Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1419 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Františka Kačenky

na předsedu vlády Václava Klause

ve věci státního rozpočtu České republiky na rok 1995

Předseda vlády Václav Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslance Františka Kačenky dopisem ze dne 9. února 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď předsedy vlády Václava Klause na interpelaci poslance Františka Kačenky. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 14. února 1995

v. z. Jan Kasal v. r.

Příloha


Václav KLAUS

předseda vlády České republiky

V Praze dne 9.2.1995

Č.j.: 20566/95-OVA

Vážený pane poslanče,

dovolte, abych odpověděl na Vaši písemnou interpelaci, ve které jste se soustředil na problematiku státního rozpočtu, respektive na mzdové prostředky rozpočtových organizací a orgánů státní správy pro rok 1995.

Ve své odpovědi bych rád ponechal stranou Vaše úvodní úvahy o institutu interpelací, úloze opozice, protože tato témata si vyžadují seriózní politickou diskusi a takový prostor odpověď na interpelaci nedává.

Nemohu souhlasit s Vašim tvrzením, že vláda nemá dostatek respektu nebo úcty k tvorbě a dodržování pravidel státního rozpočtu, nebo ke svým usnesením. Vaše soudy jsou pro mne skutečně udivující.

O odpovědném přístupu vlády k tvorbě státního rozpočtu nejlépe vypovídají velmi dobré výsledky hospodaření České republiky za uplynulé dva roky, které svědčí o promyšlené politice vlády v této oblasti. Konkrétní případy, popisované ve Vaší interpelaci, ve kterých Vy postup vlády kritizujete, svědčí podle mého názoru naopak o tom, že vláda připravuje státní rozpočet plně v souladu s platnými zákony i se zájmy občanů.

V následující části své odpovědi se soustředím na zodpovězení konkrétních otázek, které jste mi položil.

Jako odpověď na Vaši první otázku, je třeba uvést, že počet pracovních míst všech ústředně řízených rozpočtových organizací, tj. včetně orgánů a organizací státní správy, zahrnutý ve státním rozpočtu na rok 1995, skutečně vzrostl proti rozpočtu roku 1994 celkem o 670 pracovníků, tj. o 0,16%. Konkrétní údaje o počtu zaměstnanců, včetně dalších údajů, které Vám dají odpověď na Vaši druhou otázku, ukazuje tabulka 1 a 2, které jsou přílohou této odpovědi. Určitý nárůst pracovních míst v rozpočtové sféře však nepovažuji za výrazný a živelný, ani se nedomnívám, že je v rozporu s jakýmkoliv doporučením vlády. Uvedený nárůst totiž zahrnuje jak všechny změny promítnuté v průběhu roku 1994, tak organizační a metodické změny zahrnuté v návrhu rozpočtu na rok 1995. Navíc je nutné předpokládat, že v průběhu roku 1995 dojde k dalším změnám v souvislosti s projednávanými zákony.

Ačkoli dochází k celkovému meziročnímu nárůstu v orgánech a organizacích státní správy, je kompenzován výrazným snižováním pracovních míst v rámci všech ústředně řízených rozpočtových organizací, vč. orgánů státní správy, kde probíhá útlum nebo rušení činností.

Pro rok 1995 jsou závazně stanoveny limity počtu pracovníků i objemu mzdových prostředků pro celou státní správu, tj. jak pro ústřední orgány, tak i pro ústředně řízené orgány a organizace státní správy. Postup vlády v této oblasti považuji za rozumný a koncepční.

Při kritickém hodnocení počtu pracovníků si je třeba tak uvědomit, že v důsledku ekonomické a společenské transformace bylo nezbytné založit nové organizace státní správy nebo některé činnosti podstatně rozšířit (územní finanční orgány, celní orgány, katastrální úřady, úřady práce, úřady sociálního zabezpečení ap.).

Pokud jde o Vaši další otázku, týkající se usnesení vlády č. 702/1994, pokládám postup, který zvolila vláda při schvalováni návrhu organizačního zabezpečení výplat dávek státní sociální podpory, za plně legitimní a odpovídající platnému právnímu řádu Hlavním cílem vlády bylo optimálně a věcně vyřešit tuto mimořádně citlivou a finančně náročnou problematiku.

V době schvalování návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 1995 nebylo ještě vládou rozhodnuto o přípravě organizačního zabezpečení výplaty dávek státní sociální podpory. Proto nemohly být příslušné finanční dopady promítnuty do návrhu státního rozpočtu. Ten byl v oblasti transferů obyvatelstvu sestaven podle právního stavu platného v září 1994.

Návrh organizačního zabezpečení výplaty dávek státní sociální podpory schválila vláda po rozsáhlých odborných diskusích 14. prosince 1994 svým usnesením č. 702. V usnesení vlády byly vyčísleny pouze finanční dopady, včetně personálního posílení orgánů státní správy, které budou státní sociální podporu realizovat.

Vzhledem k tomu, že zákon o státní sociální podpoře nebyl dosud Parlamentem schválen, nebylo možno v době přijetí usnesení vlády č. 702 přesně vyčíslit finanční důsledky, vyplývající z navrhovaného zákona. Tyto dopady bude možno zodpovědně a přesně stanovit až na základě přijaté právní úpravy. Teprve poté bude možno provést příslušné změny ve státním rozpočtu České republiky na rok 1995. Předpokládá se, že dojde ke snížení některých závazných ukazatelů, zejména výdajů na dávky sociálního zabezpečení, příslušných kapitol státního rozpočtu (kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra a Ministerstva spravedlnosti) a k posílení účelových dotací na dávky sociálního zabezpečení ze státního rozpočtu do rozpočtů územních orgánů.

Formulace použité v usnesení vlády č. 702 ze 14. prosince 1994 jsou proto naprosto správné a nezbytné. Svědčí o plném respektu vlády ke státnímu rozpočtu.

Pokud se týká Vaší poslední otázky, pane poslanče, bylo v tabulkách mírových počtů Armády České republiky plánováno k 31. 12. 1994 cca 35 000 vojáků z povolání. K 31.12. 1995 je plánováno z celkového počtu cca 65 000 vojáků, cca 32 000 vojáků z povolání. Skutečné počty vojáků z povolání činily k 31.12. 1994 30 415 osob (z toho 20 840 důstojníků, 388 důstojníků v další službě, 7 258 praporčíků, 1 233 praporčíků v další službě a 696 poddůstojníků v další službě).

Z výše uvedeného jasně vyplývá, že skutečné počty vojáků z povolání byly již k 31.12. 1994 nižší, než plánované počty k 31. 12. 1995 a to o více než 1 500 osob.

V důsledku podání žádosti o propuštění ze služebního poměru při dovršení věkové hranice a v důsledku organizačních změn se předpokládá, že v průběhu roku 1995 se dále sníží skutečný počet vojáků z povolání cca o 3 000 osob.

V rozpočtu kapitoly Ministerstva obrany na rok 1995 je vyčleněno na odchodné ve smyslu § 33 a zák. č. 76/1959 Sb. (nikoli tedy podle § 60a zákoníku práce) 299 mil Kč.

Pokud jde o důchod za výsluhu let, na který ve své interpelaci poukazujete, tento náleží pouze úzkému okruhu osob (např. výkonní letci) a to podle zákona č. 100/1988 Sb. Váš dotaz směřuje zřejmě na výsluhový příspěvek, který je poskytován vojákům z povolání podle § 33 zák. č. 76/1959 Sb. V rozpočtu kapitoly Ministerstva obrany na rok 1995 je vyčleněno na dříve přiznané výsluhové příspěvky, včetně nároků, které vzniknou v roce 1995 507,3 mil Kč.

Věřím, vážený pane poslanče,že jsem odpověděl na Vaše otázky uspokojivě.

S pozdravem

Václav Klaus

Příloha

Vážený pan

JUDr. František Kačenka

poslanec PSP ČR

Praha

Příloha

Tab. č. 1

K jednotlivým změnám:

1. U ústředních orgánu státní správy se na celkovém snížení podílí tyto ústřední orgány -212 pracovních míst,
  
a) snížením: 
- Ministerstvo zemědělství redukcí územních odborů -280 pracovních míst,
  
- Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci postupným snižováním počtu pracovníků zvýšeného na přechodnou dobu, -280 pracovních míst,
  
- Ministerstvo průmyslu a obchodu organizační změnou struktury ministerstva, -20 pracovních míst,
  
- Generální prokuratura převod ze samostatného ústředního orgánu do orgánů Státního zastupitelství v rámci resortu spravedlnosti, -20 pracovních míst,
  
- Český úřad bezpečnosti práce zrušení Českého úřadu bezpečnosti práce jako samostatného ústředního orgánu a převedení do resortu MPSV, -50 pracovních míst,
  
b) naopak ke zvýšeni dochází u těchto ústředních orgánů:  
  
- Úřadu vlády převodem z podřízené organizace při snížení celkového počtu pracovníků resortu o 61 osob, +138 pracovních míst,
  
- Ministerstvo financí na zajištění nových agend v souvislosti s přijetím nových zákonů, systemizace státní služby a rozpočtových organizací, problematiky koncesí auditorů a daňových poradců, vnitřní inspekce územních finančních orgánů, zřízení výpočetního centra a vrcholového řízení ADIS - automatizovaného daňového systému, kontrolní činnosti na úseku státního dozoru, na úseku majetkoprávním - mimosoudní rehabilitace a další + 118 pracovních míst,
  
- Ministerstvo spravedlnosti k zajištění rozšířené působnosti převodem ze zrušené Generální prokuratury transformované na Státní zastupitelství v rámci resortu spravedlnosti, +64 pracovních míst,
  
- Ministerstvo práce a sociálních věcí k zajištění rozšířené působnosti delimitací z Českého úřadu bezpečnosti práce po jeho převodu do resortu +7 prac. míst, a zvýšením počtu podle usn. vl. 432/94 + 18 prac. míst. +25 pracovních míst,
  
- Ministerstva vnitra - civilně správního úseku v souvislosti s připravovaným zákonem o státní službě, +10 pracovních míst,
  
- Úřadu pro legislativu a veřejnou správu v souvislosti s připravovaným zákonem o státní službě +10 pracovních míst,
  
- Státního úřadu pro jadernou bezpečnost zvýšení počtu inspektorů jader bezpečnosti podle usn. vl. 248/93, +10 pracovních míst,
  
- Správa státních hmotných rezerv k zabezpečení úkolů hospodářské mobilizace státu apod. vykonávaných dosud vojáky z povolání - převodem v rámci resortu, +8 pracovních míst,
  
- Český statistický úřad pro nově zřízené oddělení volební statistiky. +5 pracovních míst,
  
2. U ústř. řízených orgánů a organizací st. správy se na zvýšení podílí tyto resorty: +2 667 prac. míst,
  
a) zvýšením 
  
- Ministerstvo financí 
  
- zvýšením u územních finančních orgánů k výkonu dostatečně četných kontrol přímo u poplatníků, které jsou účinnou prevencí daňových úniků - stávající počet pracovníků je vytížen registry plátců daní, formální kontrolou přiznání k dani, účetnictvím státních příjmů a příjmů obcí atd. k zajištění agendy v důsledku výrazného nárůstu počtu daňových poplatníků (cca 2,5 krát), +1 000 prac. míst,
  
- a zvýšením u orgánu celní správy na nové hraniční celní přechody podle usn. vl. č. 715 a 726/93, 285/94 a 535/94 a na zajištění kontroly barevných ropných produktů podle usn. vl. č. 136/94, +404 prac. míst,
  
- Český úřad zeměměřický a katastrální katastrálních úřadů podle usn. vl. č. 473/94 k zajištění digitalizace katastru nemovitostí a zápisu vlastnických práv k bytům a nebytovým prostorům podle zákona č. 72/94 Sb., +818 prac. míst,
  
- Ministerstvo spravedlnosti, u soudů a státních zastupitelství, z toho delimitací 246 vojenských soudců a voj. státních zástupců z resortů obrany a převodem 166 prac. míst býv. Generální prokuratury ze samostatného ústředního oránu do orgánů Státního zastupitelství v rámci resortu spravedlnosti, +588 prac. míst,
  
- Ministerstvo práce a sociálních věci u České správy sociálního zabezpečení zvýšením o 187 prac. míst ve vnitřním rozpisu resortu, a transformací Českého úřadu bezpečnosti práce jako podřízené organizace resortu zvýšením o 43 prac. míst, +230 prac. míst,
  
- Ministerstvo zahraničních věcí pro nově otevřených 7 zastupitelských úřadu a generálních konzulátů. +81 prac. míst,
  
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České školní inspekce - ve vnitřním rozpisu resortu. +29 prac. míst.
  
- Ministerstvo životního prostředí Inspekce životního prostředí k zajištění problematiky středních zdrojů znečištění podle zákona č 309/91 a jeho novely, +25 prac. míst,
  
- Český statistický úřad na krajských a okresních statistických správách k zajištění výběrového šetřeni pracovních sil, +24 prac. míst,
  
- Ministerstvo dopravy+3 prac. míst,
  
- Ministerstvo průmyslu a obchodu +2 prac. místa,
  
b) snížením 
  
- Ministerstvo zemědělství v organizacích Státní veterinární správy o 396 pracovníků a ve Státním kontrolním zkušebním ústavu zemědělském o 120 pracovníků, -516 prac. míst,
  
- Ministerstvo hospodářství zrušením organizace Inspekce přípravy učňů -13 prac. míst,
  
- Správa státních hmotných rezerv převodem do ústředí. -8 prac. míst,
  
3. U ostatních rozpočtových organizací činí saldo změn V tom se promítá snížení počtu pracovních míst školských úřadů, které jsou instituovány jako orgány státní správy ze zákona až po schválení státního rozpočtu na rok 1995 o 199 pracovních míst. -1 023 prac. míst.


Tab. č. 2
Rok 1994 Počet pracovníků
Rok 1995 Počet pracovníků
Rozdíl zvýšení + snížení -
Index 1995/1994
Ústřední orgány státní správy 8 6633 451-212 97,6
Ústředně řízené orgány a organizace státní správ 57 90460 5712 667 104,6
Ostatní rozpočtové organizace 237 193236 170-1 023 99,6
Ministerstvo vnitra - bezpečnostní úsek 55 36557 4602 095 103,8
Ministerstvo obrany60 704 57 847-2 85795,3
Nejvyšší kontrolní úřad 5075070 100.0
Kancelář Parlamentu     
CELKEM ROZPOČTOVÉ ORGANIZACE 420 336421 0061670 100 16


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP