Ministr životního prostředí František
Benda zaslal odpověď na interpelaci poslankyně
Petry Buzkové dopisem ze dne 10. března 1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
životního prostředí Františka Bendy
na interpelaci poslankyně Petry Buzkové. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 10.3. 1955 | |
Č. j.: M/ 695/95 |
Vážená paní poslankyně,
obdržel jsem Vaši interpelaci, ve které žádáte vysvětlení, proč Ministerstvo životního prostředí ČR usiluje o privatizaci jeskyní či převedení některých odborných činností, vykonávaných odbornou státní institucí ochrany přírody komerční organizaci.
V jednotlivých bodech své interpelace uvádíte i nám známé argumenty, proč mají jeskyně zůstat ve státním vlastnictví a proč se nelze vzdát kontrolních a sankčních mechanismů státní správy ve prospěch soukromé firmy.
V prvé řadě bych Vás rád ujistil, že v žádném případě nebylo uvažováno o privatizaci tohoto unikátního státního majetku, a ani se nehodláme vzdát odborných činností, které je ze zákona povinna vykonávat organizace, pověřená výkonem státní správy a zajišťující jak ochranu tohoto přírodního dědictví, tak i bezpečnost návštěvníků v podzemních prostorách.
Jsme si Vašich argumentů plně vědomi a při navrhovaném řešení nejsou mechanismy, jimiž je státem zajišťována ochrana tohoto fenoménu, nikterak dotčeny, naopak se je snažíme posílit oproštěním od těch činností, které by mohly vést k jejich selhání, neboť k chybě či úplatku je člověk náchylný, ať je státním zaměstnancem či nikoli.
Dovolte mi proto, abych Vás seznámil se základními prvky a principy navrhovaných změn. Je jimi v prvé řadě zlepšení výkonu státní správy a odborné správy, zlepšeni poskytovaných služeb návštěvníkům, snížení dopadu na státní rozpočet a otevření prostoru pro podnikatelské aktivity místních obcí, trpících značnou nezaměstnaností.
1. Reorganizační změnou byl rozdělen Český ústav ochrany přírody na dva právní subjekty, Správu chráněných krajinných oblastí ČR a Agenturu ochrany přírody a krajiny, přičemž první vykonává státní správu, tj. stanovuje limity návštěvnosti a kontroluje jejích dodržování, stejně jako monitoruje stav jeskyní, který by mohl vést k upřesnění či změně podmínek provozu, a druhý zajišťuje odborný dohled při provozu ve zpřístupněných jeskyních včetně průvodcovské činnosti, a nese zodpovědnost za bezpečnost návštěvníka.
Tímto oddělením kontroly od provozu je odstraněno riziko personálního ovlivňování, jež bylo v původní jedné organizací zjevné.
2. Budou zpřísněny podmínky odborné způsobilosti k průvodcovské činnosti, jež bude zároveň strážní službou nad chováním návštěvníků, a bude zajišťována v této podobě vždy státem. Bude vyžadována jak znalost odborné problematiky, tak i znalost báňských bezpečnostních předpisů.
Soukromými firmami může být zajištěn cizojazyčný výklad či tlumočení, a to vždy za přítomnosti státního průvodce. Přirážka za tuto službu bude příjmem firmy, vybrané ve výběrovém řízení.
3. Předmětem pronájmu se stanou zařízení, nesloužící k ochraně jeskyní, jako jsou parkoviště, stánky, kiosky a prodej suvenýrů, stejně jako rezervační systém vstupenek. Pronájem bude stanoven minimálně ve výši současného zisku s tím, že odpadnou výdaje za údržbu a platy státních zaměstnanců. Příjmy ze vstupného budou příjmem státu s tím, že empiricky ověřená část vstupenek na každý další měsíc bude dána do předprodeje, a rezervaci mohou zajišťovat cestovní kanceláře či místní podnikatelé.
Vážená paní poslankyně, jsem společně s Vámi přesvědčen, že stát musí jeskyně odborně spravovat a dohlížet na jejich ochranu. Je však zbytečné, aby podnikal v jejich okolí. Jednak stát není nikdy tolik zainteresován na zvyšování kvality poskytovaných služeb jako soukromý podnikatel, což je dnes samozřejmě předmětem oprávněné kritiky regionu, a dále je pronájem těchto zařízení vítanou možnosti pro posílení příjmů obcí, nucených strpět různá omezení, vyplývající ze zákona o ochraně přírody a krajiny.
Bohužel se okolo této kauzy rozšířila
celá řada fám a dezinformací, snažících
se vědomě ovlivnit veřejné mínění
v neprospěch mého resortu. Obávám
se, že z těchto neúplných informací
čerpala i Vaše interpelace a že v tomto smyslu
mohu svou odpovědí rozptýlit Vaše obavy
a přesvědčit Vás o našich nejlepších
úmyslech.
V úctě
Vážená paní
JUDr. Petra Buzková
poslankyně Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
Sněmovní 4