Předseda vlády Václav Klaus zaslal odpověď
na interpelaci poslance Františka Kačenky dopisem
ze dne 9. února 1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď předsedy
vlády Václava Klause na interpelaci poslance Františka
Kačenky. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Václav KLAUS
předseda vlády České republiky
V Praze dne 9.2.1995
Č.j.: 20566/95-OVA
Vážený pane poslanče,
dovolte, abych odpověděl na Vaši písemnou
interpelaci, ve které jste se soustředil na problematiku
státního rozpočtu, respektive na mzdové
prostředky rozpočtových organizací
a orgánů státní správy pro
rok 1995.
Ve své odpovědi bych rád ponechal stranou
Vaše úvodní úvahy o institutu interpelací,
úloze opozice, protože tato témata si vyžadují
seriózní politickou diskusi a takový prostor
odpověď na interpelaci nedává.
Nemohu souhlasit s Vašim tvrzením, že vláda
nemá dostatek respektu nebo úcty k tvorbě
a dodržování pravidel státního
rozpočtu, nebo ke svým usnesením. Vaše
soudy jsou pro mne skutečně udivující.
O odpovědném přístupu vlády
k tvorbě státního rozpočtu nejlépe
vypovídají velmi dobré výsledky hospodaření
České republiky za uplynulé dva roky, které
svědčí o promyšlené politice
vlády v této oblasti. Konkrétní případy,
popisované ve Vaší interpelaci, ve kterých
Vy postup vlády kritizujete, svědčí
podle mého názoru naopak o tom, že vláda
připravuje státní rozpočet plně
v souladu s platnými zákony i se zájmy občanů.
V následující části své
odpovědi se soustředím na zodpovězení
konkrétních otázek, které jste mi
položil.
Jako odpověď na Vaši první otázku,
je třeba uvést, že počet pracovních
míst všech ústředně řízených
rozpočtových organizací, tj. včetně
orgánů a organizací státní
správy, zahrnutý ve státním rozpočtu
na rok 1995, skutečně vzrostl proti rozpočtu
roku 1994 celkem o 670 pracovníků, tj. o 0,16%.
Konkrétní údaje o počtu zaměstnanců,
včetně dalších údajů,
které Vám dají odpověď na Vaši
druhou otázku, ukazuje tabulka 1 a 2, které jsou
přílohou této odpovědi. Určitý
nárůst pracovních míst v rozpočtové
sféře však nepovažuji za výrazný
a živelný, ani se nedomnívám, že
je v rozporu s jakýmkoliv doporučením vlády.
Uvedený nárůst totiž zahrnuje jak všechny
změny promítnuté v průběhu
roku 1994, tak organizační a metodické změny
zahrnuté v návrhu rozpočtu na rok 1995. Navíc
je nutné předpokládat, že v průběhu
roku 1995 dojde k dalším změnám v souvislosti
s projednávanými zákony.
Ačkoli dochází k celkovému meziročnímu
nárůstu v orgánech a organizacích
státní správy, je kompenzován výrazným
snižováním pracovních míst v
rámci všech ústředně řízených
rozpočtových organizací, vč. orgánů
státní správy, kde probíhá
útlum nebo rušení činností.
Pro rok 1995 jsou závazně stanoveny limity počtu
pracovníků i objemu mzdových prostředků
pro celou státní správu, tj. jak pro ústřední
orgány, tak i pro ústředně řízené
orgány a organizace státní správy.
Postup vlády v této oblasti považuji za rozumný
a koncepční.
Při kritickém hodnocení počtu pracovníků
si je třeba tak uvědomit, že v důsledku
ekonomické a společenské transformace bylo
nezbytné založit nové organizace státní
správy nebo některé činnosti podstatně
rozšířit (územní finanční
orgány, celní orgány, katastrální
úřady, úřady práce, úřady
sociálního zabezpečení ap.).
Pokud jde o Vaši další otázku, týkající
se usnesení vlády č. 702/1994, pokládám
postup, který zvolila vláda při schvalováni
návrhu organizačního zabezpečení
výplat dávek státní sociální
podpory, za plně legitimní a odpovídající
platnému právnímu řádu Hlavním
cílem vlády bylo optimálně a věcně
vyřešit tuto mimořádně citlivou
a finančně náročnou problematiku.
V době schvalování návrhu státního
rozpočtu České republiky na rok 1995 nebylo
ještě vládou rozhodnuto o přípravě
organizačního zabezpečení výplaty
dávek státní sociální podpory.
Proto nemohly být příslušné finanční
dopady promítnuty do návrhu státního
rozpočtu. Ten byl v oblasti transferů obyvatelstvu
sestaven podle právního stavu platného v
září 1994.
Návrh organizačního zabezpečení
výplaty dávek státní sociální
podpory schválila vláda po rozsáhlých
odborných diskusích 14. prosince 1994 svým
usnesením č. 702. V usnesení vlády
byly vyčísleny pouze finanční dopady,
včetně personálního posílení
orgánů státní správy, které
budou státní sociální podporu realizovat.
Vzhledem k tomu, že zákon o státní sociální
podpoře nebyl dosud Parlamentem schválen, nebylo
možno v době přijetí usnesení
vlády č. 702 přesně vyčíslit
finanční důsledky, vyplývající
z navrhovaného zákona. Tyto dopady bude možno
zodpovědně a přesně stanovit až
na základě přijaté právní
úpravy. Teprve poté bude možno provést
příslušné změny ve státním
rozpočtu České republiky na rok 1995. Předpokládá
se, že dojde ke snížení některých
závazných ukazatelů, zejména výdajů
na dávky sociálního zabezpečení,
příslušných kapitol státního
rozpočtu (kapitoly Ministerstva práce a sociálních
věcí, Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra a
Ministerstva spravedlnosti) a k posílení účelových
dotací na dávky sociálního zabezpečení
ze státního rozpočtu do rozpočtů
územních orgánů.
Formulace použité v usnesení vlády č.
702 ze 14. prosince 1994 jsou proto naprosto správné
a nezbytné. Svědčí o plném
respektu vlády ke státnímu rozpočtu.
Pokud se týká Vaší poslední otázky,
pane poslanče, bylo v tabulkách mírových
počtů Armády České republiky
plánováno k 31. 12. 1994 cca 35 000 vojáků
z povolání. K 31.12. 1995 je plánováno
z celkového počtu cca 65 000 vojáků,
cca 32 000 vojáků z povolání. Skutečné
počty vojáků z povolání činily
k 31.12. 1994 30 415 osob (z toho 20 840 důstojníků,
388 důstojníků v další službě,
7 258 praporčíků, 1 233 praporčíků
v další službě a 696 poddůstojníků
v další službě).
Z výše uvedeného jasně vyplývá,
že skutečné počty vojáků
z povolání byly již k 31.12. 1994 nižší,
než plánované počty k 31. 12. 1995 a
to o více než 1 500 osob.
V důsledku podání žádosti o propuštění
ze služebního poměru při dovršení
věkové hranice a v důsledku organizačních
změn se předpokládá, že v průběhu
roku 1995 se dále sníží skutečný
počet vojáků z povolání cca
o 3 000 osob.
V rozpočtu kapitoly Ministerstva obrany na rok 1995 je
vyčleněno na odchodné ve smyslu § 33
a zák. č. 76/1959 Sb. (nikoli tedy podle §
60a zákoníku práce) 299 mil Kč.
Pokud jde o důchod za výsluhu let, na který
ve své interpelaci poukazujete, tento náleží
pouze úzkému okruhu osob (např. výkonní
letci) a to podle zákona č. 100/1988 Sb. Váš
dotaz směřuje zřejmě na výsluhový
příspěvek, který je poskytován
vojákům z povolání podle § 33
zák. č. 76/1959 Sb. V rozpočtu kapitoly Ministerstva
obrany na rok 1995 je vyčleněno na dříve
přiznané výsluhové příspěvky,
včetně nároků, které vzniknou
v roce 1995 507,3 mil Kč.
Věřím, vážený pane poslanče,že
jsem odpověděl na Vaše otázky uspokojivě.
S pozdravem
Václav Klaus
Příloha
Vážený pan
JUDr. František Kačenka
poslanec PSP ČR
Praha
Příloha
Tab. č. 1
K jednotlivým změnám:
1. U ústředních orgánu státní správy se na celkovém snížení podílí tyto ústřední orgány | -212 pracovních míst, |
a) snížením: | |
- Ministerstvo zemědělství redukcí územních odborů | -280 pracovních míst, |
- Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci postupným snižováním počtu pracovníků zvýšeného na přechodnou dobu, | -280 pracovních míst, |
- Ministerstvo průmyslu a obchodu organizační změnou struktury ministerstva, | -20 pracovních míst, |
- Generální prokuratura převod ze samostatného ústředního orgánu do orgánů Státního zastupitelství v rámci resortu spravedlnosti, | -20 pracovních míst, |
- Český úřad bezpečnosti práce zrušení Českého úřadu bezpečnosti práce jako samostatného ústředního orgánu a převedení do resortu MPSV, | -50 pracovních míst, |
b) naopak ke zvýšeni dochází u těchto ústředních orgánů: | |
- Úřadu vlády převodem z podřízené organizace při snížení celkového počtu pracovníků resortu o 61 osob, | +138 pracovních míst, |
- Ministerstvo financí na zajištění nových agend v souvislosti s přijetím nových zákonů, systemizace státní služby a rozpočtových organizací, problematiky koncesí auditorů a daňových poradců, vnitřní inspekce územních finančních orgánů, zřízení výpočetního centra a vrcholového řízení ADIS - automatizovaného daňového systému, kontrolní činnosti na úseku státního dozoru, na úseku majetkoprávním - mimosoudní rehabilitace a další | + 118 pracovních míst, |
- Ministerstvo spravedlnosti k zajištění rozšířené působnosti převodem ze zrušené Generální prokuratury transformované na Státní zastupitelství v rámci resortu spravedlnosti, | +64 pracovních míst, |
- Ministerstvo práce a sociálních věcí k zajištění rozšířené působnosti delimitací z Českého úřadu bezpečnosti práce po jeho převodu do resortu +7 prac. míst, a zvýšením počtu podle usn. vl. 432/94 + 18 prac. míst. | +25 pracovních míst, |
- Ministerstva vnitra - civilně správního úseku v souvislosti s připravovaným zákonem o státní službě, | +10 pracovních míst, |
- Úřadu pro legislativu a veřejnou správu v souvislosti s připravovaným zákonem o státní službě | +10 pracovních míst, |
- Státního úřadu pro jadernou bezpečnost zvýšení počtu inspektorů jader bezpečnosti podle usn. vl. 248/93, | +10 pracovních míst, |
- Správa státních hmotných rezerv k zabezpečení úkolů hospodářské mobilizace státu apod. vykonávaných dosud vojáky z povolání - převodem v rámci resortu, | +8 pracovních míst, |
- Český statistický úřad pro nově zřízené oddělení volební statistiky. | +5 pracovních míst, |
2. U ústř. řízených orgánů a organizací st. správy se na zvýšení podílí tyto resorty: | +2 667 prac. míst, |
a) zvýšením | |
- Ministerstvo financí | |
- zvýšením u územních finančních orgánů k výkonu dostatečně četných kontrol přímo u poplatníků, které jsou účinnou prevencí daňových úniků - stávající počet pracovníků je vytížen registry plátců daní, formální kontrolou přiznání k dani, účetnictvím státních příjmů a příjmů obcí atd. k zajištění agendy v důsledku výrazného nárůstu počtu daňových poplatníků (cca 2,5 krát), | +1 000 prac. míst, |
- a zvýšením u orgánu celní správy na nové hraniční celní přechody podle usn. vl. č. 715 a 726/93, 285/94 a 535/94 a na zajištění kontroly barevných ropných produktů podle usn. vl. č. 136/94, | +404 prac. míst, |
- Český úřad zeměměřický a katastrální katastrálních úřadů podle usn. vl. č. 473/94 k zajištění digitalizace katastru nemovitostí a zápisu vlastnických práv k bytům a nebytovým prostorům podle zákona č. 72/94 Sb., | +818 prac. míst, |
- Ministerstvo spravedlnosti, u soudů a státních zastupitelství, z toho delimitací 246 vojenských soudců a voj. státních zástupců z resortů obrany a převodem 166 prac. míst býv. Generální prokuratury ze samostatného ústředního oránu do orgánů Státního zastupitelství v rámci resortu spravedlnosti, | +588 prac. míst, |
- Ministerstvo práce a sociálních věci u České správy sociálního zabezpečení zvýšením o 187 prac. míst ve vnitřním rozpisu resortu, a transformací Českého úřadu bezpečnosti práce jako podřízené organizace resortu zvýšením o 43 prac. míst, | +230 prac. míst, |
- Ministerstvo zahraničních věcí pro nově otevřených 7 zastupitelských úřadu a generálních konzulátů. | +81 prac. míst, |
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České školní inspekce - ve vnitřním rozpisu resortu. | +29 prac. míst. |
- Ministerstvo životního prostředí Inspekce životního prostředí k zajištění problematiky středních zdrojů znečištění podle zákona č 309/91 a jeho novely, | +25 prac. míst, |
- Český statistický úřad na krajských a okresních statistických správách k zajištění výběrového šetřeni pracovních sil, | +24 prac. míst, |
- Ministerstvo dopravy | +3 prac. míst, |
- Ministerstvo průmyslu a obchodu | +2 prac. místa, |
b) snížením | |
- Ministerstvo zemědělství v organizacích Státní veterinární správy o 396 pracovníků a ve Státním kontrolním zkušebním ústavu zemědělském o 120 pracovníků, | -516 prac. míst, |
- Ministerstvo hospodářství zrušením organizace Inspekce přípravy učňů | -13 prac. míst, |
- Správa státních hmotných rezerv převodem do ústředí. | -8 prac. míst, |
3. U ostatních rozpočtových organizací činí saldo změn V tom se promítá snížení počtu pracovních míst školských úřadů, které jsou instituovány jako orgány státní správy ze zákona až po schválení státního rozpočtu na rok 1995 o 199 pracovních míst. | -1 023 prac. míst. |
Tab. č. 2 | ||||
Ústřední orgány státní správy | 8 663 | 3 451 | -212 | 97,6 |
Ústředně řízené orgány a organizace státní správ | 57 904 | 60 571 | 2 667 | 104,6 |
Ostatní rozpočtové organizace | 237 193 | 236 170 | -1 023 | 99,6 |
Ministerstvo vnitra - bezpečnostní úsek | 55 365 | 57 460 | 2 095 | 103,8 |
Ministerstvo obrany | 60 704 | 57 847 | -2 857 | 95,3 |
Nejvyšší kontrolní úřad | 507 | 507 | 0 | 100.0 |
Kancelář Parlamentu | ||||
CELKEM ROZPOČTOVÉ ORGANIZACE | 420 336 | 421 0061 | 670 | 100 16 |