Místopředseda vlády a ministr financí
Ivan Kočárník zaslal odpověď
na interpelaci poslankyně Gerty Mazalové dopisem
ze dne 4. dubna 1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy
vlády a ministra financí Ivana Kočárníka
na interpelaci poslankyně Gerty Mazalové. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
MÍSTOPŘEDSEDA VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
V Praze dne 31. března 1995 | |
č. j. 12/18 263/95 |
Vážená paní poslankyně,
na Vaší interpelaci ve věci zrušení
státní dotace na provoz domoví-penzionů
pro důchodce, jejichž zřizovatel i jsou obce
a okresní úřady, odpovídám
poněkud obsáhlejším materiálem,
protože jsem toho názoru, že tato velmi citlivá
oblast si to zasluhuje.
Především Vás chci ujistit o tom, že
Ministerstvo financí důkladně zvažovalo
cíle a úkoly dotační politiky v dané
oblasti a provedlo řadu podrobných analýz,
než dospělo k rozhodnutí, že na provoz
domovů-penzionů pra důchodce nebude v roce
1995 poskytovat dotace (příspěvek). Toto
rozhodnut í bylo podloženo následující
mi fakty.
V sociální oblast i zabezpečují územní
orgány, t. j. okresní Úřady a obce,
značný rozsah veřejně prospěšných
statků na místní úrovni. Jedná
se o rozsáhlou škálu druhů a forem sociální
péče, zahrnující (kromě mnoha
dalších) i provoz domovů penzionů pro
důchodce.
Na oblast sociální péče vynaložily
v roce 1994 územní orgány 11529,2 mil Kč,což
představovalo 10,3 % jejich celkových výdajů.
Náklady na aktivity v dané oblast i hradily obce
a okresní úřady částečně
z vlastních příjmů, částečně
ze státních dotací, které v roce 1
994 činily 7616,9 mil Kč. Znamená to, že
na financování Sociální péče
poskytované územními orgány se státní
rozpočet v roce 1 994 podílel téměř
dvěma třetinami (přesně 66,1 %); dotace
pokryly 72,2 % celkových neinvestičních výdajč
místních rozpočtů v kapitole 728 (práce
a sociální věci) a 49,1 % investičních
výdajů.
Při rozhodování o účelovém
určení dotací na konkrétní
druhy sociální péče zajišťované
na místní úrovni musí Ministerstvo
financí respektovat platné zákony v dané
oblasti. Proto např. výdaje územních
orgánů na sociální dávky jsou
v plné výš i uhrazeny ze státních
dotací (v roce 1 994 představovaly sumu 3 61 5,
6 m i 1 Kč). Dalším určujícím
hlediskem při alokaci dotací je finanční
náročnost poskytování jednotlivých
druhů sociální péče.
Podle informací získaných od územních
orgánů představují v této oblast
i největší finanční břemeno
pro zřizovatele (obce a okresní úřady)
ústavy sociální péče, z nich
pak zejména ústavy pro tělesně a mentálně
postižené občany a domovy důchodců.
Domovy - penziony pro důchodce, které jsou součástí
ústavní sociální péče,
vyžadují relativně i absolutně nižší
náklady na provoz než ostatní typy ústavů.
Uvedené poznatky lze dokumentovat konkrétními
číselnými údaji:
domovy důchodců | |||
domovy-penziony pro důchodce | |||
ústavy pro postižené občany | |||
celkem |
domovy důchodců | |||
domovy-penziony pro důchodce | |||
ústavy pro postižené občany* | |||
celkem |
domovy důchodců | |||
domovy-penziony pro důchodce | |||
ústavy pro postižené občany |
* ústavy pro tělesně a mentálně
postižené občany
** náklady jsou spočítané jako saldo
mezi příjmy a výdaji; průměrné
náklady neinvestiční) představu jí
průměr za ČR, maximální a minimální
náklady jsou extrémní hodnoty vykázané
u daného typu zařízení.
Domovy-penziony pro důchodce se v roce 1994 podílely
na celkovém počtu ústavních zařízení
sociální péče zhruba jednou pětinou
(20, 9%) a necelou pětinou (18,9%) pak na celkovém
počtu míst těchto zařízeních,
jejichž zřizovateli jsou okresní úřady
a obce. Průměrné roční náklady
na 1 místo v domovech-penzionech byly nejnižší
představovaly 43% nákladů na 1 místo
v domovech důchodců a 33,8 % srovnatelných
nákladů v ústavech pro tělesně
a mentálně postižené občany.
Z uvedených údajů vyplývá,
že největší zátěž (finanční
a provozní) představují pro územní
orgány domovy důchodců a ústavy pro
tělesně a mentálně postižené
občany. Z tohoto důvodu také Ministerstvo
financí v návrhu dotací na rok 1995 preferovalo
uvedené dvě formy ústavní sociální
péče tím, že stanovilo dotaci na 1 místo
v ústavech pro postižené občany ve výš
i 62, 3 tis. Kč a v domovech důchodců ve
výši 50,5 tis. Kč, což jsou částky,
jejichž výše se blíží průměrným
republikovým nákladům.
Chtěl bych, vážená paní poslankyně,
vyvrátit tvrzení, že stát nepodporuje
tu formu ústavní sociální péče,
která se realizuje prostřednictvím domovů-penzion
pro důchodce. Tato podpora ovšem nemá podobu
dotací na neinvestiční výdaje, a 1
e uskutečňuje se formou dotací na investice.
Z celkové částky investičních
dotací pro oblast sociální péče,
kterou územní orgány obdržely v roce
1994 (1506,0 mil Kč), tvořily dotace určené
na výstavbu domová-penzion více než
půl miliardy Kč (přesně: 583 mi 1
Kč), zbytek představovaly dotace na výstavbu
domů s pečovatelskou službou. I v roce 1995
obdrží územní orgány stejnou
sumu (582 mi 1 Kč) na dostavbu i novou výstavbu
domovů penzionů pro důchodce.
Pokládám v této souvislosti za potřebné
zdůraznit, že oblast místní sociální
péče trvale představuje jednu z významných
priorit dotační politiky, kterou Ministerstvo financí
uplatňuje vůči obcím a okresním
úřadům. Toto tvrzení lze dokumentovat
následujícími údaji, které
jednoznačně prokazují, že ani meziroční
(z roku 1994 na rok 1995) pokles celkové sumy dotací
určené územním orgánům
nezabránil tomu, aby dotace určené na sociální
účely vzrostly o téměř 16%
(viz údaje v následujícím tabulkovém
přehledu).
celkové dotace místním rozpočtům | |||
dotace na sociální péči | |||
z toho: | |||
- na sociální dávky | |||
- na domovy-penziony | |||
- na domy s pečovatelskou službou | |||
- neinvest. na ústavy sociál. péče |
Závěrem bych chtěl, vážená
paní poslankyně, připomenout, že od
roku 1993 se každoročně dynamicky zvyšují
vlastní příjmy územních orgánů
(zejména obcí), a to především
jejich příjmy daňové, které
jim umožňují financovat všechny nezbytné
výdaje. Otevřeně je třeba říci,
že požadavky na další zvyšování
dotací místním rozpočtům by
bylo možné uspokojit jen na základě
přerozdělování části
výnosu daně ze závislé činnosti,
která by se odčerpala do státního
rozpočtu a následně by se ve formě
dotací vrátila do uzemí.
Vážená paní
Gerta Mazalová
Poslanecká sněmovna
Parlamentu ČR