Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1659 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslankyně Petry Buzkové

na ministra životního prostředí Františka Bendu

ve věci výstavby lanovky v NPR Moravský kras - střed

Ministr životního prostředí František Benda zaslal odpověď na interpelaci poslankyně Petry Buzkové dopisem ze dne 3. května 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra životního prostředí Františka Bendy na interpelaci poslankyně Petry Buzkové. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku..

V Praze dne 12. května 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

Ing. František Benda, CSc.

ministr životního prostředí

České republiky
V Praze dne 3. května 1995

Č. j. M/1573/95


Vážená paní poslankyně,

obdržel jsem Vaši druhou interpelaci ve věci poškození NPR Moravský kras-střed výstavbou osobní lanové dráhy. Pevně doufám, že má dnešní odpověď bude pro Vás naprosto vyčerpávající.

Nemohu posoudit zdroje, na jejichž podkladě jste dospěla k přesvědčení, že výjimka pro výstavbu lanovky byl a vydána na základě neúplných informací a velmi nedostatečně, domnívám se však, že Vaše zdroje nebyly objektivní ani seriózní. Mohu Vás ujistit, že MŽP ČR vydalo výjimku sloužící jako podklad pro řízení o využití území po dostatečném zvážení celé situace, po terénním šetření a na základě doporučení odborníků z řad orgánů a odborných organizací ochrany přírody a různých dalších institucí zabývajících se touto problematikou, kteří se k prosouzení záměru sešli při jednání na místě samém dne 16.11. 19. Správa CHKO Moravský kras toto jednání iniciovala právě proto, aby byl celý záměr posouzen skutečně objektivně a z pohledů různých profesí a oborů. Proto také sama nakonec doporučil udělení výjimky.

Rád bych též upřesnil vaše tvrzení o z ničení "jedné z mála ploch úspěšného přirozeného zmlazení jedle bělokoré" výstavbou horní stanice lanovky. Dočasná horní stanice stojí v místě rozpadají se smrkové monokultury s podrostem třtiny, ostružiníku a dalších běžných druhů rostlin. Jeden cca 10 cm vysoký semenáč jedle bílé, která patři mezi druhy ohrožené, byl odborníkem, který v místech výstavby dělal v roce 1993 a 1994 floristický průzkum, nalezen v místě, kde stojí opěrní sloup lanovky. Jiný výskyt jedli v této lokalitě nepotvrdil ani místní revírník. Obávám se tedy, že jste měla k dispozici mylnou informaci.

MŽP GR vydalo ve věci výstavby osobní lanové dráhy celkem tři rozhodnuti. První sloužilo jako podklad pro rozhodnutí o využiti předmětného území, druhé bylo podkladem pro stavební řízení a poslední, vydané v březnu t.r., umožnilo stavební firmě vjezd k horní stanici lanovky, aby mohla být dokončena její stavba a úklid celého areálu. Součástí žádosti k výjimce pro územní řízeni samozřejmé byla projektová dokumentace, která obsahovala všechny údaje potřebně k posouzení záměru, úkolem ochrany přírody v této fázi však bylo posoudit, zda navrhovanou stavbu lze vůbec do území umístit a pokud ano, tak za jakých podmínek. To zmíněné rozhodnuti obsahuje, včetně podrobného zdůvodnění, které MŽP ČR vedlo k vydání výjimky. Na základě našeho požadavku předložil investor k žádosti o výjimku pro stavební povoleni architektonickou studii obsahující několik variant dolní stanice lanovky, neboť její původní návrh nebyl vhodný. Proto se v druhém rozhodnuti konkrétně stanovuje vybraná varianta.

K Vaši poznámce o nepovolení vjezdu do NPR v rozhodnutí z května 1994 bych rád podotknul, že výjimka naopak nezbytné vjezdy povoluje (viz body 6. - 8.), a to v rozsahu vyžádaném investorem. To, že výjimka uvádí i typy vozidel a jejich SPZ, je dáno faktem, že do Pustého žlebu byl v době žádosti o výjimku vjezd veškerých vozidel zakázán, protože již fungovala náhradní přeprava návštěvníků. Dodržování zákazu na žádost MŽP ČR občas kontroluje i policie, proto bylo nutno vjezdy naprosto přesně specifikovat. Navíc bylo nutno stanovit časová omezeni, aby nedocházelo ke kolizi přepravy návštěvníků jeskyní a vozidel patřících ke stavbě. Vymezit staveniště a stanovit dopravní trasy a jejich povrchovou úpravu je věcí stavebního povolení.

V předmětné věci nelze mluvit ani o přestupku ani o trestném činu, neboť oboji se vztahuje pouze na fyzické osoby. Protože v obou případech, kdy došlo k poškozeni území NPR Moravský kras-střed, se tohoto poškození dopustila právnická osoba (v případě narušení terénu u horní stanice lanovky firma DAS Blansko s.r.o. a v případě pádu lana firma Doppelmayer lanové dráhy s.r.o. Brno), byla Správou CHKO Moravský kras správně stanovena skutková podstata podle § 88 zákona ČNR č.114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (dále jen "zákon"), a pokuty byly projednávány v příslušném řízení..

Výjimka pro výstavbu osobni lanové dráhy spojující Punkevní jeskyně s horním můstkem u propasti Macocha byla vydána z důvodů, které jsem Vám objasnil v rámci předchozí interpelace v téže věci. Byla vydána v souladu se správním řádem a zákonem po řádném projednání a zváženi všech pro a proti. Za dodržování jejích podmínek nese zodpovědnost její adresát. Kontrolu tohoto dodržování pak může provádět každý orgán státní správy, který je k tomu ze zákona kompetentní, v tomto případě tedy MŽP ČR, Správa CHKO Moravský kras a Česká inspekce životního prostředí. Obecně je za dodržováni uvedeného zákona zodpovědná ČIŽP, a to ve smyslu ustanovení § 80 zákona. Ukládat sankce pak může opět ČIŽP a příslušná správa CHKO. Protože výjimky dle § 43 zákona z ochranných podmínek NPR, uvedených v § 29 zákona uděluje MŽP ČR, nekontrolovala Správa CHKO Moravský kras sama sebe, jak se mylně domníváte, ale naopak kontrolovala a kontroluje dodržování podmínek rozhodnutí uložených jiným orgánem státní správy na úseku ochrany přírody. Odbornou organizaci, pečující o stav zvláště chráněných části přírody, byl Český ústav ochrany přírody a po jeho rozdělení jím je nadále Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky, na území CHKO jsou to jejich správy.

Poškození NPR pádem lana bylo, jak jsem uvedl již výše, postiženo pokutou ve výši 110.000,- Kč, uloženou firmě Doppelmayer lanové dráhy s.r.o. dne 17.3.1995 (dle sděleni Finančního úřadu v Blansku byla uhrazena dne 29.3.1995), stejně jako tomu bylo v případě poškození rezervace v místě horní stanice lanovky, kdy byla pokuta ve výši 8.000,- Kč uložena dne 26. 4. 1995 firmě DAS Blansko s.r.o. Kopie těchto rozhodnuti Vám v souladu s Vašim požadavkem přikládám. Pokud se týká Vaší žádosti o poskytnuti ostatních materiálů týkajících se výstavby lanovky, prosím, abyste specifikovala o které materiály máte zájem, aby Vám mohly být dány k dispozici.

Ujišťuji Vás, vážená pani poslankyně, že i mně leží osud tohoto významného území na srdci. Děkuji Vám za Váš zájem, do budoucna však předpokládám, že bude vycházet ze skutečně objektivních a pravdivých informaci.

V úctě František Benda

Příloha dle textu

Vážená pani

JUDr. Petra Buzková

poslankyně Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Sněmovní 4

Praha 1 - Malá Strana






Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP