Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě
byla zahájena v Helsinkách 3. července 1973,
pokračovala v Ženevě od 18. září
1973 do 21. července 1975 za účasti Belgie,
Bulharska, Československa, Dánska, Finska, Francie,
Irska, Islandu, Itálie, Jugoslávie, Kanady, Kypru,
Lichtenštejnska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Monaka,
Německé demokratické republiky, Německé
spolkové republiky, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska,
Rakouska, Rumunska, Řecka, San Marina, Spojeného
království, Spojených států
amerických, Svaté stolice, Svazu sovětských
socialistických republik, Španělska, Švédska,
Švýcarska a Turecka.
Další schůzka se konala v Madridu od 11. listopadu
1980 do 9. září 1983. Zatím poslední
schůzka se konala ve Vídni od 4. listopadu 1986
do 19. ledna 1989. Závěrečné akty
jednotlivých schůzek jsou základem bezpečnostních
struktur a vzájemné spolupráce v Evropě
a Severní Americe.
Základní dokument KBSE deklaruje základní
principy, jimiž vztahy mezi zúčastněnými
státy:
- Svrchovaná rovnost, respektování práv
vyplývajících ze svrchovanosti.
- Zdržení se hrozby silou a použití
síly.
- Neporušitelnost hranic.
- Územní celistvost států.
- Mírové urovnání sporů.
- Nevměšování do vnitřních
záležitostí.
- Respektování lidských práv a
základních svobod včetně svobody smýšlení,
svědomí, náboženství, přesvědčení.
Bohužel ani tehdejší ani současný
režim v naší zemi není schopen podobné
ideály alespoň vzdáleně naplnit.
- Rovnoprávnost a sebeurčení národů.
- Spolupráce mezi státy.
- Svědomité plnění závazků
podle mezinárodního práva.
Kromě toho byly přijaty dokumenty o spolupráci
v humanitárních a jiných oblastech, usnadňující
kontakty mezi lidmi, výměnu informací, spolupráce
a výměny v oblasti kultury a vzdělávání.
Bylo vyjádřeno znepokojení, že mezi
účastnickými státy stále trvá
nedůvěra. Bylo vyjádřeno znepokojení
rovněž nad šířícím
se terorismem, v této věci bylo přijato konkrétní
usnesení:
Účastnické státy odsuzují
terorismus, včetně terorismu v mezinárodních
vztazích, protože ohrožuje a ničí
životy nevinných lidí nebo jinak ohrožuje
lidská práva a základní svobody, a
zdůrazňují nutnost přijetí
rozhodných opatření k boji proti němu.
Vyjadřují své odhodlání podniknout
účinná opatření, která
by předcházela a znemožňovala akty terorismu
a vedla k jejich zamezení jak v rámci státu,
tak i na základě mezinárodní spolupráce
včetně příslušných dvoustranných
a mnohostranných dohod, a v souladu s tím rozšiřovala
a upevňovala vzájemnou spolupráci v boji
proti takových aktům. Dohodly se, že tak budou
činit v souladu s Chartou OSN, s Deklarací OSN a
z sadách mezinárodního práva,
týkajících se přátelských
vztahů a spolupráce mezi státy, a s helsinským
Závěrečným aktem.
Kromě toho protokoly rozšířily spolupráci
v humanitárních oblastech.
V otázce bezpečnosti v Evropě přijala
schůzka další opatření k potlačení
terorismu, mj.:
8. - Účastnické státy bezvýhradně
odsuzují jako zločinné všechny akty,
metody a praktiky terorismu, ať už spáchány
kdekoli a kýmkoli, včetně těch, kteří
ohrožují přátelské vztahy mezi
státy a jejich bezpečnost, a shodují se na
tom, že terorismus nemůže být ospravedlněn
za žádných okolností.
9. - Vyjadřují své odhodlání
usilovat o likvidaci terorismu jak na dvoustranném základě,
tak i mnohostrannou spoluprácí zejména na
takových mezinárodních fórech, jako
jsou OSN, Mezinárodní organizace civilního
letectví a Mezinárodní námořní
organizace, a v souladu s příslušnými
ustanoveními Závěrečného paktu
a madridského Výsledného dokumentu.
10. - Přesvědčeny o tom, že opatření
na národní úrovni je třeba spojovat
s posilováním mezinárodní spolupráce,
účastnické státy vyjadřují
svůj úmysl:
10.1. - uskutečňovat v odpověď na
požadavky teroristů tvrdou politiku:
10.2. - zesílit a rozvíjet mezi sebou dvoustrannou
a mnohostrannou spolupráci v zájmu zabránění
terorismu a boje proti němu a také zvyšovat
efektivnost nynější spolupráce na dvoustranné
úrovni nebo v rámci skupin států,
včetně výměny informací v příslušných
případech:
.....
Dále schůzka přijala opatření
k posílení důvěry a některým
aspektům bezpečnosti a odzbrojení v Evropě,
ke spolupráci v oblasti ekonomiky, vědy, techniky
a životního prostředí, v humanitárních
oblastech, výměny informací, o lidských
dimenzích KBSE. Zatímco atmosféra v Evropě
se díky helsinskému procesu neustále uvolňuje,
naše společnost není schopna zajistit potřebnou
úroveň občanských práv: V oblasti
životního prostředí je téměř
jediným evropským státem, který se
do účinné spolupráce není schopen
zapojit.
Rada Evropy je další otevřenou strukturou,
která se snaží o zlepšení vzájemného
porozumění a spolupráce v Evropě.
I když v Praze existují organizace spolupracující
s Radou Evropy, současný režim takovou spolupráci
zatím nezvládá. Dokonce i poslanci Parlamentu
musí na jednání s Radou Evropy jezdit jako
soukromé osoby.
Úmluva o ochraně lidských práv a základních
svobod ve znění protokolů č. 3, 5
a 8 byla sjednána dne 4. listopadu 1950, další
smluvní dokumenty na tuto Úmluvu navazují:
Dodatkový protokol, sjednaný v Paříži
dne 20. března 1952,
Protokol č. 2 sjednaný ve Štrasburku dne 6.
května 1963,
Protokol č. 4, sjednaný ve Štrasburku dne 16.
září 1963,
Protokol č. 6 sjednaný ve Štrasburku dne 28.
dubna 1983,
Protokol č. 7, sjednaný ve Štrasburku dne 22.
listopadu 1984.
Při ratifikaci bylo učiněno toto prohlášení,
že ČSFR
a) uznává pravomoc Evropské komise pro lidská
práva přijímat podle článku
25 Úmluvy stížnosti osob, nevládních
organizací nebo skupin osob považujících
se za poškozené v důsledku porušení
práv přiznaných Úmluvou o ochraně
lidských práv a základních svobod,
články 1-4 Protokolu č. 4 a články
1-5 Protokolu č. 7, pokud k porušení práv
vyplývajících z těchto dokumentů
došlo po nabytí jejich platnosti pro Českou
a Slovenskou Federativní Republiku:
b) uznává na základě vzájemnosti
pravomoc Evropského soudu pro lidská práva
podle článku 46 Úmluvy o ochraně lidských
práv a základních svobod k výkladu
a použití Úmluvy, články 1-4
Protokolu č. 4 a článků 1-5 Protokolu
č. 7, pokud k porušení práv vyplývajících
z těchto dokumentů došlo po nabytí jejich
platnosti pro Českou a Slovenskou Federativní Republiku.
V ČSFR vstoupila Úmluva v platnost 18. března
1992 včetně dodatkového protokolu a byla
vyhlášena pod číslem 209/1992 Sb. Podle
informací podané poslancům byl v roce 1992
podepsán a ratifikován protokol č. 9, o jeho
vyhlášení nevím. Dne 7. února
1995 byl ratifikován protokol č. 11.
Porušování principů je podrobněji
rozebráno u odpovídajících paragrafů
konvencí OSN.
Článek 3. Nikdo nesmí být mučen
nebo podrobován nelidskému či ponižujícímu
zacházení anebo trestu.
Tento článek byl opět překročen
v případě Bartončík.
Článek 6.
(1) Každý má právo na to, aby jeho záležitost
byla spravedlivě, veřejně a v přiměřené
lhůtě projednána nezávislým
a nestranným soudem, zřízeným zákonem,
který rozhodne o jeho občanských právech
nebo závazcích nebo o oprávněnosti
jakéhokoli trestního obvinění proti
němu. Rozsudek musí být vyhlášen
veřejně, avšak buď po dobu celého
nebo části procesu v zájmu mravnosti, veřejného
pořádku nebo národní bezpečnosti
v demokratické společnosti, nebo když to vyžadují
zájmy nezletilých nebo ochrana soukromého
života účastníků anebo, v rozsahu
považovaném soudem za zcela nezbytný, pokud
by, vzhledem ke zvláštním okolnostem, veřejnost
řízení mohla být na újmu zájmům
spravedlnosti.
Tento princip byl porušen v případech Matoušek
a Tomáš.
Článek 10.
(1) Každý má právo na svobodu projevu.
Toto právo zahrnuje svobodu zastávat názory
a přijímat a rozšiřovat informace nebo
myšlenky bez zasahování státních
orgánů a bez ohledu na hranice. Tento článek
nebrání státům, aby vyžadovaly
udělování povolení rozhlasovým,
televizním nebo filmových společnostem.
(2) Výkon těchto svobod, protože zahrnuje i
povinnosti i odpovědnost, může podléhat
takovým formalitám, podmínkám, omezením
nebo sankcím, které stanoví zákona
a které jsou nezbytné v demokratické společnosti
v zájmu národní bezpečnosti, územní
celistvosti nebo veřejné bezpečnosti, předcházení
nepokojům a zločinnosti, ochrany zdraví nebo
morálky, ochrany pověsti nebo práv jiných,
zabráněno úniku důvěrných
informací nebo zachování autority a nestrannosti
soudní moci.
Tento princip byl porušen v případě
Tomáš.
Článek 11.
(1) Každý má právo na svobodu pokojného
shromažďování a na svobodu sdružovat
se s jinými, včetně práva zakládat
na obranu svých zájmů odbory nebo vstupovat
do nich.
Článek 14. Užívání
práv a svobod přiznaných touto Úmluvou
musí být zajištěno bez diskriminace
založené na jakémkoli důvodu, jako je
pohlaví, rasa, barva pleti, jazyk, náboženství,
politické nebo jiné smýšlení,
národnostní nebo sociální původ,
příslušnost k národnostní menšině,
majetek, rod nebo jiné postavení.
Evropská sociální charta je jediným
uvedeným dokumentem, který Česká republika
dosud neratifikovala. Dokument deklarativním způsobem
určuje základní charakter politiky zemí
Rady Evropy v sociální oblasti. Kdy bude tato charta
předložena k ratifikaci i u nás?
Evropská sociální charta je doplňkem
Úmluvy o lidských právech v oblasti ekonomických
a sociálních práv. Byla podepsána
v Turínu 18. října 1961 a vstoupila v platnost
26. února 1965.
21.října 1991 byl podepsán Protokol novelizující
Evropskou sociální chartu.
Podobně jako Úmluva o lidských právech,
i Charta vytváří mezinárodní
systém dohledu nad jejich uplatňováním
Smluvními státy. Avšak k rozdílné
povaze občanských a politických práv
na straně jedné a ekonomických práv
na straně druhé, není tento systém
svou povahou právní. Vlády států
budou Radě Evropy předkládat každé
dva roky své zprávy, které podle článku
25 budou zkoumány Výborem expertů. V něm
se mj. podílí Mezinárodní organizace
práce.
I když názvy mnohých článků
silně připomínají dobu komunismu,
jejich obsahem nejsou deklarativní nesplnitelné
fráze, na jaké jsme byli zvyklí, ale reálně
splnitelné principy sociální politiky, které
dozrály ve spolupráci s Mezinárodní
organizací práce. Zatímco některé
články popisují zejména vztahy zaměstnanců
a zaměstnavatelů, jiné se týkají
např. postižených osob, rodinného práva,
upravují i práva migrujících zaměstnanců
kteří jsou občany jiného států
než kde pracují.
Evropská sociální charta je pilířem
dlouhodobého sociálního smíru, který
je jednou z příčin politické stability
západní Evropy: pro státy Evropské
unie je její ratifikace zárukou politické
stability přidružených členů.
Pro občany těchto zemí je potom zárukou,
že vývoj země nebude kolísat mezi extrémní
pravicí a levicí, jako je tomu zvykem např.
v zemích Latinské Ameriky.
Jako dodržování občanských a
politických práv je zárukou, že v zemi
nebude vládnout jedna kriminální mafie, je
dodržování kulturních a sociálních
práv zárukou, že země nebude podléhat
sociálnímu extrémismu. Evropa se od dob Francouzské
revoluce poučila, poučíme se také?
Koncem roku 1993 ratifikoval Parlament ČR zmíněnou
dohodu. Dohoda byla mezi tím ratifikována všemi
zeměmi Evropské Unie a ČR se stala přidruženým
členem EU.
Dohoda definuje zejména pravidla volného obchodu
mezi ČR a Evropskou unií. V hlavě II článku
6 definuje dohoda všeobecné zásady:
"Úcta k demokratickým zásadám
a lidských právům stanoveným v Helsinském
závěrečném aktu Pařížské
chartě pro novou Evropu stejně jako zásady
tržní ekonomiky, působí na domácí
a zahraniční politiku stran vytváří
základní prvky tohoto přidružení."
Kéž by česká politika místo
planých deklarací respektovala alespoň elementární
zásady tohoto článku!
Bohužel i na této úrovni se projevuje skutečnost,
kdy opoziční poslanci zpravidla komunikují
s Evropským parlamentem jako soukromé osoby nebo
na bázi osobních kontaktů.
O přísnou spravedlnost volají neslýchané
zločiny, kterých se dopustili v průběhu
posledních šedesáti let představitelé
různých totalitních režimů. Porobení
vlasti, vraždění, zotročování,
loupení a ponižování, jehož obětí
byl československý lid, všechna ta stupňovaná
zvěrstva nacistů, komunistů i falešných
humanistů posledních let, kterým, bohužel,
pomáhali nebo asistovali i českoslovenští
občané, z nichž někteří
zneužili při tom i vysokých úřadů,
mandátů nebo hodností, musí dojít
zaslouženého trestu bez průtahů, aby
zlo totality bylo vyvráceno z kořene.
O spravedlnost volají zejména ty zločiny,
kterými byli postiženi drobní řadoví
občané, kteří pouze projevili své
základní právo svobodně žít,
vyjadřovat pravdivé informace o situaci v zemi.
Zejména ty zločiny, které omezily jejich
přístup k informacím o stavu země,
které postihly každého, kdo se odmítl
klanět současné vrchnosti, kdo se odmítl
spolupráci s informačními či represívními
složkami těchto režimů.
Charakteristické pro všechny tyto totalitní
režimy byla a je plná kontrola tisku a persekuce novinářů,
kteří se informační embargo snažili
narušit, zneužívání informačních
služeb, ať to bylo Gestapo, StB, FBIS nebo BIS, k zasahování
do vnitřního života politických stran
i jiných organizací, zneužívání
soudů i jiné státní administrativy
k persekuci politicky aktivních občanů. Charakteristické
pro všechny tyto režimy je pronásledování
všech, kteří si dovolili vyjádřit
svůj nesouhlas s ním, ať už cestou aktivního
odporu, pasivní resistencí, odmítáním
účasti na monstrózních oslavách
či povinných skládání úcty
právě vládnoucím autoritám.
Pravda, zatím nebyly zřízeny koncentrační
tábory, to by v současném mezinárodním
kontextu nebylo přijatelné, ale režim dokáže
ty neposlušné a nepohodlné likvidovat méně
drastickými, ale téměř stejně
účinnými prostředky. Charakteristické
pro všechny tyto režimy je falešné zdůvodňování
své mocenské hegemonie svatými právy,
ať už je to posvátné právo na životní
prostor německého národa, posvátné
právo na sociální spravedlnost, které
ospravedlňuje veškeré bezpráví,
či falešný humanismus současného
režimu, který falešným odkazem na lidská
práva zdůvodňuje i ty nejkřiklavější
případy jejich porušování.
Je možno se plně přihlásit k obžalobě
sovětského žalobce Rudněnka u Mezinárodního
vojenského tribunálu v Norimberku z 27. srpna 1946,
a to bez ohledu na to, že jím proklamované
zásady je možno uplatnit i na politický systém,
který v té době vládl v jeho zemi:
"Obhájci obžalovaných mluvili o lidskosti.
Víme, že civilizace a lidskost, demokracie a lidskost,
mír a lidskost jsou neodlučitelné. Avšak
jako bojovníci za civilizaci, demokracii a mír rozhodně
odmítáme nelidský humanismus, citlivý
ke katům a lhostejný k jejich obětem."
Hluboce se skláním před těmi prostými
občany, které ani ty nejrafinovanější
metody útlaku nezlomily a nezabránily jim samostatně
myslet, samostatně jednat, které jim nezabránily
hledat kontakty se stejně smýšlejícími
spoluobčany. Hluboce se skláním před
těmi, kteří i jako političtí
amatéři dokáží vzdorovat rozkladné
činnosti tajných informačních služeb.
Hluboce si vážím všech obětí
politické persekuce, ať už byli postiženi
za protinacistický odboj, za vystoupení proti komunistické
tyranii nebo třeba těch, kteří si
dovolili veřejně přihlásit k heslu
"dosti bylo Havla" a byli za to vyhozeni ze zaměstnání
či byli podrobeni kádrovému řízení
anarcho-fašistické bojůvky.
Dosti bylo propagandy, která místo řešení
problémů lidu této země zakrývá
skutečnost falešnými pozlátky. Dosti
samozvaných filantropů, kteří pod
záminkou posvátných teorií brání
jejímu skutečnému rozvoji. Další
rozvoj této země si vyžaduje zejména
otevřenou společnost, volný tok informací
a důsledné dodržování lidských
práv a základních svobod. Svobod ne podle
falešného výkladu samozvanců, ale podle
mezinárodně uznávaných pravidel a
konvencí.
Tato země si konečně zaslouží
skutečně demokratickou vládu. A jedinou
zárukou, že se nebude opakovat bezpráví
minulosti, je důsledné potrestání
politických zločinů, zajišťující
skutečný odchod politických zločinců
z veřejného života. Požadavek jejich
důsledného potrestání není
aktem pomsty, ale zárukou skutečně demokratického
vývoje v budoucnu. Pokud se takové potrestání
nepodaří realizovat vnitrostáními
prostředky, nezbyde než obrátit se na všechny
slušné lidi na světě, na širokou
světovou veřejnost.
2 T 22/93
ČESKÁ REPUBLIKA
ROZSUDEK
JMÉNEM REPUBLIKY
Okresní soud v Třebíči rozhodl samosoudcem
Mgr. Jaroslavem Krátkým v hlavním líčení
konaném dne 24. 3. 1993 takto:
Obžalovaný Jiří Matoušek,
nar. 18. 5. 1966 v Jihlavě, čalouník firmy
Tusculum Třebíč, trvale bytem Třebíč,
Kosmákova 1244/37,
dne 27. 1. 1993 v ranních hodinách umístil
do vývěsní skříňky politické
strany Sdružení pro republiku Republikánské
strany Československa umístěné na
Komenského nám. v Třebíči značně
ručně psanou stránku obsahující
výroky, které hanobí osobu prezidenta Václava
Havla
tedy veřejně hanobil prezidenta republiky
pro jeho činnost v životě politickém,
trestný čin hanobení republiky a jejího
představitele, podle § 103 tr. zák.
podle § 103 tr. zák. k trestu odnětí
svobody v trvání 1 měsíce.
Obrázek 1. Rozsudek nad Jiřím Matouškem
podle § 103 tr. z., který je v rozporu s Ústavou
a s mezinárodními závazky České
republiky
Obrázek 2. Porotní síň soudu
v Kutné Hoře, kde probíhal proces proti Havlíčkovu
časopisu Slovan. Na rozdíl od současnosti
je zde dostatek prostoru pro publikum.
OBSAH
1. Volná soutěž politických sil
1.1. Financování politických stran
1.1.1. Administrativní zásah Ministerstva financí do vnitrostranického života Českomoravské unie středu
1.1.2. Financování politických stran ze státního rozpočtu a na základě kriminálních praktik
1.2. Manipulace voleb
1.2.1. Manipulace parlamentních voleb 8. a 9. června 1990, případ Bartončík
1.2.2. Manipulace presidentských voleb 3. července 1992 pomocí fašistických bojůvek
1.2.3. Manipulace presidentských voleb v lednu 1993, státní podpora terorismu
2. Svoboda projevu a právo na informace
2.1. Případ Matoušek
2.2. Případ Tomáš
3. Státní terorismus
3.1. Fašistické útoky na veřejná shromáždění, kontrast se situací v listopadu 1989
3.2. Fašistické útoky na ústavní činitele
3.3. Zneuctění Národního památníku obětí nacismu v Terezíně
4. Jiné formy porušování lidských práv
4.1. Rozdělení ČSFR v prosinci 1992
4.2. Zneužívání Bezpečnostní informační služby k politickým účelům
5. Závazky ČR v oblasti lidských a politických práv
5.1. Ústava ČR
5.1.1. Základní ustanovení
5.1.2. Moc výkonná
5.1.3. Moc soudní
5.1.4. Územní samospráva
5.2. Listina základních práv a svobod
5.2.1. Lidská práva a základní svobody
5.2.2. Hospodářská, sociální a kulturní práva
5.2.3. Právo na soudní a jinou právní ochranu
5.3. Charta OSN
5.4. Deklarace vyhlášené Valným shromážděním OSN
5.5. Smlouvy o lidských právech OSN
5.5.1. Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech
5.5.2. Mezinárodní pakt o občanských a politických právech
5.5.3. Opční protokol k mezinárodnímu paktu o občanských a politických právech
5.5.4. Úmluva o právech dítěte
5.5.5. Úmluva o odstranění všech forem diskriminace žen
5:5.6. Úmluva o státním občanství vdaných žen
5.5.7. Úmluva o souhlasu k manželství, nejnižším věku pro uzavření manželství a registraci manželství
5.5.8. Úmluva o politických právech žen
5.5.9. Úmluva o otroctví
5.5.10. Úmluva o zabránění a trestání zločinu genocidia
5.5.11. Úmluva o nepromlčitelnosti válečných zločinů a zločinů proti lidskosti
5.5.12. Mezinárodní úmluva o odstranění všech forem rasové diskriminace
5.5.13. Mezinárodní úmluva o potlačení a trestání zločinu apartheidu
5.5.14. Mezinárodní úmluva proti apartheidu ve sportu
5.5.15. Úmluva proti mučení a jinému krutému, nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestání
5.6. Závazky k Mezinárodní organizaci práce
5.7. Dokumenty KBSE, seznam
5.7.1. Závěrečný akt Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě, Helsinky 1975
5.7.2. Výsledný dokument madridské schůzky představitelů účastnických států KBSE, Madrid 1983
5.7.3. Závěrečný dokument vídeňské následné schůzky KBSE, Vídeň 1986-1989
5.8. Závazky k Radě Evropy
5.8. 1. Úmluva o ochraně lidských práv a svobod
5.8.2. Evropská sociální charta
5.9. Evropská dohoda zakládající přidružení mezi Českou republikou na jedné straně a Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně druhé