové dráhy s.r.o. dne
17.3.1995 (dle sděleni Finančního úřadu
v Blansku byla uhrazena dne 29.3.1995), stejně jako tomu
bylo v případě poškození rezervace
v místě horní stanice lanovky,
kdy byla pokuta ve výši 8.000,- Kč uložena
dne 26. 4. 1995 firmě DAS Blansko s.r.o. Kopie těchto
rozhodnuti Vám v souladu s Vašim požadavkem přikládám.
Pokud se týká Vaší žádosti
o poskytnuti ostatních materiálů týkajících
se výstavby lanovky, prosím, abyste specifikovala
o které materiály máte zájem, aby
Vám mohly být dány k dispozici.
Ujišťuji Vás,
vážená pani poslankyně, že i mně
leží osud tohoto významného území
na srdci. Děkuji Vám za Váš zájem,
do budoucna však předpokládám, že
bude vycházet ze skutečně objektivních
a pravdivých informaci.
V úctě František
Benda
Příloha dle textu
Vážená pani
JUDr. Petra Buzková
poslankyně Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Sněmovní 4
Praha 1 - Malá Strana