Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

542

INTERPELACE

poslance Zdeňka Vorlíčka

na ministra kultury Pavla Tigrida

ve věci způsobu, jakým zbytkový s. p. EDITIO SUPRAPHON disponuje s nakladatelskými právy na díla českých autorů

Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Zdeňka Vorlíčka na ministra ku(tury Pavla Tigrida. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 23. února 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

INTERPELACE

poslance Zdeňka Vorlíčka

na ministra kultury ČR Pavla Tigrida ve věci způsobu jakým zbytkový s.p. EDITIO SUPRAPHON disponuje nakladatelskými právy na díla českých autorů.
 V Praze dne 21. února 1995

Vážený pane ministře!

Ministerstvo kultury ČR je zřizovatelem zbytkového s.p.EDITIO SUPRAPHON (celkem 1,5 pracovníka), jehož nakladatelská činnost byla privatisována způsobem, který jsem kritisoval v jedné ze svých interpelací. V poslední době se na mne obracejí někteří rozhořčení čeští skladatelé a nakladatelé, aby mne upozornili, že tento s.p. porušuje (podle jejich mínění) autorský zákon.

Podle jejich informací si totiž dřívější hudební nakladatelství ES s.p. změnilo předmět své činnosti na "převod duševního vlastnictví", aby však mohlo disponovat s autorskými právy stovek českých autorů, které monopolně nabyl jeho předchůdce před listopadem 89, muselo by mít dnes k tanu podle § 19 autorského zákona ode všech jejich souhlas! Ten FS s. p. nejen nemá, ale tam kde se řada autorů domáhá za nových společenských poměrů ukončení starých nakladatelských smluv, brání se ES často soudně, a tak právní tahanice doprovázejí díla Karla Vacka, Jana Slabáka a dalších českých autorů!

Čeští hudební autoři jsou přesvědčeni, že za převod autorských práv, k němuž je zapotřebí souhlasu autora, musí být považován také takový pohyb nabytého práva, při němž se mění právní subjekt - majitel nakladatelských práv, jak je tanu v případě privatisace EDITIA firmou Bährenreiter. Není přece možné, aby po zániku zák.94/1949 Sb a pádu státního monopolu byli autoři jednoduše jako nevolníci "převedeni" k novému pánu - Ralfu Wingendru Grassovi - který dostal šanci, jak jsem na to upozornil v předešlé interpelaci o privatisaci ES s.p., získat celý hudební archiv nakladatelství a všechna nakladatelská práva doslova "za babku"!

Jestliže zbytkový ES s.p. nakládá bez souhlasu (a někde vyloženě proti vůli) autorů s jejich právy, nemůže být v souladu se zákonem jeho činnost "převod duševního vlastnictví,"a (podle některých právních názorů) je tak naplněna skutková podstata trestné činnosti podle § 152 trestního zákona č.557/1992 Sb.!

Obracím se proto na Vás, vážený pane ministře, ve své interpelaci s žádostí, abyste mi sdělil:

1) Jaká opatření a jaké postihy zodpovědných funkcionářů vyvodilo ministerstvo kultury ČR z nedostatků privatisace ES, zjištěných v kontrolním závěru NKÚ č. 43/93?

2) Jaký postoj zaujme ministerstvo kultury, jako zřizovatel zbytkového s.p. ES, ke kritice zákonnosti dnešní činnosti t.zv. "převodu duševního vlastnictví", jíž nezanedbatelná část české hudební veřejnosti chápe jako machinaci s autorskými právy, která ve svých důsledcích pouze obohatí p.Grasse a zavleče rozhodování o vydávání českých hudebních děl do cizích rukou?

Vaši odpověď očekává

Zdeněk Vorlíček



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP