Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslankyně
Petry Buzkové na ministra životního prostředí
Františka Bendu. Interpelace je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
Příloha
Interpelace.
JUDr. Petry BUZKOVÉ
na ministra životního prostředí ČR
Ing. Františka BENDU CSc.
Vážený pane
ministře,
obracím se na Vás
opět ve věci výstavby osobní lanovky
v NPR Moravský kras-střed. Po Vaší značně
vágní odpovědi na interpelací ve věci
nedodržování výjimky MZP, jsem zjišťovala
jisté skutečnosti v místě a po řadě
konzultací jsem dospěla k přesvědčení,
že výjimka ze zákona o ochraně přírody
a krajiny byla vydána vaším úřadem
na základě neúplných informací,
ale je velmi nedostatečná až diletantská.
Rovněž nemohu pochopit,
jak se mohlo stát, že udělení výjimky
doporučila Správa chráněné
krajinná oblasti Moravský kras, kdy při výstavbě
není brán zřetel k ochraně nejcennějších
partii národní přírodní rezervace.
- Horní hranice lanovky
stojí v místě, kde byla jedna z mála
ploch úspěšného přirozeného
zmlazení jedle bělokoré.
Z této jedlové skupiny
zůstala po zahájeni výstavby lanovky pouze
malá, neživotaschopná část. Vzhledem
k tomu, že jedle je vzácnou a ustupující
původní dřevinou v Moravském krasu,
je likvidace této lokality výstavbou, vážným
zásahem do lesního ekosystému této
NPR.
Byl k těmto skutečnostem
vůbec vzat zřetel Věděla o nich SCHKO
MK, která žádost o výjimku posuzovala?
- Jak je možné, že
výjimka pro výstavbu lanovky (dokonce ani výjimka
pro územní řízení) vůbec
nehovoří o jakémkoli projektu, pouze se v
jednom případě okrajově zmiňuje
o architektonické studii.
nebyl-li projekt přílohou
žádosti, proč vůbec byla vyřízena?
pokud byl projekt předložen, proč jej výjimka
neuvádí a nespecifikuje?
Nebo snad měla být
výjimka formulována tak, aby investor mohl provádět
libovolné změny projektu?
Proč výjimka (která
je na jedné straně tak detailní a přesná,
že dokonce výslovně uvádí SPZ
vozů, které smějí projet po stávajících
silnicích) nepovoluje (a hlavně nespecifikuje za
jakých podmínek) vjezd do NPR, a neurčuje,
jek má být trasa takového vjezdu upravena?
Nedomnívám se, že
řešení celé věci jako přestupku
je adekvátní. podle mého názoru došlo
k naplnění skutkové podstaty trestního
činu poškozování přírody,
ve které je SCHKO MK spoluviníkem.
V této souvislosti bych
chtěla vědět, proč byla taková
výjimka vůbec vydána, kdo je zodpovědný
za uvedené nedostatky a jaké důsledky z těchto
faktů vyvodí Vaše ministerstvo.
Zároveň bych ráda
věděla, kdo je zodpovědný za dodržování
podmínek táto výjimky a kdo je zodpovědný
za kontrolu výjimek obecně.
Dále bych chtěla
vědět, jakými kontrolními mechanizmy
disponuje v současné době vaše ministerstvo
v těchto případech a jaké nové
mechanizmy vytváří, když, jak jste se
nedávno správně zmínil ve své
odpovědi na jednu z mých interpelací, jsou
lidé náchylní úplatku, a jak jste
uváděl v souvislosti s reorganizací Českého
ústavu ochrany přírody, je nepřípustné,
aby organizace (v tomto případě SCHKO) kontroloval
sama sebe. O podzemí
NPR pečuje s úspěchem odborná organizace,
bylo by vhodné zajistit přinejmenším
stejnou péči i na povrchu.
Nakonec mi prosím dovolte
ještě otázku, jak bylo postiženo poškození
NPR moravský kras - střed ke kterému došlo
při téže stavbě pádem čtyřtunového
ocelového lana na vysoce erozivní svah v nejcennějších
částech NPR, poškození vegetace i sekundárních
škod, ke kterým došlo při odstraňování
této havárie. Zároveň Vás prosím
o poskytnutí dokumentace z vyšetřování
k posouzení a o poskytnutí
ostatních materiálů týkajících
se výstavby lanovky.
Vážený pane
ministře, velmi naléhavě Vás žádám
o provedení skutečně důrazného
šetření ve věci porušování
ochranných podmínek NPR Moravský kras-střed,
především proto, že se zde jedná
o nejcennější lokality celé chráněné
krajinné oblasti. Význam tohoto unikátního
území snad nemusím více zdůrazňovat.
Proto vás opakovaně žádám o podniknutí
kroků, které by vedly ke konečnému
řešení celého problému, urychlené
nápravě vzniklých škod a předejití
dalšímu možném
poškození přírody NPR.
V Praze dne 5. dubna 1995 | Petra Buzková |