Parlament České republiky, "

POSLANECKÁ SNĚMOVNA 1995

I. volební období

1496 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Michala Krause

na ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci Jiřího Skalického ve věci privatizace a transformace (případně restrukturalizace) české petrochemie

Ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci Jiří Skalický zaslal odpověď na interpelaci poslance Michala Krause dopisem ze dne 24. února 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci Jiřího Skalického na interpelaci poslance Michala Krause. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 28. února 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

MINISTR

PRO SPRÁVU NÁRODNÍHO MAJETKU

A JEHO PRIVATIZACI ČESKÉ REPUBLIKY

Ing. Jiří Skalický

 
V Praze dne 24.2.1995
 
č.j. SM 344/95

Vážený pane poslanče,

ve své interpelaci jste se na mne obrátil se žádostí o odpovědi na 18 otázek, týkajících se některých konkrétních kroků postupu vlády při privatizaci a restrukturalizaci rafinérsko-petrochemického průmyslu (RPP). Přestože tato záležitost byla již v nedávné době.předmětem Vašeho zájmu prostřednictvím např. interpelace na předsedu vlády, považuji za nezbytné vzhledem k povaze Vašich otázek připomenout vývoj a skutečnosti, které měly rozhodující vliv na řešení této otázky.

Rafinérsko-petrochemický průmysl je odvětvím s mimořádným (strategickým) významem pro hospodářství a bezpečnost ČR. Tato skutečnost byla vždy klíčovým kriteriem při rozhodování o transformaci (restrukturalizaci a privatizaci) odvětví. RPP je tvořen podniky rafinérských a petrochemických výrob a podniky distribujícími produkty s vysokým stupněm vzájemné provázanosti. Pro tyto vlastnosti patří RPP k těm oborům, u kterých je nezbytné posuzovat komplexní souvislosti jednotlivých kroků a nelze postupovat pouze metodou privatizace jednotlivých podniků v jejich dnešní podobě. Proto vláda rozhodla o potřebě restrukturalizace, resp. takového organizačního uspořádání oboru, které umožní optimální činnost klíčových výrob a distribuce výrobků (především pohonných hmot), na jejichž fungování závisí bezpečnost a ekonomika ČR.

Rozhodování o restrukturalizaci a privatizaci je ovlivněno řadou vnějších i vnitřních faktorů, mimořádně důležitých pro chod odvětví. Patří mezi ně především strategicky klíčová nutnost omezení jednostranné závislosti na dovozu ropy z jednoho teritoria, výhody optimálního využití druhého zdroje ropy (MERO-TKL), rostoucí konkurence na trhu s ropnými produkty, především pohonnými hmotami, která je - vedle převahy kapacit v blízkosti hranic ČR - posilována vysokými výrobními náklady domácích producentů (a tedy i rizikem vytlačování domácí produkce z vlastního trhu), zastaralost a nevyhovující technický stav domácích výrobních zařízení a omezené možnosti zejména rafinérií investovat z vlastních zdrojů do modernizace výroby (především hluboké zpracování ropy s cílem zvýšit podíl pohonných hmot ve struktuře finálních výrobků), bez které nelze zahraniční konkurenci čelit. Důležitým argumentem pro žádoucí restrukturalizaci byla rovněž nekoordinovanost obchodní a investiční politiky v RPP, která znesnadňuje využití efektů z činnosti oboru v jeho vertikální i horizontální struktuře.

Vlastní rozhodnutí vlády o postupu restrukturalizace a privatizace vycházelo ze skutečnosti, že rozhodujícím prvkem pro fungování odvětví je (vedle žádoucího rozptylu zdrojů, zajištěného výstavbou ropovodu IKL) zachování existence rafinérských výrob a zvýšení jejich konkurenceschopnosti především na domácím trhu, které podmiňuje i existenci a konkurenceschopnost navazujících výrob (včetně důsledků pro zaměstnanost, odbyt výrobků apod.). To není možné bez rozsáhlých, koordinovaných investic do modernizace obou dnešních rafinérií a bez zajištění jejich jednotné výrobní a obchodní politiky. Krátkodobé zájmy jednotlivých podniků v dnešní struktuře jsou tak přinejmenším sekundární. Zmíněné okolnosti vedly poradu ekonomických ministrů již v dubnu roku 1993 k doporučení vyčlenit rafinérské výroby z mateřských společností a spojit je ve funkční celek, organicky provázaný s ostatními prvky komplexu a schopný obstát v ostré soutěži především o domácí trh. Tento strategický požadavek provází rozhodování vlády po celou dobu řešení problému. Vláda se postupně zabývala jeho různými modifikacemi, vždy však s ohledem na dva základní požadavky: zajistit existenci domácí produkce rafinérií a z toho vyplývající potřebu silných investic do moderních technologií a nezbytnost inovací technického, organizačního a obchodního zázemí. Nejvýhodnějším řešením takového zadání v celém jeho rozsahu je výběr silného strategického partnera, který zajistí kapitálové investice v požadované výši a přinese do společného podniku potřebné technické a obchodní know-how včetně silné pozice na středoevropském trhu. Současně bylo doporučeno řešit vstup tohoto partnera do rafinérií formou navýšení základního jmění, aby se zajistil rozvoj výroby a nebyly blokovány volné prostředky pro tento rozvoj např. pouze na splácení bankovního úvěru na koupi akcií od FNM.

Všechny tyto okolnosti vývoje a zásady řešení restrukturalizace a privatizace RPP nejsou ovšem ničím novým, naopak jsou dostatečně dlouho známy. opačné argumenty neobstojí, neboť všechny tyto okolnosti byly známy před rozhodnutím o privatizaci, kterému současné řešení nijak neodporuje, Byly známy i před zahájením II. vlny kupónové privatizace. Rozhodnutí restrukturalizaci prostřednictvím založení České rafinérské -společnosti a.s., jakož i její začlenění jako jedné z dceřiných; společností do holdingově uspořádané a.s. UNIPETROL, je věcným řešením po celou dobu diskutovaného zadání, vyplývajícím nikoli z požadavků či návrhů kteréhokoli z dotčených subjektů potenciálních partnerů, ale z výše zdůvodněné potřeby optimálního uspořádání oboru. Zahájení exkluzivních jednání s IOC je rovněž jedním 2 kroků tohoto věcného řešení, jehož jednotlivé parametry (resp. jednotlivé body projednávané smlouvy) jsou předem limitovány zásadními požadavky české strany. Mezi tyto podmínky patří vedle navýšení základního jmění společnosti i rozsah a závaznost budoucích investic, řešení základních výrobních a obchodních vazeb na navazující jednotky RPP, zajištění rozhodovacího vlivu české strany v závislosti na plnění podmínek smlouvy a dodržení podmínek harmonogramu tohoto plnění a řada podmínek dalších.

Stručně rekapitulováno: vláda rozhodla o optimální organizační struktuře, doporučila hledat partnera pro rafinérie, který je schopen vyhovět co nejširšímu spektru požadavků a stanovila podmínky pro uzavření smlouvy. To je přirozený postup a jakékoli jeho obrácení by bylo nelogické.

Vážený pane poslanče, všechny uvedené skutečnosti jsem považoval za nutné Vám připomenout, neboť v nich tkví podle mého názoru základ odpovědí na mnohé Vaše otázky či podotázky. Některé z nich formulujete buď na základě nepřesných informací (jejichž zdroje ovšem neznám, rozhodně však nemohou pocházet z dosud schválených kroků restrukturalizace a privatizace RPP), nebo nepřesného výkladu přesných informací (který se Vám pokouším nastínit), nebo na základě přesvědčení o správnosti jiného postupu, které Vám nemohu než ponechat. V každém případě připojím ještě jednotlivé a konkrétní odpovědi na některé Vaše otázky, abych posílil naději na odstranění Vašich pochybností.

K otázce č.1: Za postup transformace (restrukturalizace a privatizace) RPP nese odpovědnost vláda, tak jako o nakládání s majetkem státu musí rozhodovat státní orgány, nechtějí-li ovšem porušit zákon, ke kterémužto riziku by ovlivnění soukromým, na věci zainteresovaným subjektem mohlo vést. Vyzýváte-li mne k podobnému postupu, je to, vážený pane poslanče, přinejmenším pozoruhodné. MSNMP, MPO a FNM jsou instituce, kterým byla svěřena odpovědnost za návrh a realizaci vlastního řešení. Při přípravě návrhu ovšem probíhala a probíhá řada konzultací se zainteresovanými stranami a mohu Vás ujistit, že tyto (pokud ovšem pod takovým pojmem rozumíme alespoň přibližně stejný okruh subjektů) měly po více než dva roky možnost bohatě uplatnit své podklady, jakož i své názory, na mnoha jednáních.

K otázce č.2: Vámi uváděné tvrzení o rozporu se zákonem v souvislosti s rozhodnutím o privatizaci podniků Chemopetrol Litvínov a Kaučuk Kralupy se nezakládá na pravdě. Ostatně ani sám neuvádíte žádné relevantní věcné opodstatnění svého tvrzení. Je-li pak jeho zdrojem nedorozumění, vyplývající ze záměny pojmů "Změna privatizačního projektu" (par. 20a zákona 171/91 Sb.) a "Výkon akcionářských práv" (par.20b), nemohu než Vás na zásadní rozdílnost těchto ustanovení platného práva upozornit.

K otázkám č. 3 a 4: Je naší povinností činit všechna rozhodnutí, týkající se majetku diskutovaných akciových společností, v souladu s Obchodním zákoníkem a stanovami společností na valných hromadách. To platí i pro realizaci klíčového rozhodnutí o restrukturalizaci formou sloučení podniků - k té musí dojít na valných hromadách za účasti akcionářů, vzešlých ze II. vlny KP. Nejde tedy pouze o projev dobré vůle, ale nadto i o zákonný postup.

K otázkám č.5 a 6: Dojde-li z rozhodnutí akcionářů k fúzi podniků, budou součástí tohoto rozhodnutí i podmínky, za jakých se tak stane. Ocenění vkladů jednotlivých akcionářů není jediným (ba ani nejsložitějším) problémem celé transakce, rozhodně však nepůjde provést tak prostým algoritmem, jakým jste dospěl ke koeficientu 1,86. Nemohu dále než připomenout veškeré shora uvedené argumenty o závažnosti řešení celého komplexu, na jehož úspěšné realizaci v konečném důsledku závisí životaschopnost tohoto oboru, od níž (a nikoli pouze od krátkodobých momentálních dílčích zájmů) se odvíjí i ekonomické parametry (vč. budoucí ceny akcií) tohoto odvětví.

K otázce č.7: Platí beze zbytku shora uvedený výklad principů řešeni. Nehodláme postupovat "odzadu", naším zájmem je nejprve vytvořit předpoklady a podmínky pro vznik silného celku, které musí definovat česká strana sama. Žádný z investorů nemůže z pohledu svých zájmů spolurozhodovat o klíčových podmínkách tohoto postupu.

K otázce č.8: Jakkoli musím odkázat na výše popsaný primární požadavek zajištění existence a konkurenceschopnosti rafinérií jako rozhodujícího oboru komplexu (jehož zachování je existenční, nikoli pouze jednou z podmínek pro fungování navazujících výrob), připomínám, že stanovení hlavních parametrů pro vztahy uvnitř RPP patří k důležitým prvkům řešení a některé z nich i k podmínkám uzavřeni smlouvy s kterýmkoli partnerem. Nabídka IOC není řídícím dokumentem pro podmínky české strany. Otázka úvěrování "zbytků" společností je důležitá, ještě důležitější je však pro ně vyjasnění obchodních vztahů a především rychlost modernizace rafinérií, bez nichž by mohly stěží existovat. Současně platí, že zmíněné vyjasnění vztahů bude užitečné i z hlediska tlaku na efektivnější hospodaření - dlouhodobé dotování a neprůhledné vztahy v komplexu vedou k celkovým ztrátám a uchování života neschopných struktur. Konečně připomínám, že česká strana si v případě uzavření smlouvy právě proto hodlá po stanovenou dobu udržet silnou majetkovou či rozhodovací účast v klíčových podnicích, aby mohla zohlednit nezbytné potřeby a zájmy celého složitě provázaného odvětví RPP.

K otázkám č.9 a 10: Není zcela zřejmé, jakou tržní cenu "RPK" máte na mysli. Pokud jde o cenu, kterou by za vstup do České rafinérské společnosti mělo zaplatit jako potenciální investor IOC, tato cena je předmětem dosud neuzavřených jednání a jakékoli komentáře by byly spekulací. Vaše informace o investičních nákladech na UNOCAL jsou mírně řečeno nepřesné.

K otázce č.11: Nehodlám s Vámi diskutovat o ceně ohnivé vody a skleněných ozdob, na to je věc příliš vážná. Z obsahu Vaší otázky vyplývá zásadní nepochopení problémů, které vláda v rámci restrukturalizace a privatizace RPP řešila a řeší a zcela odlišný pohled na zájmy státu. Vy pamatujete z bezprostřední blízkosti doby, kdy se za pouhé přísliby cetek, o nichž píšete, prodávaly hodnoty vyšší než peníze. Asi máme na obchody minulého režimu jiný názor. Protože však ve své indiánské alegorii měříte jen penězi, na tomto místě Vám jenom připomenu shora uvedené strategické argumenty a dále to, že nikoli jen cena za potenciální (menšinový) podíl na rafinérské společnosti, ale i rozsah a závaznost budoucích investic, přínos pro technologie, organizaci výroby a obchodu, postavení na trhu atd. jsou tím, co je rozhodující pro přistoupení partnera, jehož celkový vklad musí být podstatně hodnotnější než pouhá cena akcií po navýšení jmění. To je cíl nesrovnatelně celistvější, než kterýkoli z jeho jednotlivých komponentů sám o sobě.

K otázkám č.12-15: Povinnou součástí všech privatizačních projektů, předložených ve II. vlně privatizace byl i ekologický audit, prováděný k tomu oprávněnými subjekty. Rozsah odpovědnosti za škody (především z doby minulé) patří k důležitým bodům jednání a smlouvy s potenciálním partnerem. Stanovisko české strany je jednoznačné - minulé škody jsou řešeny v souladu s usnesením vlády č.123 z roku 1993, budoucí škody se řeší v souladu s platnou legislativou.

K otázce č.16: Už bych jen poněkolikáté opakoval obecná východiska a skutečnosti, které jsou s Vaší vizí v rozporu. Udivuje mne Vaše lehkomyslná, realitě vzdálená hra čísel. Náš tržní prostor je neustále stlačován konkurencí, rafinérie v dnešní podobě nejsou schopny cenově soutěžit. Naše rafinerie potřebují zdroje a jistotu existence. Nevím a nechci spekulovat, kdo a proč Vás přesvědčuje o opaku, jeho uskutečnění by však bylo skutečným rizikem. Politická floskule o "hospodářském zločinu" nezní, při vší úctě, právě z Vašich úst věrohodně - i kdyby jen proto, protože nejde o "prodej a ztrátu kontroly odvětví", což byste při míře svého zájmu o věc mohl vědět. Hospodářským a v tomto případě i politickým zločinem bylo zneužití strategické závislosti na ropě z bývalého SSSR k ovládnutí a vydrancování přirozených zdrojů této země. Důsledkem jsou i problémy dnešního petrochemického průmyslu. Bylo by zřejmě možné pokusit se o petrifikaci tohoto stavu ještě po nějakou dobu za cenu drastických ochranářských opatření. To by ovšem uchovalo všechna dnešní negativa odvětví a také se promítlo výrazně negativně do celkového rozvoje ekonomiky ČR. Nejde primárně o to, kdo tím strategickým investorem je, ale za jakých podmínek může napomoci rozvoji odvětví, jakou roli bude v tomto rozvoji hrát stát, jaké zdroje zůstanou použitelné pro výrobce a jaké budou užity na splácení dluhů. Co nepřipustíme, aby se kterýkoli investor stal bez záruk plnění svých slibů suverénním vlastníkem jednoho z klíčových odvětví ekonomiky. I takových nabídek by mohlo být dost, od soukromých i polosoukromých podniků, z české i nečeské strany.

K otázce č.17: Přiznám se, že nerozumím Vaší úvaze o tom, "kolik bude CSFB požadovat na české straně uhradit v případě neuskutečněného spojení RKP s IOC". Pokud vím, CSFB pracuje jako subdodavatel pro poradenskou a právní firmu White & Case, která se podílí na přípravě transakčních dokumentů. Tyto služby jdou sice mimo můj resort, není mi však ani známo, že by byly poskytovány za jiných než běžných podmínek. Máte-li informace a doklady jiné, uvítám jejich zveřejnění.

K otázce č.18 a k závěrečnému komentáři: Vaši připomínku o snaze rozhodnout beru spíše jako pochvalu než kritiku, jsem rád, že nejsem členem vlády, která by za sebe nechávala rozhodovat jiné. Pokud jde o délku diskuse, nevím, jak Vy, ale státní orgány ve spolupráci s odborníky se problémem restrukturalizace a privatizace zabývají jíž více než dva roky. Vzhledem k povaze problému, kterou jsem se Vám usiloval vysvětlit v této odpovědi, je Váš pocit "velmi omezeného časového prostoru" mylný.

S pozdravem

 
Jiří Skalický

Vážený pan

Ing. Michal Kraus,

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu ČR

Praha



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP